يكشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۸ - May 15, 2005
هم زمان با روز جهاني خانواده
پدران و مادران نمونه براي اولين بار تجليل مي شوند
002268.jpg
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار:امروز هم زمان با روز جهاني خانواده براي اولين بار در كشور از پدران و مادران نمونه تجليل خواهد شد.
محمدرضا راه چمني رئيس سازمان بهزيستي ضمن اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران گفت: امسال علاوه بر تجليل از زنان سرپرست خانواده و خود سرپرست از ۳۵ خانواده از سراسر كشور و برگزيده هر استان انتخاب شده و به عنوان پدران و مادران نمونه از آنها به صورت نمادين تجليل خواهد شد.
وي افزود: اين حركت كه هم زمان با روز جهاني خانواده صورت گرفته به منظور فرهنگ سازي و يادآوري وظايف والدين نسبت به فرزندان انجام شده است.
راه چمني همچنين افزود: در برنامه ديد كه از طرف سازمان بهزيستي طراحي و اجرا شده، هدف اصلي آموزش مهارت هاي زندگي به فرزندان و خانواده ها است و ۴۰ دليل براي اينكه خانواده اي به عنوان نمونه مطرح شود در نظر گرفته شده است.
رئيس سازمان بهزيستي گفت: بحث سلامت جسمي و فكري فرزندان توسط والدين، نقش والدين در آموزش مهارت هاي اسلامي، انتخاب همسر، نقشي كه بايد در ارتباط با آينده، شغل، مسكن و تحصيل داشته باشند،  نقش والدين در روابط فرزندان با دوستان و موارد ديگر از مهمترين ملاك هاي انتخاب والدين نمونه بوده است.
در حدود ۲ هزار فرم از سراسر كشور توسط فرزندان به واسطه فراخواني كه داده شده ارسال و از ميان اينها ۳۵ خانواده انتخاب شده اند.
وي افزود: ما در واقع خواسته ايم كه علاوه بر فرهنگ سازي به خانواده ها يادآوري كنيم كه نسبت به همه موارد زندگي فرزندان خود بي تفاوت نباشند و احساس مسئوليت خود را همواره نسبت به فرزندان داشته باشند.
دكتر راه چمني ضمن اشاره به مراسمي كه در روز سالمند از فرزندان نمونه نيز تجليل شده بود، گفت: آموزش شيوه صحيح زندگي به سالمندان نيز از ديگر برنامه هاي بهزيستي است با توجه به اينكه جامعه جوان ما به سمت سالمندي در حركت است و در سال ۲۰۵۰ ما با جمعيت ۲۵ ميليوني سالمند در كشور روبه رو خواهيم بود.
وي در پاسخ به اين سئوال كه بهزيستي در سلامت خانواده ما چه نقشي دارد؟گفت: كليه خدماتي كه بهزيستي در حال حاضر ارائه مي دهد به نحوي در سلامت خانواده و آموزش مهارت هاي زندگي نقش دارد، وجود ۹ هزار مهد كودك كه بيش از ۴۵۰ هزار كودك خانواده عادي را پوشش مي دهند و مسائل مختلف كودكان را اعم از پزشكي و خدمات پيشگيرانه تحت كنترل دارند.
- ارائه خدمات مشاوره اي در ۳۱۱ مركز مشاوره حضوري و ۶۰۰ هزار نفر گردش مراجعين كه از خدمات غيرحضوري استفاده مي كنند.
- نقشي كه مراكز مشاوره ژنتيك در پيشگيري از ۴۵ درصد معلوليت هاي ناشي از اختلالات ژنتيكي دارند.
- نگهداري از معلولين و بيماران رواني و سالمندان كه هر كدام در مقاطعي ممكن است باعث فروپاشي خانواده ها شوند همه خدماتي هستند كه به نوبه خود در مراحل حساس به استحكام بنيان خانواده ها كمك مي كند.
دكتر راه چمني در ارتباط با روند پيشرفت بيمه زنان خانه دار نيز گفت: بيمه زنان خانه دار با هدف امنيت اقتصادي و اجتماعي زنان خانه دار توسط سازمان بهزيستي راه اندازي شد و تا به حال موفق شده ايم كه ۳۰ هزار زن خانه دار را تحت پوشش قرار دهيم كه اگر بودجه لازم در اختيار داشته باشيم ظرف ۱۵ سال آينده مي توانيم ۱۴ ميليون زن خانه دار را تحت پوشش قرار دهيم. اما متأسفانه با بودجه اي كه امسال در اختيار ما گذاشته شده تنها توانستيم در سال جديد ۴ هزار نفر به اين چرخه اضافه كنيم.

زنان و توجيهاتي كه به نام حقوق زن تمام مي شود
كمك هاي بلاعوض و دست و دل بازي هاي مشكوك
گروه اجتماعي - ابراهيم زاهدي مطلق: اعطاي كمك ۲۹۴ هزار دلاري مجامع بين المللي براي انجام طرح مبارزه با خشونت خانگي عليه زنان در ايران را بايد چگونه ارزيابي كرد؟ آيا اهداي يكصد هزار دلار كمك بلاعوض بانك جهاني به يك مركز تحقيقي در دانشگاه تهران به منظور ايجاد شبكه ارتباطي زنان در ايران و كشورهاي همسايه را نبايد با تأمل و دقت بيشتري مد نظر قرار داد؟
موضوع مربوط به حقوق زنان و آنچه از جانب برخي محافل داخلي و با حمايت مراكزي از مجامع بين المللي مطرح مي شود، به همان سادگي نيست كه در مطبوعات يا رسانه هاي جمعي به آن پرداخته مي شود.
نفيسه فياض بخش در گفت وگو با ايرنا ضمن هشدار نسبت به «ساده انگاري و ضعف برخي سياست گذاري هاي داخلي» گفته است: اين گونه نگرش ها ما را در موضوع زنان با انفعال مواجه كرده است.تقسيم كردن جامعه به دو گروه «زنان» و «مردان» و پيگيري حقوق زنان _ حتي در مواردي از سوي برخي مردان _ چنان شبهه انگيز مي نمايد كه به علمي و منطقي بودن اصل برنامه ها ترديد راه مي يابد.ايران تا به امروز «معاهده رفع تبعيض عليه زنان» نپيوسته است، اما به گفته فياض بخش سياست گذاري هاي برنامه چنان اعمال مي شود كه گويي بايد گزارشي خوشايند مجامع بين المللي به آنها عرضه كنيم.
بحث خشونت خانگي عليه زنان در ايران و اختصاص كمك ۲۹۴ هزار دلاري براي مبارزه با اين خشونت ها در شرايطي مطرح مي شود كه «گزارش ملي ايران از وضعيت زنان» به اين خشونت ها اشاره كرده است. در بخشي از اين گزارش كه فقط متن انگليسي آن در اختيار خبرنگاران قرار گرفته بود، آمده است: «با توجه به مسائل مذهبي و خصوصيات فرهنگي در ايران، خشونت عليه زنان در خيابان ها، مراكز شغلي و جامعه كمتر مشاهده مي شود و برعكس، زنان ايراني در خانه بيشتر شاهد خشونتند» .اين در حالي است كه يكي از زنان ايراني شركت كننده در پنجمين فوروم اجتماعي جهان كه در «پورتوالگره» (ژانويه گذشته) تشكيل شد، به قاچاق زنان ايراني به كشورهاي همسايه اشاره كرده است. بحث قاچاق زنان ايراني كه به گزارش شبكه «دويچه وله» (D.W) از مباحث پراستقبال اين گردهمايي بوده، بدون اشاره به اين نكته كه گردانندگان بسياري از باندهاي قاچاق، خود زنان هستند، تلاش كرده است تا موضوع را به نوعي، تقابل دو جنس زن و مرد نشان دهد. اگر چه بايد به موضوع قاچاق زنان در جهان و هدايت آنان به سمت بازارهاي فساد با حساسيت بيشتري توجه كرد، اما فساد اخلاقي را نمي توان يك معادله يك سويه دانست، اين پديده در دو سوي خود، دو قرباني دارد؛ زنان و مردان فريب خورده اي كه _ هر يك به فراخور خود- اين پازل كثيف را شكل مي دهند. توجه ويژه به يك سوي معادله، اگر مغرضانه و با اهداف سوء همراه نباشد، نشانه اي قطعي از يك استقراء ناقص نسبت به پديده فساد و عوامل آن دارد. به عبارت بهتر، يك بي عدالتي اعتقادي در آن ديده مي شود كه مردان را عامل فساد و زنان را قرباني مي داند. احتمال موفقيت در نگاه ۵۰ درصدي به يك موضوع، حداكثر همان ۵۰ درصد است.
توجه برخي نهادها و مراجع داخلي حمايت كننده از حقوق زنان به عدالت جنسيتي و التفات پاره اي از مراجع بين المللي _ البته در برخي موارد و برخي مسائل_ به اين سازمان ها و نهادهاي داخلي، در ميان بعضي از نمايندگان مجلس شبهه ناك جلوه كرده است. به گونه اي كه ۲۳ نماينده با تذكر به رئيس جمهوري، از گزارش ملي ايران انتقاد كرده و آن را نامناسب دانسته اند.نفيسه فياض بخش كه انتقادات او به عملكرد سازمان ها و گروه هاي حمايت كننده از زنان را خبرگزاري ايرنا با تعبير «انتقاد يك نماينده از كمك هاي بين المللي به مشكلات زنان و جوانان» ياد كرده است، گفت: «اجراي برنامه هاي كاري در اسناد پكن و نيويورك بيش از كلمات مترقي قرآن، دغدغه  برخي از اين سازمان هاي داخلي است.»
در حالي كه زهرا شجاعي (رئيس مركز مشاركت زنان) گفته است: «تلاش در جهت تحقق عدالت جنسيتي در جمهوري اسلامي ايران با توجه به اجراي كامل و دقيق قانون برنامه ۵ ساله چهارم مهم ترين وعده ما به زنان است.»فياض بخش مي گويد: «متن هاي آموزشي حقوق زن و كودك در مدارس ما آنچنان نگارش يافته كه موضوع برتري معاهدات بين المللي را بر قوانين داخلي القاء مي كند و بسيار زيركانه و دقيق سعي در تضعيف فرهنگ بومي دارد.» وي بااشاره به اين كه چرا دست و دل بازي بانك جهاني و ساير مجامع بين المللي را براي ريشه كن كردن فقر يا پروژه هاي زيربنايي كشور نمي بينيم، توضيح داد: «ردپاي شركت هاي بزرگ صهيونيستي در پشت برخي از اين اسناد و معاهدات زنان به وضوح مشاهده مي شود. به عنوان مثال در پيشگفتار يكي از برنامه هاي آموزشي زنان كه مدتي نيز در كشور ما تدريس مي شد، صراحتاً ذكر شده بود كه تهيه اين راهنماي آموزشي بدون مساعدت بنياد «لري كاكس» و «هلن نيوبورن» امكان پذير نمي شد. در صفحه ۳۲ متن كتاب هم تصريح شده بود كه كليه اديان داراي ويژگي هاي فرهنگي هستند كه در نتيجه آن به زنان ستم وارد مي شود.

برگزاري اولين همايش حاشيه نشيني
و امنيت قضايي تهران
گروه اجتماعي- زهرا رفيعي: همايش حاشيه نشيني و امنيت قضايي تهران در هفته قوه قضائيه برگزار مي شود.
وكيليان دبير اجرايي همايش حاشيه نشيني و امنيت قضايي هدف از برگزاري اين همايش را تبيين علمي، پيشگيري، كاهش و كنترل جرايم و بزهكاري عنوان كرد و گفت: رخدادهاي اجتماعي به خودي خود داراي آثار نامطلوب اجتماعي هستند و مي توانند هشداري براي جلب نظر مسئولان در زمينه هاي وقوع جرم و ارائه راه حلي براي كاهش و كنترل آنها باشند.
وي با اشاره به گستردگي شهر تهران و حجم فراوان حاشيه نشيني گفت: وجود فرهنگ ها و خرده فرهنگ هاي متضاد موجب شده است بعضي از نقاط پايتخت و اطراف آن مستعد وقوع جرايم شده و مخل نظم عمومي و اخلاق حسنه باشند.
وكيليان گفت: در اوايل بهمن ۸۳ يك گروه پژوهش تحت عنوان گروه شناسايي و طبقه بندي مناطق جرم خيز و عوامل زمينه ساز وقوع جرم در استان تهران تشكيل شد. اين گروه متشكل از كارشناسان ارشد دادگستري تهران استانداري و نيروي انتظامي و سازمان بهزيستي است و قرار است راهكارهاي پيشگيري كاهش و كنترل جرايم را ارائه دهند. اين مقام قضايي در مورد محورهاي همايش گفت: آسيب شناسي اجتماعي، فرهنگي، قضايي، اقتصادي نقاط حاشيه نشين و ارتباط آنها با جرائم، نقش سازمان هاي ذي ربط در كاهش و كنترل جرايم و ارائه راهكار براي مقابله با جرايم از محورهاي اصلي همايش است. همچنين نقش مشاركت مردمي و سازمانهاي غيردولتي در پيشگيري و كنترل جرايم مناطق حاشيه نشين از ديگر محورهاي همايش است.وي با اشاره به نقش حادثه  پاكدشت در توجه قوه قضائيه به آسيب شناسي مسائل حاشيه نشين ها گفت: با برگزاري اين همايش مي توان مدعي شد رويكرد قوه قضائيه به مقوله جرم و مجازات رويكردي علمي است. اين همايش باعث مي شود قوه قضائيه در زمينه علل، ريشه ها و زمينه هاي وقوع جرم و پاسخگويي به افكار عمومي بررسي درستي داشته باشد.

همراه با هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران _ بخش پاياني
بدرود تا نمايشگاهي ديگر
گروه علمي فرهنگي - منوچهر توكلي: در روزهاي برپايي نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، كوشيديم خبرهايي متنوع از نمايشگاه را به شكل موجز و مختصر و با عنوان «همراه با هجدهمين نمايشگاه بين المللي تهران» به شما خوانندگان گرامي تقديم كنيم. امروز، با پايان يافتن نمايشگاه، با ارائه آخرين بخش از اين خبرها، اميدواريم در ساير رويدادهاي فرهنگي نيز با خوانندگان خود همراهي كنيم.
* غلامحسين ديناني نويسنده و استاد دانشگاه معتقد است ايجاد هر گونه محدوديت در عرصه نشر كتاب، خطر آفرين است.وي در نمايشگاه كتاب گفت: در عين حال نظارت بر نشر كتاب در صورتي كه سليقه اي نباشد، امري لازم و ضروري است.
* نشست بررسي انتشار ۸ ساله كتابهاي موسيقي در ايران با حضور محمدرضا درويشي، ساسان فاطمي و هومان اسعدي در سراي اهل قلم نمايشگاه كتاب برگزار شد.درويشي گفت: درباره سطح علمي آثاري كه در زمينه موسيقي چاپ شده است يا مي شود، روند مثبتي مشاهده مي شود و تحقيقات موسيقي نسبت به گذشته وسيع تر و عميق تر شده است.
* كتاب شيعه در تاريخ ايران نوشته سيدرضا نيازمند توقيف و از نمايشگاه كتاب جمع آوري شد. مسئول انتشارات حكايت قلم و ناشر اين كتاب با اعلام اين خبر گفت: اين كتاب در بهمن ۸۳ منتشر شده و چاپ اول آن است كه هم مجوز و هم اجازه پخش داشته است، اما نمي دانم چرا توقيف شده است؟
* حسين ابراهيمي الوند گفت: نمايشگاه كتاب را اصلاً با استانداردهاي جهاني نمايشگاه نمي دانم. وي افزود: در ايجاد يك كتابفروشي بزرگ به نام نمايشگاه موفق بوده ايم.
* وزير علوم در نمايشگاه كتاب: وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: نمايشگاه بين المللي كتاب هر سال نسبت به سال گذشته از لحاظ كمي و كيفي رشد چشمگيري مي يابد. دكتر جعفر توفيقي در سراي اهل قلم، تنوع كتاب هاي نمايشگاه تهران در زمينه مسائل علمي را يكي از ويژگي هاي خوب نمايشگاه هجدهم عنوان كرد.
* قدرداني كتابخانه مجلس از استاد گلچين معاني: ياد احمد گلچين معاني، كتاب شناس و فهرست نگار برجسته ايراني در سراي اهل قلم گرامي داشته شد. دكتر محمدحسين ساكت عضو هيأت علمي دانشگاه در مراسمي كه به اين مناسبت برپا شد، زنده ياد گلچين معاني را از معدود فهرست نگاران برجسته ايران دانست كه نسخ خطي قديمي را به خوبي مي شناخت.

تسريع در روند صدور شناسنامه هاي تعويضي و المثني
ايلنا: با نزديك شدن زمان برگزاري نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، روند صدور شناسنامه هاي تعويضي و المثني در سراسر كشور تسريع مي شود.
سعيد عبودي معاون حقوقي و سجلي سازمان ثبت احوال گفت:  چنانچه محل تقاضاي شناسنامه تعويضي در محل صدور آن باشد، در اسرع وقت نسبت به تعويض آن اقدام مي كنيم و فرآيند رسيدگي به صدور شناسنامه المثني نيز سريع تر شده است.
معاون حقوقي و سجلي سازمان ثبت احوال كشور، خاطر نشان كرد: ثبت احوال به عنوان يكي از مراجع چهارگانه استعلام داوطلبين، سوابق سجلي نامزدها را در اختيار ستاد انتخابات وزارت كشور يا شوراي نگهبان قرار مي دهد. به گفته وي، براساس سوابق سجلي موجود در ثبت احوال افراد داوطلب، پاسخ لازم در خصوص وضعيت آنها به مراجع قانوني ارائه خواهد شد.

ميزان مستمري خانواده هاي تحت حمايت كميته
امداد امام خميني به دو برابر افزايش يافت
گروه اجتماعي: در سال همبستگي ملي و مشاركت عمومي به منظور بحث و بررسي پيرامون راهكارهاي ارائه خدمت هر چه بيشتر و سهل تر به خانواده هاي تحت حمايت و ارزيابي برنامه هاي حمايتي و تبيين بودجه سال جاري كميته امداد امام خميني گردهمايي مديران كل اين نهاد با حضور اعضاي شوراي مركزي كميته امداد در تهران آغاز بكار كرد.
سيد رضا نيري سرپرست كميته امداد امام خميني در اين گردهمايي با تقدير و تشكر از عنايات مقام معظم رهبري، مراجع عظام تقليد، دولت محترم و مجلس شوراي اسلامي نسبت به نيازمندان و محرومان جامعه اعلام كرد بودجه كميته امداد امام خميني در سال جاري از محل اعتبارات دولتي و بهره گيري از كمكهاي مردمي به بيش از ۱۰ هزار ميليارد ريال خواهد رسيد.
وي يادآور شد براساس اين افزايش مبلغ ۴۲۰ ميليارد ريال صرفا جهت پرداخت مستمري مددجويان تحت حمايت اختصاص يافته كه بدين ترتيب مستمري خانواده هاي تحت حمايت به ميزان دو برابر افزايش يافته است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |