چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۱ - May 18, 2005
حضرت امام جعفر صادق (ع): از يكديگر ديدار كنيد كه در اين ديدار دلهاي شما زنده مي شود، و از اخبار و احاديث ما ياد كنيد. احاديث ما شما را نسبت به يكديگر مهربان خواهد كرد؛ اگر به آنها عمل كنيد به آگاهي و رشد مي رسيد و رستگار مي شويد، و اگر آنها را فرو گذاريد گمراه مي گرديد و هلاك مي شويد. به آنها عمل كنيد كه من پايبندان رستگاري شما خواهم بود.
وسائل ۱۸/ ۶۱
امروز با حافظ
مبادا خاليت شكر ز منقار
الا اي طوطي گوياي اسرار
كه خوش نقشي نمودي از خط يار
سرت سبز و دلت خوش باد جاويد
پس از دو سال انتظار
اركستر «ملل» (تخت جمشيد) شكل گرفت
گروه ادب و هنر: پس از دو سال حرف و حديث درباره شكل گيري اركستر ملل، با كمك سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين اركستر شكل گرفته و قرار است در بناهاي تاريخي به اجراي برنامه بپردازد.
پيمان سلطاني، رهبر اركستر ملل در گفت وگو با همشهري گفت: در دوره اي كه ميراث فرهنگي به صورت معاونت اداره مي شد، اين پروژه آغاز گشت، اما به دليل كمبود اعتبار نتوانست استمرار يابد. با آغاز فعاليت آقاي مرعشي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تمايل به تشكيل و حمايت از اين اركستر قوت گرفت.
سلطاني كه خود آهنگسازي آموخته و با موسيقي ايراني و كلاسيك آشنايي كافي دارد، درباره ويژگي اين اركستر گفت: سالهاست آرزوي اهالي موسيقي اين است كه موسيقي ايراني را در تركيب با ساز هاي موسيقي ملل در يك ساختار آكادميك ببينند و امكان عرضه آن را بسنجند و خوشبختانه اين فرصت سرانجام حاصل شد.
اركستر ملل در برنامه يك ساله خود، به دوازده اجرا در دوازده بناي تاريخي مي پردازد. اين اركستر متشكل از سازهاي زهي فرنگي، مضرابي ايراني، بادي چوبي، كوبه اي ها و سازهاي آكوپانيمان است كه با ۷۰ نوازنده، گروه كر و تكخوان برنامه اجرا مي كند. اجراي رپرتواري چون آثار آهنگسازان كلاسيك و آثار تنظيم شده براساس موسيقي دستگاهي و موسيقي فولكلور ايران از جمله برنامه هاي اركستر ملل است.
به گفته سلطاني، اولين سرود ملي ايران و چند اثر از تمدن هاي قديم چون سومر و يونان باستان از سوي اين اركستر اجرا خواهد شد كه در اين بخش از سازهاي باستاني و بومي ايران نيز استفاده مي شود.

۸۸۵ واحد متخلف محصولات فرهنگي
در ۱۸ استان تعطيل شد
معاونت  امور سينمايي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي اعلام  كرد كه  ۸۸۵ واحد متخلف  عرضه  محصولات  فرهنگي  سال  گذشته  در ۱۸ استان  كشور تعطيل  شد.
به  گزارش  روابط عمومي اين  معاونت ، اين  واحدها در پي  صدور دوهزار و ۵۷۶ فقره  تذكر و اخطار از ادارات  اماكن  نيروي  انتظامي  پلمب  و مجوز فعاليت  ۱۱۴ واحد تحت  نظارت  به  دليل  تكرار تخلف  براي  هميشه  لغو شد.
سال  گذشته  حدود چهار هزار فروشگاه  مجاز تحت  نظارت  ادارات  كل  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  فعاليت  داشتند و هزاران  واحد صنفي داراي  پروانه  كسب  از اتحاديه هاي  مختلف  صنفي ، خدمات  مشابه  با ويديو كلوپ ها ارايه  دادند.
اداره  كل  همكاري هاي  سمعي  و بصري  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي براي  جلوگيري از تداخل  صنفي  و ساماندهي  مطلوب  در مراكز عرضه  محصولات  فرهنگي طرح هاي  شمول قانون  نظام  صنفي  درباره  فروشگاه هاي  عرضه  محصولات  فرهنگي  و تجميع  رسته هاي  صنفي  همگن  در زمينه  عرضه  محصولات  صوتي  و تصويري  در قالب  يك  اتحاديه  جديد را به  كميسيون  عالي  نظارت  ارايه  داده  است .
هزاران  واحد فاقد پروانه  كسب  محصولات  فرهنگي  خارج  از حوزه  نظارت  ادارات كل  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  و اتحاديه هاي  صنفي  در كشور فعاليت  مي كنند.

روز گذشته در فرهنگسراي نياوران
برگزيدگان پژوهش هاي هنر ديني معرفي شدند
گروه ادب و هنر: در مراسمي كه عصر روز گذشته در فرهنگسراي نياوران برگزار شد، برگزيدگان پژوهش هاي هنر ديني در رشته هاي مختلف معرفي شدند.
به گزارش همشهري اين مراسم در پي فراخوان دفتر پژوهش و نشر هنر ديني جهت تجليل از پايان نامه هاي هنر ديني كه در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد و دكتري نگارش يافته است، برگزار شد و در نتيجه آن آثار قابل توجهي به دفتر ارسال گرديد كه در چند مرحله توسط كارشناسان مورد بررسي و ارزيابي قرار گرفت.
همين گزارش حاكيست كه بيشترين موضوعات آثار را هنرهاي تجسمي و معماري و آئيني شامل مي شد كه در جمع بندي نهايي تعدادي از آثار به شرح زير به عنوان بهترين ها انتخاب گرديد.
بهترين اثر پايان نامه معبد آئينه دين در مقطع دكتري نوشته شده توسط آقاي دكتر سيدبهشيد حسيني به عنوان اثر برگزيده ، پايان نامه هاله تقدس در مقطع كارشناسي ارشد، نوشته محبوبه الهي، پايان نامه تجزيه و تحليل نگاره هاي خاوران نامه. تصويرسازي قصص قرآن در مقطع كارشناسي ارشد نوشته علي بوذري، پايان نامه پشت هيچستان در مقطع كارشناسي نوشته مريم كرمي، پايان نامه فرشتگان در اديان، در مقطع كارشناسي ارشد نوشته ركسانا هوشمند، پايان نامه «بررسي مفهوم بهشت و جهنم در آيين هاي باستاني» ، در مقطع كارشناسي نوشته پيمان عارف كيا، پايان نامه زبان تصوير در كليساهاي ايران در مقطع كارشناسي ارشد، نوشته حسين التجاء، پايان نامه تجربه اي در ساخت معماري در مقطع كارشناسي ارشد نوشته زهرا ميرزايي پور، پايان نامه فضاي قدسي در مقطع كارشناسي نوشته احمد شيخ زاده، مقالات هنر ديني و جلوه هاي آن در صنايع دستي نوشته پرديس بهمني، پايان نامه «من و استاد» در مقطع كارشناسي نوشته سميه محمودزاده حسيني، مقاله «موسيقي و عاشورا» نوشته تورج زاهدي و مقاله اسلام و محيط زيست نوشته سيدمحمد حكيمي.

حاصل سالها پژوهش سيدفريد قاسمي منتشر مي شود
دانشنامه ناموران مطبوعات ايران
گروه ادب و هنر: حاصل سالها پژوهش سيدفريد قاسمي، محقق و مورخ صاحب نام عرصه مطبوعات و كتاب در قالب مجموعه كتابي با عنوان «دانشنامه ناموران مطبوعات ايران» از سوي انتشارات فرهنگ معاصر منتشر خواهد شد.
قاسمي در گفت و گو با همشهري ضمن اعلام اين خبر گفت: در اين دانشنامه تمامي روزنامه نگاران صاحب نام از سپيده دم روزنامه نگاري در ايران تا سال ۱۳۵۷ آمده است.قاسمي كه پيش از اين جلد اول و دوم سرگذشت مطبوعات ايران وي با استقبال متخصصان اين حوزه روبرو شده بود به شيوه كار اين دانشنامه اشاره كرد و گفت: مبدأ كار هر شخص در روزنامه نگاري ملاك و معيارم براي مدخل گزيني دانشنامه بوده است. براي نمونه اگر فردي در سال ۵۵ كار مطبوعاتي اش را شروع كرده باشد، نام وي در اين دانشنامه آمده است.قاسمي درباره ملاكهاي ناموري مطبوعات و گنجاندن افراد در اين دانشنامه گفت: مسئوليت، اشتهار و تأثيرگذاري در حوزه مطبوعات و مقوله هاي فرهنگي معيار گزينش بوده است.
وي درباره روند كار گفت: تاكنون ۱۵۰۰ مدخل نوشته شده است و ادامه كار را نيز به صورت پژوهشهاي كتابخانه اي و مكاتبه و مكالمه در دست نگارش دارم.
قاسمي درباره برخي موازي كاري ها در نگارش دانشنامه ها گفت: متأسفانه بسياري از دانشنامه ها و دايرةالمعارف هايي كه در حوزه هاي مختلف تاريخي تدوين شده يا مي شوند، از معيارهاي يك دانشنامه به دور هستند و نمي توان بر آنها دايرةالمعارف يا دانشنامه نام نهاد، بلكه كشكولي است از اطلاعات پراكنده و غير روشمند كه به دليل نبود اشراف ناشر و نيز مؤلف، اسباب به هدر رفتن عمر و سرمايه ناشر و مؤلف مي شوند.
قاسمي افزود: جرأت بعضي مثال زدني است. امروز كساني سخن از تدوين دانشنامه به زبان مي آورند كه در عمر خود يك مقاله براي دايرة المعارفها ننوشته اند.
وي در پايان اظهار اميدواري كرد، دانشنامه نگاري نيز مانند پاره اي ديگر از مقوله ها به ابتذال كشيده نشود.فريد قاسمي تاكنون بيش از ۵۰ عنوان كتاب در ۷۴ مجلد تدوين كرده است و از ميان كتابهاي وي كتاب «مطبوعات كتابگزار» عنوان كتاب برگزيده سال حوزه كليات را به خود اختصاص داده است.

مهلت ارسال اثر به نمايشگاه عكس با موضوع اعتياد
گروه ادب و هنر: نمايشگاه عكس با موضوع سوء مصرف مواد و پيامدهاي سوء اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي آن از دهم خردادماه در فرهنگسراي ارسباران برگزار مي شود.
اين نمايشگاه، به همت سازمان جمعيت آفتاب برپا مي شود كه در راستاي مبارزه با اعتياد فعاليت مي كند. شركت در اين نمايشگاه، براي تمامي هنرمندان و علاقه مندان آزاد اعلام شده و هر شركت كننده مي تواند حداكثر ۱۰ قطعه عكس در اندازه هاي ۴۰ در۳۰ يا ۴۵در۳۰ به صورت سياه و سفيد يا رنگي ارسال كند.
به ده اثر برتر جايزه اهدا خواهد شد و علاقه مندان تا پنجم خرداد فرصت دارند آثارشان را به نشاني ميدان ۷ تير، بهار شيراز، ابتداي سهروردي جنوبي، پلاك ۳ ارسال كنند.

۴۹۰ فيلم از ۳۰ كشور متقاضي شركت
در جشنواره فيلم سبز
۳۰ كشور جهان با ۴۹۰ اثر متقاضي شركت در بخش هاي مختلف چهارمين جشنواره بين المللي فيلم سبز هستند.
ستاد برپايي جشنواره فيلم سبز گزارش داد: از ميان آثار ارسال شده به دبيرخانه جشنواره، ۳۷۳ فيلم داخلي و ۱۰۷ اثر خارجي است.
كشورهاي تركيه با ۱۳ اثر، فرانسه ۱۲ فيلم، هلند ۱۱ فيلم و هند با ۷ اثر بيشترين آثار متقاضي جشنواره فيلم سبز هستند.
انگلستان، آمريكا، آلمان، صربستان و مونته نگرو، سوريه، آرژانتين، روسيه، استراليا، ايتاليا، اندونزي، كانادا، ژاپن و لبنان از ديگر كشورهاي حاضر در اين رويداد هنري به شمار مي روند.در بخش هاي انيميشن ۶۸ اثر، داستاني ۵۴ فيلم، سينمايي ۸ اثر، عروسكي دو اثر، گزارش خبري دو اثر، مستند ۳۴۷ فيلم به دبيرخانه جشنواره فيلم سبز ارسال شده است.

بزرگداشت «محمد شمس لنگرودي»
در زادگاهش برگزار مي شود
ايسنا: بزرگداشت محمد شمس لنگرودي عصر پنج شنبه در زادگاهش برگزار مي شود.
در اين مراسم كه از سوي حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي  استان گيلان در سالن امور تربيتي شهر لنگرود برگزار خواهد شد، احمد پوري، حافظ موسوي، عمران صلاحي، سعيد صديق و كريم رجب زاده حضور خواهند داشت.
عباس مخبر و سيد علي صالحي نيز از ديگر سخنرانان احتمالي اين برنامه خواهند بود.
محمد شمس لنگرودي متولد ۲۶ آبان ماه سال ۱۳۲۹ در لنگرود است. او تاكنون مجموعه شعرهاي رفتار تشنگي، در مهتابي دنيا،  خاكستر و بانو، جشن ناپيدا، قصيده لبخند چاك چاك، نتهايي براي بلبل چويي، پنجاه و سه ترانه عاشقانه و باغبان جهنم را منتشر كرده است.
وي كه پيش از اين، رمان رژه بر خاك پوك را منتشر كرده،  رمان همين جا بود زندگي را نيز براي انتشار آماده دارد.
همچنين آلبوم اول پنجاه و سه ترانه عاشقانه او با صداي شاعر و آهنگسازي محمد فرمانيان، در ايام نمايشگاه بين المللي كتاب تهران منتشر شد.

۱۱ فيلم امروز در جشنواره يادگار
واحد مركزي خبر : برنامه  جشنواره  جشنواره ها، فردا با نمايش  فيلم  هاي  مستند با موضوع ميراث  فرهنگي  در موزه  هنرهاي  معاصر تهران  آغاز به  كار مي كند.
به  گزارش  ستاد خبري  جشنواره  جشنواره هاي يادگار، اين  فيلم  ها هر روز بعدازظهر نمايش  داده  مي شود و امروز چهارشنبه  ۱۱ فيلم  در سه  نوبت به  نمايش  گذاشته  خواهد شد. ورساي ، در جستجوي  زمان  گمشده ، پاريس  در سپيده  دم ، خوزستان ، ورجم، پرنيان ، سفالينه ، سده  سوزي، پاسارگاد، ميراث  كهن  و كارون  فيلم هايي  هستند كه  در نخستين  روز به  نمايش  درمي آيند. برنامه  جشنواره  جشنواره  هاي يادگار از بيست  و هشتم  ارديبهشت  تا سوم خرداد در سينماتك  موزه  و سالن  سينماي  فرهنگي  هنري  صبا برگزار مي شود.

برگي از تاريخ
زادروز خيام
۱۸ ماه مه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۷۴۹ ميلادي، دو سال پس از آغاز بپاخيزي ابومسلم خراساني بر ضد امويان، ارتش مروان آخرين خليفه اموي شرق (دمشق) در جنگ منطقه زاب شكست خورد و شيرازه حكومت امويان در خاورميانه از هم گسيخت و عباسيان با كمك ابومسلم بر جاي آنان نشستند و دارالخلافه را از دمشق به بغداد منتقل كردند. از آن پس، حكومت امويان تا مدتي منحصر به اندلس (اسپانيا) و گوشه دور دست آفريقاي شمال غربي بود. در سال ۱۲۶۸ سلطان مصر و سوريه شهر انتاكيه (در جنوب تركيه فعلي) را از چنگ صليبيون اروپايي خارج ساخت و تأسيسات آنان را خراب كرد. در سال ۱۷۸۳ مهاجرت هواداران انگلستان از ايالات متحده به كانادا آغاز شد. در سال ۱۷۹۲ (۱۷ مه) بورس سهام در نيويورك تأسيس شد. در سال ۱۸۷۲ برتراند راسل رياضي دان، فيلسوف و نويسنده بزرگ قرن ۲۰ و مدافع معروف آزادي انديشه و بيان چشم به جهان گشود. او ۹۸ سال زندگي كرد. از كارهاي مهم راسل تفسير موضوع هاي پيچيده فلسفي، دوباره نويسي و عوام فهم كردن آنها بود. راسل در سال ۱۹۵۰ به خاطر تأليفاتش برنده جايزه نوبل شد. در سال ۱۹۰۹ جان مرديث داستان نگار شهير انگليسي درگذشت. در سال ۱۹۱۲ والتر سيسولو مبارز برابري انسان ها و مخالف هر گونه تبعيض به دنيا آمد. در سال ۱۹۲۷ يك عضو خشمگين شوراي مدارس در يك مدرسه ايالت ميشيگان آمريكا بمبي منفجر كرد كه منجر به مرگ ۴۵ نفر شد. در سال ۱۹۷۴ (۲۹ سال پيش) هند نخستين بمب اتمي خود را آزمايش كرد و ششمين عضو باشگاه دارندگان اسلحه اتمي شد.
و اينك برگي از تاريخ: مورخان تاريخ عمومي (جهان) با تطبيق تقويم ها هجدهم ماه مه سال ۱۰۴۸ ميلادي (۲۸ ارديبهشت) را روز تولد حكيم عمر خيام (غياث الدين ابوالفتح عمربن ابراهيم نيشابوري) رياضي دان، فيلسوف و اديب بزرگ ايراني نوشته اند كه از ديرزمان در وطن ما روز بزرگداشت اين انديشمند ناميده شده و آيين هايي برگزار مي شود. تقويم هجري خورشيدي كه مورد استفاده ما ايرانيان است، ششم مارس ۱۰۷۹ ميلادي (۹۲۶ سال پيش) توسط حكيم عمر خيام تكميل شد كه به تقويم جلالي معروف گرديده است، زيرا كه در زمان حكومت جلال الدين ملكشاه سلجوقي تنظيم شده بود. اين تقويم دقيق تر از تقويم ميلادي است، زيرا كه عدم دقت آن هر ۳۷۷۰ سال يك روز است و تقويم ميلادي هر۳۳۳۰ سال. عمر خيام كه به نوشته مورخان تاريخ عمومي چهارم دسامبر سال ۱۱۲۳م وفات يافت نه تنها يك رياضي دان و منجّم بزرگ بوده است، بلكه در فلسفه، پزشكي و شعر نيز شهرت جهاني دارد و رباعيات او در سال ۱۸۳۹ توسط ادوارد فيتزجرالد به انگليسي ترجمه شده و انگليسي زبانان از همين طريق با مضامين رباعيات خيام آشنا شده اند. اين رباعيات هنوز هر سال به زبان انگليسي با حاشيه نويسي فيتز جرالد تجديد چاپ مي شود. خيام بر خلاف هم دوره اي اش خواجه نظام الملك، به كار ديواني (دولتي) علاقه اي نداشت، با وجود اين دعوت شاه وقت را براي ساختن رصدخانه ري پذيرفته بود.
www.iranianshistoryonthisday.com

تازه هاي دنياي رسانه ها
انتقاد پراودا، كشف واكسن ضد سيگار، ارزش مهارت و وبلاگ
گزارش ها و تفسيرهاي مهم رسانه ها در روزي كه گذشت از اين قرار بود:
- فعاليت هاي روسيه بار ديگر مورد توجه رسانه هاي غرب قرار گرفته و كوچكترين حركت آن را از نظر دور نمي دارند، از جمله ملاقات پوتين با رئيس جمهوري قزاقستان كه دو بار ظرف يك هفته صورت گرفته است. درميان كشورهاي آسياي ميانه، قزاقستان بيش از سايرين تبعه روس تبار دارد. پراودا در مقاله ۱۷ ماه مه جاري (ديروز) خود نسبت به اعلام نظر يك كميسيون فرعي سناي آمريكا كه ژيرونفسكي رهبر يك شاخه از ناسيوناليست هاي روس و «ولوشين» مشاور پوتين را متهم به گرفتن رشوه از صدام حسين به منظور مساعدت با او كرده بود، واكنش تند نشان داده و نوشته بود: هر وقت كه آمريكا دچار مشكلات اجتماعي اقتصادي داخلي مي شود و يا نظر آمريكايي ها از دولت واشنگتن برمي گردد، مقامات و مشاوران اين دولت دست به متهم كردن ديگران و بزرگ كردن و روزنامه پسند كردن موضوع هاي واهي و ساختگي مي زنند تا ذهن مردم را از مسائل اصلي (كاهش ارزش دلار و ركود سهام در بورس نيويورك، بالارفتن قيمت ها مخصوصاً بنزين و اجاره خانه و تورم پول) دور كنند.
- اليسون كونالي مفسر اقتصادي ديروز نوشته بود كه ثروت ملل، ديگر سرمايه (كپيتال) و منابع طبيعي نيست و اينك در قرن ۲۱ مهارت و تخصص مردم هر كشور شاخص پيشرفت آن ملت هستند، البته متخصصاني كه اعتياد زيان آور نداشته باشند (اشاره به الكلي بودن روس ها) و به ملت و كشور خود وفادار بمانند (مهاجرت نكنند). وي در مقاله مهم خود مثال هاي متعدد از هند زده و توجه چين، برزيل، ويتنام و كوبا را به تربيت نامحدود متخصصان و افزودن بر شمار افراد ماهر يادآور شده كه توليد ثروت و ايجاد اقتصادي شكوفا مي كنند و مهارت ها را بزرگترين و بادوام ترين ثروت ملي خوانده و نشان داده است كه منابع طبيعي در حال تمام شدن و در معرض خشكسالي قرار مي گيرند، سهام راكد و كمپاني ها ورشكست مي شوند، ولي سطح مهارت ها بالا رفتني است كه ساقط شدني نيست و بنابراين، اين است سرمايه بادوام ملي.
- رسانه هاي آمريكا كشف واكسن ضد اعتياد دود كردن سيگار را در رديف خبرهاي اول خود قرار داده و به مصاحبه و كسب نظر در اين زمينه دست زده بودند. زيست شناسان و پزشكاني كه در اين باره با آنان مصاحبه شده بود، گفته اند كه تاثير اين واكسن قطعي است زيرا ورود نيكوتين را به رسپتورهاي آن در مغز مسدود مي كند و پس از مدتي، فرد معتاد احساس نياز به سيگار را از دست مي دهد و كساني كه بخواهند سيگار دود كنند به آن معتاد نخواهند شد. اين كشف يك روز پيش از سالگرد درگذشت «بارب تار باكس» بزرگترين مبارز ضد  دود سيگار كه دو سال پيش در ۱۸ ماه مه فوت شد اعلام شده است.
- مفسران كارشناس رسانه ها از جمله مفسر روزنامه «يو.اس.ا تودي» در تفسيرهاي خود نوشته اند كه وبلاگ نويسي به قدري توسعه يافته كه حيات رسانه هاي عمومي را تهديد مي كند و اين وبلاگ ها اخيراً به رقابت با اديشن اينترنتي رسانه هاي عمومي دست زده اند. قبلاً وبلاگ ها حاوي نظرات نويسندگان آنها و يا خبرهاي اختصاصي بودند كه آنها شخصاً به دست آورده بودند، ولي اينك همه چيز مي نويسند و همه اخبار و نظرات را دوباره نويسي مي كنند و از زاويه ديگري منتشر مي سازند. پس از قرار گرفتن اخبار خبرگزاري ها و منابع خبر در اينترنت، مخاطبان رسانه هاي عمومي متوجه مقالات و نظرات منعكس در اين رسانه ها شده بودند كه وبلاگ نويس ها اين را هم از آنها گرفته اند.
زادروز «هوشي مينه» و عقايد مهم او
۱۸ ماه مه زادروز دكتر هوشي مينه   رهبر مردم ويتنام در قرن ۲۰ است كه به سال ۱۸۹۰ به دنيا آمد و در ۷۹ سالگي در دوم سپتامبر ۱۹۶۹ درگذشت. هوشي مينه در ۱۹ سالگي به فرانسه رفت و يكي از اعضاي مؤسس حزب كمونيست فرانسه به شمار مي آيد. وي از آنجا در سال ۱۹۲۵ به شوروي رفت تا به كار پياده كردن نظام سوسياليستي اين اتحاديه كمك كند و در سال ۱۹۳۰ در زماني كه در چين به سازماندهي كمونيست هاي اين كشور كمك مي كرد، حزب كمونيست ويتنام را تأسيس كرد. آنگاه به فكر پايان دادن به سلطه ژاپن، فرانسه وبعداً آمريكا بر وطن خود افتاد و براي رسيدن به اين هدف كمونيست ها و ناسيوناليست هاي ويتنام را با هم متحد ساخت. وي عقيده داشت كه دولت هاي بزرگ به منظور حفظ برتري خود نمي خواهند كشورهاي ديگر از نظر اقتصاد داخلي خودكفا و نيز داراي سلاح هاي پيشرفته باشند و ملل ضعيف بايد هيچگاه اين دو نكته را از نظر دور ندارند. بنابراين، آنها بايد ضمن ادامه مبارزه، توليد را هم فراموش نكنند و تنها توليدات داخلي است كه مي تواند پشتوانه مبارزات باشد.
به باور هوشي مينه، كشوري كه در امور اقتصادي و دفاعي خودكفا باشد، يك قدرت است و كسي در صدد در آويختن با آن برنمي آيد و بر اين دو مورد بايد ابزار هاي بالا بردن سطح آگاهي ها را اضافه كرد كه عبارتند از نشر كتاب، رسانه ها و مدارس كه گردانندگان اين سه ابزار گران بها، آموزگاران جامعه به شمار مي آيند كه بايد تشويق شوند، دلگرم باشند و رعايت احوال آنان لازم است.«هوشي مينه» مي گفت: بايد بدانيم كه انسان آگاه را نمي توان استثمار كرد و تحت ستم قرارداد و به او زور گفت. او همانند مائو و كاسترو معتقد به اين بود كه نخست كشور و ميهني بايد وجود داشته باشد تا سوسياليسم يا هر ايدئولوژي ديگري در آن پياده شود.

پاسخ به پرسش پزشكي
ايمپتيگو (نوعي جوش صورت)
از دكتر روزنفلد درباره «ايمپتيگو» سئوال شده و او گفته است كه اين بيماري ميكربي واگيردار عمدتاً ويژه اطفال است و سطح خارجي پوست صورت و دست و پا را هدف قرار مي دهد و گاهي اين جوش ها به چرك مي نشيند. اين بيماري در ميان بزرگسالان هم ديده شده است. اين جوش ها توليد خارش مي كنند كه خاراندن آنها توليد جراحت مي كند و احتمالاً اثر آن روي پوست باقي خواهد ماند. فقر غذايي و محيط هاي فاقد بهداشت به رشد آنها كمك مي كنند. درمان بايد توسط پزشك و تجويز آنتي بيوتيك صورت گيرد. بي اعتنايي نسبت به درمان آن ممكن است گران تمام شود و توليد خطر كند.

بهارستان
هرگز از دور زمان نناليدم و روي از گردش آسمان در هم نكشيدم مگر وقتي كه پايم برهنه مانده بود. به جامع كوفه درآمدم دلتنگ، يكي را ديدم كه پاي نداشت. شكر نعمت حق تعالي به جاي آوردم و بر بي كفشي صبر كردم.
سعدي - گلستان

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
ژاكت
وقتي مامان آن ژاكت رنگ و رورفته و كهنه را مي پوشيد، من و الناز با اخم و ناراحتي از او مي خواستيم تا در خيابان با ما راه نيايد و باعث خجالت ما نشود. ولي وقتي ديروز به مناسبت تولدمان مامان دوتا ژاكت دست باف خوشگل به ما داد، چيزي در قلب هر دوي ما فروريخت و از خجالت خيس عرق شديم.
( آه كه چقدر خجالت كشيدنها با هم فرق مي كند!)
سميه رضائي

گشتي در دنياي خبرها
بزرگترين كيك جهان
لاس وگاس: قنادان شهر لاس وگاس به مناسبت يكصدمين سالگرد تأسيس اين شهر اقدام به تهيه يك كيك ۵۸۹ كيلوگرمي كردند. براي تهيه اين كيك بيش از ۶۰۰ قناد به صورت داوطلبانه گردهم آمدند. به احتمال بسيار زياد، اين كيك به عنوان بزرگترين كيك جهان معرفي خواهد شد.
ممنوعيت شايعه پراكني
كلمبيا: شهردار يكي از شهرهاي كلمبيا، شايعه پراكني را در اين شهر ممنوع كرد كه مجازات متخلفان حداكثر ۴ سال حبس خواهد بود. نظر به اين كه عامل اصلي بسياري از دستگيري ها و قتل ها در اين شهر شايعه پراكني عليه افراد است، شهردار قصد دارد با اجراي اين محدوديت، تعداد جرايم را كاهش بدهد.به عنوان مثال چندي پيش در اين شهر ۱۱۵۰۰ نفري شايع شد كه گروه هاي مسلح قصد حمله به شهر را دارند به همين دليل در آن روز هيچ كس جرأت نكرد از خانه خارج شود.
۴۲ سال فرار
رم: هم اكنون بيش از ۴۲ سال است كه رئيس مافياي سيسيل فراري است و پليس نمي تواند او را دستگير كند. آخرين عكسي كه از اين مرد گرفته شد مربوط به سه سال قبل است. يكي از نزديكان اين تبهكار مي گويد: در سال ۱۹۹۲ وي در يك جلسه شركت كرد اما چون لباس كشيش ها را بر تن داشت، هيچ كس قادر به شناسايي وي نشد به همين دليل بعيد مي دانم پليس بتواند او را دستگير كند.
قتل آشپز بيمارستان كودكان
پاريس: آشپز بيمارستان كودكان شهر پاريس با شمشير كشته شد. قاتل وي مردي بود كه آشپز در شبكه جهاني اينترنت با او آشنا شده بود. قاتل پس از ورود به بيمارستان به سراغ آشپز رفت و با او درگيري لفظي پيدا كرد و به همين دليل با يك شمشير كوچك، آشپز ۳۴ ساله را به قتل رساند. جالب اين كه قاتل سپس به پليس مراجعه كرد و با نشان دادن شمشير، اعتراف به قتل آشپز نمود.
آهو در فروشگاه
نيويورك: ديروز مشتريان يكي از فروشگاه هاي زنجيره اي آمريكا با صحنه عجيبي مواجه شدند چون يك آهو وارد فروشگاه شد و در راهروهاي آن به قدم زدن پرداخت. البته برخي از مشتريان از ترس پا به فرار گذاشتند اما تعدادي از آنها كه شجاع ترين بودند، دست و پاي آهو را با طناب بستند، حيوان را داخل چرخ دستي قرار دادند و از فروشگاه بيرون انداختند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و ۲۵ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۱۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۷ دقيقه

گل و گياه
سيزاب دم گربه اي بنفش
002553.jpg
نام علمي: Veronica spicata subsp. Inc ana
خانواده: SCROPHULARIACEAE
گياه دائمي به بلندي ۶۰-۳۰ و گستردگي ۴۵ سانتي متر است. داراي شاخ برگهاي نقره اي كركدار بوده و گلهاي آبي مايل به بنفش آن در سنبله ها در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: مكان آفتابي، خاك داراي زهكش خوب، حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در بهار يا پاييز و يا تهيه قلمه در فصل تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |