چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۰۷
بيماري هاي عفوني با گرم شدن هوا در مناطق آلوده افزايش مي يابد
محيط ناامن!
003198.jpg
عكس :گلناز بهشتي
بهداشت محيط، در بعضي نقاط كشور به علت عدم وجود متولي در زمينه جمع آوري و دفن زباله، از وضعيت مطلوبي برخوردار نيست و با گرمترشدن هوا، احتمال بروز اپيدمي بيماري هاي منتقله از حشرات افزايش مي يابد
عاصفه اله وردي
هرسال با گرم شدن هوا، وضعيت بهداشتي محيط تاثير عميق خود را روي زندگي شهروندان نشان مي دهد. كودكتان در اثر گرمازدگي يا عفونت هاي ميكربي دچار حالت تهوع و سرگيجه شده است. اولين راهي كه بعد از درمان هاي خانگي به ذهنتان مي رسد، مراجعه به پزشك است و پزشك هم چيزي جز استراحت و پرهيز، سفارش نمي كند. اغلب ما انتظار داريم آبي كه از شير منزلمان خارج مي شود يا محيط اطرافمان، تا حد ممكن عاري از ميكرب ها باشد، اما خيلي وقت ها و در خيلي مناطق با وجود كوشش هاي مسئولان هنوز به حد مطلوبي از اين بهداشت نرسيده ايم.
بهداشت محيط، در بعضي نقاط كشور بويژه نقاط شمالي كشور، به علت عدم وجود متولي در زمينه جمع آوري و دفن زباله، از وضعيت مطلوبي برخوردار نيست و با گرمترشدن هوا، احتمال بروز اپيدمي بيماري هاي منتقله از حشرات افزايش مي يابد.
دكتر فرشاد، مديركل دفتر سلامت محيط و كار وزارت بهداشت مي گويد: «بيماري هاي اسهال، بيشتر ناشي از آلودگي آب و توالت هاي غيربهداشتي است و هم اكنون نزديك به 2 ميليون خانوار روستايي كشور حتي حداقل معيار بهداشتي را هم ندارند.»
با وجود چنين شرايطي، در حال حاضر متولي خاصي براي جمع آوري و دفن بهداشتي زباله هاي محيطي منطقه شمالي كشور وجود ندارد و اين مشكل بويژه در فصل گرما مي تواند باعث بروز بيماري عفوني شود. دكتر فرشاد مي گويد: «ما در شهرها عادت داريم زباله ها را بسوزانيم. سوزاندن زباله به غير از آلودگي هوا، 2 ماده خطرناك سرطانزا به نامهاي  دي اكسان و فوران را هم به ما هديه مي دهد و در مدت زمان درازي تمام بافت هاي چربي بدن انسان و حيوانات را هم در برخواهد گرفت.»
چندي پيش وزارت بهداشت، قانون مديريت پسماندها را تصويب كرد و ضمن آن متعهد شد كه نسبت به جمع آوري و انهدام زباله ها و بخصوص زباله هاي بيمارستاني، اقدامي اساسي انجام دهد، چراكه اين وزارتخانه به عنوان توليدكننده بزرگ اين نوع زباله ها مطرح است و همين طور مسئوليت مديريت اجرايي را هم به عهده دارد، اما مشكلاتي چند هنوز هم كه هنوز است جلوي تحقق صددرصد اين مسئله را گرفته است.
عوامل محيطي مثل آب، غذا، زباله و فاضلاب هركدام به نحوي سلامت زندگي انسان را در معرض خطر قرار مي دهند. آب از جمله مهمترين موادي است كه به غير از مصارف خوراكي، براي شست وشو، كشاورزي و استفاده هاي عديده ديگر در منازل استفاده مي شود و با توجه به مقادير زياد مصرف روزانه آن به عنوان بستري براي انتشار بيماري ها، سبب آلودگي هاي وسيعي مي شود. در اين ميان به نظر مي رسد وظيفه اصلي در نظارت و كنترل روي اين ماده برعهده وزارت بهداشت و درمان است. هرچند تامين و توزيع آن را وزارت نيرو برعهده دارد و از نظر كنترل كيفي آن را بررسي مي كند، فعاليت هايي كه از طريق وزارت نيرو انجام مي شود بايد از طريق وزارت بهداشت مورد تحقيق و بررسي قرار بگيرد.
دانشگاه هاي علوم پزشكي هم كار نظارت بر كنترل كيفي آب را برعهده دارند. آب مصرفي بايد سالم و عاري از مواد زايد، باكتري ها و عوامل عفونت زا باشد. براي تحقق اين هدف بايد كلرسنجي روزانه و انجام آزمايشات باكتريولوژيك بر اساس استانداردها و جداول انجام شود كه اين مسائل هركدام تحت كنترل و نظارت عوامل ذي ربط در شهرستان هاست.
به گفته دكتر فرشاد، مركز سلامت و محيط كار به عنوان برنامه ريز، اقدامات لازم را در اين زمينه انجام مي دهد كه اين اقدامات شامل برنامه هاي آموزشي به منظور ارتقاي سطح آموزشي است. تجهيز و به كارگيري آزمايشگاه هاي كنترل كيفي باتوجه به استمرار فعاليت ها از طريق وزارت نيرو تامين مي شود و تا امروز درصد پوشش خانوارها در مناطق روستايي 5/84 درصد است.
دكتر فرشاد مي گويد: «در سال 1383، 5 اپيدمي مهم داشتيم كه در آلودگي آب و مواد غذايي نقش مهمي داشته اند. براي بروز اپيدمي، شرايطي لازم است كه عبارتند از وجود مخزن بيماري، محيط آماده و فردي كه به عنوان بيمار، مبتلا مي شود. مخازن بيماري از كشورهاي ديگر هم وارد كشور مي شوند، بخصوص در مرزهاي شرقي، غربي و جنوبي كه كنترل آنها به طور 100 درصد نيست و به هرحال با ايمن كردن آب و مواد غذايي مي توانيم اين حمله را تضعيف كنيم.»
هرچند موارد گزارش شده اپيدمي تا پيش از سال 83 چندين برابر سال گذشته بود و همين مسئله رشد مثبتي را در اين زمينه نشان مي دهد، اما تنها با افزايش ميزان نظارت و كنترل مي توان به پيشگيري از اين بيماري ها در فصل تابستان و در مناطق گرم كشور اميدوار بود.
۲۳ درصد خانوارهاي روستايي، هنوز هم دسترسي به آب آشاميدني سالم ندارند و در بعضي مناطق با وجود اين تاسيسات، با شبكه هاي شكسته و قديمي مواجه هستيم.
دكتر فرشاد تاكيد مي كند كه: «تنها راهكار براي ارتقاي سطح بهداشت و كاهش بيماري ها، شناخت سطح خطر در مورد وضعيت هر شهر به طور جداگانه و مجزا و رفع آن است كه در اين زمينه جلسات بازآموزي بسياري را دائر كرده ايم.» به عنوان مثال سال گذشته با اپيدمي بيماري التور (بيماري عفوني همراه با اسهال شديد) مواجه شديم كه با وجود طرح توسعه و بهسازي مراكز بهداشتي و درماني در شهرها و طرح ادغام مواد غذايي در سيستم شبكه هاي بهداشتي- درماني كشور، بار بيماري تا حدود بسيار زيادي كاهش يافته است.
طبق آمارهاي جهاني، ايران از نظر بيماري هاي منتقله از غذا و گوارش سير نزولي و بيماري هاي قلب و عروق، چاقي و ... سير صعودي را طي مي كند.
از نظر آلودگي هاي غذايي، راهكاري كه در طرح ادغام در روستاها مطرح شد و كمك بسياري به اين مهم كرد، استفاده از تجربه و دانش بهورزان در زمينه آموزش روشهاي دوشيدن پاكيزه شير و تهيه مواد غذايي در محيطي مطلوب و عاري از ميكرب بود. توزيع بهسازي تهيه و توزيع و مراكز عرضه مواد غذايي شهري حدود 90 درصد و در روستاها 80 درصد است، اما با اين وجود اينكه با ورود به فصل گرما شمار مسمومان با مواد غذايي و بيماري هاي عفوني با چه احتمالي برآورد خواهد شد، سوالي است كه هنوز پاسخ درستي براي آن وجود ندارد.

وبا قرباني مي گيرد
همه گيري  باستاني
003231.jpg
بيماري وبا يكي از بيماري هاي قديمي و تاريخي علم پزشكي است و تا ساليان سال يكي از مرگبارترين بيماري هاي همه گير محسوب مي شد. براي نخستين بار اين بيماري توسط بقراط و همچنين در دستنوشته هاي سانسكريت تعريف شد. نخستين همه گيري گسترده وبا به سال 1563 باز مي گردد. در آن سال يك پزشك پرتغالي در «گويا» هند اين بيماري را معرفي كرد. بعد از آن چندين همه گيري ديگر نيز توسط اين بيماري مرگبار ايجاد شد. در سال 1883 رابرت كخ پزشك مشهور آلماني توانست عامل ايجاد وبا را از مدفوع يك بيمار جدا كند.
نخستين گسترش بزرگ وبا در اروپا و آمريكا در سال 1817 آغاز شد و تا آغاز قرن بيستم 6 موج مختلف وبا سراسر دنيا را درنورديد. تا سال 1961 اين بيماري صرفا به جنوب شرقي آسيا محدود بود اما از آن سال به بعد يكباره تهاجم جهاني وبا آغاز شد به نوعي كه هفتمين همه گيري جهاني را به نام خود ثبت كرد.
كشورهاي آمريكاي جنوبي نيز در دهه 90 چند همه گيري خطرناك وبا را تجربه كردند. اين بيماري تاكنون چندين و چند بار در كشورهاي آفريقايي، آسيايي، آمريكاي لاتين و حتي اروپا و آمريكا هزاران نفر را به كام مرگ كشانده و هنوز هم بيماري بسيار خطرناك و مرگباري محسوب مي شود.
اصلي ترين راه انتقال اين بيماري آب آلوده است. عامل ايجاد اين بيماري از طريق مدفوع يك فرد آلوده وارد آب شده و افراد سالم با مصرف آب به اين بيماري مبتلا مي شوند. باكتري ايجاد كننده اين بيماري يك ويبريون است. اين باكتري در روده فرد تكثير شده و كلوني هايي از باكتري ايجاد مي كند. اين باكتري ها مسير جذب آب و املاح را مختل مي كند و بعد از گذشت چند روز بيمار دچار اسهال بسيار شديدي مي شود و همين اسهال كشنده بيمار را به كام مرگ مي كشاند. عامل ايجاد وبا با ترشح سم،  پمپ هاي مربوط به انتشار آب و الكتروليت ها را از كار مي اندازد. اگر بيمار به موقع درمان نشود ممكن است در اثر دفع شديد آب و املاح و از كار افتادن كليه ها در مدتي كمتر از 3 ساعت بميرد. اما معمولا با پيشرفت بيماري، شوكي شديد در اثر دفع آب به بيمار وارد مي شود كه اين شوك مي تواند در مدت زماني معادل 18 ساعت بيمار وبايي را از پا درآورد.
بيمار مبتلا به وبا تقريبا بدون هيچ مقدمه اي دچار اسهال بسيار شديد مي شود. پروتئين، قند و ساير املاح در حجم وسيعي از بدن دفع شده و آب و الكتروليت ها از خون و ساير بافت ها برداشت و داخل روده ترشح شده و در نهايت دفع مي شوند. دفع آب باعث بي آبي (دهيدراتاسيون) بدن مي شود. داخل اسهال آبكي بيمار دانه هايي شبيه دانه هاي برنج ديده مي شود كه مملو از باكتري است. كاهش پتاسيم باعث اختلال ضربان قلب و گردش خون مي شود.
يك بيمار وبايي پيش از هر چيز نياز به جبران آب و املاح از دست رفته دارد. چون اگر جايگزيني سريع آب و املاح صورت نگيرد، كليه ها و قلب از كار افتاده و بيمار قطعا خواهد مرد. بعد از افزودن و جبران آب و املاح از دست رفته، بايد پادزهر سم ويبريون وبا به بيمار تزريق شود. اگر بيمار سريع به مراكز درماني منتقل شود شانس نجات، بسيار بالا خواهد بود.
هند در زمينه بيماري وبا يكي از آلوده ترين مناطق دنياست. رسم خاص برخي هنديان در انداختن اجساد به رودخانه مقدس گنگ يكي از اصلي ترين دلايل آلودگي بالاي بسياري از مناطق كشور هندوستان است.

داروي انقلابي
هيچ كس بيشتر از خود پزشكان متعجب نشده بود. آنها اميدوار بودند علائم يك ناهنجاري خوني مرگبار را برطرف كرده و خود بيماري را درمان كنند. در حدود نيمي از بيماراني  كه از اين داروي جديد استفاده كرده بودند، سرطان، غير قابل تشخيص شده بود. داروي جديد روليميد (Revlimid) نخستين دارويي است كه به طور موثر قادر به درمان سندرم مايلوديسپلاستيك MDS بوده است. نوعي بيماري كه از سرطان خون شايع تر است. دكتر ديويد جانسون يك متخصص سرطان در مركز سرطان واندربيت اينگرام مي گويد: «حتي اگر اين دارو بيماري را از بين نبرد ،مي تواند آن را وارد يك مرحله خاموش و غير فعال كند. اين دارو هنوز وارد بازار نشده اما به احتمال فراوان بزودي روي قفسه داروخانه ها خواهد بود.»
MDS به گروهي از بيماري ها اطلاق مي شود كه در آن مغز استخوان به اندازه كامل سلول هاي بالغ خوني نمي سازد. هر ساله 15 الي 30 هزار بيمار جديد مبتلا به اين بيماري در ايالات متحده تشخيص داده مي شود و در حال حاضر 50 هزار آمريكايي به اين بيماري مبتلا هستند. اين بيماران عمدتا از كم خوني و ضعف رنج برده و براي زنده ماندن بايد هر هشت هفته خونشان تعويض شود. دكتر هرمان كاتلاو، متخصص بيماري هاي خوني در انجمن سرطان آمريكا مي گويد: «اين مشكل كاملا جدي است. بيماري اغلب در افراد مسن اتفاق مي افتد و معمولا كشنده است.» روليميد چيزي شبيه داروي جنجالي «تاليدوميد» است. همان دارويي كه 35 سال قبل باعث شد بسياري از كودكان متولد در اروپا و آمريكا بدون دست و پا باشند. اما همين داروي بدنام اخير تاثير قابل توجهي روي يكي از انواع سرطان خون به نام «موليتپل مايلوما» داشته است. محققان دقيقا نحوه عملكرد اين دارو را نمي دانند اما حدس مي زنند به نوعي باعث تقويت سيستم ايمني مي شود.
در چند مطالعه كوچك روليميد تاثيري بهتر و عوارضي به مراتب كمتر داشته است. در يك مطالعه جديد پزشكان اين دارو را در 115 بيمار مبتلا به MDS امتحان كرده كه مشكل كروموزومي داشته اند. بعد از گذشت 6 ماه ، 66 درصد از اين بيماران ديگر نيازي به تعويض خون نداشتند. دكتر آلن  ليست از مركز سرطان لي مافيت در تامپافلوريدا ضمن تاكيد بر اين مسئله اظهار داشت كه يك سال بعد 75 درصد از اين بيماران همچنان نيازي به تعويض خون نداشتند. اما شگفتي بزرگ محو شدن علايم ناهنجاري ژنتيك عامل ايجاد اين بيماري بود كه در 81 نفر به طور نسبي و در 51 نفر به طور كامل برطرف شده بود.
دكتر ليست مي گويد: «ناهنجاري كروموزومي به طور كامل برطرف شده و بعضا ديگر ديده هم نشد. آنهم با مصرف دارويي كه سلول هاي قرمز خوني را تقويت مي كند.»
دكتر بروس جانسون از مركز سرطان دانا- فاربر در بوستون تاثيرات اين دارو را با داروي ديگري كه ساير پزشكان در سرطان خون مورد استفاده قرار مي دادند مقايسه كرد. وي گفت: «علايم ناهنجاري كاملا ناپديد شده و در بدبينانه ترين حالت مي توان گفت بيماري وارد فاز خاموشي شده است.»
دكتر جاسمين زين، متخصص خون در مركز سرطان نيويورك مي گويد: «نتايج به دست آمده كاملا به نفع داروست. شما هيچ جا 60 تا 70 درصد نتيجه مثبت را مشاهده نمي كنيد. حدود يك سوم مردم با كاهش اوليه بر تعداد ساير سلول هاي خوني از جمله پلاكت ها رو به رو شده اند اما اين مشكل با درمان هاي ديگر يا كم كردن دوز دارو برطرف مي شود.»
منبع:آسوشيتد پرس

توصيه
003255.jpg
هشدارهايي براي كودكان نوپا
سلامتي و آسايش كودكان اين روزها مورد توجه همگاني است. دكتر ريچارد.اچ.كارمونا و تيمش، 12 روش براي كمك به پدر و مادرها براي نگهداري سالم كودكان نوپايشان در تابستان منتشر كردند.
كارمونا مي گويد: در سالي كه سازمان بهداشت جهاني به سلامتي كودكان اهميت زيادي داده است، از سوي جراحان عمومي راه هايي را براي سالم و سرحال نگهداشتن كودكان پيدا كرده ايم كه از قبل از تولدتا 10سالگي، به پدران و مادران پيشنهاد مي كنيم. «هر مرحله از زندگي كودكان براي خودش يك شانس بالقوه است و بايد تلاش كنيم تااشعه هايي از اين نور براي جلوگيري از بيماري ها،آسيب ها و مرگ هاي قابل پيشگيري به آنها بتابد.»
اين 12 روش پيشنهادي جراحان عمومي آمريكا اين نكته ها را شامل مي شود:
- به كودكان ياد بدهيد كه چطور غذاي سالم بخورند.
- كودكان را به گفتارهاي سلامتي عادت بدهيد.
- سيگار را ترك كرده و از كشيدن سيگار اطراف كودكان اجتناب كنيد.
- از رفتارهاي صحيح و پيشرفت ها بخوبي تعريف كنيد، آنها را در آغوش بگيريد، با آنها پياده روي كنيد،  بخوانيد،  بگرديد و بازي كنيد تا پيوند عميقي بين خودتان ايجاد كنيد. مطمئن شويد كه كودكان مراقبت هاي شما را درك مي كنند و با نقطه نظرات شما موافقند.
- دراتومبيل از ايمني هاي لازم با توجه به وزن و سن كودكانتان استفاده كنيد، كاري كنيد كه صندلي كودكتان دراتومبيل در شرايط كاملا مطلوبي قرار گرفته باشد.
- از ايمني منزلتان در مقابل اتفاقاتي مثل مسموميت، سوختگي، خفگي، غرق شدگي و... مطمئن شويد.
- فرزندانتان و بخصوص كودكان نوپا را تحت مراقبت داشته باشيد، هرگز نبايد آنها را بدون مراقب رها كنيد.
- واكسيناسيون كودكتان را كامل كنيد.
- به كودكانتان كمك هاي اوليه را ياد بدهيد.
- جلوگيري و محافظت از بدن را با تمرين هايي به آنها آموزش دهيد. از آنها بخواهيد هنگام دوچرخه سواري از كلاه ايمني استفاده كنند و هرگز تنها شنا نكنند.
- كودكانتان را شاد بار بياوريد و اگر شما به اقتضاي مسئوليت زندگي، احساس افسردگي شديد كرديد از آنها كمك بخواهيد.
003285.jpg
افزايش ريسك ابتلا به ديابت
سارا صرافي زاده آهن دريافتي از گوشت قرمز ريسك ابتلا به ديابت را افزايش مي دهد. دلايل زيادي براي مصرف نكردن گوشت قرمز ذكر شده كه جديدا يكي از آن علت ها احتمال افزايش خطر ابتلا به ديابت است. دريافت آهن از ديگر منابع گوشتي (مرغ و ماهي) اين مطلب را تاكيد نمي كند. احتمال خطر ابتلا به ديابت نوع 2 در اثر مصرف آهن هم از منابع گوشت قرمز، افزايش مي يابد. آهن هم نوعي از آهن است كه در گلبول هاي قرمز خون پيدا مي شود. البته يك نكته را متذكر مي شويم؛ دريافت آهن هم از طريق گوشت سفيد (مرغ و ماهي) يا از طريق دريافت خون، ريسك ابتلا به ديابت را در برندارد. توصيه ما به شما اين است كه مصرف گوشت قرمز را كاهش دهيد، چرا كه اكثر تحقيقات انجام شده روي اين ماده غذايي آن را جزو گروهي طبقه بندي مي كند كه بايد به ميزان خيلي كم دريافت شود. با دانستن اطلاعات جديد تغييراتي دررژيم غذايي خود اعمال كنيد. اين نكته به نفع شماست.
تنهايي و كاهش مقاومت بدن
محققان دريافته اند كه تنهايي و فشارهاي رواني باعث «اهش مقاومت سيستم ايمني بدن در برابر انواع بيماري ها مي شود. پژوهشگران با انجام تحقيقي در خصوص رفتار دانشجوياني كه دچار فشارهاي رواني بوده اند، دريافتند كه سيستم ايمني بدن آن گروه از دانشجوياني كه درگير فشار رواني بوده يا در تنهايي زندگي مي كردند، در مقايسه با دانشجوياني كه دچار اين فشارهاي رواني نبوده يا داراي روابط اجتماعي طبيعي بودند، نسبت به بيماري ها مقاومت كمتري داشته است.
بر اساس اين گزارش، اين مطالعات نشان داد كه بدن اين دانشجويان نسبت به بيماري هايي نظير آنفلوآنزا ضعف بيشتري از خود نشان داده است.

اتاق انتظار
كمبود فاكتور 8 بيماران هموفيلي رفع شد
خبرگزاري دانشجويان ايران- مديرعامل كانون هموفيلي اعلام كرد: با مساعدت اداره نظارت بر دارو و مركز مديريت بيماري هاي خاص و پيوند اعضاي وزارت بهداشت، كمبود فاكتور 8 بيماران هموفيلي در تهران رفع شد.
احمد قويدل اظهار كرد: اخباري مبني بر كمبود فاكتور در استان ها كم و بيش به دفتر مركزي كانون مي رسد و نگراني ها در اين رابطه همچنان پابرجاست، اما به طور كلي عكس العمل مسئولان در رابطه با رفع كمبودها جاي تشكر فراوان دارد.
خوشبختانه مي توانيم به اطلاع بيماران هموفيلي برسانيم كه با پيش بيني هاي انجام شده از طريق وزارت بهداشت، امسال نيز بودجه كافي براي تامين فرآورده هاي خوني بيماران پيش بيني شده و مسئولان در حال رايزني هاي لازم براي واردات آن هستند.
قويدل اظهار اميدواري كرد كه با درايت مسئولان و بهره مندي از كارشناسي هاي لازم، داروهايي با استاندارد جهاني در اختيار بيماران قرار گيرد.
تهراني ها هفته گذشته بيشتر دچار مشكلات تنفسي شدند
خبرگزاري دانشجويان ايران- امدادگران اورژانس تهران از 24 لغايت 30 ارديبهشت ماه جاري تعداد 3633 مورد ماموريت انجام دادند.
امدادگران اورژانس تهران در اين هفته از تعداد كل ماموريت ها، 1254 ماموريت منجربه بستري و 1620 مورد درمان سرپايي انجام دادند.
همچنين، موارد بيماري هاي قلبي 837، بيماري هاي تنفسي 492 و ماموريت هاي مربوط به تصادفات 616 مورد ثبت شده است.
اورژانس موتوري با انجام 453 ماموريت تعداد 357 بيمار را مورد مداوا قرار داد و امداد هوايي با انجام 7 ماموريت تعداد 11 مصدوم را به بيمارستان هاي امام خميني(ره)، هفت تير و فياض بخش انتقال داد.
لازم به ذكر است از 17 تا 23 ارديبهشت ماه، ۸۵۱ نفر از شهروندان تهراني دچار حملات قلبي و 430 نفر دچار بيماري هاي تنفسي شدند و ماموريت هاي مربوط به تصادفات 617 مورد اعلام شد.
تجهيزات دانشكده دندانپزشكي فرسوده است
عضو هيات علمي دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران درآستانه برگزاري مراسم هفتادمين سالگرد تاسيس دانشكده دندانپزشكي با بيان اينكه بيش از 11 سال است كه اعضاي هيات علمي و دانشجويان اين دانشكده با تجهيزات و يونيت هاي كهنه كار مي كنند، گفت: به علت احتمال انتقال به ساختمان جديد، تجهيزات نو خريداري نشده و فضاي لازم براي امكانات آموزشي نيز گسترش نيافته است.
دكتر اميررضا ركن ادامه داد: تاسيس دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران با ورود صنعت دندانپزشكي در كشور مصادف بوده و اكنون دانش آموختگان اين دانشكده در تمام نقاط كشور مشغول به تدريس اين علم به دانشجويان هستند.
وي افزود: امروزه اين دانشكده با 240 يونيت دندانپزشكي و 100 عضو هيات علمي و 200 كادر غيرهيات علمي به فعاليت مشغول است و روزانه بيش از 1000 نفر مراجعه كننده براي خدمات دندانپزشكي دارد.
وي با انتقاد از كمبود فضا و فرسودگي تجهيزات اين دانشكده گفت: در سال 1356 تصويب شد ساختمان جديد دانشكده دندانپزشكي با فضايي حدود سه برابر ساختمان فعلي در خيابان كارگر شمالي احداث شود، اما اكنون با گذشت بيش از دو دهه از عقد قرارداد و صرف بيش از 3 ميليارد و 500ميليون تومان هزينه، اين ساختمان همچنان ناقص باقي مانده است و هنوز چيزي حدود 2ميلياردو۵۰۰ ميليون تومان ديگر هزينه نياز دارد.
خصوصي سازي را متوقف كنيد
دبير كل جمعيت اسلامي پرستاران اعتقاد دارند: سازمان نظام پرستاري عملكردي منفعل و گاه جهت دفع حركت تشكل ها انجام مي دهد.
سيامك عزيزي با اشاره به اينكه در نشست هاي مشترك در كميسيون بهداشت مجلس بر پرداخت مبالغ اختصاص يافته به پرستاران تاكيد شده است، خاطرنشان كرد: باز هم با اين آئين نامه هاي مصوب وزارت بهداشت، بودجه ارتقاي شغل فقط به 30 درصد جامعه پرستاري كشور و بودجه 20 ميلياردي آنهم با كسر ماليات به 25 درصد و از پرستاران آنهم طي يك نوبت و بدون درج در فيش حقوق پرداخت شد و قريب به نيمي از پرستاران كشور از دريافت اين حداقل اضافه حقوق محروم ماندند.
او كه يكي دو هفته پيش اعلام كرده بود طي 30 سال گذشته مطالبات پرستاران بدون راهكارهاي علمي از سوي مسئولان بي پاسخ مانده و هنوز هيچ بهبودي در وضعيت پرستاران به وجود نيامده، از عدم اجراي طرح نظام هماهنگ حقوق و حقوق پايين پرستاران شكايت داشت. او پيش بيني كرده بود موضوعي كه كاملا مشخص است، بحث استخدام 6 هزار نيرو در سال كه مجلس براي وزارت بهداشت و درمان تصويب كرده، با مقاومت سازمان مديريت مواجه خواهد شد و در اين زمينه هم كارشكني هايي صورت خواهد گرفت.
سيامك عزيزي گفت: متاسفانه با وجود انكار مسئولان وزارت بهداشت در مورد اجراي خصوصي سازي پرستاري در بيمارستان ها، شاهد گسترش واگذاري خدمات پرستاري به شركت هاي خصوصي فاقد صلاحيت و بعضا بدون هويت و از سوي ديگر گسترش پرستاران شاغل در اين شركت ها هستيم.
جمعيت اسلامي پرستاران ضمن اعتراض شديد خود نسبت به ادامه روند خصوصي سازي از مجلس شوراي اسلامي درخواست مي كند طبق مصوبه اي سريعا از ادامه اين روند جلوگيري كند.

درمانگاه
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
سفر و طبيعت
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |