چهارشنبه ۱ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۹ - Jun 22, 2005
سياسي
Front Page

جمعه سوم تيرماه - ميعاد تاريخي ما
دعوت خاتمي از مردم براي حضور گسترده
در مرحله دوم انتخابات
از شما مي خواهم كه با استمرار حضور آگاهانه و با راي بالا،
رئيس جمهوري در شان ملت ايران انتخاب نماييد
ايسنا: حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي  رئيس جمهوري، ديروز طي بيانيه مهمي ديدگاه خود را درباره نحوه حضور مردم در انتخابات مرحله دوم رياست جمهوري تشريح كرد.
بسم الله الرحمن الرحيم
ملت سرفراز و پر افتخار ايران، حضور شما مردم، همه جا سراينده حماسه شور و شعور و افتخار است.
بيش از يك قرن است كه راه دستيابي به آزادي و استقلال را با همه فرازها و نشيب هايش پيموده ايد؛ مبادا كه لحظه اي در عزم استوار شما براي ادامه اين راه خللي وارد آيد! مبادا شادماني تاريخي شما كه در انقلاب دوران ساز اسلامي به اوج خود رسيد، به تلخكامي نشيند! مبادا كه از حركت پويا براي فتح قله هاي شرف و آزادگي و پيشرفت باز مانيد و اميدها به نااميدي گرايد.
بياييد همت بلند داريم و در ميان طوفان هاي سهمگين
استبداد زدگي، استيلا طلبي بيگانگان و كژانديشي هاي رنگ تقدس گرفته، بار ديگر اثبات كنيم كه اين موج، جز بر ساحل مردم سالاري سازگار با دين آرام نخواهد گرفت.بياييد باز هم به روزگار ثابت كنيم كه اصلاح طلبي عميق، همراه با اعتدال و درك شرايط تاريخي، چراغي است كه هيچ تندبادي آن را خاموش نخواهدكرد.
هموطنان!
در يكي از حساس ترين فرازهاي تاريخمان قرار گرفته ايم.
حضور پرشكوهتان در مرحله اول انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري آغاز حركتي است كه ثمره آن را بايد در مرحله دوم انتخابات چيد.
در موقعيت خطير كنوني، از شما مي خواهم كه با استمرار حضور آگاهانه و با راي بالا، رئيس جمهوري در شان ملت ايران انتخاب نماييد.
بياييد با مشاركتي بس باشكوه تر از مرحله اول، قصيده فاخر انقلابي را كه مردم سالاري ديني، شاه بيت آن است، در مرحله دوم بسراييم و آنان را كه آزادي و پيروزي و سربلندي ما را نمي خواهند، بيش از پيش نوميد كنيم.
بياييد اثبات كنيم كه همچنان بر ساختن ميهن، تثبيت پايه هاي مردم سالاري، دفاع از حقوق و آزادي هاي ملت، استوار كردن پايه هاي امنيت ملي و بهره گيري از توانايي هاي كشور براي توسعه همه جانبه و اعتلاي حيثيت ايران و ايراني در جهان امروز اراده اي راسخ داريم.
بياييد به حرمت عهد مقدسي كه از هشت سال پيش با هم بستيم، بكوشيم در ماههاي پاياني اين دوران درخشان و سخت، منصب پرافتخار خدمتگزاري را به آن كس واگذاريم كه آزادي را صادقانه پاس بدارد و در پي پيشرفت و سازندگي و عدالت مبتني بر توسعه و قادر به دفاع از عزت و حيثيت و منافع كشور در جهان كنوني باشد.
بياييد بار ديگر پيمان ببنديم كه همچنان در دينداري، وطن خواهي و دفاع از اسلام منادي آزادي و حرمت انسان استوار خواهيم ماند و با مقابله با خشونت و تحجر، صلح مبتني بر عدالت را در جهان ندا خواهيم داد.
حتي كساني كه جمعه گذشته براي حضور در انتخابات ترديد داشتند، روز سوم تير بايد با حضور قاطع خود پايبنديشان را به اين ميثاق ملي و تاريخي نشان دهند.
اينجانب با اتكاء به قانون اساسي به ملت ايران اطمينان مي دهم كه سلامت روند راي گيري، دغدغه و هدف اصلي من است و با جديت اين مهم را دنبال خواهم كرد.
دولت اجازه نخواهد داد هيچ نيرويي راي و اراده ملت را به مخاطره افكند و جمهوريت نظام مقدس اسلامي را كه امام راحل معمار فرزانه آن بود، مورد تهديد قرار دهد.
جمعه سوم تير ماه، ميعاد تاريخي همه ما - از زن و مرد و پير و جوان - در پاي صندوق هاي راي خواهد بود تا سرنوشت كشور را به دست كسي دهيم كه آزادي را صادقانه پاس بدارد و ۲۷ سال تلاش ملي براي رقم زدن آينده اي درخشان و اميد بخش را حفظ كند.حضور پر شكوه و بي نظير شما مي تواند حماسه اي بزرگ براي حفظ ميراث گرانقدر انقلاب بيافريند.
بدانيم كه همه ما اكنون سرنوشت و تقديري مشترك يافته ايم.
آراء شما پژواك صداي ملت است، بگذاريد صدايتان را همه بشنوند.
سيد محمد خاتمي
سي و يكم خرداد ماه يكهزاروسيصدوهشتادوچهار»

در ادامه اظهارات خصمانه مقامات آمريكايي عليه دموكراسي در ايران
مردم ايران جمعه مخالفت مجدد خود با آمريكا را
به نمايش مي گذارند
گروه سياسي: مقامات آمريكايي هنوز درك صحيحي نسبت به جامعه ايراني و تحولات آن پيدا نكرده اند. پس از آنكه بيانيه جرج بوش رئيس جمهور آمريكا در روز چهارشنبه پيش از انتخابات ۲۷ خرداد مبني بر ناسالم بودن انتخابات و لزوم تحريم آن از سوي شهروندان ايراني با مشاركت ۶۵ درصدي مردم بي پاسخ ماند باز هم مقامات سياسي ايالات متحده دست از خصومت با نظر مردم ايران بر نمي دارند و همچنان بر مخالفت با انتخابات نهم رياست جمهوري اصرار دارند تا آنجا كه رايس چند روز پيش گفت مردم ايران ظرفيت دموكراسي را ندارند.
روز گذشته نيز وزير امورخارجه آمريكا مدعي شد: دولت حاكم بر ايران ملت را از آزادي محروم مي كند.
پايگاه اينترنتي وزارت امور خارجه آمريكا به نقل از كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه اين كشور كه روز گذشته در دانشگاه آمريكايي قاهره سخن مي گفت گزارش داد وي با سركوبگر خواندن نظام ايران مدعي شد، در ايران تحمل مردم نسبت به رژيم سركوبگري كه آنها را از آزادي و حقوقشان محروم مي كرد روبه پايان است.
وي در ادامه ادعاهايش كه ناشي از خشم كاخ سفيد از حضور گسترده مردم كشورمان در انتخابات بود، افزود: ظاهر انتخابات، بي رحمي سازمان يافته حكومت ايران را نمي پوشاند.رايس ادامه داد: مردم ايران لايق آزادي و خواهان آن هستند.آنها شايسته آزادي مي باشند. زمان آن رسيده است كه معدودي غيرمنتخب حاكم گريبان خواسته هاي مردم با افتخار ايران را رها كنند.
خبرگزاري فرانسه هم به نقل از سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا انتخابات رياست جمهوري ايران را سركوبگرانه، غيرواقعي و مردود خواند.
آدام ارلي، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا كه انتظارش از عدم حضور مردم در انتخابات برآورده نشده افزود: دور اول راي گيري در روز جمعه اساسا غيرواقع بينانه بود.ارلي در اظهاراتي مداخله جويانه ادعا كرد: فرايند انتخابات به طور كلي پاسخگوي آن چه مردم ايران به دنبال آن هستند يعني مشاركت بيشتر، دموكراسي و آزادي بيشتر نبود.وي در ادامه ادعاهايش از آن چه نخبه هاي غيرمنتخب مي خواند به دليل انتخاب كانديداهاي گزينش شده اي كه مي توانند هدايت راي گيري و كنترل دور دوم انتخابات را در دست گيرند، انتقاد كرد.
ارلي با توجه به مواضع ايران درقبال پرونده هسته اي و حمايت از گروه هاي فلسطيني افزود: گزينشهايي كه ايرانياني در مقوله توسعه دموكراتيك انجام مي دهند گيج كننده و متاسفانه گزينش هايي هستند كه در ساير حوزه ها مخالف گرايشها در ساير جهان است.راديو آمريكا نيز به نقل از ارلي ادعا كرد: آن چه روز جمعه در ايران رخ داد كاملا كنترل شده و قابل اعتراض بود؛ به گونه اي كه آمريكا مايل نيست آن را دموكراتيك بخواند.ارلي ادامه داد: مردم ايران استحقاق چيزي بهتر از اين را دارند.
ارلي ادعا كرد: در يك سيستم دموكراتيك حكومت به خواستهاي مردم پاسخ مي دهد، اما در ايران همه چيز برخلاف گرايش به دموكراسي در جهان حركت مي كند.
همچنين خبرگزاري فرانسه به نقل از ارلي افزود كه دولت بوش آنچه را كه دلجويي هاي رفسنجاني از واشنگتن خواند را تا زماني كه اظهارنظر عمومي تهران درباره مسايل روشن نشود و اقداماتي روشن براي تغيير سياست تهديدآميز نسبت به آمريكا صورت نگيرد، باور نمي كند.
براساس اين گزارش، اظهارات ارلي يك روز پس از اظهارات كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا بيان شد.
در پاسخ به اين اظهارات سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان با وقيحانه توصيف كردن اين اظهارات گفت: مشاركت گسترده مردم در انتخابات ۲۷ خرداد ماه مسئولين آمريكايي را كلافه و سردرگم كرده است.
حميدرضا آصفي، افزود: آمريكا از اينكه مي بيند علي رغم تلاش همه جانبه خود جمهوري اسلامي ايران در راه شكوفايي و توسعه، پيشرفت چشمگيري داشته و به رغم تلاش همه جانبه براي ايجاد شكاف ميان مردم و مسئولين كشور، مردم شريف و بزرگوار ايران قاطعانه از نظام و آرمان هاي آن دفاع مي كنند و مردم سالاري بومي در اين كشور نهادينه و الگويي براي مردم ساير كشورها شده است عصباني و لرزان است.
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: مسئولين آمريكايي در جمعه آينده يكبار ديگر مخالفت قاطع مردم ايران را با خود تجربه خواهند كرد.
آصفي افزود: جاي تعجب است كه آمريكا از تكرار اشتباهات خود درس نمي گيرد و هر روز خود را بيشتر از گذشته رسوا مي كند.

وزير دادگستري:
اجراي انتخابات و شمارش آنها سالم بوده است
ايسنا: وزير دادگستري در آستانه هفته قوه قضاييه به تشريح اقدامات قوه قضاييه در برنامه پنج ساله اول و بيان محورهاي فعاليت قوه در برنامه پنج ساله دوم توسعه قضايي پرداخت.شوشتري در پاسخ به اين سئوال كه چرا در لوايح پيشنهادي قوه قضاييه لايحه اي درباره مشخص شدن وضعيت نحوه رسيدگي به جرايم مطبوعاتي و حدود فعاليت هاي اين بخش پيش بيني نشده است، با يادآوري ويژگي هاي قوانين مطبوعاتي كه لوايح مربوط به اين بخش را در رديف لوايح قضايي قرار نمي دهد، ارائه هرگونه لايحه در اين زمينه را در ابتداي امر در حيطه وظايف مسؤولان اجرايي دانست و گفت: درمورد مطبوعات بحث هيات منصفه و تعريف جرم سياسي و مطبوعاتي به قوه قضاييه مربوط مي شود كه در اين زمينه لايحه اي را تنظيم و به مجلس داديم كه هنوز به نتيجه نرسيده است.
وي افزود: با توجه به مسائلي كه نسبت به مطبوعات در گذشته شكل گرفت و در آينده نيز ممكن است شكل گيرد تعيين محدوده جهت تعيين تكليف ارباب مطبوعات لازم به نظر مي رسد.شوشتري همچنين از روشن شدن اين مساله كه در صورت وقوع تخلفي، مطبوعه متخلف است يا خبرنگار، استقبال كرد.
وزير دادگستري، همچنين درباره تخلفات انتخاباتي به عنوان يكي از اعضاي كميته منتخب رئيس جمهور با تأكيد بر اين كه بر خلاف آنچه تصور شد اين هيات به هيچ وجه قصد مداخله در امور اجرايي و نظارتي انتخاباتي را نداشته، تصريح كرد: اجراي انتخابات، راي هايي كه به صندوق انداخته شد و شمارش آنها سالم بوده اما در مقدمات تخلفاتي صورت گرفت كه هيات خواستار رسيدگي به آنها از طريق دستگاه هاي ذيربط شد.

شماره هاي ستاد خبري هيات نظارت
بر انتخابات تهران بزرگ اعلام شد
مهر: به دليل استقبال گسترده مردم در مرحله اول انتخابات رياست جمهوري، شماره تلفنهاي ۷- ۸۹۳۹۷۳۳ به عنوان پل ارتباطي مردم و هيات نظارت بر انتخابات تهران بزرگ عنوان گرديده است.
اين تلفنها از صبح امروز آماده دريافت هرگونه گزارش يا شكايات مربوط به برگزاري مرحله دوم انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري در حوزه انتخابيه تهران بزرگ در تمام ساعات شبانه روز به صورت زنده مي باشد.
بنا بر اين گزارش، مهمترين تخلفات اعلام شده بدين شرح است: هتك حرمت نامزد هاي انتخاباتي، دخالت نيروهاي نظامي و انتظامي در امور اجرايي يا نظارت، عدم امحاي آثار تبليغاتي نامزدها از محل شعب اخذ راي، توصيه به انتخاب نامزد معين از طرف اعضاي هيات هاي اجرايي يا نظارت يا هر فرد ديگر حاضر در محل اخذ راي به راي دهندگان، تغيير يا تبديل يا جعل يا ربودن يا معدوم كردن اوراق و اسناد انتخاباتي، راي دادن با شناسنامه كسي كه حضور ندارد، دادن راي بيش از يك بار، راي دادن با شناسنامه جعلي، خريد و فروش راي و عدم انجام وظيفه در خصوص حفاظت از صندوق و يا عدم جلوگيري از بي نظمي از ناحيه ماموران انتظامي.

وزير كشور:
تمام امكانات خود را براي پيشرفت
مسير سالم انتخابات به كار مي گيريم
ايسنا: استانداران سراسر كشور در نشست خود كه با حضور وزير كشور، معاونان، مديران وزارت كشور و دو تن از معاونان و مديران كل وزير اطلاعات برگزار شد، روند برگزاري مرحله اول انتخابات رياست جمهوري را بررسي و بر ادامه روند سالم و قانوني انتخابات در برگزاري مرحله دوم آن تأكيد كردند.
وزير كشور با انتقاد از شبكه گسترده اي كه براي برنامه ريزي و اجراي تحركات تخريبي عليه برخي كانديداهاي رياست جمهوري فعال شد، گفت: وزارت كشور توانست با مساعدت دستگاه هاي امنيتي و قضايي اين شبكه وسيع سازماندهي شده را شناسايي و تا حدودي از فعاليت تخريبي آن جلوگيري كند.
موسوي لاري مسأله ورود برخي كاركنان نهادهاي نظامي به امور سياسي و پذيرش مسؤوليت نظارت بر انتخابات را ناشي از مشكلات ساختاري و عدم پاي بندي به مقررات حاكم بر كشور دانست و گفت: خوشبختانه براي اولين بار در اين دوره با پديده مورد اشاره برخورد شد و دستگاه قضايي قاطعانه ما را در اجراي قانون ياري داد.
موسوي لاري نحوه اجراي انتخابات روز جمعه گذشته را در تاريخ انتخابات كشور كم نظير خواند و گفت: بر اساس سوگندي كه ياد كرده ايم، وظيفه ما برگزاري انتخابات سالم است و ما اين سوگند را محقق كرديم.
وي با تأكيد بر اين كه وزارت كشور و مجموعه اجرايي انتخابات به هيچ نحو از وظايف خود كوتاه نيامده است، افزود: شيوه هاي اجرايي اين دوره از انتخابات، كارآمدترين شيوه هاي اجرايي در بيست و چند دوره برگزاري انتخابات است كه ۷ دوره آن در زمان مسؤوليت خود شاهد بوده و برگزار كننده آن بوده ايم.
وي همچنين با اشاره به اين كه در مجالس و محافل برخي از سخنرانان، تمام مسؤولان را با لحن بسيار زشتي مورد هتك قرار مي دهند و در CDهاي تخريبي از اين سخنان در جهت تخريب همه مسؤولان نظام استفاده مي شود، گفت: اين گروه در CD هايي كه به صورت ميليوني تكثير و توزيع شده است، تلاش مي كنند تا تضاد بين قول و عمل بزرگان نظام را ترسيم كرده و ذهن مردم را مخدوش كنند هرچند در كلمات اظهار ارادت مي كنند.
وي افزود: تهيه و توزيع اين نوع CD ها اصلا ربطي به يك كانديداي خاص ندارد و براي مشمئز كردن مردم از كل نظام است كه همه عناصر مؤثر نظام را با عبارات بسيار زننده و كثيف مورد حمله قرار مي دهد.
وي در همين حال نسبت به احتمال يك سازماندهي مجدد درباره اعمال نظر در رفتار انتخاباتي شهروندان هشدار داد و گفت: برخورد قانوني و قاطع استانداران و مراقبت آنها از سازماندهي هاي غيرقانوني در عين رعايت بي طرفي، برگزاري سالم انتخابات را تضمين خواهد كرد.
وي با تأكيد بر اين كه نتيجه انتخابات برخاسته از رأي مردم خواهد بود، افزود: ما بايد تمام امكانات و توان خود را براي پيشرفت مسير سالم انتخابات به كار گيريم.

اخبار كوتاه
سخنگوي وزارت كشور:
سالم ترين انتخابات رياست جمهوري در ۲۷ خرداد برگزار شد
فارس: جهانبخش خانجاني گفت: ۲۷ خرداد يكي از سالمترين انتخابات پس از پيروزي انقلاب اسلامي را شاهد بوديم و تخلفات موجود در روز انتخابات هم تاثير چنداني در نتيجه انتخابات نداشت.سخنگوي ستاد انتخابات كشور افزود: در مرحله دوم تمام كساني كه در مرحله اول شركت كرده و يا شركت نكرده باشند، مي توانند در مرحله دوم انتخابات حضور يابند و از اين رو همه متولدين سوم تيرماه ۶۹ و قبل از آن نيز مي توانند در انتخابات شركت كنند. خانجاني در مورد ميزان تخلفات انجام شده در مرحله اول گفت: چه در مرحله راي گيري و چه در مرحله شمارش آرا كمترين تخلف را شاهد بوديم و تخلفات موجود در روز انتخابات هم تاثير چنداني در نتيجه انتخابات نداشت و يكي از سالمترين انتخابات پس از پيروزي انقلاب اسلامي را شاهد بوديم.
وي درباره خبر توقيف چاپخانه اي كه عليه احمدي نژاد شب نامه چاپ مي كرده گفت: هنوز وزارت اطلاعات صحت اين خبر را تأييد نكرده است ولي بر عكس آن از پلمب چاپخانه هايي كه عليه كانديداي ديگر فعاليت مي كردند، گزارشهايي رسيده است. وي در خصوص دليل ممانعت وزارت كشور با بازشماري برخي صندوق ها از سوي شوراي نگهبان گفت: هيچ شكايتي از هيات هاي اجرايي هنگام اخذ راي مبني بر تخلف ارائه نشده و چون شكايتي مطرح نشده است، وزارت كشور باز شماري صندوقها را نپذيرفت، ولي از آن سو شكايت بيشتري از ساماندهي قبل از انتخابات گزارش شده است.
ويژه برنامه هاي بزرگداشت شهداي هفتم تير اعلام شد
رئيس ستاد برگزاري مراسم هفتم تير ويژه برنامه هاي امسال اين ستاد براي بزرگداشت شهداي هفتم تير را تشريح كرد.اسماعيل فردوسي پور اهداف مراسم بزرگداشت امسال شهداي هفتم تير را زنده نگه داشتن ياد و خاطره شهيدان انقلاب اسلامي، معرفي ايران به عنوان بزرگترين قرباني تروريسم، افشاء چهره كريه و مزدورانه منافقين و گروهك هاي وابسته، بيان ابعاد فاجعه و پيامدهاي آن و همچنين تبيين و بازشناسي انديشه هاي شهيد بهشتي برشمرد و افزود: ستاد برگزاري مراسم هفتم تير در تهران و سراسر كشور از اول ارديبهشت ماه سال جاري با حضور نمايندگان سازمان ها، نهادها و وزارتخانه ها و افراد صاحب نظر، نمايندگان خانواده معظم شهداي هفتم تير و شهداي زنده اين فاجعه تشكيل كه پيرامون بيست و چهارمين سالگرد شهادت اين عزيزان و تبيين فاجعه هفتم تير به بحث و تبادل نظر پرداخته و ضمن برنامه ريزي تصميماتي را اتخاذ نموده اند.نماينده مجلس خبرگان رهبري و رئيس ستاد برگزاري مراسم هفتم تير همچنين از ملاقات خانواده هاي معظم شهيدان هفتم تير و اعضاء اين ستاد با مقام معظم رهبري و رؤساي قواي سه گانه در هفته آينده خبر داد.اين مقام مسئول افزود: مراسم بيست و چهارمين سالگرد فاجعه هفتم تير به مدت سه شب از روز يكشنبه مورخ ۵/۴/۸۴ تا سه شنبه مورخ ۷/۴/۸۴ همزمان با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در مشهد شهيدان واقع در سرچشمه تهران (محل سابق حزب جمهوري اسلامي) با حضور خانواده هاي معظم شهداي والامقام هفتم تير و امت شهيدپرور برگزار مي شود.
شيراك:
حق هر كشوري است كه اصلاحات را براساس هويت خود هدايت كند
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ژاك شيراك بار ديگر از ايران ،ترك آن چه را كه فعاليت هاي هسته اي نظامي خواند خواستار شد.اين خبرگزاري فرانسوي افزود، ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه در نشستي با وليعهد بحرين به پيشرفت در مذاكرات ادامه دار با ايران به رهبري آلمان، فرانسه و انگليس با حمايت ايالات متحده اشاره كرد.براساس اين گزارش، ژروم بونافون، سخنگوي رئيس جمهور فرانسه گفت: شيراك بر تمايل ما براي دست يافتن به توافق با ايران به منظور ايجاد ضمانت ايران براي ترك اهداف نظامي فعاليت هاي هسته اي اش تأكيد كرد.آمريكا و اتحاديه اروپا روز گذشته ايران را به توقف غني سازي اورانيوم و همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي در رفع نگراني هاي اين آژانس در قبال تلاش تهران براي دستيابي به سلاح هاي هسته اي تشويق كردند.به گزارش خبرگزاري فرانسه، شيراك و شيخ سلمان بن حامد الخليفه، وليعهد بحرين در نشستي يك ساعته درباره اصلاحات سياسي، اقتصادي و اجتماعي در كشورهاي حوزه خليج فارس به بحث پرداختند.شيراك در اين باره گفت هر كشوري بايد حق هدايت اصلاحات را براساس هويت خود داشته باشد.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |