چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۰۷
ابداع روشي جديد براي درمان كودكان فلج مغزي توسط يك ايراني
آموزگار حركت
003246.jpg
عكس:علي اكبر شير ژيان
هاشمي وسيله ابداعي اش را به ما نشان مي دهد و به طور مفصل در خصوص آن توضيح مي دهد.
محسن هاشمي فيزيوتراپيست ايراني روشي جديد براي درمان كودكان فلج مغزي ابداع كرده است.
هنگامي كه اين خبر را شنيدم، تصميم گرفتم جزئيات بيشتري از آن بدانم. قرار مصاحبه را پذيرفت و به سراغش رفتيم. دفتري در خيابان شريعتي. مي دانستم كساني كه در انگلستان درس خوانده اند، وقت شناسند. او هم چنين كرد. بدون حتي يك دقيقه تاخير آمد و ما را به دفترش راهنمايي كرد.
اتاق كار هاشمي پر بود از لوح تقدير و ديپلم افتخار والبته كتاب و كاغذ و جزوه و وسايلي كه به كارش مي آيد.
خيلي سريع مصاحبه را آغاز كرديم.
هاشمي مي گويد بعد از اخذ ديپلم بلافاصله راهي انگلستان شده و ديپلم عالي فيزيوتراپي اش را از آنجا گرفته و از سال 47 تاكنون در تهران ساكن است.
اولين دانشكده
اولين دانشكده فيزيوتراپي ايران به همت محسن هاشمي و چند نفر از دوستانش و با كمك خانمي به نام «مارگريت جانسون» كه از طرف سازمان بهداشت جهاني مامور اين كار بوده تاسيس شده است. از همان زمان هاشمي عضو هيات علمي دانشگاه بوده است تا 2 سال پيش كه باز نشسته شده. از هم نسلان هاشمي كه در تاسيس اولين دانشكده فيزيوتراپي نقش داشته اند، اكنون هيچ كس ايران نيست.حالا پس از گذشت بيش از 3 دهه از تاسيس اولين دانشكده فيزيوتراپي در ايران، 10 دانشكده در شهرهاي تهران، اصفهان، اهواز، سمنان،  تبريز و زاهدان مشغول آموزش اين رشته به جوانان هستند و 2500 تا 2600 ايراني نيز فارغ التحصيل رشته فيزيوتراپي  هستند.
هاشمي مي گويد: «افتخار مي كنيم كه اساس دانشكده هاي فيزيوتراپي داخل كشور بر دوش ما ايراني ها بنا شده است.»
هاشمي يك خاطره جالب تعريف مي كند.مي گويد زماني كه مي خواستند او را به استخدام دانشگاه درآورند، كارگزيني نمي دانست معني فيزيوتراپي چيست و در هيچ لغتنامه اي هم معني فارسي اين واژه يافت نشد. اما امروز به همت او و دوستانش فيزيوتراپي رشته اي شناخته شده در ايران است.
از ديگر اقدامات آن گروه اوليه فيزيوتراپيست هاي ايراني، تاسيس انجمن فيزيوتراپي ايران است. چند روز پيش شانزدهمين كنگره اين انجمن برگزار شد. محسن هاشمي 30 سال است كه رياست اين انجمن را بر عهده دارد.
چرا فيزيوتراپي
هاشمي معتقد است يكي از علل اصلي ايجاد و گسترش رشته فيزيوتراپي در دنيا جنگ ها بوده اند؛ جنگ هاي جهاني اول و دوم و لزوم درمان سريع سربازان. وي مي گويد 8 سال جنگ تحميلي نيز تاثير زيادي روي كار اين رشته در ايران داشته است.
اما به جز جنگ ها هم اكنون مردم اقبال بيشتري نسبت به اين نوع درمان دارند. اين نكته اي است كه هاشمي بدان اشاره مي كند.
مردم در زندگي روزمره شان به سمت مصرف كمتر مواد شيميايي پيش مي روند و در زمينه درمان هم درمان بدون دارو را ترجيح مي دهند، به همين دليل است كه طب سوزني، فيزيوتراپي، هوميوپاتي و انواع ديگر درمان هاي اينچنيني در ميان مردم رواج بيشتري يافته است. درمان هاي اينچنيني هم موثرند وهم هزينه كمتري دارند، اما در ايران به اين نكته توجه نمي شود.هاشمي مي گويد «ما دوست داريم حداقل درحد متوسط كشورهاي پيشرفته قرار گيريم. البته دوست داريم عالي باشيم، اما به يك حد متوسط هم راضي هستيم چون هنوز به آن سطح نرسيده ايم.»
رئيس انجمن فيزيوتراپي ايران معتقد است از نظر امكانات و وسايل موردنياز فيزيوتراپي در سطح قابل قبولي هستيم، هر چند كه مانند ديگر عرصه ها، دستگاه ها به مرور گرانتر مي شوند، اما با اين همه عامل موثر كاربرد دست متخصص فيزيوتراپ است و بيشتر تاثير را بايد از دست او گرفت.
فلج مغزي كودكان
محسن هاشمي از هنگام تحصيل، به كار در زمينه فلج مغزي كودكان علاقه مند شده است. يك دوره بازآموزي در انگلستان در سال 1967 نيز تاثير بيشتري بر اين گرايش گذاشته است.
دست هاي مارگريت بوباس كه از شناخته شده ترين فيزيوتراپ هاي دنيا است، در آن كلاس بازآموزي آنچنان تاثيري بر هاشمي گذاشته اند كه پس از اين همه سال هنوز آنها را به ياد دارد.
هيچ بيماري به اندازه فلج مغزي كودكان به فيزيوتراپي نياز ندارد.اين حرف كسي است كه نزديك به 40سال با اين بيماري از نزديك برخورد داشته است.
در تمام جوامع به يك نسبت، فلج مغزي وجود دارد. 2 تا 5/3 در هر هزار نفر.ازگذشته تا كنون با وجود پيشرفت هاي پزشكي تغييري در تعداد مبتلايان به فلج مغزي ديده نمي شود. در گذشته گمان مي شد اختلالات تنفسي در هنگام تولد اين بيماري را به وجود مي آورد اما هم اكنون مشخص شده است كه اين عامل تنها۷ تا 12 درصد بيماران را دربرمي گيرد و بقيه افراد به دليل مشكلات پيش از تولد يا عفونت چنين مي شوند.
هاشمي معتقد است اگر كسي بخواهد فلج مغزي كودكان را درمان كند، حتما بايد تكامل حركتي انسان را بداند. وي سپس راجع به كتابي كه دراين زمينه تاليف كرده است صحبت مي كند. اين كتاب هنوز به چاپ نرسيده است. در اين كتاب هر چه تعريف در مورد فلج مغزي كودكان ( cp) بوده است،  جمع آوري شده و هاشمي نيز تعريف خود را آنجا آورده است. تعريف او چنين است:  «فلج مغزي كودكان يك اختلال در سمفوني تكامل حركتي انسان است.»
هاشمي تعريف جالبي از حركت انسان دارد. او مجموعه حركات انسان را به يك سمفوني تشبيه مي كند. سمفوني كه در آن عضلات به مثابه نت ها هستند.
او مي گويد اين سمفوني اولين بار با تكنوازي عضلات انقباضي قلب جنين در هفته دوم حيات آغاز مي شود. هر حركتي چه ارادي و چه غير ارادي، نياز به عضله دارد و هر عضله اي بايد تمرين كند و در تكرار، مهارت كسب كند.
اين فيزيوتراپيست بين مهارت هاي كسب شده توسط انسان   ها در حركات گوناگون فرقي نمي داند و مي گويد از راه رفتن و غذا خوردن عادي تا شركت در مسابقات المپيك همه و همه نياز به عضله، تمرين و مهارت دارد.
محسن هاشمي مي گويد: «شاهكار خلقت خداوند در تكامل حركتي بدن انسان نهفته است.» و سپس اضافه مي كند: «البته بايد بگوييم، خدايا ما را ببخش اين تنها قسمتي از اعجاز تو است.»
هنگامي كه هاشمي در مورد روند تكاملي حركت انسان توضيح مي دهد، حالت خاصي دارد. چشمانش برق مي زنند. گويي بعد از اين همه سال هنوز از برخورد با چنين پديده اي شگفت زده مي شود. او با اين توضيحات وارد بحث روش ابداعي خود مي شود.
اين روش از 4 اصل تشكيل شده است:
۱ تحميل زودتر و سريعتر آموزش وضعيت هاي درك حسي عمقي با استفاده از نيروي جاذبه با استفاده از رولر و با رعايت ارزيابي ها.
۲ غلبه تدريجي بر حس ترس به عنوان يك نيروي باز دارنده حركتي.
۳ تحميل حركت مفصلي چند الگويي (چند جهت) با الگوي اعمال روزمره.
۴ مشاركت مستقيم و فعال پدر و مادر با حضور اجباري در جلسات فيزيوتراپي.
وي سپس توضيح كوتاهي در خصوص هر كدام از اين چهار اصل مي دهد و بعد در خصوص وسيله اي كه خود براي كودكان فلج مغزي ساخته است توضيح مي دهد. يك استوانه با قطر و ارتفاع تقريبي 65 سانتيمتر كه مي تواند اكثر نيازهاي بيمار را تامين كند. هم صندلي است و هم واكر؛ وسيله اي ساده و ارزان كه پدر و مادر ها مي توانند توسط آن بيشتر و ساده تر به كودكشان كمك كنند.
هاشمي در طول سخنانش بر مشاركت پدران در روند درمان كودكان مبتلا به فلج مغزي تاكيد زيادي مي كند.
در انتهاي مصاحبه، هاشمي چند خط از انشاي يكي از بيمارانش را مي خواند. او در پاسخ به اين سوال كه آيا روش ابداعي اش را جايي به ثبت رسانده است مي گويد:  دنبال اين كارها نبوده ام. اما حالا دوست دارم اين كار را به سرانجام برسانم. چون يك كار علمي است. در تمام زندگي ام دوست نداشتم پز بدهم. ولي اين كار علمي است و حالا دارم كتاب مي نويسم و قصد دارم يك CD هم تهيه كنم.
مصاحبه كه تمام مي شود هاشمي وسيله ابداعي اش را به ما نشان مي دهد و به طور مفصل در خصوص آن توضيح مي دهد.
هاشمي به بيمارانش و درمان آنها عشق مي ورزد. اين را از نحوه سخن گفتنش راجع به اين موضوع مي توان دريافت.

افتخار به اصل
هاشمي اهل كرمانشاه است. به قول خودش كرمانشاه عزيز. با آنكه سالها است در تهران زندگي كرده و مدت ها براي تحصيل در خارج از كشور ساكن بوده اما همچنان ته لهجه اي از كردي دارد. ضرب المثلي هم كه مي زند كرمانشاهي است. «دو دستماله رقصيدن» كنايه از شادي و خوشي فراوان است كه هاشمي چند بار در سخنانش از آن استفاده مي كند.
كلكسيونر
ديوار اتاق كار محسن هاشمي به جز لوح تقديرهاي متعدد، از تابلوهاي نقاشي و كلون  درهاي قديمي پوشيده شده است. خودش مي گويد غير از اين كلون ها كه به ديوار هستند، 3 كارتن ديگر هم دارد كه پر است از كلون در هاي قديمي. كلكسيون  زيبايي است. روي ميز كار هاشمي هم تعداد زيادي پيپ هست. در شكل ها و انواع مختلف.

برپايي نمايشگاه عكس هاي مهندس آلماني از تهران قديم
تصاوير تهران در عهد ناصري
تصويرهاي ارنست هولتسر از عهد ناصري در تهران به نمايش گذاشته  مي شود.
«هزار جلوه  زندگي» نمايشگاهي از تصويرهاي دوره ناصرالدين شاه است كه از ورود دوربين عكاسي به ايران قدمت دارد و از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و با همكاري مركز اسناد و مدارك ميراث فرهنگي در مجموعه فرهنگي هنري صبا وابسته به فرهنگستان هنر به نمايش درمي آيد.
ارنست هولتسر، هفتم ژانويه سال  ۱۸۳۵ ميلادي، در روستايي از توابع شهر تورينگن آلمان متولد شد. او سوم ژوئيه سال 1911 م/ ۱۲۹۰ ش در  ۷۶ سالگي، در جلفاي اصفهان درگذشت و در گورستان ارامنه به خاك سپرده شد. در سال  ۱۸۶۳م‎/  ۱۲۴۲ ش، به استخدام دولت انگلستان درآمد و ماموريت يافت بر كابل كشي خطوط تلگراف در ايران نظارت كند، سپس با راهژاندازي تلگرافخانه جلفا، در اصفهان اقامت گزيد و مشغول به كار شد. هولتسر، نه مستشرق بود و نه ايرانژشناس؛  نه نويسنده بود و نه مسافر و جهانگرد و سياستمدار، بلكه مردي تيزبين و كوشا بود كه كارشناس فن خود به شمار مي رفت. او، فردي جست وجوگر و عكاسي هنرمند بود و با تهيه عكسهاي فراواني از شهر و مردم اصفهان در نيمهژ دوم قرن سيزدهم هجري، يادگاري گرانبها از خود بر جاي گذاشت.
پس از درگذشت هولتسر در اصفهان، عكسها و شيشه هاي او را فرزاندانش به آلمان بردند و فراموش كردند. در دهه  ۱۹۶۰ م‎/  ۱۳۴۰ ه.ق تركيدن لولة  آب در زيرزميني كه انبار منزل يكي از نواده هاي هولتسر و محل نگهداري صندوق هاي حاوي شيشه ها بود، منجر به كشف اين مجموعه تصويري غني و جلب توجه به آن شد. بعضي از عكس هاي هولتسر در كتاب ها و نشريات مربوط به عكاسي به چاپ رسيد و نمايشگاه هايي از تعدادي از آنها در برخي مراكز هنري اروپا از جمله لندن برگزار شد. وزارت فرهنگ و هنر ايران نيز موفق شد يك سري چاپ عكس از حدود يكهزار شيشه  به دست آمده خريداري كند  كه بخشي از آنها مربوط به اصفهان است و به سال 1355 ه ش كه در مجموعه اي به نام ايران در يكصدوبيست وهفت سال پيش به كوشش و ترجمه محمد عاصمي از سوي مركز مردم  شناسي ايران به چاپ رسيده است.
آلبوم چاپ شده شامل  ييي قطعه عكس از اصفهان و اطراف آن است و گويا جلد دوم آن كه هنوز چاپ نشده، حاوي مقداري مطالب و يادداشت از آغاز مسافرت او به ايران و عكس هايي از شهرهاي تهران و قم و كاشان و مناطق ديگر خواهد بود.
اين نمايشگاه به مناسبت روز جهاني موزه و هفته ميراث فرهنگي در تهران تدارك ديده شده و تا دهم همين ماه دايراست.

پيشخوان
003258.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز تيتر يك خود را به آزادي يكي از مقامات سابق رژيم عراق از زندان اختصاص داده است، اين مقام سابق عراقي كه به سبب عود بيماري از زنداني در شهر كوت در جنوب عراق آزاد شده است، اولين عضو فهرست 55 نفره تحت تعقيب آمريكا است كه پس از سقوط صدام از زندان آزاد مي شود.
عكس يك اين روزنامه نيز به ديدار لورا بوش از مسجد الاقصي اختصاص دارد كه اعتراض شديد فلسطينان و مسلمانان را در پي داشت.
003267.jpg
لوسوار
روزنامه لوسوار چاپ فرانسه نيز تيتر و عكس اول خود را به سازندگان فيلم كودك بلژيكي- كه برنده جايزه نخل طلايي جشنواره فيلم كن شد-اختصاص داد.
003261.jpg
فيگارو
روزنامه فيگارو عنوان درخواست شرودر براي برگزاري انتخاب زود هنگام در آلمان را براي تيتر اول خود برگزيده است، اين روزنامه همچنين عكس دو تنيس باز جوان با تيتر «رولاندگاروس تجلي گاه نسل جديدي از تنيس بازان» را به خبر دوم خود اختصاص داده است.
003264.jpg
ال موندو
روزنامه ال موندو چاپ اسپانيا تيتر اول خود را به خبر اقدام به دو بمب گذاري جديد از سوي اتا (گروه جدايي طلب باسك) اختصاص داده است.
در ادامه خبر اول اين روزنامه آمده است: با توجه به اين اقدام تروريستي اتا فوسه لويس رودرريگز نخست وزير اسپانيا مذاكرات با جدايي طلبان باسك را به استعفاي خود مشروط كرده است.

ذهن زيبا
كسي كه در ميان جمع، برادر ديني خود را اندرز دهد، آبروي او را برده است.
حضرت محمد (ص)

علما بر دو نوعند: عالمي كه به علمش عمل مي كند؛ چنين كسي نجات پيدا مي كند و عالمي كه عمل به علم خود را ترك مي كند، چنين كسي هلاك مي شود.
حضرت علي (ع)

مهر از درم بردار و بر دل نه، مهر از كيسه بردار و بر لب نه.
خواجه عبدالله انصاري

شبكه
روزي خوب براي فوتبالي ها
امروز براي فوتبالدوستان روز خوبي خواهد بود. قطعا تماشاي فينال مسابقات ليگ قهرمانان اروپا و نيز دو مسابقه از مسابقات ليگ قهرمانان آسيا مي تواند براي علاقه مندان اين رشته جذاب باشد.
ساعت 18 امروز مي توانيد پاي گيرنده هاي خود بنشينيد و بازي تيم هاي پاس ايران و پليس عراق را به طور مستقيم از شبكه سوم تماشا كنيد.
شايد اين مسابقه براي خيلي ها جذابيت نداشته باشد، چون به هر حال پاس صعودش به مرحله بعد قطعي شده، اما يقينا تماشاي ديدار سپاهان و العين امارات ديدني خواهد بود.
سپاهان در صورت كسب تساوي در اين بازي مي تواند به عنوان تيم اول گروهش راهي مرحله بعدي ليگ قهرمانان آسيا شود. پس اگر رغبت چنداني براي نگاه كردن بازي پاس و پليس عراق نداريد، مي توانيد ساعت 20 بازي سپاهان و العين را از شبكه 3 تماشا كنيد.
اما امشب حساس ترين ديدار فوتبال باشگاهي در اروپا (يا حتي در سطح جهان) بين تيم هاي ليورپول انگلستان و ميلان ايتاليا براي مشخص كردن قهرمان مسابقات ليگ قهرمانان باشگاه هاي اروپا برگزار خواهد شد.
حتي اگر از طرفداران نصفه نيمه ورزش فوتبال هم هستيد، به شما توصيه مي كنيم فرصت تماشاي اين بازي را از دست ندهيد. تجربه نشان داده بازي هاي فينال باشگاهي در اروپا، رقابت هايي ديدني و جذاب خواهند بود كه باعث رضايت خاطر فوتبالي ها خواهد شد.
پس امشب ساعت۲۳:15 سري به شبكه سوم بزنيد و فينال باشگاه هاي اروپا را به طور مستقيم تماشا كنيد.
اما اگر احيانا از تماشاي فوتبال كمي خسته شديد، مي توانيد حدود ساعت 21 به تماشاي اولين قسمت مجموعه تلويزيوني ايراني «تا غروب» از شبكه دوم بنشينيد.
اين سريال داستان زندگي پزشكي است كه در زمان حيات همسرش تمام اموال خود را به نام او مي كند، ولي همسر دكتر پيش از او دار فاني را وداع مي گويد. دكتر بيمار است و زمان زيادي به پايان عمرش نمانده و در اين ميان دختر و پسر او كه هر دو ازدواج كرده و داراي همسر و فرزند هستند، چشم به اموال دكتر دوخته اند. آنها مي خواهند اموال دكتر را پيش از مرگ تقسيم كنند و با اين فكر داماد خانواده با نام فرهاد حكم توقيف اموال دكتر را مي گيرد. دكتر هم كه مرد خيري است، عمارت قديمي را كه متعلق به خانواده اش بوده، وقف بيماراني كرده كه هزينه پرداخت مخارج بيمارستان را ندارند. از سوي ديگر فرهاد با همدستي زني به نام سهيلا و برادرش فرشيد ماجراهايي را به وجود مي آورد كه قسمت هاي مختلف سريال را تشكيل خواهد داد.
فرامرز صديقي، ابوالفضل پورعرب، مرجان شيرمحمدي، حسن جوهرچي و ... بازيگران اين مجموعه تلويزيوني هستند.
«تا غروب» چهارشنبه ها حدود ساعت 21 از شبكه 2 پخش خواهد شد و تكرار آن پنج شنبه ها ساعت 14 خواهد بود.

خواندني ها
گاليله به روايت دخترش
اگر به زندگي گاليله، مخترع و منجم بزرگ قرن 16 ميلادي علاقه مند هستيد حتما كتاب دختر گاليله را مطالعه كنيد. اين كتاب نوشته داواسوبل ، نويسنده آمريكايي با ترجمه هنگامه عارف نياست در۴۵۰ صفحه وشمارگان 1500نسخه توسط نشر قصيده سرا منتشر شده است .
دختر گاليله كه شش بخش و 33 فصل دارد ، با قلمي جذاب به زندگي ، شرح فعاليت هاي علمي ، آثار و نظريات گاليله ، فيلسوف ، انديشمند ومنجم ايتاليايي مي پردازد كه در مجمع تفتيش عقايد ايتاليا محاكمه شد و با انكار نتايج كاوش هاي علمي خود از خطرمرگ رهايي يافت .
اين كتاب براساس نامه هاي گاليله به دخترش، خواهر( راهبه ) ماريا چلسته، نوشته شده است . اين نامه ها توسط سوبل ، نويسنده كتاب ، اززبان ايتاليايي به انگليسي ترجمه و درقالب داستان به كارگرفته شده است .
گاليله كه دربين سالهاي 1564 تا 1642 مي زيسته، پسريك موسيقيدان بود . او هرگز ايتاليا را ترك نكرد ولي خبر اختراعات و كشفياتش در تمام نقاط دنيا بازتاب داشت . تلسكوپ هايش به طرزي فوق العاده اين امكان را برايش فراهم مي ساخت كه واقعيتي تازه را درافلاك برملا كرده و بحث حيرت انگيز حركت زمين به دورخورشيد را مطرح كند .
وي براي ابراز اين عقيده ، در مقابل مجمع تفتيش عقايد قرار گرفت وبا اتهام به ارتداد ، مجبورشد كه سالهاي آخر زندگي اش را تحت بازداشت خانگي سپري كند .

خبرسازان
ايرانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |