دوشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۷ - May 2, 2005
طرح ساماندهي بازار ميوه روي ميز وزير بازرگاني
اميد به حل مشكلات بازار ميوه افزايش يافت
001167.jpg
گروه اقتصادي: بحران قيمت ميوه در روزهاي آغاز سال جاري و موضع گيري هاي مسئولان دولتي و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در اين باره موجب ترك نهادهاي مسئول براي ساماندهي بازار ميوه در كشور شده است ولي براي تحقق وعده ها و طرح ها در اين زمينه پيگيري و نظارت مقامات مسئول و حساسيت رسانه هاي گروهي و روزنامه ها در اين زمينه ضروري است.
به گزارش خبرنگار ما پس از بروز اين بحران مسئولان وزارت بازرگاني از عدم تخصيص اعتبارات لازم از سوي بانك مركزي به عنوان يكي از دلايل عدم امكان تنظيم بازار ياد كردند كه اين امر از سوي بانك مركزي تكذيب شد و بانك هاي مسئول اجراي مجوز بانك مركزي ازجمله بانك صادرات از پرداخت تسهيلات لازم به مراكز معرفي شده از سوي وزارت بازرگاني خبر دادند و تاكنون مسئولان وزارت بازرگاني در اين زمينه اظهارنظري نكرده اند.
طبق مصوبه تنظيم بازار قرار بود نهادهاي معرفي شده از سوي وزارت بازرگاني و جهاد كشاورزي با دريافت ۵۰ ميليارد ريال به خريد ميوه و ذخيره سازي آن اقدام كنند و براي پاسخ به افزايش تقاضاي پايان سال به بازار عرضه كنند.
باتوجه به ناكارآمدي بازار ميوه در ايران و نبود سازوكارهاي لازم براي كاهش فاصله ميان مراكز توليد و مراكز مصرف نهادهاي مسئول بايد در اين زمينه طرح هايي ارايه كنند.
اين طرح ها بايد به گونه اي ارايه شود كه بخشي از سود حاصل از نوسانات قيمت ميوه در بازار نصيب توليدكنندگان نيز بشود و تحولات بازار در بهبود وضعيت توليد محصولات كشاورزي موثر واقع شود.
بكار گيري كارشناسان
براي حل معضل بازار ميوه مسئولان دولتي بايد از كارشناسان و مراكز علمي و دانشگاهي براي بررسي و ارايه راه حل بهره گيري كنند، متاسفانه و از زمان بروز اين بحران تاكنون از ارجاع مطالعه بازار ميوه كشور به يك كميته كارشناسي و يا گروه پژوهشي سخن گفته نشده است. اينكه مسئولان مربوطه در اتاق هاي دربسته نسبت به ارايه طرح براي حل اين معضل اقدام كنند شايد چاره نهايي نباشد.
طرح وزارت بازرگاني
براساس طرحي كه از سوي معاون وزير بازرگاني در امور داخلي ارايه شده است با احداث مراكز تفكيك و بسته بندي و سردخانه امكان ذخيره سازي مركبات، كيوي و سيب در كشور افزايش خواهد يافت. علاوه بر اين در اين طرح ايجاد مراكز عرضه ميوه مشابه بازارهاي روز شهرداري تهران نيز پيش بيني شده است.
به گزارش خبرنگار ما، معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني در نامه اي خطاب به شريعتمداري اعلام كرد: براساس اين طرح نسبت به ايجاد واحدهاي درجه بندي و بسته بندي، سردخانه هاي بالاي صفر، كارخانجات فرآوري و همچنين تجهيز و مرمت انبارهاي موجود در كشور در زمينه سه محصول شامل مركبات، كيوي و سيب درختي اقدام مي گردد.وي در نامه خود هزينه اجراي اين طرح را حدود ۶۹۰ ميليارد ريال ذكر كرده كه بايد با مشاركت بخش خصوصي ايجاد شود.
گزارش خبرنگار ما حاكي است كه در اين طرح درخصوص احداث كارگاه درجه بندي و بسته بندي پيش بيني شده كه تنها براي سيب در ۱۶ منطقه كشور اقدام شود و اين درحالي است كه در ۱۵ منطقه كشور نيز بايد سردخانه هاي بالاي صفردرجه ايجاد شود.
در طرح معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني درخصوص مركبات نيز ذكر شده است: بايد ۱۰۰ واحد بسته بندي در ۷۸ منطقه كشور احداث شود كه هزينه ايجاد اين واحدها حدود ۱۴ ميليارد تومان مي باشد.
در اين طرح پيش بيني شده است كه حدود ۷ سردخانه بزرگ با هزينه ۱۵۰ ميليارد تومان در ۷ منطقه كشور براي نگهداري مركبات ايجاد شود.
اين گزارش حاكي است كه براي ساماندهي مركبات بايد ۲ واحد صنايع تبديلي مركبات با هزينه اي بالغ بر ۲۰ ميليارد تومان احداث شود.براساس طرح وزارت بازرگاني تامين مالي اين پروژه ها بايد در قالب تسهيلات تكليفي تامين شود.
طرح خانه كشاورز
خانه كشاورز كه ازجمله نهادهاي صنفي حامي كشاورزان در كشور است اخيرا اعلام كرد كه طرح اين نهاد نيز به زودي براي ساماندهي بازار ميوه ارايه مي شود.
تاكنون تنها اتحاديه هاي ميوه فروشان و عرضه كنندگان ميوه در كشور در اين بازار فعال بوده اند و با ورود خانه كشاورز به اين عرصه و تمايل اين نهاد براي تامين خواسته هاي كشاورزان مي تواند در حل مشكلات اين بازار تا حد زيادي موثر باشد.
دكتر كلانتري رييس خانه كشاورز هفته گذشته تاكيد كرده بود كه طرح خانه كشاورز منافع توليدكنندگان و مصرف كنندگان را تامين خواهد كرد.
اگرچه تاكنون اقدام موثر و عملي در اين زمينه صورت نگرفته است ولي با پيگيري مسئولان بلندپايه دولت و رسانه هاي گروهي انتظار تحول در اين زمينه دور از دسترس نيست.

مدير دفتر بازرگاني سازمان مديريت:
براي تأمين كالاهاي اساسي مشكلي وجود ندارد
فارس: مدير دفتر بازرگاني سازمان مديريت گفت: با توجه به بودجه در نظر گرفته شده مشكلي براي تامين كالاهاي اساسي طي ده ماهه اول سال نخواهيم داشت.
رامين پاشايي فام اظهار داشت: افزايش قيمت نفت طي ماههاي اخير فشار زيادي را به دولت جهت تامين كالاهاي اساسي وارد كرد، اما با توجه به افزايش يارانه اين كالاها تا حدود زيادي اين مشكل حل شد.وي افزود: افزايش قيمت جهاني نفت باعث شد تا قيمت محصولات همچون بذر، كود شيميايي، سم، هزينه حمل و نقل و بسياري از اقلام ديگر افزايش چشمگيري داشته باشد.
پاشايي فام گفت: علي رغم گران شدن محصولات فوق چون افزايش بودجه يارانه كالاهاي اساسي نسبت به سال گذشته بسيار زياد است تا ماههاي پاياني سال مشكل نخواهيم داشت.
وي اظهار داشت: با توجه به شرايط ياد شده و برآوردهاي صورت گرفته اگر مشكل پيدا كنيم، طي دو ماه پاياني سال است كه بايد از هم اكنون براي آن چاره انديشي كنيم.
پاشايي فام بودجه يارانه كالاهاي اساسي را ۳۷ هزار ميليارد تومان عنوان كرد و گفت: اين بودجه نسبت به سال گذشته رشد چشمگيري داشت و باعث شد تا افزايش قيمت نفت و در نتيجه فرآورده هاي آن براي ما مشكل ايجاد نكند.

سال گذشته ۱۶۰ هزار تن گندم وارد كشور شد
مهر: علي رغم خود كفايي در توليد گندم، سال گذشته بيش از ۱۶۰ هزار تن گندم با ارزش حدود ۲۴ ميليون و ۷۸۶ هزار دلار وارد كشور شده است.
بر اساس آمار گمرگ، سال گذشته حدود ۱۶۰ هزار و ۷۴۴ تن گندم با ارزش ۲۴ ميليون و ۷۸۶ هزار و ۲۴۹ دلار وارد كشور شده، كه پنج دهم درصد ارزش كل واردات را به خود اختصاص داده است.
اين درحالي است كه در سال ۸۲ معادل ۶۹۵ هزار و ۵۲۰ تن گندم، با ارزش ۱۰۶ ميليون و ۵۵۲ هزار و ۳۲۷ دلار بوده و چهاردهم درصد ارزش از كل واردات وارد كشور بوده است.

ميزان حق الوكاله بانك مسكن اعلام شد
فارس: بانك مسكن در اجراي قانون عمليات بانكي بدون ربا، ميزان حق الوكاله قابل دريافت براي سپرده هاي سرمايه گذاري را تا ميزان حداكثر يك درصد تعيين كرد.
اين بانك با دريافت تنها يك درصد ميزان حق الوكاله براي سال ۸۴ نسبت به سود سپرده هاي سرمايه گذاري در جهت پرداخت سود قطعي به سپرده گذاران اقدام خواهد نمود.

در مراسم ورود قطار نمايشگاهي تركيه به تهران عنوان شد:
حجم روابط تجاري ايران و تركيه
امسال به ۴ ميليارد دلار مي رسد
گروه اقتصادي - علي ابراهيمي: صبح ديروز قطار نمايشگاهي تركيه با ۴۰ مسافر، ۱۸ واگن و يك واگن ۷۱P كه با مشاركت مالي شركت هاي ترك مانند ترك سل، ويستل و اولكر به حركت درآمده است در مراسمي با حضور وزير راه و ترابري كشورمان و مقامات تركيه اي وارد ايستگاه راه آهن تهران شد.
مقامات ترك حركت اين قطار كه در مدت ۳۹ روز با طي ۱۰ هزار و ۵۶۰ كيلومتر مسافت از كشورهاي ايران، ازبكستان، تركمنستان، قرقيزستان، قزاقستان و تاجيكستان خواهد گذشت را احياء دوباره جاده قديمي ابريشم به وسيله راه آهن و گسترش پيوند مردم و كشورهاي منطقه دانسته و خبر از برنامه هاي خود براي گسترش روابط تجاري با كشورهاي مذكور مي دهند. گرچه مسئولين كشورمان نيز راه اندازي راه آهن بافق - مشهد را گامي درجهت توسعه جاده ابريشم دانسته و معتقدند با افتتاح راه آهن مذكور در آينده نزديك شاهد سير منظم قطارهاي باري و مسافري در جاده ابريشم خواهيم بود. اما نكته حائز اهميت انجام اين حركت نمادين توسط مقامات ترك است موضوعي كه علي رغم توجه و تاكيد مسئولين كشورمان بر نقش و اهميت ايران در جاده ابريشم چندان مهم تلقي نشده است.
در اين مراسم وزير راه و ترابري با اشاره به وجود پتانسيل هاي لازم براي افزايش مبادلات تجاري ايران و تركيه، توسعه حمل و نقل را در توسعه تجارت دخيل دانسته و برگزاري اين نمايشگاه را نشانگر عزم كشورهاي همسايه در همكاري با يكديگر دانست.
وي افزود: احداث راه آهن كنار درياچه وان كه موردتوجه مقامات ترك نيز قرار گرفته به عنوان حلقه مفقوده اي در اين راستا است كه ضرورت تكميل آن احساس مي شود.
همچنين كورشاد توزمن وزير مشاور در امور تجارت خارجي تركيه حجم تجارت دو كشور طي سال هاي ۹۹-۹۸ را حدود ۳۰۰ ميليون دلار دانست و گفت: حجم اين روابط تجاري در سال ۲۰۰۴ به ۲ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار رسيده و با ادامه روند كنوني امسال به بيش از ۴ ميليارد دلار و در مدت كوتاهي به ۱۰ميليارد دلار خواهد رسيد.
در حاشيه اين مراسم وزير مشاور در امور تجارت خارجي تركيه در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبني بر سرنوشت قرارداد تاو و احتمال حضور اين شركت در فاز ۲ فرودگاه امام گفت: معتقدم براي آنكه سرمايه گذاري وسيع و گسترده اي از سوي شركت هاي تركيه اي در ايران صورت گيرد بايد برخي موانع از ميان برداشته شود.
شركت تاو در كشورهاي مختلف دنيا طرح هاي بسيار بزرگي را دردست اجرا دارد، به طور نمونه در ۸ مي مراسم افتتاحيه فرودگاه قاهره كه توسط اين شركت ساخته شده برگزار مي شود. اين شركت براي نشان دادن حسن نيت خود ۱۵ ميليون دلار سرمايه گذاري اوليه در اين پروژه داشت.
كورشاد توزمن، افزود: مطمئن هستم كه ادامه فعاليت يا تامين نيازهاي شركت تاو در فرودگاه امام خميني (ره) مورد ارزيابي و بررسي مجدد قرار خواهد گرفت، حق به حقدار رسيده و اين موانع نيز مرتفع خواهد شد و مطمئنا غرامت مذكور به شركت تاو پرداخت خواهد شد.

بر اساس آخرين گزارش تهيه شده در نهادهاي اقتصادي كشور
گزارش بانك جهاني در خصوص كاهش ارزش ريال
شديدا مورد انتقاد است
مهر: در گزارشي كه توسط نهادهاي اقتصادي كشور درخصوص گزارش اخير بانك جهاني در زمينه كاهش ارزش ريال در برابر دلار تهيه شده آمده است: گزارش بانك جهاني در خصوص كاهش ارزش ريال در برابر دلار شديدا مورد انتقاد است و در حقيقت نرخ برابري ريال در برابر سبد ارزي كشورهايي كه بيشترين مبادلات تجاري را با ايران دارند تقويت شده است.
بنابر آنچه كه در فصل دوم گزارش بانك جهاني ارايه شده است ايران از نظر تقويت واحد پول ملي در برابر دلار آمريكا، از ميان ۶۸ كشور مورد مطالعه در بازه زماني ژانويه ۲۰۰۲ تا فوريه ۲۰۰۵ در رتبه آخر قرار گرفته است به عبارتي دقيقتر بنابر محاسبات بانك جهاني پس از يكسان سازي نرخ ارز در اقتصاد ايران، واحد پول اين كشور در مقابل دلار حدود ۷۶ درصد تضعيف شده است.
واقعيت اين است كه پس از يكسان سازي اخير ارز در سال ۲۰۰۲ در اقتصاد ايران، نه تنها ارزش واحد پول ملي در مقابل دلار و همچنين سبد واحد پولي كشورهاي عمده طرف تجاري كاهش نيافته بلكه نرخ افزايش حقيقي ريال از نرخ افزايش اسمي  آن فزوني گرفته است.

گفت وگوي امروز
فرودگاه بين المللي امام مجوزهاي داخلي و بين المللي لازم براي انجام پروازها را دارد
گروه اقتصادي: پروازهاي فرودگاه بين المللي امام از روز شنبه هفته جاري با انجام پرواز از دبي به اين فرودگاه آغاز شد و فرودگاه مذكور براي سومين بار بازگشايي و مورد بهره برداري قرار گرفت. گرچه مقرر شده فعلا تنها پروازهاي كشورهاي حوزه خليج فارس به جز عربستان از اين فرودگاه انجام شود و پروازهاي خارجي در آينده از اين فرودگاه صورت خواهد گرفت اما اخيرا برخي اظهارنظرها در زمينه عدم انجام پرواز از فرودگاه مذكور به دليل نگراني از امنيت پرواز از سوي برخي كشورهاي اروپايي (انگليس) مطرح شده است.با محمد رحمتي وزير راه و ترابري پيرامون صحت و سقم مسايل مذكور و موضع كشورمان گفت وگو كرده ايم.
***
* مخالفت انگليس و برخي از كشورهاي اروپايي با انجام پروازهاي خود از فرودگاه امام ناشي از چه مسايلي بوده است؟
- هنوز جزييات مساله را نمي دانم و از طريق وزارت امورخارجه كشورمان مطالبي در اين زمينه به ما منعكس شده است. پاسخگويي دقيق به اين موضوع را به انجام بررسي هاي دقيق تر و جزييات مساله موكول مي كنم. گرچه معتقدم معمولا انگليسي ها براي كشورمان شرآفرين بوده اند و تاكنون هيچ كار خيري براي ملت ما نكرده اند و اين گونه اظهارنظرها نيز در راستاي همين مساله عنوان مي شود.
* آيا فرودگاه امام داراي مجوزهاي لازم براي انجام پرواز از سازمان هاي بين المللي ذي ربط بوده است؟
- فرودگاه امام نيز مانند ۶۱ فرودگاه ديگر كشورمان از مجوزهاي لازم داخلي و بين المللي براي انجام پروازهاي خود برخوردار بوده است. همه موضوعات رعايت ايمني در پروازها و ناوبري در اين فرودگاه تحت نظارت سازمان هواپيمايي كشوري انجام شده و هيچ مشكلي در اين خصوص وجود نداشته و نخواهد داشت. همچنين براي انجام پروازهاي داخلي و بين المللي از اين فرودگاه مجوزها و تاييديه هاي لازم را از سازمان بين المللي ايكائو دريافت كرده ايم. اين گونه موضع گيري ها موضوعات جديدي است كه بعد از افتتاح فرودگاه امام مطرح مي شود و قبل از آغاز به كار فرودگاه چنين اظهارنظرهايي عنوان نمي شد. اگر واقعا مشكلي در زمينه تامين امنيت پرواز از فرودگاه امام وجود داشته است چرا از قبل اين مسايل را منعكس نكرده اند. اين گونه اظهارنظرها در شرايط فعلي جاي تامل دارد.
* قبلا نيز برخي شركت هاي خارجي انجام پروازهاي خود از فرودگاه را منوط به تامين امنيت پرواز و رفع مشكلاتي كه مطرح كرده اند، دانسته اند، ارزيابي شما چيست؟
- چيزي در اين زمينه نشنيده ام. آنچه نيز اخيرا از طريق وزارت امورخارجه كشورمان به ما اطلاع داده شده موضع دولت انگلستان بوده و ربطي به بخش هوانوردي و سازمان هواپيمايي اين كشور ندارد، وزارت خارجه انگليس اظهارنظري در اين زمينه مطرح كرده و ما نيز با بررسي جزييات مساله پاسخ مناسبي ارايه خواهيم كرد.
* دولت انگليس اين موضع گيري را سياسي ندانسته و آن را ناشي از نگراني خود براي تامين امنيت پرواز اتباع خود مي داند، نظر شما چيست؟
- بعيد مي دانم اين گونه موضع گيري كرده باشند. اين موضوع صرفا در حد توصيه اي بوده كه وزارت امورخارجه انگليس به اتباع خود در زمينه انجام پرواز از طريق فرودگاه امام خميني و نگراني هايي در زمينه امنيت پرواز كرده است. انگليس جرات انجام چنين كاري و جلوگيري از انجام پروازهاي خود از طريق فرودگاه بين المللي امام را ندارد و درصورت شروع پروازهاي خارجي از فرودگاه مذكور شركت هاي هواپيمايي خارجي نيز پروازهاي خود را از اين فرودگاه انجام خواهند داد.

قيمت طلا و ارز
نوع ---------فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۸۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۷۸۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۱۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۳۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۴۹۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۹۰۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۹۰۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۴۹۵


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |