|
|
|
|
|
|
فاصله بين پنجره هاي روبه رو
|
|
پروه نواب كه با هدف تجميع و نوسازي بافت قديمي و فرسوده اين منطقه در تهران آغاز شد، اكنون اگرچه در مراحل پاياني كار قرار گرفته اما هويت محله اي پيشين موجود در منطقه اين را دستخوش تغييرات اساسي كرده است.
سعيد سادات نيا، كارشناس ارشد معماري با بيان اين مطلب گفت: پروه تجميع و نوسازي نواب با هدف كاهش بزهكاري در اين منطقه و توسعه امكانات و تسهيلات شهري براي افراد محل در دستور كار شهرداري وقت اين منطقه قرار گرفت.
او گفت: اگر چه اهداف نخستين مورد نظر كارشناسان در اين طرح بر مبناي ايجاد فضايي متناسب با هويت شهري اين مكان شكل گرفته بود، اما نتايج اين پروه خلاف اهداف نخستين را نشان داد.
به گفته سادات نيا، پيش از اين در منطقه نواب خانه هاي 30 يا 40 متري با وسعت نامناسب به لحاظ طراحي شهري و فاقد فضاهاي تفريحي سالم وجود داشت و بر اين اساس مقرر شد در طراحي مجتمع هاي مسكوني جديد ايجاد فضاي سبز و تفريحي مورد توجه قرار گيرد.
به نظر سادات نيا به رغم بزهكاري و فضاي نامناسب شهري منطقه پيشين نواب هويت محلي ويه اي بر اين مكان حكم فرما بود كه به گونه اي پيوندهاي محله اي را تحكيم مي كرد، اما امروز در پروه آپارتمان سازي نواب چنين فضايي به چشم نمي خورد.
پروه كنوني نواب بخش زيستي منطقه پيشين را با احداث بزرگراه از هم جدا كرده است و اهالي محله پيشين نواب تنها با استفاده از پل هاي تعبيه شده در دو سوي بزرگراه مي توانند با يكديگر در ارتباط باشند.
اين كارشناس معماري معتقد است هويت محله اي پيشين منطقه نواب با احداث مجتمع هاي مسكوني در محل بافت سابق از بين رفته، چراكه طراحي هاي جديد شهري بدون توجه به فضاهاي هويت بخش شهري صورت گرفته است.
در منطقه نواب ارتباط و زندگي ارگانيك طبيعي جريان داشت و فضاهاي مختلف آموزشي، اجتماعي، فرهنگي و كاري در آن به چشم مي خورد چنانچه پيش از اجرايي شدن پروه يكي از بزرگترين مراكز تعمير ماشين در اين منطقه وجود داشت كه به عنوان بخشي از هويت آن منطقه مسكوني به شمار مي آمد و يكي از منابع معيشتي مردم منطقه بود، اما پس از آغاز پروه تجميع و نوسازي نواب و از بين رفتن فرصت هاي شغلي پيشين، بخش عمده اي از اهالي از اين منطقه مهاجرت كردند و بافت قديمي اين منطقه به تبع چنين مواردي، كاملا به گفته سادات نيا، در طرح هاي ارائه شده به شهرداري از سوي مشاوران، احداث بزرگراه از مسير زيرزميني پيشنهاد شده بود تا از جدا شدن فضاي شهروندي و هويت محله اي نواب با قرار گرفتن در دو سوي بزرگراه جلوگيري شود و علاوه بر آن با احداث بزرگراه زيرزميني از فضاهاي رويي آن به منظور احداث فضاهاي سبز طبيعي براي شهروندان اين منطقه استفاده شود.
در حال حاضر شهروندان ساكن در مجتمع هاي مسكوني نواب از كمترين امكانات تفريحي و فضاي زيستي و طبيعي به منظور گذران اوقات فراغت و تفريح برخوردارند و اين در حالي است كه در طراحي شهري جديد اين منطقه مسكوني هيچ گونه برنامه ريزي ويه اي براي ايجاد فضاي سبز زيست محيطي انجام نشده است.
به عقيده كارشناسان، ارتباطات انساني نقش عمده اي در كاهش بزهكاري و توسعه سلامت محله اي ايفا مي كند كه در فضاي كنوني شهري مجتمع هاي مسكوني نواب، فضاي محله اي پيشين اين منطقه از بين رفته و برقراري ارتباطات انساني در دو سوي بزرگراه غيرممكن شده است.
سادات نيا در ادامه گفت: هر محله از فضاهاي آموزشي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي كه به صورت فيزيكي يا انتزاعي مكان ها و فضاهايي را به خود اختصاص داده اند، تشكيل مي شود و بر هم زدن فضاهاي گذشته در هر محله، افزايش بزهكاري را به دنبال خواهد داشت.
ساكنان كنوني محله نواب با دشواري هاي فراواني به لحاظ آلودگي هاي صوتي و زيست محيطي رو به رو شده اند و اهداف نخستين اين طرح، محقق نشده است. اين پروه اگر چه در انتهاي كار قرار گرفته، نيازمند بازنگري و طراحي فضاهاي جديد شهري براي توسعه رفاه شهروندان است.
|
|
|
هدف بزرگ فرهنگسراي شهر
خانه اي براي آموزش فرهنگ شهروندي
به گفته معاون فرهنگي- اجتماعي شهردار زندگي در تهران، فاصله افراد خانواده را از هم زياد كرده و سياست شهرداري تهران بر اين است تا فضايي فراهم كند كه امكان استفاده براي همه اعضاي خانواده را داشته باشد
امير موسي كاظمي
پس كتاب هايش كو؟
اين واكنش رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در برابر قفسه هاي تقريبا خالي كتابخانه فرهنگسراي شهر است، آنهم دقايقي بعد از بريدن روبان قرمز رنگي كه جلوي ساختمان زيباي اين فرهنگسرا كشيده شده بود. چمران زودتر از موعد مي آيد و قبل از آغاز مراسم افتتاح هم مي رود. چون با اين كار از گزند آفتاب داغ غرب تهران در امان مي ماند.
صندلي ها در فضاي باز بوستان فجر و در كنار آبنماي زيباي آن چيده شده تا مسئولان، ميهمانان، اهالي منطقه و البته خبرنگاران چهارشنبه اي خوب را زير آفتاب سوزان يازدهم خردادماه تجربه كنند.
قرار است فرهنگسراي شهر در منطقه اي دور از شهر افتتاح شود و لابد طعم بهره برداري در جلوي ساختمان و در حالي كه عمارت فرهنگسرا پيش چشمان مدعوين خودنمايي مي كند، بيشتر از داخل آن مزه مي دهد.
دكتر شاعري، شهردار منطقه 22 در آغاز مراسم، افتتاح فرهنگسراي شهر را يكي از آرزوهاي مردم منطقه توصيف مي كند و مي گويد: بهره برداري از فرهنگسراي شهر با مساحت بيش از 30 هزار متر مربع، يك جهش فرهنگي در منطقه 22 به شمار مي رود و اميدواريم اينگونه حركت ها در اين منطقه تداوم داشته باشد.
البته افتتاح فرهنگسراي شهر تنها يكي از 30 پروه عمراني است كه چهارشنبه گذشته در منطقه 22 به بهره برداري رسيد. شاعري درباره اين پروه ها مي گويد: بهره برداري از اولين پله برقي عابر پياده با اعتبار بالغ بر 400 ميليون تومان يكي از مهمترين پروه هاي عمراني منطقه 22 است، ضمن اينكه دومين پله برقي نيز در شهرك پيكانشهر نصب و بهره برداري خواهد شد.
وي همچنين به بهره برداري از 20 معبر و خيابان جديد در منطقه 22 اشاره مي كند و مي گويد: با احتساب 37 خياباني كه سال 83 به بهره برداري رسيد، شمار معابر تازه احداث شده منطقه از 57 خيابان گذشت.
شهردار منطقه 22 آمارهاي ديگري هم ارائه مي دهد. از جمله افتتاح سومين ايستگاه سوخت CNG در اتوبان تهران - كرج، بهره برداري از جاده تندرستي به طول 6 كيلومتر، افتتاح 11 بوستان شهري، ساخت ميدان اميركبير به عنوان بزرگترين ميدان تهران و...
فرهنگ شهروندي
در حالي كه گسترش حوزه شهري و رشد جمعيت در غرب تهران به سرعت در حال فزوني است، به نظر مي رسد بخش هاي فرهنگي، هنري و اجتماعي نه تنها از اين قطار پرسرعت جا مانده اند، بلكه با كمبود و نقصان جدي هم مواجه شده اند. استقبال نكردن بخش خصوصي از سرمايه گذاري در حوزه هاي تفريحي، فرهنگي، اجتماعي، هنري و ورزشي به دليل اقتصادي نبودن اين بخش ها، شايد مهمترين دليل اين عقب ماندگي باشد؛ نقصاني كه با تلاش شهرداري تهران در به دوش كشيدن بار اصلي توسعه و تجهيز اين فضاها، هرروز كمرنگ تر مي شود، اما تا رفع كامل آن هنوز راه زيادي باقي مانده است.
مهندس اسفنديار رحيم مشايي، معاون فرهنگي - اجتماعي شهردار و رئيس سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران در مراسم بهره برداري از فرهنگسراي شهر مي گويد: سخت است كه از سهم محدود شهرداري در حوزه هاي فرهنگي و اجتماعي انتظار تامين و رفع همه اين كمبودها را داشت، حتي عنايت شوراي اسلامي شهر و شهردار تهران به بخش فرهنگي، اجتماعي، هنري و ورزشي هم جوابگوي رشد فزاينده جمعيت شهري نيست و با اين آهنگ اعتبارات نمي توان به آنها پاسخ داد.
مشايي از سرمايه گذاري بخش خصوصي در حوزه فرهنگي و اجتماعي استقبال مي كند و مي گويد: خوشبختانه شهردار منطقه 22 تلاش زيادي داشت تا علاوه بر منابع مشخصي كه براي بخش فرهنگي، هنري و اجتماعي منطقه منظور شده بود، از محل هاي ديگر منابعي را براي تامين اينگونه فضاها تامين كند و در اين راه هم موفق بود.
رئيس سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران همچنين از سياست خانواده محور شهرداري در كنار سياست محله محور خبر مي دهد و مي گويد: زندگي در تهران، فاصله افراد خانواده را از هم زياد كرده و سياست شهرداري تهران بر اين است تا فضايي فراهم كند كه امكان استفاده براي همه اعضاي خانواده را داشته باشد.
مهندس مشايي كاركرد تخصصي فرهنگسراي شهر را آموزش حقوق شهروندي مي داند و معتقد است: ارتقاي سطح معرفت شهروندان نسبت به مسئوليت هايي كه برعهده دارند، نيازمند يك برنامه ريزي دقيق و حساب شده است و مركز آموزش هاي فرهنگ شهروندي در فرهنگسراي شهر اين وظيفه مهم را برعهده دارد.
معاون فرهنگي - اجتماعي شهردار، حرف هاي ديگري هم دارد كه به دليل گرماي هوا از آنها فاكتور مي گيرد. دقايق بعد در حالي مراسم افتتاح فرهنگسرايي كه قرار است فرهنگ شهروندي را آموزش بدهد، به پايان مي رسد كه كمي آن طرف تر سيني هاي سانديس و كيك مورد هجوم شهروندان قرار گرفته و هيچ كس يادش نيست اينجا بايد فرهنگ شهروندي ترويج شود.
|
|
|
طي يك برنامه 6 ساله در مشهد صورت مي گيرد
تجهيز 116 تقاطع به سيستم كنترل هوشمند
|
|
تهران در سال 79، به سيستم كنترل مركزي هوشمند مجهز شد و در مشهد نيز به عنوان دومين كلانشهر اين سيستم از سال 82 ، مورد بهره برداري قرار گرفت و اكنون 11 تقاطع مشهد به اين سيستم مجهز و تا پايان ماه جاري 5 تقاطع ديگر نيز به اين سيستم مجهز خواهند شد. با همين هدف و به منظور كنترل و بهبود وضعيت ترافيك شهر مشهد طي يك برنامه 6 ساله، 116 تقاطع در اين شهر به سيستم كنترل مركزي هوشمند SCATS مجهز مي شود.
مسئول مركز كنترل ترافيك مشهد در اين مورد گفته: سيستم SCATS يك سيستم مجهز و به روز دنياست و بسيار پيشرفته تر از سيستم هاي چند بازه اي و كنترل مركزي است.
دكتر امامي معتقد است در حال حاضر از سيستم مركزي هوشمند در 56 شهر دنيا و 13 هزار تقاطع بهره برداري شده است. استفاده از سيستم هاي هوشمند تاثير مستقيم و مطلوبي در كاهش بار ترافيك و روان سازي آن دارد، از اين رو امامي گفته با اجراي سيستم SCATS وضعيت ترافيكي مشهد تا 40 درصد بهبود يافته كه البته اين مسئله با توجه به وضعيت ترافيك هر شهري متغير است.
او قابليت هاي اين سيستم را كنترل زمانبندي چراغ به صورت مركزي هوشمند، تنظيم كنترل هاي مركزي از مركز كنترل، ايجاد موج سبز براي خودروهاي ويه، ثبت و گردآوري اطلاعات ترافيك روزانه، نمايش وضعيت عملكرد تجهيزات تقاطع، چشمك زن نمودن تقاطع در ساعات خلوت روز، آمارگيري از اطلاعات ترافيك و خرابي ها به صورت روزانه عنوان كرد.
امامي مزاياي ديگر سيستم هاي كنترل مركزي هوشمند SCATS را اين طور مطرح كرد: از مهمترين مزاياي اين سيستم، كاهش زمان سفر تا 15 درصد، كاهش تاخير در تقاطع هاي چراغ دار تا 35 درصد، كاهش مصرف سوخت 12 درصد، كاهش نشر آلاينده ها 10 درصد، كاهش مدت جمع آوري صحنه تصادفات 35 درصد، كاهش تاخير در عبور از تقاطع ها تا 20 درصد، كاهش تاخير وسيله نقليه سانحه ديده به ميزان 60 درصد است. مسئول مركز ترافيك سازمان ترافيك مشهد گفت: براي تجهيز تقاطع ها به اين سيتسم، يكسري ملزومات فني و فرهنگي لازم است كه از جمله ملزومات فرهنگي اين طرح، رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي توسط شهروندان است زيرا اين سيستم بر پايه يكسري فرضيات است. وي مهمترين ملزومات فني اين سيستم را يكنواخت سازي پايه فريم هاي فرماندهي، كابل كشي زميني، نصب فانوس و شمارشگر معكوس زماني و سنسور گذاري (حسگر) دانست.
دكتر امامي اعلام كرد: سيستم هوشمند بر اساس حجم ترافيك در هر چند دقيقه زمانبندي، تنظيم مي شود و همچنين امكان ساخت نرم افزار و نقشه ترافيك شهر را فراهم مي كند.
وي دو خاصيت اين سيستم را كنترل مركزي و كنترل هوشمند ذكر كرد و گفت: در اين سيستم ها چون اطلاعات توسط دستگاه محاسبه مي شود در هر لحظه امكان تغيير زمانبندي فازهاي مختلف وجود دارد. استفاده از سيستم هاي كنترل هوشمند يكي از روش هاي مناسب در كنترل ترافيك در دنيا به حساب مي آيد كه به ترتيب بعد از تهران در شهرهاي بزرگ ايران در حال نصب و راه اندازي است.
|
|
|
راپورت خبرنگار
شب هاي ناآرام
|
|
شايد براي شما هم بارها اتفاق افتاده باشد كه نيمه شب با صدايي نه چندان گوشنواز از خواب پريده باشيد يا اينكه اصلا از همان سرشب به دليل سر و صداهايي از اين دست نتوانسته باشيد براحتي استراحت كنيد و به قول معروف پلكي به هم برسانيد.
منابع توليد سر و صداهاي شبانه متفاوت هستند و به همين دليل اگر قرار باشد فكري براي اين توليد كننده هاي سلب آسايش و رفع آرامش بشود، بايد به زواياي مختلف ماجرا توجه كرد.
از سر و صداي كاميون هايي كه شب را عرصه اي براي تاخت و تاز مي يابند تا بتوانند كارهايي كه در محدوديت هاي روز ممكن نيست را براي پروه هاي ساختماني انجام دهند كه بگذريم، مي توانيم به سر و صداي كاروان هاي عروسي اشاره كنيم كه به رغم تذكرات و نظارت پليس به محض اينكه ميدان را خالي مي بينند به هر نحوي كه بتوانند سر و صدا ايجاد مي كنند. از صداي بوق و سيستم هاي صوتي گرفته تا صداي ناهنجار انواع و اقسام مواد محترقه.
اما امروز قصد دارم به زاويه اي ديگر از اين ماجرا بپردازم. تا حالا شده بعضي شب ها در حالي كه به همراه خانواده از ميهماني برمي گرديد به خودروهايي بربخوريد كه شما را به ياد مسابقات اتومبيلراني فرمول يك بيندازند؟
بله! اين هم يكي ديگر از مشكلاتي كه مردم (ساكنان بعضي خيابان هاي خاص) با آن مواجه هستند. ساعت كه از 12 شب مي گذرد غريو گوشخراش اگزوز موتور خودروها بلند مي شود و تا هر وقت كه رانندگان هنرمند! حال و حوصله داشته باشند، ادامه مي يابد. رانندگاني كه اگر به چهره هايشان دقت كنيد، خواهيد فهميد كه به قول معروف تازه از تخم بيرون آمده اند. بعضي از آنها اصلا گواهينامه ندارند و بعضي ديگر هم منتظر خشك شدن مهر گواهينامه شان هستند. ميانگين سني اين سلب كنندگان آسايش و موكلان عذاب هم نشان مي دهد كه اكثرا از جيب مبارك پدر و مادرهايي خرج مي كنند كه براي وا كردن فرزندان دلبند از سر خودشان اتومبيل هاي نه چندان ارزاني را تهيه كرده و زير پاي گل پسر يا دختر خانمشان انداخته اند. (درست مثل وقتي كه پدر و مادرها براي خلاص شدن از ونگ ونگ نوزادشان با خريد يك جغجغه مشكل را حل مي كنند. البته فقط هزينه اين تسكين قدري بيشتر است. حتما مي دانيد كه فقط سيستم صوتي و تزئينات اينگونه خودروها به اندازه دار و ندار يك شهروند متوسط هزينه برده است.)
عمليات اين خودرها نيز شامل بخش هاي مختلفي از قبيل كورس، حركات نمايشي و شرط بندي هاي جسورانه مي شود. سر و صداهاي گوناگون حاصل اين بخش هاي گوناگون است.
صداي جيغ لاستيك هايي كه بين گاز و ترمز دستي خودروها سرگيجه مي گيرند. صداي موتورهايي كه معمولا با روش هايي كه هيچ گونه توجهي به كاهش آلودگي صوتي نداشته اند، تقويت شده اند، صداي بوق هاي آنچناني و صداي سيستم هايي صوتي كه به اندازه نصف خودرو، اتصالات گوناگون تقويت كننده دارند، گاهي اوقات هم فرمان از دست راننده هاي محترم در مي رود و صداي برخورد ماشين ها با همديگر يا در و ديوار و خرد شدن شيشه ها و ...
فريادهاي پيروزي و شكست راننده ها هم گوشه اي ديگر از آن همه سر و صداست. شايد خداي ناكرده فردا، پس فردا خبري داشته باشيم از تلفات جانگداز ناشي از تصادف يكي از اين خودروها با خانواده اي كه بي خبر از همه جا قرباني خواهند شد.
مگر سرعت هاي سرسام آور، عدم توجه به قوانين راهنمايي و رانندگي و جسارت هاي نه چندان عاقلانه اي از قبيل حركت با حداكثر سرعت در خلاف جهت حركت اتومبيل هاي ديگر حاصلي جز اين هم مي تواند داشته باشد؟ فكري بايد كرد...
|
|
|
ازشهر
جابه جايي 116 ميليون مسافر بين شهري
|
|
۱۱۶ ميليون نفر مسافر از طريق اتوبوس هاي برون شهري جابه جا شده اند كه اين رقم معادل 52 درصد از سهم جابه جايي مسافر توسط وسايل نقليه عمومي مسافربري است.
معاون عمليات ترافيك پليس راه كشور، سرهنگ هاشمي با اعلام اين خبر گفت: در سال گذشته 1546 فقره تصادف توسط وسيله نقليه عمومي مسافري در جاده هاي كشور به وقوع پيوسته است كه متاسفانه در اين تصادفات 850 نفر در محل حادثه فوت و 3 هزار و۵۳۹ نفر نيز مجروح شده اند.
وي با بيان اينكه در تصادفات به وقوع پيوسته ناوگان مسافري كشور 494 نفر را رانندگان اتوبوس هاي مسافري تشكيل مي دادند، افزود: از اين رقم 1/55 درصد از رانندگان اتوبوس ها در تصادفات به وقوع پيوسته، مقصر شناخته شده اند.
معاون عمليات ترافيك پليس راه با اشاره به آمار تصادفات به وقوع پيوسته توسط ناوگان حمل و نقل عمومي در 2ماهه سال جاري گفت: در 2 ماهه سال جاري 199 فقره تصادف توسط ناوگان حمل و نقل عمومي به وقوع پيوسته است كه 92 فقره از اين تصادفات مربوط به اتوبوس هاي مسافري بوده و 48 درصد رانندگان اين اتوبوس ها نيز مقصر شناخته شدند.
بازيافت لاستيك و كاهش مصرف انري
بازيافت هر نيم كيلو لاستيك، 71 درصد صرفه جويي در مصرف انري به همراه دارد. بررسي ها نشان مي دهد بازيافت لاستيك هاي مستعمل تنها 4 هزار و 600 BTU انري نياز دارد، در حالي كه توليد هرنيم كيلو لاستيك به انري برابر با 15هزار و 700 BTU نياز دارد.
سالانه صدها هزار حلقه لاستيك در ايران دور انداخته مي شود، در حالي كه بازيافت اين لاستيك ها مي تواند به ايجاد اشتغال، كاهش مصرف سوخت و همچنين كاهش آلاينده هاي زيست محيطي منجر شود. براساس اين گزارش، براي ساخت يك لاستيك انري حدود نصف بشكه نفت خام مصرف مي شود در حالي كه بازيافت لاستيك هاي توليدي به ميزان انري بسيار كمتري احتياج دارد.
پلاستيك ازجمله مواردي است كه بسيار دير به طبيعت باز مي گردد. تجزيه يك پاكت پلاستيكي نازك حدود 240 سال به طول مي انجامد. به اين ترتيب تجزيه لاستيك اتومبيل قرن ها طول خواهد كشيد.
ساخت كاميون گازسوز با قدرت بالا
براي اولين بار در ايران ساخت اولين نمونه كاميون كشنده گازسوز با قدرت موتور بالا به سفارش سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور انجام شد.
كامبيز باباپور، كارشناس فن آوري خودروهاي سنگين اين سازمان با اعلام اين خبر گفت: اين كشنده با استفاده از گاز طبيعي (CNG) كار مي كند و قدرتي بيشتر از 400 اسب بخار دارد. وي با اعلام اين مطلب كه خودروي مذكور به گونه اي است كه افتي در توان موتور خودرو ايجاد نمي كند، افزود: اين كشنده به صورت نمونه با مشاركت يك شركت سوئدي و به سفارش سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور انجام شده است.
وي هدف از ساخت اين نمونه را ترغيب سازندگان داخلي براي ساخت خودروهاي سنگين گازسوز به منظور ايجاد فرهنگ استفاده از سوخت جايگزين (CNG) و همچنين به كار گيري فن آوري هاي نوين در خودروهاي گازسوز عنوان كرد.
باباپور با بيان اينكه استفاده از خودروهاي گازسوز در ايران كاملا توجيه اقتصادي دارد، افزود: هدف سازمان بهينه سازي، تشويق خودروسازان براي ساخت خودروهاي سنگين گازسوز است، چرا كه گاز طبيعي در ايران با قيمت كاملا مناسب عرضه شده و عوارض زيست محيطي آن نسبت به سوخت هاي گازوئيل و بنزين بسيار ناچيز است.
|
|
|