سه شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۲
جادوي اين چاي ديردم
003741.jpg
مناطق چاي خيز كشور اين روزها برگ سبز چاي را برداشت كرده و در كارخانه ها چاي خشك توليد مي شود. اما اين چاي به سراسر كشور راه نمي يابد و اغلب در شمال مصرف مي شود
خريدن چاي يكي از كارهاي سخت خانه است، آنهم خانه اي كه اين نوشيدني در آن نقش مهمي دارد. سختي اين كار هرسال بيشتر هم مي شود، چون اقلام چاي، مدام متنوع تر مي شود، به علاوه بسياري از چاي هاي موجود در بازار، عطر و طعمي بسيار متفاوت تر از آنچه بايد داشته باشند، دارند. آنها كه چاي مورد علاقه خود را يافته و انتخاب كرده اند، به مراتب با خيالي آسوده تر مي توانند قدم به بازار بگذارند و در هر سري خريد، چاي مورد نظر خود را تمديد مي كنند.
اما قصه اي غمناك براي يافتن چاي مورد علاقه وجود دارد تا با بارها آزمون و خطا، شخص به نتيجه برسد.
يكي از راه هاي موفقيت آميز اين است كه از برخي مغازه هايي كه اين كالا را به شكل فله اي مي فروشند، مقداري چاي به عنوان نمونه خريده و دم كنيد و سپس انتخاب كنيد.
البته بسياري از چاي خورهاي سختگير اينگونه هم به نتيجه نمي رسند، چون براحتي نمي توانند ايده آلشان را بيابند.
ايرانيان، منصرف از چاي ايراني
چاي طبيعي كه از برگ سبز بوته چاي به دست مي آيد، عطر ويژه اي دارد. برگ سبز را پس از چيدن به كارخانه تحويل داده و آنجا مالش داده شده و به چاي خشك تبديل مي شود.
آزمايش هاي علمي ثابت كرده كه خواص چاي براي بسياري از دردها مفيد است. سردرد و بيماري هاي گوارشي با نوشيدن چاي تا حدود زيادي رفع مي شود. اين نوشيدني حتي روي استحكام دندان ها نيز تاثير دارد. اين نوشيدني در رفع تشنگي نيز نقش مناسب تري از ديگر نوشيدني ها دارد. همينطور آرامش رواني كه نوشيدن يك استكان چاي داغ به شخص مي دهد، قابل مقايسه با ديگر نوشيدني ها نيست.
اما بسياري از چاي هاي موجود در بازار، اين ويژگي را ندارند. چاي قاچاق موجود در بازار با انواع عطر و اسانس توليد مي شود و حتي به دليل عدم وجود چاي مناسب داخلي، اين نوع چاي ذائقه و سليقه مردم را نيز كاملا تغيير داده است.
مناطق چاي خيز كشور اين روزها برگ سبز چاي را برداشت كرده و در كارخانه ها چاي خشك توليد مي شود.
اما اين چاي به سراسر كشور راه نمي يابد و اغلب در مناطق شمالي مصرف مي شود، تنها به اين دليل ساده كه توليد كم است و بسته بندي مناسبي هم ندارد، اما نمونه هاي بي كيفيت چاي ايراني در سطح كشور توزيع مي شود كه تا حد زيادي شهروندان ايراني را از مصرف داخلي اين نوشيدني منصرف مي كند.
بسياري از چاي هاي موجود در بازار، ويژگي دوست داشتني چاي هاي قديم را ندارند.چاي قاچاق موجود در بازار با انواع عطر و اسانس توليد مي شود و حتي به دليل عدم وجود چاي مناسب داخلي، اين نوع چاي ذائقه و سليقه مردم را نيز كاملا تغيير داده است
۱۵ دقيقه زمان براي دم كشيدن
با اينكه اغلب چاي هاي ايراني موجود در بازار از كيفيت لازم برخوردار نيستند، در مناطق چاي خيز عطر مسحوركننده اين گياه در فضا مي پيچد كه نشان مي دهد مي توان به مرغوبيت اين محصول اميدوار بود. چاي مرغوب ايراني البته شرايط بسيار خاصي براي دم كشيدن لازم دارد كه امروزه كمتر اين مجال فراهم است.
سماور در بسياري از خانه ها حذف شده و كتري و قوري يا چاي سازهاي برقي جاي آن را گرفته است. خانم هاي خانه دار پرحوصله زمان هاي نه چندان دور نيز جاي خود را به خانم هاي شاغل و گرفتار امروزي داده اند، در صورتي كه چاي ايراني براي دم كشيدن نياز به زمان طولاني دارد. چون اين محصول بدون هيچ نوع افزودني عرضه شده و فاقد برگ طبيعي چاي است، بين 15 تا 30 دقيقه زمان براي دم كشيدن نياز دارد كه با دماي بسيار كم بايد انجام گيرد.
با سرعت موجود در خانه ها و خستگي هاي زندگي شهري، محصولي برنده است كه در زمان كمتر رنگ بدهد و شبيه چاي شود.
چگونه چاي بخريم؟
شايد راه حل پيشنهادي اول خيلي بيشتر از راه هاي ديگر كمك كند. به مقادير كم چاي را خريده و دم كنيد. اگر از آن راضي بوديد، مي توانيد نامش را در ليست خريدتان قرار دهيد.
اما مناسب ترين نوع اين نوشيدني بايد عطر و طعم ويژه اي داشته باشد نه عطر افزودني هاي ديگر. رنگ چاي طبيعي در استكان ها نمي ماند و با يك شوينده ساده پاك مي شود. از همه مهمتر آنكه چاي ايراني، بسيار به صرفه تر از نمونه خارجي است.
هر كيلو از اين نوع چاي در اغلب فصول بين يكهزار و 500 تومان تا 2 هزار و 500 تومان معامله مي شود. البته روزهاي اخير به دليل بالاتر رفتن قيمت چاي در جريان خريد تضميني برگ سبز چاي توسط دولت، قيمت چاي خشك در استان گيلان به 3 تا 3 هزار و 500 تومان افزايش يافته است.

حجره
003756.jpg
كلاهبرداران مدرن
فعاليت شركت هايي از نوع گلدكوئيست و اي بي ال مصداق كلاهبرداري مدرن است.
حسنعلي قنبري، عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي به فارس گفت: انگليسي ها ضرب المثلي دارند كه مي گويند در دنيا ناهار مجاني وجود ندارد، اما متاسفانه برخي همواره به دنبال شانس هستند و منتظرند تا دري به تخته خورده و بختشان باز شود.
بعضي مواقع مشاهده مي شود افراد به حدي اغفال شده اند كه هزينه دانشگاه خود را صرف خريد محصولات شركت هايي چون گلدكوئيست و اي بي ال كرده اند.
وي افزود:  رويكرد مردم به اين شركت ها ناشي از فقدان فرصت هاي شغلي مناسب است و جواناني كه اميدشان را از دست داده اند،  متوسل به اقداماتي به اين شكل شده اند.
۲۵ ميليون تومان براي اكتشاف
به منظور جذب دانش آموختگان رشته مهندسي معدن، 25 ميليون تومان وام بلاعوض از سوي شركت تهيه و توليد مواد معدني ايران پرداخت خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي خانه معدن ايران، اردشير سعدمحمدي، مدير اكتشاف و بهره برداري شركت تهيه و توليد مواد معدني ايران گفت:  براساس اختصاص بودجه اي از سوي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران فارغ التحصيلان رشته مهندسي معدن و علوم وابسته به آن مي توانند در قالب گروه هاي سه نفره محدوده اي جهت اكتشاف مواد معدني را به نام خود ثبت كرده و به عمليات اكتشاف بپردازند و پروانه اكتشاف بگيرند.
سمند و سايپا در نيجريه
اگر در خيابان هاي نيجريه سمند و سايپا 141 در حال حركت ديده شدند، نبايد تعجب كرد. البته هنوز توليد اين خودروها در كشوري از قاره سياه به قطعيت نرسيده است. مديركل روابط بين الملل وزارت صنايع و معادن گفت: با توجه به مذاكراتي كه پيشتر درخصوص توليد سمند و سايپا 141 با نيجريه داشتيم در مورد اين مسائل در اجلاس مشتركي كه ماه جاري در تهران برگزار مي شود تصميم گيري خواهد شد.
قادر سليماني در گفت وگو با ايسنا ضمن بيان اينكه در اجلاس مذكور بحث خط مونتاژ ميني بوس، اتوبوس و كاميون، تراكتور و ماشين آلات كشاورزي پيگيري خواهد شد،  گفت: يكي از سياست هاي دولت و وزارت صنايع و معادن توسعه ارتباط و همكاري ها با كشورهاي آفريقايي بويژه نيجريه است.

زاويه ديگر
۵ سال ديگر رفاه مالي افزايش مي يابد
003807.jpg
ايران هفته پيش عضو سازمان تجارت جهاني شد، اما به گفته «اسفندياراميد بخش» نماينــده جمهوري اسلامي ايران در اين سازمان، تبعات اين عضويت حدود 5 سال آينده بر زندگي عادي مردم تاثير مي گذارد.
او انتظار دارد قوانين حاكم بر WTO (سازمان تجارت جهاني) تا 5 يا 6 سال آينده به صورت تدريجي بر زندگي مردم تاثير خواهد گذاشت و مي گويد با اعمال سياست هاي WTO انتظار داريم كه رفاه مردم افزايش يابد.
نماينده ايران در سازمان تجارت جهاني در گفت و گو با ايرانشهر دو هدف كشور در سازمان تجارت جهاني را تشريح كرد: «افزايش رفاه جامعه با الحاق ايران به اين سازمان از طريق توسعه صادرات، آزادسازي واردات، توسعه اشتغال و رفاه در جامعه هموار خواهد شد.ما انتظار داريم با الحاق ايران به اين سازمان سيستم پويايي به وجود آيد و اقتصاد رقابتي ايجاد شود كه اگر با تعامل انجام گيرد فضاي اقتصاد ايران بازتر مي شود.» اميدبخش براي اين كار شرط هايي را هم مي آورد. «البته رشد اقتصادي مديريت مي خواهد، با فضاسازي و ايجاد مقررات جامع براي باز كردن فضاي كار بخش خصوصي براي ايران مشكلات كمتري ايجاد خواهد شد. درست است كه دولت ها در اين سازمان عضو مي شوند، اما در نهايت براي فعاليت بخش خصوصي تنوع ايجاد مي شود.»
نماينده ايران در سازمان تجارت جهاني معتقد است ايران چندان از قوانين و اوضاع حاكم بر اين سازمان دور نيست و مي گويد: «با اقداماتي كه بر مبناي اصل 44 قانون اساسي و سياست هاي آزادسازي بانك ها انجام مي شود به سياست هاي اقتصاد جهاني نزديك خواهيم شد.» از نظر او صنايع ايران اكنون نيز مي توانند با كشورهاي منطقه خاورميانه و آفريقا و مديترانه رقابت كند. «تلقي ما اين است هر قدر اقتصاد بازتر شود، با وارد كردن برخي اجناس و ايجاد رقابت داخلي با بنگاه هاي خارجي و منطقي  كردن و مفيدتر كردن نظام رقابتي، سطح تكنولوژي و صنعت ايرانيان نيز رشد خواهد كرد.»
از سوي ديگر وزير بازرگاني عقيده دارد شركت هاي ضعيف با پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني حذف مي شوند. وي در گفت و گو با فارس مي گويد: بايد به اين موضوع توجه داشت كه عدم رقابتي شدن شركت هاي ايراني و همزمان با پيوستن ايران به WTO منجر به حذف و خارج شدن اين شركت هاي غير رقابتي از عرصه بين المللي و جهاني مي شود.

دخل و خرج
آرمانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |