متروي تهران الگوي كشورهاي اسلامي
متروي تهران، اگرچه به نسبت متروي بسياري از كشورهاي توسعه يافته يا حتي در حال توسعه دير راه اندازي شد، اما در مقايسه با بسياري از كشورهاي اسلامي و در بين آنها اين متروي تهران بود كه بايد الگو قرار مي گرفت. اين موضوعي بود كه وزير حمل ونقل تونس هم به آن اشاره كرد.
او شنبه گذشته هنگام بازديد از متروي تهران گفت: باتوجه به مطرح شدن مترو تهران در جهان، كشورهاي اسلامي مي توانند از تجربيات ارزشمند احداث مترو در تهران استفاده كنند.
عبدالرحيم الزواري با مثبت ارزيابي كردن برنامه ريزي هاي مترو تهران، ايجاد دسترسي متعادل شهروندان تهران با زمان و هزينه اندك به نقاط مختلف را از دستاوردهاي مهم مترو عنوان كرد.
او گفت:«امروزه اهميت سيستم حمل ونقل در جهت نيل به رشد و توسعه اقتصادي، بيش از گذشته شناخته شده و جوامع نياز آن را درك كرده اند.» و ادامه داد:«ايجاد فرهنگ نظم در سفرهاي درون شهري، فراهم كردن محيطي آرام و ارتقاي بهره وري مردم از طريق افزايش ساعات مفيد كاري از جمله مهمترين آثار استفاده از مترو در كشورهاي مختلف است.
به نظر وزير حمل و نقل تونس مترو با چنين ويژگي هايي است كه مي شود شهروندان را به استفاده نكردن از خودروي شخصي ترغيب كرد.
تخليه زباله بيرون از تهران
وجود ايستگاه هاي تخليه زباله در تهران اگرچه ناگزير اما به هر حال موجب نارضايتي شهروندان است. اين ايستگاه ها كه محل بارگيري زباله از خودروهاي كوچك به تريلرهاست دير يا زود بايد از شهر خارج شود، امري كه معاون خدمات شهري شهرداري تهران هم به آن تاكيد دارد و خبر از انتقال اين ايستگاه ها از داخل به خارج از شهر تهران مي دهد.
محمد محمدي زاده گفت: شهرداري تلاش مي كند تا پايان امسال تمام ايستگاه هاي تخليه زباله شهري را كه در مناطق مختلف تهران قرار دارد به خارج از شهرمنتقل كند. او با اعلام اينكه ايستگاه هايي براي اين منظور در مناطق 17۱۸، و۱۴ شهر در حال احداث است گفت كه با بهره برداري از اين ايستگاه ها بخشي از مكان هاي تخليه زباله مناطق مركزي تهران به حاشيه شهر منتقل مي شود.
به گفته معاون خدمات شهري شهرداري تهران مردم مناطقي مانند مجيديه و زنجان از اينكه ايستگاه تخليه زباله در نزديكي محل سكونت شان قرار دارد ناراضي اند و شهرداري تلاش دارد تا اين ايستگاه ها را به مناطق بزرگراهي شهر تهران منتقل كند.
هزينه خروج اين ايستگاه ها به خارج از شهر در سال گذشته 4ميليارد تومان بود و به گفته محمدي زاده امسال هم با اختصاص 5ميليارد تومان براي اين كار، بخش اعظمي از ايستگاه ها به خارج از شهر منتقل مي شود، ضمن اينكه بهينه سازي ايستگاه هاي موجود هم در دستور كار شهرداري است تا از ميزان آلايندگي محيطي اين ايستگاه ها كاسته شود.
محمدي زاده به احداث 14 ايستگاه جديد حمل زباله در تهران اشاره كرد و گفت: تا پايان امسال در مجموع 28 ايستگاه در اطراف تهران، بارگيري زباله هاي شهري تهران را انجام خواهند داد.
افتتاح مركز آزمايش آلايندگي خودرو
نخستين مركز تحقيقات و آزمايش آلايندگي خودرو در سه بخش خودروهاي سواري، سنگين و موتور سيكلت روز يكشنبه در تهران افتتاح شد.
اين مركز سالانه ظرفيت اسمي 35/2 آزمايش آلايندگي خودرو را دارد و تاكنون بيش از 3 هزار آزمايش براي تطابق خودروها با استانداردهاي آلايندگي محيط زيست در اين مركز انجام شده است.
اسحاق جهانگيري، وزير صنايع و معادن با اشاره به اينكه ارتقاي سطح استاندارد آلايندگي خودروها از مهمترين برنامه هاي كارخانه هاي خودروسازي كشور است، گفت: خودروهاي توليدي براي رقابت در بازار بين المللي بايد از نظر آلايندگي، كيفيت، ايمني و قيمت بتوانند با ديگر خودروها رقابت كنند و پاسخگوي نياز مشتري بويژه در داخل باشند.
وي گفت: اجراي استانداردهاي آلايندگي در توليد خودروها تضمين كننده سلامت مردم است و به اين علت بايد از سازمان حفاظت محيط زيست براي تدوين و اجراي استاندارد خودروها و پافشاري روي آن تقدير كرد.
جهانگيري در مورد ويژگي هاي اين مركز گفت: اين مركز مستقل، ابزار مناسبي براي مسئولان محيط زيست و وزارت صنايع و معادن براي كنترل ميزان آلايندگي خودروها در خط توليد است.