چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۰۷
۴۰ درصد امسال، 60 درصد سال آينده
جشن كولر در واگن هاي داغ
003273.jpg
عكس ها: گلناز بهشتي
براساس قراردادي كه با شركت وابسته به بنياد مستضعفان در سال گذشته بسته  شد ، اين شركت موظف شد نسبت به نصب سيستم خنك كننده درواگن هاي قديمي اقدام كند. كار اين شركت از سال گذشته آغاز شده وبايد تا پايان تابستان امسال، 30 درصد از واگن هاي قديمي به كولر مجهز باشند
امير موسي كاظمي
در حالي كه به اعتقاد مديران شركت راه آهن شهري تهران و حومه، مترو ايران در خاورميانه مقام اول و در ميان كشورهاي جهان، صاحب جايگاه نوزدهم است، اما به نظر مي رسد ظرفيت خدمات رساني به مسافران مترو به هيچ وجه جايي در ميان معيارهاي منظورشده در اين رتبه بندي نداشته است.
تصور كنيد مسافراني را كه در اين گرماي هوا قصد دارند هرجور شده خود را ميان جمعيت فشرده واگن ها جا دهند. ازدحام بيش از حد در واگن هايي كه به هيچ سيستم خنك كننده اي مجهز نيستند، آنقدر عذاب آور و كشنده است كه ديگر كسي به فكر بوي نامطبوع بدن عرق كرده بغل دستي اش نباشد.
در حال حاضر روزانه 5/1 ميليون سفر با مترو تهران انجام مي شود كه اوج اين سفرها بين ساعات 6 تا 8 صبح، 11 تا يك بعدازظهر، 4 تا 6 بعدازظهر و همچنين 8 شب است. در واقع مي توان گفت فراواني تقاضاي شهروندان شاغل است كه به اين ساعات، شلوغي و ازدحام بيش از حد را هديه مي كند. حضور بيش از 300 نفر در واگن هايي كه حداكثر ظرفيت 200 مسافر را دارند، گواه روشني براي اين ادعاست.
كاهش فاصله زماني حركت مترو
شايد يكي از مهمترين راهكارهاي حل معضل انبوه مسافران در ساعات اوج مسافرت هاي روزانه، كاهش فاصله زماني حركت قطارهاي مترو باشد، اما آيا بدون اضافه كردن قطارهاي جديد به ناوگان مترو تهران، مي توان اين نقيصه را جبران كرد؟
معاون بهره برداري شركت قطارهاي شهري تهران و حومه در اين باره مي گويد: «از ابتداي امسال با ورود هر دو ماه، دو قطار به ناوگان مترو تهران، فاصله زماني حركت قطارهاي مترو از 6 دقيقه به 5 دقيقه كاهش يافت كه از نيمه دوم سال جاري نيز با تزريق واگن هاي جديدتر به خطوط، اين فاصله به هر 4 دقيقه يك قطار كاهش خواهد يافت.»
مهندس بهرام عبابافي با بيان اينكه امسال 15 قطار از خارج خريداري شده و 11 قطار نيز واگن سازي پارس بايد تحويل دهد (هر قطار متشكل از 7 واگن است)، اظهار مي دارد: «در صورت تحقق اين امر از نيمه دوم سال جاري نيز با تزريق واگن هاي جديدتر به خطوط، اين فاصله به هر 4 دقيقه يك قطار كاهش خواهد يافت.»
وي معتقد است: «از ابتداي ارديبهشت، با ورود دو دستگاه قطارهاي جديد فاصله زماني حركت قطارهاي مترو در تمام خطوط از 6 دقيقه به 5 دقيقه و در مسير كرج – گلشهر نيز از 30 دقيقه به 15 دقيقه كاهش يافته است، ضمن اينكه از اول ارديبهشت ماه به دليل افزايش 40 درصدي ترافيك خط يك و 2 و حدود 60 درصدي ترافيك مسير تهران – گلشهر، ساعات سرويس دهي مترو به مسافران از 5:30 صبح تا 22:30 شامگاه افزايش يافته است.»
به اين ترتيب مي توان اميدوار بود كه با افزايش تعداد قطارها، سقف معطلي در ايستگاه هاي مترو كاهش يافته و علاوه بر هدر نرفتن وقت، از حجم مسافران در هر سفر نيز كاسته شود.
برآورد مي شود تا پايان تابستان سال جاري 40 درصد واگن هاي مترو تهران داراي كولر باشند. اما بر اساس توافقات حاصل شده، در تابستان سال آينده همه واگن هاي مترو داراي كولر خواهند بود
جشن كولر
بدون ترديد اذعان مسئولان قطار شهري به اين نكته كه وجود سيستم هاي خنك كننده در واگن هاي مترو امري لازم و واجب است، خود گوياي مشقتي است كه مسافران زيرزميني تهران براي استفاده از ناوگان مترو متحمل مي شوند.
معاون پشتيباني شركت راه آهن شهري تهران و حومه مي گويد: «۳۰ درصد از واگن هاي قديمي مترو تا پايان تابستان امسال به كولر مجهز مي شوند.»
مهندس جعفر ربيعي با اشاره به عقد قرارداد با يك شركت داخلي براي انجام اين كار مي افزايد: «براساس قراردادي كه با شركت وابسته به بنياد مستضعفان در سال گذشته بسته ايم، اين شركت موظف شد نسبت به نصب سيستم خنك كننده در واگن هاي قديمي اقدام كند. كار اين شركت از سال گذشته آغاز شده و بر اساس تعهداتي كه به شركت مترو داده  شده، بايد تا پايان تابستان امسال، 30 درصد از واگن هاي قديمي به كولر مجهز باشند.»
معاون پشتيباني شركت مترو به وجود سيستم خنك كننده در واگن هاي جديد مترو اشاره كرده و مي گويد: «برآورد مي شود تا پايان تابستان سال جاري 40 درصد واگن هاي مترو تهران داراي كولر باشند. اما بر اساس توافقات حاصل شده، در تابستان سال آينده همه واگن هاي مترو داراي كولر خواهند بود.»
با اين حساب هرچند احتمال اينكه يك واگن كولردار قسمت مسافران شود، كمي كمتر از 40 درصد است (با احتساب خرابي هاي محتمل)، اما لااقل مي توان اميدوار بود كه مي شود تابستان آينده براي مترو تهران جشن كولري مفصل گرفت.
فاصله اي تا الگو شدن
هرچند شايد مقام اولي شركت مترو تهران در خاورميانه حاصل از مقايسه اي بدون رقيب باشد، اما نگاهي به جايگاه نوزدهم ايران در ميان كشورهاي جهان، مي تواند بهترين مقياس براي رسيدن به سطح مطلوب و ارائه خدمات مسافرتي باشد.
اينكه كشورهاي ديگر در خطوط متروي خود چه امكاناتي به شهروندان ارائه مي دهند و در ازاي آن چه هزينه هايي از آنها دريافت مي كنند، نكته اي است كه مي تواند هم مديران مترو و هم مسافران اين ناوگان حمل و نقل شهري را در ارتباط با وظايفي كه در قبال يكديگر دارند، آگاه سازد. فراموش نكنيم كه اول بودن در خاورميانه زماني مي تواند افتخار محسوب شود كه از لحاظ خدمات رساني به شهروندان نيز الگويي براي ساير كشورها باشيم؛ كاري كه از شركت راه آهن شهري تهران و حومه برمي آيد.

زاويه ديد
003180.jpg
۷۰ سال عقب تر از دنيا
تغيير نگرش در شيوه توليد براي كاهش زباله، اصل تعريف شده در عرصه صنعت و تكنولوژي جهان امروز است كه طبق جديدترين يافته ها، ايران در زمينه ساماندهي زباله 70 سال از اين نگرش عقب تر است. كارشناسان مسائل زيست محيطي معتقدند كه مطالعات نشان مي دهد در اغلب كشورهاي پيشرفته، بزرگترين مشكل زيست محيطي بعد از مسئله تغييرات اقليمي مثل گرم شدن زمين، زباله و معضلات ناشي از آن است. همچنين امروزه تحقيقات نشان مي دهد كه زباله با روشهاي نوين و كارآمد بازيافت مي تواند آنقدر ارزشمند تلقي شود كه از آن به عنوان «طلاي كثيف» ياد كنيم.
زباله «تر» مثل پسماند ميوه ها، سبزي ها و مواد غذايي كه بيشترين بخش زباله را تشكيل مي دهد، قابل بازيافت و تبديل به «كمپوست» است كه كود مناسبي براي مصارف كشاورزي محسوب مي شود. ضمن اينكه از زباله مي توان «سوخت جامد» كه جايگزين مناسبي براي سوخت هاي فسيلي است، توليد كرد. استفاده از محصولات بازيافتي ضمن صرفه قابل توجه اقتصادي كه به همراه دارد، مانع از نابودي منابع طبيعي مي شود. براساس مطالعه انجام شده براي توليد يك تن كاغذ به 17 اصله درخت و بيش از 7 هزار بشكه آب نياز داريم.
طبق آخرين تحقيقات كارشناسان روزانه 900 تا 1500 گرم زباله به ازاي هر نفر توليد شده كه در حال حاضر يكي از معضلات شهر تهران محسوب مي شود. بر اساس اين پژوهش بخشي از زباله ها در فرآيند طبيعي از ضريب تغييرپذيري خوبي برخوردار بوده و در چرخه طبيعت وارد مي شوند. زباله به هنگام دفن به 20 درصد حجم اوليه خود تقليل مي يابد و هر مترمكعب با 450 كيلوگرم به حجم 2/0 متر مكعب تبديل خواهد شد، در آن صورت اگر 6 هزار و 500 تن زباله در لايه اي به ضخامت 2 متر دفن شود، فضايي در حدود هزار و 500 مترمربع در روز نياز دارد كه اين مساحت در سال برابر 54 هكتار است. پژوهشگران زباله را به عنوان يكي از معضلات مهم شهر تهران عنوان كرده اند كه در درون خود با مشكلاتي از جمله نبود فرهنگ جداسازي زباله از سوي شهروندان مواجه است.
003186.jpg
استفاده از تجارب ساير كشورها
طبق تحقيقات و مطالعات مديريت مواد زائد در آمريكا، از هر كيلوگرم زباله خانگي و شهري مي توان معادل يك كيلوگرم زغال سنگ انرژي توليد كرد. با سيستمي كه متخصصان در مديريت زباله در اين كشور طراحي كرده اند، زباله ها تكه تكه و فشرده مي شوند، سپس پوشش پلاستيكي روي آنها كشيده مي شود و براي استفاده در كوره هاي سيمان به عنوان بسته هاي انرژي به بازار عرضه مي شوند. اين بسته هاي انرژي ميزان اكسيدهاي نيتروژن منتشره در كوره هاي سيمان را تا 37 درصد كاهش مي دهند.
كشور انگلستان نيز از تايرهاي مستعمل براي سوخت كوره هاي سيمان استفاده مي كند. سالانه 35 ميليون تاير در اين كشور مستعمل مي شود كه حدود 20 درصد آن به شكل يادشده مورد استفاده قرار مي گيرد. استفاده از اين لاستيك ها در كوره هاي سيمان علاوه بر اينكه 20 تا 25 درصد در مصرف زغال سنگ صرفه جويي مي كند، مشكل تايرهاي مستعمل را تا حدودي حل مي كند. مطالعات روي بازيافت زباله نشان مي دهد كه جلوگيري از سوزاندن آن نيز به نوعي قابل توجه و موثر، از معضل آلودگي هوا و انتشار غبار مي كاهد. در آمريكا سالانه چند هزار نفر به علت آلودگي هواي ناشي از سوزاندن مواد مصنوعي (آزبست) موجود در زباله جان خود را از دست مي دهند كه اين آمار اهميت كنترل آلودگي هواي ناشي از اماكن دفن زباله را شفاف تر مي كند.
از سوي ديگر اعلام مي شود در كشور هند 50 درصد كاغذهاي مصرفي بازيافتي بوده و اين رقم در آمريكا به 100 درصد مي رسد، به طوري كه ميزان توليد كاغذهاي بازيافتي در اين كشور به اندازه اي است كه درصدي از آن نيز به فروش مي رسد. صنعت زباله در كشورهاي توسعه يافته و بازيافت آن از مرحله توليد آغاز شده و بر اساس رعايت «ايزو»هاي تعريف شده محصول، قبل از توليد، شرايط و چگونگي دفن و بازيافت آن نيز مشخص شده است. هزينه دفن و بازيافت از مشتري دريافت مي شود و بر اين اساس مشتري قادر خواهد بود تا محصول موردنظر را انتخاب كند. شايد به همين دليل اكثر شركت هاي بزرگ نوشابه سازي دستگاه هاي خود را كه فقط با بطري هاي غير قابل بازيافت پر مي شوند، به كشورهايي همچون ايران فروختند و خودشان بار ديگر از بطري هاي شيشه اي استفاده مي كنند.
بر اين اساس مشتري نوشابه هاي خانواده در جامعه اروپا، فقط قيمت واقعي محصول را پرداخت كرده و عوارض دفن بطري هاي غير قابل بازيافت را پرداخت نمي كنند، اما برعكس در كشور ما نه مشتري نوشابه خانواده عوارض دفن بطري پلاستيكي را پرداخت مي كند و نه در تفكيك زباله ها همكاري مي كند. نتيجه اينكه خاك ايران در زير پوسته ظاهري خود لبريز از بطري هاي يكبار مصرف بازيافت نشده و زباله هاي هميشه ماندگار است.

از شهر
003156.jpg
سه گانه ترافيك راهنمايي و رانندگي
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي در پاسخ به پرسش هاي خبرنگاران به نكته هاي ترافيك بسياري اشاره كرد ، اما اطلاعات ارائه شده او در 3 حوزه جالب توجه بود. او در مورد خودروهاي فرسوده گفت: از 20 هزار خودروي فرسوده اي كه در سال 83 از رده خارج شده ، 5 هزار دستگاه با گواهي اسقاط نيروي انتظامي به ذوب آهن اصفهان رفت . قرار است تا پايان تيرماه براي 15 هزار دستگاه باقيمانده هم اين گواهي صادر شود. به گفته او بنا به پيشنهادي كه به هيات دولت داده شده است، تا پايان امسال 200 هزار خودروي فرسوده جمع آوري خواهد شد. يكي ديگر از مواردي كه سردار انصاري به آن پرداخت ، وضعيت نمايشگاه بين المللي بود. به گفته او محل برگزاري نمايشگاه بين المللي به دليل مسكوني بودن مناسب نيست ، با اين حال امسال باتوجه به تمهيداتي نظير ايجاد پاركينگ هايي با ظرفيت 2 هزار دستگاه توسط نمايشگاه و باشگاه انقلاب و ايجاد پل سيماني ، ايجاد دوربرگردان هايي در مسير نمايشگاه و همكاري مردم و دستگاه ها ، وضعيت ترافيك نمايشگاه كتاب بسيار بهتر بود. سردار محسن انصاري در دفاع از طرح پاركبان هم توضيح داد: طرح پاركبان در بسياري از كشورها اجرا مي شود و دليل اجراي آن هم توزيع عادلانه جاي پارك در تهران است. بررسي ها نشان مي دهد كه 70 درصد مردم از اين طرح رضايت دارند ، هرچند مشكلاتي دارد كه بايد حل شود.
003294.jpg
به دنبال راه هايي براي ايمني تردد
ايران و هند با همكاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي قرار است سميناري در مورد ايمني در تردد برگزار كنند. اين سمينار كه در روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه در محل وزارت كشور برگزار مي شود، سومين سمينار بين المللي ايران با ساير كشورها با عنوان بين المللي است. در روز اول اين سمينار قرار است موضوعاتي مثل بررسي عوامل موثر در كاهش تصادفات، اقدامات جمعيت هلال احمر در كاهش حوادث ترافيك، اقدامات انجام گرفته در جهت ايمني خودروهاي توليدي كشور، اجراي طرح هاي انتظام بخشي پليس و كاهش حوادث ترافيك در يك سال گذشته، بهداشت عمومي به حوادث ترافيك و ... به بحث گذاشته شود. همچنين نقش آموزش و تبليغات در پيشگيري از حوادث ترافيك، روش جمع آوري و ثبت اطلاعات حوادث ترافيك، استراتژي هاي موجود براي تدوين نوين قوانين راهنمايي و رانندگي، معيارهاي ترافيك روان، معيارهاي طراحي پيشرفته اتوبوس، ايمني راه براي عابران پياده و دوچرخه سواران و ... از موارد مورد توجه در روز دوم سمينار است.
003171.jpg
دوره آموزشي در شهرداري منطقه 7
به نظر خيلي ها زندگي آپارتماني در شهرهاي بزرگ علاقه به نگهداري گل و گياه را بيشتر مي كند، چرا كه انسان با نگهداري و مراقبت از گلها و گياهان احساس مي كند كه ارتباط خود را با طبيعت –دست كم به طور محدود- حفظ كرده است. شهرداري منطقه 7 هم براي ترويج فرهنگ آشنايي بيشتر شهروندان با چگونگي پرورش گل هاي آپارتماني و سبزيكاري، دوره هاي آموزشي خواهد گذاشت.اين اولين دوره آموزش رايگان نگهداري گياهان آپارتماني و سبزيكاري است كه در «مركز آموزش مديران خانه» وابسته به معاونت اجتماعي- فرهنگي به طور رايگان براي بانوان منطقه 7 به اجرا درمي آيد. به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه 7 در اين دوره آشنايي با گياهان آپارتماني و چگونگي تكثير آنها، شناخت آفات گياهي و سبزيكاري آموزش داده مي شود. در پايان دوره هم در صورت امكان نمايشگاهي از گياهان پرورش يافته بانوان به نمايش گذاشته خواهد شد. شهروندان علاقه مند به شركت در اين دوره آموزشي مي تواننداز امروز با تلفن 7572098 تماس گرفته يا به نشاني خيابان نظام آباد جنوبي، بالاتر از ايستگاه كهن مراجعه كنند.
003276.jpg
برج ميلاد برجسته ترين سازه معماري مدرن
با اتمام پروژه ساخت برج مخابراتي ميلاد و به بهره برداري رسيدن آن، دفتر ثبت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور در صورت همكاري مسئولان پروژه، اين سازه معماري را در فهرست آثار ملي كشور به ثبت مي رساند. «ناصر پازوكي» مدير دفتر ثبت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور در اين باره گفت: «برج ميلاد سازه معماري ويژه اي در شهر تهران است و از آنجا كه در تغييرات فضاي شهري، اين برج در آينده به عنوان نماد شهري تهران مطرح مي شود، ثبت آن در فهرست آثار ملي كشور امكان حمايت قانوني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را از اين سازه معماري به وجود مي آورد.» ثبت هر اثر در فهرست آثار ملي كشور به عنوان اقدامي قانوني از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري انجام مي شود تا آثار ارزشمند تاريخي، فرهنگي را در برابر هرگونه تعرض و تخريب حفظ كند.

شهر آرا
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
علمي
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |