سه شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۲
فرانسويان و حريمي با پنجره هاي رو به دنيا
خانه هاي ايده آل
003762.jpg
گذشت آن روزهايي كه خانه تنها پناهگاهي براي محافظت از انواع تهاجمات خارجي بود. اين روزها اكثراروپاييان و بخصوص فرانسويان خانه هايي را ترجيح مي دهند كه پنجره بازي براي ارتباط با تمام دنيا باشد و در حالي كه روابط خانوادگي و دوستانه را تسهيل مي كند، حريم شخصي تك تك افراد خانواده نيز حفظ شود.
خانه به عنوان مكاني براي سكونت، تقويت روابط خانوادگي و تجديد قوا اهميت بالايي در زندگي دارد. طبق نظرسنجي ها۶۳،درصد از فرانسويان آن را عاملي سرنوشت ساز در خوشبختي فردي مي دانند و از اين نظر تنها پس از خانواده و پيشتر از مسائلي مانند كار و تفريح قرار گرفته است.
گي يوم ارنر جامعه شناس فرانسوي اين تغيير نگاه را اينگونه ارزيابي مي كند:«در برابر پيچيدگي هاي فزاينده جوامع غربي و مشكلات اقتصادي، مردم به دنبال خانه اي با سازمان نو شده هستند كه تا جاي ممكن به ايده ال هايشان نزديك باشد و خواسته هايي را كه سيستم هاي عظيم  اجتماعي(از احزاب سياسي گرفته تا انگيزه هاي شغلي) برآورده نمي كنند جبران كند، اما در ابتداي قرن بيست و يكم خانه رويايي فرانسويان چه مشخصاتي دارد؟
ارنر در پاسخ اين سوال مي گويد:«در تشريح اين خانه ايده آل تا جاي ممكن تلاش كرده ام واقع بين باشم، هرچند با محدوديت فضا چاره اي جز ناديده گرفتن برخي از خواسته ها نيست. مساحت متوسط خانه هاي فعلي 90 مترمربع است.» 82 درصد فرانسويان مي خواهند صاحب خانه باشند تا از دين ابدي اجاره خانه خلاص شوند؛ تمايلي كه با حس ناامني ناشي از بيكاري و بي ثباتي تقويت مي شود. اين روزها 7/56 درصد فرانسويان براي خريد خانه اقدام كرده اند(اين عدد در سال،۱۹۷۰ 50درصد بود) حالا ديگر دوراني كه خانه تنها مكاني براي استراحت و عزلت بود به پايان رسيده. اين روزها درهاي خانه به كمك وسايل ارتباطي مدرن(تلفن، اينترنت، ماهواره و...) به روي تمام دنيا باز است.
براي اينكه تمام اين خواسته ها اجابت شود، خانه ايده آل بايد با رعايت خلوت تك تك افراد، ارتباط اعضاي خانواده را آسانتر كند. حفظ فاصله افراد الزامي است. روش زندگي خانواده تغيير كرده و جوانان ديرتر به خانه برمي گردند. در اقامتگاه رويايي، والدين فضايي جدا از كودكان دارند. به علاوه اهميت بيشتري به فضاي حمام داده مي شود، چرا كه مردم براي بازيابي بدني و روحي، زمان بيشتري را در آنجا مي گذرانند. فرانسوا دسنگلي، جامعه شناس فرانسوي ، برآيند تمام اين خواسته ها را به زيبايي در اصطلاحي خلاصه كرده: «آزادي در كنار هم». يعني شما اجازه داريد از فعاليت دلخواهتان لذت ببريد، بدون اينكه به حريم ديگران تجاوز كنيد.
مثلا مرد خانه مي خواهد گاراژي بزرگ داشته باشد و در آن آخرين تكنولوژي را جا بدهد. خانم هم آشپزخانه اي دلباز و اتاقي با كمد بزرگ براي لباسهايش مي خواهد. هيچكس نمي خواهد در قبال راحتي اش كنار بيايد و از طرفي هر دو خواستار زندگي زير يك سقف هستند. در مورد شرايط فيزيكي، تهويه و نورگير بودن خانه اجتناب ناپذير است. به همين ترتيب استفاده از نماهاي شيشه اي چند برابر شده.
خانه هر چند درهاي خود را به روي جامعه بيش از گذشته باز كرده، ولي همچنان نقش آن به عنوان يك محافظ به جاي خود باقي است. عايق كردن صوتي بيشترين تقاضا را در ميان ابزار كاهش مزاحمت هاي مختلف دارد.
پديده قابل توجه ديگر اينكه كار، سينما و فعاليت هايي كه به طور سنتي به بيرون فضاي خانه تعلق دارد، به تدريج وارد چهار ديواري منازل مي شود. از نظر دكوراسيون نيز تمايل به سبك هاي معاصر و جلوه هاي روستايي خواهان زيادي دارد. يادگاري از يك مسافرت، نشانه اي از كشوري شرقي كه از دستفروش خريداري شده و مبل ها و لوازمي كه از جاي ديگر آورده شده اند. اما تهاجم خارجي در همين جا متوقف مي شود. فرانسويان در استفاده از مصالح ساختماني به ريشه هاي قومي شان تعصب دارند و به همين دليل اين صنايع همچنان با اطمينان به آينده  نگاه مي كنند. گي يوم ارنر در پايان، صحبت هايش را اينگونه به پايان مي برد: «خانه آرماني بايد در اوقات خالي، لذت،  تفريح،  رابطه اجتماعي و نياز به تنهايي و خواسته هاي منحصر به فرد امروزي ها را برآورده كند.»
دنياي مجزاي فرزندان و والدين
۱۵ درصد كودكان با فرد بالغي غير از والدينشان زندگي مي كنند. بيكاري، بي ثباتي و طولاني شدن تحصيلات هم، بازگشت به بطن خانواده را به تاخير مي اندازد. از طرفي زوج ها در روياي فضاي خصوصي هستند كه از اتاق فرزندان فاصله داشته باشد. بررسي هاي روانشناسي هم لزوم اين فاصله را تاييد مي كند. حال اين حقيقت كه هر فرد خانواده يا حداقل والدين و فرزندان نياز به خلوت شخصي دارند، براي همه روشن شده. حالا ديگر لزوم اتاق هاي جداگانه براي برادران و خواهران، جاي خود را به يك اتاق مشترك براي خواب و يك قسمت براي بازي كودكان داده است.
بخش هاي حياتي نصف مي شوند
به دليل رعايت حريم شخصي ديگران، 59 درصد فرانسويان دو حمام كوچك را به يك سالن حمام بزرگ ترجيح مي دهند. به همين دليل، وجود حداقل دو دستشويي مجزا براي خانواده الزامي است. تقسيم اين بخش هاي مهم از ازدحام و همچنين بحث هاي بي دليل جلوگيري مي كند.
حمام؛ بخشي براي بازيابي
مراقبت و رسيدگي به قسمت هاي مختلف بدن به تدريج به يك دانش تبديل شده. بدين ترتيب سالن حمام اهميت بالايي پيدا كرده و فضاي لوكسي است كه اتاق هاي زنان در قرون گذشته را يادآوري مي كند. حتي حمام هاي جديد را تزئين مي كنند؛ به مانند آرايشگاه ها در حمام مطالعه مي كنند يا به موسيقي گوش مي دهند. فرانسوي ها همچنان دوش گرفتن را به خوابيدن در وان ترجيح مي دهند، اما تمايل دارند كه حمام مجهز به وان باشد.
دفتر خانگي
با تكنولوژي جديد، خانه به مركزي براي برقراري ارتباط و فضايي براي كار تبديل شده. حدود 60 درصد خانه ها مجهز به كامپيوترند. اما معمولا خانواده ها از يك دستگاه استفاده مي كنند كه همه از آن استفاده مي كنند. به همين دليل بهتر است كه اين دفتر كار در تالار اصلي باشد تا در يكي از اتاق ها.
علاقه به طبيعت
كباب، بازي در فضاي باز، حمام آفتاب، باغباني و تعميرات وسايل خانه همگي طرفداران زيادي دارند. بنابراين وجود يك حياط يا باغ كوچك يكي از انگيزه هاي اصلي در خريد خانه است. يك باغچه كوچك نمي تواند جاي طبيعت را بگيرد، ولي به هر حال يك مزيت است. بودن يك استخر يك امتياز بزرگ به شمار مي رود.
خانه اي با انعطاف
كاناپه هاي تختخواب شو،  كمدهاي چرخ دار،  ميزهاي تاشو يا ديواره هاي متحرك، همگي اسباب چندكاره به شمار مي روند. مي توان در حمام جايي را به وسايل ورزشي اختصاص داد و گاراژ علاوه بر پاركينگ ماشين،  كارگاهي براي تعميرات جزئي خانه باشد. در خانه اي با قابليت تغييرات، مي توان اتاقي براي فرزند بزرگتر جدا كرد يا با رفتن فرزندان، اتاق آنها را به دفتركار يا سالن ورزش تغيير داد.
آشپزخانه بزرگ
آشپزخانه به عنوان مكاني براي گفت وگوهاي صميمانه طرفداران زيادي دارد. 87 درصد فرانسويان يك آشپزخانه بزرگ را به يك حمام با فضاي زياد ترجيح مي دهند. در چنين مكاني خانواده با آرامش وعده هاي غذايي اش را صرف مي كند و همچنين مي تواند پذيراي ميهمان ها باشد. البته چنين آشپزخانه اي بايد مجهز به لوازم كافي براي تهيه وعده هاي غذايي و تهيه شام براي ميهماني باشد. آشپزي بتدريج به يك تفريح خلاقانه ميان خانواده و دوستان تبديل شده. طبق همين نظرسنجي 72 درصد مردم روزانه بيش از يك ساعت را به اين كار اختصاص مي دهند، اما به دليل محدوديت فضا علاقه چنداني به آشپزخانه بسته وجود ندارد و تمايل به آشپزخانه هاي باز بيشتر و بيشتر مي شود.
سالن چند منظوره
۴۰ مترمربع فضايي ايده آل براي چنين سالني است كه بتوان در آن خوابيد، تلويزيون تماشا كرد، با كامپيوتر كار كرد و غذا خورد. سالن به عنوان مكاني براي تفريح و ملاقات اعضاي خانواده بايد انعطاف پذير باشد. وسايل جداكننده متحرك مانند كاناپه و كتابخانه براي جداسازي دفتر كار يا سالن غذاخوري مناسبند. حتي نور متحرك مي تواند به ساختن شرايط ايده آل كمك كند. نور شديدتر براي يك گفت وگوي دوستانه و نور كمتر براي ديدن فيلم. 28 درصد فرانسويان يك دستگاه DVD، 86 درصد ويدئو و 94 درصد تلويزيون دارند و بطور متوسط روزانه سه ساعت و 19 دقيقه را جلوي دستگاه تلويزيون مي گذرانند. بدين ترتيب به محض روشن شدن تلويزيون توسط يكي از اعضاي خانه، زندگي نبايد متوقف شود. يك سالن چند منظوره بايد كمك كند كه فعاليت هاي شخصي مزاحم ديگران نباشد و جلوي تجمع ساير افراد خانواده را نگيرد.
منبع: فيگارو

زن افغان، از برقع تا ورزش
ترجمه: اكبر حسيني كيا -زندگي روزمره زنان در افغانستان تفاوت زيادي با زندگي هم روزگارانشان در كشورهاي همسايه دارد. آنها در يك انزواي كامل به سر مي برند. تغيير حكومت اين كشور و سقوط رژيم طالبان در عمل، تحولي در زندگي اين جماعت پديد نياورده و جامعه افغان همچنان به آداب و رسوم گذشته با همه جنبه هاي مثبت و منفي اش سخت پايبند است. به ندرت سياستمداري جرات مي كند آشكارا و بي پرده خواستار تحول وضع موجود شود. حتي به زبان كنايه نيز همه از بيان آن طفره مي روند و تنها به طور سربسته به گفتن ضرورت تغيير نقش زن افغان بسنده مي كنند. با اين همه چندي پيش نخستين مركز ورزشي و زيبايي ويژه بانوان در افغانستان گشايش يافت. به جهت رعايت سنت هاي اجتماعي و نيز ترس از مخالفت با اين نوع فعاليت ها، موقعيت جغرافيايي اين مكان ورزشي اما مخفي نگاه داشته شده است. با ديدن نماي بيروني ساختمان هيچ كس متوجه نمي شود كه اينجا يك باشگاه ورزشي ويژه بانوان است. تنها روي يك تابلو عبارت «آرايشگاه زنانه» به چشم مي خورد. در داخل ساختمان اما يك سالن آرايش پيشرفته با امكانات زيبايي و مانيكور خودنمايي مي كند و در كنار آنها نيز يك باشگاه ورزشي مجهز ويژه خانم هاي مجرد و متاهلي كه مي خواهند تناسب اندام داشته باشند، وجود دارد.
دستگاه هاي بدنسازي موجود يك لحظه هم خالي نمي شوند. صداي موسيقي سبك لايت نيز آرام به گوش مي رسد. در فضاي 20متري باشگاه۱۳ دستگاه استپر، تسمه دو، چربي سوز مخصوص شكم و ران و نيز انواع وزنه ها جا گرفته اند.
از هنگام فروپاشي رژيم طالبان، زنان جوان افغان توانسته اند به امكانات مختلف ورزشي هرچند محدود كه تا پيش از اين غيرممكن بود، دسترسي پيدا كنند. آنها از اين بابت خوشحال هستند. به واقع از ميانه سال 2003 در مجموع۶۲ باشگاه ورزشي در بيشتر شهرهاي بزرگ افغانستان داير شده است. كابل با 51 مكان ورزشي در صدر است. در مناطق بلخ، هرات، قندهار، قندوز، بغلان و پروان نيز در مجموع 11 باشگاه وجود دارد. در اين مكان هاي عمومي يا بهتر بگوييم معروف در بين مردم، ورزش هاي رزمي نظير كاراته و جودو و حتي تنيس و واليبال نيز آموزش داده مي شود. دختران و زنان جوان مشتريان پر و پا قرص ورزش هاي گروهي هستند. با اين حال بيشتر خانم هاي متاهلي كه به تنها مركز ورزشي ويژه بانوان مراجعه مي كنند، براي اين نيامده اند كه صرفا عضو يك كلوب ورزشي باشند. هدف آنها تنها حفظ سلامتي و افزايش فعاليت هاي بدني است. گرچه كابل مدرن ترين و پيشرفته ترين شهر افغانستان به شمار مي آيد، اما خانم نعمات صورت انجير، مالك۲۰ساله باشگاه متقاعد شده كه كلوب تحت مديريتش هنوز يك وصله ناجور در جامعه افغان است. وي مي گويد: بايد خيلي احتياط كنيم زيرا مردم هنوز آمادگي لازم براي پذيرش پديده هاي نوين را ندارند. نعمات باشگاهش را در دسامبر۲۰۰۴ با صرف يك هزينه 1500 دلاري از محل پس انداز هاي خود و خانواده اش افتتاح كرد و هم اكنون نيز به عنوان مربي فعاليت مي كند. به گفته او همسرش حامي اصلي او در اين راه بوده است. نعمات ماهيانه 800 دلار بابت اجاره اين ساختمان مي پردازد كه براي كشوري مثل افغانستان مبلغ زيادي است. پيش از اشغال اين كشور توسط نيروهاي آمريكايي، اتباع غربي مقيم براي اجاره يك خانه استخردار ماهيانه نزديك به 200 دلار مي پرداختند. اما امروز اين مبلغ به 3000 دلار رسيده است. بازگشت آوارگان افغان از پاكستان عامل اصلي گراني اجاره بهاي خانه عنوان مي شود.
بيشتر مراجعه كنندگان به باشگاه نعمات را زنان متاهلي تشكيل مي دهند كه پس از تولد فرزندشان دغدغه چاق شدن دارند. البته اندك علاقه مندان دختر نيز مي خواهند تناسب اندامشان را حفظ كنند. هزينه ماهانه باشگاه به ازاي هر نفر 50 دلار معادل۲۵۰۰ افغاني است.اما از آنجا كه براي خيلي از خانم ها پرداخت اين مبلغ ميسر نيست، نعمات حق عضويتي كمتر مي گيرد و در واقع ضرر مي دهد. البته در اين بين 15نفر از شاگردان نعمات مشتري دائمي كلوب او هستند و از همين حالا اعلام آمادگي كرده اند كه اگر او بتواند تعداد دستگاه هايش را افزايش دهد، وقت بيشتري را به ورزش اختصاص دهند.
منبع: قنطره

توكيو و بحران حمل و نقل
آرش نهاوندي - در ميان ابرشهرهاي دنيا، توكيو و شرايط زندگي در اين شهر را مي توان يك استثنا دانست. پايتخت ژاپن به رغم وسعت و جمعيت زياد، از معضلات و بحران هاي شهرهاي بزرگ به دور است. با اين حال مردم اين شهر از بالا بودن نرخ زندگي در اين ابرشهر بشدت گله مند هستند. البته در توكيو آمار جرايم پايين و سطح امنيت بالا است. اما در زمينه حمل و نقل و در مقايسه با شهرهاي بزرگ ديگر كشورهاي صنعتي، توكيو داراي معضلات زيادي است. از همين رو بررسي اين معضل، علل پديد آورنده آن و راهكارهايي كه به منظور رفع آن ارائه شده است، ضروري به نظر مي رسد.
ابرشهر توكيو 11 ميليون نفر جمعيت را در خود جاي داده است و به لحاظ اداري در مقايسه با سائوپائولو و مكزيكوسيتي داراي نفوس كمتري است.
اما بايد در نظر داشت كه اين ابرشهر را از هر سو كلانشهرهاي ديگري نظير يوكوهاما (3/3 ميليون نفر)، كاوازاكي (2/1 ميليون نفر)، چيبا (800 هزار نفر) و ... احاطه كرده اند. بسياري از شهروندان اين كلانشهرها هر روز به مدرسه و اداره هاي خود در توكيو مي روند. اين شهرها همچنين از نظر حمل و نقل و تجارت با پايتخت در ارتباط هستند.
از همين رو است كه به هنگام بحث درباره توكيو و معضلات آن بايد شهرهاي حومه آن را نيز در قالب محدوده بسيار وسيعي تحت عنوان محدوده شهري توكيو (TMA) در نظر گرفت.
در واقع در پايتخت ژاپن با احتساب حومه آن بيش از 30 ميليون نفر در مساحتي به طول 50 كيلومتر زندگي مي كنند كه از آن مي توان به عنوان بزرگترين تجمع انساني در يك محدوده مشخص در طول تاريخ نام برد.
اگر براي هر شهروند ساكن توكيوي بزرگ به طور ميانگين سالانه درآمدي معادل 30 هزار دلار در نظر گرفته شود، آنگاه توكيو را مي توان علاوه بر بزرگترين مركز تجمع انساني ، بزرگترين مركز تجمع اقتصادي نيز به شمار آورد.
طبيعي است كه بزرگترين مركز تجمع انساني و اقتصادي جهان نيازمند يك سيستم حمل و نقل كارآمد است، اما در شرايط كنوني و با توجه به معضلاتي كه در اين بخش وجود دارد، موانع زيادي پيش روي پيشرفت و توسعه در اين بزرگترين مركز جهاني قرار گرفته كه به طور مستقيم بر زندگي اجتماعي شهروندان توكيوي بزرگ نيز تاثير گذار است.
اين در حالي است كه در سالهاي پيش از جنگ جهاني دوم نيز توكيو همواره به شهرهاي مجاور خود وابسته بوده است ، در واقع يوكوهاما بندر خروجي توكيو محسوب مي شد و صنايع سنگين در كاوازاكي مستقر بودند. البته شهرهاي مهمي نظير چيبا و اوروا در سالهاي پيش از جنگ جهاني دوم در حوزه اداري توكيو قرار نداشتند ومديريت در آنها به صورت مستقلي اعمال مي شد.
اما پس از جنگ خانمانسوز جهاني دوم و آغاز مرحله نويني از پيشرفت و توسعه در ژاپن صنايع و شركت هاي عمده در توكيو متمركز شدند و اين ابرشهر به بزرگترين مركز مصرف كننده توليدات كارخانه ها تبديل شد. پيشرفت تكنولوژي در زمينه ارتباطات جهاني، ژاپن را نيز وارد عرصه فعاليت هاي بين المللي كرد. در كنار اين عوامل، آب و هواي معتدل، ذخاير آبي زياد و زمين هموار، از ديگر عوامل جذب مردم ساير نقاط ژاپن به توكيو و شهرهاي حاشيه اي اين ابرشهر محسوب مي شوند.
هجوم ژاپني ها به توكيو و افزايش مسائل شهرنشيني، مسئولان شهرداري توكيو را به اتخاذ راهكارهايي جهت برون رفت از بحران انفجار جمعيت وا داشت. از اين رو متخصصان شهرسازي توكيو با الگوبرداري از طرح كمربند سبز كه پيش از اين در حومه لندن به اجرا درآمده بود، طرحي مشابهي را به منظور جلوگيري از گسترش بي رويه محدوده شهري توكيو در نظر گرفتند. اما اين طرح به سبب ادامه روند ساخت و سازها و تقاضاهاي مردمي جهت گسترش شهر در همان ابتدا با شكست مواجه شد. پس از آنكه طرح ياد شده با عدم موفقيت رو به رو شد، مسئولان شهري طرح پراكندگي جمعيت و صنايع را در اولويت قرار دادند.
طرح پراكندگي، زماني در سطح ملي به مرحله اجرا گذاشته شد كه برنامه توسعه 10 ساله ملي ژاپن مورد بازنگري قرار گرفت. بر اساس طرح مذكور صنايع توليدي در سطح كشور پراكنده شدند و به دوران تجمع صنايع آلوده كننده در توكيو خاتمه داده شد. اما صنايع خدماتي، اقتصادي و ارتباطاتي همچنان به حضور خود در حريم توكيو ادامه دادند.
با پايان دادن به حمايت صنايع توليد كننده در توكيو شهرداري دامنه فعاليت هاي فرهنگي و تربيتي در اين ابرشهر را افزايش داد و توكيو وارد مرحله جديدي از حيات شد كه در آن مشكلات حمل و نقل به رغم تداوم حيات خود، كاهش يافته بودند.

پيشخوان
003747.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز تيتر و عكس اول خود را به حمايت كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس از محمودعباس اختصاص داد.
اين روزنامه همچنين در خبر ديگري به بررسي آخرين وضعيت ملك فهد كه از روز جمعه در بيمارستان به سر مي برد، پرداخت. لازم به ذكر است كه پادشاه عربستان از روز جمعه به منظور انجام آزمايش هاي پزشكي در بيمارستاني در رياض بستري شد.
003765.jpg
ايريش اينديپندنت
روزنامه ايريش اينديپندنت تيتر اول خود را به برگزاري رفراندوم قانون اساسي اروپا در فرانسه اختصاص داده است.
اين روزنامه چاپ ايرلند همچنين با چاپ يك عكس جالب كه در آن، يكي از شهروندان فرانسوي به پوسترهاي تبليغاتي كه روي آنها آري و نه نوشته شده، خيره شده است، به بهترين وجهي ترديد فرانسوي ها به راي دادن به قانون اساسي اروپا را به تصوير كشيده است.
003780.jpg
لوريان لوژور
روزنامه فرانسوي زبان لوريان لوژور عكس و خبر اصلي خود را به برگزاري انتخابات پارلماني لبنان اختصاص داده كه مرحله نخست آن روز يكشنبه در بيروت آغاز شد. احزاب و گروه هاي مسيحي و مسلمان بشدت تلاش مي كنند تا فضا را به نفع خود مهيا كنند. لوريان لوژور با اشاره به ائتلاف ميشل عون و طلال ارسلان به ديدار وليد جنبلاط و دري شامون اشاره كرده است.
003777.jpg
ليبراسيون
ليبراسيون موضوع همه پرسي قانون اساسي اتحاديه اروپا در فرانسه را براي صفحه اول خود انتخاب كرده، اين همه پرسي بر سرنوشت آينده اروپا و اتحاديه اروپايي سايه افكنده است. 42 ميليون راي دهنده فرانسوي سرنوشت اين اتحاديه و قانون واحد آن را به دست دارند و اين موضوع مدتهاست كه ذهن همه سياستمداران اروپايي را به خود مشغول كرده است.

ذهن زيبا
صبر را بالش كن و فقر را در آغوش گير و شهوات را به دور انداز و با هواي نفس مخالفت كن و بدان كه در برابر ديده خداهستي، پس بنگر كه چگونه اي.
امام جواد(ع)

بهترين شما كساني هستند كه در برخورد با مردم نرمتر و مهربان ترند و با همسرانشان مهربان و بخشنده اند.
حضرت زهرا(س)

از دروغ كوچك و بزرگ در هر جدي و شوخي بپرهيزيد، زيرا چون كسي دروغ كوچك گفت بر دروغ بزرگ نيز جرات پيدا مي كند.
امام سجاد(ع)

شبكه
امشب دوستداران فيلم ها و سريال هاي خارجي مي توانند به تماشاي برنامه هاي مورد علاقه خود بنشينند.
ساعت 21 امشب فيلم سينمايي «روياي محبت» از شبكه دوم پخش خواهد شد. اين فيلم كه محصول كشور فرانسه و به كارگرداني رائل روير است، داستان پسربچه اي را روايت مي كند كه در خانواده اي ثروتمند بزرگ شده ولي جريان زندگي اش آن طور كه باب ميلش باشد، نيست. او پس از مدتي بر اثر رفتار والدين خود ادعا مي كند كه نامش پل است و بنابراين شرايط زندگي كه در آن قرار گرفته، بايد تغيير كند و ...
قسمت جديد مجموعه پرستاران نيز حدود ساعت 22:15 از شبكه يك پخش خواهد شد.
در اين قسمت طي يك سانحه موتور سواري، بچه اي كشته مي شود. مادر او نيز مجروح شده و در بيمارستان بستري مي شود.
بي قراري هاي اين زن، هم اتاقي هايش را بسيار ناراحت مي كند. اين زن بعدا متوجه مي شود كه هم اتاقي او اصلا نمي تواند بچه دار شود و ...
اما قسمت جديد مجموعه «ماموران پرونده هاي راكد» نيز امشب حدود ساعت 20:15 از شبكه 3 پخش خواهد شد.
در اين قسمت نوجواني كه در بخش بزرگسالان زنداني شده در اعتراض به اين كار، هم سلولي خود را گروگان مي گيرد و اعلام مي كند اگر به خواسته هايش توجه نشود هم سلولي خود را با چاقو خواهد كشت.
مك كورميك براي صحبت با اين نوجوان به سلولش مي رود و موفق مي شود او را از اين كار باز دارد، ولي نوجوان پس از اينكه متوجه مي شود امكان انتقال او وجود ندارد، با همان چاقو خود را مي كشد و ...

در شهر
برنامه هاي تابستاني
خانه فرهنگ و كتابخانه فرزانگان برنامه تابستاني خود را از هم اكنون آغاز كرده است. اين برنامه ها اكثرا رايگان هستند، پس اگر پدر و مادرها ناراحت گذران تعطيلات تابستاني فرزندانشان هستند مي توانند سري به اين مركز بزنند. گروه سرود، كلاس هاي قرآن، آموزش روزنامه نگاري، آموزش مجري گري، فعاليت هاي فرهنگي و هنري و چند كلاس ديگر از جمله اين برنامه ها هستند. اين مركز دو مسابقه نيز برگزار خواهد كرد. مسابقه «خاطره آزادي» به مناسبت فتح خرمشهر و مسابقه «پا به پاي آفتاب» كه به خاطراتي از زندگي امام خميني (ره) اختصاص دارد. مهلت ارسال آثار در هر دو مسابقه 12 خرداد ماه است. خانه فرهنگ و كتاب فرزانگان در نارمك، انتهاي خيابان گلستان، جنب پارك تسليحات، كوچه شهيد گلستاني، شماره 128 قرار دارد.

در فرهنگسراها
فراق يار
فرهنگسراي انقلاب به مناسبت فرا رسيدن سالروز ارتحال بنيانگذار انقلاب اسلامي، اقدام به برگزراي مسابقه كتابخواني با عنوان «فراق يار» كرده است.
در اين مسابقه با چاپ كتابچه اي با همين عنوان و با طرح زندگينامه امام خميني (ره) از تولد تا رحلتشان سعي شده به صورت مختصر و اجمالي خواننده با زندگينامه حضرت امام (ره) آشنا شود. در پايان كتاب نيز سوالاتي مطرح شده است و به كساني كه به تمامي سوالات پاسخ درست داده باشند به قيد قرعه جوايز ارزنده اي اهدا خواهد شد. تمامي علاقه مندان براي تهيه اين كتابچه مي توانند با مراجعه به فرهنگسراهاي انقلاب، پايداري، بهمن، خاوران، خانواده، دانشجو، اشراق، اقوام و علوم و همچنين در روز 14 و 15 خرداد با مراجعه به غرفه فرهنگسراي انقلاب مستقر در مرقد حضرت امام (ره) نسبت به دريافت اين دفترچه اقدام كنند. مهلت ارسال آثار تا پايان تير ماه سال جاري است.

خواندني ها
ترجمه يكي از 10 رمان برتر قرن
صالح حسيني از ترجمه يكي از 10 رمان برتر قرن بيستم خبر داد. اين كتاب با عنوان «زير كوه آتشفشان» نوشته نويسنده  انگليسي، مالكوم لاوري است.
اين اولين ترجمه اي است كه از آثار اين نويسنده در ايران انجام مي شود و به گفته حسيني، به خاطر سنگيني و سختي كار، هنوز كسي به سراغ آن نرفته است.
تازه ترين اثري كه از اين استاد زبان و ادبيات انگليسي دانشگاه اهواز منتشر شده، «قمارباز » اثر داستايوفسكي توسط انتشارات نيلوفر است.
حسيني تاكنون آخرين وسوسه  مسيح (ع) و گزارش به خاك يونان از نيكوس كازانتزاكيس، به سوي فانوس دريايي نوشته ويرجينياوولف، لردجيم و دل تاريكي جوزف كنراد و آثاري از ويليام فاكنر همچون خشم و هياهو، برخيز اي موسي و ابشالوم، ابشالوم!، را ترجمه كرده است.

جهانشهر
آرمانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
زيبـاشـهر
شهر آرا
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |