چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۰۷
مبل هاي گرانقيمت و زيبا بخشي از زندگي شهري امروز است
يك مشت ريال براي لميدن
003279.jpg
عكس:علي اكبر شير ژيان
مخده هاي بزرگ و پوشيده با پته دوزي هاي كرمان و گلدوزي هاي قديمي روي فرشي نرم وسوسه لم دادن را بيشتر مي كرد.
كنار يكديگر نشستن ها، دور حوض فيروزه اي پر از ماهي قرمز آرام آرام رنگ عوض كرد، مخده هاي رنگارنگ، تزئيني شد و با آمدن بخاري، كرسي هاي زمستان و در پي آن دور هم نشستن ها از بين رفت و در نگاهي خوشبينانه كم شد.
امروزه اگر كسي به دنبال چنين فضايي باشد يا دلتنگ مخده هاي نرم ،حتما بايد سري به قهوه خانه هاي سنتي يا شهرستان هاي دور افتاده بزند.
اكنون كسي روي زمين تاب نمي آورد، زمين را حتي براي خواب هم انتخاب نمي كند چه برسد به چهار زانو نشستن رو به روي تلويزيون.
اكنون مبل ها جاي همه قديمي ترها را گرفته اند و مبل هاي چوبي، پارچه اي و يا فرفورژه كه به تازگي نوع خارجي آنها در بازار بيداد مي كندو اين موضوع توليد كنندگان داخلي را نگران كرده است. اين مبل ها به خاطر تنوع در رنگ، اندازه و طرح با منازل كوچك و بي فضاي امروزي هماهنگ شده اند.
گذري در بازارهاي امروزي
پيدا كردن مراكز خريد مبلمان كار چندان مشكلي نيست. هر جاي تهران كه باشيد به يكي از مراكز مهم خريد اين وسايل دسترسي خواهيد داشت. منطقه شمال به بازار پارك وي و ميرداماد، منطقه جنوب و غرب به بازار يافت آباد، منطقه شرق به بازار دلاوران و مركز شهر به بازار جمهوري دسترسي دارند. محل خريد بستگي دارد به نوع مبل و مبلغي كه خريدار قرار است براي آن هزينه كند. مبل هاي وارداتي كه از ايتاليا، فرانسه، مالزي و چين وارد مي شود به طور ميانگين از يك و نيم تا پنجاه ميليون تومان خرج برمي دارد. اما برخي از آنها فاقد كيفيت قابل قبول هستند. ثقفي، رئيس اتحاديه درودگران مي گويد: «مبل هاي چيني كه ماه هاست بازار ايران را تسخير كرده از كيفيت مناسبي برخوردار نيستند و مبل هاي وارداتي كشور تركيه نيز در اكثر موارد يكبار مصرف هستند.»با گشتي در بازار مي توان مبل هاي ساخت داخل را مشاهده كرد كه قيمت آنها از 80 هزار تومان تا 48 ميليون تومان در نوسان است.
البته با پرداخت متوسط چهارصد و پنجاه هزار تومان يك جنس قابل قبول و بادوام را مي توان تهيه كرد.
شايد اين رقم براي عده اي قابل توجه باشد اما واقعيت اين است كه در بازار امروز هيچ جنس ارزاني يافت نمي شود.
استفاده از توليدات داخلي داراي ويژگي هايي است. به عنوان مثال در صورت خراب شدن آنها مي توان به يكي از كارگاه هاي توليدي مراجعه و آنها را تعمير كرد. همين طور اگر بخواهيد رنگ يا طرح پارچه مبلتان را عوض كنيد، اين كارگاه ها براحتي با دريافت هزينه هاي رايج دستمزد شان خواسته شما را برآورده مي كنند.
اگر قصد داريد مبل هاي فانتزي و وارداتي را در فضاي خانه تان جاي دهيد، مي توانيد به منطقه پارك وي و ميرداماد مراجعه كنيد، اما مطمئن باشيد قيمت مبل هايي كه در اين منطقه مي بينيد كمتر از يك ميليون تومان نيست. تنوع مبل ها در منطقه يافت آباد به علت وسعت زياد و تعدد فروشگاه ها بيشتر است و تقريبا همه نوع قيمت در آن يافت مي شود.
البته هنگام خريد، اين مثل معروف كه «هرقدر پول بدهيدهمان قدر آش مي خوريد» را مدنظر قرار دهيد. اما اگر قصد سفارش مبل دلخواهتان را داريد مي توانيد به يكي از بازارهاي يافت آباد يا دلاوران مراجعه كنيد. شايد كارگاه هاي توليدي اين مناطق، فرم، پارچه و رنگ مبل را بر اساس سليقه شما تحويلتان دهند، اما هيچ گاه در انتظار ديدن مبلي آرماني نباشيد.
براي ساخت مبل يا از چوب هاي طبيعي مثل روس، راش، ممرز و ... و يا از چوب هاي فشرده مثل نئوپان، فيبر و تخته هاي نيمه فشرده و ... استفاده مي شود. مبل هاي ساخته شده با چوب هاي فشرده به دليل توليدات انبوه و كارخانه اي، قيمت مناسب تري دارند اما چوب طبيعي از كيفيت بالاتري برخوردار است. در بين چوب هاي طبيعي، چوب روس سبك تر و ارزان تر از چوب راش است اما هر دو مناسب هستند. نكته مهم ديگري در اين رابطه وجود دارد؛ درختان راش از گونه هاي حفاظت شده هستند و در خطر انقراض قرار دارند، بنابراين خريدن اين چوب ها يعني قطع بيشتر جنگل هاي راش. اگر به جنگل هاي شمال علاقه منديد و مي توانيد از خودخواهي هاي بشري دست بكشيد بهتر است از خريد چوب راش صرفنظر كنيد.
اگر به دنبال زيبايي نيز هستيد به پارچه هاي مبل و رنگ و نقوش آن توجه كنيد و البته جنس پارچه نيز اهميت ويژه اي دارد. پارچه هاي كريستال، شانل، دي پك، باسكي، مخمل آمريكايي، چرم و ... بيشترين استفاده را دارند. دست اندركاران ساخت مبل عقيده دارند كه پارچه كريستال كيفيت و ظرافت بالايي دارد اما پارچه شانل از استقامت بيشتري برخوردار است.
پيش از خريد به تناسب رنگ مبلمان با فضاي خانه دقت كنيد. براي خانه هاي كوچك، رنگ روشن فضاي خانه را بازتر مي كند. البته اگر ميزان نورگيري خانه مناسب باشد مي توان از رنگ هاي تيره نيز استفاده كرد. اگر ديوارها جز سفيد رنگ ديگري داشته باشند، انتخاب رنگ متضاد با آن به نماي مبل و تنوع فضاي منزل كمك مي كند.
پيش از خريد مبل حتما بايد آن را امتحان كرد. با نشستن و آزمودن ميزان راحتي آنها مي توان با خيال آسوده تر پول را پرداخت كرد. همين طور توجه به نوع چوب و پارچه كمك شايان توجهي به خريد مناسب مي كند. زمان خريد را هنگام خريد مبل فراموش نكنيد. در ماه هاي پاياني سال كه موسم خريد عيد است، اين توليدات نيز با افزايش قيمت مواجه مي شوند. كافي است كمي صبر كنيد، در طول فصل بهار قيمت ها به ميزان قابل توجهي كاهش مي يابد.

حجره
003162.jpg
۸۸۸ هزار شغل در برنامه چهارم
جوانان ايراني در صورت اجراي قوانين تدوين شده در برنامه چهارم توسعه تعاوني ها، حدود 888 هزار موقعيت شغلي پيدا مي كنند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران علي صوفي، وزير تعاون پيش بيني كرده است كه طي سال هاي برنامه چهارم توسعه صدهزار شركت تعاوني، 888 هزار فرصت شغلي جديد و 592 هزار واحد مسكوني ايجاد و 9/8 ميليون عضو اضافه شود.
صوفي استفاده موثر از قابليت هاي بخش تعاون در استقرار عدالت اجتماعي و توزيع عادلانه درآمدها، تامين منابع لازم براي سرمايه گذاري ها از طريق تجميع سرمايه هاي كوچك، اجراي بند 2 اصل 43 قانون اساسي، افزايش قدرت رقابتي توانمندسازي بنگاه هاي اقتصادي متوسط و كوچك و كاهش تصدي هاي دولتي را از رويكردهاي اساسي دولت در تدوين برنامه توسعه بخش تعاون ذكر كرد.
003159.jpg
عبور ماشين هاي اماراتي ممنوع!
از ايـــــن پس خودروهاي عبورموقت و آخرين مدل اماراتي تنها يك ماه اجازه تردد در ايران دارند.
بـــه گـــــزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، براساس تصميم گمرك و ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، از اين پس مهلت تردد خودروهاي ورود موقت از مبدا امارات از 10 خرداد به بعد يك ماهه تعيين مي شود و تمديد نخواهد شد.
دفتر واردات گمرك اعلام كرده است: «با توجه به ماده 193 آئين نامه اجرايي قانون امور گمركي و تصميمات اتخاذ شده در ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، مهلت تردد خودروهاي وارد شده از كشور امارات عربي متحده يك ماه تعيين مي شود.»
003165.jpg
بازي براي بازي هاي تبليغاتي
بازي هاي كامپيوتري و ويديويي ابزاري براي دسترسي مبلغان به افراد 18 تا 34 سال شده است.
به گزارش ايلنا، شبكه جديدي از آژانس هاي رسانه اي، توليدكنندگان بازي هاي كامپيوتري و شركت هاي تبليغاتي به دنبال راهكارهايي براي آسان سازي قرار دادن تبليغات واقعي در بازي هاي رايانه اي و ويديويي و رديابي تاثيرات آنها هستند.
گروه جديد  IGA Wordwide متخصصان تبليغات را گردهم آورده است و از فن آوري خود براي تضمين تاثير بهتر تبليغاتي كه در بازي ها ظاهر مي شود، بهره مي گيرد.
فن آوري جديد اين گروه به تبليغ كنندگان اجازه مي دهد به صورت اتوماتيك فعاليت هاي تبليغاتي خود در بازي هاي كامپيوتري را به روز و كنترل كنند.
تبليغات در بازي هاي كامپيوتري يكي از راه هايي محسوب مي شود كه تبليغ كنندگان مي توانند از طريق آن به مخاطبان اصلي خود كه افراد بين 18 تا 34 سال هستند، دسترسي داشته باشند.

قيمت خريد انواع يخچال و فريزر در بازار آزاد
قيمت(تومان)
نوع
۵۳۰
«ال جي» 5/13 فوت
۴۵۰‎/ 1
«ال جي» 25 فوت
۹۷۰
«ال جي» 32 فوت آب ريز اتوماتيك
۱‎/۵۰۰
دوو 22 فوت سفيد
۶۷۰
الكترواستيل دوقلوي سفيد
۶۹۰
الكترواستيل دوقلوي دودي
۳۹۵
تك فريز
۴۹۵
سايوان 2 قلو 12فوت
۵۴۰
سايوان 2قلو 14 فوت
۵۱۰
هيماليا 12 فوت
۵۵۰
هيماليا 14 فوت
۴۳۰
فيلور 12 فوت
۹۵۰‎/ 1
دوو 29 فوت با آب يخ و بار
۷۳۰
دوو آبريزدار 22 فوت


۲۰ ساله ها در صف استخدام دولتي
فارس- به نقل از روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، داشتن حداقل سن 20 سال تمام، تابعيت ايران، انجام خدمت دوره ضرورت يا معافيت قانوني، عدم اعتياد به دخانيات و مواد مخدر، نداشتن سوء شهرت اجتماعي و سابقه محكوميت جزايي موثر، دارا بودن مدرك تحصيلي دانشگاهي يا مدارك همتراز و داشتن سلامت جسماني، رواني و توانايي انجام كار، مجموعه شرايط عمومي است كه براي استخدام در دستگاه هاي اجرايي در لايحه مديريت خدمات كشور گنجانده شده است. به موجب اين لايحه و در صورت تصويب مجلس شوراي اسلامي، به كارگيري افراد با مدرك ديپلم در موارد يا مناطق خاص براي مدت زمان مشخص، صرفا در مشاغلي كه به تصويب شوراي عالي اداري مي رسد، مجاز اعلام شده است. بر اساس اين لايحه استخدام افراد در دستگاه هاي اجرايي در مشاغل كارشناسي و بالاتر منوط به احراز توانايي آنان در مهارت هاي پايه و عمومي فن آوري اطلاعات است كه عناوين و محتواي مهارت هاي مذكور، توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تهيه و ابلاغ خواهد شد. در اين لايحه بر باقي بودن تمامي قوانين و مقررات خاص ايثارگران (جانبازان، رزمندگان، همسر و فرزندان شهدا و آزادگان) براي ورود به خدمت و الزامي بودن رعايت مقررات گزينش در استخدام كارمندان تاكيد شده است.

زاويه ديگر
پيكان ،بنزين و جايگزين
روز گذشته تبعات تعطيلي پيكان و پديد آمدن بازار داغ اخبار متاثر از اين تصميم در زاويه ديگرچاپ شد امروز ادامه اين اخبار را از نظر مي گذرانيد:
تاكسي هاي فرسوده مي روند
...اخبار مربوط به توقف توليد پيكان نگراني هايي را نيز براي مسافران روزانه شهري پديد آورد. اين عده كه به مسافرت هاي شهري با پيكان عادت كرده اند - و به ضررهاي اقتصادي ناشي از اين خودرو حتي نيم نگاهي ندارند- از اتلاف وقت، براي پيدا كردن تاكسي و خودروي مسافركش نگرانند.
مدير عامل سازمان بهينه سازي مصرف سوخت به تصميم گيري و برنامه ريزي در اين زمينه اشاره كرد و حضور تعاوني هاي تاكسيراني را در اين زمينه خواستار شد. «اصولا اين روش كه عده اي در وزارت كشور براي نوع خودرو تاكسيراني تصميم بگيرند روش موفقي نيست، لذا بايد اتحاديه ها در جمع و تشكل كارشناسي، در اين زمينه تصميم گيري كنند.»
مهدي هاشمي كه در دومين همايش مديران تعاوني هاي تاكسيراني سراسر كشور سخن مي گفت به ارائه طرحي اشاره كرد تا دولت كاهش سود و عوارض بازرگاني را براي تاكسي هاي عمومي مدنظر قرار دهد. «اگر اين طرح به تصويب برسد، قيمت يك تاكسي مناسب با مدل و استانداردهاي روز دنيا بين 4 تا 5 ميليون خواهد بود. در حال حاضر قيمت تاكسي هاي عمومي 8 ميليون تومان است كه 2 ميليون تومان آن را سازمان بهينه سازي كمك مي كند و مابقي را دولت عهده دار مي شود.»
وي همچنين از ارايه كمك بلاعوض دو ميليون توماني به تاكسي هاي فرسوده خبر داد و گفت: «به منظور توسعه و تقويب و تجهيز ناوگان تاكسيراني كشور مبلغ 20 ميليون ريال به دارندگان تاكسي هاي فرسوده كمك بلاعوض مي شود كه با اجراي اين طرح تمام تاكسي هاي فرسوده طي مدت دو سال تعويض و بيش از 70 هزار تاكسي در سطح كشور نوسازي مي شوند.»
سفارش بدهيد
تمام خبرهاي مربوط به خودرو در همين چند مورد خلاصه نمي شود.
گروه صنعتي ايران خودرو پس از آنكه پيكان را از چرخه توليد خارج كرد توليد خودرهاي سفارشي را در دستور كار خود قرار داد. بدين ترتيب شهروندان مي توانند همچون ساير كشورهاي خودروساز، خودرو مورد نظر خود را سفارش دهند. بازار خودرو هاي سفارشي كاملا مستقل و تعريف شده در دنياست كه به نظر متوليان ايران خودرو در ايران نيز بازار آن فراهم شده است.
به نظر مي رسد كه بازار خودرو در ايران اشباع شده و خودروسازان به هر شيوه اي متوسل مي شوند تا حجم توليدات خود را كاهش ندهند و همچنان نبض بازار را در دست خود داشته باشند.
با اين حال دامنه اخبار و شايعات مربوط به خودرو و خودروسازي اين روزها گسترش يافته و پيش بيني مي شود كه اين روند همچنان ادامه يابد.

دخل و خرج
ايرانشهر
خبرسازان
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |