يكشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۸ - May 15, 2005
سياسي
Front Page

با پايان گرفتن مهلت ثبت نام نامزدها،روند انتخابات وارد مرحله تازه اي شد
عبور از ترديدها ابهام در تطبيق ملاكها و نامزدها
سرانجام ميرحسين موسوي در سكوت از ورود به صحنه خودداري كرد، ولايتي در اقدامي اخلاقي برابر عهد خود انصراف داد و لاريجاني به عنوان آخرين چهره شاخص به جمع نامزدها پيوست
002304.jpg
گروه سياسي:با پايان گرفتن مهلت ثبت نام داوطلبان شركت در انتخابات رياست جمهوري، برخي گمانه ها تحقق يافت و نادرستي برخي نيز ثابت شد.بالاخره افرادي چون  هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و احمدي نژاد شهردار تهران، كه تا آخرين روزهاي قبل از آغاز زمان ثبت نام در پاسخ رسانه ها و گروههاي مختلف، تصميم گيري براي ثبت نام را به آينده موكول مي كردند، در ستاد انتخابات وزارت كشور حاضر شدند و به ترديدهاي موافقان و مخالفان خود پايان دادند.
تلاش برخي گروهها براي تشويق ميرحسين موسوي نخست وزير دوران دفاع مقدس و رئيس كنوني فرهنگستان هنر براي شركت در انتخابات نيز كه گمانه زني هايي را در پي داشت، به نتيجه اي نرسيد.
از سوي ديگر حدس و گمانهاي جديدي شكل گرفت: هرچند ولايتي قبلاً اعلام كرده بود در صورت آمدن هاشمي رفسنجاني به صحنه انتخابات، به نفع وي كنار خواهد رفت و اين كار راهم كرد،او ثبت نام نكرد. ولايتي از ابتدا آمده بود تا به سهم خود اخلاق را در سياست نهادينه كند، لذا در راستاي اين كه گفته بود در صورت ورود هاشمي به عرصه انتخابات كناره گيري مي كند عليرغم اينكه هاشمي بارها از نامزدي او حمايت كرده بود (اما در عمل اينگونه نشد) از حضور در انتخابات رياست جمهوري انصراف داد و عملاً نشان داد كه مي توان سياستمداري اخلاقي بود.
ليكن برخي تحليلگران انتخابات از هاشمي به اين دليل كه مي گفت علاقه مند است چهره هاي جديدي در اين عرصه وارد شوند
و همچنين باتوجه به اين كه او همواره نيامدن خود را منوط به توافق اصولگرايان درمورد يك نفر كرده بود و در بين اصولگرايان بيش از همه نگاهش به ولايتي بود انتظار داشتند به جاي اين كه خود به صحنه بيايد از ولايتي حمايت كند.اينك نيز اين سوال وجود دارد كه آيا  هاشمي  هنوز بر عهد خويش استوار است و چنانچه اصولگرايان توافق كنند، از ادامه رقابت صرفنظر مي كند يا همچنان در صحنه مي ماند؟ اما ديگر كانديداهاي جناح اصولگرا يعني احمدي نژاد، رضايي، قاليباف و لاريجاني دو راه در پيش دارند: يا بايد همچون احمد توكلي كه براي سرعت بخشيدن به توافق جناح اصولگرا و انصراف  هاشمي از ثبت نام در همان اوايل كار از دور انتخابات كنار رفت به نفع يكي از ميان خود كنار روند تا شايد به اين ترتيب هم  هاشمي  به جاي ماندن در صحنه، به نفع او كنار رود و هم اين كه از همه ظرفيت تبليغاتي ايام تبليغات انتخاباتي، به ويژه از فرصت حضور در رسانه صدا و سيما، به نفع آن يك نفر استفاده كنند، يا اين كه فارغ از دغدغه حضور يا عدم حضور هاشمي، همگي در صحنه انتخابات بمانند.به اين ترتيب هر يك با استفاده از فرصتهاي تبليغاتي و با توجه به ديدگاههاي خود، مطالبات عمومي را شكل مي دهند و چنانچه در انتخابات رأي لازم را براي احراز كرسي رياست جمهوري به دست نياورند، لااقل از اين طريق در سياستهاي دولت آينده تأثير خواهند گذاشت.
از چهره هاي شاخص جناح دوم خرداد نيز كروبي، معين و مهرعليزاده ثبت نام كرده اند. وضعيت برخي از ثبت نام كنندگان به دليل احتمال عدم احراز شرايط كانديداتوري از سوي شوراي نگهبان نامشخص است. البته شوراي نگهبان از اصل ۱۱۵قانون اساسي تفسيري ارائه نكرده و اين مساله باعث مي شود كه ابهام مشابهي درمورد برخي ديگر از كانديداها نيز وجود داشته باشد.( اصل ۱۱۵ مي گويد: رئيس جمهور بايد از ميان رجال مذهبي و سياسي كه واجد شرايط زير باشند انتخاب گردد: ايراني الاصل، تابع ايران، مدير و مدبر، داراي حسن سابقه و امانت و تقوي، مومن و معتقد به مباني جمهوري اسلامي ايران و مذهب رسمي كشور).
رجل سياسي و مذهبي بودن چه معنايي دارد؟ آيا عرف حقوقي شكل گرفته است و بر اين پايه هر نماينده مجلس شوراي اسلامي يا هر عضو هيئت دولت رجل سياسي است؟ يا منظور از عرف، عرف حقوقي نيست؛ بلكه عرف اجتماعي است و بايد ديد كه كانديداي رياست جمهوري، در ميان عامه مردم به چه چيز شهرت دارد؟چنانچه عرف اجتماعي ملاك باشد، اين سوال مطرح است كه آيا احراز همه شرايط مندرج در اصل ۱۱۵ قانون اساسي الزامي است؟ اگر اينگونه باشد، درمورد افرادي كه بيشتر به چهره اي فرهنگي مذهبي يا نظامي  مذهبي معروفند والبته ساير شرايط قانون اساسي را نيز دارا هستند، چگونه بايد قضاوت كرد؟ نكته اي كه در انتخابات دوره اولِ خاتمي هم مطرح بود؛ چه، او بعد از انتخاب شدن، تفاوت خود با رئيس جمهور قبل از خودش را در غير سياسي بودن دانست و البته مردم نيز ايشان را چهره اي فرهنگي مذهبي و نه سياسي مذهبي مي شناختند.
درمورد انتخابات دور قبل نيز مي توان سوال مشابهي پرسيد: وزير دفاع كه فردي نظامي بود با وجود ممنوعيت فعاليت سياسي براي نظاميان، چگونه مي توانست چنان سابقه اي در سياست داشته باشد كه رجل سياسي شناخته شود؟ از اين چند نفر كه بگذريم تعدادي از كساني كه سابقه نمايندگي مجلس در كارنامه خود دارند و حداقل يكبار از شوراي نگهبان نمره قبولي دريافت كرده اند اين بار در معرض قضاوتي با ملاكهايي سخت تر قرار دارند.اگر از شروط شركت در انتخابات نمايندگي مجلس شوراي اسلامي نداشتن سوء سابقه است، در انتخابات رياست جمهوري بايد فرد از چنان حسن شهرتي برخوردار باشد كه مصداق «مدير و مدبر، داراي حسن سابقه و امانت و تقوي، مومن و معتقد به مباني جمهوري اسلامي ايران و مذهب رسمي كشورداراي حسن سابقه و امانت و تقوي» باشد.به هر حال او قرار است «به عنوان رئيس جمهور در پيشگاه قرآن كريم و در برابر ملت ايران به خداوند قادر متعال سوگند ياد  كند كه پاسدار مذهب رسمي و نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي كشور باشد و همه استعداد و صلاحيتش را در راه ايفاي مسئوليتهايي كه بر عهده  گرفته است به كار گيرد و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلاي كشور، ترويج دين و اخلاق، پشتيباني از حق و گسترش عدالت سازد و از هر گونه خودكامگي بپرهيزد و از آزادي و حرمت اشخاص و حقوقي كه قانون اساسي براي ملت شناخته است حمايت كند.در حراست از مرزها و استقلال سياسي و اقتصادي و فرهنگي كشور از هيچ اقدامي دريغ نورزد و با استعانت از خداوند و پيروي از پيامبر اسلام و ائمه اطهار عليهم السلام قدرتي را كه ملت به عنوان امانتي مقدس به او سپرده است همچون اميني پارسا و فداكار نگاهدار باشد و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارد.»
روز آخر
ستاد انتخابات روز گذشته پركارترين روز خود را سپري كرد كه در ميان ثبت نام كنندگان نام علي لاريجاني، ابراهيم يزدي، ابراهيم اصغرزاده، اكبر اعلمي، مصطفي كواكبيان بيشتر به چشم مي خورد. البته در ميان ثبت نام كنندگان فراوان روز گذشته نام حاج ذبيح الله بخشي يكي از رزمندگان جبهه هاي جنگ و اعضاء انصار حزب الله و همچنين عرشيا، خواننده پاپ كشور، آيت الله غضنفري خوانساري، نوه  آيت الله خوانساري، رجبعلي طاهري كانديداي ششمين دوره انتخابات رياست جمهوري هم به چشم مي خورد.
اصغرزاده و حمله به نظاميان
اصغرزاده دبير كل حزب همبستگي اولين كانديداي مطرح روز گذشته بود كه براي ثبت نام در ستاد انتخابات حاضر شد. البته همراهان وي بيشتر از خود او جلب توجه مي كردند. اصغرزاده در ابتداي صحبت هاي خود بدون هيچ مقدمه اي گفت رضاخان نه اولين و نه آخرين نظامي بود كه به قدرت رسيد. اينكه نظامي هاي پس از انقلاب خدمات شايسته اي داشته اند باعث نمي شود آنان فكر كنند كه مي توانند در عرصه سياست نقش داشته باشند. وي كه در انتخابات دوره پيش رد صلاحيت شده بود افزود: قطعا شوراي نگهبان حق ندارد از ابزار غير دمكراتيك نظارت استصوابي استفاده كند. اصغر زاده تاكيد كرد نيازي به حمايت دوم خردادي ها ندارم ولي از حمايت آنان خوشحال مي شوم.
يزدي هم آمد
ابراهيم يزدي دومين كانديداي مطرح بود كه با حضور در ستاد انتخابات وزارت كشور حضور خود را اعلام كرد.وي افزود: همه شهروندان بايد به قانون التزام داشته باشند هر چند به آن اعتقاد نداشته باشند. ما به دنبال تغيير در ساختارهاي حقيقي هستيم نه ساختارهاي حقوقي. يزدي كه عبارت «اعتقاد به مباني قانون اساسي» را در فرم انتخاباتي خود خط زده و عبارت «التزام» را جايگزين نموده بود گفت ما با ثبت نام خودمان بار ديگر به حاكمان فرصت مي دهيم كه راه حلي براي رفع بحران هاي موجود بينديشند.
اعلمي، سومين اصلاح طلب روز آخر
اكبر اعلمي سومين اصلاح طلبي بود كه در آخرين روز ثبت نام در ستاد انتخابات وزارت كشور حاضر شد و ادعا كرد كه مستقل در انتخابات حاضر خواهد شد. وي افزود: با فساد و پديده آقازاده ها مقابله مي كنم و راه رشد اقتصادي كشور را نيز همين امر مي دانم.
كواكبيان و انتقاد از خاتمي
مصطفي كواكبيان دبير كل حزب مردم سالاري ديگر كانديداي اصلاح طلبان بود كه روز گذشته براي شركت در انتخابات ثبت نام كرد. وي كه شعار اصلي دولتش را تعميق مردم سالاري با دولت خدمت عنوان كرد، تحقق عدالت سياسي را راهكار حل مشكلات موجود دانست و افزود: اساسي ترين راهبرد من گردش نخبگان در كشور است.وي در ادامه از خاتمي انتقاد كرد و گفت: در دوره خاتمي دولت سالاري بوجود آمد نه مردمسالاري.
لاريجاني: در صحنه باقي مي مانم
علي لاريجاني كانديداي منتخب شوراي هماهنگي نيز بالاخره در آخرين لحظات آخرين روز ثبت نام از كانديداهاي نهمين انتخابات رياست جمهوري در ستاد انتخابات وزارت كشور حاضر شد تا بر نگراني هاي موجود در مورد عدم حضور او پس از ثبت نام هاشمي رفسنجاني پايان دهد. لاريجاني كه از همراهي منوچهر متكي و محسن آژيني برخوردار بود. بالا بردن سطح معيشت مردم، حل مشكل بيكاري و تورم، مبارزه با فساد در انواع مختلف آن، نهادينه كردن حركت احزاب، مبارزه با قاچاق و موادمخدر، سامان دادن ديپلماسي كشور، جذب نخبگان كشور، ايجاد چرخه معقول و هدفمند بين آموزش و توليد، رشد خلاقيت ها در مقوله آموزش و تغيير نوع آزمون هاي موجود در اين عرصه، حضور زنان در عرصه هاي مختلف اجرايي را از جمله شعارها و برنامه هاي خود برشمرد.
وي افزود: من كمي ناشكيبايي در ميان برخي اصول گرايان ديدم و لذا عنوان كردم اگر اصو ل گرايان بر يكي از گزينه هاي خود اجماع كنند به نفع آن فرد كنار مي روم ولي اين امر هم روي نداد ولي الان با حضور آقاي هاشمي صحنه انتخابات و شرايط متفاوت شده است. وي افزود: آمدن من براي ثبت نام به معناي باقي ماندن من در صحنه خواهد بود. وي افزود: انتخابات اين دوره دو قطبي نخواهد بود و احتمالا سه يا چهار قطبي خواهد شد. وي ضمن روشن ارزيابي كردن آينده ايران گفت: برخي ها سعي مي كنند در طي يك عمليات رواني، وضع داخلي ما را بحراني نشان دهند تا اين امر بر انتخاب مردم تاثير بگذارد.
اصلاح قانون انتخابات
رضا طلايي نيك نماينده ناظر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي بر مسئله انتخابات نيز در پايان امر ثبت نام از كانديداهاي رياست جمهوري درستاد انتخابات كشور حاضر شد تا ضمن بازديد از روند ثبت نام كانديداها در جمع خبرنگاران حاضر شده و از تغيير قانون انتخابات خبر دهد. طلايي نيك تاكيد كرد پس از انتخابات اخير، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي طرحي را براي اصلاح قانون انتخابات در ده مورد ارائه خواهند كرد و ان شاءالله سعي خواهيم نمود ضعف هاي موجود را مرتفع سازيم. به هر حال همانطور كه طلايي نيك اشاره كرد علي رغم تاكيد نص اصل ۱۱۵ قانون اساسي بر ثبت نام رجال سياسي، مذهبي، ضعف قانون انتخابات در زمينه ثبت نام از كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري موجب شده بود افرادي براي ثبت نام در اين مرحله حاضر شوند كه كمترين صلاحيت لازم را در اين زمينه نداشتند.

روحاني هفته آينده با سه وزير اروپايي ديدار مي كند
از سرگيري فعاليت كارخانه يوسي اف اصفهان بعد از ديدار روحاني آغاز مي شود
مهر: دبير كميته سياست خارجي شورايعالي امنيت ملي و سخنگوي پرونده هسته اي ايران با تشريح آخرين وضعيت مذاكرات هسته اي ميان ايران و ۳ كشور اروپايي، از انجام گفتگوهايي فشرده ميان دو طرف خبر داد.
دكتر سيدحسين موسويان سخنگوي پرونده هسته اي ايران در پاسخ به سئوالي درمورد اخبار منتشر شده راجع به ديدار وزراي خارجه سه كشور اروپايي با دكتر حسن روحاني ظرف چند روز آينده، گفت: وزراي سه كشور آلمان ، انگليس و فرانسه طي نامه اي به دكتر روحاني پيشنهاد كرده اند كه ظرف دو هفته آينده ديداري با وي داشته باشند.
وي با اعلام اينكه تهران موافقت اصولي خود را با اين ديدار اعلام كرده است، گفت: دو طرف در حال بررسي و آماده سازي مقدمات لازم براي چنين ديداري هستند. چنانچه مقدمات بطور مناسب فراهم شود، احتمالا اين ديدار در اواسط هفته آينده در اروپا انجام خواهد شد. موسويان تاكيد كرد: هدف ايران و اروپا اين است كه موانع موجود موفقيت مذاكرات را بررسي و براي يافتن راه حلي مرضي الطرفين مذاكره نمايند.وي در پاسخ به سئوالي درباره زمان از سرگيري فعاليت پروژه اصفهان گفت: مقدمات فني - تكنيكي و اجرايي پروژه UCF اصفهان در جريان است؛ اميدواريم كه مقدمات شروع كار ظرف دو هفته آينده به اتمام برسد.
سيروس ناصري: از سرگيري فعاليتهاي UCF اصفهان به تأخير افتاد
ايرنا: سيروس  ناصري  رئيس  گروه  مذاكره كننده  فني  - هسته اي  ايران  باتروييكاي  اتحاديه  اروپا (آلمان ، فرانسه  و انگليس ) با اعلام  اينكه  تهديدايران  كارساز نيست ، از اتحاديه  اروپا به  ويژه  انگليس  خواست ، از كاربرد زبان  تهديد دست  بردارند و روند صحيح  گفت  وگو را ادامه  دهند.
ناصري  روز گذشته در پايان  سفرسه  روزه  خود به  وين  با اشاره  به  تهديدهاي  اخير اروپاييان  درمورد ارجاع  پرونده  هسته اي  ايران  به  شوراي  حكام  و شوراي  امنيت  سازمان  ملل اظهار داشت : اروپاييان  و بيش  از همه  آقاي  بلر به  خوبي  مي دانند كه  هرتهديدي  از جانب  اروپا كه  منجر به  مقابله  با ايران  شود، يك  اشتباه  بزرگ استراتژيك  براي  اروپا خواهد بود.
رئيس  هيات  مذاكره كننده  فني  - هسته اي  ايران  افزود: ترديدي  نيست  كه اگر مسير ما و اروپا به  سمت  مقابله  پيش  رود، بيش  از همه  اروپا، بعد، آمريكا، سپس  منطقه  و در آخر ايران  آسيب  مي بيند.
اين  مقام  ايراني  افزود: توصيه  قطعي  ما به  اروپا اين  است  كه  زبان  تهديد را كنار بگذارند، زيرا اين  امر به  نفع  خود آنها است .
ناصري  در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  ايران  خواستار از سرگيري  غني سازي اورانيوم  است  و آن را حق  خود مي داند.از سوي  ديگر اتحاديه  اروپا سرسختانه آن  را نمي پذيرد.راه  حل  چيست ؟ اظهار داشت : در مذاكراتي  كه  ما از زمان توافق  پاريس  تاكنون  با طرف هاي  اروپايي  داشته ايم ، به  نظر من  به  يك  راه حل  مورد قبول  طرفين  بسيار نزديك  شده ايم .
وي  افزود: اختلاف  ما و اروپا بيش  از آنكه  درمورد راه  حل  مورد قبول طرفين  باشد، درمورد زمان  است .ما معتقديم  كه  زمان  تصميم گيري  فرا رسيده است ، در حالي  كه  طرف  اروپايي  اصرار دارد كه  مذاكرات  طولاني تر شود كه  اين موضوع  در واقع  اساس  اختلاف  ايران  و اروپا است .
رئيس  هيات  مذاكره كننده  فني  - هسته اي  ايران  با اتحاديه  اروپا در پاسخ به  اين  سئوال  كه  آيا ايران  از موضع  خود در قبال  از سرگيري  برخي  فعاليت هاي  مربوط به  غني سازي  عقب  نشسته  است ؟ اين  موضوع  را رد كرد و گفت : تصميم ايران  درمورد شروع  فعاليت  كارخانه  اصفهان  قطعي  است .
ناصري  افزود: فعاليت  اين  كارخانه  بيش  از اين  نمي تواند معلق  بماند.اين كارخانه  كمترين  حساسيت  را در مجموعه  چرخه  سوخت  هسته اي  دارد و به  همين دليل  نبايد مبنايي  براي  نگراني  و تهديد اروپاييان  باشد.
وي  در پاسخ  به  اينكه  آيا يادداشتي  درمورد تصميم  به  از سرگيري  فعاليت هاي  هسته اي  ايران  به  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي ارايه  شده  است ؟ گفت : قصد داشتيم  اين  موضوع  را به  طور رسمي طي  يادداشتي  به  اطلاع  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي برسانيم ، اما چون  طرف  اروپايي  خواستار يك  نشست  در سطح بالا با ايران  شده  و قرائني  نيز يافتيم  كه  امكان  توافق  وجود دارد، اعلام رسمي از سرگيري  فعاليت ها چند روزي  به  تاخير انداخته  شد.وي  همچنين  اظهار داشت : در مذاكرات  با محمد البرادعي  مدير كل  و ديگرمسئولان  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي نيز وضعيت  مذاكرات  ايران  و اروپا، چارچوب  توافقي  كه  مي تواند از طريق  آن حاصل  شود و تصميم  ايران  براي  ازسرگيري  برخي  فعاليت هاي  غني سازي  به  اطلاع  آنان  رسانده  شد.
حداد عادل:مذاكره به معناي انصراف از فعاليت صلح آميز هسته اي نيست
ايسنا:رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين كه مجلس چرا نمي خواهد مذاكرات انرژي هسته اي را امضا كند، با اشاره به وضعيت مذاكرات هسته اي ايران خاطرنشان كرد: تصويب هر طرح و قانوني در مجلس لزوما به معني قطع مذاكره نيست. مذاكرات مي تواند ادامه پيدا كند. مجلس هم وظيفه خودش را انجام مي دهد؛ چون قرار نيست كه مذاكره به معناي انصراف ملت از حق قانوني اش باشد. مذاكره براي تبيين مقصود ملت ايران است به اين كه قصد استفاده صلح آميز داريم و قصد توليد سلاح اتمي نداريم. وي درباره تاريخ دقيق آغاز برنامه غني سازي توضيح داد: تاريخ مشخص آن هنوز اعلام نشده ولي قطعا ديري نخواهد كشيد.

در مراسم پاياني نمايشگاه كتاب
رئيس مجلس بر حمايت از نويسندگان و مترجمان تأكيد كرد
ايرنا:  غلامعلي  حداد عادل  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي گفت : هرآنچه  كه  به  نام  آزادي  مخدوش  شود، بزرگترين  جفا به  آزادي  است . نمي گذاريم  به  نام  آزادي  تومار همه چيز در هم  پيچيده  شود.
رئيس  مجلس  عصر ديروز  در مراسم  پاياني  هجدهمين  نمايشگاه  بين المللي  كتاب  تهران  افزود: يكي  از چالش هاي  كنوني ، مفهوم  آزادي  است  و گاهي  از سوي  دشمنان  و مخالفان  نظام  جمهوري  اسلامي  متهم  به  محدود كردن  و نقض  آزادي  مي شويم .وي  تصريح  كرد: از نظر ما آزادي  محترم  و شرط لازم  براي  رشد و پيشرفت است  اما سئوال  اين  است  كه  آيا آزادي  تنها ارزش  و مطلق  است ؟ آيا ارزشهاي ديگري  وجود ندارد كه  از آنها پاسداري  كنيم ؟
رئيس  مجلس  گفت : ما آزادي  را در كنار ارزشهاي  ديگر مي خواهيم  و آن را براي  نيل  به  ارزش هاي  ديگر محترم  مي شماريم .
حداد عادل  تأكيد كرد: آزادي  كه  استقلال  را بخواهد مخدوش  كند، قبول نداريم  و آزادي  را مقدم  بر استقلال  نمي دانيم .
حداد عادل  با اشاره  به  رشد كمي شمارگان  كتاب  در كشور گفت : قبل  از انقلاب ، سالانه  ۶۰۰ عنوان  كتاب  چاپ  مي شد اما امروز اين  رقم  به  ۴۰ هزار عنوان  رسيده  كه  اين  امر به  بركت  آزادي  در جمهوري  اسلامي است .
حداد عادل  حضور ناشران  باسابقه  داخلي  و خارجي  را از جلوه هاي  نمايشگاه  بين المللي  كتاب  تهران  دانست  و گفت : متاسفانه  با همه  پيشرفت هايي  كه  درامر شمارگان  كتاب  صورت  گرفته  اما هنوز يك  نويسنده  و مترجم  نمي تواند باتكيه  بر حق  تاليف  و ترجمه  زندگي  كند.زيرا «هر آنكه  روزي  جويد از شكاف قلم - سياه  روتر از او نبود در عالم»  .
وي  تصريح  كرد: اگر يك  نويسنده  و مترجم  شغل  ديگري  نداشته  باشد به دشواري  مي تواند زندگي  خود را بگذراند كه  بايد براي  اين  امر چاره  انديشي كنيم .

مقام معظم رهبري:
هنر را در كرمان رودي ژرف و پر فيض
ولي آرام و بي هياهو يافتم
002301.jpg
ايرنا: رهبر معظم  انقلاب  اوايل  هفته  جاري  در پاسخ  به  درخواست  مدير كل  فرهنگ  و ارشاد اسلامي استان  كرمان  در پي  ديدار معظم  له  با نخبگان ، فرهيختگان  و هنرمندان  كرماني  متن  ذيل  را مرقوم  فرمودند.
بسم الله  الرحمن  الرحيم
 هنر را در كرمان  رودي  ژرف  و پرفيض  ولي  آرام  و بي هياهو يافتم .
اين  نيز هنر ديگري  است  كه كرمان  به  چندين  هنر آراسته ، بر هنرهاي  خود افزوده  است .
دراينجا تنوع  و تراكم  ارزشهاي  معنوي  و اخلاقي ، ايمان  و نجابت  و صفا، نكته سنجي  و گزيده گويي ، سخن  پرمضمون  و سكوت  با معني ، جهاد فداكارانه  و فداكاري  بي ادعا، در هر عرصه  و از جمله  در عرصه  هنر و دانش  برجسته  و تحسين برانگيز است .
ديدار با نخبگان  و هنرمندان  فرزانه  اين  ديار پس  از حضور در فضاي  احساسات پاك  و پرشور مردم  عزيز آن ، از خاطرات  ماندگار اين  بنده  خدمتگزار خواهدبود و اميد است  كه  اين  همت  تازه اي  برانگيزد در مسئولان  و مديران  كشور براي قدرداني  از اين  مردم  و اين  ديار، در عمل  و نه  تنها در گفتار. انشاءالله.

دستورالعمل دادستان عمومي و انقلاب تهران
در مورد رعايت حقوق شهروندي
به دنبال بخشنامه رئيس قوه قضائيه در مورد رعايت حقوق شهروندي و ارجاع و انجام تحقيقات توسط قضات، سعيد مرتضوي دادستان عمومي و انقلاب تهران دستورالعمل ۱۴ ماده اي خطاب به قضات دادسراي عمومي انقلاب تهران صادر كرد.
متن اين دستورالعمل به شرح زير است:در راستاي اجراي بخشنامه ۱۸۲۸/۸۴ مورخ ۱۵/۲/۸۴ رياست محترم قوه قضائيه در خصوص ارجاع و انجام تحقيقات توسط قضات دادسرا و با تاكيد به اين مطلب كه وظيفه اصلي و اساسي دادسراها حفظ حقوق عامه، نظارت بر حسن اجراي قوانين و تعقيب كيفري بزهكاران مي باشد، به منظور حفظ و اعتلاي كرامت انساني و رعايت حقوق شهروندي، دادسراي عمومي و انقلاب تهران خود را موظف مي داند به عنوان دادسراي پايتخت ام القراي كشورهاي اسلامي، در اجراي مقررات قانوني و تحقق توسعه قضايي پيشگام باشد. بنابراين به كليه همكاران قضايي دادسراي عمومي و انقلاب تهران ابلاغ مي نمايد تا در رسيدگي به شكايت شهروندان محترم، تشكيل پرونده كيفري و انجام تحقيقات مقدماتي براساس دستورالعمل ذيل اقدام نمايند:
۱- كليه شكايات واصله مستقيماً به شعب تحقيق دادياري يا بازپرسي ارجاع گردد و شكوائيه ارجاع شده ابتدا در دفتر كل ناحيه دادسرا سپس در دفتر شعبه تحقيق ثبت و جهت اقدام لازم به نظر دادياران و بازپرسان رسانيده شود.
۲- قضات دادسرا بلافاصله شكايت شاكي را استماع، دلايل و مدارك مثبته شكايت را اخذ و در پرونده منعكس و از شهود نيز در صورت حضور تحقيق و الا با معرفي شاكي نسبت به احضار آنان اقدام نمايند.
۳- در مواردي كه معاينه و تحقيق از محل ضروري باشد در صورت امكان، قاضي مربوط رأساً اقدام مي نمايد والا تحت نظارت دادياران و بازپرسان، تحقيق و معاينه محلي به كلانتري ها و يا ساير ضابطين با ذكر جزئيات ارجاع مي گردد.
۴- در مواردي كه اخذ نظر كارشناس و اهل خبره لازم باشد مستقيماً از سوي داديار و بازپرس مربوطه، موضوع به كارشناس ارجاع شود.
۵- مستنداً به ماده ۱۲۴ قانون آئين دادرسي دادگاه هاي عمومي و انقلاب (در امور كيفري) هيچكس را نبايد احضار يا جلب نمود مگر اين كه دلايل كافي براي احضار و يا جلب موجود باشد. بنابراين در صورتي كه عمل انتسابي جرم نبوده يا دلايل كافي براي انتساب جرم موجود نباشد، با رعايت اصل ۳۷ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مستنداً به بند الف ماده ۱۷۷ قانون آئين  دادرسي دادگاه هاي عمومي و انقلاب در امور كيفري قرار منع تعقيب صادر و الا قضات دادسرا مكلف بوده احضار متهم را بوسيله احضارنامه انجام و شخصاً تفهيم اتهام كنند.
۶- چنانچه متهم بدون عذر موجه حاضر نگردد يا در مواردي كه طبق قانون مي بايست رأساً جلب شود، جلب متهم به موجب برگ جلب به عمل آمده و مامورين جلب پس از ابلاغ آن مطابق ماده ۱۲۰ قانون آئين دادرسي كيفري متهم را دعوت نموده كه به اتفاق نزد قاضي حاضر و در صورت امتناع، تحت الحفظ به مرجع قضايي تسليم مي نمايند.
چنانچه دلايل اتهام كافي باشد پس از تفهيم اتهام قرار تامين مقتضي از سوي قضات دادسرا صادر و با اخذ آخرين دفاع و صدور قرار مجرميت و كيفر خواست، پرونده به دادگاه ارسال مي شود.
۷- اخذ تامين از متهمين صرفاً توسط قضات دادسرا صورت مي گيرد و هر گونه ارجاع و احاله آن به كلانتريها يا ساير ضابطين تحت هر عنواني ممنوع مي باشد و در صورتي كه اخذ تامين منجر به بازداشت متهم شود نامبرده مستقيماً به زندان معرفي مي گردد. اعزام متهم به زندان از وظايف ضابطين و كلانتريهاي مربوط است.
۸- در صورتي كه تكميل تحقيقات يا كشف جرم، نياز به اجراي دستور قضايي توسط ضابطين داشته باشد، دستور مذكور در دو نسخه تنظيم و با ذكر جزئيات به كلانتري و ضابطين مربوط ارسال و ضرب الاجل تعيين و اصل پرونده، مقيد به وقت نظارت گردد.
۹- سرپرستان نواحي دادسرا در اجراي ماده ۱۵ ق.آ.د.ك ضمن هماهنگ نمودن كلانتريها و ساير ضابطين، نيروي لازم را به طريقي تامين نمايند كه در پايان وقت اداري، هيچگونه اوراق و دستور قضايي بلااقدام در دادسرا باقي نماند.
۱۰- به منظور جلوگيري از اطاله دادرسي، مقررات مربوط به نحوه تنظيم شكوائيه و دلايل و مدارك لازم، در فرم مشخص تنظيم و در واحد ارشاد و معاضدت قضايي در معرض ديد عموم قرار گيرد تا شهروندان گرامي به ضوابط و موازين قانوني آشنا و شكوائيه اي كه ثبت مي گردد كامل و بدون نقص باشد.
۱۱- در جرايم مشهود و در مواردي كه شاكي بدون شناسايي و معرفي متهم مبادرت به طرح شكايت كند و يا در جرائم عمومي مانند اخلال در نظم و سلب آسايش عمومي، نزاع دسته جمعي، اخذ مال به عنف توأم با تهديد و ارعاب، كيف قاپي، جرائم ارتكابي توسط اراذل و اوباش، سرقت وسايل نقليه و ساير جرايم و سرقتهايي كه مستلزم انجام تحقيقات و عمليات شناسايي متهمين است، نيروي انتظامي موظف است پس از انجام تكاليف مقرر در مواد ۱۵ و ۱۸ و ۱۹ و ۲۰ و ۲۲ آئين دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب (در امور كيفري) نسبت به شناسايي و دستگيري متهمين مذكور اقدام و بلافاصله مراتب را طي گزارش مكتوب به دادسرا اعلام نمايد.
۱۲- با عنايت به اينكه رسالت و وظيفه دادسرا در تامين امنيت و رسيدگي به جرائم تعطيل بردار نيست، بنابراين در خارج از اوقات اداري، جرائم مهم و مواردي كه فوريت رسيدگي به آن ضرورت داشته باشد به قاضي كشيك اعلام و نيروي انتظامي موظف است دستوراتي را كه از سوي قاضي كشيك صادر مي شود، در اسرع وقت و مطابق مقررات اجرا نموده، و براي ادامه رسيدگي مراتب را در اولين فرصت اداري به دادسراي مربوطه گزارش تا به شعبه تحقيق ارجاع گردد.
۱۳- سرپرستان محترم نواحي با هماهنگي معاونت نظارت بر ضابطين ترتيبي اتخاذ نمايند كه حداقل يك نفر از همكاران قضايي براي نظارت بر حسن اجراي بخشنامه در كلانتريها و پايگاههاي آگاهي اختصاص يافته تا در خصوص وظايف ضابطين و نحوه انجام وظايف مطابق مقررات نظارت قانوني لازم معمول و در پايان هر هفته مراتب را گزارش نمايند.
۱۴- در جلسه مشترك مورخ ۲۴/۲/۸۴ فيمابين مسئولين دادسراي عمومي و انقلاب تهران و نيروي انتظامي، فرماندهي نيروي انتظامي تهران بزرگ اعلام نمود در اجراي اين دستورالعمل به كليه واحدهاي انتظامي تهران بزرگ ابلاغ مي گردد تا همه روزه در آخر وقت اداري با مراجعه به نواحي دادسرا كليه اوراق قضايي را جهت ابلاغ و اجراي دستور قضايي از دفتر كل ناحيه دادسرا اخذ و به كلانتري و مرجع انتظامي مربوطه تحويل نمايند.

دور جديد مذاكرات تجاري اروپا و ايران
سه شنبه برگزار مي شود
ايرنا: اتحاديه اروپا و ايران دور هفتم مذاكرات مربوط به توافقنامه تجارت و همكاري را روزهاي سه شنبه و چهارشنبه هفته جاري در بروكسل برگزار مي كنند.
به گفته مقامات اتحاديه اروپا به موازات اين مذاكرات، مذاكره كنندگان ايراني و اتحاديه اروپا درباره مسايل سياسي نيز گفت وگو مي كنند.
مذاكرات مربوط به توافقنامه تجارت و همكاري اتحاديه اروپا و ايران به گفت وگوهاي سياسي ارتباط دارد كه به منظور قراردادن همكاري اتحاديه اروپا و ايران در يك چارچوب قراردادي در دسامبر ۲۰۰۲ در بروكسل آغاز شد.
مذاكرات سياسي شامل موضوعاتي مانند حقوق بشر، امنيت منطقه اي در خاورميانه، مبارزه با تروريسم و منع گسترش تسليحات كشتار جمعي است.

وزير كشور از نيروي نيم ميليوني
نظارتي در انتخابات خبر داد
ايسنا: وزير كشور گفت: ۴۲ هزار شعبه  اخذ راي در سطح كشور براي برگزاري انتخابات رياست جمهوري و انتخابات مياندوره اي مجلس هفتم در نظر گرفته شده است. سيدعبدالواحد موسوي لاري در جمع خبرنگاران در يزد اظهار داشت:  در ۱۰ حوزه علاوه بر انتخابات رياست جمهوري انتخابات مياندوره اي مجلس هفتم نيز برگزار مي شود و حداقل براي هر شعبه يك نفر بصورت دائم به عنوان بازرس در شعب داريم كه پيش بيني شده كه به ازاي هر شعبه دو نفر تعيين شود تا به صورت متناوب در شعبه حضور داشته باشند. وي افزود:  شوراي نگهبان نيز براي امر نظارت ساماندهي را انجام داده است و مجموعه نيروهايش در شعب اخذ راي، حدود ۵۰۰ هزار نفر هستند.
وزير كشور درباره  امنيت انتخابات گفت:  نيروهاي انتظامي تجربه  بسيار خوبي در طول برگزاري اين چند دوره انتخابات دارند. نيروي انتظامي به عنوان مسئول حفظ امنيت شعب اخذ راي و همچنين تامين شهرها و روستاها به كار خود آشناست و از نيروهاي مجرب خوبي برخوردار است.
موسوي لاري خاطرنشان كرد:  امكانات و تجهيزات در حد نسبي براي اين كار فراهم شده و فكر مي كنيم با هماهنگي بسيار خوبي كه در شوراهاي تامين استان و شهرستان وجود دارد، ارگان هاي امنيتي و اطلاعاتي و انتظامي و نظامي نيز با هم همكاري دارند، همانند گذشته شرايط برگزاري انتخابات كاملا فراهم است و هيچ مشكلي از نظر امنيتي نداريم.

بالاترين مقام هر دستگاه مسئول حسن
اجراي سياست هاي كلي نظام است
ايسنا: در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام، بررسي و تدوين مقررات نظارت بر حسن اجراي سياستهاي كلي نظام كه از جلسات قبل آغاز و كليات و دو بند از اين سياست ها به تصويب رسيده بود، ادامه يافت و سه بند ديگر به تصويب رسيد. در اين جلسه كه علاوه بر روساي قواي مجريه و قضاييه، اكثريت اعضا حضور داشتند، پس از بحث و بررسي هاي مبسوط، موارد ذيل به تصويب رسيد:
- قوانين و مقررات شامل قانون برنامه بايد در چارچوب سياست هاي كلي مربوط تنظيم شود. اين مقررات نبايد مغاير با سياست هاي كلي مربوطه باشد.
- بالاترين مقام هر دستگاه در محدوده اختيارات قانوني خود مسئول حسن اجراي سياست هاي كلي است.
- به منظور بررسي، ارزيابي، تلفيق و جامعه نگري موضوعات ارجاعي مجمع در خصوص نظارت بر حسن اجراي سياست هاي كلي «كميسيون نظارت» با تركيب رييس و دبير مجمع و دو نفر نماينده از ميان اعضاي هر يك از كميسيون هاي موضوعي مجمع تشخيص مصلحت نظام به انتخاب خود كميسيون ها تشكيل مي شود.
تبصره ۱: روساي سه قوه مي توانند با حق راي در جلسات كميسيون نظارت كنند.
تبصره ۲: كميسيون نظارت هنگام بررسي گزارش هاي رسيده، از وزير يا رييس دستگاه ذي ربط براي شركت در جلسات كميسيون دعوت به عمل مي آورد.

سفير فنلاند با خاتمي گفت وگو كرد
ايرنا: اوريو يوهانس  كارينن  سفير فنلاند در تهران ، ديروز در پايان  ماموريت  خود با سيد محمد خاتمي رئيس  جمهوري  در تهران  ديدار و گفت  و گو كرد.رئيس  جمهوري  در اين ديدار با اشاره  به  زمينه هاي  گسترش  روابط دو كشور، اظهار اميدواري  كرد مناسبات  تهران  - هلسينكي  با تلاشهاي  مسئولان  ايراني  و فنلاندي  بيش  از پيش توسعه  يابد.خاتمي اظهار داشت : اتحاديه  اروپايي  بزرگترين  شريك  تجاري  ايران  است  و ما علاقه  منديم  فنلاند نيز در مجموعه  اين  كشورها بتواند جايگاه  والايي  را به خود اختصاص  دهد.
رئيس  جمهوري  گفت : فنلاند با توجه  به  نداشتن  سابقه  استعماري  و فرهنگ قوي  مي تواند در زمينه  فناوري ، علمي و صنعتي  همكاري  مناسبي  با تهران داشته  باشد.
كارينن ، سفير فنلاند در تهران  نيز در اين  ديدار، تلاشهاي  انجام  شده براي  بسط و توسعه  مناسبات  دو كشور را خاطرنشان  ساخت .

بررسي صلاحيت داوطلبان رياست جمهوري
از امروز آغاز مي شود
مهر: غلامحسين الهام سخنگوي شوراي نگهبان گفت: با پايان يافتن مهلت ثبت نام در وقت اداري ديروز، بررسي صلاحيت داوطلبان رياست جمهوري از امروز به مدت ۱۰ روز آغاز مي شود.
غلامحسين الهام پيش از ظهر ديروز در نشست هفتگي خود با خبرنگاران با بيان اين مطلب در پاسخ به سئوال خبرنگاري درباره تعدد داوطلبان رياست جمهوري كه در ستاد انتخابات ثبت نام كرده اند ، قانون انتخابات رياست جمهوري را داراي نارسايي و اشكالات متعددي خواند و گفت: مجلس اين قانون را با رعايت اصل ۱۱۵ قانون اساسي و حقوق مردم اصلاح كند.
سخنگوي شوراي نگهبان با بيان اينكه برخي بررسي صلاحيت و داشتن چارچوب و شروط لازم براي احراز مناصب سياسي و مسئوليت هاي كلان از سوي شوراي نگهبان را تخريب مي كنند، افزود: آنان كه مي گويند بايد همه افراد را واجد صلاحيت بدانيم و رد صلاحيت منوط به مدارك قضايي باشد، براي پديده تعدد نامزدهاي رياست جمهوري چه پاسخي دارند.
الهام با اشاره به تركيب داوطلبان رياست جمهوري كه در ستاد انتخابات وزارت كشور ثبت نام كرده اند، گفت: از نظر سني بين افراد ثبت نام كننده ۳۰۵ نفر زير ۴۰ سال هستند و از نظر نوع شغل از بين داوطلبان ثبت نام شده ۸۲ نفر بيكار ، ۱۶ نفر داراي تحصيلات ابتدايي، ۳۵ نفر سيكل، زير ديپلمه تا ديپلم ۱۳۲ نفر، فوق ديپلمه ۷۵ نفر ، ليسانس ۲۰۰ نفر، فوق ليسانس ۵۴ نفر، دكترا ۴۷ نفر و فوق دكترا ۲ نفر و ۲ نفر داراي تحصيلات حوزوي هستند.
الهام با اشاره به ديگر ويژگي هاي ثبت نام كنندگان رياست جمهوري تا پايان وقت اداري روز جمعه با بيان اينكه تعدادي از داوطلبان در انتخابات مجلس يا رياست جمهوري گذشته رد صلاحيت شده اند، افزود: از اين تعداد، ۸۵ نفر در يك دوره ، ۱۵ نفر حداقل در دو دوره ، ۱۰ نفر حداقل در سه دوره، ۴ نفر حداقل در چهار دوره ، ۲ نفر حداقل در ۵ دوره و ۱ نفر در شش دوره رد صلاحيت شده اند.
سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به سئوالي درباره ثبت نام زنان داوطلب رياست جمهوري هم گفت: ملاك و مبناي ما اصل ۱۱۵ قانون اساسي است و قبلا در اين باره مفصل سخن گفته ايم و ديگر نيازي به توضيح بيشتر نيست.
از الهام درباره تبليغات نامزدهاي رياست جمهوري قبل از زمان رسمي و قانوني تبليغات سئوال شد و وي گفت: تبليغات رسمي داوطلبان دو روز بعد از اعلام نظر شوراي نگهبان درباره صلاحيت نامزدها، آغاز و به مدت بيست روز تا ۲۶ خرداد ماه ادامه دارد.
سخنگوي شوراي نگهبان در اين باره تاكيد كرد : وزارت كشور تبليغات پيش از اين زمان را خلاف قانون اعلام كرده و ممنوع است ، شوراي نگهبان نيز آنچه كه مخل تقوا و امانتداري نامزدها را فراهم كند در بررسي صلاحيت آنها موثر مي داند.
الهام گفت: اميدواريم با اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري زمان و شيوه تبليغات داوطلبان نيزشفاف شود.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |