يكشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۸۶
حسين شريعتمداري در گذر از يك روش سنتي
كيهان؛ روزگار نو
000852.jpg
عكس:ايسنا
ميثم قاسمي
حسين شريعتمداري، مدير موسسه كيهان سرانجام روزنامه اش را پس از 63 سال انتشار در نوبت عصر، از چهارشنبه هفته گذشته در نوبت صبح منتشر كرد.
شريعتمداري چهارمين مدير روزنامه كيهان از آغاز تاكنون، حالا نخستين كسي است كه سنت قديمي روزنامه اش را براي همراهي با جريان خبري زير پا مي گذارد.
دليل تغيير نوبت انتشار كيهان از سوي مديرانش داشتن تاخير انتشار نسبت به روزنامه هاي صبح و در نتيجه عقب افتادن از ميدان رقابت با آنها ذكر شده است.
كيهان؛ سرآغاز
اولين شماره كيهان عصر چهارشنبه 6 خرداد سال 1321 با قيمت 50 دينار - به زبان عامه 10 شاهي كه معادل نيم ريال است منتشر شد.
فكر انتشار يك روزنامه اولين بار در ملاقات علي قوام كه پسر قوام شيرازي بود و مصطفي مصباح زاده شكل گرفت. در اين ملاقات علي قوام از ناراحتي شاه نسبت به انتشار مقالاتي در نشريات آن زمان عليه خانواده سلطنتي سخن گفت و پاسخ مصباح زاده جوان كه تازه از سفر تحصيلي اروپا برگشته بود، انتشار روزنامه اي براي پاسخگويي به آنها بود. پس از آن ملاقات، قوام موضوع را به اطلاع شاه رساند و نظر موافقش را جلب كرد و مصباح زاده به دنبال يك روزنامه نگار حرفه اي گشت.
انتخاب او، عبدالرحمن فرامرزي بود. اين دو، چند بار به ملاقات شاه آن زمان رفتند تا با رعايت چند موضوع، روزنامه شان را منتشر كنند.
در اين ميان يك شرط اساسي وجود داشت وآن اينكه شاه به هيچ وجه حاضر نبود اين فكر ايجاد شود كه اين روزنامه به او وابستگي دارد. و دومين مورد اين بود كه در روزنامه بايستي سياستي اتخاذ مي شد كه متضمن تماميت ارضي و استقلال و پيشرفت كشور باشد.
بعد از اين ملاقات، شاه وقت دوبار و هر بار مبلغ 150 هزار تومان براي راه اندازي روزنامه و خريد چاپخانه به مصباح زاده و فرامرزي كمك مالي كرد و سرانجام كيهان منتشر شد.
000843.jpg
صفحه اول نخستين شماره كيهان صبح
كيهان؛ يك نام تازه
عبدالرحمن فرامرزي، اولين مدير و سردبير كيهان سالها پيش در خصوص نحوه انتخاب نام اين روزنامه نوشت: «آن روزها در خانه من جمع شده بوديم و درباره يك نام فكر مي كرديم. هر يك از دوستان، نامي را پيشنهاد مي كرد و به بن بست رسيده بوديم. در اين موقع پسر 12 ساله ام وارد اتاق شد، وقتي اسم ها را شنيد، گفت: چرا نامي از ستاره و آسمان و نظاير آن انتخاب نمي كنيد؟ به اين ترتيب اسم كيهان انتخاب شد و لوگوي آن توسط يكي از خوش نويسان مطرح نوشته شد.»

كيهان در گذر زمان
در ابتداي كار، مصباح زاده صاحب امتياز و فرامرزي مدير مسئول كيهان بودند. پس از مدتي اين جايگاه تعويض شد و مصباح زاده تا سال 57 و پيروزي انقلاب اسلامي مدير كيهان باقي ماند.
مقالات فرامرزي گرچه اغلب درجهت اهداف دربار شاهنشاهي بود، اما برخي اوقات از اين قاعده خارج و باعث مي شد او براي مدتي ممنوع القلم شود. فرامرزي 20 تير سال 51 بر اثر سكته قلبي درگذشت. بسياري معتقدند پس از او كيهان ديگر نتوانست به روزهاي اوج بازگردد، گرچه اين روزنامه همچنان تا زمان انقلاب پرتيراژترين روزنامه كشور باقي ماند.
با پيروزي انقلاب تعداد زيادي از كاركنان كيهان از اين روزنامه اخراج شدند و روزنامه به بخش دولتي منتقل شد. ابراهيم يزدي، اولين نماينده رهبر انقلاب در كيهان بود، اما پس از مدت كوتاهي، سيدمحمد خاتمي جايگزين او شد.
با حضور خاتمي كيهان توانست دوباره به روزنامه اي پرخواننده تبديل شود.با رفتن خاتمي به وزارت ارشاد، محمد اصغري جانشين او شد و سردبير آن دوره كيهان، ماشاءالله شمس الواعظين بود. در اواخر دهه 60 نيز مهدي نصيري جايگزين شمس شد و به دنبال اين تغيير، گرايش سياسي كيهان نيز تغييرات عمده اي كرد.در زمان سرپرستي خاتمي بر كيهان، ماهنامه اي به نام كيهان فرهنگي با مديريت حسن منتظر قائم در سال 63 شروع به انتشار كرد. با شهادت منتظر قائم، ماهنامه توسط گروه ديگري اداره شد كه بحث هايي را از دكتر سروش در كيهان فرهنگي منتشر كردندكه موجب بروز مخالفت ها و موافقت هاي زيادي شد كه خود دستمايه بحثهاي داغ كلامي و حتي سياسي دهه 70 بود.
دوران جديد
در اوايل دهه 70 حسين شريعتمداري جايگزين سيدمحمد خاتمي شد. از آن زمان تاكنون او مدير موسسه كيهان بوده است.روش كاري شريعتمداري گرچه با مديران گذشته كيهان متفاوت است، اما اين روزنامه همچنان يكي از تاثيرگذارترين نشريات كشور باقي مانده است. در اين سالها سرمقاله هاي او در بسياري از جريانات سياسي بعدي نقش داشته و كيهان بازتاب بخش مهمي از نگاه جامعه سياسي كشور است كه سعي كرده خود را نه به چپ منتسب كند و نه به راست .
ساختمان اوليه كيهان در محله سرچشمه بود كه پس از مدتي به ميدان امام خميني (توپخانه) منتقل شد. بسياري از استادان و بزرگان روزنامه نگاري ايران از جمله حسين قندي، يونس شكرخواه، محمدمهدي فرقاني، مهدي سمسارزاده، عطاءالله بهمنش و صدرالدين الهي در اين روزنامه فعاليت كرده اند و در سالهاي پيش و پس از انقلاب، نويسندگان و شعراي سرشناسي مانندجلال آل احمد،منوچهر آتشي، نصرت رحماني، بهاءالدين خرمشاهي، حداد عادل، سيد حسن حسيني، قيصر امين پور،احمد شاملو و بسياري چهره هاي ديگر با كيهان همكاري كرده اند.
اطلاعات؛ رقيب سنتي
روزنامه اطلاعات كه چند دهه پيش از كيهان شروع به انتشار كرد، از ابتدا تاكنون اصلي ترين رقيب اين روزنامه بوده است. در سالهاي پيش از انقلاب مديريت عباس مسعودي كه به وضوح از دربار حمايت مي كرد، بر ميزان مخاطب اين روزنامه تاثير زيادي گذاشته بود.اطلاعات اكنون تنها روزنامه اي است كه در نوبت بعدازظهر منتشر مي شود. گرچه سيدمحمود دعايي، مدير اين روزنامه تاكنون بارها وعده انجام اصلاحات داده است، اما به نظر مي رسد رقباي كيهاني اش از او پيش افتاده اند.

روزگار نو
با تصميم تازه موسسه كيهان و حسين شريعتمداري، كيهان پا به روزگار تازه اي مي گذارد. در شرايطي كه در اواسط دهه پيش با اضافه شدن يكي، دو روزنامه عصر به نظر مي رسيد اين شكل از توزيع رونق دوباره اي مي گيرد، حالا كيهان به عنوان يكي از دو بازمانده اين جريان، رقيب سنتي را در ميدان تنها گذاشته و نوبت انتشارش را به صبح تغيير داده است؛ كاري كه در اواخر دهه 70، روزنامه رسالت نيز انجام داده بود.
اتفاقي كه از هفتم ارديبهشت در روزنامه كيهان رخ داد، شرايطي تازه را پيش روي اين روزنامه قرار داده است. كيهان از اين پس صبح ها روي كيوسك روزنامه فروشي ها خواهد بود؛ زماني كه بيش از 20 روزنامه سياسي و اقتصادي ديگر هم منتشر مي شوند. بايد ديد كيهان در مواجهه با اين موج، خواهد توانست از لوگوي قديمي اش بهره اي ببرد يا بدل به يكي از روزنامه هاي پرشمار و سراسري صبح خواهد شد. تصميم حسين شريعتمداري روزهاي تازه اي را براي كيهان در پي خواهد داشت.

خواندني
حجت قاسم زاده با يك سريال
قتل آف لاين

مهدي طاهباز

اشاره
دست به دست گشتن يك فيلمنامه و به ميان آمدن نام كارگردان هاي مختلف براي ساخت آن از جمله مواردي است كه گهگاه در عالم سينما اتفاق مي افتد. گاهي اوقات در سينماي ايران نيز اين امر به وقوع مي پيوندد و يك فيلمنامه از زير دست كارگردان هاي مختلف با سلايق و سبكهاي متفاوت مي گذرد و سرانجام توسط يكي از آنها جلو دوربين مي رود.«قتل آن لاين» يكي از اين فيلمنامه هاست. فيلمنامه اي كه ابتدا قرار بود توسط نويسنده اش حجت قاسم زاده ساخته شود، اما قسمت او نشد. اين فيلمنامه طي دو سال آنقدر دست به دست گشت تا اينكه بالاخره توسط مسعود آب پرور به مرحله توليد رسيد.آب پرور هم اكنون بيش از نيمي از فيلم را جلو دوربين برده و قاسم زاده نيز يك مجموعه تلويزيوني را در حال پخش دارد و اين روزها در تدارك ساخت فيلمي جديد است.

اگر اهل تماشاي تلويزيون و مشتري پر و پا قرص سريال هاي تلويزيوني هستيد، حتما تا«نون مجموعه «۱۰۱ راه براي ذله «ردن پدر و مادرها» را ديده ايد؛مجموعه اي «ه تا«نون دو قسمت از آن روي آنتن شب«ه 5 رفته است و «م و بيش توانسته رضايت نسبي مخاطبان را فراهم «ند.
حجت قاسم زاده اين مجموعه را از روي «تابي معروف و با همين نام - نوشته «ليوارد لاو» نويسنده آمري«ايي - ساخته است، اما او حدود 70 درصد از متن كتاب را تغيير داده و داستان را با آدم ها و فضايي ايراني بازنويسي كرده است. «۱۰۱ راه براي ذله «ردن پدر و مادرها» داستان نوجوان مخترعي به نام پارساست «ه در عالم خيال با ارايه اختراعاتش در اينترنت نظر بيل گيتس، مدير ماي«روسافت را جلب مي «ند و به عنوان ي« مهندس باتجربه در روزهاي سفرش به اصفهان با او قرار ملاقات مي گذارد. اتفاقا قرار است «ه پدر و مادرش هم در همان روزها به اصفهان سفر «نند، اما سفرشان لغو مي شود و آنها پارسا را به «لاس تابستاني مي فرستند. با اين حال او تلاش مي «ند با «ارهايي مثل انتشار «۱۰۱ راه براي ذله «ردن پدرومادرها» در قالب «تاب و سي دي و جزوه، تعمير اسباب بازي هاي ي« شهربازي و «ارهايي از اين قبيل، پول سفرش را تامين «ند.مجيد مظفري نقش پدر پارسا را بازي مي «ند «ه ي« آرشيت«ت موفق است و در برج ميلاد «ار مي «ند و آتنه فقيه نصيري هم در نقش مادر او ظاهر مي شود «ه ي« پزش« متخصص اطفال است.آنها آنقدر گرفتار زندگي خودشان هستند «ه از فرزندشان غافل شده اند و همين، ماجراهاي زيادي را مي آفريند. پوريا ابراهيم پور با تجربه حضور در سريال هاي مختلف تلويزيوني، در نقش پارسا، مخترع روش هاي ذله «ردن پدرومادرها ظاهر مي شود و ارسلان قاسمي نقش مسعود، دوست صميمي او را بازي مي «ند. از ديگر بازيگران اين سريال مي توان به احمد نجفي، بهناز جعفري، داوود اسدي، مجيد مشيري، محمد رباني پور، مهران رجبي، مهتاب رباطي و احمد ياوري اشاره «رد.
اما حجت قاسم زاده، «ارگردان مجموعه ياد شده قصد داشت دو سال پيش اولين فيلم بلند سينمايي خود با عنوان «قتل آنلاين» را جلوي دوربين ببرد. او آبان ماه سال 82 پس از جميل رستمي، انسيه شاه حسيني، احمد احمدي مطلق، مصطفي رزاق كريمي، محسن عبدالوهاب، كيوان علي محمدي و پيام زين العابدين «ه مجوز «ارگرداني فيلم اول را از سوي «انون «ارگردانان خانه سينما دريافت «ردند، به عنوان رزرو جايگزين انتخاب شد.قاسم زاده فيلمنامه «قتل آنلاين» را خودش نوشته بود و در آن به ماجراي قاتلي مي پرداخت «ه ش«ارهايش را در اينترنت و از راه چت «ردن انتخاب مي «ند. او تلاش زيادي انجام داد تا اين فيلم را جلوي دوربين ببرد. او حتي بازيگران و ساير عوامل فيلمش را نيز انتخاب «رد، اما اين فيلم هرگز توسط نويسنده اش ساخته نشد.
قاسم زاده پيش از ساخت مجموعه تلويزيوني «۱۰۱ راه براي ذله «ردن پدر و مادرها» چند فيلم بلند تلويزيوني مانند «آخرين روزهاي شاد بودن»  با بازي آزيتا حاجيان (كه چندي پيش به صورت يك مجموعه 3 قسمتي از شبكه اول سيما پخش شد) و نيز فيلم تلويزيوني «تردستي» را در مركز سيما فيلم و با بازي بهناز جعفري، مجيد مظفري و اليزابت اميني «ارگرداني «رده است. حجت قاسم زاده به زودي فيلم تلويزيوني «از شنبه تا پنج شنبه» را جلوي دوربين مي برد. اين فيلم تلويزيوني محصول سيما فيلم است و اواخر ارديبهشت ماه امسال «ليد مي خورد.از شنبه تا پنج شنبه داستان روانشناسانه اي درباره بحران ميانسالي را روايت مي «ند و زندگي ي« زوج ميانسال و بحران هاي سني آنها را به تصوير مي «شد. داستان فيلم در 6 اپيزود درروزهاي هفته (شنبه تا پنج شنبه) اتفاق مي افتد.
از سوي ديگر قاسم زاده «ار نگارش فاز دوم مجموعه تلويزيوني «شيخ بهايي» به «ارگرداني شهرام اسدي را عهده دار است. سري دوم اين مجموعه مختص به اواخر دوران زندگي شيخ بهايي است و به اواخر عمر شيخ بهايي در دوران حكومت شاه عباس مربوط مي شود. در اين دوره شيخ بهايي به مقام شيخ الاسلامي اصفهان ميژرسد كه در مجموع 10 سال آخر عمر وي در قالب 9 قسمت به تصوير كشيده خواهد شد.
نگارش فيلمنامه فاز نخست اين مجموعه توسط محسن دامادي انجام شده است.

مسعود آب پرور با يك فيلم
قتل آن لاين

مسعود آب پرور اين روزها مشغول ساخت اولين فيلم بلند خود با نام «قتل آنلاين» است؛فيلمي «ه نام «ارگردانان مختلفي براي ساختش به ميان آمد، ولي سرانجام قرعه به نام مسعود آب پرور افتاد.
حدود دو سال پيش حجت قاسم زاده «ارگردان چند فيلم تلويزيوني، قصد داشت تا فيلمي سينمايي بر اساس فيلمنامه «قتل آنلاين» نوشته خودش بسازد، اما مدتي بعد با انصراف او از ساخت اين فيلم قرار شد مهدي فخيم زاده اين «ار را ادامه دهد. فخيم زاده با بازنويسي فيلمنامه قرار شد فيلم جديدي با نام «قتل در نيمه شب» را مقابل دوربين ببرد، اما در نهايت اين مساله هم به سرانجام نرسيد. محمد حسين لطيفي سومين «ارگرداني بود «ه ساخت اين فيلمنامه را پذيرفت، اما ساخت سريال فرار بزرگ مانع از به انجام رساندن توليد اين فيلم توسط وي شد. بالاخره از اسفند سال گذشته مسعود آب پرور «ارگرداني اين پروژه را بر عهده گرفت. داستان فيلم سينمايي قتل آنلاين از شب عروسي شهاب و ليلا آغاز مي شودكه ي«ي از دوستان اينترنتي آنها به قتل مي رسد. پيش از يافتن قاتل و در فاصله «وتاهي چندين قتل ديگر رخ مي دهد «ه طي آنها دوستاني از ي« گروه گفت و گوي اينترنتي ( چت ) به قتل مي رسند. زمان فشرده ميان قتل ها فرصت پيگيري لازم را نمي دهد تا اين«ه ...
فيلمنامه اين اثر را حجت قاسم زاده به نگارش درآورده و مسعود آب پرور آن را بازنويسي «رده است. در اين فيلم «ه تهيه «نندگي آن را سيد«مال طباطبايي بر عهده دارد، جمشيد هاشم پور، شهاب حسيني، حميد گودرزي، الناز شا«ر دوست، سحر سلطاني و غلامحسين لطفي به عنوان بازيگران اصلي ايفاگر نقش ها هستند.
مسعود آب پرورمتولد سال 1340 در تهران است. او در سال 1369 از دانشكده سينما ـ تئاتر در رشته كارگرداني سينما فارغ التحصيل شد. آب پرور همزمان با تحصيل در اين رشته، به فراگيري كارگرداني و بازيگري تئاتر در آموزشكده «آناهيتا» پرداخت. او در سال 1366 موفق به دريافت جايزه بهترين بازيگر مرد از سومين جشنواره تئاتر دانشجويان سراسر كشور شد. آب پرور پس از فراغت از تحصيل هم 4 سال به عنوان كارشناس فيلم و سناريو با بنياد سينمايي فارابي همكاري كرد. در سال 1373 به همراه تني چند از دوستانش «كارگاه گسترش هنر» را تاسيس كرد كه همين جمع بعدها اولين ويدئو كليپ هاي ايراني را «ارگرداني «رد. كليپ هاي «برادر بيقراره»، «مثنوي شهادت»، «كاروان»، «مرغ سحر»، «نوايي»، «بازگشت» و... محصول همين كارگاه بودند. او در سال 1377 بعد از جدايي از كارگاه گسترش هنر «زحل فيلم» را تاسيس كرد كه اين مجموعه نيز در ارايه فعاليت هاي قبل و در كنار توليد ويدئو كليپ هاي جديد، به تهيه و توليد فيلم هاي سينمايي ـ تلويزيوني با مضامين معنوي و متافيزيكي پرداخت.آب پرور تا«نون چندين فيلم بلند تلويزيوني را با مضامين متافيزي«ي جلوي دوربين برده است. شاهد عيني، شب عقرب و ... از جمله اين آثار هستند. آب پرور سال 82 در حالي كه بيش از نيمي از سريال «سرزمين روياها» را كارگرداني «رده بود، از ادامه «ار «ناره گيري «رد و امير فيضي (سازنده فيلم جوجه ارد« من) جايگزين وي شد.
ضمنا او قرار بود سال گذشته سريال «اين ملك به فروش مي رسد» را در قالب 26 قسمت و با فضايي ترسناك جلوي دوربين ببرد. 15 قسمت از اين مجموعه تلويزيوني به سرپرستي شادمهر راستين به نگارش درآمد و قرار بود با تحويل دادن آنها به شبكه  دو سيما، تاريخ و نحوه توليد اين سريال معلوم شود. آب پرور ضمنا دو طرح تصويبي ديگر نيز داشت؛ «همسفران» نوشته آرش قادري «ه در زمينه  دفاع مقدس بود و «نسيم شريف» «ه پروژه اي تاريخي محسوب مي شد. اما اين پروژه ها هرگز به مرحله توليد نرسيدند تا اين«ه سرانجام فيلمنامه طلسم شده «قتل آنلاين» به دست آب پرور رسيد. او فيلمنامه را بازنويسي «رد و از اواخر اسفند جلوي دوربين برد. فيلمبرداري اين فيلم تا ي«ي، دو هفته ديگر به پايان خواهد رسيد و سپس تدوين آن آغاز خواهد شد. اگر اتفاق خاصي رخ ندهد، اولين فيلم بلند سينمايي مسعود آب پرور در بيست و چهارمين جشنواره فيلم فجر به نمايش درخواهد آمد.

يادداشت
براي مردم و با مردم
غلامرضا صادقيان
از اعضاي تحريريه روزنامه كيهان
كيهان كه مي توان آن را به اختصار روزنامه اي از مردم و براي مردم ناميد در چارچوب همين تعريف به تغيير مهمي در زمان انتشار دست زد كه بروز آثار اجتماعي آن به زماني مناسب يك تغيير مهم نياز دارد؛ روزنامه اي كه در افكار عمومي به روزنامه ملي مشهور است و گردانندگان آن منتخب ملي محسوب مي شوند، از مردم است و بايد تلاش كند تا براي مردم باقي بماند. تغيير نوبت چاپ كيهان از عصر به صبح به نظر مي رسد قبل از هر چيز به مردمي شدن آن كمك كند.
كيهان عصر از اين مزيت برخوردار بود كه مي توانست برخي از اخبار و گزارش هايي را كه تا حدود ساعت 11 صبح اتفاق مي افتاد به همراه بعضي تصاوير به چاپ برساند، اما در عين حال اخبار و گزارش هاي كامل يك روز را كه تا پاسي از شب رخ مي داد، بناچار در عصر روز بعد به خوانندگان ارايه مي كرد.
از سويي همين روزنامه عصر در تهران به علت قفل بودن ترافيك آن طي سالهاي اخير در ساعات پاياني روز و در شهرستان ها به علت كمبود امكان حمل و نقل هوايي و مشكلات ديگر، در روز بعد يا حتي دو روز بعد به دست مخاطبان روزنامه مي رسيد. چنين شرايطي بيشتر از همه براي خوانندگان روزنامه غير قابل قبول مي نمود، ضمن آنكه نويسندگان و خبرنگاران كيهان هم نمي توانستند از انجام كار خود به عنوان روزنامه نگار حرفه اي راضي باشند و به آن دل ببندند. چه، نوشتن مقاله و گزارش در يك روزنامه به هماهنگي با اخبار روز احتياج دارد و مقاله اي در جاي صحيح خود مي نشيند كه تفسير يا تحليل خبري باشد كه در كنار آن به چاپ رسيده است.
به اين ترتيب در روزنامه چاپ عصر، خود به خود زمان كمتري به نويسندگان روزنامه تعلق مي گرفت تا تحليل دقيق و تفسير موشكافانه اخبار روز را براي چاپ در همان روز آماده كنند و چنين شرايطي مي توانست ميان خبرنگاران روزنامه با مردم فاصله اندازد.
همه شرايطي كه بازگوكردن آن طولاني خواهد شد، همواره مورد توجه روزنامه نگاري كشور در سالهاي اخير بوده است و به همين علت پس از كيهان و اطلاعات كه از دهه 20 و 30 شمسي به اين سو منتشر مي شوند، كمتر روزنامه اي به چاپ در عصرهنگام رضايت داد، زيرا واقعيت آن است كه چرخش زمان در سالهاي اخير مثل 60 يا 70 سال پيش نبوده است. در آن سالها، ساعات پاياني روز يا عصرهنگام زمان پايان اتفاقات روز و اخبار و سپس استراحت و مطالعه بوده و به طور طبقه بندي شده بايد روزنامه ها اخبار را در ساعت اول پس از ظهر، پايان يافته تلقي مي كردند و روزنامه را براي مطالعه در هنگام عصر به دست خوانندگان مي رساندند. اما اكنون، هيچ لحظه اي خالي از خبر نيست. ماهواره ها براي همه لحظات شبانه روز خبر دارند و كره خاكي ما همواره نيمي از خود را كه به سوي خورشيد دارد، با خبرهاي روز و نيم ديگر را كه پشت به خورشيد كرده با خبرهاي شب داغ نگه داشته است.
حالا ديگر زمان، تكليف اخبار و اتفاقات را مشخص نمي كند، بلكه اين اتفاقات و اخبارند كه زمان را در اختيار گرفته اند. پس بايد زمان را به نفع اخبار و اطلاعات كه دانستن آنها حق همگان است تغيير داد و اين كاري بود كه روزنامه كيهان با تغيير نوبت چاپ خود از عصر به صبح به آن دست زد تا حقگذار مردم باشد.

مدير سياستمدار ورزشي
مهرداد رهسپار
رئيس فدراسيون فوتبال از جنس فوتبال كه باشد، اولين دردسرش مقاومت در مقابل سياسي كاري و سياسي بازي در سطح ورزش است.
محمد دادكان هفته گذشته وقتي روند رو به افزايش استفاده از محبوبيت قهرمانان ورزشي را در عرصه انتخابات ديد، در يك تصميم قاطع و براي جلوگيري از پيشامدهاي احتمالي، دستور ممنوعيت ورود كانديداهاي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري به رختكن و اردوي تيم ملي فوتبال را صادر كرد.
تصميم دادكان كه در پي بر هم خوردن نظم رختكن در آخرين بازي تيم ملي و بعد از حضور سه كانديدا گرفته شد و به تصويب هيات رئيسه فدراسيون فوتبال رسيد، در واقع راهي براي مقابله با تبليغات سياسي با استفاده از قهرمانان ملي عرصه ورزش كشور است.
در سالهاي بعد از انقلاب، رياست فدراسيون هاي ورزشي كشور به طور متناوب در اختيار چهره هاي ورزشي و سياسي قرار مي گرفت و طبيعتا رويكرد و نوع تصميم گيري هاي ايشان را تحت تاثير قرار مي داد.
مديران سياسي براحتي توان اقتصادي و بنيه مالي فدراسيون ها را تقويت مي كردند و در مقابل، تصميمات بنيادي و بلندمدت ورزشي از سوي روسايي گرفته مي شد كه روزگاري در كسوت ورزشكار براي كشور افتخار آفريده بودند. حالا دادكان در مواجهه با چالش هميشگي قدرت ورزشي در مقابل قدرت اقتصادي راه جديدي برگزيده است. او رايزني براي حمايت ارگان هاي مختلف دولتي از فوتبال، بخصوص در بخش صنعت را به چارچوب ويژه اي محدود كرده است و تصميم در مورد فوتبال را به فوتبالي ها سپرده، بايد ديد سالها بعد عملكرد دادكان در مقايسه با روساي پيشين فدراسيون در چه سطحي ارزيابي مي شود.

پيشخوان
000810.jpg
واشنگتن تايمز
پوتين به مرد اول بسياري از روزنامه هاي دنيا بدل شده است. نقش حساس موضع گيري هاي روسيه در روند صلح خاورميانه و اظهارات پوتين كه برخلاف ديگر اسلاف اروپايي اش كمي متفاوت تر سخن مي گويد، او را دوباره در مركز اخبار قرار داده است.
واشنگتن تايمز، روزنامه 25 سنتي ايالات متحده، عكسي از پوتين كار كرده كه وي را فاتحانه در حالي كه لبخند به لب دارد و دست تكان مي دهد نشان مي دهد. تصوير هوشمندانه قابي دارد كه اهرام ثلاثه در بك گراند آن خودنمايي مي كنند. به قول اعضاي هيات تحريريه واشنگتن تايمز، «انگار پوتين به جايگاه بالاتري در خاورميانه مي انديشد».
زندگي زنان عراقي و دستگيري جنايتكار سريالي در پايتخت آمريكا از ديگر تيترهاي مهم اين روزنامه ميانه  رو واشنگتن هستند.
000792.jpg
الشرق الاوسط
عراق، يكي از كانون هاي توجه جهاني در خاورميانه اين روزها با انتخاب كابينه خود، دقت بيشتري به خود جلب كرده است.
جعفري، نخست وزير عراق اعلام كرده است كه 7 وزير زن در كابينه دارد و همين مي تواند يكي از تحولات بزرگ دنياي عرب به حساب بيايد.
الشرق الاوسط، روزنامه عرب زبان چاپ لندن، اين موضوع را با حضور رهبران شيعه و سياستمداران كرد در عالي ترين منصب دولتي عراق مقايسه كرده و در گزارش خود كه با عكس يكي از كانديداهاي زن وزارت همراه شده، آن را روند مثبتي در تحولات اخير خاورميانه ارزيابي كرده است.
000807.jpg
واشنگتن پست
ايرباس با غول 13 ميليارد دلاري 380-A تمام دنيا را متوجه خود كرد. خبر پرواز آزمايشي بزرگترين هواپيماي مسافربري جهان بدون استثنا در صفحه اول اكثر روزنامه هاي دنيا وجود داشت و اولويت اخبار سياسي نتوانسته بود از اهميت اين خبر بكاهد.
شايد جالبترين عكس منتشر شده در روزنامه ها را بتوان متعلق به واشنگتن پست دانست كه تصوير ضد نور دو استقبال كننده از هواپيما را نمايش مي داد كه در حال دست و كلاه تكان دادن براي اين غول جذاب پرنده هستند.
000849.jpg
نيويورك تايمز
اولويت هاي خبري ويراستاران خبر در نيويورك تايمز هم ذائقه مشابهي با همكاران شان در ساير نقاط جهان داشتند، پوتين و نقش وي در مذاكرات صلح رژيم اشغالگر قدس و فلسطين، اعلام اسامي اعضاي كابينه عراق بعد از تاخير چندروزه ازجمله موارد مورد توجه نيويورك تايمز هستند. شايد گزارش ويژه اين روزنامه در مورد ترافيك سنگين در بزرگراه هاي ايالات متحده، بزرگترين وجه تمايزايشان باشد.قرار است با پرداخت عوارض بيشتر از سوي رانندگان در بزرگراه ها، بودجه ويژه اي براي تدوين برنامه نوين ترافيكي در نظر گرفته شود تا به قول نيويورك تايمز، ماشين ها بتوانند از دنده يك خارج شوند!

خبرسازان
ايرانشهر
جهانشهر
حوادث
دخل و خرج
در شهر
طهرانشهر
علمي
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  طهرانشهر  |  علمي  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |