يكشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۸ - May 15, 2005
پاسخ به ابهامات موجود در مورد كنسول Xbob360
قطب سرگرمي ديجيتالي خانگي
002265.jpg
گروه دانش- امير بهادري نژاد: سرانجام در روزهاي پاياني هفته گذشته، شركت مايكروسافت پس از ماهها تبليغ، كنسول بازي جديد خود را كه Xbox360 نام دارد در جريان يك برنامه زنده تلويزيوني در معرض ديد علاقه مندان قرار داد. به اعتقاد كارشناسان، اين دستگاه جديد، تحولي بزرگ در عرصه بازيهاي كامپيوتري ايجاد خواهد كرد به همين دليل تا زمان عرضه عمومي اين كنسول بازي، پرسش هاي بسياري در اذهان علاقه مندان به بازيهاي كامپيوتري شكل خواهد گرفت. آنچه در پي مي آيد برخي از پرسش هاي مطرح شده توسط كاربران كامپيوتر طي چند روز اخير و پاسخ كارشناسان به ابهامات مطرح مي شده مي باشد:
* كنسول بازي جديد چه تفاوتهايي با كنسول بازي xbox دارد كه چند سال قبل به بازار آمد؟
- اولين تفاوت عمده در شكل ظاهري است. كنسول xbox اوليه يك دستگاه مشكي رنگ بزرگ بود به همين دليل بسياري از مردم آن  را يك دستگاه زشت مي دانستند. علاوه بر زيباتر بودن شكل ظاهري xbox360 نسبت به مدل قديمي آن، از لحاظ فني نيز قابليت هاي بيشتري دارد.
سرعت پردازش اطلاعات و قدرت گرافيكي كنسول جديد بسيار بالاتر از xbox قديمي است. هارد درايو اين دستگاه ۲۰ گيگا بايتي است در حالي كه هارد درايو دستگاه اوليه تنها ۸ گيگا بايتي بود.
اما مهم تر از همه، از xbox360 مي توان به عنوان يك قطب سرگرمي ديجيتالي در خانه استفاده كرد چون امكان انتقال تصاوير از دوربين هاي ديجيتال و همچنين موسيقي و فيلم از دستگاه هاي پخش موسيقي ديجيتال و كامپيوتر به كنسول جديد وجود دارد به شرطي كه در اين دستگاه ها از سيستم عامل ويندوز xp استفاده شده باشد.
* چه زماني امكان خريد كنسول بازي جديد وجود خواهد داشت؟
- قرار است قبل از كريسمس سال جاري، عرضه گسترده اين دستگاه آغاز بشود. ابتدا اين دستگاه در آمريكا و سپس در اروپا و ژاپن توزيع خواهد شد. با آن كه مايكروسافت هنوز به طور رسمي قيمت اين كنسول را اعلام نكرده اما پيش بيني مي شود كه در حدود ۳۰۰ دلار به فروش برسد.
همچنين قيمت بازيهاي اين دستگاه هم هنوز مشخص نشده چون شركت هاي توليد كننده به دنبال قيمت هاي بالاتر هستند.
* چه بازيهايي براي xbox جديد موجود خواهد بود؟
- گفته مي شود كه در زمان عرضه كنسول جديد، چندين بازي متنوع موجود خواهد بود اما هنوز مشخص نيست كه آيا مي توان از بازيهاي xbox قديمي در xbox360 استفاده كرد يا خير.
* رقيبان مايكروسافت چه برنامه اي براي رقابت با اين كنسول جديد دارند؟
- دو شركت ژاپني سوني و نينتندو در حال طراحي نسل بعدي كنسول هاي بازي خود هستند كه قرار است تا چند روز آينده اطلاعات اين دستگاه هاي جديد در اختيار عموم قرار بگيرد. البته بعيد است كه اين دو شركت سال آينده محصول جديد خود را به بازار عرضه كنند.
يكي از توليدات اين شركت ها يك كنسول بازي بسيار قدرتمند خواهد بود كه قدرت پردازش آن ۱۰ برابر كامپيوترهاي شخصي خواهد بود. از اين دستگاه مي توان مانند xbox360 به عنوان قطب سرگرمي ديجيتالي خانگي استفاده كرد.
* به چه دليل شركت هاي كامپيوتري تا اين حد در حوزه كنسول هاي بازي سرمايه گذاري كرده اند؟
- صنعت بازيهاي كامپيوتري يك تجارت بسيار بزرگ و پرسود است. به عنوان مثال تنها در آمريكا هر سال مردم به طور متوسط ۱۰ ميليارد دلار صرف خريد بازيهاي كامپيوتري مي كنند. همچنين پلي استيشن، در ۸۰ ميليون خانه در سراسر جهان يافت مي شود و شركت مايكروسافت ۲/۱۳ ميليون دستگاه xbox را در آمريكا و ۹/۱۹ ميليون دستگاه در ساير نقاط جهان به فروش رسانده است. همچنين ۳۰ ميليون كنسول بازي ساخت شركت نينتندو در جهان وجود دارد.
از همه مهمتر، امروزه بازيهاي كامپيوتري تنها مختص به كودكان و نوجوانان نيست. در آمريكا يك سوم افرادي كه اين بازيها را خريداري مي كنند بين ۲۰ تا ۳۰ سال سن دارند و ۴۳ درصد آنها زن مي باشند.

ابتداي راه توسعه IT هستيم
گروه دانش: عدم وجود قوانين لازم علت اصلي جلوگيري از سرعت پيشرفت صنعت ديجيتال IT در ايران است.
به گزارش ايلنا، دكتر نصرالله مقدم دبيركنفرانس منطقه آسيا و اقيانوسيه WSIS، با اشاره به اين   كه دولت الكترونيك و پول الكترونيك جزء مباحث اصلي اين شاخه از IT در ايران است؛ تسريع در تصويب قوانين در مجلس شوراي اسلامي را گامي مؤثر در رسيدن به اهداف اصلي اين صنعت ذكر كرد.
مقدم افزود: هنوز در ابتداي راه هستيم، بخش خصوصي با تكميل دانش و امكانات خود بايد به بلوغ برسد و در اين بين مشخص شدن جايگاه دولت و بخش خصوصي و ايجاد قوانين في  مابين از ضروريات است.
وي با اشاره به اين   كه بخش خصوصي پيشرفت قابل توجهي را در طي دوران برنامه سوم كسب نموده، ابراز اميدواري كرد كه در طي برنامه چهارم توسعه به پيشرفت  هاي چشمگيري در زمينه دنياي ديجيتال برسيم.
دبير كنفرانس WSIS افزود: در برنامه سوم توسعه سعي بر شناخت IT و سرويس  هاي اين صنعت شده، به طوري كه در برنامه چهارم سعي بر انتخاب پروژه  ها كه نهايتاً منجر به توسعه IT و ايجاد اشتغال در سطح كشور شود، متمركز شده است.

هكرها
مبارزه با هكرها
گروه دانش: مشتريان بانك  هاي آن لاين نگران امنيت خود هستند.
به گزارش ايلنا، بررسي هاي انجام شده در سيستم بانك  هاي آن لاين بريتانيا نشان مي  دهد؛ يك سوم كاربران خدمات اين بانك  ها خواهان به كارگيري فناوري بيومتريك هستند با اين اميد كه فعاليت  هاي تجاري آن لاين آنها در فضاي امن  تري صورت بگيرد.كارت  هاي اعتباري تقلبي، سرقت پين كد و اطلاعات شخصي كاربران از عواملي هستند كه اعتماد كاربران به سيستم  هاي بانكي آن لاين را كاهش مي  دهد.به همين دليل، مشخصات بيومتريك نظير اثر انگشت ديجيتالي مي  تواند امنيت را تا حد زيادي افزايش دهد.بريتانيا از جمله كشورهايي است كه بيشترين قربانيان حملات هكرها را دارد.

وصله امنيتي جديد ويندوز ۲۰۰۰
مايكروسافت نسخه به روز شده ويندوز ۲۰۰۰ را منتشر كرده است، به كاربران توصيه مي شود وصله امنيتي اين ويندوز را فورا دانلود كنند. به گزارش آنتي ويروس پاندا، مايكروسافت وصله امنيتي مذكور را براي برطرف كردن حفره امنيتي خطرناك اين سيستم عامل عرضه كرده است. منوي Web View در ويندوز اكسپلورر ۲۰۰۰ قابليت نمايش فايل ها را با استفاده از كاراكترهاي HTML دارد و اين امر باعث مي شود امكان كنترل از راه دور سيستم هاي آلوده براي خرابكاران اينترنتي فراهم شود.

مشاهده دوباره دو سفينه مريخ پيماي قديمي
بررسي تصاوير ارسالي از سفينه اي كه در حال گردش در مدار مريخ است به دانشمندان كمك كرده دو سفينه قديمي را كه سالها قبل در سطح مريخ فرود آمده بودند مجددا پيدا كنند. سفينه موسوم به (مارس اوربيتر كمرا) از سال۱۹۹۷در حال گردش بدور اين سياره و ارسال تصاويري از سطح آن است. دانشمنداني كه مسئوليت بررسي و تحليل تصاوير اين سفينه را بر عهده دارند اخيرا توانسته اند موقعيت دو سفينه وايكينگ لندر ۲ و مارس پولار لندر را كه سالهاي قبل به مريخ ارسال شده بودند مشخص سازند.

سخت افزار
هدايت عابران پياده از طريق تلفن همراه
ايسنا: يك شركت هلندي با نام «تام تام» موفق به ساخت يك وسيله رديابي ماهواره جيبي شده است كه از ساختارهاي گفتاري براي راهنمايي كردن عابران پياده به كمك تلفن هاي همراه آنها استفاده مي كند.
اين سيستم ردياب شخصي TomTom Movile5 نام دارد كه از سيستم هاي ردياب ماهواره اي در اتومبيل ها الگو گرفته است و فروش آن در انگليس آغاز شده است.
اين سيستم جديد همچنين يك نقشه سه بعدي بر روي صفحه تلفن همراه نمايش مي دهد كه براي راهنمايي عابران پياده و دوچرخه سواران به كار مي رود.
سيستم مزبور با وارد كردن يك كارت حافظه و نصب قبلي نقشه ها و نرم افزار روي تلفن همراه كار مي كند. هزينه اين وسيله در انگليس هم اكنون ۲۰۰ پوند استرلينگ است.

ژنتيك
كشف سرنخ هاي مهاجرت انسان
گروه دانش: گروهي از كارشناسان علوم ژنتيك مي گويند با مطالعه DNA گروهي از مردمان كهن در مالزي، بسياري از جنبه هاي نحوه مهاجرت انسان امروزي از آفريقا را روشن ساخته اند.
اين دانشمندان مي گويند مهاجرت انسان امروزي از آفريقا به ساير قاره ها در تنها يك نوبت در حدود ۶۵ هزار سال قبل صورت گرفته است.
براساس اين مطالعه يك گروه واحد از شكارچيان-گردآوران كه احتمالا تنها متشكل از چندصد نفر بود پس از خروج از آفريقا مسير جنوب هند و آسياي جنوب شرقي را در پيش گرفت و در نهايت به استراليا رسيد.
محققان مي گويند اين مهاجرت در آخرين دوره عصر يخ روي داد، يعني زماني كه اروپا به علت سرماي شديد هنوز قابل سكونت نبود. به همين دليل اروپا هزاران سال بعد، نه به وسيله مهاجراني كه مستقيما از آفريقا مي آمدند، بلكه توسط شاخه اي از همان گروه اوليه اشغال شد.نتايج اين مطالعه در آخرين شماره مجله «ساينس» چاپ شده است.اين مطالعه بر تحليل «دي ان اي» ميتوكوندريال، نوعي ماده ژنتيكي كه تنها از طريق زن به فرزند به ارث مي رسد استوار است.

ايران
افزايش ميزان سرمايه گذاريICT كشور در برنامه  چهارم
گروه دانش: مديركل دفتر فناوري اطلاعات سازمان مديريت و برنامه ريزي گفت: ميزان سرمايه گذاري مورد نياز ICT كشور در برنامه چهارم توسعه به ۲۵ هزار ميليارد تومان افزايش يافت.
مهندس «سيدحسن اميراحمدي» در گفت وگو با خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنا، با بيان اينكه تا قبل از انجام اصلاح، رقم سرمايه گذاري مورد نياز ICT كشور در برنامه چهارم توسعه با در نظر گرفتن موارد فرابخشي، ۲۰ هزار ميليارد تومان بود كه به ۲۵ هزار ميليارد تومان افزايش يافت، اما در تلاش هستيم تا اين ميزان نيز قبل از اخذ مصوبه سند برنامه چهارم اصلاح شود.
وي با بيان اينكه تلاش مي كنيم مصوبه سند برنامه چهارم توسعه تا پايان ارديبهشت ماه از دولت اخذ شود، تصريح كرد: اهداف كمي و سياست هاي ذكر شده در برنامه چهارم توسعه پس از تصويب دولت رسميت خواهد يافت.
وي تصريح كرد: هدف گذاري صورت گرفته در برنامه چهارم توسعه از اين قرار است كه تا انتهاي برنامه ۵ ساله چهارم در بخش مخابرات به مقام اول منطقه دست يابيم. البته مهمتر از اين هدف تامين نيازهاي مخابراتي شهروندان است.

طراحي نرم افزار امنيتي پرداخت قبوض تلفن همراه
گروه دانش: دبير انجمن صنفي دفاتر خدمات ارتباطي كشور، گفت: نرم افزاري براي جلوگيري از كلاهبرداري متخلفان در خصوص اطلاع رساني كليه مبالغ قبوض وصول  شده تلفن همراه به مسئولان دفاتر خدمات ارتباطاتي تهيه شد.
«زهير طيب» در گفت وگو با خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: اين نرم افزار كليه مبالغ قبوض وصول شده تلفن همراه به حساب شركت مخابرات را جهت تطبيق با مندرجات قبوض مشتركان كنترل مي كند.
وي افزود: انجمن صنفي دفاتر خدمات ارتباطي به منظور كاهش سوء استفاده احتمالي متخلفان از جعل پرفراژ بانك در پشت قبوض تلفن همراه با همكاري اداره كنترل صورت حساب و اداره كل خدمات مشتركان و اداره نظارت بر دفاتر بخش خصوصي اقدام به توليد اين نرم افزار و انتشار آن در سطح دفاتر كرده است.
طيب يادآور شد: بانك اطلاعات اين نرم افزار روزانه از طريق اينترنت قابل به روز شدن است.

دكترفرقاني: فناوري جديد ارتباطات نظارت بر حكومت را تسهيل مي كند
ايرنا: رييس دانشكده  علوم اجتماعي و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي گفت: شكل گيري و توسعه تكنولوژي هاي جديد ارتباطات، نظارت بر حكومت ها را تسهيل مي كند.
دكتر «محمد مهدي فرقاني» در همايشي كه به  مناسبت روزجهاني ارتباطات در دانشگاه آزاد اسلامي واحد اراك برگزار شد، نقش فناوري اطلاعات و ارتباطات را در شكل گيري سياستهاي مختلف توسعه جوامع موثر دانست. وي، مهمترين دستاوردهاي فناوري  اطلاعات در حوزه سياسي را شكل گيري سياست هاي جوامع، تحت تاثير پارادايم هاي بين المللي، گسترش عدالت، دمكراسي و رهايي از قيد و بند سانسور و گردش آزاد اطلاعات عنوان كرد. دكتر فرقاني اضافه كرد: از مهمترين نتايج گسترش فناوري اطلاعات، شكل گيري جامعه اطلاعاتي بر محوريت دانش و معرفت  است كه در آن دانايي اصلي ترين سرمايه جامعه محسوب مي شود.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |