يكشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۸۶
علمي
Front Page

شيرجه در اقيانوس اينترنت
مهدي رودكي
www.iraseo.com
000798.jpg
دقت اطلاعاتي كه ارايه مي شود يا پاسخ هايي كه داده مي شود بسيار مهم است. در حقيقت بهتر آن است كه بگوييم كاربران اطلاعات تازه و دقيق مي خواهند
هات بات، تيوما، ويويزيمو، يوجيكو، ... اشتباه نكنيد! قرار نيست با اين كلمات جمله اي ساخته شود. اينها تنها نام برخي از موتورهاي جست وجوگر است. مي توان صدها مورد ديگر را به اين ليست اضافه كرد. در حقيقت موتورهاي جست وجوگر بسياري وجود دارد اما تقريبا همه كاربران وب، دنياي جست وجو و موتورهاي جست وجوگر را با گوگل و ياهو مي شناسند، اما براستي يك موتور جست وجوگر چيست؟
انسان يك موجود اجتماعي است. به عبارت ديگر ما براي زندگي بهتر به ديگران، اطلاعات و تجربه آنها نيازمنديم. در گذشته محدوديت هاي زماني و مكاني امكان استفاده از تجربه و اطلاعات ديگران را براي همه امكان پذير نمي ساخت اما پديده اينترنت اين محدوديت ها را برداشته است. اگر در گذشته از نبود اطلاعات رنج مي برديم امروزه با كثرت اطلاعات دچار سر د رگمي هستيم. اينترنت اين امكان را به ما داده است كه در هر مكان و هر زماني به اقيانوسي از اطلاعات دسترسي داشته باشيم.
اينترنت اين خاصيت را دارد كه هركس با هر سواد و تجربه اي مي تواند در آن اطلاعات منتشر كند. همچنين ميليون ها سايت و منبع اطلاعاتي وجود دارد كه اطلاعات بسياري با موضوعات مختلف را منتشر مي كنند، اما سوال همواره مطرح اين است كه در ميان اين اقيانوس پهناور، اطلاعات مورد نياز ما كجاست؟ راه دسترسي به اطلاعات مورد نياز چيست؟ از ميان حجم عظيم اطلاعات، كدام ها موثق و قابل استناد هستند؟ آيا مي توان به هر اطلاعاتي استناد كرد؟
جست وجو زماني معنا مي يابد كه به دنبال اطلاعات باشيم. جست وجوي كفش ورزشي مورد علاقه، مقاله مورد نياز، تلفن يك اداره دولتي و ... در تمام اين موارد اطلاعات، گمشده اصلي ماست.
موتور جست وجوگر نيز ابزاري است كه به ما كمك مي كند، جست وجو كنيم. ابزاري است كه ما را از به خاطر سپردن آدرس سايت هاي بسيار بي نياز مي كند. راههاي بسياري براي جست وجوي اطلاعات وجود دارد، اما موتور جست وجوگر همواره يك گزينه مطمئن دنياي امروز بوده است.
مي توان گفت كه موتور جست وجوگر يك سايت است كه به سوالات ما پاسخ مي دهد. با مراجعه به يكي از آنها ابتدا مي گوييم كه چه مي خواهيم. بعد از آن است كه موتور جست وجوگر صدها، هزاران و شايد ميليون ها پاسخ براي آن به ما ارايه مي دهد.
عده اي اينگونه تصور مي كنند كه موتور جست وجوگر براي پاسخ دادن به سوالات ما در همان لحظه تمام اينترنت را مي گردد. اين تصور درست نيست بلكه موتور جست وجوگر براي سرعت دادن به فرآيند پاسخ دهي به سوالات كاربران، ابتدا پايگاه داده اي از تمام سايت هايي كه مي شناسد، تشكيل مي دهد. سپس براي پاسخ دادن به سوالات از همين پايگاه داده كمك مي گيرد.
هر چه اين پايگاه داده بزرگتر باشد و اطلاعات آن به روزتر باشد، موتور جست وجوگر شانس كسب موفقيت بيشتري دارد زيرا كاربران همواره اطلاعات جديد مي خواهند. ارايه اطلاعات سوخته و قديمي وقت و هزينه كاربر را تلف مي كند. بنابراين موتور جست وجوگر به طور مداوم اطلاعات پايگاه داده خود را به روزرساني مي كند، سايت هاي مرده را حذف و سايت هاي جديد را به آن اضافه مي كند.
دقت اطلاعاتي كه ارايه مي شود يا پاسخ هايي كه داده مي شود بسيار مهم است. در حقيقت بهتر آن است كه بگوييم كاربران اطلاعات تازه و دقيق مي خواهند. دقت پاسخ هاي داده شده مهمترين تفاوت بين موتورهاي جست وجوگر است؛ چيزي كه گوگل با تمركز بر آن توانسته است از رقباي خود پيشي بگيرد.
موتور جست وجوگر نرم افزاري دارد كه لحظه به لحظه اطلاعات پايگاه داده اش را افزايش داده، به روزرساني مي كند. هنگام پاسخ دادن به سوالات نيز موتور جست وجوگر با مراجعه به اين پايگاه داده پاسخ ها را مي يابد و بهترين پاسخ ها را در ابتداي نتايج جست وجوي خود قرار مي دهد.
هر موتور جست وجوگر براي تشخيص بهترين پاسخ ها از الگوريتمي مختص به خود كمك مي گيرد. هر چه اين الگوريتم بهتر عمل كند، پاسخ هاي داده شده بهتر خواهند بود و موتور جست وجوگر محبوب تر مي شود. محبوبيت گوگل نيز ناشي از در اختيار داشتن بهترين الگوريتم در ارايه نتايج جست وجو است.
دقت پاسخ ها، تعداد پاسخ ها و جديدتر بودن اين پاسخ ها 3 حوزه اي هستند كه موتورهاي جست وجوگر در آن به جنگ يكديگر مي پردازند زيرا مي دانند كه كاربران دقيقا اين 3 مورد را مي خواهند. اين سه مورد پاسخ اين سوال هستند كه چرا همه موتورهاي جست وجوگر مانند گوگل و ياهو معروف نمي شوند؟
بياييد اينگونه فرض كنيم كه موتور جست وجوگر طراحي شده است كه دقيقا به سوال كاربر پاسخ مي گويد و دقيق ترين و جديدترين پاسخ را به وي ارايه مي دهد. آيا در اين صورت همه مي توانند به آنچه كه مي خواهند دست يابند؟
متاسفانه پاسخ منفي است، زيرا رفتار كاربران نيز مهم است. ما اگر نتوانيم به موتور جست وجوگر بگوييم كه چه مي خواهيم، آن نيز نمي تواند پاسخي درست به ما بدهد. "31 روز بعد از اول اسفند" براي گوگل همان "31 روز بعد از اول اسفند" است در حالي كه مقصود من "اول بهار" يا "اول فروردين ماه" بوده است.
آيا با اين نوع سوال پرسيدن مي توانم به خواسته خود برسم؟ اين احتمال وجود دارد كه با اين روش به اطلاعاتي كه مي خواهم دست يابم اما مطمئنا به سختي و خيلي دير به آنها دست خواهم يافت: "آمدي جانم به قربانت ولي حالا چرا..."
000801.jpg
آشنايي كاربران با تكنيك هاي جست وجو به آنها كمك مي كند، بهتر و سريعتر به آنچه كه مي خواهند دست يابند. مقوله ديگري كه در جست وجوي اطلاعات بايد مد نظر قرار داده شود، ارزيابي اطلاعات است. به عبارت ديگر آيا هر چه كه در اينترنت وجود دارد، اطلاعات موثق و معتبري است؟ پاسخ منفي است.
توجه به اين موضوع بسيار مهم است. ما همواره به دنبال اطلاعاتي هستيم كه نياز ما را برآورده كند. شايد پاسخ هاي داده شده در يك جست وجو، بسيار دقيق و معتبر باشند اما ممكن است فراتر از نياز كاربر باشد. آيا مقاله اي كه براي دانشجويان سال آخر مهندسي برق تنظيم شده است براي يك دانش آموز دوره راهنمايي كه به دنبال اطلاعاتي درباره نيروگاه برق مي گردد، مفيد خواهد بود؟ خير. لذا كاربران بايد هم با مقوله جست وجو در اينترنت و كار با موتورهاي جست وجوگر آشنا باشند و هم با مقوله ارزيابي اطلاعات.
اطلاعات موجود در اينترنت را مي توان از ديدگاه تجاري به 3 دسته تقسيم بندي كرد:
الف - اطلاعات رايگان و پيدا
ب - اطلاعات رايگان و ناپيدا
ج - اطلاعات تجاري
موتور جست وجوگر هر چقدر هم از پايگاه داده بزرگي برخوردار باشد نمي تواند تمام اطلاعات وب را در خود داشته باشد. ماهيت تجاري بودن بسياري از سايت ها و همينطور محدوديت هاي تكنولوژيك موتور جست وجوگر را از دسترسي به تمام اطلاعات وب دور مي كند. گفته مي شود اگر اطلاعات تمام موتورهاي جست وجوگر روي هم ريخته شود، حداكثر 50 درصد وب را شامل مي شود.
در حقيقت بخش اعظم وب از دسترسي موتورهاي جست وجوگر دور است كه به آن وب پنهان گفته مي شود. بنابراين براي يك جست وجوي كامل نياز به مراجعه به ساير ابزار جست وجو نيز داريم. ابزاري نظير كتابخانه هاي مجازي و وب هاي پنهان.
بسياري از اطلاعاتي كه كاربران به دنبال آن هستند، ماهيت تجاري دارند بنابراين موتورهاي جست وجوگر هم از ديد كاربران و جست وجوي اطلاعات و هم از ديد دارندگان سايت ها مهم است. ممكن است اطلاعات جست وجو شده، آخرين آهنگ هاي يك خواننده معروف و يا قيمت و فروشنده پيراهن تيم فوتبال مورد علاقه كاربر باشد.سايت ها براي بقا در وب به بيننده نياز دارند، سايتي كه بيننده ندارد، وجود نداشته باشد بهتر است. سايتي كه بيننده بيشتري دارد از سايت كم بيننده تر، ارزش تجاري بيشتري دارد. آيا ارزش يك فروشگاه پر از خريدار با ارزش فروشگاهي كه در انتهاي يك كوچه بن بست در محله اي كم جمعيت قرار دارد يكسان است؟
دارندگان سايت ها همواره در صدد جذب بيننده بيشتر به سايت خود هستند. هر چه بيننده يك سايت بيشتر باشد شانس آن براي فروش و سود بيشتر، افزايش مي يابد.
بازاريابي الكترونيك امروزه روش هاي بسياري را در اختيار مديران سايت ها قرار داده است اما مهمترين روش همواره استفاده تجاري از موتورهاي جست وجوگر بوده است. وقتي كاربري چيزي را جست وجو مي كند در بيشتر مواقع بدان معناست كه به آن نياز دارد بنابراين حاضر به پرداخت هزينه براي در اختيار داشتن آن است.
بازاريابي با موتورهاي جست وجوگر بدين معناست كه كاري كنيم تا موتور جست وجوگر، سايت ما را در رتبه هاي بالاتر قرار دهد تا شانس مراجعه به سايت ما افزايش يابد. موتور جست وجوگر ممكن است ميليون ها سايت را در پاسخ به سوال كاربر نمايش دهد اما آيا كاربران تمام اين سايت ها را بازديد مي كنند؟ خير در اغلب موارد آنها نياز اطلاعاتي خود را با مراجعه به سايت هاي رتبه يك تا 30 برآورده مي كنند. بنابراين نيازي به مراجعه به سايت هاي ديگر نخواهند داشت.
معناي واضح اين رفتار كاربران اين است كه سايت هايي كه رتبه هاي بالاتر از 30 دارند، شانس كمتري براي جذب بيننده بيشتر دارند و چه از اين بدتر براي يك مدير سايت!
تجارت الكترونيك امروزه خود را با رتبه هاي موتورهاي جست وجوگر هماهنگ كرده است زيرا مديران سايت ها دريافته اند كه كاربران عجول و كم حوصله اند و در اغلب موارد سايت هاي رتبه يك تا 30 را بازديد مي كنند و از بقيه سايت ها صرف نظر مي كنند.
موتورهاي جست وجوگر هر روز مهمتر و مهمتر مي شوند. در اهميت آنها همين بس كه گوگل چند سال متوالي به عنوان نام تجاري سال انتخاب شد و بالاتر از نامهايي نظير كوكاكولا قرار گرفت.
امروزه جنگ موتورهاي جست وجوگر براي كسب سهم بيشتري از ميزان جست وجوهاي كاربران وارد حوزه هاي ديگري شده است. در حال حاضر رقابت اصلي ميان گوگل، ياهو و MS است.
دنياي جست وجو و موتورهاي جست وجوگر، دنياي جذابي است. هر روز اخبار بسياري از فعاليت موتورهاي جست وجوگر منتشر مي شود، سايت هاي بسياري درباره موضوعات مختلف دنياي جست وجو، محتوا منتشر مي كنند و هر ساله كنفرانس هاي متعددي درباره آن برگزار مي شود.
موتورهاي جست وجوگر هر روز هوشمندتر مي شوند و ماهيت تجاري بيشتري مي يابند. سوالي كه شايد خيلي ها مي پرسند اين است كه آيا گوگل نيز رتبه هاي عادي خود را خواهد فروخت؟ به عبارت ديگر آيا مي توان با پرداخت هزينه، جايي در صدر نتايج عادي گوگل داشت؟
از دنياي جست وجو بسيار مي توان گفت و شنيد. دنياي جست وجو حتي رقص دارد. شغلهاي بسياري تنها بر اساس جست وجو و موتورهاي جست وجوگر ايجاد شده است. شايد بالا و پايين شدن رتبه ها براي ما كه فقط اطلاعات مي خواهيم چندان مهم نباشد اما بد نيست بدانيد همين بالا و پايين شدن رتبه ها دغدغه اصلي افراد بسياري در سراسر دنياست.
از ديدگاه كاربراني كه از موتورهاي جست وجوگر براي دسترسي به اطلاعات مورد نياز استفاده مي كنند، مهمترين مقوله هاي مورد توجه عبارتند از:
•استفاده از كدام ابزار جست وجو
•تكنيك هاي موثر جست وجو براي صرفه جويي در وقت و هزينه
•تحليل نتايج جست وجو
• ارزيابي اطلاعات به دست آمده
•...
از ديدگاه دارندگان سايت ها و تجارت الكترونيك كه موتور جست وجوگر را ابزار نخست بازاريابي خود مي دانند، مقوله هاي زير مد نظر است:
•ميزان وابستگي به رتبه ها تا چه ميزان
•رتبه هاي بالا در كدام موتور جست وجوگر
•رتبه هاي بالا در موتورهاي جست وجوگر پولي يا موتورهاي جست وجوگر رايگان
•چگونگي كسب رتبه هاي بالا
•رتبه هاي بالا با چه عباراتي
•تحليل ترافيك سايت
•...
برخي موضوعات مورد توجه از ديدگاه تكنولوژي هاي جست وجو و موتورهاي جست وجوگر نيز عبارتند از:
•كسب درآمد بيشتر
•طراحي بهترين الگوريتم براي رتبه بندي صفحات
•راهكار تشخيص تقلب در رتبه ها از سوي دارندگان سايت ها
•نزديك تر كردن جست وجو به زبان محاوره كاربر
•فشرده سازي اطلاعات و بزرگتر كردن هر چه بيشتر پايگاه داده
•طراحي روشهاي سريعتر بازيابي اطلاعات
•جست وجوي بهتر در فايل هاي صوتي و تصويري
•...
با تمام پيشرفت هاي انجام شده، موتورهاي جست وجوگر هنوز جاي كار و محدوديت هاي بسياري دارند. تغييرات مداوم در ذائقه كاربران نيز در مسير حركت موتورهاي جست وجوگر موثر است. بنابراين انتظار ارايه خدمات بهتر و رقابت شديدتر موتورهاي جست وجو مي رود كه در اين ميان رقابت اصلي ميان گوگل، ياهو و MS است.
وب اطلاعات بسياري دارد اما موفقيت خود را مديون موتورهاي جست وجوگر است. براستي اگر راهي نبود كه بدانيم اطلاعات مورد نياز ما كجاي وب قرار دارد، آيا وب به اندازه امروز، محبوب مي شد؟

جست وجو
كاوش در اعماق
000804.jpg
ديروز
حداقل 10 سال از روزي كه صفحات جادويي وب، دنياي نويني را به كاربران اينترنت معرفي كردند، مي گذرد.
مفهوم  هايپرتكست، به معني مطالبي كه مي توانند با كليدواژه هايي در متن ديگر به هم مربوط شوند، صفحات وب جهاني را به درياي بيكران اطلاعات تبديل كرد و رفته رفته پيدا كردن اطلاعات خود تبديل به معضلي اساسي براي كاربران شد.
مساله اينجا بود كه كاربر مي دانست اطلاعات خاصي كه دنبالش مي گردد بالاخره جايي ميان كوچه وپس كوچه هاي پر شمار دهكده جهاني اينترنت - وجود دارد اما حالا احتياج به راهنمايي داشت تا به او بگويد اين اطلاعات دقيقا كجاست.
فصل رونق فهرست هاي راهنما موسوم به «وب دايركتوري» از همان زمان شروع شد. ياهو، غول اين روزهاي دنياي فن آوري اطلاعات، با جمع آوري بسياري از متخصصان طبقه بندي اطلاعات كم كم توانست به فهرست و دروازه ورودي محبوب خيل كاربران اينترنتي بدل شود، اما اين به تنهايي كافي نبود. رشد سرسام آور تعداد وب سايت ها و صفحات شان بسيار بيشتر از توان افرادي بود كه قرار بود كار طبقه بندي آنها را انجام دهند. براي رقابت با ماشين، انسان بازنده بود و بايد ماشين ديگري ساخته مي شد تا بازي ادامه يابد، وب روبوت ها براي همين به وجود آمدند.
آنها بسان يك خرچنگ (يكي از اسامي شان در زبان انگليسي) به صورت اتوماتيك به ميان صفحات مختلف وب سرك مي كشيدند و اطلاعات كلي آنها را جمع آوري مي كردند. به اين ترتيب مي شد از روش تصادفي (در مقابل روش ترتيبي) هم به اطلاعات موجود در اينترنت دست يافت.
امروز
مفهوم موتور جست و جو دقيقا از همين جا شكل گرفت. كافي بود چند كليد واژه مرتبط با اطلاعات درخواستي تان را به عنوان ورودي به يك موتور جست وجو بدهيد تا برايتان آدرس صدها صفحه وب را به عنوان نتيجه برگرداند.
به اين ترتيب «جست و جو» به عنوان يك مهارت در دنياي IT شكل گرفت و تبديل به تخصص شد.
متخصصان جست و جو در اينترنت از دو جنبه به بهبود روش هاي كاوش در اينترنت پرداختند. اول يافتن الگو ريتم هاي  سريعتر و با بهره وري بيشتر و از سوي ديگر راه هايي كه به كاربران كمك مي كرد در جست وجوهاي شان نتايج بهتر و دلخواهي به دست بياورند، نه يك مشت اطلاعات تجاري و بازرگاني صرف.
گوگل راه خود را اينچنين آغاز كرد و در روزگاري كه موكوري مثل آلتاويستا نام اول صنعت جست و جو بود به عنوان مبتكر ايده هاي نوين كاوش به ميدان آمد.
آن روزها سرگئي بدين و لري پيچ به مردان باهوش و نابغه دره سيليكون بدل شده بودند و پشتيباني فني بسياري از نام آوران عرصه جست و جو را انجام مي دادند تا آنجا كه كم كم خود گوگل به دروازه محبوب كاربران بدل گشت و امروز حرف اول را در بازار جست و جوگرها مي زند.
فردا
اما ديگر روش هاي فعلي جست و جو جواب كاربران سمج اما كم حوصله امروز را نمي دهد. آنها دنبال عمق بيشتري هستند، براي همين هم هست كه مايكروسافت، ياهو و گوگل هر لحظه امكانات جست و جوي بيشتري را ارايه مي كنند.
حالا ديگر شما مي توانيد از دايره المعارف فوق العاده مايكروسافت انكار تا، سوال كنيد و در واقع جست و جويتان را اول به يك منبع غني اطلاعاتي محدود كنيد يا مي توانيد با استفاده از نرم افزارهاي اين سه غول فن آوري همانطور كه لا به لاي صفحات وب جست و جو مي كنيد در اسناد و ايميل هاي موجود در كامپيوترتان هم گشت بزنيد و دنبال اطلاعات بگرديد.
اما ايران
بالا رفتن حجم اطلاعات فارسي در اينترنت را بايد مديون يك تصميم گيري دقيق و هوشمندانه دانست؛ استاندارد كردن فونت و رسم الخط تكنيكي خطوط غير انگليسي با استاندارد موسوم به UTF/8 .
حالا ديگر موتورهايي مثل گوگل مي توانند به كاربران، خدمات جست و جو به زبان فارسي ارايه كنند. با اين حال متخصصان ايراني هم بيكار ننشسته اند و با راه اندازي سايت هاي جست و جوي فارسي مثل (Parseek. Com) سعي دارند به فارسي زبانان امكان گزينش مناسب اطلاعات را ارايه كنند. جست و جو در اينترنت شايد امروز يك تفنن باشد اما مطمئن باشيد در سالهاي آتي آموختن تكنيك ها و روش هاي بهتر يك جست و جوي اينترنتي به يك نياز اساسي تبديل خواهد شد، از همين امروز به فكر باشيد!

خبر
000858.jpg
پي سي كوچولو
نسل جديدي از كامپيوترهاي شخصي در راهند تا به محفل شكاف ديجيتال پايان دهند. اين جعبه هاي كوچك قرار است جايگزين كيس هاي بزرگ و جاگير امروزي باشند.
ناظران بي طرف صنعت كامپيوترهاي خانگي معتقدند قيمت ارزان باكس هاي كوچك باعث مي شود حداقل 2 ميليارد نفر ديگر در سراسر دنيا از كامپيوترها استفاده كنند. به اين دسته از پي سي كوچولوها فعلا نام مستعار thi cliet داده اند.
000861.jpg
هم گوشي،  هم دوربين
بيش از 60 درصد ايراني ها دوست دارند گوشي موبايل شان مجهز به دوربين عكاسي باشد.
مدير عامل نمايندگي يك شركت توليد كننده گوشي به ايرنا گفته است با توجه به بازار تقاضاي فوق به زودي مدل هاي مختلف گوشي دوربين دار بازار را پر مي كند.
منطق هم همين را حكم مي كند، فكرش را بكنيد به جاي اينكه دو بار، يكي براي خريد گوشي، يكي براي خريد دوربين عكاسي آماتور، پول صرف كنيد، مي توانيد فقط با يك بار هزينه كردن مبلغ نسبتا زيادي را در جيب خودتان نگه داشته، صرفه جويي كنيد! 
000846.jpg
رقابت به نفع مردم
جست و جوي تخصصي گوگل در كتاب ها و اسناد آكادميك، كه به رايگان در اختيار كاربران قرار مي گيرد، خشم 19 كتابخانه ملي اروپا را برانگيخته است.كتابخانه هاي بزرگ و معتبر آمريكايي قصد دارند تمام مجموعه كتابخانه خود را كه بالغ بر 15 ميليون جلد كتاب مي شود ديجيتال كرده و حالا اروپايي ها مي خواهند براي آنچه عرضه اينترنتي ادبيات اروپايي ناميده مي شود، پروژه عظيم ديگري را آغاز كنند. آنها معتقدند تصميم آمريكايي ها مي تواند به معناي تاييد خطر استيلاي كوبنده و خرد كننده ايالات متحده تلقي شود و به همين منظور قصد دارند با آن مقابله كنند.به اين مي گويند رقابت در فن آوري به نفع مردم!
000822.jpg
قاتلان Ipod
دوران امپراتوري پخش كننده هاي موسيقي موسوم به Ipod طولاني نخواهد بود، اين را مديران توليد كنندگان معظم گوشي تلفن همراه در دنيا مي گويند. بعد از موفقيت پخش كننده موسيقي ipod كه نزديك به 20 هزار قطعه موسيقي را در خود جا مي داد، ابتكار اپل كم كم ديگران را نيز به فكر فرو برد تا با اضافه كردن امكانات سرگرمي به وسايلي چون گوشي هاي موبايل،به امپراتوري اپل خاتمه دهند. بعد از گوشي فوق العاده شركت سامسونگ در نمايشگاه سبيت حالا نوبت شركت فنلاندي نوكيا است كه با معرفي سري 91 به كارزار رقابت با اپل  رود. گوشي فوق علاوه بر امكان انتقال فايل هاي موسيقي از كامپيوتر، سيستم صوتي و هدفون با كيفيت استريو به همراه دارد.

|  ايرانشهر  |   جهانشهر  |   حوادث  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   در شهر  |
|  طهرانشهر  |   علمي  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |