چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۱ - May 18, 2005
تقديم لايحه تأسيس سازمان اجراي احكام كيفري به دولت
چگونگي مجازات محكومان و زندانيان تغيير مي  كند
سخنگوي قوه قضاييه روز گذشته درباره آزادي عباس عبدي، پرونده هواپيمايي احرار و سانحه تصادف در استان سيستان و بلوچستان توضيح داد
گروه اجتماعي، زهرا رفيعي: سخنگوي قوه قضاييه روز گذشته با اعلام اين خبر كه لايحه تأسيس «سازمان اجراي احكام كيفري» به دولت ارائه شده است، خبر از تغيير در چگونگي مجازات زندانيان داد.
در صورت تصويب لايحه تأسيس سازمان اجراي احكام كيفري در مجلس و دولت، اين سازمان به جاي سازمان زندان ها و اقدامات تأميني فعاليت خواهد كرد.
جمال كريمي راد سخنگوي قوه قضاييه با اعلام اين خبر گفت: در صورت تأسيس اين سازمان، احكام براي اجرا به شعبات سازمان اجراي احكام كيفري سپرده خواهد شد. رئيس اين سازمان در هر استان و شهرستان معاون رئيس كل دادگستري آن استان و شهرستان است كه به مدت ۴ سال توسط رئيس قوه قضاييه منصوب مي شود.
وي با اشاره به اينكه در اين لايحه پيش بيني شده است، زندانيان طبقه بندي شوند گفت: بعد از نهايي شدن حكم در دادگاه، فرد مجرم به اين سازمان براي اجراي حكم سپرده مي شود. اين سازمان سه بخش زندان، مؤسسات كيفري و كانون اصلاح و تربيت دارد.
محكومين خطرناك كه مرتكب جرم شديدي شده باشند به زندان فرستاده مي شوند. مؤسسات كيفري براي مددجوياني است كه با توجه به نظر قاضي اجراي احكام تمايل و توان كاركردن در زمينه هاي دامداري، كشاورزي، صنعتي و ... دارند.
دستمزدي نيز براي آنها در نظر گرفته شده است كه پس از كسر هزينه ها به آنها پرداخت خواهد شد.
وي كانون هاي اصلاح و تربيت را مخصوص افراد زير ۱۸ سال عنوان كرد و گفت: در اين لايحه بحث عفو و آزادي مشروط به صورت هدفمند پيش بيني شده است.
كريمي راد با اشاره به اينكه دادستان ها پس از تصويب لايحه تنها مسئوليت تعقيب پيگيري را برعهده خواهند داشت، گفت: اجراي مجازات ديگر از مسئوليت هاي دادستان نخواهد بود و همچنين به منظور پيشگيري از تكرار جرم سازمان اجراي احكام كيفري با همكاري سازمان هاي ديگر مراقبت هاي پس از آزادي زندانيان را پيش بيني خواهد كرد. مؤسسات پژوهشي در زمينه علوم كيفري نيز راه اندازي خواهد شد تا دستاوردهاي آنها در اختيار مسئولان و تصميم گيران قرار بگيرد.
سخنگوي قوه قضاييه در مورد پرونده عباس عبدي و شكايت دادستان تهران از رأي صادره شعبه تشخيص ديوان عالي كشور گفت: بنابر ماده ۱۸ قانون اصلاح دادگاه هاي عمومي و انقلاب اگر حكمي خلاف بين شرع باشد، افراد مي توانند از رئيس قوه قضاييه درخواست رسيدگي كنند. رئيس قوه قضاييه در پرونده عباس عبدي مواردي را پذيرفت و پرونده را به شعبه ديگري در ديوان عالي كشور ارسال كرد كه هم اكنون در حال رسيدگي است.
كريمي راد تأكيد كرد عباس عبدي از نظر قانوني آزاد است. بند «دال» پرونده وي در دادگاه تجديد نظر در حال رسيدگي است و بايد منتظر صدور حكم باشيم.
وي در پاسخ به سؤالي در مورد نحوه برخورد قانون با پرونده عباس عبدي كه بي دليل در زندان مانده است، گفت: اگر در پرونده قصور قاضي مشخص شود دولت ضامن خواهد بود ولي اگر تقصير و نيت شخصي قاضي به اثبات برسد شخص قاضي متضمن خسارات ايجاد شده خواهد بود.
وي در مورد پرونده مدير عامل شركت هاي هواپيمايي احرار گفت: پرونده فردي كه به عنوان واسطه پولي را براي خريد هواپيما گرفته ولي هيچ دستگاهي خريداري نكرده است در سازمان قضايي نيروهاي مسلح در حال رسيدگي است. اين فرد مدعي است شركت فروشنده هواپيما پول را دريافت كرده است. متهم هنوز نتوانسته است وثيقه ۹۰ميليارد توماني در نظر گرفته شده را پرداخت كند و هم اكنون در بازداشت به سر مي برد.
كريمي راد در مورد پرونده سقوط هواپيما در مهرآباد با اعلام بي اطلاعي از خبر دزديده شدن كودك ۴ ساله گفت: هنوز منتظر نظر دادسرا در مورد علت سقوط هواپيما هستيم.
وي همچنين از صدور رأي برائت علي اكبري كه با اتهام دخالت در امر پزشكي، به انرژي درماني مشغول بود، خبر داد.
سخنگوي قوه قضاييه علت تامه تصادف مرگبار در استان سيستان و بلوچستان را نقص فني كاميون حامل سوخت عنوان كرد و گفت: در اين حادثه ۸۳ نفر فوت كردند و در اين ميان ۶۳ نفر از اولياي دم با تشكيل پرونده براي دريافت ديه مراجعه كرده اند.

واكنش وزير بهداشت نسبت به يك خبر:
آماري از مرگ و مير بر اثر خطاهاي پزشكي نداريم
002508.jpg
گروه اجتماعي: وزير بهداشت با تأكيد بر اين مطلب كه خطاهاي پزشكي در بهترين كشورها و پيشرفته ترين آنها نيز درصد بالايي از مرگ و مير را تشكيل مي دهد، نسبت به آمارهاي داخلي اظهار بي اطلاعي كرد.
دكتر پزشكيان گفت: در ايران هنوز آماري از مرگ و ميرهاي ناشي از خطاهاي پزشكي نداريم.
وي افزود: ارائه آمار در اين زمينه نياز به تحقيقات گسترده اي دارد كه هنوز چنين تحقيقي در ايران صورت نگرفته است.
به گزارش خبرگزاري ايلنا وي تصريح كرد: يكي از برنامه هاي سياست گذاران در عرصه بهداشت و درمان، سامان مند كردن ارائه خدمات پزشكي است.
وزير بهداشت، از نگاه ويژه بخش سلامت به نحوه تجويز دارو خبر داد و ارتقاي معاينه پزشكي و مراقبت از بيماران را جزء سياست هاي عرضه سلامت عنوان كرد.وي خاطر نشان كرد: بايد هر چه سريع تر اين تحقيقات شروع شود تا موقعيت ايران را از نظر بروز خطاهاي پزشكي شناسايي كنيم.
چندي قبل دبير علمي «كنگره پيشگيري از خطاهاي پزشكي» اعلام كرده بود كه مرگ و مير بر اثر خطاهاي پزشكي در ايران بالاتر از مرگ بر اثر حوادث جاده اي و سرطان هاي پستان است.

گزارش بهزيستي از آسيب  هاي اجتماعي كه زنان را تهديد مي كند
ايسنا: از ميان ۴۸۵ «زن آسيب ديده جنسي» پذيرش شده در ۲۰ مركز بازپروري سازمان بهزيستي طي ۹ ماهه اول سال ،۸۳ ۶۶ درصد بيكار،  ۶ درصد محصل، ۶ درصد شاغل به حرف كاذب، ۷ درصد خانه دار و ۱۳ درصد از طريق روسپيگري امرار معاش مي كردند.
معاون دفتر آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي كشور ضمن اعلام اين مطلب افزود: از ميان زنان و دختران آسيب ديده ۶۶ درصد زير ۲۱ سال سن دارند از اين تعداد حدود ۶۰ درصد بين ۱۵ تا ۲۱ سال و ۶ درصد زير ۱۵ سال هستند- و ۲۰ درصد بين ۲۱ تا ۲۶ ساله اند.
وي تصريح كرد: ۶۶ درصد افراد پذيرش شده در اين مراكز مجرد، ۲۰ درصد مطلقه، ۱۰ درصد متأ هل، بيش از ۲ درصد همسر فوت شده بوده و مابقي ازدواج موقت كرده اند.
وي بيشترين علت طلاق زنان آسيب ديده جنسي را «اعتياد همسر» با ۱۰ درصد، بيماري رواني همسر ۴ درصد، عدم علاقه به همسر ۴ درصد، عدم تفاهم ۳درصد و مابقي «خشونت همسر» و ساير موارد بوده است.
رضايي فر با اشاره به اين كه ۷۲ درصد زنان «آسيب ديده جنسي» پذيرش شده در اين مراكز درجاتي از اختلال شخصيت دارند، افزود: نتايج آزمون شخصيت اين دسته از زنان نشان داد كه ۲۸ درصد آنها سالم و ۷۲ درصد اختلال شخصيتي دارند و از اين تعداد ۲۸ درصد مبتلا به افسردگي خفيف، ۱۲ درصد افسردگي شديد و ۱۸ درصد شخصيت ضداجتماعي هستند.
معاون دفتر آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي خاطرنشان كرد: به استثناي افرادي كه به دليل مشكلات روحي و رواني و حتي عقب ماندگي ذهني در جامعه رها شده و مورد سوء استفاده قرار مي گيرند و يا دختران فراري كه به صورت خواسته و يا ناخواسته آلوده مي شوند، زناني هم در قالب شبكه هاي زيرزميني به روابط جنسي ناسالم مي پردازند.
وي با بيان اين كه ۳۰ درصد زنان آسيب ديده جنسي جذب شده در مراكز بازپروري طي ۹ ماهه اول سال ۸۳ معتاد به مواد مخدر و الكل بوده اند، افزود: ۷۷ درصد اين زنان سابقه جرم داشته و ۲۳ درصد بدون سابقه مجرميت هستند كه انواع جرم آنها ۴۹ درصد رابطه نامشروع، ۲۰ درصد فرار از منزل و ۱۷ درصد چند جرم با هم داشته اند.
رضايي فر گفت: همچنين از نظر سابقه جرم در خانواده، ۵۰ درصد بدون سابقه و ۵۰ درصد با سابقه بودند كه از ميان اين سوابق ۴۹ درصد اعتياد به مواد مخدر، ۱۰ درصد قاچاق مواد مخدر، ۱۵ درصد روابط نامشروع است.
به گفته وي همچنين ۷۸ درصد زنان آسيب ديده جنسي به لحاظ بهره هوشي عادي، يك درصد تيز هوش، ۱۷ درصد مرزي و ۴ درصد عقب مانده ذهني هستند.
وي با اشاره به اين كه ۲۵ درصد زنان آسيب ديده نگهداري شده در مراكز بازپروري روستايي و ۷۵ درصد شهري هستند، گفت:  ۷۵ درصد اين زنان براي اولين بار، ۱۶ درصد براي بار دوم، ۷ درصد بار سوم و ۲ درصد به دفعات بيشتر در مراكز بازپروري پذيرش شده اند.

تعرفه هاي پزشكي بايد به صورت استاني تعيين شود
فارس: رئيس جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران گفت: تعرفه پزشكي كه فعلاً در كشور قابليت اجرا دارد براي پزشكان در تهران بسيار اندك و براي مردم در بسياري از شهرستانها سنگين است ؛بنابراين بهترين راه براي اجراي تعرفه هاي عادلانه در كشور اين است كه اين تعرفه ها به صورت استاني و با در نظر گرفتن همه شرايط اقليمي، جغرافيايي و وضع معيشتي مردم تعيين شود.
خسرونيا گفت: اگر قرار باشد عددي به عنوان تعرفه پزشكي يا سقف آن در كشور اعلام شود اين عدد بلافاصله و حتي قبل از تهران در شهرستانها اجرا مي شود و دود آن در هر صورت به چشم مردم مي رود. وي افزود: در شهرهاي بزرگ مانند تهران نيز كه هزينه هاي اداره مطب بيشتر است هر چه تعرفه پزشكي پايين تر باشد  پزشكان مجبورند براي تأمين مخارج خود بيمار بيشتري را ويزيت كنند و زمان كمتري را براي هر بيمار صرف كنند.

هزينه عمره هاي دانش آموزي و دانشجويي اعلام شد
فارس: هزينه عمره هاي دانش آموزي و دانشجويي براي سال جاري اعلام شد.
روابط عمومي سازمان حج و زيارت اعلام كرد: كل هزينه عمره دانش آموزي ۴۲۰ هزار تومان مي باشد كه ۲۲۵ هزار تومان آن مربوط به بليط هواپيما (رفت و برگشت) ۱۶۷ هزار تومان آن مربوط به هزينه  هاي ارزي داخل عربستان شامل مسكن، تغذيه، حمل و نقل و ۲۸ هزار تومان بقيه نيز مربوط به خدمات عمومي و اجرايي مي باشد. جمع هزينه عمره دانشجويي نيز ۴۷۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است كه ۲۲۵ هزار تومان آن به بليط رفت و برگشت هواپيما و ۲۲۸ هزار تومان به هزينه هاي ارزي داخل عربستان و ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان نيز به خدمات عمومي و اجرايي اختصاص دارد هزينه بليت هواپيمايي ذكر شده مربوط به ايستگاه پرواز تهران است و كساني كه ميخواهند از فرودگاههاي ديگر به مقصد عربستان پرواز كنند بايد مبلغ بيشتر و يا كمتري را متناسب با دوري و نزديكي به ايستگاه مقصد بپردازند.

چند روش براي كاهش اضطراب امتحان
كارشناسان معتقدند، چنانچه  دانش آموزان  از نظر روحي  خود را براي  جلسه  امتحان  آماده  كنند، هرگز دچار اين  مشكل  نخواهند شد و نتيجه  مطلوبي  در امتحانات  بدست  خواهند آورد.
آن ها معتقدند :  اگر دانش آموزان  مهارت هاي  مقابله  با اين  استرس ها و اضطراب ها را فراگيرند، اين  مسايل  در آن ها بروز نخواهد كرد.
* هنگام  تحويل  گرفتن  ورقه  امتحان  به  تمام  سئوالات  توجه  نكنيد و سئوالها را به  ترتيب  و يك  به  يك  جواب  دهيد و ذهن  خود را مشغول  سئوالاتي  كه  جواب  آن ها را نمي دانيد، نكنيد.
* پيش  از اين  كه  به  سئوالات  پاسخ  دهيد به  مفهوم  آن  خوب  توجه  كنيد.
* زمان  امتحان  را به  تمام  سئوالات  تقسيم  كنيد، اگر سئوالي  را ندانستيد روي  آن  وقت  خود را تلف  نكنيد.
* در نوشتن  پاسخ ها دقت  كنيد، هميشه  يك  پاسخ  ضعيف  و ناقص  بهتر از هيچ  است .
* در تحويل  ورقه  امتحاني  عجله  نكنيد و در پايان  يك  بار، پاسخ ها و سئوال  ها را بخوانيد.
* با اعتماد به  نفس  و آرامش  كامل  در صندلي  خود قرار بگيريد و به  خود تلقين  كنيد كه  امتحان  ساده اي  در پيش  رو داريد و موفق  مي شويد.
* امتحان  را با ياد خدا آغاز كنيد و براي  آرامش ، آيه اي  از قرآن  كريم،دعا و سخنان  بزرگان را به ياد آوريد.
* پس  از امتحان  توقع  و انتظار بيش  از توانايي  خود نداشته  باشيد.
* بعد از هر امتحان ، ديگر به  آن  فكر نكنيد و سعي  كنيد خودتان  را براي  امتحان  بعدي  آماده  كنيد.
* در صورت  موفقيت  در امتحان  خود را تشويق  و تمجيد كنيد.
* عدم  موفقيت  در يك  امتحان  به  معناي  شكست  در همه  امتحانات  نيست  و قبل  از انداختن  تقصير به  گردن  ديگران  تلاش  كنيد به  نقاط  ضعف  خود پي ببريد و در صدد رفع  مشكل  برآييد.

جسته ، گريخته
مخالفت مركز پژوهش ها و لغو سهميه استخدامي داوطلبان مناطق بومي
فارس: مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي طي يك اظهار نظر كارشناسي تلويحاً با طرح «لغو آزمون استخدام ادواري براي داوطلبان مناطق بومي غير برخوردار» مخالفت كرد و اجراي چنين طرحي را براي اقشار يا مناطق خاصي جايز ندانست.
به گزارش واحد اطلاع رساني مركز پژوهشهاي مجلس، تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي آزمون استخدام ادواري را موجب كنار زدن نيروهاي بومي دانسته و با تهيه طرحي پيشنهاد كرده اند كه شرط قبول شدن در آزمون ادواري براي استخدام نيروهاي بومي مناطق غير برخوردار لغو شود، اما مركز پژوهش ها ضمن بر شمردن تعدادي از نارسايي هاي آزمون استخدام ادواري خاطر نشان ساخته است كه ابقاي اين آزمون به لحاظ دارا بودن برخي رويكردهاي مثبت نظير عدالت استخدامي از توجيه كامل برخوردار مي باشد. دفتر مطالعات اقتصادي مركز پژوهش ها كه در مورد اين طرح اظهار نظر كرده است، مي افزايد: به جاي لغو آزمون استخدام ادواري براي داوطلبان مناطق بومي غير برخوردار، مي توان همانند كنكور دانشگاه ها در آزمون استخدام ادواري نيز براي داوطلبان مناطق محروم و غيربرخوردار سهميه هاي منطقه اي خاصي در نظر گرفت.
برنامه جامع ساماندهي اوقات فراغت جوانان
به تصويب هيأت وزيران رسيد
002505.jpg
گروه اجتماعي: هيأت وزيران بنا به پيشنهاد سازمان ملي جوانان و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و به استناد سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران در افق ،۱۴۰۴ ماده ۱۱۲ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي جوانان ضمن تأييد برنامه ساماندهي اوقات فراغت جوانان آيين نامه اجرايي سند مذكور را تصويب كرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان ملي جوانان در آيين نامه اجرايي اين سند سازمان ملي جوانان موظف است با همكاري سازمان مديريت و صدا و سيما، ضمن تدوين شاخص هاي كمي و كيفي مربوط به اوقات فراغت و نيازهاي فراغتي جوانان به عنوان مبناي ارزيابي نتايج حاصل از اجراي برنامه در طول سالهاي برنامه چهارم توسعه، اقدامات اجرايي مربوط به هريك از برنامه ها را به همراه تقسيم كار ملي پيشنهادي تهيه و به تصويب برساند.همچنين دستگاههاي مرتبط با برنامه فراغتي جوانان موظفند در طول برنامه چهارم توسعه و در چارچوب استراتژي ها، سياستها، خط مشي ها و سازمان اجرايي برنامه، با محوريت برنامه اصلاح نگرش و فرهنگ سازي، برنامه تقويت نقش خانواده، نهادهاي مدني و بخش خصوصي در برنامه هاي فراغتي، برنامه بهينه سازي زيرساخت هاي فراغتي، برنامه توسعه كمي و كيفي برنامه هاي فراغتي و برنامه توانمندسازي ساختارهاي اجرايي مرتبط با اوقات فراغت جوانان، ضمن انجام فعاليت ها و اقدامات لازم به منظور تحقق اهداف برنامه، با تقسيم كار ملي در ستاد، پروژه هاي مربوطه را در سطح ملي و استاني تدوين و جهت تصويب به دبيرخانه ستاد ارائه دهند.
رفتار هاي غذايي  عامل سرطان هاي  گوارشي  در آذربايجان  شرقي 
ايرنا: رئيس  دانشگاه  علوم پزشكي  تبريز گفت : بر اساس  پژوهش هاي  انجام  شده  ، نوع رفتار غذايي  علت  اصلي  آمار بالاي  سرطان هاي  گوارشي  در آذربايجان  شرقي  است .تبديل  شدن  بخشي  از گوشت  به  نيترات  به  دليل  سرخ  كردن  آن  و تركيب  اين  ماده  با آمين  به  ايجاد نيترات  آمين  و به  تبع  آن  سرطان  گوارشي  در بدن  را موجب  مي شود.وي  بر لزوم  برنامه ريزي  براي  تغيير تدريجي  عادات  غذايي  مردم  استان  جهت  افزايش  سطح  سلامتي  آنان  و پيشگيري  از ابتلا به  بيماري هاي  غذايي  تأكيد كرد.وي  از پايين  بودن  سطح  امنيت  غذايي  و نقص  در ساختارهاي  نظام  تغذيه  به  عنوان  مشكل  اصلي  حوزه  تغذيه  در آذربايجان  شرقي  ياد كرد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |