يكشنبه ۸ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۰
يك پرس غذاي ساده اشرافي شده
خوردن ميگو؛ روياي قشر متوسط
003531.jpg
قيمت ميگو به دليل ميل توليدكنندگان به صادرات ميگو به رقمي نزديك 10 هزار تومان در شهري مثل تهران رسيده و امكان استفاده از آن براي اقشار متوسط جامعه تقريبا فراهم نيست وميگو به غذايي تزئيني تبديل شده است
ميگوي پاك نكرده در بازار ماهي فروش هاي تجريش كيلويي 9 هزار تومان به فروش مي رسد! يعني هرنيم كيلو ميگوي پاك شده و يك وعده غذايي براي 3 نفر، 9 هزار تومان!
شايد اين جمله براي خيلي از افرادي كه ميگو را ملخ دريايي مي نامند مهم نباشد، اما اينكه تنها 5 درصد از توليد ميگو به مصرف داخلي مي رسد و اين امر مي تواند باعث گران شدن اين ماده غذايي سرشار از پروتئين باشد چطور؟
بنا به گفته معصوم، مدير اتحاديه صادركنندگان ميگوي ايران در سال 82 تنها 6 هزار تن ميگو صادر شده است، اين در حالي است كه در سال 83 با افزايش 20 درصدي صادرات ميگو روبه رو بوده ايم.
از ميزان توليدات داخلي تنها حدود 5 درصد توليد به مصرف داخلي رسيد، اين 5 درصد يا به صورت مجاز عرضه يا به صورت غيرمجاز صادر مي شود.
توليد ميگو در سال 83 حدود 8 هزار و 500 تن بوده است. اعضاي اتحاديه صادركنندگان ميگو معتقدند اگر صنعت پرورش ميگو به همين منوال ادامه يابد در سال 84 ميزان توليد داخلي به مرز 10 هزار تن خواهد رسيد.
سال گذشته بخش اعظم ميگوي صادراتي ايران به كشورهاي اروپايي و مقدار كمي از آنها به بازارهاي آمريكا صادر شده است.
به نظر مي رسد افزايش توليدات بر قيمت ميگو در بازارهاي داخلي تاثيرگذار نخواهد بود، چون صادركنندگان ميگو در نظر دارند مقدار ميگوهاي اضافي را جذب بازارهاي آمريكا و ژاپن كنند.
از نواحي كم عمق تا كانال هاي پرورش
ميگوها سخت پوستاني هستند كه در نواحي كم عمق آبهاي شور و درياها زندگي مي كنند و تنها گونه هايي از آنها در آبهاي شيرين زندگي مي كنند. ميگو به وسيله لنج يا كشتي صيد مي شود و پس از انتقال به ساحل به دو دسته قابل عمل آوري يا عرضه تازه به بازار تقسيم مي شود. اما شيلات ايران پس از انجام مطالعات مقدماتي در زمينه توليد ميگوي پرورشي در سال 1363، به ايجاد محل هايي براي پرورش ميگو پرداخت.
سال 1369 اولين كميته تخصصي پرورش ميگو از سوي شيلات تشكيل شد و توليد لارو (بچه) ميگو، احداث تاسيسات زيربنايي و نيز ارائه خدمات آموزشي و ترويجي در قالب مطالعات و طرح هاي عمراني بلندمدت، در دستور كار اين كميته قرار گرفت. عمليات آزمايشي و موفقيت آميز پرورش ميگو در يك مزرعه 2 هكتاري در منطقه چوئبده آبادان در سال 1371 و از طريق واردات 300 هزار قطعه لارو از مالزي و برداشت 3/2 تن ميگو از 3/1 هكتار سطح زير كشت مفيد سبب شد كه كار پرورش ميگو به شكلي جدي دنبال شود. نخستين مركز پرورش ميگو در منطقه آبادان و ديگر استان هاي حاشيه غربي رودخانه بهمن شير آغاز شد. بيش از 63 هزار هكتار در استان هاي جنوبي كشور براي پرورش ميگو، مساعد و مناسب تشخيص داده شد كه 36 درصد آن در استان هرمزگان، 34 درصد در استان سيستان و بلوچستان، 2 درصد در استان بوشهر و 8 درصد در استان خوزستان قرار داشت.
كوچك و مغذي
ميگو جزو چند ماده غذايي از جمله گوشت گوسفند، گوساله، مرغ و ماهي و ... است كه با ذخيره بالاي پروتئين همراه است.
ميزان كلسترول هر 100 گرم ميگو حدود دوسوم ميزان كلسترول در يك تخم مرغ 5 گرمي است. يعني در ميزان برابر، كلسترول ميگو يك سوم كلسترول تخم مرغ است، اما در ميگو اسيد چرب اشباع كه براي سلامتي مضر است وجود ندارد و مي تواند به كاهش كلسترول خون كمك كند.
ميگو از مقدار قابل توجهي فسفر و آهن برخوردار بوده و براي كودكان در حال رشد و زنان باردار بسيار مفيد است. به نسبت ساير غذاهاي گوشتي، گوشت آن نرم تر است، به همين دليل براي افراد مسن كه به دليل ضعف دهان و دندان كمتر قادر به جويدن و هضم غذا هستند، بسيار مفيد است.
بعضي معتقدند كه شاه ميگو مفيدتر است. درست است كه اين نوع در مقايسه با ديگر ميگوها از جثه بزرگتري برخوردار است، اما پيرتر است و ميگوهاي ريزتر مزه بهتري دارند.
روشهاي تشخيص ميگوهاي سالم و غير سالم
ميگو به دليل دارا بودن اسيدهاي چرب غير اشباع خيلي سريع خراب مي شود. چون تمام اندام هاي گوارشي ميگو در ناحيه سر آن قرار دارد، مرحله فساد ميگو از سر آن آغاز مي شود. برخي افراد سودجو هنگام آغاز مرحله فساد آن را جدا كرده و بدون سر مي فروشند و شايد پس از آن پوست ميگوي فاسد را جدا كرده و بفروشند، اما اين به آن معني نيست كه هر ميگوي پوست كنده اي فاسد شده است. ميگوي سالم سري به بدن چسبيده، سفت و رنگي متناسب با گونه هاي مختلف آن دارد، پس از پخت، تقريبا تمام ميگوها به رنگ صورتي مايل به قرمز درمي آيند كه شدت اين رنگ نشانه سلامت ميگو است.
رنگ ميگو بايد يكنواخت باشد، لكه هاي سياه به شكل خال هاي درشت نشان از عدم سلامت ميگوست، خال هاي ريز پراكنده در سطح بدن طبيعي است.
ميگوي تازه بوي بد ندارد و بوي خاص ميگو اصلا تند نيست، ولي اگر خراب شود، بوي شديد و تند آمونياك از آن استشمام مي شود. ميگويي كه در ساحل بلافاصله فروخته مي شود و بعد از صيد به فروش مي رسد، سالم است.
نگهداري ميگو
اگر در شهرهاي جنوبي ميگو را خريداري مي كنيد، بايد همان لحظه سركنده و با پوست فريز شود، اما اگر به صورت بسته بندي و منجمد خريداري مي شود، بايد به تاريخ توليد، انقضا و كد بهداشتي جعبه دقت كرد. سپس در فريز خانگي و در حدود منفي 1آ درجه سانتيگراد نگهداري شود. بسته بندي بايد به گونه اي باشد كه مجبور به دوباره فريز كردن ميگو نشويد. ميگوي پوست كنده را نمي توان در فريزر نگاه داشت.
۲۱ سال تجربه
اكنون با گذشت 21 سال از آغاز پرورش ميگو در كشور مسئولان اميدوارند در سال 84 توليد ميگو به مرز 10 هزار تن برسد.
در همين شرايط است كه قيمت ميگو به دليل ميل توليدكنندگان به صادرات ميگو به رقمي نزديك 10 هزار تومان در شهري مثل تهران رسيده و امكان استفاده از آن براي اقشار متوسط جامعه تقريبا فراهم نيست و ميگو به غذايي تزئيني تبديل شده است.
رستوران ها خوراكي را كه در آن تقريبا 5 يا 6 ميگوي متوسط وجود دارد، كمتر از 4 هزار تومان نمي فروشند. غذاي صادراتي ايران در ايران كمياب شده است.

حجره
003573.jpg
ميوه هاي ارزان در ميادين
ميانگين قيمت محصولات عرضه شده در ميادين ميوه و تره بار 40 تا 100درصد پائين تر از قيمت بازار است.محمد صلاحي مديرعامل سازمان ميادين و ميوه و تره بار شهرداري به مهر گفت: براساس آمار موجود در 54 هفته سال گذشته، معدل قيمت محصولات عرضه شده در ميادين ميوه و تره بار شهرداري 8/129 درصد ارزانتر از بازار بوده است.وي با اشاره به افزايش تعداد ميادين ميوه و تره بار در سطح شهر تهران،  اظهار داشت: تعداد ميادين ثابت ميوه و تره بار شهرداري تهران تا پايان سال از 77 بازار به 200 بازار و جايگاه هاي سيار از 75 به 200 مي رسد.بنابراين اگر قصد خريد داريد به ميادين ميوه وتره بار هم سري بزنيد.
003576.jpg
۲۰ ميليون نفر با موبايل
با واگذاري 15ميليون سيم كارت اعتباري تاليا، شمار مشتركان تلفن همراه به 20 ميليون نفر مي رسد.
وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات در اين باره گفت:  حدود 20 ميليون شماره تلفن همراه را نيز بهره بردار دوم و سوم تا پايان برنامه چهارم توسعه در اختيار متقاضيان قرار خواهند داد.
003591.jpg
گمركي تويوتا چقدر است؟
دفتر تعيين ارزش گمرك ايران،  ارزش گمركي شش مدل خودروسواري تويوتاي وارداتي به كشور را اعلام كرد.به گزارش فارس قيمت تويوتاي مدل كرولا تحويل در بندر نيگوياي ژاپن، يك ميليون و 229 هزار و 200 ين است كه با هزينه حمل 92 هزار و 800 يني آن در بندرعباس به قيمت يك ميليون و 322 هزار ين تحويل داده خواهد شد.براساس اين گزارش، تويوتاي مدل كمري۴‎/۲ تحويل در ملبورن 12هزار و 870 دلاراست كه با هزينه حمل يكهزار و۱۰۰دلاري، قيمت آن براي تحويل در بندرعباس به 13هزار و 770 دلار خواهد رسيد.تويوتاي مدل كمري 5 /3 تحويل در ملبورن 17هزار و 660 دلار است كه با هزينه يكهزار و۱۰۰دلاري تحويل در بندرعباس، قيمت آن به 18 هزار و۷۸۰ دلار خواهد رسيد.بر اساس اين گزارش، تويوتاي مدل پرادو 7/2 تحويل در نيگوياي ژاپن حدود 2ميليون و 267هزار و۳۰۰ ين است كه با هزينه حمل 128 هزار و۶۰۰ يني، قيمت آن در بندرعباس به 2ميليون و 385 هزار و۹۰۰ ين خواهد رسيد.
003588.jpg
خودرويي براي تشريفات
مجلس از جايگزيني خودرو سمندسرير به عنوان خودرو ديپلماتيك ايران به جاي خودروهاي خارجي در ناوگان تشريفات و سفارتخانه هاي خارج ازكشور حمايت مي كند.
عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: در صورت ورود سمندسرير به ناوگان تشريفاتي سفارتخانه هاي ايران در خارج از كشور ظرفيت ها و قابليت هاي صنعتي ايران به دنيا معرفي مي شود.

زاويه ديگر
ايران باتجارت جهاني
003525.jpg
پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني اين روزها به مهمترين اخبار اقتصادي كشور تبديل شده است. درخواست ايران براي عضويت در WTO از سال 1996 تاكنون 23 بار مطرح شده كه هر بار از سوي آمريكا رد شده است. اما آمريكا اين بار قصد مخالفت ندارد.
الحاق به اين سازمان بين المللي در ساليان اخير يكي از سياست هاي تجاري و اقتصادي ايران بوده كه مسئولان ايراني بارها آن را به عنوان فرصتي براي اقتصاد ايران خوانده اند، ضمن اينكه پذيرش در يك سازمان كاملا اقتصادي با بهانه هاي سياسي در خصوص ايران رد مي شد.
اسفنديار اميد بخش، سرپرست دفتر نمايندگي تام الاختيار ايران در سازمان تجارت جهاني به ايلنا گفت: آغاز فرآيند الحاق ايران را بايد 26 مي 2005 دانست، چرا كه در تاريخ اقتصاد كاري ايران، آغاز فرآيندي كاملا مقتدرانه در اقتصاد كشور است، ضمن اينكه چگونگي آغاز اين فرآيند نبايد فراموش شود.
وي ادامه داد: بحث ديگر مطرح شده در سازمان تجارت جهاني، متوسط تعرفه كشورهاي در حال توسعه است كه بايد سه تا چهار برابر كشور هاي ديگر باشد و اين در حالي است كه متوسط تعرفه براي ايران در سال 84 ، حدود 22 درصد در نظر گرفته شده است.
وي گفت: تعرفه ايران مشكلي را براي انجام مذاكرات به وجود نخواهد آورد چرا كه تعرفه هاي ما اكثرا با تعرفه هاي مورد توجه سازمان تجارت جهاني همخواني دارد و فقط در برخي از موارد بايد آن را مطابق استاندارد WTO كنيم.
محمد نهاونديان، رئيس مركز مطالعات جهاني شدن نيز گفت: استفاده از بازار گشايي هاي صادراتي باب عضويت در اين سازمان را مي گشايد و بايد اين امر مورد توجه قرار گيرد، چرا كه عضويت در اين سازمان پس از پايان مذاكرات و تصويب پروتكل الحاقي صورت مي گيرد.
عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني مي تواند كنترلي براي توليدات محصولات و كالاهاي داخل كشور نيز به شمار رود. به بيان ديگر با عضويت در اين سازمان، ايران موظف است كپي رايت را رعايت كند. بنابراين اجناس تقلبي با مارك هاي معروف در اين عرصه جايي نخواهد داشت.
عده اي اين امر را نگران كننده مي دانند چرا كه ممكن است سبب افزايش قيمت ها شود و عده اي ديگر عقيده دارند اگر جنسي گران خريده شود اين اعتبار وجود دارد كه تقلبي نيست.
عضويت در WTO و رعايت كپي رايت (حقوق مادي و معنوي پديد آورنده) حتي در عرصه محصولات فرهنگي نيز تاثير گذار خواهد بود و قشر فرهنگي مي توانند به احقاق حقوقشان دلگرم باشند. به هر حال هنوز جزئيات امر به طور كامل مشخص نشده، اما عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني در واقع قدم گذاشتن به دالان هاي پر پيچ و خم سياسي و اقتصادي در گستره بين المللي است كه گذر زمان زواياي پنهاني آن را آشكار مي كند.

قيمت انواع خودرو
003594.jpg
003597.jpg
003600.jpg

دخل و خرج
تهرانشهر
جهانشهر
زيبـاشـهر
يك شهروند
|  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |