دوشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۱
هزينه هاي كابوس مرگ
اعتياد نه تنها براي دولت بار مالي دارد، بلكه به خانواده ها نيز فشار اقتصادي تحميل مي كند
003621.jpg
يك مريض معتاد به مواد مخدر نه تنها هنگام مصرف مواد هزينه هايي را به خود و خانواده تحميل مي كند، بلكه هنگام ترك و بازگشت نيز بايد هزينه هاي جريمه و بازپروري را متقبل شود و اينها تنها هزينه هاي غير معنوي اعتياد هستند
ساناز قاضي زاده
نخستين بار نمي دانست چگونه بايد با خانواده تماس بگيرد و دوباره بگويد كه «مرا گرفته اند، الان در زندان ... هستم.»
لحظه اول با خودش گفت: «مشكلي نيست، وقتي بابا بفهمه حتما به سراغم مياد و قضيه حل مي شه و آزاد مي شم!»
پدرش يك بازنشسته بود و تازه شغل دومي پيدا كرده بود تا خرج زندگي يك خانواده چهار نفري را كه يك دانشجوي دانشگاه آزادي هم داشتند، بپردازد.
به دو يا سه نفر از همبندي ها سپرد تا وقتي آزاد شدند با منزلش تماس بگيرند و از او بگويند و بندي كه در آن زنداني است.
شب اول به دوم نكشيده فهميد اين بار با چند بار گذشته فرق دارد. پدري كه صد تومان مي داد كه پسرش يك شب بيرون نخوابد، اين بار ديگر به سراغ پسر نرفته بود.
روز دوم، هم موادي براي مصرف نداشت و هم نمي دانست بيرون از ميله ها چه مي گذرد. به درد ترك، سردرد و عصبانيت هميشگي هنگام ترك، ترس هم اضافه شده بود.
چشمانش را كه روي هم مي گذاشت خواب هاي روزها و سالهاي باطل زندگي اش را مي ديد، روزهايي مثل 10 سال پيش كه براي خريد يك واكمن 2 هزار توماني مادرش را مجبور كرد از همسايه پول قرض بگيرد. وقتي كه براي رفتن به اسكي با همكلاسي هايش حتي از فروختن لباس هايش هم نمي گذشت.
روزهايي كه به خاطر مسافرت با هم دوره اي ها و خوشگذراني ، درسش را كنار گذاشت و آن همه هزينه كه پدرش بابت معلم خصوصي پرداخته بود را به باد داد.
روزهايي كه توبه كرد و يك موتور 500 هزار توماني خريد و رفت پيك موتوري شد و همزمان با دريافت اولين حقوق، آن وسوسه لعنتي دوباره به سراغش آمد و شروع كرد، درست ماه دوم بود كه پس از مصرف مواد چرتش گرفت، ماشين مقابلش را دو تا ديد و چنان تصادف كرد كه دو ماه خانه نشين شد. شايد فضاي سرد زندان و آن  همه غريبه كه هر كدام به فكر كار خود بودند فرصتي مي داد تا به روزهايي فكر كند كه مادرش آنقدر غصه خورده بود تا ناراحتي قلبي گرفته و راهي بيمارستان شد و به مادر و پدر كارمندي فكر كرد كه حاضر بودند هزينه سيگار و قرص روزانه اش را بدهند تا با آن شكل و شمايل بيرون نرود. روزي 2 هزار تومان از مادرش مي گرفت تا سيگار بخرد و شايد مواد درجه سه اي كه پس از مصرف بتواند رو به روي تلويزيون بنشيند و تا صبح چرت بزند.
روزهاي بعد وضع فرق مي كرد، بايد پول بيشتري جور مي كرد چون هزينه  موادش بالا مي رفت. آن زمان بود كه از هيچ چيز نمي  گذشت حتي ساعت يادگاري خودش.
فكر مي كرد كه ديگر خانواده به سراغش نمي آيند، اما بر خلاف تصورش هنوز خواهر دانشجو، مادر كارمند و پدر بازنشسته اي داشت كه نگران بدتر شدن او و اوضاع شده بودند. به دادگاه انقلاب مراجعه كرده بودند و پس از دريافت و تحمل نگاه هاي تحقير آميز خيلي ها و مسئولي كه بايد پاسخي به آنها مي داد، متوجه شدند كه براي يك گرم هروئيني كه او در جيب داشته و اعتيادش، جريمه اي برابر با حقوق سه ماه مادر در انتظار آنهاست. تازه پس از مراحل تخليص و تشخيص درصد خالص بودن مواد معلوم شد كه تنها يك چهارم ماده اي كه او مصرف مي كرده، ماده اصلي بوده و بقيه قرص ها و مواد اضافه شده غير بهداشتي به هروئين او بوده است.
هر روز تحمل زندان از جانب او، جريمه را 5 هزار تومان كاهش مي داد. اما خانواده  تحمل نمي كرد كه جوان مريضشان در چنان شرايطي در زندان بماند و درست است كه روزهاي آخر به خاطر مواد جمع خانواده را آن چنان متشنج كرده بود كه كار براي بقيه سخت شده بود اما روزهاي سالم بودنش چه؟ او مريض بود و بايد به محض خروج از زندان به يك روانپزشك مراجعه مي كرد. پزشك براي هرجلسه 30 دقيقه اي 6 هزار تومان مي گرفت. قرص ها هم هزينه اي نزديك به روزي 4 هزار تومان برمي داشت. اما چاره اي نبود، او بايد سالم مي شد، به جمع خانواده باز مي گشت و درسش را دوباره آغاز مي كرد و براي خودش كسي مي شد. اما اگر بيماري هاي حاصل از خوردن قرص هاي روان گردان اجازه مي داد، كليه اي كه ديگر كليه نبود، كبدي كه .... دندان هايي كه در اولين سالهاي جواني از دست رفته بودند و ترميم هر كدام هزينه اي نزديك به 50 تا 70 هزار تومان برمي داشت.
او بايد براي يك لحظه رفتن به حالت مورد نيازش در زمان اعتياد، هزينه هاي مادي و معنوي نه چندان ارزاني را مي پرداخت. او تنها بيمار (معتاد) ايران نيست، غير از هزينه هايي كه ماده مخدر بر خانواده ها تحميل مي كند و هزينه هايي كه صرف زندان و بازپروري معتادان مي شود، ستادي چون ستاد مبارزه با مواد مخدر از محل رديف 101034 بر اساس قانون بودجه كل كشور، اعتبار يكصدو چهارده ميلياردو پانصد ميليون توماني صرف هزينه هاي پيشگيري و درمان اعتياد كرده است.
اگر اين هزينه  به هزينه نيروهاي مبارزه با مواد مخدر، حمل و ... اضافه شود و بهانه اي چون ما همسايه افغانستان و پاكستان هستيم و محل عبور و ترانزيت مواد مخدر، آن وقت مي توان، گفت: اي كاش همسايه افغانستان نبوديم!

آيا سفارش دادن كالا بدون ترك خانه عملي خواهد شد؟
خريد اينترنتي در آغاز راه
003666.jpg
خريد كردن در دنياي امروز با شيوه هاي ديگري عملي است و از روش هاي سنتي گذر كرده است. به عبارت ديگر، مي توان از ابزار جديد دنياي مدرن براي خريد كردن نيز استفاده كرد. كافي است وسواس ها و دغدغه هاي ريشه دار، از دل و جان دور شوند، بعد با خيال راحت مي توان داخل منزل نشست و خريد كرد. البته اين شيوه نيازمند اعتمادي متقابل است. خريدار بايد به فروشنده اطمينان داشته باشد كه جنس قابل قبول و مطلوبي را ارائه مي كند و از سوي ديگر فروشنده نيز بايد بداند كه خريدار وجه موردنظر را پرداخت خواهد كرد.
شيوه نوين خريد كردن كه به ياري اينترنت قابل انجام است، فوايد ديگري نيز به همراه دارد و آن پرهيز از حضوردر مناطق آلوده است. بدين ترتيب مي توان از دام سر درد و حالت تهوع و سوزش چشم گريخت، در خانه نشست و منتظر اجناس درخواستي ماند،  اما پيش از آن بايد در اينترنت جست وجو كرد، سايت هاي مختلف را از نظر گذراند و در نهايت با توجه به قيمت و نوع كالا تلفن را برداشت و سفارش داد. اين روش شايد امروز عجيب به نظر برسد، اما با گذشت زماني نه چندان طولاني، متداول شدن آن ميسر خواهد شد.
كمتر از يك دهه پيش نيز سفارش محصولات مختلف خوراكي از سوپرماركت ها و حتي اغذيه فروشي ها و رستوران ها، پديده غريبي به نظر مي رسيد، اما اينك در شهرهاي بزرگ به موضوعي عام بدل شده. در محل كار و منزل فرقي نمي كند،  با يك تلفن و ساعتي حوصله مي توان انواع بسته بندي هاي رنگين را بدون ترك محل - تحويل گرفت. راه اندازي سامانه هايي به نام پيك موتوري را نيز به گسترش و توسعه سفارش از منزل و محل كار افزود. بنابراين از همين امروز مي توان روزگاري را پيش بيني كرد كه خريدار بدون ترك محل كار يا منزل انواع كالاهاي الكترونيك خانگي و نظاير آن را سفارش دهد. گرچه اين شيوه در كشورهاي صنعتي و توسعه يافته سالهاست به امري متداول بدل شده ، اما هنوز در كلانشهرهاي ايران در آغاز اين راه هستند. شايد به اين دليل كه استفاده از اينترنت عموميت نيافته و شايد كساني كه امروزه خريداران اصلي لوازم مختلف هستند درصد اندكي از كاربران اينترنتي را تشكيل مي دهند و شايد كاربران به فروشندگان، اطميناني صددرصد ندارند. به هر حال گذر زمان براي تمام اين عدم قطعيت ها راه حلي خواهد يافت؛راه حلي كه در بسياري از كشورهاي صنعتي آزموده شده و نتايج مطلوبي نيز به همراه داشته است.
در اين ميان نكته بدبينانه اي نيز وجود دارد. برخي با اين شيوه قادر خواهند بود نبوغ نهفته خويش را بيدار كرده و با شگردهاي خاص، دست به كلاهبرداري هاي كلان بزنند. اما اين بهانه جويي ها چندان عقلايي نيست. راه هاي آزموده شده را مي توان طي كرد، به عبارت ديگر كافي است الگوهاي امتحان شده در كشورهاي داراي تجربه را به كار گرفت و موفق هم بودو بدين ترتيب هزينه هاي ناشي از درمان عارضه هاي آلودگي هوا، رفت و آمد در شهر پرترافيك تهران و اتلاف وقت را به طرز چشمگيري كاهش داد.

آيا لباس هاي چيني گران مي شود؟
به گزارش خبرگزاري رسمي «شين  هوا»، چين به خاطر فرو نشاندن نگراني آمريكا و اتحاديه اروپا قيمت 74نوع از كالاهاي نساجي خود از جمله تي شرت، شلوار و لباس زير را افزايش  مي دهد.
اجناس چيني به علت قيمت ارزان كارگر در اين كشور طي سالهاي اخير قدري كم بوده كه توانسته است بازار دنيا را تسخير كند تا اين قضيه به واكنش شديد آمريكا و اتحاديه بدل شود.
از زمان لغو سقف 30ساله صادرات كالا در جهان در ژانويه 2005، صادرات برخي از پوشاك توليد چين به كشورهاي اروپايي تا 500 درصد افزايش يافت. اين تنها بخشي از آمار حاكي از پيشرفت نساجي چين است. رهبران صنعت نساجي آمريكا مي گويند: از آغاز سال جاري ميلادي بيش از 16هزار كارگر اين بخش بيكار شده اند.
صادرات جوراب زنانه توليد چين به اتحاديه اروپا در ماه هاي ژانويه و فوريه حدود دو هزار درصد افزايش داشته. اين رقم براي ژاكت و پلوور چيني، 893درصد بوده است. احتمالا جنس هاي چيني در ايران نيز از چنين افزايش قيمتي برخوردار خواهند بود.

قيمت انواع تلويزيون در سايت هاي اينترنتي(قيمت ها به هزار تومان)
پاناسونيك TX-43P800Xا.........43اينچ پروجكشن، سري تائوگيگا 100 هرتز، تصوير در تصوير ............515/1
پاناسونيك TX-34P800 ............ا۳۴اينچ، صفحه تخت، سري تائوگيگا 100 هرتز، تله تكست فارسي........420/1
توشيبا 29JZ9UM..........................ا۲۹اينچ، سري سيتي فيس، تصوير در تصوير، با 2 تيونر، 2 ورودي دي وي دي....... 960
پاناسونيكTX-29F125 ............ا۲۹اينچ، صفحه تخت، تائوگيگا 100 هرتز، تصوير در تصوير، فارسي.........725
پاناسونيك TX-29FJ20............. ا۲۹اينچ، صفحه تخت، سري تائو گيگا، تله تكست فارسي..........................497
پاناسونيك TX-25FJ20............. ا۲۵اينچ، صفحه تخت سري تائوگيگا، تله تكست فارسي............................415
پارس 29-21S ............................كنترل ديجيتال پردازش رنگ، بازي بينگو، راهنماي تنظيم و صداي استريو...290
پاناسونيك TX-21FJ70.............ا۲۱اينچ، صفحه تخت، سري تائوگيگا، ساب ووفر، تله تكست فارسي..........270
ال.جي CT-15Q92EX............ ا۱۵اينچ، صفحه تخت، تله تكست فارسي و چشم ديجيتال.........................138
پاناسونيك TX-21FJ20.............ا۲۱اينچ، صفحه تخت، سري تائوگيگا، تكست فارسي................................240
توشيبا 21JZ6TM.......................ا۲۱اينچ، سري بومبا با صفحه نمايش كاملا تخت و وروديDVD ............ا۱۹۹
ال.جي CT-1592EX............ ا۱۵اينچ، صفحه تخت، تله تكست فارسي و چشم ديجيتال..........................138
پارس 21-F-135........................ا۲۴ ماه ضمانت...........................................................................................165
سونيFDTrinitron WEGAKV-AR21M81 .....................با ضمانت 18 ماهه ................................326

حجره
003618.jpg
كارگران گران، مانتوي گرانتر
گران شدن مانتوهاي بهاره به دليل بالا رفتن مزد كارگران روزمزد و توليدي هاي دوخت و دوزاست.
به گزارش تهران نيوز، يكي از توليدكنندگان پوشاك زنانه گفت: باوجود اينكه در سال جديد قيمت پارچه تفاوت چنداني نسبت به سال گذشته نكرده، اما بالا رفتن هزينه كارگر روزمزد و خياط و... در نرخ مانتو نيز تاثيرگذاشته و باعث افزايش نرخ آن شده است.
وي درباره مانتوهاي وارداتي افزود: از آنجايي كه هزينه توليد لباس در اكثر توليدي هاي كشور تركيه نسبت به توليدي هاي موجود در ايران كمتر است و كارگران آنها با هزينه كمتري كارهاي دوزندگي را انجام مي دهند، بسياري از نمايندگي هاي لباس هاي خارجي در ايران با استفاده از اين مراكز ارزان قيمت ترك، لباس هاي خود را وارد ايران مي كنند كه از اين راه سود سرشاري عايد اين فروشگاه ها مي شود. قيمت شير تعيين مي شود
امروز جلسه اي از سوي شوراي اقتصاد و سازمان حمايت از مصرف كنندگان برگزار مي شود تا قيمت شير مورد بررسي قرار گيرد. مديرعامل اتحاديه مركزي دامداران همچنين درباره قاچاق شير خشك گفت:«قاچاق شير خشك، تمام معادلات ما را به هم ريخته است و تمام مسائل را غيرقابل كنترل كرده، به طوري كه هيچ تضميني براي اجراي نرخ هاي تعيين شده توليد وجودندارد.»
وي افزود:« حاكم شدن قانون تضمين و افزايش كنترل ها از مهم ترين راهكارها براي رفع اين معضل و ممانعت از آسيب ديدگي توليدكنندگان است.»
003687.jpg
پنج محصول صادراتي
سازمان توسعه و تجارت ايران با انتشار دستورالعملي قيمت پايه كالاهاي صادراتي خودرو سمند، آبگرمكن، كولرآبي و مانيتور در سال 84 را اعلام كرد.
براين اساس قيمت پايه صادراتي خودرو سواري سمند از قرار هر دستگاه 8 هزار و 500 دلار (7 ميليون و 650 هزار تومان با نرخ دلار 900 توماني) در سال جاري تعيين شده است. همچنين قيمت پايه صادراتي از قرار هر دستگاه آبگرمكن برقي مخزني ايستاده 50 ليتري 70 دلار، آبگرمكن برقي مخزني ايستاده 95 ليتري 80 دلار، آبگرمكن برقي مخزني ايستاده۱۲۰ ليتري 90 دلار، آبگرمكن برقي مخزني ايستاده 190 ليتري 150 دلار اعلام شد. براساس اين دستورالعمل قيمت پايه صادراتي كولرآبي با ظرفيت سرمادهي 2500 از قرار هر دستگاه 65 دلار در سال جاري تعيين شده است. همچنين براساس تصميم كميته دائمي قيمت گذاري كالاهاي صادراتي، قيمت پايه صادراتي از قرار هر دستگاه مانيتور 15 اينچ محدب 70 دلار، مانيتور 15 اينچ تخت۷۵ دلار، مانيتور 17 اينچ محدب 90 دلار و مانيتور 17 اينچ تخت 115 دلار خواهد بود .
اشتراك۶ميليون نفري براي تاليا
حدود 6 ميليون سيم كارت اعتباري تا دو سال آينده به مشتركان تلفن همراه ارائه مي شود.
به گزارش مهر، قرار است تا دو سال آينده تلفن هاي همراه تاليا يك چهارم تقاضاي موجود در بخش تلفن همراه كشور را تامين كند. به گفته حسين بهرام پور مجري پروژه سيم كارت اعتباري تاليا پيش بيني مي شود كه شبكه تلفن همراه تاليا، در سال جاري حدود۲ ميليون تقاضاي موجود در بازار را پاسخ مي دهد.
او ادعا مي كند كه اين شبكه توان دارد تا دو سال آينده به ظرفيت موجود، سالانه دو ميليون شماره بيفزايد. «احمد معتمدي» وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات نيز تصريح مي كند كه به كيفيت شبكه تلفن همراه اعتباري تاليا و برنامه ريزي براي توسعه كمي آن توجه شده است و با تمام امكانات سعي شده است كه اين شبكه با اصول علمي و فني دقيق راه اندازي شود و چنانچه اين امر عملي و نظارت هاي كافي روي آن اعمال  شود، شبكه مخابراتي مطمئن و خوبي خواهيم داشت. «راه اندازي اين شبكه اثر مثبتي در بهبود شبكه فعلي تلفن همراه كشور دارد، چرا كه نبود تعادل ميان عرضه و تقاضا در شبكه اول تلفن همراه موجب شده از شبكه فعلي حدود 40 درصد بيشتر از شاخص هاي بين المللي استفاده شود.»
وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات معتقد است:«ورود سيم كارت هاي تاليا به بازار در كنار بهره برداري از شبكه دوم تلفن همراه تا پايان سال جاري اين فرصت را در اختيار ما قرار مي دهد كه با سرعت بيشتري شبكه مخابراتي كشور به شاخص ها و استانداردهاي روز دست يابد. ظرفيت شبكه تلفن همراه كشور در ابتداي برنامه سوم تنها۴۹۰ هزار شماره بود، اين رقم در پايان سال جاري از مرز۱۰ميليون مشترك گذشته و در پايان سال آينده از 20ميليون مشترك و در پايان برنامه چهارم توسعه از مرز۴۰ ميليون مشترك خواهد گذشت.
معاملات خودرو در شهرداري
حجم معاملات خودرو طي هفته گذشته در سه مركز خريد و فروش خودرو شهرداري تهران 6هزار و 962 ميليون ريال بوده است. به گزارش خبرگزاري شهر، روز جمعه تعداد۳ هزار و 416 خودرو به سه مركز خريد و فروش خودرو شهرداري تهران مراجعه كرده اند كه از اين تعداد 769 مورد انواع وانت مربوط به مركز رجايي، يكهزار و 536 مورد انواع خودروي داخلي و خارجي مربوط به مركز آزادگان و يكهزار و۱۱۱ مورد پيكان مربوط به مركز پيكان بوده است.

زاويه ديگر
آنان نگاه كلان دارند
003708.jpg
اين روزها بازار كارشناسي درباره پيوستن ايران به سازمان تجارت  جهاني داغ داغ است، اما به نظر مي رسد كمتر كارشناسي راغب به توضيح درباره تاثير اين پيوند جهاني بر زندگي عمومي و روزمره مردم است.
پس از چندسال رفت  و آمد و توضيح درباره اينكه پيوستن ايران به سازمان جهاني چنين مي شود و چنان، اكنون بسياري از كارشناسان تنها از منظر كلان، موضوع مهم پيوستن ايران را هدف قرار داده اند. اينكه چرا همه آنها «جلسه دارند»، «گرفتار هستند»،«وقت ندارند» و«قرار ديگري را مفيد مي دانند» به اقتصاددانان ايراني مربوط است، اما اينكه در بخش كلان چه برسر اقتصاد ايران مي آيد، موضوع بحث همين كارشناسان است.
طي روزهاي پاياني هفته گذشته رسانه هاي خبري از پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني گفتند و اينكه عضويت ايران چه نتيجه اي را در برخواهد داشت.
همانگونه كه در خبرگزاري ايسنا آمده:«پذيرش ايران در WTO روندي دشوار است كه مي تواند فرصت يا تهديدي براي ايران باشد، چنانچه قوانين لازم براي جهاني شدن و اثر اقتصاد جهان بر كشور وضع نشود نهادها و مديريت ها ارتقا نيابند و حمايت لازم از صنايع كوچك و سنتي داخلي نشود، در روند جهاني شدن و حضور در WTO توان رقابت با ديگر اعضا را نخواهيم داشت. او با اشاره به وجود اشكالاتي در نظام اقتصاد داخلي در توليد، توزيع و... گفت: «در بعد قانونگذاري بايد قوانين گذشته مورد بازنگري قرار گيرد و قوانين داخلي با قوانين بين المللي تطبيق يابد، در عين حال ورود سرمايه هاي خارجي و مديريت اين سرمايه ها بايد در جهت منافع ملي باشد.
خبرگزاري فارس هم به نقل از واحد اطلاعات اكونوميست آورده است:«عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني جذب سرمايه گذاري خارجي را در اين كشور افزايش مي دهد.
اكونوميست كه صنعت داروسازي را نشانه رفته توضيح مي دهد:«عملكرد ضعيف دولت ايران در حمايت از حقوق مالكيت معنوي مانع مهمي در جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي در صنعت داروسازي اين كشور بوده كه البته عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني پايبندي به حقوق مالكيت معنوي را در اين كشور تقويت خواهد كرد كه به جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي منجر خواهد شد.»
البته شايد صنعت داروسازي مصداق عدم پايبندي هر يك از ما به مالكيت معنوي باشد، از استفاده از كتاب هاي كپي شده، كپي كردن CDها و DVDهاي فيلم، برنامه هاي مختلف كامپيوتري گرفته تا استفاده از تصاوير و هر آنچه به مالكيت معنوي مربوط مي شود، درست است كه احتمال دارد با پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني بسياري از محصولات مصرفي براي ايرانيان گران شود، اما احترام به توليد و فكر برتر در جامعه جهاني عادلانه تر خواهد بود و اينكه ايران و سياست هاي اقتصادي ايران بتواند در مقابل اين تغييرات خود را واكسينه كند وظيفه اقتصادداناني است كه نظري راجع به تاثير ورود ايران به سازمان تجارت جهاني (WTO) ندارند.

دخل و خرج
تهرانشهر
خبرسازان
درمانگاه
سفر و طبيعت
علمي
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |