دوشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۱
با سفر به تخت سليمان تجربه كنيد
بازگشت به اسطوره ها
003630.jpg
عكس : محمدرضا شاهرخي نژاد
آتشكده آذرگشنسب به عنوان اصلي ترين آتشكده داراي 4 ستون، يك گنبد از جنس طلا و فيروزه و 7 ورودي و خروجي است كه گنبد آن فرو ريخته وتنها در بالاي ستون ها آثاري از تاق هاي هلالي و گچكاري باقي مانده است
اعظم راستي
بازگشت به قلب تاريخ و ديدار اسطوره ها و سرزمين هاي اساطيري، بيشترين طرفدار را در ميان اهالي سفر و بخصوص علاقه مندان به تاريخ و باستان شناسي دارد.
در ايران و در سرزميني كه در هر گوشه و كنار آن يك بنا يا اثر تاريخي با كوله باري از آواها و نواهاي مردماني كه در آن مي زيسته اند، آرميده است، مجموعه اي تاريخي وجود دارد كه كمتر كسي از اهل غير فن تاريخ و باستان شناسي است كه با نام و هويت تاريخي آن آشنا باشد.
در شمال غرب كشور، حد مرز استان هاي آذربايجان غربي و شرقي و دو استان زنجان و كردستان ، بين شهرهاي تكاب، زنجان، مياندوآب و ميانه مجموعه اي با عظمت از تاريخ كشورمان قرار دارد كه ميان همه ويراني هاي آن مجموعه، تخت سليمان همچنان به حيات بي رمق خود ادامه مي دهد.
اين مجموعه در۴۵كيلومتري شمال شرقي شهرستان تكاب در وسعتي نزديك به 5/12هكتار واقع شده كه خوشبختانه به عنوان چهارمين محوطه باستاني منحصر به فرد كشورمان پس از تخت جمشيد، چغازنبيل و ميدان نقش جهان در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيده است.
در منطقه تكاب نشانه ها و بقاياي استقرار از هزاره اول ق. م تا قرن 11ه.ق به چشم مي خورد اما اوج شكوه و آباداني آن را مي توان مجموعه تخت سليمان مربوط به دوره ساساني دانست كه ساختمان آتشكده آذرگشنسب به عنوان نماد اقتدار آئين زرتشت در آنجا احداث شده و تا 7قرن بعد نيز تنها نماد اين اقتدار باقي ماند.
اين آتشكده كه از زمان حكومت ايلخانان به بعد با نام تخت سليمان خوانده شده است، در محوطه اي 21متر بلندتر از سطح اراضي مجاور ساخته شده و ديواري سنگي و بيضي شكل گرداگرد آن را فرا گرفته است؛ به طوري كه از دور اين مجموعه به شكل كوهي است كه درست قله آن را قطع كرده باشد. در وسط اين مجموعه استخر بيضي شكل به نام درياچه تخت سليمان قرار گرفته است كه با رنگ ارغواني و فيروزه اي از عجايب اين مكان تاريخي به شمار مي آيد. عرض اين درياچه۸۰متر و طول آن 120متر است. در مورد عمق اين درياچه نظريات متفاوتي وجود دارد كه غالب آنها از عمق بيش از 60متري اين درياچه خبر مي دهد، هرچند باستان شناسان با همكاري تعدادي از غواصان ماهر توانسته اند به عمق 36متري اين درياچه نفوذ كنند اما با گذشت چندين سال از كشف آن و ارائه نظريات متفاوت، عمق درياچه تخت سليمان نيز مانند هزاران سوال در اين مجموعه تاريخي بي پاسخ مانده است.
ويژگي منحصر به فرد درياچه تخت سليمان جوشش دائمي و رنگ فيروزه اي آن است. آب اين درياچه به خاطر املاح زياد و درجه حرارت بالا قابل آشاميدن نيست.
گفته مي شود در قعر اين درياچه خزائن عظيمي از زيورآلات و اشياي قيمتي وجود دارد كه شاهان از ترس دشمن به درياچه ريخته اند.
بنيان تپه اي كه تخت سليمان روي آن قرار گرفته از رسوبات املاح آبهاي معدني منطقه تكاب است كه چون منشا آن چشمه پرآب تري بوده تپه بزرگتري را به وجود آورده كه مجموعه تخت سليمان بر آن بنا شده است.
به تبع اوضاع و اقليم آذربايجان غربي، آب و هواي منطقه تخت سليمان سردسير است به طوري كه زمستان هاي آن سرد و برفي و تابستان هاي آن معتدل است. سردترين ماه هاي سال در اين منطقه بهمن ماه وگرمترين آن با درجه حرارتي نزديك به 9/33 درجه تيرماه است.
تخت سليمان عظمتي به وسعت تاريخ
با استقرار امپراتوري ساساني در ايران و رواج آئين زرتشتي و بويژه آتش پرستي، 3گونه آتشكده ساخته شد كه عبارت بودند از آذر فريخ (آتشكده موبدان)، آذر برزين مهر، آتشكده برزگران و كشاورزان و آتشكده آذرگشنسب كه مختص به شاهان ساساني بود و هم اكنون با نام تخت سليمان خوانده مي شود. در امپراتوري ساساني رسم بر اين بودكه پادشاهان ساساني با پاي پياده واعطاي انواع نذورات به اين آتشكده مي رفتند و قدرت و نصرت مي طلبيدند و پس از انجام هر جنگي و كسب پيروزي در آن، بخشي از غنايم به دست آمده را به اين آتشكده هديه مي كردند.
بعد از پذيرش اسلام توسط ايرانيان و زوال حكومت ساسانيان، مجموعه تخت سليمان در جنگ ايران و روم در زمان خسروپرويز بشدت آسيب ديد و تنها بخشي از آتشكده در مقياسي بسيار كوچك توسط اندكي از معتقدان به آئين باستان مورد استفاده قرار مي گرفت تا اينكه در زمان حكومت آباقاخان، از نوادگان چنگيزخان مغول، اين مجموعه با انجام تعميرات وسيع و چشمگير و احداث بناهاي جديد، مرمت و بازسازي شد و به عنوان پايتخت باستاني و تفرجگاه تا قرن يك مورد استفاده قرار گرفت.پس از طي اين دوران وحضور مردم عادي در اين منطقه، به سبب صعب العبور و كوهستاني بودن آتشكده آذرگشنسب، پذيرش اين حقيقت كه تمامي مجموعه هاي اين ناحيه كوهستاني توسط بشر ساخته شده است بقدري براي مردم و سكنه اطراف آن غيرقابل باور بود كه موجب شد تمامي اين بناها به سليمان نبي و قدرت فوق بشري او نسبت داده شود. به همين دليل است كه آتشكده آذرگشنسب راتخت سليمان و كوه قرار گرفته در فاصله 5كيلومتري آن را زندان سليمان و محلي براي ديوهاي خطاكار سليمان پيغمبر دانسته اند. ارتفاع اين زندان 100متر است و بوي تند گاز از آن به مشام مي رسد.
در مورد مشخصات معماري و سابقه تاريخي اين مجموعه باستاني، مطالب فراواني در كتب مذهبي زرتشتيان، مورخان و جغرافي نويسان قرون اسلامي، شاهنامه فردوسي و حتي در سفرنامه هاي مستشرقين وجود دارد اما معتبرترين قول درخصوص سابقه تاريخي تخت سليمان بر اين است كه تخت تاقديس يا همان تخت سلطنتي معروف كيخسرو در زمان هخامنشيان و به دستور خسروپرويز ساخته شده و چند سال بعد به دست امپراتوري بيزانس تخريب مي شود. ساسانيان چندين سال بعد در همين محل مجموعه تخت سليمان را بر ويرانه هاي اين تخت بنا مي كنند.
در عصر ساساني اين منطقه شامل سه بخش عمده بوده است كه عبارتند از استحكامات، تالارها،كاخ ها و آتشكده ها.
آتشكده آذرگشنسب به عنوان اصلي ترين آتشكده داراي 4 ستون، يك گنبد از جنس طلا و فيروزه و 7 ورودي و خروجي است كه گنبد آن فرو ريخته وتنها در بالاي ستون ها آثاري از تاق هاي هلالي و گچكاري باقي مانده است.
از معبد مجاور آتشكده آذرگشنسب كه محل ستايش آب بوده است و اتفاقا شباهت بسياري به معبد بيشابور در استان فارس دارد،  تنها 8 ستون 2متري از آن باقي مانده است.
نخستين بررسي هاي باستان شناسي در تخت سليمان پيش از وقوع انقلاب و از سوي يك هيات آلماني به سرپرسي (دراوستن) و همسرش (هته فون دراوستن) آغاز شد و پس از آنها عمليات كاوش و شناسايي اين منطقه توسط پروفسور تومن و دكتر هوت به مدت 19 سال ادامه يافت تا اينكه در سال هاي 56 و 57 به دليل وقوع انقلاب اين عمليات متوقف و مجددا در سال 72 آغاز شد.
به نظر كارشناسان مجموعه باستاني و تاريخي تخت سليمان با همه زيبايي ها و اسطوره هاي فراموش شده اش قابليت گردشگري فراواني را داراست و از آنجا كه اين مجوعه درفهرست آثار جهاني يونسكو نيز قرار گرفته است با كمي توجه و تامل به وضعيت اسفناك فعلي آن، مي توان اين مجموعه را دوباره به نقطه اوج و آباداني رساند.
فروش كاشي ايلخاني مجموعه تخت سليمان در يكي از حراجي هاي لندن در سالي كه گذشت، نشان مي دهد اين مجموعه برخلاف شكوه ديرينه اش درغربتي دردآور به سر مي برد.

جايزه براي بيمارستان ها و آموزشگاه هاي سبز
003624.jpg
سه بيمارستان سبز تهران، 15خردادماه، همزمان با روزجهاني محيط زيست جايزه ملي مي گيرند. زهرا صدراعظم نوري، رئيس محيط زيست شهر تهران در اين خصوص گفت كه سه بيمارستان به عنوان بيمارستان سبز انتخاب شده است كه پيشنهاد آن به كميته مركزي محيط زيست اعلام شده و در حال حاضر نام آنها اعلام نمي شود. معيارهاي انتخاب اين بيمارستان ها، رعايت استانداردهاي زيست محيطي در موضوع پسماندها، پساب، توسعه فضاي سبز و اقدامات آموزشي در راستاي فعاليت هاي زيست محيطي بوده است. در سالهاي اخير كه محيط زيست با جديت بحث رعايت ضوابط زيست محيطي در بيمارستان ها و ايجاد سيستم تصفيه فاضلاب و برنامه ريزي براي زباله هاي بيمارستاني را پيگيري كرده است، تعداد بيمارستان هايي كه مشكل ساز هستند، بسيار اندك شده است.همچنين همزمان با روزجهاني محيط زيست آموزشگاه هاي سبز معرفي مي شوند. اين در حالي است كه «فريد اوليايي» مسئول روابط عمومي محيط زيست تهران، از برگزاري كارگاه آموزشي ويژه خبرنگاران، تقدير از محيط بانان بازنشسته، معرفي بيمارستان هاي سبز و تقدير از كاركنان ارگان هاي مختلف كه با محيط زيست همكاري داشته اند در اين روز خبر داد. آموزشگاه هاي سبز به آموزشگاه هايي اطلاق مي شود كه قوانين محيط زيست را رعايت مي كنند.

گردشگري غرق در نفت
003690.jpg
ايران از جاذبه هاي طبيعي، فرهنگي و تاريخي بسيار خوبي برخوردار است و مي تواند جايگاه ويژه اي در سطح دنيا داشته باشد اما متاسفانه نفت اجازه توسعه اين صنعت در كشور را نداده است.
حميد ضرغام، مديرگروه رشته جهانگردي در دانشگاه علامه طباطبايي در گفت وگو با فارس عنوان مي كند: «درآمدي را كه در صنعت گردشگري در تمام اين سالها از دست داده ايم، ارزي بوده كه نفت جور آن را كشيده است و تا زماني كه نفت تمام نشود،  به فكر توسعه گردشگري نمي افتيم و عدم بهره گيري از قابليت هاي گردشگري كشور تا زماني كه اقتصاد نيازي به درآمدهاي ارزي حاصل از جهانگردي را در خود احساس نكند، ادامه مي يابد.»ضرغامي با اشاره به اينكه توسعه گردشگري، امكان سفرهاي درون كشوري را براي جوانان ايراني فراهم مي كند، مي گويد: «زماني كه جوانان امكان سفرهاي درون كشوري را داشته باشند، با توانمندي هاي محيطي بيشتر آشنا مي شوند و اين احساس در آنان تقويت مي شود كه كشورشان قابليت توسعه و كسب استقلال و قدرت را دارد و يك نكته اينكه منابع گردشگري با جاذبه هاي گردشگري متفاوت است. منابع گردشگري ايران زياد است اما به دليل عدم ارائه خدمات مناسب براي استفاده بسياري از آنان جاذبه گردشگري به حساب نمي آيد.»

طرح مديريت تالاب ها در جهت توسعه پايدار است
مدير كل حفاظت محيط زيست استان فارس گفت: طرح مديريت يكپارچه اكوسيستم تالاب ها كه در درياچه پريشان فارس با همكاري نهادهاي بين الملي اجرا مي شود، گامي در جهت تحقق توسعه پايدار قلمداد مي  شود.
مهندس مجيد ابدي افزود: اين طرح موجب افزايش ضريب حفاظت از گونه هاي گياهي و جانوري، فراهم آمدن شرايط مساعدتر براي زيست پرندگان در حاشيه اين درياچه و همچنين بهره برداري از منابع با حفظ اكوسيستم اين منطقه مي شود.
وي اظهار اميدواري كرد كه سفر مايك موزر، مشاور بين المللي طرح حفاظت از تالاب هاي جهاني و بازديد وي از تالاب درياچه پريشان مراحل اجرايي اين طرح را تسريع كند.
مايك موزر، مشاور بين المللي طرح حفاظت از تالاب ها در سفر اخير خود به استان فارس از درياچه پريشان بازديد و اكوسيستم گياهي و جانوري اين تالاب را كم نظير توصيف كرد.
وي اظهار اميدواري كرد كه با استفاده از تسهيلات  اعطايي برنامه تسهيلات جهاني محيط زيست (GEF) و آژانس توسعه بين المللي محيط زيست ملل متحد (UNDP)، طرح مديريت يكپارچه تالاب ها در درياچه پريشان بخوبي اجرا شود.
وي همچنين در سفر خود به  استان فارس با معاون برنامه ريزي استانداري فارس ديدار كرد.
كريم شورانگيز، معاون برنامه ريزي استانداري فارس در اين بازديد بر لزوم حفاظت از ذخاير گياهي و جانوري تالاب ها در اين استان تاكيد كرد و گفت: توسعه پايدار زماني به تحقق كامل مي رسد كه محيط زيست و ارزش هاي آن در معادله هاي توسعه جدي گرفته شود.
وي اضافه كرد: استان فارس آماده همكاري با اداره كل محيط زيست براي اجراي كامل طرح مديريت تالاب ها است.
مراحل اجرايي اين طرح باهمكاري برنامه تسهيلات جهاني محيط زيست (GEF) در حال اجراست.
اقليم خاص منطقه پريشان، كيفيت آب اين درياچه، وجود منابع قليايي نزديك اين منطقه، امكان بروز زيان هاي زيست محيطي ناشي از ورود سموم كشاورزي به درياچه پريشان، وجود گونه هاي غيربومي دراين منطقه، خطر بهره برداري ناپايدار و برخي مسائل زيست محيطي ديگر دليل انتخاب درياچه پريشان براي اجراي اين طرح است.
همچنين از نظر گونه شناسي، درياچه پريشان محل زيست انواع پرندگان كمياب و در حال انقراض است و اجراي طرح مديريت يكپارچه  اكوسيستم در آن كمك زيادي به پايداري زيست اين پرندگان خواهد كرد.
از سوي GEF و 3UNDP ميليون دلار و از سوي دولت كشورمان 10 ميليون دلار اعتبار براي اجراي طرح مديريت يكپارچه در دو تالاب پريشان و اروميه اختصاص يافته است.
درياچه پريشان در فاصله۲۰۰ كيلومتري غرب شيراز در شهرستان كازرون استان فارس قرار دارد و محل زيست گونه هاي كمياب گياهي و جانوري است.

در همين حوالي
003681.jpg
بيوتكنولوژي در خدمت جنگل
حسينعلي صدري-افزايش توليد در جنگل هاي دست كاشت، يكي از مهمترين مزاياي بيوتكنولوژي است. جنگل هاي دست كاشت از گونه هاي سريع الرشد و اصلاح شده، با يك مديريت صحيح مي تواند منافع اقتصادي قابل توجهي دربرداشته و از فشارهاي وارده بر جنگل هاي طبيعي بكاهد.
براساس گزارش Wads worth)1983) حجم چوب توليد شده در جنگل هاي دست كاشت در نواحي استوايي، حداقل 2 تا 10برابر جنگل هاي طبيعي بوده است.
كميسيون جنگلداري آمريكاي لاتين كه توسط FAO (سازمان خواروبار جهان) تاسيس شده است، به عنوان نمونه قابل ذكر، جنگلكاري در سال 1986 چنين گزارش مي كند: «۴۰درصد محصول چوب در آمريكاي لاتين از جنگل هاي دست كاشت سوزني برگان غيربومي به دست آمده، در حالي كه اين جنگل ها فقط 3 درصد از كل نواحي جنگلي منطقه را شامل مي شدند، كاشت درختان اوكاليپتوس به همين ترتيب از فشار بر جنگل  هاي طبيعي كاسته است.»
نگهداري و حمايت از جنگل هاي بومي فوايد مهمي همچون كنترل سيلاب و فرسايس، حفظ كيفيت آب،  جلوگيري از رسوب گذاري در سدها و مخازن آب، حفظ تنوع گونه اي، توقف بيابان زايي و بهبود آب و هوا دارد.
احداث جنگل هاي دست كاشت گونه هاي سريع الرشد و حفاظت جنگل هاي بومي، خسارات ناشي از افزايش دي اكسيدكربن جوي و گرم شدن كره  زمين را جبران مي كند.
نواحي وسيعي از كشورهاي درحال توسعه، در اثر چراي مفرط دام و استفاده هاي مناسب، آسيب ديده به طوري كه زادآوري طبيعي گونه هاي بومي با مشكل مواجه شده اند.
اگر اين زمين ها جنگلكاري شوند، حتي اگر بازده آنها چشمگير نباشد، مزاياي اقتصادي و اقليمي فراواني به همراه خواهند داشت.
نقش بيوتكنولوژي درفراهم كردن درختان براي اينگونه اراضي حاشيه اي مهم است، به شرط آنكه تكثير غيرجنسي گونه هاي منتخب مقاوم در برابر خشكي و شوري عملي شود.
كارشناسان بيوتكنولوژي گياهي در كشورهاي در حال توسعه به منظور اصلاح گونه هاي جنگلي از روشهاي به نژادي ساده تر موجود،  مانند انتخاب، دورگه گيري وهمگروه سازي بعدي گياهچه هاي آزمايشگاهي به دست آمده از زيرنمونه هاي تمايز يافته مانند ساقه و جوانه، استفاده مي كنند.
اين روشها جهت تامين نهال هاي لازم از گونه هاي ارزشمند به منظور وسعت دادن به دامنه پراكنش آنان و جنگلكاري اراضي حاشيه اي و به علاوه حفظ منابع ژنتيك گونه هاي گياهي مطلوب، به خوبي قابل استفاده هستند.
كاربرد شاخه هاي مختلف بيوتكنولوژي مثل انتقال ژن و انتخاب سوماتوكلوني و دورگه گيري غيرجنسي به تحقيقات گسترده در زمينه ساختمان ژن، تنظيم كار،  جريان رشدونمو و فرآيند فيزيولوژيك گياه نياز دارد. بنابراين، اين تحقيقات ممكن است ده ها سال به درازا بكشد تا تكنولوژي هاي نوين و حساس به كشورهاي درحال توسعه وارد شوند.
هر چند بعضي از شاخه هاي بيوتكنولوژي را در حال حاضر مي توان به كار گرفت تا صحنه را براي كاربرد تكنولوژي هاي نوين آينده آماده كند، انتخاب، دو رگه  گيري گونه هاي غيربومي با گونه هاي چندمنظوره و استقرار افراد جديد در جنگلكاري ها، نتايج بسيار مطلوبي در توليد چوب، سوخت و خوراك دام ايجاد مي كند. به علاوه، به عنوان مثال تكثير كلوني اوكاليپتوس (غيرجنسي) و جنگلكاري بااين گونه در كنگو و برزيل در مدت زمان كوتاهي به بهره وري اقتصادي رسيد.
توسعه تحقيقات در زمينه روش هاي مختلف تكثير غيرجنسي و همگروه سازي ژنوتيپ هاي مطلوب بومي ياوارداتي،  قلمه زني آزمايشگاهي، براي اغلب كشورهاي درحال توسعه ميسر وامكان پذير است. البته، كشت بافت، كاربردهاي ديگري نيز دارد مانند توليد نهال هاي عاري از ويروس و حفظ تنوع ژنتيك كه در اثر تخريب جنگل ها احتمال نابودي آنان وجود دارد.
003696.jpg
در هرمزگان هم موزه دائمي سنگ  شناسي دائر شد
دانشگاه هرمزگان به عنوان يكي از محروم ترين شهرهاي كشور هم صاحب موزه دائمي سنگ شناسي شد.
بنا به گفته استاد گروه زمين شناسي دانشگاه هرمزگان به خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران، سنگهاي اين موزه از سراسر كشور جمع آوري شده و در موزه به معرض ديد عموم گذاشته شده است و اين نشان مي دهد كه كشور به لحاظ داشتن سنگهاي گرانقيمت، غني است.
برخي از اين سنگها مانند «ايذريت»، «دولوميت» و «اليزست» از نمونه سنگهاي با ارزشي است كه از خود جزيره هرمز گردآوري شده است.
سيدمحسن مرتضوي، اعتبار راه اندازي اين موزه را از زمان گردآوري تا افتتاح 110ميليون ريال برآورد كرده است.
توجه به اشيا قديمي خصوصا انواع طبيعي آن باعث به وجود آمدن اشتياق و توجه بيشتر در ميان عامه مردم در فضاي رخوت انگيز امروز موزه ها خواهد بود .

نگاه
003663.jpg
مبارزه رايانه با زمين خواري
با اجراي طرح نقشـــه بـــرداري رايانه اي«كاداستر» مي توان جلوي بسياري از سوءاستفاده هاي زمين خواري در كشور را گرفت.
اين درحالي است كه سامانه آموزش الكترونيكي سازمان ثبت احوال كشور تا شهريورماه گشايش خواهد يافت.
ايجاد وب سايت مركز آموزشي سازمان «شبكه جهاني اينترنت» نيز يكي ديگر از فعاليت هايي است كه از امسال عملياتي مي شود.
نخستين قدم براي شروع ايجاد وب سايت مركز آموزش، طراحي نخستين بروشور الكترونيكي آموزش و قرار دادن آن روي وب سايت آموزشي بود.
بسياري از كشورها با اجراي طرح «كاداستر» توانسته اند بخوبي بر املاك و زمين هاي كشور خود مديريت كنند.
به گفته حسينعلي اميري، رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، مقدمات اين طرح در كشور انجام شده و در تعدادي از شهرها با تعيين حدود چهارگانه، «كاداستر» اجرا شده است.
آنچه كه از اين طرح در كشور اجرا شده جوابگوي نيازهاي فعلي نيست و بايد از كاداستر مدرن كه از آن به عنوان «كاداستر 2014» ياد مي شود و داراي يك برنامه اساسي و زيربنايي است و امكان مديريت بر املاك و اراضي بخش وسيعي از كشور را مي دهد، استفاده كرد.
وي با اشاره به اينكه طرح «كاداستر» يكي از زيرساخت هاي مهم توسعه و عدالت اجتماعي است، گفت:  كار مطالعات بهينه سازي و اجراي كاداستر نوين از چند ماه گذشته با همكاري دانشگاه تهران آغاز شده و در حال تدوين و تهيه برنامه زمان بندي كاداستر هستيم.
اين طرح در بسياري از كشورها از جمله كانادا و استراليا كه از كشورهاي مطرح در اين زمينه هستند، انجام شده و توانسته اند در تمامي اهداف شان به كاداستر برسند.
رئيس سازمان ثبت اسناد واملاك كشور درخصوص هزينه اين طرح گفت: اجراي طرح مدرن كاداستر، تكنولوژي فوق العاده بالايي را مي خواهد و براي انجام آن امكانات فني مثل دستگاه هاي پيشرفته نقشه برداري، دوربين هاي مجهز و حتي در بخشي نياز به استفاده از ماهواره براي تهيه عكس هاي زميني دارد.
وي گفت:  سازمان ثبت اسناد و املاك كشور برنامه هايي براي آموزش نيروهاي متخصص اين رشته دارد، اما در دانش كامل كاداستر، محدوديت داريم.
اميري در مورد نحوه اطلاع رساني به مردم درخصوص قوانين ثبت گفت: متاسفانه اطلاعات حقوقي شهروندان در سطح پائيني قرار دارد و حتي اين موضوع در افراد تحصيلكرده نيز ديده مي شود كه نمي دانند چگونه از حقوق خودشان دفاع كنند.
رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور گفت: براي ارائه هر چه سريع تر اطلاعات به مردم، طراحي وب سايت و زيرساخت هاي اطلاع رساني در اين سازمان در حال انجام است و اخيرا روابط عمومي سازمان نيز خيلي فعال شده است.
وي بااشاره به اينكه سازمان ثبت اسناد واملاك كشور متولي بحث مالكيت معنوي در كشور است، گفت: ايران در سال 1380 به عضويت سازمان جهاني مالكيت فكري درآمد كه در آن 183 كشور عضو هستند و اين عضويت يكسري تعهدات بين المللي در بحث مالكيت فكري و نيز مزاياي حمايت از مالكيت فكري در دنيا براي ما ايجاد مي كند.
مبارزه بازمين خواري مدت زيادي است كه از سوي مسوولان موردتوجه قرارگرفته است .
باتصرف بي حد وحصر اراضي طبيعي وعدم دسترسي عموم مردمبه اين زمين هاپديده زمين خواري ابعاد تازهاي به خود گرفته است.
نمايشگاه بين المللي محيط زيست در ايران
ششمين نمايشگاه بين المللي محيط زيست در ايران از 18 خردادماه به مدت 5 روز در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي در تهران برگزار مي شود.
به گزارش روز شنبه ستاد برگزاري ششمين نمايشگاه بين المللي محيط زيست در ايران، اين نمايشگاه در فضايي بالغ بر 16هزار مترمربع با حضور 185 سازمان و شركت ايراني و خارجي برپا مي شود.
همچنين سازمان ها و شركت هايي از كشورهاي آلمان (گروهي از شركت هاي فعال در امور تكنولوژي هاي زيست محيطي) فرانسه، ژاپن، سوئيس، انگلستان و ايتاليا در اين نمايشگاه شركت خواهند كرد.
علاوه براين تاكنون 50 تشكل غيردولتي در زمينه زيست محيطي براي شركت در اين نمايشگاه اعلام آمادگي كرده اند.

سفر و طبيعت
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
علمي
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |