تعطيلي يك پاسگاه محيط باني
پاسگاه محيط باني خريل در منطقه حفاظت شده ارسباران تعطيل شد .
علت تعطيلي اين پاسگاه چندان روشن نيست. به نظر مي رسد فقدان نيروي انساني كارآمد دليل اصلي تعطيلي هاي مكرر پاسگاه هاي محيط باني در منطقه حفاظت شده ارسباران و ساير مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست باشد.
به گزارش خبرنگار ايرانشهر، پس از آنكه پاسگاه خريل تعطيل شد موتوربرق آن نيز به سرقت رفت. پيش از اين نيز پاسگاه محيط باني كلن در ارسباران كه يكي از زيستگاه هاي منحصر به فرد پرنده اي كمياب به نام سياه خروس قفقازي است تعطيل شده بود.
تعطيلي پاسگاه هاي محيط باني باعث تخريب طبيعت از طريق چراي احشام، شكار بي رويه و همچنين تصاحب اراضي ملي مي شود.
حفاظت جديد از مناطق
نوع جديدي از حفاظت منابع طبيعي در آمريكا به مورد اجرا گذاشته خواهدشد. اين شيوه با پرداخت پول به كشاورزان و دامداران توام است به گونه اي كه از آنان مي خواهد در راستاي ارتقاي محيط هاي طبيعي به ويژه تالاب ها عمل كنند.
شيوه جديد حفاظت از سوي برنامه تامين حفاظت(CSP )پيشنهاد شده است. مسئولان اين طرح پيش بيني كرده اند كه حدود 235هزار دامدار و كشاورز در حوالي آبگيرها زندگي مي كنند كه بايد تشويق شوند از اين منابع بهره بر داري عقلايي و پايدار داشته باشند.
مديريت، هماهنگي و هدايت برنامه مذكور به عهده آژانس حفاظت از منابع طبيعي است كه پيش از اين تجربيات مفيدي در ارتقاي فعاليت زيست محيطي جوامع محلي داشته است. اين آژانس موفق شده در برخي مناطق آمريكا ميزان مصرف سموم شيميايي توسط كشاورزان را تا حد چشمگيري كاهش دهد.
براساس اين برنامه، پيش از اينكه پولي به كشاورزان و دامداران پرداخت شود، ابتدا نام افراد علاقه مند و محل سكونتشان در فهرستي درج مي شود. پس از گذشت يك سال عناصر طبيعت و زيستگاه هايي كه معرفي كرده اند مورد ارزيابي قرار مي گيرد. چنانچه كيفيت طبيعت ارتقا يافته باشد برپايه جدول محاسباتي از تلاش كشاورزان و دامداران قدرداني مي شود.
شيوه انگليسي در سوئد
دولت سوئد تصميم گرفته است كه ماليات جديدي براي تردد خودروها در شهر استكهلم وضع كند. وصول اين ماليات كه به مدت۶ماه به مورد اجرا گذاشته مي شود از اول ژانويه 2006 به خودروهايي كه در پايتخت سوئد تردد كنند تعلق مي گيرد.
بهانه طراحان اين سيستم مالياتي كاهش حجم ترافيك و متعاقب آن كاهش آلودگي هواي استكهلم است. رانندگان بايد 10 تا۲۰ كرون بابت هر روز تردد خودرو بپردازند. نوسان اين ماليات به زمان حركت خودرو بستگي دارد. اين شيوه اخذ ماليات در تاريخ ژوئن 2006 متوقف مي شود پس از آن مردم در يك همه پرسي نظر خود را اعلام خواهند كرد. در صورتي كه اكثر مردم از كاهش حجم ترافيك و آلودگي هوا رضايت داشته باشند بار ديگر ماليات از خودروهاي در حال حركت اخذ خواهد شد.
دو سال قبل اين شيوه كنترل خودروها - كه البته محدوديت آزادي رانندگان نيز به شمار مي رود- در لندن به مورد اجرا گذاشته شد و موفقيت فراواني نيز به دنبال داشت. از اين رو سوئدي ها تصميم گرفتند كه از روش انگليسي تقليد كنند.