دوشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۱
ماجراي هزارتوي تضمين وام هاي بانكي
ما ضامن، تو چه ضمانت مي كني؟
003615.jpg
عكس : هادي مختاريان
محمد مطلق
آقاي ضامن هم مرز شادي و اندوه را گم كرده و سعي دارد همدردي كند ، در عين حال كه شب با خيال راحت مي تواند به همسرش بگويد: «خيالت راحت قبول نكردند ، باز هم خدا را شكر كه آبرويمان نرفت البته من از اول هم مي دانستم قبول نمي كنند 
ماجراي ضامن شدن براي وام بانكي در ايران بي شباهت به دردسرهاي كمك به تصادفي ها نيست و خداوند پدر قديمي ها را بيامرزد كه خوب گفته اند: «مي خواستيم ثواب كنيم ، كباب شديم.» حالا هم هيچ آدم عاقلي دوست ندارد كباب شود ، همانطور كه خيلي ها دوست ندارند مردم به خاطر مشكلات آنها كباب شوند ، اما وقتي بحث ، بحث گرفتن وام مخصوصا براي دوستان و آشنايان و اقوام باشد ، هيچ كدام از طرفين به روي خودشان نمي آورند؛ كسي كه دارد كباب مي شود ، معمولا كلاس معرفت مي گذارد و مي گويد: «تا باشد از اين دردسرها»، بعد توي دلش از خدا مي خواهد متصدي بانك يك نكته جديد رو كند و بگويد آقاجان چند بار بگويم موسسه شما وابسته به موسسه ديگري است و وابسته در وابسته كه نمي شود ، شما يا بايد پروانه كسب بياوريد يا كارمند رسمي دولت باشيد وگرنه همين طوري كه نمي شود ضامن شد. باز هم خدا پدرشان را بيامرزد كه اكثريت قريب به اتفاق جمعيت كشور را از ضامن شدن منع كرده اند ، بعد كسي كه مي خواسته وام بگيرد ، حتي با اطمينان از اين اتفاق ميمون قرار مراسم عروسي آخر هفته را هم گذاشته ، به زور لبهايش را كش مي آورد و لبخند مي زند. وقتي هم كه بغل دستي مي پرسد: «چي شد، نگرفتي؟!» آتش خشم، وجودش را فرا مي گيرد و در همان حالت كه دارد كاغذپاره ها و سفته ها و فرم ها و معرفينامه ها و استشهاد محل و غيره و غيره را داخل پوشه لوله شده و چرك مرده اش مرتب مي كند ، سعي مي كند مودب باشد و مي گويد: «آقايون مي فرمايند ضامنت زيادي خوش تيپ است ، برو يك نفر ديگر پيدا كن.»
آقاي ضامن هم مرز شادي و اندوه را گم كرده و سعي دارد همدردي كند ، در عين حال كه شب با خيال راحت مي تواند به همسرش بگويد: «خيالت راحت قبول نكردند ، باز هم خدا را شكر كه آبرويمان نرفت ، البته من از اول هم مي دانستم قبول نمي كنند ، اما به جلال نگفتم كه ناراحت نشود و ...»
با اين همه باز هم جوگير مي شود و به دوستش مي گويد: «پرونده را بده من ، مي روم پيش رئيس. يعني چه مگر بنده آدم نيستم كه حق امضا نداشته باشم. توهين از اين بالاتر؟»اما حالا واقعا ناراحت است؛ از اينكه نتوانسته به دوستش كمك كند و از اينكه نتوانسته شخصيت حقوقي خود را با يك امضاي ناقابل ثابت كند و از اينكه در موسسه اي كار مي كند كه جايگاه پذيرفته  شده اي ندارد و از اينكه يك روز كاري اش را مفت از دست داده و از اينكه... راستي چقدر بار رواني بدي دارد ضامن شدن و ضمانت نكردن. شايد هم به همين دليل خيلي ها ضامن نمي شوند.
003675.jpg
***
«امير.ط» 30 ساله دوست ندارد ضامن كسي شود ، چون خاطره هاي تلخ پدر را برايش زنده مي كند: «پدرم ضامن عمويم شد و عمويم خيلي راحت گفت نمي توانم اقساط را پرداخت كنم. بعد هم بنده خدا پدرم، از گلوي ما بريد و همه وام را پس داد. بعد از آن تصميم گرفتم هيچ وقت چنين كلاهي سر من نرود. حالا ضامن برادرم هم نمي شوم ، دسته چك هم دارم ، اما به جز همسرم هيچ كس نمي داند ، مگر بميرم و جنازه ام تصميم بگيرد ضامن كسي شود.»
برعكس امير ،«نادر.ت»   به قول خودش براي هركسي كه از خيابان رد مي شود ، ضامن مي شود: «جهنم ، بگذار پرداخت نكنند ، اصلا اولش خودم مي گويم كلاه سرتان نرود ، ببريد قسط ها را بدهيد! فردا پس فردا من مي ميرم و وراث  به جان هم مي افتند. من اگر جاي شما بودم ، كلاه سر نادر مي گذاشتم. الان هم چند نفر كلاه سر من گذاشته اند و اقساطشان را من پرداخت مي كنم ، اصلا هم ناراحت نيستم ، نوش جانشان. كيف مي كنم يكي آنقدر زرنگ باشد كه بتواند كلاه سرم بگذارد ، مي فهميد؟ كيف مي كنم.»
آخرش هم نفهميديم نادر از ته دل اين حرف ها را مي زند يا به خاطر ناراحتي عميق اوست؛ ناراحتي كه برايش تبديل به طنزي تلخ شده است.
«رضا. م» از ضامن شدن براي كسي نمي هراسد، اما معتقد است حوصله اش از اين كار سر مي رود: «روز قبلش بايد از اداره مرخصي بگيري تا بتواني صبح اول وقت سر قرار برسي، بانك هم معمولا شلوغ است و همه، كار فوري و فوتي دارند. آن وقت وسط اين معركه بايد بساط انواع و اقسام فرم ها و كاغذهاي جورواجور را پهن كني و هي بنويسي و امضا كني، بعد منتظر باشي تا يك نفر فرم ها را تحويل بگيرد و يك مشت كاغذ جديد براي پر كردن و امضا كردن تحويلت بدهد. دو نفر هم همراه لازم داري كه به تو و وام گيرنده سرويس بدهند؛ بپر 500 هزار تومان ديگه هم سفته بخر، بپر اينها رو فتوكپي بگير، بپر دو تا كلوچه بخر، ضعف كرديم.» رضا از موضوع ديگري هم دلخور است: «وقتي مي بيني در وانفساي بي ضامني يكراست مي آيند سراغ تو و تو هم قبول مي كني احساس بدي داري، مثل اينكه احساس كني آدمي هستي كه راحت مي شود سرت كلاه گذاشت.»
«رسول. ج» كه در يكي از شعب بانك قرض الحسنه مشغول پرداخت آخرين قسط هاي وام كس ديگري است، در حال شمارش اسكناس هاي بي زبان، خود به خود زير لب غرولند مي كند و متوجه مي شوي كه دارد مي گويد: «آخر اين چه قانوني است؟ اين چه طرز بانكداري است؟ به خدا آدم پشيمان مي شود از هرچه كمك و انسان دوستي و رحم و مروت. طرف يك قسط هم پرداخت نكرده، اما كسي با او كاري نداره كه، يكراست مي آيند سراغ ضامن. خب آدم حسابي، تو كه مي توني منو بگيري بفرستي زندان، تو كه مي توني مامور بفرستي در خانه ما، حتما مي توني مامور هم بفرستي دم در خانه آقاي كلاهبردار! او را ول كرده اي به امان خدا، بعد يقه منو مي گيري. مگه اين آقاي كلاهبردار اينجا اسم نداره، آدرس نداره، شماره تلفن نداره؟ چوب خدا صدا نداره، اميدوارم انشاءالله روسياه دنيا و آخرت بشه. انشاءالله كه شرمنده زن و بچه بشه، همين طور كه شده...» و از بانك مي زند بيرون، اما هنوز كلمات بي اختيار از زبانش خارج مي شوند.
***
ماجراي ضامن شدن براي وام بانكي در ايران بي شباهت به دردسرهاي كمك به تصادفي ها نيست و خداوند پدر قديمي ها را بيامرزد كه خوب گفته اند: «مي خواستيم ثواب كنيم، كباب شديم.»
گوشه اي از ماجراي كباب شدن عده اي را به نام ضامن خوانديد، اما در اين ميان آنهايي بيش از همه كباب مي شوند كه دنبال ضامن هستند و كسي حاضر نيست ضمانت وامشان را برعهده بگيرد. واقعا كه حس بدي به آدم دست مي دهد، گويا همه دسته چك هايشان را مخفي مي كنند، همه مي خواهند خيلي مودبانه به تو بگويند موسسه ما وابسته به موسسه ديگري است كه آن موسسه هم وابسته به يك مجموعه خصوصي ديگري است و وابسته در وابسته نمي شود. مگر نمي داني همشهري عزيز! فقط بازاري ها و كارمندهاي رسمي دولت حق ضمانت دارند. بعد سرت گيج مي رود و با آنكه چندماه تمام سرمايه زندگي ات را در بانك خوابانده اي به اين اميد كه وام بگيري، مي بيني هرماه وعده وامت تكرار مي شود و تو باز هم نمي تواني اطمينان كسي را جلب كني كه باباجان من كلاهبردار نيستم. اجازه بدهيد در مورد وضعيت بانك و مسائل حقوقي و قضائي و غيره و غيره هم توضيح ندهيم، نه به خاطر اينكه در اين زمينه اطلاعات نداريم نه، به اين خاطر كه چارچوب گزارشمان به هم مي ريزد.

چرا سيگار نكشيم
003702.jpg
محمد مطلق - كنترل دخانيات و مبارزه با مصرف روزافزون آن، از دو مجراي قانوني در كشور پيگيري مي شود:
۱ – لايحه جامع كنترل دخانيات، مصوبه هيات دولت كه در كميسيون مربوط مجلس شوراي اسلامي مطرح شده، اما به صحن علني نرفته و به تصويب نهايي نرسيده است.
۲ - كنوانسيون كنترل استعمال دخانيات كه متعلق به سازمان جهاني بهداشت بوده و مجلس شوراي اسلامي آن را تصويب كرده، ولي شوراي نگهبان مواردي از آن را مغاير شرع دانسته و براي اصلاح به مجلس برگشت داده است.
اگر خاطرتان باشد يك بار هم براساس مصوبه هيات دولت در سال 76 بحث ممنوعيت استعمال دخانيات در اماكن عمومي مطرح شد كه به اعتقاد يك عضو كميته كشوري،عدم استعمال دخانيات، نه با اين مصوبه و نه با قوانين و مصوبه هاي ديگر تصويب شده يا در حال بررسي و تصويب، هيچ ضمانت اجرايي ندارد.
در اين لايحه ها، مصوبه ها و قوانين موارد ايدئاليستي جالبي آمده است، به طور مثال فروشنده سيگار از خريدار خود بايد مدركي مبني بر تمام شدن 18 سالگي او بخواهد، در غير اين صورت اگر خريدار 18 سال را تمام نكرده و موفق به خريد سيگار شود، پس از بازداشت، فروشنده در دادگاه حاضر شده و نخواهد توانست بهانه اي براي اشتباه خود بياورد!!! يا آنكه اگر فردي در اماكن عمومي سقف دار متعلق به وزارتخانه ها و سازمان هاي ادارات دولتي و خصوصي (لطفا به مورد آخري يعني مراكز خصوصي بيشتر دقت فرماييد) سيگار بكشد، مجرم بوده و براي بار اول توبيخ، بار دوم كسر حقوق و بار سوم به دادگاه فرستاده خواهد شد.
جالب آنكه همين كارشناس و مسئول محترم گفته است ما خود مي دانيم كه اين قوانين اجرا نمي شود، اما با اينهمه بايد قانونگذاري كرد و لايحه و مصوبه نوشت.
ديگر لازم به توضيح نيست كه ما هرساله يك هفته را هم به عنوان «بدون دخانيات» گرامي مي داريم و هنوز هم با وجود حركت ها و مصوبه هاي سمبليك نتوانسته ايم اندكي از مصرف سالانه 50 ميليارد نخ سيگار در كشور بكاهيم و اين رقم هرساله بيش از پيش متورم مي شود.
يك پيشنهاد
البته حركت هاي سمبليك در جاي خود براي تغيير يك فرهنگ بسيار هم خوب است و چندان هم نمي توان منتقد برگزاري همايش هاي ضد دخانياتي بود كه پس از اتمام جلسه، لااقل عده اي از شركت كنندگان از سالن خارج شده و سيگار مي كشند. بگذريم، موضوع ساده تر از اينهاست. سيگار براي انسان مضر است، پس عقل حكم مي كند سيگاري ها به فكر كم كردن ميزان مصرف و ترك آن باشند و آنهايي كه هنوز آلوده نشده اند، بخصوص جوانان و نوجوانان، از مصرفش پرهيز كنند يا پرهيز داده شوند، اما براي دستيابي به اين مهم چه مي توان كرد؟ آيا تاكنون به اين موضوع فكر كرده ايد كه يك سيگاري حرفه اي، چرا هنگام ملاقات بيمار در بيمارستان يا هنگام سوار شدن به مترو و همچنين در مسافرت هاي طولاني با اتوبوس سيگار نمي كشد؟ جواب ساده است، براي اينكه فضاي حاكم به شخص اجازه مصرف سيگار نمي دهد. اين فضا را نه نصيحت ديگران شكل داده است و نه ضرب قانون. پيشنهاد ما اين است: فضاي جامعه را به گونه اي شكل دهيم كه لااقل نوجوانان و جوانان نتوانند براحتي سيگار بكشند؛ بدون هيچ تذكر، بدون هيچ حركت سمبليك و بدون...

جوانان تهراني فارغ تر از همه
روزهاي امتحانات است و ماه پاياني بهار، بعد از آن تابستان؛ يعني «سه ماه تعطيلي». دانش آموزان 9 ماه تحصيل بي وقفه داشته اند و اين سه ماه تابستان استراحتي به جاست، اما براي استراحت آنان آيا انديشه اي مي شود؟ پدر ها و مادرها براي اين سه ماه چه برنامه هايي براي فرزندان خود تدوين مي كنند؟
جوانان به جاي اينكه خود را گرفتار بلاتكليفي، ندانم كاري و سردرگمي ببينند، در مسير كدام برنامه ريزي هاي والدين خود قرار مي گيرند؟ تابستان اوقات فراغتي است كه يك جوان نيازمند است تا خود را در آن پرتحرك، با انگيزه و با نشاط ببيند. بنابراين نيازمند برنامه هايي است كه مطابقشان، سليقه، استعداد، تمايل و علاقه اش باشد. نداشتن برنامه در يك زمان فراغت طولاني موجب مي شود تا احساسات منفي و زيانبار در ذهن جوان رخنه كند و متعاقب آن قدرت روحي و جسمي اش را تحليل برد.
اين احساس ضعف در تمركز روحي موثر بوده و براي سالهاي آتي تحصيلي مخرب خواهد بود. در نظرسنجي هايي كه توسط سازمان ملي جوانان در 11 استان كشور انجام شده است، اين نتيجه حاصل شده كه 6/26 درصد جوانان اوقات فراغت خود را با دوستان مي گذرانند، 20/50 درصد با خانواده ها و 1/20 درصد به تنهايي. بر اساس گزارش خبرگزاري فارس نتايج نظر سنجي ها نشان داد كه 8/80 درصد جوانان علاقه زيادي به رفتن به مسافرت در زمان فراغت دارند و 2/19 درصد علاقه كم و خيلي كم نشان داده اند. در اين نظرسنجي ها، 1/59 درصد جوانان از شيوه كنوني گذراندن اوقات فراغت اظهار نارضايتي كرده اند و نزديك به 45 درصد جوانان معتقدند كه والدين آنها با شيوه گذراندن اوقات فراغتشان موافق نيستند.
بر اساس گفته رحيم عبادي، رئيس سازمان ملي جوانان، جوانان تهراني بيشترين زمان فراغت و جوانان زنجاني كمترين اوقات فراغت را درطول هفته به خود اختصاص داده اند.

خبر
003705.jpg
ايران، رئيس همايش بين المللي «آب براي زندگي»
روز نهم خرداد در پايتخت تاجيكستان، ايران همايشي بين المللي را رياست مي كند كه در آن 50 وزيرآب و انري از سراسر جهان و 30 سازمان بين المللي حاضر مي شوند. سراج الدين اصل اف، معاون اول وزير امور خارجه تاجيكستان، به خبرگزاري جمهوري اسلامي مي گويد: «هدف از اين نشست، جلب توجه جامعه جهاني به مشكل آب در كشورهاي ماوراي رودخانه هاي مرزي و استفاده بهينه، آگاهانه و بدون چالش از اين منابع آبي است.» اين گزارش مي افزايد: «حدود 56 درصد ذخاير آبي آسياي ميانه در تاجيكستان است، اما به خاطر نبود امكانات و تجهيزات پيشرفته، 60 درصد از جمعيت اين كشور امكان مصرف آب آشاميدني سالم و بهداشتي را ندارند.»
افزايش 10 درصدي شهريه مدارس تهران
ميزان شهريه دبيرستان، هنرستان و پيش دانشگاهي بزرگسالان، داوطلبان آزاد و كلاس هاس فوق برنامه آموزش عمومي و متوسطه دانش آموزان تهران در سال تحصيلي آينده اعلام شد. بر اين اساس شهريه ها با 10 درصد افزايش در سال تحصيلي آينده براي هر واحد حضوري تئوري دبيرستان و هنرستان،  27 هزار و 500 ريال، هر عنوان درس غيرحضوري دبيرستان و هنرستان 13 هزار و۵۰۰ ريال و هر واحد حضوري مركز پيش دانشگاهي 30 هزار ريال اعلام شد. به علاوه شهريه كلاس هاي فوق برنامه سال تحصيلي 84-83 در مقطع ابتدايي به ازاي 100 ساعت در سال تحصيلي حداكثر تا 125 هزار ريال، مقطع راهنمايي به ازاي 150 ساعت در سال تحصيلي حداكثر 247 هزار و 500 هزار ريال، دبيرستان و هنرستان به ازاي 2 ساعت در سال تحصيلي 440 هزار ريال و مركز پيش دانشگاهي به ازاي 300 ساعت در طول سال تحصيلي 825 هزار ريال خواهد بود. شوراي آموزش و پرورش شهر تهران به استناد بند يك ماده 6 فصل 3 آئين نامه آموزشي دوره سه ساله متوسطه با تشكيل كلاس هاي جبراني براي دانش آموزان پايه اول، دوم و دبيرستان هاي روزانه با شهريه هر ساعت 2 هزار و۲۰۰ ريال - كه از خود دانش آموزان اخذ مي شود - موافقت كرد. تشكيل كلاس هاي المپياد پايه دوم متوسطه از طريق برگزاري آزمون در مناطق 19گانه بين دانش آموزان واجد شرايط از ديگر مصوبات اين شورا بودكه براساس آن مقرر شد تا براي اجرا،  يكصد و 50 ميليون ريال از هزينه هاي مربوط به اعتبارات فصل پنج و مابقي از طريق مشاركت هاي مردمي تامين شود.
003684.jpg
سموم ميوه ها با شستن از بين نمي رود
بــــاغــــداران و مزرعه داران بايد با استفاده علمي و مناسب از كودها و سموم و كاهش باقيمانده سموم روي محصولات قدم بزرگي را براي سلامت همگاني بردارند. در همين حال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرده است كه باقيمانده سموم كشاورزي روي ميوه ها و سبزي ها با شست و شو از بين نمي رود و اگر ميزان آن بالاتر از حد تعيين شده باشد، احتمال ابتلا به بعضي از بيماري ها از جمله سرطان ها را افزايش مي دهد.
صرفه جويي 41 ميليون دلاري در مصرف بنزين
از ابتداي پروه گازسوز كردن خودروها در ايران حدود 41 ميليون دلار با جايگزيني گاز طبيعي به جاي بنزين صرفه جويي ارزي حاصل شده است. سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور اعلام كرده است: تا پايان فروردين ماه سال جاري تعداد خودروهاي گازسوز در ايران به 36 هزار و 600 دستگاه رسيده است كه روزانه تعداد 100 تا 120 دستگاه خودروي گازسوز به ناوگان افزوده مي شود. برآورد مي شود از شروع پروه سال 1381 تاكنون، مقدار 201 ميليون و 942 هزار و 448 مترمكعب گاز طبيعي جايگزين سوخت بنزين در خودروها شده است. براساس اين گزارش، صرفه جويي حاصل از استفاده از گاز به جاي فرآورده هاي نفتي مايع (بنزين) در بخش حمل و نقل، 41 ميليون و 342 هزار و 484 دلار است.
003636.jpg
تعطيلي عيد فطر در استان هاي مرزي
طرح نحوه تعطيلي عيد فطر در استان هاي مرزي كشور روز سه شنبه هفته جاري در كميسيون اجتماعي بررسي مي شود.
ادامه بررسي لايحه مديريت خدمات كشوري، بررسي لايحه الحاق يك تبصره به ماده واحده قانون اعطاي مرخصي بدون حقوق مستخدمان رسمي يا ثابت كه همسر آنان به خارج از كشور اعزام شده اند و ادامه بررسي لايحه الحاق مواردي از قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت در دستور كار روز يكشنبه هفته جاري كميسيون اجتماعي قرار دارد.
همچنين بررسي لايحه تسري قانون نحوه بازنشستگي جانبازان انقلاب اسلامي ايران و جنگ تحميلي و معلولان عادي و شاغلان مشاغل سخت و زيان آور مصوب 1367 به جانبازان و آزادگان انقلاب و جنگ تحميلي، معلولان عادي نيروهاي انتظامي و نظامي و وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و بررسي طرح الحاق اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان به فهرست نهادها و موسسات عمومي غيردولتي در دستور كار روز سه شنبه هفته جاري كميسيون اجتماعي قراردارد.
003648.jpg
۱۰هزار موقوفه در تهران
رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه استان تهران، گفت: حدود 10 هزار موقوفه و۱۰۰هزار رقبه در استان تهران وجود دارد كه برخي از آنها احتياج به احيا و بازسازي دارند.سجادي، رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه استان تهران افزود: رقبه و موقوفه هايي كه قابليت احيا و بازسازي داشته باشند كه تعدادشان نيز كم نيست، سرمايه گذاري شده و بازسازي مي شوند.
وي با اشاره به رقبه ها و موقوفه هايي كه در بافت شهري قرار دارند، گفت: برخي از رقبه ها و موقوفات، در بافت مركزي شهر قرار دارند كه براحتي قابليت بازسازي و نوسازي را ندارند.
رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه استان تهران، افزود: همچنين براي بازسازي موقوفه ها و رقبه ها با بخش خصوصي نيز مشاركت مي كنيم.
وي تصريح كرد: برخي از رقبه ها و موقوفات در بافت بازار قرار داشته و داراي ارزش اقتصادي هستند، در اين مورد با شراكت بخش خصوصي اين رقبه ها و موقوفات را احيا مي كنيم كه با اين كار هم رقبه بيشتر مي شود و هم ساختمان احيا شده و ارزش اقتصادي آن ارتقا مي يابد.
003693.jpg
افزايش 10درصدي سالمندان تا سال 1400
تا ســـال 1400 سالمندان كشور، ۱۰ درصد جمعيت را دربرمي گيرند. رئيس سازمان بهزيستي در گفت وگو با خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران با چنين پيش بيني اضافه كرده كه هم اكنون 136 مركز نگهداري روزانه و شبانه روزي سالمند به 12هزار سالمند خدمات توانبخشي ارائه مي كنند. با توجه به اين كه با افزايش سن، بيماري هاي مختلفي اعم از بيماري هاي قلبي و عروقي، اختلالات اسكلتي و اختلالات رواني به سراغ سالمندان مي آيد، طب سالمندي معنا پيدا مي كند.
راه چمني با اشاره به اين پديده از كمبود آن در كشور سخن به ميان مي آورد. يادمان نرود خواسته يا ناخواسته روزي همه مان سالمند مي شويم ؛روزگاري كه به توجه بيشتر ، محبت بالاتر ، رسيدگي بهتر ، رفاه مناسب تر و... نياز داريم . توجه به اين قشر پر مايه و عزيز جامعه به قول قديمي ها بركت زندگي جوان تر ها خواهد بود .
003627.jpg
ازدواج هاي دانشجويي، ازدواج هاي موفق
رئيس مركز مشاوره دانشگاه صنعتي شريف گفت: برگزاري ازدواج هاي دانشجويي در دانشگاه ها، تشويق ساير نهادها و سازمان ها براي رسيدگي به ازدواج جوانان است.
دكتر لادن سلطان پناه، رئيس مركز مشاوره دانشگاه صنعتي شريف در حاشيه برگزاري كارگاه آموزشي ازدواج زوج هاي دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج افزود: اين ازدواج ها كه ويگي اصلي آنها همسان همسري است، از لحاظ روانشناسان يكي از ازدواج هاي موفق در ميان جوانان است. وي تصريح كرد: زوج هاي ازدواج دانشجويي كه با آگاهي و بصيرت ازدواج مي كنند، در آينده با چالش هاي كمتري روبه رو خواهند شد.
گفتني است كارگاه آموزشي ازدواج زوج هاي دانشجو دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج با شركت 342 زوج دانشجو در اين دانشگاه برگزار شد. ازدواج هايي كه پيامد يك آشنايي در دانشگاه صورت مي گيرد به دليل شناخت بيشتر دو طرف در محيط تحصيلي دچار آسيب هاي كمتري خواهد بود.

تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
علمي
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |