هادي صبا
افكارسنجي در دنياي معاصر براي حكومت هايي كه مايلند امور را براساس نيازهاي مردم، اداره و مديريت كنند از اهميت شايان توجهي برخوردار است از اين منظر، افكارسنجي مي تواند و بايد براساس موازين علمي استوار باشد كه در علوم اجتماعي از آن به روايي و اعتبار نام برده مي شود. روايي و اعتبار يك نظرسنجي از آن رو مهم است كه مي تواند آيينه تمام نماي خواسته هاي مردم باشد و مديران را جهت ملاحظه اين خواسته ها در برنامه ريزي ها سوق دهد. علاوه بر اينها نظرسنجي مي تواند مديران را به پيش بيني آينده سوق دهد. از اين رو يكي از خصوصيات جوامع پيشرفته نظرسنجي هاي گسترده، به منظور حركت عالمان و سياستمداران در جلوي تحولات است. مقاله حاضر كه از نظرتان مي گذرد ابعاد گسترده تري از اين موضوع را علي الخصوص در ارتباط با انتخابات تشريح مي كند.
آگاهي از افكار عمومي براي دولتمردان از هر نوعي كه باشند. از ديرباز اهميت داشته است. حتي حكومتهاي استبدادي كه مشروعيت خود را از مردم نمي گيرند براي اداره سهل تر امور، آگاهي از افكار عمومي را مهم مي شمارند. اما آگاهي يابي از افكار عمومي در زمانهاي قديم با روشهاي معمول در عصر جديد تفاوتهاي بنيادي داشته است. زيرا ساختار و مناسبات اجتماعي و حتي چگونگي شكل گيري افكار عمومي خود اساسا دچار تحول شده است. در زمانهاي قديم به دليل بافت قبيله اي _ عشيره اي جوامع مختلف و نقش برتر بزرگ خاندان، اساسا همه اعضاي يك قبيله نظر خود را با ديدگاههاي آنان هماهنگ مي ساختند. لذا كافي بود كه حاكم نظر بزرگان و شخصيتهاي برجسته قبيله هاي مختلف را دريابد و آنگاه اين را مبناي تصميم گيري خود قرار دهد. اما رفته رفته بافت جوامع مختلف رو به تحول گزارد و در نهايت با شكل گيري پديده «شهروندي» و گسستن افراد از قيدوبند قبيله، عشيره و تعهداتي كه به فئودالها وجود داشت عملا تا حد زيادي تصميم سياسي را خود شكل مي دادند. هر چند كه در اين مراحل نيز عوامل جديدي وارد صحنه شدند كه به نوبه خود تأثيري چه بسا اساسي تر در شكل دهي به افكار عمومي ايفا مي كنند. مثلا «رسانه ها» كه با آخرين تلاشهاي علمي مي كوشند تا افكار عمومي را به گونه اي شكل دهند كه با آنان هم جهت باشند. همه بررسيها نشان مي دهد كه رسانه ها همچنان اولين و برترين نقش را در شكل اصلي به افكار عمومي ايفا مي كنند. كه البته آن هم قوانين خاص خود را دارد. اگر جامعه احساس كند كه يك رسانه به دنبال القاي تصور خاصي به آنهاست آنگاه نوعي بي اعتمادي به وجود مي آيد و در نتيجه تبليغات با پاسخ منفي مواجه خواهد شد. در اين حالت هر چه ميزان تبليغات افزوني يابد حجم فاصله گيري مردم با آن بيشتر مي شود. البته در اينجا نقش رسانه هاي جايگزين مطرح مي شود كه اگر بتوانند اين وضعيت را به خوبي كشف كنند، مي توانند نهايت بهره برداري را از آن به عمل آورند.
نظرسنجي در جهان معاصر
با پيشرفت و تحولي كه در نظامهاي حكومتي به وجود آمد. آگاهي از افكار عمومي در نظامهاي مردم سالار كاربرد جديدي يافت. اگر پيش از آن آگاهي از افكار عمومي صرفا براي اتخاذ تصميم هاي اساسي براي دولتمردان و سياستمداران مهم مي نمود اينك آگاهي از افكار عمومي در حقيقت به يك ابزار بسيار مهم براي رسيدن به قدرت تبديل شده است.
نظرسنجي علمي ثمره، كوشش هايي است كه آمارشناسان در روان شناسان اجتماعي به عمل آورده اند. پيدايش نظرسنجي به شكل جديد آن در سالهاي بين دو جنگ جهاني با سه كار همزمان عملي شد: جا افتادن «روش نموداري» ، ضرورت اندازه گيري گرايش ها و سرانجام لزوم انجام مطالعات بازاريابي.
اگر تاريخ نظرسنجي به صورت علمي براي اولين بار در قاره آمريكا با نام لازارسفلد شروع گرديد، اين كار در فرانسه با نام استوتزل آغاز شد. استوتزل به سبك لازارسفلد با انجام كاوش هاي آماري كيفي به شناخت عيني اتفاقات اجتماعي پرداخت. واژه نظرسنجي يا سنجش بر سر كاوش هايي در نظر گرفته شد كه نمودار افكار عمومي بداند. او عمليات پي درپي لازم براي انجام نظرسنجي را در نكات ذيل خلاصه كرده است:
- تنظيم پرسش هاي مربوطه
- پرسش از تعداد معيني از افراد كه به درستي نمونه گيري شده اند.
- پاسخ بايد به گونه اي دريافت شود كه تبيين ساده آن را ميسر سازد.
- انجام كليه تحليل هاي لازم براي تفسير نتايج به منظور شناخت افكار عمومي در مورد مسئله مورد نظر.
پيدايش نظرسنجي هاي علمي در فرانسه و آمريكا دقيقا با شرايط اجتماعي _ فرهنگي آن زمان صورت گرفت. اما اين اقدام با مخالفت هايي نيز روبه رو شد. اولين درج انتقادات از اواخر دهه ۳۰ ميلادي آغاز گرديد. اما شايد بهترين درج انتقاد نسبت به نظرسنجي در چند دهه بعد شكل گرفت كه با اوج گيري كار مؤسسان نظرسنجي همراه بود. در سال ۱۹۷۱ بود كه بورديو با انتقاد محتاطانه از نظرسنجي بيشتر مؤسسان نظرسنجي را مورد خطاب قرار مي دهد. كه به گفته او برخلاف مؤسسات پژوهشي به تقاضاهاي دستوري و سفارشي پاسخ مي دهند. او توجه ما را به سوي ميزان سكوت پاسخ گويان جلب مي كند. چيزي كه اغلب مؤسسات نظرسنجي به آن توجه نمي كنند.
يكي ديگر از جامعه شناسان و به نام گراويتس نيز در اعتبار ابزار به كار رفته در نظرسنجي ترديد مي كند. اما انتقادش ملايم است. او ارزش ابزاري نظرسنجي ها را دردو زمينه تحليلي و اطلاعاتي مي پذيرد ولي آنها را به عنوان مبين افكار عمومي قبول ندارد.
كارآيي نظرسنجي
بايد دانست كه اگر نظرسنجي به عنوان يك ابزار ظريف در دستان افراد بي تجربه قرار گيرد خيلي زود از جاده مستقيم مطالعه خارج شده و به سير اشتباه آميز تفسير كشيده مي شود. در عين حال با پيشرفت آن به عنوان يك «علم» رفته رفته به گونه اي ظريف و ملايم در خدمت جنگ رواني نيز قرار گرفت. همه جريانهاي سياسي براي جلوگيري از پيشرفت رقيب و همچنين هموار كردن زمينه براي تحقق اهداف خود از اين ابزار به گونه اي بسيار حساب شده استفاده مي كنند. به همين دليل مردان سياست صرف نظر از تعلق آنها به جناح مختلف تا حدي از آن بيم دارند. اما اين همه ماجرا نيست. اگر سنجش افكار در خدمت دمكراسي قرار گيرد آنگاه براي آن ارمغان با قيمتي همراه خواهد داشت. سنجش افكار سعي دارد انتظارات و آرزوهاي شهروندان را به صورت دقيق ارزيابي كند پيوسته بايد در نظر داشت كه اقليت امروز مي تواند اكثريت فردا باشد. ابزار اين كار از نظر فني كاملا آماده است. گرچه از افراط كاري مصون نيست. شايد بهترين روش براي استفاده درست از نظرسنجي و مؤثر بودن آن در كاميابي اين باشد كه از نظرسنجي بيش از آنچه كه مي تواند به ما بدهد انتظار نداشته باشيم.
سابقه نظرسنجي در ايران
نخستين بار در سال ۱۳۵۴ شمسي بود كه گروهي از كارشناسان صداوسيما به فرانسه اعزام شدند تا پس از اخذ آموزشهاي لازم اولين مؤسسه نظرسنجي را در ايران راه اندازي كنند. مركز نظرسنجي صداوسيما از آن پس در زمينه هاي مختلف نظرسنجي تحقيقات ارزشمندي را به عمل آورده است.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي در اولين انتخابات رياست جمهوري سيستم تبليغاتي بني صدر توانست از اين ابزار استفاده كند. روش كاري آنها به اين صورت بود كه با مراجعه به مردم خواسته هاي آنان از رئيس جمهور را جويا مي شدند. ويژگي هاي يك رئيس جمهور مطلوب نيز سئوال ديگر مركز نظرسنجي ستاد تبليغاتي بني صدر بود به گفته رئيس ستاد تبليغاتي بني صدر آنها پس از پالايش اين نظرسنجي ها نوع تبليغات و اظهارنظرهاي رئيس جمهور را با توجه به ميزان اهميت هر موضوع براي مردم تنظيم مي كردند و سپس با انجام يك نظرسنجي ديگر تأثير آن را در ميان مردم ارزيابي مي كردند. او مي گويد با اين روش ما توانستيم ميزان آراي كانديداي خودمان را از حدود ۱۸% طي چند هفته به بالاتر از ۵۰ درصد برسانيم.
مراكز مهم نظرسنجي در كشور
همانگونه كه پيش از اين اشاره شد اولين مركز نظرسنجي در كشور توسط صداوسيما تأسيس و راه اندازي گرديد. اما اين مركز از سالهاي ۱۳۵۷ تا نيمه دوم دهه ۶۰ عملا چندان فعال نمي شود.
مؤسسه خرد ديگر مؤسسه نظرسنجي است كه توانسته است اعتبار و جايگاه علمي والايي را براي خود رقم زند.
هم اينك ارزيابي هاي انجام شده توسط اين مركز به همراه صداوسيما از بيشترين اعتبار برخوردار مي باشد. سومين مركز نظرسنجي علمي كشور به جهاددانشگاهي تعلق دارد كه نام «ايسپا» رابراي خود برگزيده است. اين مركز گرچه از نظر علمي نمره قبولي مي آورد وليكن گستردگي دو مؤسسه فوق الذكر را ندارد و عمدتا در استان تهران و ۱۴ شهر بزرگ كشور به فعاليت مشغول است.
ديگر مراكز نظرسنجي كشور كه قدرتهاي ارزنده اي داشته انداز اعتبار علمي كمتري نسبت به اين سه مركز برخوردارند. هم اينك مراكز نظرسنجي وزارت كشور، وزارت ارشاد، بسيج، دانشگاه آزاد و چند مؤسسه خصوصي به ويژه مركز ملي افكارسنجي فعالانه به كار مشغولند.
در اين ميان بايد توجه داشت كه شرط موفقيت همه اين مؤسسات اعم از آنهايي كه از اعتبار علمي بالايي برخوردارند و يا ديگر مؤسسات اين است كه خود را از آفت سياست زدگي و تأثيرپذيري از جريان هاي سياسي مصون نگاه دارند.
مراكز مهم نظرسنجي در كشورهاي بزرگ جهان سعي مي كنند تا خود را از گردونه رقابت احزاب دور سازند و موقعيت علمي خويش را فراتر از رقابت هاي سياسي مصون دارند. نتيجه آن است كه نتايج اين موسسات تفاوت چنداني با يكديگر ندارد. زيرا علاوه بر آنكه روش كار آنها علمي است اجازه هرگونه تصرف در پالايش اطلاعات و ارايه آن به افكار عمومي را نمي دهند.
متاسفانه در كشور ما وضعيت به گونه اي است كه برخي مراكز نظرسنجي در آن واحد داده هاي متفاوتي را از وضعيت كانديداها و ميزان مقبوليتشان در ميان مردم ارايه مي دهند كه در موقعيت و اعتبار آنها تاثير منفي مي گذارد.
علاوه بر آن گاه اتفاق افتاده كه حتي در مواردي كه تمام مراكز نظرسنجي در يك مورد خاص توافق نظر دارند پس از انجام انتخابات، مردم انتخاب ديگري به عمل آورده اند كه بيانگر پيچيدگي جامعه ايران است. به گونه اي كه گاهي هم مراكز نظرسنجي را به اشتباه كشانده اند.
مراكز مهم نظرسنجي در كشورهاي بزرگ جهان سعي مي كنند تا خود را از گردونه رقابت احزاب دور سازند و موقعيت علمي خويش را فراتر از رقابت هاي سياسي مصون دارند. نتيجه آن است كه نتايج اين موسسات تفاوت چنداني با يكديگر ندارد. زيرا علاوه بر آنكه روش كار آنها علمي است اجازه هرگونه تصرف در پالايش اطلاعات و ارايه آن به افكار عمومي را نمي دهند
ميزان مشاركت در آخرين نظرسنجي
ايسپا گزارش آخرين نظرسنجي هاي خود در مورد ميزان مشاركت در انتخابات را منتشر ساخته كه توجه به آن مي تواند بيانگر فضاي جامعه در مورد انتخابات آتي رياست جمهوري باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد فاضلي، محقق، در نشست مطبوعاتي به نظرسنجي ها در ۱۲ شهر كه شامل تهران، كرج و ۱۰ مركز استان مي شود اشاره كرد و گفت: تعداد نمونه در تهران ۱۷۳۷ و در ۱۱ شهر ديگر ۳۰۰۰ نفر بوده است. در اين نظرسنجي ۳۱/۸ درصد از نمونه هاي تهران در زماني كه فهميدند پرسشنامه مربوط به انتخابات است و در شهرهاي ديگر ۱۱/۷ درصد از پاسخگويي امتناع كرده اند.
وي ادامه داد: لذا تصور مي شود كساني كه از پاسخگويي امتناع كرده اند به احتمال زياد افرادي هستند كه در انتخابات مشاركت نمي كنند.
وي با بيان اين كه در اين راستا ۲ سري عدد، يك سري عدد با محاسبه كساني كه از پاسخگويي امتناع كرده و يك سري عدد بدون محاسبه كردن آن ها داريم، افزود: لازم به ذكر است در ۳ زمان يعني ۲۷ و ۲۸ ارديبهشت ۴ و ۶ خرداد و ۱۰ و ۱۱ خرداد اين نظرسنجي ها انجام شده است.
وي گفت: در پاسخ به اين سئوال كه تا چه ميزان اخبار انتخاباتي را دنبال مي كنيد در ۱۰ و ۱۱ خردادماه در كل نمونه ۸/۳ درصد «خيلي زياد» را عنوان كرده اند، ۲۵ درصد زياد، ۲۱ درصد به طور متوسط و ۳۳ درصد اصلا اخبار را پيگيري نمي كنند. اگر امتناع كنندگان را در نظر نگيريم و كل را مورد توجه قرار دهيم ۳۷ درصد اخبار را پيگيري مي كنند، ۲۳ درصد پيگيري نمي كنند و ۳۶ درصد خيلي كم پيگيري مي كنند.
اين محقق تصريح كرد: داده هاي ما نشان مي دهد از ۲۷ و ۲۸ ارديبهشت وقتي به ۱۰ و ۱۱ خرداد نزديك مي شويم ميزان پيگيري انتخابات در روند صعودي افزايش پيدا كرده است، ولي ميزان رشد، درصد بالايي ندارد. در مورد ميزان اهميت انتخابات نيز در كل نمونه ۶۸/۷ درصد معتقدند انتخابات از اهميت زيادي برخوردار است. ۱۰ درصد تا حدودي و ۱۸ درصد معتقدند اهميتي ندارد و در اين راستا داده ها در تهران از ۲۷ ارديبهشت تا ۱۱ خرداد در مورد ميزان اهميت انتخابات نشان مي دهد، درصد افراد از ۶۲ درصد به ۶۸ درصد افزايش داشته اند و اين ميزان به ۶ درصد افزايش رشد پيدا كرده است.
وي گفت: همچنين در مورد اين سئوال كه رئيس جمهور آينده تا چه ميزان مي تواند مشكلات را حل كند، در كل كشور تنها ۲۸ درصد معتقدند وي قادر است مشكلات كشور را خيلي زياد حل كند، از ۲۷ تا ۲۸ ارديبهشت تا ۱۰ و ۱۱ خرداد در تهران درصد افرادي كه معتقدند رئيس جمهور بعدي قادر است مشكلات را حل كند هيچ رشدي نداشته است. آمارهاي عنوان شده نشان مي دهد كه فضا داغ تر و پيگيري ها بيشتر شده، ولي باور مردم به اين كه رئيس جمهور آينده قادر است مشكلات كشور را حل كند تغييري نكرده است.
فاضلي اظهار كرد: داده ها نشان مي دهد ۴۳ درصد در كل نمونه معتقدند مردم در انتخابات زياد شركت مي كنند و ۱/۲۰ گزينه «تا حدودي مردم شركت مي كنند» را انتخاب كرده اند. در مورد ميزان مشاركت مردم نيز داده ها بيانگر آن است كه در كل نمونه ۵/۵۱ درصد قطعا مشاركت مي كنند، ۹/۱۴ به احتمال زياد، ۳/۱۲ تصميم نگرفته اند، ۱۰ درصد خيلي كم و ۳/۱۱ قطعا شركت نمي كنند. در تهران در اين زمينه ۱/۳۷ درصد گفته اند قطعا شركت مي كنند، ۲/۱۰ درصد به احتمال زياد شركت مي كنند، تصميم نگرفته ها ۸/۵ درصد و احتمال شركت خيلي كم ۴/۵ درصد و قطعا شركت نمي كنند ۷/۹ است.
اين محقق تصريح كرد: در ۲۷ و ۲۸ ارديبهشت ۴/۲۱ درصد در ۴ و ۶ خردادماه ۸/۳۱ درصد و در ۱۰ و ۱۱ خرداد ۷/۳۹ درصد قطعا كانديداي خود را مشخص كرده بودند. در سطح ملي نيز درصد افرادي كه دقيقا مشخص كرده اند به چه كسي رأي مي دهد، ۹/۳۲ درصد است، يعني اگر كل راي دهندگان را ۱۰۰ درصد فرض كنيم تنها نزديك يك سوم آنها در سطح ملي تصميم گرفته اند به چه كسي راي خواهند داد و در تهران ۷/۳۹ درصد.