پنجشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۰۸
دخل و خرج
Front Page

از تلويزيون هاي مبله تا جعبه هاي نقره اي
كدام جعبه جادو را مي پسنديد؟
003405.jpg
عكس: ساجده شريفي
اگر كسي بخواهد براي منزل با متراژي بيش از 500 مترش تلويزيوني با ابعاد بزرگ بخرد، سئوال برانگيز نيست اما اگر كسي در خانه اي 70 متري با سالن 18 متري از تلويزيون هاي 31 تا 39 اينچ استفاده كرد چطور؟
تصوير سياه و سفيد تلويزيون هاي مبله قديمي در شب نشيني هاي قديمي ترها خاطرات زيادي را در ذهن كودكان آن دوره و پدر و مادر هاي امروز تداعي مي كند.
اكنون هر كه بخواهد بگويد كه سابق چه خانواده  متمولي داشته، مي گويد: «آن موقع كه كسي تلويزيون در خانه اش نداشت ما تلويزيون داشتيم، همسايه ها و فاميل براي ديدن تلويزيون به خانه ما مي آمدند» آن وقت تعريف از فيلم «پرنده» هيچكاك آغاز مي شود.
تلويزيون جاي راديو و نقال هاي قهوه  خانه ها را گرفت و اكنون كار به جايي رسيده كه روانشناسان عقيده دارند علت اصلي كم تحركي و افزايش چاقي و در بعضي موارد افسردگي جوانان، تلويزيون است كه بخش عمده اوقات فراغت جوانان را پوشانده است.
با اين همه اگر بخواهيد اين كالاي الكترونيك را در خانه تان راه ندهيد، حتما با مخالفت هاي زيادي رو به رو مي شويد زيرا تلويزيون همه گير شده و عضو اصلي همه منازل است.
تلويزيون هاي غول پيكر
درست است كه تلويزيون زمان با هم بودن را گرفته و خود را در همه ميهماني ها و روز هاي زندگي جهانيان دخيل كرده، شايد امروز در خانه هر يك از ايرانيان حتي چند تلويزيون ديده شود؛ تلويزيوني در آشپزخانه، اتاق فرزندان،اتاق خواب و... به هر حال با اين همه محبوبيت، حتما تلويزيون محاسني هم دارد اما اينكه ظرف دو سال اخير تلويزيون ها با اندازه هاي نامتناسب فضاي منازل را اشغال مي كنند، خود جاي بحث دارد.
به گفته يكي از فروشندگان لوازم صوتي و تصويري در اين روزها خريداران شايد به خاطر چشم و هم چشمي بيش از هر چيز به سراغ تلويزيون هاي 34 يا 29 اينچ مي روند. اينكه كسي بخواهد براي منزل با متراژي بيش از 500 مترش تلويزيوني با ابعاد بزرگ بخرد، سئوال برانگيز نيست اما اگر كسي در خانه اي 70 متري با سالن 18 متري از تلويزيون هاي 31 تا 39 اينچ استفاده كرد چطور؟ جوانان كمتر از 25 سال حتما به ياد دارند كه خانم مجري برنامه هاي كودك چندين بار در كودكي به آنها يادآوري كرده كه از جلوي تلويزيون برخيزند و به فاصله اي دورتر بروند تا چشمشان آسيب نبيند، اما چطور اكنون كسي نيست كه بگويد از جلوي اين تلويزيون هاي عظيم برخيزيد؟
«شاهين احمدي» يكي از تعميركاران مجاز تلويزيون مي گويد كه تلويزيون هاي قديمي بهتر بود و تلويزيون هاي ديجيتال جديد بيشتر احتياج به تعمير دارند. «بهرام كتابي» يك فروشنده لوازم صوتي و تصويري در شرق تهران مي گويد كه اكنون بازار فروش تلويزيون كساد است. هفته اي يك فروش دارد و كسي تلويزيون نمي خرد. اگر كسي هم هوس خريد كند، به سراغ جنس قسطي مي آيد.
او مي گويد: «نمي دانم وضع در نقاط مرفه تهران چگونه است، اما در نقاط متوسط، بيش از 90 درصد خريداران، تلويزيون را قسطي مي خرند. يك سوم قيمت آن را مي پردازند و بقيه را طي 10 ماه با سود سه درصد مي پردازند. شش ماه پيش وضع بهتر بود. خريد بيشتر بود، اما اكنون خريد نقد خيلي كم شده است.»
كتابي مي گويد: «تلويزيون هاي ساخت داخل خريدار كمتري دارد. بيشتر خريداران بيش از هر چيز در پي تلويزيون با نام هاي خارجي هستند،  حتي مي توانم بگويم كه به جاي نوع تصوير و اندازه به نام تلويزيون ها توجه مي كنند.»
او معتقد است شايد به دليل روي آوردن خريداران به اجناس با نام هاي خارجي، فروش جنس داخلي كم شده و قيمت اين اجناس بشدت پايين آمده است.
كتابي ادامه مي دهد تلويزيون هاي نقره اي و تخت، خريدار بيشتري پيدا كرده اند.
احمدي، تعميركار تلويزيون خطاب به خريداران مي گويد كه  اين قيمت خدمات و تعمير تلويزيون ها به خاطر نوع قطعاتي كه دارند بسيار متغير و بالا است. به تلويزيون هاي قديمي بيشتر مي توان اطمينان كرد.
براي خريد لوازم صوتي و تصويري بخصوص تلويزيون مي توان به اماكن مختلفي مراجعه كرد، از خيابان شريعتي گرفته تا سه راه امين حضور تا مغازه هاي اطراف منزل، با اين تفاوت كه در مراكز پخش، قيمت كمتر اما كامل پرداخت مي شود اما در مغازه هاي اطراف منزل مي توان جنس مورد نظر را به صورت قسطي خريد.
به تازگي نيز امكاني فراهم شده تا خريداران، جنس مورد نظر خود را از طريق اينترنت و تلفن خريداري مي كنند، اما شايد براي اطمينان به مراكز اينترنتي بايد منتظر گذشت زمان بود.

ويژگي هاي يك تن پوش مناسب، راحت و ارزان
تمامي فصول با شلوار جين
003321.jpg
اگر قصد خريد شلوار جين را داشته باشيد، هزاران گزينه از ظاهر آن تا محل خريد در ذهنتان شكل مي گيرد. فقط كافي است به يكي از مراكز خريد وارد شويد، قصد خريد داشته باشيد يا خير، دست خالي آنجا را ترك نخواهيد كرد.
فروشنده كه شما را ببيند، جملاتش را آغاز مي كند: «بابت پرو پول نمي گيريم... بپوشيد شايد خوشتان آمد... ديدنش پولي نيست...»
اگر اولي باب ميلتان نباشد، براي دومي با چنان تعريف و تمجيدي روبه رو مي شويد كه وسوسه خريد را به جانتان مي اندازد: «جنسش اصله... فيت تن شماست... انگار واسه شما دوختند... اين مدل را به هركسي نمي ديم...»قديمي ها مي گفتند: «هيچ ماست بندي نمي گه ماست من ترشه» با اين حال چطور مي توان شلوار جين خوب پيدا كرد كه از پوشيدن آن لذت برد؟ شلوارهاي جين داخلي طي سالهاي اخير از كيفيت قابل ملاحظه اي برخوردار شده اند، اما همچنان شلوارهاي جين محصول كشور تركيه، رقيب آنها به شمار مي رود.
شلوارهايي كه از تركيه مي آيند به دليل نزديكي مرزي به ايران براي واردكننده مقرون به صرفه تر است، علاوه بر اين به خاطر كيفيت پارچه، دوخت و ظاهر، طرفداران زيادي را به خود اختصاص داده است. توليدات اروپايي و آمريكايي نيز به ميزان كمتر و اغلب همراه مسافران وارد كشور مي شوند.
براي خريد شلوار جين مطلوب كافي است پشت پارچه مورد بازبيني قرار گيرد. دمپاي شلوار كه دوخت كناري به آن مي پيوندد نبايد تاب خوردگي داشته باشد. درباره جنس، هرچه ميزان نرمي و لطافت جين بالاتر باشد، كيفيت بهتر و عمر طولاني تري خواهد داشت. علاوه بر اين پارچه اي با جنس خوب، رنگ پس نمي دهد. براي رسيدن به اين منظور مي توان پارچه سفيدي را نمدار كرد و روي شلوار كشيد. بسته به ميزان رنگي كه روي پارچه سفيد باقي مي ماند، مي توانيد به كيفيت ثبات رنگ پي ببريد.اما شلوارهاي ايراني درجه دو در اين مورد استثنا هستند. اين دسته از شلوارها تنها يكبار رنگ مي دهند و در شست وشوهاي بعدي رنگ نخواهند داد، به علاوه شلوارهاي سنگ شور چنين مشكلي را ندارند.فروشگاه هاي زنجيره اي كه در داخل كشور به توليد لباس مي پردازند و بيش از يك دهه از عمر آنها نمي گذرد، مي توانند تمام شرايط مطلوب اعم از كيفيت، دوخت و نرخ را در اختيارتان قرار دهند، بويژه در زمان «فروش فوق العاده» قيمت مناسبي را پرداخت خواهيد كرد. اگر خريدتان را به هفته دوم موكول كنيد، به طور قطع قيمت كمتري پرداخت مي كنيد. شلوار جين را كه حداقل 9 هزار تومان قيمت دارد مي توانيد با 4 هزار تومان خريداري كنيد. از ديگر مزيت هاي اين فروشگاه ها، عرضه سايزهاي نامتعارف است. اگر با مشكل سايز مواجه هستيد و حتما بايد شلوارتان توسط خياط دوخته شود، با مراجعه به يكي از فروشگاه هاي زنجيره اي مي توانيد سايز دلخواهتان را يافته و خريداري كنيد كه اين ويژگي از افزايش قابليت هاي توليدات داخلي حكايت دارد.
اگر سراغ شلوارهاي خارجي برويد ارزان تر از 25هزار تومان نيستند، از «نازي آباد» تا «تجريش» پر از مراكز فروشي است كه اين شلوارها را عرضه مي كنند. البته هركس به دلخواه خود براي جنس موردنظر قيمت گذاري مي كند. اين تصور كه در محله هاي پايين شهر شلوارهاي خارجي ارزان تر پيدا مي شود، به كلي اشتباه است. به طور مثال قيمت فروش در پاساژ «وحدت» امامزاده حسن تفاوت چنداني با مركز فروش «ميلاد نور» واقع در شهرك غرب ندارد. در عين حال مراكزي وجود دارند كه مي توان قيمت كمتري را در آنها پرداخت.
در محدوده بلوار آفريقا، شهرك غرب و فردوسي قيمت ها چندان كم نيستند، در محدوده تجريش قيمت هاي به نسبت پايين تري وجود دارد، اما در محدوده بازار براي خريد شلوار جين قيمت مناسب تري پرداخت خواهيد كرد.
هنگام خريد نگران ضرر احتمالي فروشنده نباشيد و حتما تخفيف بگيريد، چون هزينه توليد داخلي به طور ميانگين 6 تا 9 هزار تومان است كه بين 7 تا 10 هزار تومان به مغازه دار فروخته مي شود. مغازه دار نيز به طور متوسط با 20 درصد سود جنس موردنظر را به دست مشتري مي دهد.در ضمن از هركجا كه شلوار خريديد به خاطر داشته باشيد براي دوام بيشتر، آن را با آب سرد شسته و در صورت شست وشو با ماشين لباسشويي حتما آن را پشت و رو كنيد و به همان صورت مقابل نور آفتاب پهن كنيد تا ديرتر رنگ خود را از دست دهد.

بانك مركزي هم غيرقانوني بودن گلدكوئيست را تاييد كرد
نگاهي ديگر به يك گزارش
003375.jpg
گزارش هفته گذشته دخل وخرج درباره گلدكوئيست واكنش هاي متفاوتي را برانگيخت. تعدادي از خوانندگان با تماس هاي خود به تاييد گزارش مذكور پرداختند و عده اي ديگر آن را غيرواقعي دانستند.
همچنين چند روزي است درباره فعاليت هاي شركت گلدكوئيست و «اي بي ال» نيز اخبار پراكنده اي منتشر مي شود. يكي از اين خبرها اظهارنظر معاون وزير اقتصاد درباره فعاليت هاي شركت هايي همچون گلدكوئيست است. وي درگفت وگو با فارس اعلام كرد: باتوجه به اظهارنظر صريح بانك مركزي، فعاليت شركت هايي همچون گلدكوئيست غيرقانوني است.
شيركوند ادامه داد: تصميم گيري در مورد قانوني يا غيرقانوني بودن چنين شركت هايي به عهده بانك مركزي است و با توجه به اظهارنظر صريح بانك مركزي، فعاليت اين شركت ها در ايران غيرقانوني است.
براساس اين گزارش، در حالي كه هنوز مالباختگان سيستم خريد و فروش گلدكوئيست در جريان پيگيري مطالبات خوداز مراجع قانوني هستند، سيستم بازاريابي شبكه اي جديد به نام «اي بي ال» در شرايطي وارد ايران شده كه عده اي از شهروندان از آن استقبال كرده اند.
شبكه اي بي ال پس از ماجراهايي كه براي گلدكوئيست پيش آمد دامنه فعاليت هايش را افزايش داد و به نظر مي رسد حدود 10 شعبه غيرقانوني در سطح شهر دايره كرده باشد.به گزارش فارس، در سيستم اي بي ال كه تاكنون۹ هزار نفر به عضويت آن درآمده اند، افراد با آموزش هايي كه مي بينند، ياد مي گيرند چگونه روي مردم تاثيرگذار باشند و آنها را متقاعد كنند تاوارد اين چرخه شوند.اين سيستم كه بيشتر دنبال جذب نقدينگي هاي سرگردان در بازار است، تمايلي به حضور در عرصه هاي توليدي ندارد.
به نظر مي رسد پيش از آن كه تجربه گلدكوئيست تكرار شود، مسئولان بانك مركزي و دستگاه قضايي بايد دراين رابطه اقداماتي جدي به عمل آورند.

حجره
003372.jpg
ايران در رتبه سوم
جاي تعجب است اما حقيقت دارد. ايران در بين كشورهاي آسيايي سومين مصرف كننده طلا به شمار مي رود. روابط عمومي خانه معدن ايران اعلام كرد كه سالانه 2هزارو۶۰۰ تن طلا در دنيا توليد مي شود كه در اين ميان هند بزرگترين مصرف كننده اين فلز پرقيمت است.براساس اين گزارش،  معدن كاري طلا از پنج هزار سال پيش از ميلاد تا امروز ادامه داشته و در اين مدت 135 هزارتن طلا توليد شده است كه نيمي از اين ميزان تا سال 1960 و مابقي طي چهل سال اخير در دنيا توليد شده است.
003330.jpg
قاچاق به پاكستان
ايران يكي از مهمترين منابع قاچاق كالا به پاكستان به شمار مي رود.
محسن بهرامي، سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز به فارس گفت: «بيشترين موارد قاچاق مربوط به سوخت و محصولات نفتي است و به دليل اختلاف شديد قيمت سوخت در اين طرف مرز و آن طرف، انگيزه براي قاچاق فرآورده هاي نفتي و سوخت بالاست.»گفته مي شود كه مرزنشينان براي گذران زندگي روزمره بخشي از قاچاق را تدارك مي بينند اما قسمت اعظم اين عمل غيرقانوني توسط شبكه هاي سازمان يافته مافيايي انجام مي شود.
003342.jpg
ضرر يكهزار و۲۰۰ميليارد ريالي
مصوبه شوراي پول واعتبار مبني بر 16 درصدي بودن نرخ سود بانكي، باعث شده بخش وسيعي از خبرهاي مربوط به حوزه اقتصاد به اين موضوع اختصاص يابد.
در اين باره ابوالفضل اكرمي، رئيس دايره پولي وبانكي اداره بررسي اقتصادي بانك مركزي به ايلنا گفت: كاهش نرخ سود بانكي مبني بر 16 درصد، سالانه يكهزار و۲۰۰ميليارد ريال از درآمد بانك ها مي كاهد.وي افزود: با اعمال اين سياست، نرخ سود سپرده ها دچار تغيير نخواهد شد و بين 7 تا 17درصد باقي مي ماند. بنابراين اعمال سياست كاهش نرخ سود بانكي از نظر بانك مركزي سياستي در راستاي كاهش نرخ تلقي مي شود.
نرخ جديد چند محصول
سازمان ميادين ميوه و تره بار و فرآورده هاي كشاورزي شهرداري تهران نرخ جديد سيب زميني، گوجه سبز، خيار و هندوانه را در ميادين وبازارهاي روز اعلام كرد.
براساس اين گزارش، قيمت هر كيلو سيب زميني نو بسته بندي شده درجه يك 250تومان و سيب زميني انباري بسته بندي  شده درجه يك 220تومان اعلام شده است.همچنين قيمت هر كيلو گوجه سبز درجه يك 800تومان،  خيار رسمي وگلخانه اي درجه يك 260 تومان وهندوانه بالاي سه كيلوگرم 170 تومان اعلام شده است.
003339.jpg
شهريه ميليوني و ظلم به دانش آموزان
روابط عمومي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان،در بيانيه اي آورده است: شهريه هاي مدارس غيرانتفاعي به صورت منطقه اي و بدون توجه به توان مالي دانش آموزان كشور مي تواند فاصله طبقاتي موجود را در آموزش وپرورش گسترش دهد.براساس اين گزارش، حذف سقف شهريه از مدارس غيرانتفاعي و گرفتن شهريه هاي ميليوني در قالب فعاليت هاي فوق برنامه، ظلم مضاعفي است كه به بيش از يك ميليون دانش آموز كشور در نظام آموزش وپرورش كنوني روا داشته شده است.

|  آرمانشهر  |   ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   جهانشهر  |   دخل و خرج  |   درمانگاه  |
|  طهرانشهر  |   شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |