دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۱ - Jun 13, 2005
معاون اجرايي قوه قضاييه خبر داد
دادرسي قضايي تا پايان امسال الكترونيكي مي شود
گروه اجتماعي:شيوه دادرسي قضايي تا پايان امسال الكترونيكي مي شود.
بنابراين گزارش در شيوه دادرسي الكترونيكي، تمام سوابق مهم و نيز مجموع مقررات و قوانين مرتبط با اتهام در سيستم حافظه كامپيوتر ذخيره و اطلاعات پردازش شده دراختيار قاضي پرونده براي صدور حكم قرار مي گيرد.
دادرسي الكترونيكي رفت و آمد و حضور متهم و شاكي را در محاكم قضايي به حداقل مي رساند و نيز از كاغذ بازي و تشكيل پرونده هاي حجيم جلوگيري مي كند.اين شيوه دادرسي همچنين به مقامات قوه قضاييه و روساي مجتمع هاي قضايي امكان مي دهد كه از دفتر خويش به طور مستقيم بر روند رسيدگي به پرونده ها نظارت كنند.
گروه اجتماعي-زهرا رفيعي: تا پايان سال جاري تمامي مجتمع هاي قضايي از طريق سيستم ويدئو كنفرانس به زندانها متصل خواهد شد.
اميرعباس سهراب بيگ معاون اجرايي قوه قضائيه در نشست مطبوعاتي در آستانه هفته قوه قضائيه گفت: قوه قضائيه در راستاي متحول كردن دستگاه قضايي با همكاري شركت مخابرات طرح جامع دادرسي الكترونيك را در مجتمع قضايي عدالت راه اندازي كرد. اين طرح، مراحل آزمايشي خطوط را به پايان رسانده و هم  اكنون چندين شعبه در حال رسيدگي به پرونده هاي تشكيل شده در اين مجتمع هستند.وي در توضيح عملكرد اين مجتمع گفت: تمامي مراحلي كه مي توان به رايانه سپرد و از حضور افراد و قلم و كاغذ صرف نظر كرد، طراحي شده است. رايانه در اين سيستم از ابتداي ورود افراد به دادسرا تا تشكيل پرونده مسايل مربوط به زنداني را بر عهده دارد. در اين سيستم همچنين رايانه نسبت به اقدام بعدي قاضي تذكر مي دهد. اين تذكرات در سابقه پرونده ثبت مي شود. در هر مرحله از دادرسي تمامي مقررات و قوانين كه در حافظه و برنامه كامپيوتر وجود دارد به قاضي پيشنهاد مي شود.
سهراب بيگ با تأكيد بر قابل اعتماد بودن سيستم امنيتي دادگاههاي الكترونيك گفت: هيچ كس توان نفوذ به رايانه و دخالت در برنامه هاي آن را ندارد. مراحل آزمايشي اين طرح اجرا شده است و در حال تكثير در بقيه شعب است. وي در ادامه در مورد اجراي طرح «سيستم ويدئو كنفرانس» گفت: در اين طرح ۱۳۰۰ مجتمع قضايي كشور به صورت صوتي و تصويري به۲۲۰ زندان متصل خواهند شد. در فاز اول اين طرح كه تا اوايل تيرماه به انجام خواهد رسيد۶۰ نقطه از دادسراها و زندانهاي تهران به يكديگر متصل مي شوند. بر اساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته تا پايان سال جاري هم تمامي دادسراها و زندانها به هم متصل خواهند شد. با اجراي اين طرح كه در آن با استفاده از پهناي باند ۱۲۸ كيلوبايت صوت و تصوير و ديتا منتقل خواهد شد، دادگاهها مي توانند بدون حضور فيزيكي متهم تشكيل شوند.
وي در مورد مزاياي اين طرح گفت:  در اين طرح كرامت افراد در زمان نقل و انتقال از زندان به دادگاه توسط ضابطين حفظ خواهد شد؛ امور مربوط به فرار متهمين از دادگاه كه تعداد قابل توجهي در سال را شامل مي شود و يا تباني متهم با شهود اتفاق نمي افتد. همچنين از اين طريق مقامات قوه قضائيه و رؤساي مجتمع ها از دفتر خويش مي توانند به صورت مستقيم روند رسيدگي را مشاهده كنند.
معاون اجرايي قوه قضائيه با اشاره به اين كه استقرار سيستم ويدئو كنفرانس تحول بزرگي در حقوق شهروندي افراد ايجاد خواهد كرد گفت: از آنجايي كه تمامي مراحل بازجويي نيز توسط ويدئو كنفرانس كنترل مي شود در صورتي كه افراد ادعاي «اقرار تحت فشار» را داشته باشند مي توان فيلم بازجويي را ارائه كرد. البته استفاده از سيستم ويدئو كنفرانس اجباري نيست و بيشتر در مواردي كه مجرمين در محلي غير از محل ارتكاب جرم زنداني باشند استفاده مي شود.وي در ادامه در مورد اخذ امضاي مواردي كه بايد به تأييد متهم يا شاكي برسد گفت: افراد با داشتن كد و امضاي الكترونيكي برگه هاي موجود در پرونده را تأييد مي كنند. همچنين افراد و وكلاي آنها مي توانند با داشتن يك كد و رمز، پرونده خود را از منزل و يا محل كار خود دريافت كنند و ديگر نيازي به حضور در دادسرا نيست.وي همچنين در ادامه به عنوان دبير ستادهاي حفاظت اجتماعي گفت: اعضاي ستادهاي اجتماعي مطلقاً و تحت هيچ شرايطي وارد اقدامات اجرايي و عملي نمي شوند. آنها حق برخورد فيزيكي با هيچ فردي را ندارند. هيچ كس حق ندارد بدون دستور مقامات مافوق اقدام خاصي را انجام دهد. تنها در مواردي كه اعضاي ستادها با جرم ضد امنيتي مواجه مي شوند و امكان امر به معروف و نهي از منكر وجود ندارد، موضوع را بدون كمترين درگيري به مدعي العموم اطلاع مي دهند. مدعي العموم نيز براي پيگيري صحت ماجرا، ضابطين را در جريان قرار مي دهد.

وزير علوم به كمك هاي صندوق ذخيره ارزي اميدوار است
004470.jpg
گروه اجتماعي: كاهش بودجه پژوهشي، عدم تحقق اعتبارات پيش بيني شده، سرنوشت مبهم بودجه هاي پژوهشي و نحوه توزيع آنها از مهمترين چالش هاي تحقيقاتي كشور به شمار مي روند كه روند پيشرفت علمي و توسعه كشور را مختل مي كنند.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري با ابراز نگراني از تبعات عدم تحقق اعتبارات پيش بيني شده بخش پژوهش بر روند پيشرفت هاي علمي كشور و توسعه ساير بخش ها از ادامه پيگيري هاي وزارت علوم براي ترميم اعتبارات اين بخش با استفاده از حساب صندوق ذخيره ارزي خبر داد.
دكتر جعفر توفيقي با تاكيد بر جايگاه ويژه بخش آموزش و تحقيقات به عنوان كليد حل مشكلات كشور به ايسنا گفت: كاهش اعتبارات پژوهشي قطعا به روند پيشرفت ساير بخش ها نيز آسيب مي زند بنابراين حتي كشورهايي كه با كسري بودجه مواجه هستند نيز تلاش مي كنند كه اعتبارات بخش آموزش و پژوهش را تضمين كنند.
وي با اشاره به اين كه علي رغم تصويب تخصيص ۱ و ۲ دهم درصد درآمد ناخالص ملي به بخش پژوهش در برنامه چهارم توسعه، اعتبارات تخصيص يافته به اين بخش در سال جاري تنها حدود ۶۴ صدم درصد درآمد ناخالص ملي است، خاطرنشان كرد: تلاش داريم با اصلاحيه اي كه به دولت ارائه داده ايم و در دستور كار هيات دولت قرار گرفته، سهم ۱ و ۲ دهم درصدي اين بخش را از محل صندوق ذخيره ارزي محقق كنيم.
دكتر توفيقي درباره آخرين وضعيت رديف بودجه ۱۱۳۵۴۵ بودجه كشور (مربوط به حمايت از انجمن هاي علمي، مراكز پژوهشي و ...) كه نگراني هايي درباره كاهش اعتبار ۱۱ ميلياردي آن به حدود دو ميليارد تومان مطرح شده است، اظهار داشت: با پيگيري هاي صورت گرفته در حال حاضر ميزان اعتبارات تخصيصي اين رديف به حدود ۹ ميليارد تومان افزايش يافته كه بسيار اميدواركننده است و در تلاشيم تا براي تامين بقيه آن نيز از دولت كمك بگيريم.
وزير علوم در پايان درباره تبعات مشكلات ايجاد شده در تحقق اعتبارات مصوب بخش پژوهش كشور گفت: در سال هاي اخير شاهد رشدي پرشتاب در پژوهش كشور بوده و زيرساخت هاي مناسبي نيز از لحاظ نيروهاي مستعد جوان، دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي فراهم شده است كه اگر بودجه كافي به اين سيستم تزريق شود آمادگي آن وجود دارد كه گام هاي بلندي به جلو برداشته شود ولي در صورت كاهش اعتبارات پژوهشي طبيعتا نمي توان از همين امكانات محدود نيز به نحو احسن استفاده كرد؛ بنابراين بايد تلاش كنيم حجم اعتبارات اين بخش را به ميزان مشخص شده در قانون برنامه بازگردانيم.
بر اساس اين گزارش، معاون پژوهشي وزير علوم با ابراز نگراني نسبت به عدم تحقق اعتبارات پژوهشي پيش بيني شده در سال جاري نسبت به تبعات منفي اين امر در توقف حمايت از مراكز علمي و اجراي بسياري از پروژه هاي تحقيقاتي هشدار داد.
دكتر رضا منصوري اظهار داشت: اين روزها اتفاقات بدي در زمينه بودجه پژوهشي كشور مي افتد كه اميدواريم رسانه ها در اين مورد ما را ياري كنند. به عنوان نمونه در يكي از رديف هاي مصوب بودجه كه بر اساس آن بايد مبلغ ۱۱ ميليارد تومان جهت حمايت وزارت علوم، از دانشگاه ها، مراكز تحقيقاتي، انجمن هاي علمي و پروژه هاي تحقيقاتي در اختيار اين وزارتخانه قرار مي گرفت، تنها ۲ ميليارد تومان آن از سوي سازمان مديريت ابلاغ شده كه با اين كاهش ۹ ميليارد تومان، امسال قادر به اعطاي كمك به انجمن هاي علمي و پژوهشكده ها نبوده و اجراي بسياري از پروژه ها متوقف مي شود.
وي خاطرنشان كرد: اين كاهش بودجه در حالي صورت گرفته كه هيچ توضيحي در مورد آن به ما داده نشده است.
بودجه هاي پژوهشي و سرنوشتي مبهم
اين گزارش حاكي است، مدير كل امور پژوهشي معاونت پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: همه مي گويند پژوهش اولويت اول كشور است، اما سرنوشت بودجه هاي پژوهشي و نحوه توزيع آن نامشخص است.
دكتر بهزاد سلطاني با بيان اين مطلب افزود: تقويت پژوهش در كشور نيازمند برنامه ريزي بلندمدت است. برنامه هاي بلندمدت و استراتژيك با يكديگر متفاوت هستند. برنامه هاي استراتژيك در مواردي به كار گرفته مي شود كه محيط بسيار متحولي وجود داشته باشد. اما برنامه هاي بلندمدت جهت برنامه هاي ثابت و غيرمتحول به كار برده مي شود. در زمينه پژوهش برنامه ريزي استراتژيك بايد صورت گيرد. محيط كاري و علمي در كشور ما يك محيط متحول است و دائم دستخوش تغيير مي باشد؛ بنابراين در چنين محيطي برنامه ريزي بلندمدت جواب نمي دهد. وي افزود : در حالي كه توزيع بودجه منطق درستي ندارد همه از وزارت علوم انتظار پاسخ دارند تا بگويد پژوهش چه سرنوشتي خواهد داشت و اين جاي تعجب دارد.

تأكيد سازمان سنجش بر دو بخشي كردن كنكور سراسري
ايسنا: سازمان سنجش بر نظر خود مبني بر دو بخشي كردن كنكور سراسري اصرار دارد تا با اجراي آن رقابت اصلي دانش آموزان در دروس تخصصي باشد.
حسين رحيمي، رييس سازمان سنجش آموزش كشور در گفت وگو با خبرنگار «صنفي آموزشي» خبرگزاري دانشجويان ايران اظهار كرد: اعتقاد سازمان سنجش به اصلاحات تدريجي در وضعيت فعلي است به گونه اي كه هم امكان اجرا وجود داشته باشد و هم دانش آموزان متضرر نشوند.
وي افزود: سازمان سنجش از سال ۷۵ - ۷۶ طرحهاي خود را مطرح كرده است، ولي تا زماني كه اختيارات لازم را نداشته باشد و يا به تصويب يك مرجع قانوني نرسد، قابليت اجرا وجود نخواهد داشت.
به گفته رييس سازمان سنجش، در حال حاضر در شوراي عالي انقلاب فرهنگي و نيز در مجلس شوراي اسلامي چند طرح در دست بررسي است . وي گفت: با اجراي اين طرح شايد در دو يا سه سال آينده نتيجه امتحان جامع و سراسري و معدل دانش آموزان كه آموزش و پرورش در انتهاي دوره دبيرستان برگزار مي كند، در پذيرش دانشجو تاثير داشته باشد.
رييس سازمان سنجش با بيان اينكه ما هر ساله شاهد افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو در دانشگاهها ي كشور هستيم، اظهار كرد: البته نه در دوره هاي روزانه دولتي بلكه در دوره هاي غير دولتي اعم از شبانه، نوبت دوم، پيام نور و غير انتفاعي؛ هم اكنون نيز ظرفيت پذيرش دانشجو در آموزش عالي بيش از ۶۰۰ هزار نفر است.
دكتر رحيمي در خاتمه با اشاره به اهتمام آموزش عالي بر افزايش ظرفيت رشته هاي كارداني خاطرنشان كرد: رشته هاي كارداني وابسته به ايجاد ظرفيت است. هر چه ظرفيت بيشتري ايجاد شود، پذيرش هم بيشتر خواهد بود. خوشبختانه اهتمام دانشگاه آزاد، جامع علمي كاربردي و دانشگاه پيام نور بر افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو در رشته هاي كارداني است.

جسته ، گريخته
سهميه ويزاي حج واجب سال ۸۴ افزايش يافت
ايلنا: معاون سازمان حج و زيارت از افزايش سهميه ويزاي حج واجب طي مذاكرات انجام شده با كشور عربستان، خبر داد.
سيدابوالحسن رضوي، گفت: سهميه ويزاي حج واجب ايران در سال جاري، ۹۲ هزار و ۷۰۰ نفر شده كه ۹۴ درصد اين ويزاها اختصاص به زائران و شش درصد نيز مختص عوامل اجرايي سازمان حج، است. وي افزود: در سال گذشته، سهميه ويزاي زائران ايراني، ۸۸ هزار نفر زائر و سه درصد عوامل اجرايي بود كه اين رقم در سال جاري به ۹۲ هزار و ۷۰۰ سهميه ويزا افزايش يافته است.
شناسنامه هاي المثني قبل از انتخابات صادر مي شود
مهر: معاون حقوقي سجلي سازمان ثبت احوال كشور از رفع محدوديت زماني صدور شناسنامه المثني تا قبل از برگزاري انتخابات خبر داد.
سعيد عبودي گفت: كساني كه شناسنامه آنها مفقود شده و قبلاً نسبت به تشكيل پرونده در ادارات ثبت احوال اقدام كرده اند تا پايان هفته شناسنامه المثني آنها صادر مي شود. وي همچنين تأكيد كرد : طبق قوانين و تا پيش از اين تصميم صدور شناسنامه المثني مشمول زمان بندي خاصي بوده است اما به منظور ايجاد امكان براي حضور همه مردم در انتخابات اين زمان بندي تا قبل از برگزاري انتخابات از ميان برداشته خواهد شد. معاون حقوقي سجلي سازمان ثبت احوال كشور تصريح كرد: كساني كه امسال رأي اولي هستند و شناسنامه آنها مفقود شده است در صورتي كه تا به حال براي اخذ شناسنامه المثني اقدام نكرده اند سازمان ثبت احوال با تفويض اختيار، مديران استانها را موظف كرده است در فاصله زماني باقي مانده به بررسي و اخذ نتيجه نهايي براي صدور شناسنامه المثني براي افراد واجد صلاحيت اقدام كنند.
جلسه پرسش و پاسخ براي بيماران روماتيسمي
گروه اجتماعي: نشست پرسش و پاسخ انجمن روماتيسم ستون فقرات ايران (A.S) روز چهارشنبه ۲۵/۳/۸۴ از ساعت ۱۶-۱۴ در محل ساختمان سازمان هاي غيردولتي شهرداري تهران واقع در خيابان استاد نجات اللهي _ چهار راه شاداب برگزار مي شود. در اين نشست دكتر مجتبي حكيم، متخصص روماتولوژي پاسخگوي سؤالات بيماران خواهد بود. حضور در اين نشست براي عموم آزاد است.
رژيم هاي لاغري خودسرانه مضر هستند
004464.jpg
فارس: دبير انجمن تغذيه ايران گفت: اكثريت افراد چاق به صورت خودسرانه يا به كمك افراد غير متخصص در آرايشگاهها و مراكز ورزشي يا با استفاده از رژيمهاي غذايي آماده اقدام به لاغري مي كنند در حالي كه هر گونه رژيم لاغري خودسرانه عوارض جبران ناپذير دارد.
برليانت بزرگمهر افزود: مهمترين عوامل بروز چاقي غير از عامل ژنتيك، تغذيه با غذاهاي چرب و پر انرژي مثل ساندويچها، سس ها و مواد پر كالري، پرخوري يا بدخوري، استفاده از نوشابه هاي گازدار به جاي دوغ و شير و پرخوري عصبي ناشي از استرس است. وي افزود: بسياري از رژيمهاي لاغري خودسرانه كه از سوي افراد غير متخصص توصيه مي شود شامل محدوديت شديد خوردن به خصوص مصرف مواد نشاسته اي و قندي است، اين امر موجب كاهش متابوليسم بدن مي شود و چون اين رژيمها به هيچ وجه قابل تحمل نيستند به زودي با رجوع فرد به تغذيه عادي دوباره چاق مي شود. بزرگمهر اضافه كرد: عده اي از افراد چاق نيز به طور خودسرانه براي لاغر شدن به مصرف داروهاي لاغري رو مي آوردند در حالي كه اكثر اين داروها يا مضر يا بي خاصيت هستند و با افزايش دفع مواد غذايي مثلاً غذاهاي چرب موجب دفع مقدار زيادي از املاح و ويتامينهاي موجود در اين مواد نيز مي شود كه سوء تغذيه آنان را به دنبال دارد.
افزايش پذيرش در دوره دكترا و كارشناسي ارشد
فارس: معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از پذيرش ۲ هزار نفر در دوره دكتري و ۲۰ هزار نفر در كارشناسي ارشد دانشگاه هاي دولتي به صورت روزانه و نوبت دوم ( شبانه )، در سال جاري خبر داد.حسن خالقي گفت: از اين تعداد ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در بخش روزانه، ۶ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت نوبت دوم (شبانه) و نزديك به هزار نفر در دوره هاي روزانه از طريق پذيرش فارغ التحصيلان ممتاز مقطع كارشناسي در دانشگاه  ها پذيرفته خواهند شد.
دو كيلو بخنديد تا لاغر شويد
ايسنا: دانشمندان علوم پزشكي در بررسي هاي اخير خود اعلام كردند كه خنده آن هم به ميزان مناسبش مي تواند در فرآيند كاهش وزن افراد چاق مثمر ثمر باشد.
خبرگزاري آسوشيتدپرس، گزارش داد محققان آمريكايي كشف كرده اند كه خنده اي كه از ۱۰ تا ۱۵ دقيقه قلقلك دادن شخص ايجاد مي شود، مي تواند در كاهش وزن فرد به خصوص اگر آن فرد چاق باشد، مؤثر باشد. اين دانشمندان مي گويند: به هنگام خنديدن، حجم قابل توجهي از كالري اين افراد چاق سوخته مي شود. آنها براي اثبات اين ادعاي خود، ۴۵ جفت از افرادي را كه دو به دو با يكديگر دوست بودند داخل اتاق شبيه اتاق يك هتل ارزان قيمت هدايت كردند و در آنجا تصاوير خنده دار تلويزيوني را براي آنها پخش كردند. اين دانشمندان به هنگام خنديدنهاي اين افراد ميزان كالري را كه بدنشان آزاد مي كرد را اندازه گيري مي كردند. اين دانشمندان در اندازه گيري هاي خود متوجه شدند خنديدن بين ۱۰ تا ۱۵ دقيقه در طول يك روز مساوي است با كم كردن وزن در حدود ۲ كيلوگرم در يك سال.
اعلام تاريخ آزمون استعدادهاي درخشان
ايلنا: مرحله دوم آزمون مدارس استعدادهاي درخشان براي مقطع دبيرستان، در روز ۲۴ تيرماه برگزار مي  شود. مرحله اول آزمون مدارس استعدادهاي درخشان ويژه دانش  آموزان دبيرستان، در روز ۲۰ خردادماه برگزار شده و مرحله دوم و نهايي اين آزمون، در ۲۴ تيرماه خواهد بود. بر اساس اين گزارش، مرحله اول آزمون مدارس استعدادهاي درخشان در مقطع راهنمايي نيز در اسفندماه و مرحله دوم آن در خردادماه هر سال برگزار مي  شود.

بيانيه جمعيت اسلامي پرستاران
پرستاران ۸ خواسته خود را مطرح كردند
ايسنا: همزمان با روز پرستار،جمعيت اسلامي پرستاران در راستاي توسعه سلامت اجتماعي و احقاق حقوق بر حق جامعه پرستاري بيانيه اي صادر كرد.
در اين بيانيه آمده است: «پرستاري بر خلاف ديگر مشاغل علاوه بر كار جمعي با اخلاق و عواطف خود و تحمل تمام سختي هاي مربوط به برخورد با بيماران و مشكلات ناشي از بيماري سلامتي را به بيمار هديه مي كند.»
تنوع وظايف و حساسيت بالاي اقدامات پرستاري و تاثيرگذاري روحي و جسمي، مرگ، تولد، درد و رنج و نگراني و اضطراب بيمار و همراهان موجب شده است كه اين حرفه دومين شغل سخت دنيا مطرح شود و تصويب حرفه پرستاري به عنوان مشاغل سخت خواسته ي بر حق جامعه پرستاري است و سخن مسئولان عالي رتبه نظام مبني بر اينكه مسئولان ذيربط در برنامه ريزي ها و تصميم گيري ها بايد به شغل پرستاري به عنوان يكي از مشاغل سخت بنگرند و به وظايف خود در قبال پرستاران عمل نمايند،  قانون و بلكه بالاتر از آن لازم الاجرا است. بر اساس اين گزارش، پرستاران خواستار توجه به مسائل حرفه پرستاري بالاخص موارد ذيل شدند: ۱ - شأن و جايگاه در خور حرفه پرستاري و پرستار در بيمارستانها، مراكز بهداشتي درماني،  دانشگاه ها و سيستم هاي مديريتي و سياست گذاري ۳ - استقرار نظام هماهنگ ساعت كاري پرستاران در كليه مجموعه هاي دولتي و خصوصي ۴ - اصلاح ضريب تعداد پرستار به بيمار در بخش هاي عمومي و تخصصي به جهت افزايش كيفيت ۵ - تجهيز بخش هاي ويژه و خاص كه پرسنل با مواد و داروهاي شيميايي و اشعه هاي مضر ارتباط مستمر دارند و در اختيار قرار دادن لوازم و تجهيزات ايمني. ۶ - جلوگيري از ادامه روند خصوصي سازي ۷ - ايجاد زمينه هاي مناسب براي اشتغال بيش از بيست هزار پرستار بيكار با توجه به كمبود شديد پرسنل در بيمارستانهاي دولتي و نيمه دولتي. ۸ - برگزاري نظام هماهنگ بازآموزي در تخصص هاي مختلف پرستاري در سطح دانشگاه ها و بيمارستان هاي واسطه و مراكز خصوصي.

شيوع انگل روده اي در ميان دانش آموزان شهركهاي ورامين
فارس: كارشناس بهداشت آموزش و پرورش شهرستان ورامين گفت به دليل استفاده از آب چاه، بيش از نيمي از دانش آموزان شهركهاي ورامين دچار بيماري انگل روده هستند.
منصوره لطيفي افزود: در شهرستان ورامين حدود ۶۴ هزار دانش آموز تحصيل مي كنند كه براي اين تعداد دانش آموز تنها يك مربي بهداشت وجود دارد.
وي اضافه كرد: مشكل نبود مربي بهداشت و عدم تصفيه آب آشاميدني موجب بروز مشكلات بسيار براي دانش آموزان شده است.
لطيفي اظهار داشت: بيماري انگل روده يك بيماري دوره اي است و در مقطعي از زمان بهبود مي يابد اما امكان ابتلا دوباره به آن وجود دارد كه لازم است كه شركت آب و فاضلاب و اداره بهداشت به اين مشكل توجه كنند.

افزايش ۱۰ تا ۷۵ درصدي فوق العاده شغل پرستاران
004467.jpg
ايسنا: مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي از افزايش ۱۰ تا ۷۵ درصدي حقوق فوق العاده شغل تمامي پرستاران خبر داد.
دكتر سليماني در حاشيه مراسم تجليل از ۳۳ پرستار نمونه استان ها در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي ايسنا افزود: در سال گذشته ۸۰۰ هزار بيمار بستري و بيش از ۸۰ ميليون بيمار به صورت سرپايي مراكز ملكي سازمان خدمات درماني دريافت كردند.
وي بخش پرستاري را ويترين بخش درمان و درمان را مهمترين نمود سازمان هاي بيمه گر دانست و گفت: از ميان ۴۵ هزار پرسنل اين سازمان ۱۱ هزار پرستار به ارائه خدمت به بيمه شدگان مي پردازند.
سليماني تصويب فوق العاده ويژه براي پرستاران را گامي در جهت بهبود وضعيت حقوق و مزاياي كاركنان از جمله پرستاران در سطح كشور دانست و افزود: علي رغم دريافت ۵۰ تا ۱۰۰ درصدي حقوق بيشتر پرستاران سازمان تامين اجتماعي نسبت به همكاران خود در مراكز دولتي و دانشگاهي، هنوز حقوق و مزايا با تورم و پرسنل بخش خصوصي فاصله دارد كه اميدواريم براي كاهش دغدغه هاي مالي پرستاران در جهت بهبود وضعيت معيشتي پرستاران و ساير پرسنل اقدام شود.
مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي با تاكيد بر ضرورت برگزاري دوره هاي آموزشي بلندمدت براي پرستاران به ايسنا گفت: از پرستاران براي گذراندن دوره هاي تحصيلي برتر حمايت خواهد شد.
وي تصريح كرد: در راستاي استراتژي پرداختن بيشتر به بخش بستري مسئوليت پرستاران كسب تخصص هاي بيشتر سنگين تر مي شود.

رئيس سازمان نظام پزشكي كشور در واكنش به عدم تصويب لايحه سقط جنين:
ما قبلاً هم سقط جنين انجام مي داديم
گروه اجتماعي: رئيس سازمان نظام پزشكي طي گفت وگويي اعلام كرد عمل سقط جنين توسط پزشكان مجرب سازمان پزشكي قانوني انجام مي شده است.
دكتر شهاب الدين صدر كه پيش از اين رياست سازمان پزشكي قانوني را به عهده داشت درباره لايحه سقط جنين كه هنوز به تصويب نرسيده است، توضيح داد: «لايحه سقط جنين، براي اين كار يك دستورالعمل مشخص مي كند و اين كار را تا حدودي آسان تر خواهد كرد.
به گزارش ايلنا، صدر تأكيد كرد: سقط جنين بخشي از كاري است كه ما تاكنون انجام داديم؛ يعني سقط جنين براي مادراني كه بارداري براي زندگي آنها خطر داشت، انجام مي شد.
رئيس سازمان پزشكي قانوني با مثبت دانستن اين لايحه، گفت: لايحه سقط جنين يك نگاه ويژه به مقوله سقط جنين دارد و فكر نمي كنم عاملي براي افزايش سقط جنين شود.

نرخ رشد جمعيت در ايران به كشورهاي پيشرفته
نزديكتر و در خاورميانه از همه پايين تر است
فارس: واحد آمار و اطلاعات سازمان مركزي اطلاعات آمريكا (سيا) در آخرين آمار خود رشد جمعيت ايران را در سال ،۲۰۰۵ كمتر از يك درصد يعني ۸۶/۰ درصد تخمين زده است.
بر اساس اين گزارش جمعيت ايران تا پايان ماه ژوئن سال ۲۰۰۵ به ۶۸ ميليون و ۱۷ هزار و ۸۶۰ نفر خواهد رسيد. بر اساس اين گزارش، نرخ رشد جمعيت ايران در سال ،۲۰۰۵ كمتر از يك درصد و معادل ۸۶/۰ درصد خواهد بود و نرخ رشد جمعيت ايران نسبت به ساير كشورهاي خاورميانه پايين تر است و به نرخ رشد كشورهاي پيشرفته نزديك شده است. بر اين اساس، نرخ رشد جمعيت آمريكا (۹۲/۰درصد)، استراليا (۸۷/۰درصد)، آلمان (صفر درصد)، فرانسه (۳۷/۰ درصد)، انگلستان (۲۸/۰ درصد)، روسيه (منفي ۳۷/۰ درصد)، چين (۵۸/۰ درصد)، و ژاپن (۰۵/۰ درصد) مي باشد. اين گزارش حاكي است، ميانگين سني جمعيت ايران در سال جاري ۲۳/۲۴ سال است و اكثر جمعيت ايران (۶۸ درصد) در فاصله سني ۱۵-۶۴ قرار دارند. همچنين ۱/۲۷ درصد از جمعيت ايران زير ۱۴ سال و ۹/۴ درصد بالاي ۶۵ سال هستند. اين گزارش مي افزايد، نرخ مهاجرت در ايران در سال ۲۰۰۵ به رقم منفي ۶۴/۲ نفر از هر هزار نفر رسيده است، بدين معني كه تراز مهاجرت شهروندان ايراني به خارج از كشور نسبت به ورود مهاجران خارجي به ايران، از هر هزار نفر ۶۴/۲ نفر به نفع مهاجران ايراني به خارج بوده است و از لحاظ تركيب جنسيتي، تعداد مردان ايراني از زنان بيشتر است. براين اساس، به ازاي هريك زن در ايران ۰۴/۱ مرد وجود دارد. اين گزارش حاكي است، نرخ مرگ و مير نوزادان در ايران، ۵۸/۴۱ مرگ به ازاي هر هزار تولد است. همچنين نرخ مرگ و مير نوزادان پسر (۷۵/۴۱) كمي بيشتر از نرخ مرگ و مير نوزادان دختر(۴۱/۴۱) است. بر اساس اين گزارش، نرخ اميد به زندگي ايرانيان به هنگام تولد، ۹۶/۶۹ سال است. همچنين نرخ اميد به زندگي زنان در ايران نزديك به ۳ سال بيشتر از مردان است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |