يادمان ورودي شهر قم
تنها يك هفته به تحويل نهايي آثار به دبيرخانه مسابقه يادمان ورودي شهر قم واقع در جهاد دانشگاهي دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران، باقي است.
در اين رقابت كه به منظور ارتقاي كيفيت محيطي ورودي اصلي شهر قم وهمچنين تقويت هويت شهر، تحت عنوان كطراحي يادمان ورودي اصلي شهر قم و فضاي اطراف آن» از سوي شهرداري قم برگزار مي شود، متخصصان حقيقي و حقوقي در زمينه هاي معماري طراحي شهري و مجسمه سازي مي توانند حداكثر تا تاريخ 17/3/84 طرح هاي خود را به دفتر مسابقه تحويل دهند.
مجموعه المپيك توكيو
اين مجموعه براي بازي هاي المپيك ژاپن در شهر توكيو بنا شده است. معمار اين مجموعه كنزو تانگه (كه اخيرا در 90 سالگي فوت كرد) است. المان هاي اصلي مجموعه عبارتند از: سالن استخر و سالن ورزش ها.
در اين سايت، ورودي اصلي از مسير خيابان و مسيرهاي متروها گرفته شده است و ارتباط مستقيم بين ورودي هاي سايت و ورودي هاي دو عنصر اصلي برقرار مي شود. مسير پياده ها از كنار پاركينگ ها آغاز و به سالن استخر منتهي شده، در ضمن اين دو المان را به هم اتصال مي دهد. همچنين ورودي از سمت پاركينگ اصلي به سمت سالن استخر نيز بسيار مشخص و تعيين كننده مسير است. در سالن استخر ورودي جداگانه اي براي خبرنگاران به خاطر ازدحام زياد روزهاي مسابقه در نظر گرفته شده است تا بتوانند در مواقع دلخواه به جايگاه خود دسترسي داشته باشند. در اطراف عناصر سايت فضاهاي سبز قرار گرفته كه درعين حال عناصر را از پاركينگ ها و خيابان جدا مي سازند.
ورودي هاي مخصوص سالن ها بسيار مشخص و دعوت كننده هستند، به طوري كه اشخاصي كه براي تماشاي مسابقات مي آيند را كاملا در شناسايي المان ها ياري مي دهند. مشخص ترين مسير در اين سايت مسير پياده است كه از سمت كنار پاركينگ ها و مترو آغاز و به سمت سالن ها حركت مي كند و كاملا مي تواند راهنمايي خوب براي سايت محسوب شود.
معماري معابد مايا
تمدن مايا يكي از عالي ترين تمدن هاي آمريكاي ميانه در دوران كلاسيك بود. سرزمين مايا در بخش وسيعي از مكزيك ، گواتمالا، هندوراس و السالوادور كنوني واقع بود. تمدن آنان در حدود 1500 سال پيش از ميلاد شكل گرفت و تا حدود 1520 ميلادي كه اسپانيايي ها به قلمرو آنان تجاوز و حمله كردند، پايدار بود.
با وجود آنكه تمدن مايا در برخي از زمينه ها بسيار ساده و ابتدايي بود، اما در عرصه معماري بسيار پيشرفته بود و آثار باقي مانده حاكي از نوعي معماري تكامل يافته آئيني بود كه به صورت عمده براي برگزاري مراسم آئيني مورد استفاده قرار مي گرفت . بسياري از معابد مايا به صورت يك زيگورات ساخته مي شدند. مراكز شهري آنان غالبا به شكل يك مركز آئيني بزرگ متشكل از چند زيگورات ، ميدان هايي براي برگزاري مراسم ، يك يا چند كاخ و در مواردي فضاهاي تجاري ساخته مي شد. در برخي از زيگورات ها مقبره يك كاهن يا شخصي عالي مقام قرار داشت كه در بعضي از نمونه ها آن را در اتاقي در بالاترين نقطه معبد قرار مي دادند و در برخي از زيگورات ها، مقبره در درون زيگورات جاي داشت ، وضعي همانند اهرام مصركه شايد به سبب توسعه و تحول و گسترش معبد، چنين اتفاقي روي مي داد، چنانكه در چند مورد شواهدي از چگونگي توسعه يك معبد وجود دارد. كتاب معماري معابد مايا، تاليف و طراحي تاتيانا پراسكورياكوف و ترجمه حسين سلطان زاده (معمار و پژوهشگر معماري) به سبب داشتن بيش از 70 نقشه ، عكس و پرسپكتيو بازسازي شده و شماري طرح از عناصر و نمادهاي مايا، نسبت به معرفي معماري و تمدن مايا از زبان و بياني ساده و در ضمن گويا و سودمند براي همه علاقه مندان به فرهنگ ها و تمدن هاي كهن برخوردار است .
|
|
ميدان دلدامو ميلان
اين ميدان شايد تنها ميدان شهر ميلان باشد كه تصوير آن در ذهن گردشگران اين شهر باقي مي ماند. اين ميدان سرزنده، از سه طرف توسط گذرگاههاي سرپوشيده مردمي و مغازهها و از سوي ديگر به وسيله كليساي تاريخي متعلق به قرن دوازدهم، احاطه شده است. پله هاي مقابل كليسا فضاي بسيار مناسبي براي نشستن و ملاقات مردمي ايجاد كرده است. فضاي وسيعي كه مقابل كليسا قرار دارد امكان تجمع فروشندگان را مي دهد. همچنين كبوتران ميدان كه منتظر گرفتن غذا از دستان توريست ها هستند، هم منظره بديعي را در ميدان به وجود مي آورند. برنامه ريزي اين ميدان به گونه اي است كه هيچگاه از شور و حال ميدان كاسته نمي شود و اين ميدان يكي از نادر مكان هاي موفق در طول سال است. به اين معني كه مطابقت با تغيير فصل ها، در برنامه ريزي رويدادهاي جاري در ميدان لحاظ مي شود. به عنوان مثال؛ اجراي موسيقي مذهبي مقابل فضاي كليسا، آرايش فضاي ميدان و قراردادن يك درخت كريسمس بزرگ در مركز، از برنامه هاي ميدان در فصل كريسمس است. همچنين پيش بيني محلي براي اسكيت روي يخ در فصل يخبندان، حضور مردم در هواي سرد ماه دسامبر را در اين ميدان تضمين مي كند.