دوشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۷ - May 2, 2005
مقام معظم رهبري:
رهبري در انتخابات به دنبال تحقق معيارهاست
* رهبري در انتخابات از شخص خاصي حمايت نمي كند
* رهبر معظم انقلاب ناديده گرفتن كارهاي دولت هاي مختلف دهه هاي اخير را بي انصافي برشمردند
001197.jpg
عكس: مسعود خامسي پور
ايسنا: كرماني هاي خونگرم روز گذشته در اوج ميهمان نوازي و محبت، استقبالي به يادماندني از رهبر معظم انقلاب به عمل آوردند و اولين روز سفر حضرت آيت الله خامنه اي به استان كرمان را به جلوه اي زيبا از پيوند عميق و قلبي «ملت و رهبري» تبديل ساختند.
استقبال مردمي از رهبر معظم انقلاب ساعت ۱۰ صبح با ورود ميني بوس حامل ايشان به ميدان آزادي آغاز شد و جمعيت بي شماري كه از بامداد، چشم انتظار بودند، با ابراز گرمترين و صميمانه ترين احساسات خويش، به استقبال رهبر معظم انقلاب شتافتند.
شور و شعف جوانان، نوجوانان، زنان، مردان كرماني و ازدحام جمعيت استقبال كننده به حدي بود كه ميني بوس حامل حضرت آيت الله خامنه اي در نقاط مختلف مسير انتقال از ميدان آزادي تا مصلاي بزرگ كرمان، بارها، از حركت ايستاد.
ابراز عواطف صادقانه مردم مؤمن و انقلابي كرمان در بلوار شهيد عباسپور به گونه اي اوج گرفت كه ميني بوس حامل رهبر معظم انقلاب، بيش از ۱۰ دقيقه در حلقه محبت مردم كاملاَ متوقف شد و امكان حركت به هيچ وجه وجود نداشت.
گزارشهاي مختلف خبري حاكي از آن است كه چهره شهر كرمان، روز گذشته كاملاً متفاوت بود و چراغاني و آذين بندي خيابانها و «صميميت و شور و نشاط مردم» ، اولين روز سفر رهبر معظم انقلاب را به يك جشن معنوي و عمومي تبديل كرده بود.
حضرت آيت الله خامنه اي در پايان مراسم استقبال مردمي، در جمع بيش از صد هزار نفر ديگر از مردم كرمان كه از ساعت ها قبل در مصلاي بزرگ اين شهر اجتماع كرده بودند، حضور يافتند و ضمن پاسخگويي به ابراز احساسات بي وقفه مردم تأكيد كردند: ملت و مسئولان كشور، با درك موقعيت بسيار حساس و خطير كنوني و با برنامه ريزي و تلاش بي وقفه، ايران عزيز را به الگويي از توانايي، اقتدار و پيشرفت تبديل مي كنند.
رهبر معظم انقلاب، در تبيين موقعيت بسيار مهم و حساس كنوني، خاطرنشان كردند: برخلاف برخي تصورها، حساسيت و خطيربودن وضع كنوني كشور، ارتباطي با چالش هاي سياست خارجي و تهديدهاي زورگويان جهاني ندارد، چرا كه اين تهديدها هميشه بوده است و ملت ايران نيز همواره با عزمي راسخ، مشتي پولادين و فكر و تدبير، دشمن را وادار به عقب نشيني كرده و باز هم خواهد كرد.
ايشان علت حساسيت و خطيربودن مقطع كنوني را ضرورت برنامه ريزي و تلاش بي وقفه براي عيني شدن و ملموس شدن پيشرفت هاي زيربنايي كشور در زندگي روزمره مردم برشمردند و افزودند: پس از پيروزي انقلاب و به خصوص بعد از جنگ، كارهاي بسيار مهمي در زمينه هاي گوناگون انجام شده، زيربناهاي اساسي كشور در بخش هاي مختلف از استحكام قابل تكيه اي برخوردار شده اند و آن چه دوران كنوني را اهميت و حساسيت فراوان مي بخشد، ضرورت ملموس شدن اين دستاوردهاي عظيم در زندگي مردم است تا كام ملت از عدالت اجتماعي، رفاه و ادامه پيشرفت هاي گوناگون شيرين شود.
رهبر معظم انقلاب، ناديده گرفتن كارهاي دولت هاي مختلف دهه هاي اخير را بي انصافي برشمردند و افزودند: بايد حلقه سازندگي ها، توفيق ها و پيشرفت ها را به زندگي مردم متصل كرد و با برنامه ريزي عدالتخواهانه و تلاش بي وقفه، فقر را از كشور برچيد، فساد را ريشه كن كرد، شكاف فقير و غني را از بين برد و با تحقق عدالت اجتماعي و عمق بخشيدن به باورهاي ديني و ملي، ايران را به الگويي توانا، مقتدر، پيشرفته و شايسته اين ملت تبديل ساخت و از اين طريق مسلمانان جهان را تقويت و اسلام عزيز را بلندآوازه ساخت كه اهميت و حساسيت دوران كنوني در همين نكات نهفته است.
حضرت آيت الله خامنه اي، آغاز «اجراي سند چشم انداز ۲۰ ساله و برنامه چهارم توسعه» در سال جاري را از ديگر دلايل اهميت فراوان سال هاي كنوني خواندند و افزودند: در سال همبستگي ملي و مشاركت عمومي، انتخابات بسيار مهم رياست جمهوري را نيز در پيش داريم كه مشاركت ملي در اين عرصه و انتخاب رئيس جمهوري شايسته، از لحاظ مسائل داخلي و خارجي، بسيار مهم است.
ايشان با اشاره به فضاي تازه و اميدهاي جديدي كه هر انتخابات به همراه خود مي آورد تصريح كردند: انتخابات رياست جمهوري از جدي ترين، پرشورترين و پرجاذبه ترين صحنه هاي مشاركت ملي است و مي تواند در سرنوشت كشور تاثير فراواني داشته باشد.
به همين علت دشمنان اين ملت، همه امكاناتشان را به كار گرفته اند تا مردم را نسبت به شركت در انتخابات ۲۷ خرداد دلسرد، بي اعتماد و بي اطمينان كنند، اما با هوشياري مردم و ياري پروردگار نخواهند توانست.
رهبر معظم انقلاب، حضور مردم در انتخابات را وسيله اي براي تجلي مشروعيت، نموداري از اقتدار كشور و ملت و باعث مستحكم شدن نظام اجرايي خواندند و افزودند: انتخابات پرشور، نظام جمهوري اسلامي را جوان تر از آن چه هست خواهد كرد و روز نويي را براي مردم به ارمغان مي آورد و به همين علت از اساسي ترين مسايل كشور است.
ايشان افزودند: زورگويان جهاني اگر مي توانستند با تاثيرگذاري روي گروه هاي سياسي كاري مي كردند كه انتخابات اصولا برگزار نشود، مانند انتخابات مجلس هفتم كه مي خواستند اين كار را بكنند، اما نتوانستند.
رهبر معظم انقلاب، مردم سالاري ديني را جوهره نظام اسلامي دانستند و خاطرنشان كردند: ليبرال دموكراسي غرب مي خواهد در افكار عمومي خود را صاحب انحصاري مردم سالاري القا كند.
به همين دليل، از اين كه مردم ايران در ۲۵ سال گذشته در ۲۵ انتخابات شركت كرده و مسئولان كشور را برگزيده اند، ناراضي و خشمگين است.
ايشان مردم را به حضور آگاهانه پاي صندوق هاي راي فراخواندند و افزودند: انتخابات جلوه بسيار زيبا و جذاب مشاركت عمومي و مهم ترين گام براي پي گيري اهداف و خواسته هاي فردي و اجتماعي است و آحاد مردم با شناخت دقيق نامزدها، فرد مورد نظر خود را انتخاب خواهند كرد.
حضرت آيت الله خامنه اي، با اشاره به تبليغات دشمنان براي ضعيف جلوه دادن نقش و جايگاه رئيس جمهور افزودند: قانون اساسي امكانات، ظرفيتها و تواناييهاي فراوان و بي نظيري را براي رئيس جمهور منتخب ملت در نظر گرفته؛ به گونه اي كه رئيس جمهور به عنوان موثرترين فرد مي تواند در آباداني و پيشرفت كشور و حل مشكلات مردم، نقش بسيار اساسي ايفا كند.
ايشان، انتخاب رئيس جمهوري كارآمد، باكفايت، بانشاط، مومن به ملت و اهداف متعالي امام و انقلاب، با حوصله، پيگير و قدرشناس مردم را نياز ملت و كشور دانستند و افزودند: رئيس جمهور منتخب ملت وظايف تاريخي و سنگيني بر عهده دارد و مي تواند با استفاده از ظرفيتها و امكانات فراوان قانوني، گره هاي زندگي مردم را بگشايد.
ايشان تأكيد كردند: طبيعي است كه رهبري در انتخابات از شخص خاصي حمايت نمي كند بلكه از معيارهايي كه بيان شد حمايت مي كند و به دنبال تحقق اين معيارهاست و هر كسي را كه مردم انتخاب كنند و رئيس جمهور قانوني كشور شود مثل همه روساي جمهور، مورد احترام، تكريم و حمايت رهبري خواهد بود.
ايشان افزودند: مردم در انتخابات رئيس جمهور دقت كنند كه هر دوره يك خصوصيت دارد و خصوصيت امروز، شخصي را مي طلبد كه با همه وجود خود را خدمتگزار مردم بداند و براي پيشرفت همراه با عدالت تلاش كند و ضمن مبارزه قاطع با فساد و تبعيض، به مردم همه شهرها و روستاهاي كشور نگاه يكساني داشته باشد و براي برخورداري آحاد ملت، تلاش كند كه مردم نيز بايد با درك اين لحظه حساس تاريخي به دنبال شناخت چنين شخصي باشند.
ايشان در بخش ديگري از سخنانشان با اشاره به دشمني بي وقفه آمريكا و ديگر مستكبران با ملت ايران افزودند: آمريكايي ها مي گويند اگر سلطه و دخالت ما را قبول نكنيد و منافع خود را به ما واگذار نكنيد، شما را به حمايت از تروريزم و ضديت با حقوق بشر متهم مي كنيم، اما ملت ما نشان داده است كه در مقابل وقاحت و زورگويي زمامداران آمريكايي مي ايستد و هر كسي كه استقلال، هويت، منافع ملي و حيثيت ملت را تهديد كند سر جاي خود مي نشاند.
ايشان با اشاره به سخنان اخير مقامات آمريكايي مبني بر اينكه ملت ايران به انرژي هسته اي نيازي ندارد، افزودند: شما چكاره هستيد كه درباره ملت بزرگ ايران اين گونه حرف مي زنيد، ملت ايران انرژي هسته اي را به بركت جوانان و دانشمندانش به دست آورده و اين دستاورد ملي را بر خلاف خواست دولت شرير و خونخوار و دروغگوي آمريكا حفظ مي كند.
ايشان افزودند: سخنگويان استكبار گفته اند ما بعد از انتخابات رياست جمهوري ايران راجع به انرژي هسته اي صحبت مي كنيم اما مستكبران بدانند كه انتخابات ايران هيچ ربطي به آنها ندارد و هر كسي در اين انتخابات روي كار آيد نه مي خواهد و نه ملت اجازه مي دهد كه بر خلاف منافع مردم قدمي بردارد.
رهبر معظم انقلاب در بخش ديگري از سخنانش با تشكر صميمانه از استقبال پرشور و محبت آميز مردم كرمان، مردم اين استان را مومن، انقلابي، آگاه، نجيب، وفادار و با تجربه خواندند و با اشاره به تاريخ پرافتخار اين منطقه در عرصه هاي علم و ادب و هنر افزودند: در صحنه تدبير و سياست نيز خدمات شهيد عزيز باهنر هيچگاه از ياد نخواهد رفت.
ايشان استان كرمان را به لحاظ ثروتهاي طبيعي و منابع زيرزميني غني خواندند و تصريح كردند: در اين استان كارهاي فراواني انجام شده، اما چهره كنوني استان شايسته ظرفيت فراوان معدني - كشاورزي - باغداري و صنعتي آن نيست كه بايد ضمن تلاش براي تحقق مطالبات حقيقي مردم از جمله اشتغال - مسائل معيشتي و رسيدگي به مسايل جوانان، در جهت تحقق عدالت اجتماعي در استان برنامه ريزي و تلاش كرد.
ايشان با اشاره به مدت كوتاهي كه از عمر خدمتگزاري دولت كنوني باقي مانده تأكيد كردند: مسئولان كنوني بايد در چند ماه باقيمانده از مدت مسئوليت هايشان، تصميماتي را كه در اين سفر براي بهبود وضع مردم و استان گرفته مي شود عملياتي كنند و رئيس جمهور و مسئولان دولت بعدي نيز بدانند كه اين تصميمات بايد به طور كامل اجرا شود.
در آغاز اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين جعفري امام جمعه كرمان و نماينده ولي فقيه در استان، ضمن خيرمقدم به رهبر معظم انقلاب، مردم استان كرمان را مردمي مومن، انقلابي و پيرو ولايت خواند و گفت: مردم استان در انتخابات ۲۷ خرداد نيز همچون ديگر صحنه ها حضوري پرشور خواهند داشت.

يادداشت
ديروز در كرمان
محمد جواد جعفريان
شايد در هيچ شهري به اندازه كرمان نتوان فرزنداني كم سن و سال باقي مانده از شهداء را پيدا كرد. فرزندان شهداي جنگ همه به سن تحصيل در دانشگاه و... رسيده اند اما هنوز در كرمان هر ماه چند شهيد تامين امنيت و مبارزه با اشرار روي دستهاي مردم تشييع مي شود. شايد آن دخترك يازده دوازده ساله اي كه بعد نماز صبح روز يكشنبه يازده ارديبهشت ۸۴ چادر كرم رنگش با عكس گلدوزي شده «آقا» بر روي آن را به سر كرده و در خيابان قدس كرمان سه ساعت منتظر آمدنش شد هم فرزند شهيد بود. يا عليرضاي ده ساله كه تمام شب قبل آمدن «آقا» را به ساختن يك قاب عكس چوبي دسته دار، جا دادن عكس رهبر در آن و چسباندن گل به اطرافش گذرانده بود. ولي راست مي گويد دوست خبرنگارم، فرزند شهيد در بين اين همه مردم خونگرم و مومن كه يتيم و تنها نمي ماند، بخصوص حالا كه «آقا» ي شهدا هم به كرمان آمده است. همان مردم پرتعدادي كه جلوي دخترك يازده دوازده ساله مي ايستادند و با مهرباني به عكس گلدوزي شده خوش رنگ روي چادرش دست مي كشيدند. نه خيابان قدس و نه شريعتي، نه بلوار جمهوري اسلامي و نه ميدان آزادي و ولي عصر(عج)،  كرمان تاكنون اين همه چشم براي نگريستن، اين همه دست براي تكان دادن و اين همه پا براي دويدن را يك جا به خود نديده بود. حق با مرد جوان و آفتاب سوخته كرماني بود:« مي گم خوبه كه كرمون مترو نداره، وگرنه با اين همه جمعيت، كف خيابان خراب شد مي افتادم تو مترو! »
وقتي ميني بوس پرسال تويوتا همانطور كه وعده داده شده بود،  راس ساعت نه صبح رهبري را از فرودگاه سوار مي كند تا از ميان خيابانهاي سرشار از مردم به مصلي برساند، ياد مراسمهاي استقبال از رهبران بعضا مردمي كشورهاي مختلف در پنج قاره دنيا مي افتم، كجا چنين است؟ از دست اندركاران بيت رهبري شنيده ام كه در سفرها سعي مي كنند براي جلوگيري از زحمت مضاعف مردم، با برقراري تمهيدات ويژه، مانع دويدن آنها به دنبال خودرو حامل رهبر شوند. اما صبح يك شنبه، چهل و يكمين روز بهار ۸۴ كه ميني بوس قديمي سفيدرنگ به خيابانهاي پر از دود اسپند و قالي كرمان رسيد، تمام نظمي كه مردم از چند ساعت قبل با كمك سربازان و با حضور در پياده روها ايجاد كرده بودند، بهم ريخت.
ادارات و مراكز دولتي شهر به استثناي مدارسي كه معلمان و دانش آموزان شان در آستانه روز معلم در مراسم استقبال از رهبر حضور يافته بودند، تعطيل بود. اما صبح ديروز هر كسي در خيابانهاي كرمان بود، چشم به بلوار سرسبز فرودگاه داشت. شايد براي همين بود كه رهبر در آغاز حرفهايش در مصلي گفت:« از لحظه ورودم به شهر، تراكم محبتهايتان، موجب شرمندگي اين خدمتگزار شده است.» زياد شنيده بودم كه مردم كوير و آفتاب دير به گريه مي افتند اما ديروز در كرمان....

اصولگرايان به تفاهم مي رسند؟
احمد توكلي انصراف داد
گروه سياسي: دكتر احمد توكلي يكي از شش كانديداي احتمالي اصولگرايان در انتخابات روز گذشته با انتشار بيانيه اي خطاب به ملت نجيب و شرافتمند ايران از داوطلبي در انتخابات نهم رياست جمهوري كناره گرفت.
پيشتر اخباري در خصوص تلاش هاي دكتر حداد عادل در خصوص اجماع اصولگرايان منتشر شده بود كه توكلي نيز در بيانيه خود از تلاش هاي وي براي انسجام در نيروهاي اصولگرا تشكر و حمايت كرد. بنا بر اخبار واصله بيست ارديبهشت ماه براساس نظرسنجي هاي علمي دو نامزد اصولگرا در صحنه انتخابات باقي مي مانند كه در ادامه روند نظرسنجي در ابتداي خرداد ماه كانديداي واحد اصولگرايان برگزيده خواهد شد. در بيانيه دكتر توكلي كه با عنوان «خدمتگزار ملت ايران» و امضاي شخصي او منتشر شده خطاب به ملت نجيب و شرافتمند ايران اسلامي آمده است: در اين روزها مشاهده مي شود كه تكثر نامزدهاي اصولگرا و تأخير در معرفي نامزد نهايي از ميان داوطلبان موجود، موجب نگراني و بلاتكليفي مردم تحول خواه و علاقه مند به سرنوشت كشور شده است و حتي ممكن است به خطر تشكيل دولتي منجر شود كه روند ۱۶ سال گذشته را در اداره قوه مجريه ادامه دهد.وي ادامه داده است: اينجانب كه همواره خواهان وحدت اصولگرايان بوده ام، در وضعيت فعلي بر خود تكليف مي دانم كه براي تقويت همبستگي نيروهاي اصولگرا و دفع آن خطر بزرگ، از داوطلبي كناره بگيرم تا راه براي انتخاب نامزد نهايي اصولگرايان هموارتر شده و نشاط و شادابي و اميد به مردم بازگردد.اين بيانيه مي افزايد: بدين وسيله از مساعي خيرخواهانه برادر ارجمند جناب آقاي دكتر حداد عادل براي انسجام نيروهاي اصولگرا، تشكر مي كنم و اميدوارم تلاش هاي ايشان هرچه زودتر به نتيجه برسد. همچنين بر خود لازم مي دانم از همه شخصيت هاي سياسي وطن دوست و دين باور كه در اداي تكليف حضور در صحنه انتخابات، مشوق اينجانب بوده اند و نيز از همه برادران و خواهراني كه در تمامي اين ايام، ايثارگرانه و بدون هيچ چشمداشتي، در راه تحقق عدالت و آباداني كشور، در سراسر ايران با ايجاد ستادهاي انتخاباتي فعاليت كرده اند، صميمانه سپاسگزاري كنم.

اجراي پروتكل الحاقي بالاترين نشانه
اعتمادسازي ايران است
ايسنا: روحاني روزگذشته امضاي پروتكل الحاقي و اجراي آن توسط ايران را بالاترين نشان اعتماد سازي و بهترين دليل تعهد ايران به صلح آميز باقي ماندن فعاليت هاي هسته يي دانست.
دكتر روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي در ديدار راجيو سيگري، معاون وزير خارجه هند با وي با اشاره به اهميت روابط ايران و هند،در خصوص پيشرفت هاي حاصله در پروژه خط لوله گاز ايران - پاكستان - هند گفت: اين خط لوله مي تواند خط صلح و ثبات و دوستي بين سه كشور ناميده شود. همكاريهاي دوجانبه در زمينه هاي سياسي - اقتصادي - فرهنگي، همكاريهاي منطقه اي در زمينه هايي همچون ترانزيت و امنيت منطقه و نيز همكاريهاي بين المللي سرفصلهاي روابط استراتژيك تهران - دهلي نو هستند. دبير شوراي عالي امنيت ملي در آستانه اجلاس بازنگري معاهده NPT خواستار عاري سازي كل جهان از سلاح هاي هسته اي گرديده و بر احترام به حقوق مشروع كشورهاي عضو معاهده هسته اي در بهره مندي از تكنولوژي صلح آميز هسته اي تاكيد كرد. دكتر روحاني اصلاح ساختار سازمان ملل در جهت افزايش كارآمدي اين سازمان و حذف تبعيض هاي جاري در ساختار اين سازمان را به نفع صلح و ثبات و امنيت جهاني دانست. معاون وزير خارجه هند نيز در اين ديدار با اشاره به جنبه استراتژيك روابط دهلي - تهران گفت: رونق اقتصادي و رفاه ملت ايران با رفاه و توسعه اقتصادي هند مرتبط است. اگر خط لوله گاز سه كشور ايران، پاكستان و هند برقرار شود موجب تحكيم روابط هند و پاكستان خواهد شد.

خاتمي: طي ۹سال حقوق معلمان ۶ برابر شده!
فارس: سيدمحمدخاتمي گفت: براي قدرتمند شدن در جهان چاره اي جز دستيابي به فناوري نوين نداريم و آموزش و پرورش نقش اصلي را در اين فرايند ايفا مي كند.
سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي ايران كه پيش از ظهر ديروز در آيين گراميداشت معلمان نمونه كشوري در تالار حافظيه نهاد رياست جمهوري سخن مي گفت، با بيان اين كه انتخاب روز شهادت شهيد مطهري به عنوان روز معلم انتخاب شايسته اي است، گفت: بزرگترين خصوصيت علامه شهيد مطهري معلم بودن وي بود كه علاوه بر اين كه درد دين داشت، تلاش مي كرد كه عقلانيت دين را آنچه كه كارساز است، بيان كند.وي گفت: شهيد مطهري از بزرگترين كساني است كه در ايران در نقد ماركسيست در تمامي عرصه ها تلاش كرد و علمي ترين نقدها را به فلسفه الحادي ماركسيست بيان كرد ولي هيچ گاه از عدالت و آزادي غافل نشد و آنچه را كه باعث رونق و فراگيري ماركسيست و سوسياليست شد و همان داعيه عدالت خواهي و دلسوزي براي محرومان بود را با رعايت اصل آزادي به نقد كشيد.خاتمي افزود: شهيد مطهري يك لحظه در حمايت از آزادي كوتاهي نكرد و به عنوان مدافع باورمند ديني با هر چه ضد دين بود، ستيزي عالمانه داشت و متناسب با شأن آزادي به نقد مي پرداخت و موافق آزادي به مفهوم كلمه بود.
رئيس جمهوري در ادامه به بررسي محتواي آموزش و پرورش در كشور پرداخت و از آن به عنوان عامل انسان ساز بشر ياد كرد و گفت: اگر هستي با همه عظمتش براي انسان آفريده شد و هدف انسان نيز حركت در مسير كمال است، آموزش و پرورش بزرگترين بستر براي رسيدن انسان به كمال مي باشد.
خاتمي تربيت انسان را به عنوان عضو يك جامعه پويا از وظيفه هاي خطير آموزش و پرورش دانست و گفت: ما در جهاني متفاوت با جهان ديگر به سر مي بريم كه علم تنها در صورت توانمندي انسان ارزشمند خواهد بود و بر خلاف گذشته كه انسان بخشي از هستي بود، امروز انسان مدار هستي است.رئيس جمهوري در ادامه افزود: ما چاره اي جز بهره گيري از دنياي امروز نداريم ولي ذهن و روح ما به جهان گذشته متعلق است و اين باعث گرديده امروز دچار دوگانگي شويم.
رئيس جمهوري گفت: يكي از مسائل مبهمي كه بايد براي ما شرقي هاي مسلمان حل شود اين بلاتكليفي ميان دو جهان است و آموزش و پرورش ما بايد تكليف خود را در اين ميان مشخص كند.وي خاطر نشان كرد: اگر مي خواهيم كرامت داشته و دستاويز ديگران نشويم چاره اي جز دستيابي به فن آوري جديد و علوم نو را نداريم و دستگاه آموزش ما نيز بايد نيروهاي فن آور قدرتمند را تربيت كند.
خاتمي تأكيد كرد: ما بايد صاحب ثروت و تكنولوژي شويم ولي اين بايد در جهت تقويت خود تاريخي انسان ايراني شرقي مسلمان باشد.
وي خاطر نشان كرد: آموزش و پرورش در رسيدن به اين راه نيازمند تشكيلات نو، معلمان نوآور و دانش آموزان نوپرداز است ولي در رسيدن به اين ظرفيت راه طولاني در پيش داريم.رئيس جمهوري تصريح كرد: معلمان امروز به جاي پيگيري اين ظرفيت فراوان به درگيري با مسائل ساده زندگي مي پردازند و ما اين رنج را مي فهميم.
خاتمي گفت: ما هنوز نتوانسته ايم مسائل ابتدايي زندگي معلمان را تامين كنيم ولي اين به اين معني نخواستن نيست.
خاتمي گفت: در سال پاياني خدمت و مزاحمتم مي گويم كه ما در جهت تحول محتوايي و پرسنلي آموزش و پرورش تلاش كرديم.وي افزود: سعي ما اين بود كه بدنه سنگين و غيرمتحرك ستاد آموزش و پرورش را كوچكتر و پوياتر كنيم و صدها اختيار از اختيارات اين ستاد را به استانها واگذار كرديم كه در اين راستا ۶۰۰ پست سازماني ستادي از ميان رفت.رئيس جمهوري از اجراي طرح مشاركت معلمان در انتخاب مديران و تجمع واحدهاي استاني و تحول آرام و مستمر اساسي در نظام آموزش و پرورش به عنوان ديگر اقدامات دولت در سالهاي اخير ياد كرد و افزود: به روز كردن، ارتقاي علمي و شغلي و تقويت زمينه پژوهش براي معلمان از جمله اقدام موثر و ضروري دولت براي اين قشر بوده است.
وي گفت: براي ارتقاي حقوق معلمان تلاش كرديم و از سال ۷۵ تاكنون حقوق معلمان حدود ۶ برابر افزايش يافته ولي اين حقوق هنوز متناسب با رشد تورم نيست و هنوز حداقل حقوق به معلمان پرداخت مي شود.
خاتمي افزايش مدارس شبانه روزي و نمونه مردمي را در مناطق محروم در كنار گسترش آموزش عشايري از اقدامات دولت نسبت به مناطق محروم عنوان كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |