همكاري شهرداري مشهد و هرات
شهرداري مشهد براي ارتقا سطح شاخص هاي شهري هرات در افغانستان، براي همكاري با اين شهر اعلام آمادگي كرده است.
هاشم بني هاشمي، شهردار مشهد در بازديد رفيق مجددي، شهردار هرات از پروژه هاي شهري مشهد، گفت: ارتقا سطح شاخص هاي شهري هرات در گام نخست از آموزش، استفاده از امكانات و پتانسيل هاي اجرايي و انتقال تجربيات شهرداري مشهد آغاز مي شود.
شهردار مشهد افزود: تبادل تجربيات شهرسازي و توان سنجي پيمانكاران و مجريان شهري هرات از محورهاي اصلي مذاكره با شهردار هرات است و انتقال تجربيات شهرداري مشهد و همكاري هاي متقابل، باعث توسعه پيشرفت و آباداني شهر هرات مي شود.
شهردار هرات افغانستان در اين ديدار گفت: زيرساخت هاي شهري هرات به دليل وجود جنگ طولاني دستخوش تغيير و دگرگوني شده است و در بخش شهرسازي، فضاي سبز، معابر عمومي، حمل و نقل، جمع آوري زباله، هدايت آب هاي سطحي با فقر نسبي رو به رو است.
وي آموزش كارشناسان شهري افغانستان را زمينه مناسبي براي رشد شاخص شهري هرات عنوان كرد و گفت: هرات از نظر فرهنگي، اجتماعي و تاريخي با مشهد داراي مشتركات فراواني است و آمادگي داريم در زمينه ارتقا شهر هرات همكاري كنيم.
نيمي از تاكسي هاي كشور در تهران
بيش از نيمي از تاكسي هاي كشور در تهران تردد مي كنند و اين را هنگام عبور از شهر با نگاه كوتاهي مي توان ديد.
بررسي ها نشان مي دهد از مجموع 150 هزار دستگاه تاكسي و تاكسي موقت در حال تردد در سراسر كشور، حدود 80 هزار دستگاه تاكسي و تاكسي موقت در تهران تردد مي كنند. بر اساس اين گزارش، بالا بودن جمعيت تهران و مركزيت اين شهر سبب شده است روزانه 13 ميليون سفر شهري در پايتخت صورت گيرد.
بررسي ها نشان مي دهد 5/4 ميليارد سفر شهري با استفاده از تاكسي و تاكسي موقت در كشور صورت گرفته كه حدود نيمي از اين سفرها در تهران اتفاق افتاده است.
۲ ميليارد و 800 ميليون سفر شهري در تهران با استفاده از تاكسي صورت مي گيرد. بالا بودن تعداد سفرهاي شهري و نارسايي سيستم حمل و نقل عمومي سبب شده است استفاده از خودروهاي شخصي در تهران بشدت افزايش يابد.
بسياري از خودروهاي در حال تردد در خيابان ها در ساعات اوج ترافيك تك سرنشين هستند. اين مسئله رشد بالاي مصرف سوخت در تهران و آلودگي شديد هوا را در پي داشته است.
حمل و نقل ريلي براي شهرهاي پرجمعيت
شهرهاي بالاي 500 هزار نفر جمعيت صاحب حمل و نقل ريلي مي شوند، اما در صورتي كه مجلس اين مصوبه را تصويب كند.
در واقع در صورت تصويب مجلس، شهرداري هاي شهرهاي بالاي 500 هزار نفر جمعيت، مكلف به تدوين طرح جامع حمل و نقل و ترافيك خواهند شد. اين پيش بيني در قالب مفاد لايحه حمايت از سامانه هاي حمل و نقل ريلي درون شهري صورت گرفته است.
بر اين اساس در صورت تصويب مجلس، انجام مطالعات امكان سنجي سامانه حمل و نقل ريلي درون شهري بر مبناي طرح جامع حمل و نقل و ترافيك مصوب، الزامي است. مرجع تصويب مطالعات ياد شده، شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور خواهد بود.
در اين لايحه پيش بيني شده است دولت حداكثر تا سقف 50 درصد از هزينه مطالعات و سرمايه گذارهاي ايجاد سامانه هاي حمل و نقل ريلي درون شهري را بپذيرد .
در صورت تاييد نهايي اين لايحه شهرداري ها مي توانند با روش BOT ساخت، بهره برداري و واگذاري سامانه هاي حمل و نقل درون شهري را به سرمايه گذار هاي داخلي و خارجي واگذار كنند.
بر اساس اين گزارش، راه اندازي سيستم حمل و نقل ريلي نيز جزو وظايف شهرداري ها پيش بيني شده است. راه اندازي قطار سبك شهري، تراموا، منوريل، مترو و سيستم هاي مشابه در قالب اين طرح گنجانده شده است كه با توجه به وضعيت شهر، تصميم درباره راه اندازي سيستم هاي مذكور اتخاذ خواهد شد.
راه اندازي سيستم حمل و نقل ريلي عاملي موثر در كاهش استفاده از خودروي شخصي، افزايش ضريب نفوذ سيستم حمل و نقل عمومي و كاهش مصرف سوخت است.
كميسيون عمران، گزارش شور اول اين لايحه را به مجلس شوراي اسلامي ارائه كرده و پيش بيني مي شود كليات اين لايحه بزودي در صحن علني مجلس مورد بررسي قرار گيرد.