چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۱ - May 18, 2005
معيار ، آيين نامه ۲۸۰۰ است
رعايت مقررات ملي ساختمان، شرط دريافت وام مسكن
002538.jpg
رييس كميته ايمن سازي شوراي شهر: مشروط شدن پرداخت وام به واحدهايي كه مطابق ضوابط و مقررات ملي ساختمان ساخته شده اند ايمني ساختمان ها در برابر بلاياي طبيعي را به دنبال دارد.
گروه شهري: رييس اداره برنامه ريزي و تشكيلات بانك مسكن اخيرا اعلام كرده است كه اين بانك از سال جاري تنها به خانه هايي كه استاندارد ملي احداث ساختمان (آيين نامه ۲۸۰۰) را رعايت كرده باشند، وام مسكن پرداخت خواهد كرد.
ابوالقاسم رحيمي اناركي گفت: كمك به گسترش فرهنگ رعايت استاندارد ملي احداث ساختمان به عنوان يك حركت ملي در جهت حفظ و صيانت از سرمايه هاي ملي يكي از اهداف مقررات جديد اعطاي تسهيلات وام خريد خانه است.
وي با بيان اينكه نبايد از صدور پروانه ساختمان بيش از ۲۰ سال گذشته باشد افزود: پرداخت وام خريد خانه براساس ضوابط جديد در مرحله اول تا پايان شهريورماه سال ۸۴ انجام خواهد شد.
در گفت وگويي كه خبرنگار ما با دكتر حمزه شكيب عضو كميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي شهر تهران در اين باره انجام داد وي از تصميم اخير مبني بر مشروط شدن پرداخت وام مسكن به واحدهاي ساخته شده براساس قوانين و مقررات ملي ساختمان، استقبال كرد.
دكتر حمزه شكيب با اشاره به اعلام اخير بانك مسكن در اين باره گفت: تخصيص و محدودشدن پرداخت وام به واحدهايي كه برابر ضوابط و مقررات ملي ساختمان ساخته شده اند اقدامي بسيار ارزنده است و رعايت آن مقاومت و ايمني ساختمان ها در برابر بلاياي طبيعي را به دنبال خواهد داشت.
رييس كميته مقاوم سازي ابنيه شوراي شهر عملياتي كردن اين طرح را نيازمند همكاري سازمان نظام مهندسي، شهرداري ها و شركت هاي ساختماني مورد تاييد سازمان مديريت و برنامه ريزي دانست.
وي افزود: رعايت و كنترل كليه مراحل ساخت و ساز اعم از نقشه هاي محاسباتي، معماري، طراحي و اجرا و استاندارد مصالح جزو مقررات ملي ساختمان به شمار مي رود و در صورتي كه بانك ها در پرداخت وام مسكن رعايت دقيق اين مسايل را لحاظ كنند، گامي موثر در زمينه مقاوم سازي بناها در كشور و به تبع آن كاهش خطرات احتمالي زلزله برداشته خواهد شد.
شكيب در عين حال بيمه ساختمان و تلاش براي گسترش آن در ساخت و سازها را نيز از مهمترين راههاي كنترل و رعايت دقيق اصول و قوانين شهرسازي و معماري توسط سازندگان و گامي موثر در جلوگيري از هدررفتن سرمايه هاي ملي دانست و گفت: در كشورهاي توسعه يافته شركت هايي كه ساختمان ها را بيمه مي كنند يكي از معيارهاي اصلي آنها، رعايت دقيق ضوابط و مقررات ساختمان از سوي سازندگان است.رييس كميته مقاوم سازي و ايمن سازي ابنيه شوراي شهر افزود: از آنجا كه اين شركت ها از بعد اقتصادي به اين موضوع نگاه مي كنند، اين دقت موجب مي شود تا كنترل هاي دقيقي روي ساخت و سازها صورت بگيرد و عمر مفيد ساختمان ها افزايش يابد.شكيب در عين حال گفت: دستگاه هاي متولي ساخت و ساز بايد ابزارهاي لازم را براي نيل به اين هدف فراهم كنند و گام جدي در اين زمينه ازجمله استانداردسازي مصالح ساختماني بردارند.

رئيس هيأت مديره جامعه مهندسان شهرساز:
متولي بازسازي بافت هاي فرسوده بايد شهرداري باشد
گروه شهري: افزايش قيمت مسكن در تهران، پيامدهاي زيانباري براي همه كشور دارد.
دكتر حميد ماجدي، رئيس هيات مديره جامعه مهندسان شهرساز در گفتگو با خبرنگار ما افزود: گران كردن مسكن در تهران، به صورت زنجيروار بر همه شهرها و روستاهاي كشور اثر منفي مي گذارد.
وي با اشاره به اين كه نرخ افزايش قيمت مسكن در چند سال اخير به ويژه در تهران بسيار بيشتر از نرخ تورم بوده است تاكيد كرد: بايد سياستهاي وزارت مسكن و شهرسازي در جهت مهار و كنترل قيمت زمين و مسكن باشد به طوري كه همه اقشار مردم به ويژه افراد كم درآمد توانايي خريد مسكن داشته باشند.
به گفته اين استاد دانشگاه، افزايش قيمت مسكن تحت هيچ شرايطي باعث كندشدن و يا متوقف شدن سيل مهاجرت به كلان شهرها نخواهد شد زيرا افرادي كه به دنبال يافتن شغلي مناسب يا اشتغال به تهران يا هر كلان شهري مراجعت مي كنند در روستاهاي اطراف تهران ساكن مي شوند و يا به زاغه نشيني روي مي آورند ولي براي يافتن كار و شغل به تهران مهاجرت مي كنند.
عضو هيات مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران در خصوص مقاوم سازي و بهسازي بافت هاي فرسوده خاطرنشان ساخت: بهسازي بافت قديم بايد در قالب يك پروژه انجام شود. براي اين كار ضروري است نخست طرحي تهيه شود، سپس راههاي مشاركت مردم در اجراي اين طرح پيش بيني شود تا اين پروژه به فرجام برسد. اين نمونه، با تاسيس شركت هايي كه براي بهسازي بافت هاي فرسوده تشكيل مي شود زمينه مشاركت مردم را فراهم ساخت به گونه اي كه مردم به ميزان ارزش زمين و ملك خود سهام دار اين شركت ها شوند.
ماجدي با اشاره به مشكلات فراروي بهسازي بافت هاي فرسوده گفت: برخي ساختمان هاي موجود در بافت قديم بايد حفظ شوند كه منوط به روشن شدن تكليف اين ساختمان ها و تدوين طرحي خاص است كه طي آن، راهكارهاي اجرايي پيش بيني شده باشد. ضمن آن كه بايد در احياي بافت هاي قديم، از يك سو فضاهاي خدماتي و عمومي مورد نياز شهروندان تامين گردد و از سوي ديگر، شبكه معابر در محدوده مورد نظر اصلاح شود. در اين زمينه تجربه هاي فراواني در دنيا وجود دارد كه مي توان از آنها در بازسازي بافت هاي قديم كمك گرفت.
به اعتقاد وي، وقتي احياي بافت فرسوده، در قالب يك پروژه ديده شود ناگزير مدت زمان اجرا و اعتبار آن نيز تعيين مي شود و مديريت آن مشخص مي گردد در نتيجه روند بازسازي نظام مند مي شود.
ماجدي درباره سياست تراكم تشويقي گفت: خوشبينانه ترين حالت تراكم تشويقي اين است كه برخي مالكان كه مي خواهند پروانه بگيرند، هنگام ساخت و ساز كمي عقب نشيني مي كنند و تا اندازه اي معابر اصلاح مي شود.
همچنين ساختمان  را منطبق با ضوابط فني احداث مي كنند كه از استحكام كافي برخوردار باشد اما نه مساله فضاي عمومي حل مي شود و نه شبكه معابر با عقب نشيني چند ساختمان حل مي شود.
به گفته وي، از آن جايي كه چرخه ساخت و ساز در كل شهر از كيفيت مطلوبي برخوردار نيست به علت نبودن نظارت جدي، تراكم تشويقي سبب مي شود طي ۲۰ سال آينده ساخت و سازهاي ناشي از آن، بافت فرسوده جديدي را پديد آورد.
ماجدي با تاكيد بر اين كه طرح بازسازي بافت هاي فرسوده بايد يك متولي خاص داشته باشد، گفت:  بدون شك بايد اين متولي شهرداري باشد، زيرا شهرداري ها به عنوان يك نهاد محلي بايد مسئوليت كليه امور شهرسازي شهر را برعهده بگيرند و طرح ها و برنامه هاي لازم را براي بهسازي بافت هاي موجود و مساله دار را تهيه كنند و اين طرحها را با مشاركت مردم به مورد اجرا بگذارند.

آيين نامه قانون پسماندها
002532.jpg
مهر: مديركل دفتر بررسي آلودگي آب و خاك و پسماندها گفت: آيين نامه قانون پسماندها هفته گذشته براي بررسي نهايي به هيأت دولت رفت.تقي عبادي افزود: اين قانون هفته گذشته در جلسه اي كه محيط زيست با وزارت كشور داشت، نهايي شده و براي تصويب به هيأت دولت فرستاده شد.وي تصريح كرد: خوشبختانه اين بار ديگر وزارت كشور نظر مساعد نسبت به اين قانون داشت و اميدواريم كه بعد از تصويب در هيأت دولت هرچه زودتر به مرحله اجرا گذاشته شود.وي خاطرنشان كرد: هفته آينده اين قانون در جلسه هيأت دولت مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد و نتيجه نهايي آن احتمالاً تا اواسط خردادماه اعلام خواهد شد.

تأثير كولر در افزايش سوخت خودرو
قلم سبز ايران: استفاده از كولر خودرو در ترافيك يا توقف و حركت مكرر خودرو مصرف سوخت را ۵/۲ برابر بيشتر از حركت خودرو در بزرگراه ها افزايش مي دهد.
استفاده از كولر در هنگام ترافيك بيشتر از حركت خودرو در بزرگراه ها سوخت خودرو را بالا مي برد به طوري كه بررسي هاي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور نشان مي دهد، استفاده از كولر در هنگام ترافيك يا توقف و حركت مكرر خودرو باعث مي شود مصرف سوخت خودرو تا ۱۰ درصد افزايش يابد در حالي كه اين افزايش مصرف در هنگام حركت در بزرگراه ها ۴ درصد است.براساس اين گزارش، توصيه مي شود حتي المقدور از كولر خودرو كمتر استفاده شود و يا سعي شود كولر در مسيرهاي سربالايي خاموش باشد و بيشتر در مسيرهاي سرپاييني از كولر خودرو استفاده شود و يا ترجيحا از كولر خودرو به صورت فاصله هاي زماني كوتاه و چرخشي استفاده به عمل آيد.

بهسازي شبكه عبوري شمال تهران
002541.jpg
به منظور تسريع و تسهيل و نيز افزايش ايمني تردد وسايل نقليه بيش از يك ميليون و ۳۰۰ هزار متر مربع از معابر شمال تهران تا پايان سال جاري مرمت، لكه گيري و با روكش اساسي آسفالت، بهسازي مي شود.به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك با هزينه اي بالغ بر ۳۵ ميليارد و ۵۰۰ هزار ريال بيش از ۳۳ هزار متر مربع از معابر با پخش ۵۹ هزار تن آسفالت، مرمت و لكه گيري و بيش از ۹۸۰ هزار متر مربع از معابر با پخش ۱۵۱ هزار تن آسفالت، روكش اساسي مي شود.از چندي پيش شهرداري تهران، مرمت و نوسازي روكش آسفالت معابر عمومي را به عنوان يك فعاليت عمراني و عنصر تأثيرگذار در حركت صحيح خودروها در تمام مناطق شهر مدنظر قرار داده است.

كارخانه هاي آجر تعطيل مي شوند
002529.jpg
قلم سبز ايران : كارخانه هاي آجرپزي كه از مهرماه سال جاري بيش از استاندارد تعيين شده سوخت مصرف كنند تعطيل مي شوند.امير ستاري كارشناس بخش صنعت سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور افزود: معيار تعيين شده براي مصرف سوخت مايع در كارخانه هاي توليد آجر ماشيني ۴ گيگاژول براي هر تن محصول و ۵ گيگاژول بر تن براي مصرف گاز طبيعي در نظر گرفته شده است كه از مهرماه سال جاري واحدهايي كه بيش از مقدار فوق سوخت مايع و گاز طبيعي مصرف كنند با قطع شدن سوخت تعطيل مي شوند.در حال حاضر دهها كارخانه آجرپزي در بافت هاي مسكوني مناطق جنوبي و حاشيه اي شهر تهران وجود دارند كه به رغم تغيير مواد سوختي، همچنان به عنوان يك عامل تهديدكننده زيست محيطي به شمار مي آيند.

از نيمه دوم خرداد ماه آغاز مي شود
برنامه هاي متنوع فرهنگي ورزشي
ويژه اوقات فراغت شهروندان تهران
002535.jpg
گروه شهري: شهردار منطقه ۳ تهران اعلام كرد: ۲۱ برنامه فرهنگي، اجتماعي، ورزشي به منظور غني سازي اوقات فراغت شهروندان مناطق شمالي تهران از نيمه دوم خرداد ماه سال جاري آغاز مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۳ تهران، دكتر علي اصغر تهراني، غني سازي اوقات فراغت شهروندان را اجتناب ناپذير و در عين حال كمك به هدف دار كردن اوقات آنان عنوان كرد و افزود: برنامه هاي تابستاني شهرداري با مشاركت نهادهاي اجتماعي نظير نيروي مقاومت بسيج، مركز رسيدگي به امور مساجد، تشكل هاي غيردولتي و... برگزار مي شود.
وي گفت: دهها برنامه ورزشي نظير دو همگاني، مسابقه دارت اندازي، آمادگي جسماني، شنا، بدمينتون، اسكيت سواري، فوتبال، شطرنج و... با هدف ايجاد همبستگي محلي و احساس تعلق برگزار مي شود.
دكتر تهراني در ادامه گفت: زندگي شهري در تهران كنوني به نحوي است كه رويكرد شهروندان به مقوله ورزش، اجتناب ناپذير مي باشد و مديريت شهري تعميم و گسترش فرهنگ ورزش به ويژه ورزش هاي عمومي و كم هزينه براي تمامي گروه هاي سني و اقشار مختلف به ويژه بانوان را در رأس برنامه هاي خود قرار داده است و پيش بيني مي شود شمار بسياري از شهروندان از اين فرصتها و برنامه ها استقبال كنند.
وي با بيان اين مطلب كه بوستان نشاط به عنوان بزرگترين مجتمع تفريحي _ ورزشي شمال تهران طي ۳ هفته گذشته افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفته است از برگزاري نخستين مسابقه بزرگ دوچرخه سواري در روزهاي آينده خبر داد و گفت: اين رويداد بزرگ با همكاري نهادهاي ورزشي و حضور پرشور تمامي گروه هاي سني و جنسي شهروندان را به استفاده از اين وسيله نقليه مناسب در سفرهاي درون منطقه اي تشويق و ترغيب نمود.
وي گفت: نتيجه بررسي هاي ميداني شهرداري نشان مي دهد كه درصد بسيار زيادي از پاره سفرها با استفاده از خودروهاي شخصي انجام مي شود و لذا تلاش براي تغيير اين رفتار، ضروري و كمك به جلوگيري از افزايش آلودگي هوا و در عين حال افزوده شدن هزينه هاي درمان در سبد خانوار مي شود.
شهردار منطقه ۳ تهران در ادامه گفت: برگزاري مسابقات نماز ويژه خردسالان، نمايشگاه صنايع دستي و نقاشي شهروندان، تجليل از هنرمندان محلات مناطق شمالي تهران، برپائي كلاس هاي آموزش مهارتهاي زندگي و تورهاي يك روزه تهران گردي از ديگر برنامه هاي فرهنگي شهرداري است كه در طول فصل تابستان برگزار مي شود.
وي در پايان گفت: ۸۰ بوستان محلي، ناحيه اي، منطقه اي و شهري از جمله بوستانهاي ملت و طالقاني به منظور گذران اوقات فراغت شهروندان در فضايي پرطراوت و سرسبز، ساماندهي و تجهيز مي شوند.
وي تصريح كرد: كاركرد بوستانها با توجه به انجام برنامه هاي متنوع فرهنگي و ورزشي، چند بعدي شده و از اين فضاها به صورت بهينه استفاده مي شود.

فعاليت روابط عمومي بايد بر مبناي برنامه ريزي باشد
عضو هيات داوران نخستين جشنواره انتخاب روابط عمومي هاي برتر شهرداري كلان شهرها و مراكز استانها، از نبود برنامه ريزي در برخي روابط عمومي ها و سردرگمي ها در انجام امور انتقاد كرد و خواستار انجام فعاليت ها، بر اساس برنامه ريزي قبلي شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران ، حسين افخمي با تاكيد بر اينكه برنامه ريزي روابط عمومي ها بايد بر اساس شناخت افكار عامه باشد افزود: تبليغات ، افزايش مشاركت سياسي و اجتماعي، اطلاع رساني، ايجاد روحيه نشاط و سرگرمي در درون و برون سازمان و... از جمله وظايف روابط عمومي شهرداري ها است.
وي در ادامه، اداره كردن امور، سازماندهي قوي، توان برنامه ريزي ، برقراري ارتباط مناسب، توانايي نويسندگي، ويراستاري ، خلاقيت ، پژوهشگري و توانايي مربي گري را از ويژگي هاي كارشناس روابط عمومي عنوان كرد و گفت: بسياري از روابط عمومي ها از دستيابي به اهداف اصلي خود از جمله جلب مشاركت اجتماعي و ايجاد روحيه نشاط در شهر ها غافل شده اند.
اين عضو هيات داوران از توسعه روز افزون وسايل ارتباط جمعي ، تحولات جمعيتي ، توسعه شهرها و تغيير كاركردها و رشد فن آوري بعنوان چالش هاي پيش روي روابط عمومي ها نام برد و گفت: روابط عمومي ها بايد از فعاليت هاي بدون برنامه ريزي خودداري كرده و همچنين با توجه به سرعت تغيير و تحولات علم ، دوره هاي باز آموزي در حين خدمت را برگزار كنند.
رقابت فشرده روابط عمومي ها
مسئولان روابط عمومي كلان شهرهاي ۲۳ استان كشورمان در نخستين جشنواره انتخاب روابط عمومي هاي برتر شهرداري كلان شهرها و مراكز استان، شركت كردند كه استقبال درخور توجهي است.
عسگري دبير اين جشنواره، همچنين افزود: در اين جشنواره در برخي رشته ها مانند امور بين الملل رتبه هاي اول تا سوم نصيب كلان شهرها شده است، اما در ساير بخش ها مراكز استان ها رتبه هاي حائز اهميتي بدست آورده اند.

واگذاري غرفه هاي ميوه و تره بار به
توليد كنندگان ميوه هاي تابستاني
مدير عامل سازمان ميادين ميوه و تره بار با اشاره به سياست اين سازمان در واگذاري غرفه ها ي سيار و ثابت به توليدكنندگان محصولات كشاورزي هر فصل گفت: به منظور كنترل قيمت ها طي فراخواني، بزودي تعدادي از غرفه ها به توليدكنندگان ميوه هاي تابستاني واگذار مي شود.
به گزارش روابط عمومي  شهرداري تهران، محمود صلاحي با بيان اين مطلب افزود: در بهار امسال سعي كرديم تا همزمان با ورود ميوه هاي بهارانه به بازارهاي آزاد، ميوه هاي مشابه با كيفيت مناسب و قيمت نازل تر در ميادين عرضه شود به طور مثال گوجه سبز از ابتدا با قيمت كيلويي ۱۱۵۰ تومان به دست مصرف كننده مي رسيد در حالي كه قيمت اين ميوه در بازار آزاد بيش از دو هزار تومان بوده و است.
به گفته وي ميوه هاي بهارانه از قبيل توت فرنگي، هندوانه، آناناس، موز، خيار و...به وفور و با قيمتي نازلتر از بازار آزاد در سطح ۷۷ ميادين متعلق به سازمان در سطح شهر عرضه مي شود.
وي در ادامه با اشاره به تلاش اين سازمان در جهت عرضه مناسب ميوه هاي تابستاني، تصريح كرد: طي فراخواني به تمام توليد كنندگان و تعاوني هاي عرضه ميوه ها و محصولات كشاورزي تابستاني، آمادگي خود را براي واگذاري غرفه ها براي عرضه محصولات تابستاني را اعلام كرده ايم و افراد زيادي مراجعه كرده اند و بزودي نتايج را اعلام كرده و بتدريج ميوه هاي تابستاني را از توليد به مصرف با كيفيت و قيمت مناسب در غرفه ها عرضه مي كنيم.

متروي فرودگاه امام خميني احداث مي شود
فارس: وزير مسكن و شهرسازي اعلام كرد: با تصويب هيات دولت متروي فرودگاه امام خميني به زودي احداث مي شود.علي عبدالعلي زاده تصريح كرد: براساس مصوبه هيات دولت مقرر شد تا توسط شركت عمران شهرهاي جديد، راه آهن متروي شهري بهشت زهرا به فرودگاه امام خميني و مركز شهر و همچنين راه آهن قطار شهري تهران _ شهر جديد گلشهر به زودي احداث گردد و اعتبارات لازم در اين زمينه توسط هيات وزيران اختصاص يافت.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |