چهارشنبه ۱ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۹ - Jun 22, 2005
پس از مدت ها انتظار براي شكست انحصار دولتي بازار تلفن همراه وخروج ترك سل از اپراتور دوم تلفن همراه
مذاكره با برندگان دوم تا چهارم مزايده اپراتور دوم آغاز شد
توافق با يكي از برندگان بعدي مزايده قطعي است
000426.jpg
گروه اقتصادي-محمدعلي توحيد: انتظار براي ورود اپراتور دوم به بازار تلفن همراه ايران به دليل عدم توافق سهامداران ايرانسل طولاني تر شد.
به گزارش خبرنگار ما در حاليكه بازار تلفن همراه ايران به دليل انحصار دولتي توان پاسخگويي به نياز متقاضيان را ندارد و خدمات ارتباطي از سوي اپراتور دولتي كيفيت مناسبي ندارد پس از مدت ها انتظار براي شكسته شدن انحصار دولتي و بهبود خدمات در اين بخش روز دوشنبه مذاكرات طولاني سهامداران ايراني و خارجي كنسرسيوم ايرانسل بي نتيجه پايان يافت.
براساس توافق هاي صورت گرفته با خروج سهامدار خارجي ايرانسل سهامداران باقي مانده بايد با برندگان بعدي مزايده اپراتور دوم مذاكره و توافق آنان را براي اجراي قرار داد جلب و با آنان مشاركت كنند.
معصوم فرديس مجري پروژه برگزاري مزايده اپراتور دوم در وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات گفت: طرف هاي باقيمانده كنسرسيوم ايرانسل تا پنج تيرماه فرصت دارند تا نتايج تلاش و توافق هاي خود را براي نحوه اجراي قرارداد اعلام كنند.
وي افزود اگر اعضاي ايرانسل در مذاكرات خود به نتيجه نرسيدند وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، خود راساً با نفرات ديگر برنده مزايده براي اجراي قرارداد اپراتور دوم مذاكره خواهد كرد.
به گفته وي برندگان دوم تا چهارم مزايده اپراتور دوم به ترتيب شامل، ام - تي _ ان ايران كه طرف خارجي آن از آفريقاي جنوبي است، اوراسكام _ بالي كه طرف خارجي آن مصري است و ان _ تي _ سي الوطنيه و فناوران امواج كه طرف خارجي آن كويتي است مي باشند.
در صورت توافق با اين كنسرسيوم ها از سوي طرف اول برنده مزايده و يا از سوي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و اجرايي شدن قرارداد فعاليت اجرايي و عرضه خدمات اپراتور دوم به پايان سال جاري و يا ابتداي سال آينده موكول مي شود چرا كه اپراتور دوم پس از نهايي شدن توافق ۹ ماه فرصت دارد تا خدمات خود را ارايه كند. وي افزود : پيش از اين برندگان بعدي مزايده ابراز تمايل كرده بودند تا در صورت عدم توافق با ايرانسل وارد مذاكره براي اجراي قرارداد شوند و احتمال ورود يكي از آنان بر مرحله نهايي و اجراي قرارداد قطعي است.
به گفته فرديس مجري پروژه مزايده اپراتور دوم شركت هاي بعدي بايد حداقل هاي قيمت مورد توافق با برنده اول را پذيرفته و در اجراي قرارداد همه توافق ها را با طرف اول بپذيرند. همچنين طبق لايحه تصويب شده در مجلس سهام طرفين به ۴۹ درصد خارجي و ۵۱ درصد ايراني تقسيم و ۲۱ درصد سهام كنسرسيوم حداقل بعد از دو سال و حداكثر بعد از سه سال در بورس كشور عرضه شود.
گزارش خبرنگار ما حاكي است : در حال حاضر بازار تلفن همراه ايران در انحصار دولت است و تنها يك اپراتور تلفن اعتباري در سال جاري كار خود را آغاز كرده است كه فعاليت هاي آن در شش ماه آينده بخشي از نيازهاي بازار تلفن همراه كشور را پاسخ خواهد داد. شبكه اعتباري در پايان سال حداكثر ۲ ميليون خط واگذار خواهد كرد و در صورت مناسب بودن خدمات آن در سال آينده تعداد واگذاري هاي آن تا ۶ ميليون خط افزايش خواهد يافت.
شركت تاليا ارايه دهنده خدمات تلفن همراه اعتباري شركتي است كه با سرمايه گذاري مشترك شركت مخابرات و بخش تعاوني تأسيس شده است.

رئيس سازمان امور مالياتي خبر داد:
پليس مالياتي تشكيل مي شود
مهر: رييس سازمان امور مالياتي كشور خبر داد: با موافقت مجلس شوراي اسلامي، طرح پليس مالياتي براي جلوگيري از فرار مالياتي در كشور اجرايي مي شود.
حيدري كرد زنگنه ديروز افزود: براي جلوگيري از فرارهاي مالياتي، يكسري پليس مالياتي براساس قانون در نظر گرفته شده است كه با مجوز دادستاني، با متخلفان مالياتي برخورد خواهند كرد.
وي گفت: سازمان امور مالياتي براي جلوگيري از فرار مالياتي برنامه هاي وسيعي در نظر گرفته كه در آينده اي نزديك به تشريح اين برنامه ها خواهيم پرداخت.
كردزنگنه سپس به رشد ۱۱۳ درصدي دريافت خوداظهاري مالياتي در سال ۱۳۸۳ نسبت به سال ۱۳۸۲اشاره و تصريح كرد: در مجموع، دريافت خوداظهاري مالياتي از ۸۵۰ هزار سال ۸۲ به يك ميليون و ۸۳۰ هزار در پايان سال ۱۳۸۳ رسيده است.
رييس سازمان امور مالياتي اعلام كرد: مؤديان مالياتي از ۱۵ تيرماه سال جاري مي توانند به صورت يكسره براي تسليم اظهارنامه مالياتي در ايام هفته به غير از روزهاي پنج شنبه از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعد ازظهر(روزهاي پنج شنبه تا ساعت يك بعد از ظهر) اقدام كنند.
وي تصريح كرد: در هفته ماليات ( تيرماه)، قرار است، رييس جمهوري به مؤديان مالياتي، كارگزاران و استانداران نمونه كه در وصول درآمد مالياتي همكاري مستمري داشته اند، جايزه اهدا كند.
كردزنگنه از استقرار سه هزار دانشجوي حسابداري و اقتصاد كه به تازگي جذب سازمان امور مالياتي شده اند، براي تكميل خوداظهاري مالياتي براي افراد كم سواد به صورت رايگان خبر داد و گفت: اميدواريم با برنامه هاي مناسب فرهنگ خوداظهاري مالياتي را در كشورمان ترويج دهيم.
رييس سازمان امور مالياتي، عملكرد دوماهه اول سال جاري سازمان امور مالياتي در وصول درآمدهاي مالي دولت را مورد اشاره قرار داد و افزود: وصول بودجه اي درآمدهاي مالياتي از ۶۵ درصد دو ماهه اول سال گذشته به ۹۳ درصد در سال جاري تحقق يافته است.
به گفته وي، ميزان وصول درآمدهاي مالياتي در دو ماهه اول سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۳ درصد افزايش يافته است.
كردزنگنه با اشاره به اين كه بازنگري قانون ماليات ها در كميته ويژه اي در سازمان امور مالياتي آغاز شده است، خبر داد: ظرف ۱۰ روز آينده، جزييات اين بازنگري اعلام خواهد شد.
وي گفت: براساس اين قانون بازنگري جديد ماليات ها، تمام سيستم هاي اين سازمان به فناوري روز تجهيز خواهد شد.
رييس سازمان امور مالياتي همچنين اظهار كرد: به منظور تسهيل رفاه حال مردم حساب هاي مالياتي را به صورت سيبا در تهران در آورده ايم و براي اجرايي كردن اين كار در استان هاي كشور نيز با مسئولان بانك ملي در حال مذاكره هستيم.

ركورد قيمت سبد نفتي اوپك شكسته شد
ايسنا: پس از نااميدي بازار نفت از افزايش توليد اوپك و تداوم روند رو به رشد قيمت ها و ثبت ركورد جديد قيمت نفت خام WTI به ميزان ۵۹ دلار و ۳۷ سنت، بهاي سبد جديد نفتي اوپك در آخرين معاملات انجام شده با يك دلار و ۴۰ سنت افزايش به رقم بي سابقه ۵۱ دلار و ۵۸ سنت رسيد.
بر اساس آمار رسمي سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك)، بهاي سبد نفتي اين سازمان در آخرين معاملات انجام شده با يك دلار و ۴۰ سنت افزايش به ازاي هر بشكه   ۵۱ دلار و ۵۸ سنت خريد و فروش شده است كه با توجه به اينكه سبد نفتي جديد اوپك تركيب سنگين تري از نفت خام هاي اعضا را در خود دارد، اين قيمت قابل توجه است.
در اجلاس اخير اوپك در وين اتريش نيز اعضاي اوپك توافق كردند كه سبد نفتي شاخص اين سازمان از هفت نوع نفت خام به  ۱۱ نوع نفت خام شامل نفت خام مخلوط الجزاير، ميناس اندونزي، سنگين ايران، سبك بصره، كويت، اس سيدر ليبي، بوني لايت نيجريه، قطر مارين، سبك عربستان، موربان امارات و فورمال ونزوئلا تبديل شود كه در حال حاضر مبناي اعلام قيمت سبد اوپك بر اين اساس قرار گرفته است.
به عقيده كارشناسان نفتي، سبد جديد نفت اوپك به دليل اينكه تركيب بيشتري از نفت خام هاي سنگين را در خود دارد، احتمالا بين يك تا سه دلار كمتر از قيمت سبد سابق اوپك قيمت خواهد داشت.

تاكنون سه ميليون و ۷۴۳ هزار تن گندم
از كشاورزان خريداري شده است
مهر: تاكنون حدود سه ميليون و ۷۴۳ هزار و ۸۲۹ هزار تن گندم با بيش از ۹ درصد افزايش در مقايسه با سال گذشته از كشاورزان خريداري شده است.
تا تاريخ سي ام خرداد ماه سال جاري استانهاي خوزستان با يك ميليون و ۲۴۵ هزار تن، فارس با ۷۲۰ هزار تن و گلستان با ۷۳۰ هزار تن بيشترين ميزان خريد تضميني گندم را به خود اختصاص داده اند.
براساس اين گزارش، ميزان خريد تضميني گندم در استان اردبيل ۴۸/۴۴۳درصد، استان لرستان ۶۶/۱۴۳ درصد و خوزستان ۳۰/۲۲ درصد در مقايسه با سال گذشته افزايش داشته است.
اين در حالي است كه استانهاي گيلان با ۱۳ تن، خراسان جنوبي با دو هزار و ۸۰۰ تن ويزد با ده هزار و ۳۶۰ تن كمترين ميزان خريد تضميني گندم را به خود اختصاص داده اند.

شرايط خروج موقت خودروهاي سواري اعلام شد
گروه اقتصادي: دفتر صادرات گمرك ايران شرايط لازم جهت اخذ پروانه سبز خروج موقت خودروها را براي آگاهي آن دسته از كساني كه قصد دارند با اتومبيل شخصي خود به خارج از كشور عزيمت كنند اعلام كرد.
به گزارش روابط عمومي گمرك ايران، متقاضيان اخذ پروانه خروج اتومبيل از كشور مي توانند با در دست داشتن اسناد مالكيت اتومبيل و يا وكالتنامه رسمي از سوي صاحب خودرو به يكي از گمركات مراكز استانها و يا گمركات جنوب تهران مراجعه تا نسبت به انجام تشريفات گمركي مربوطه اقدام كنند.
براساس اين گزارش، مدارك مورد نياز براي خروج موقت خودرو عبارت است از: اصل و كپي سند مالكيت وسيله نقليه، كارت خودرو و گذرنامه و يا شناسنامه مالك خودرو به اضافه اين كه حضور مالك يا نماينده قانوني صاحب خودرو به همراه وسيله نقليه براي انجام تشريفات گمركي خروج موقت در گمرك مربوطه الزامي  است.
اين گزارش حاكي است، متقاضيان خروج موقت خودرو با رعايت مقررات لازم و ارزيابي وسيله نقليه توسط كارشناس گمرك قادر به اخذ پروانه سبز خروج موقت خواهند بود.
ضمنا صاحبان خودروهاي شخصي داراي وام بانكي بايد موافقتنامه بانك را جهت اخذ پروانه سبز خروج موقت به گمرك ارائه دهند.
بر پايه اين گزارش در حال حاضر مدت اعتبار خروج موقت خودرو ۳ ماه تا حداكثر يك سال تعيين شده است كه پس از اتمام اين مدت صاحب وسيله نقليه بايد براي ابطال يا تمديد پروانه خروج موقت به گمرك مربوطه مراجعه كند.
در صورتي كه صاحب خودرو ظرف مدت تعيين شده خودرو را به كشور وارد نكند، مشمول پرداخت جريمه انتظامي خواهد شد.

مديركل دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت خبر داد:
آخرين گزارش اقتصادي دولت تا تيرماه ارايه مي شود
گروه اقتصادي: آخرين و شايد مهمترين گزارش اقتصادي دولت آقاي خاتمي تا تيرماه به مجلس ارايه خواهد شد.
محمد كردبچه در گفت وگو با خبرنگار ما درخصوص اين گزارش اظهارداشت: گزارش نظارت بر عملكرد برنامه سوم توسعه به عنوان آ خرين گزارش اقتصادي دولت درحال تهيه و تدوين است.وي درخصوص جمع آوري و تدوين اين گزارش افزود: براي تهيه گزارش نظارتي تمام دستگاه هاي اجرايي موظفند گزارش هاي خود را به دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت ارسال كنند كه تاكنون برخي دستگاه ها گزارش هاي خود را نهايي كرده اند.
كردبچه درعين حال اظهارداشت: متاسفانه برخي دستگاه هاي اجرايي كشور نيز تاكنون گزارش خود را به سازمان مديريت ارسال نكرده اند كه ما اصرار داريم اين گزارش ها هرچه زودتر تهيه شود.وي درعين حال گفت: البته بخشي از آخرين گزارش اقتصادي دولت به مباحث مربوط به شاخص هاي اقتصاد كلان است كه توسط خود سازمان مديريت تهيه شده است.
كردبچه همچنين افزود: آخرين گزارش اقتصادي دولت از آنجا كه مربوط به سال آخر برنامه سوم است از اهميت زيادي برخوردار است و درحقيقت در اين گزارش ميزان كاميابي ها يا ناكامي هاي اقتصادي دولت مشخص خواهد شد.وي در ادامه خاطرنشان كرد: البته براساس قانون برنامه چهارم دولت آينده نيز مكلف شده تا گزارش هاي نظارتي تهيه كند كه اين گزارش ها از گزارش نظارتي برنامه سوم كاملتر خواهد بود.

با تصويب وزارت خزانه داري نظام بانكداري اسلامي
در آمريكا پذيرفته شد
مهر: پروفسور منصور مالك، اقتصاددان برجسته عربي اعلام كرد كه كشورهاي غربي توجه روزافزوني به نظام بانكداري اسلامي دارند و انتظار مي رود كه طي دو سال آينده بسياري از بانكها در سراسر جهان از نظام بانكداري اسلامي استفاده نمايند.
به گزارش خليج تايمز، پروفسور منصور مالك اظهار داشت كه سال ۲۰۰۵ سال بانكداري اسلامي خواهد بود. غرب توجه روزافزوني به نظام بانكداري اسلامي معطوف كرده است.
براساس اين گزارش، بنا به گفته پروفسور منصور مالك، رشد ناگهاني بانكهاي اسلامي توجه بانكهاي جهاني را به خود جلب كرده است. هم اكنون بانكداري و فاينانس اسلامي به موضوع مهمي در جهان مالي و پولي مبدل گشته است و در ماههاي اخير توجه كشورهاي صنعتي به بانكداري اسلامي افزايش يافته است.
شوراي خدمات مالي انگلستان، اخيرا با ايجاد تغييرات قانوني در نظام مالي انگلستان راه را براي فعاليت آزادانه بانكهاي اسلامي بر اساس قوانين اسلامي باز كرده است.
اين گزارش حاكي است، خزانه داري فدرال آمريكا نيز در جلسه اخير خود در نيويورك، چارچوب قانوني براي فعاليت بانكهاي اسلامي مهيا كرده است تا اين بانكها بدون محدوديت به بانكداري اسلامي بپردازند.

خط لوله انتقال نفت درياي خزر به ايران تكميل شد
000423.jpg
فارس: مدير عامل شركت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران گفت: با نهايي شدن طرح احداث خط لوله نكا تا ساري، ظرفيت خطوط انتقال نفت كشورهاي آسياي ميانه حاشيه خزر به ايران به ۳۷۰ هزار بشكه در روز رسيد.
رضا كسايي زاده افزود: تنها مرحله تقويت تلمبه خانه ها در مسير نكا تا ري باقيمانده است كه با انتخاب پيمانكار، پيش بيني مي شود طي يك ماه آينده تمام ظرفيتهاي موجود انتقال نفت تكميل شود.
وي تصريح كرد: با انجام برخي مراحل تكميلي مهندسي اجرايي طرح، انتقال نهايي نفت، افزايش ظرفيت سوآپ و انتقال نفت كشورهاي حاشيه خزر به پالايشگاههاي نكا و ري اوايل سال آينده محقق خواهد شد.
كسايي زاده درمورد تضمين سرمايه گذاري اجراي اين خط از سوي ايران و روند انتقال نفت حوزه خزر گفت: اجراي خط لوله باكو، تفليس، جيهان ارتباطي با مسير ايران ندارد و اين مسير جايگاه خاص خود را در بازار توليدات خزر خواهد داشت، اگرچه حجم انتقال نفت به مسير ايران يا خط لوله BTC تابعي از بازار آينده نفت خواهد بود.
مديرعامل شركت مهندسي و ساختمان نفت درخصوص خطوط انتقال فراورده هاي نفتي يادآور شد: طي سال جاري مسير خط لوله رفسنجان به اصفهان، تبريز به مياندوآب، امام تقي به تربت حيدريه به منظور انتقال بنزين و نفت و گاز جهت مصارف داخلي شهرهاي كشور اجرايي مي شود.
كسايي زاده، طول خط لوله رفسنجان به اصفهان را ۵۴۰ كيلومتر ذكر كرد و گفت: چهار ماه پيش قرارداد انجام عمليات آن به امضا رسيد كه براساس قرارداد طي ۲۷ ماه به بهره برداري مي رسد.

گفت وگوي امروز
افزايش قيمت نفت احتمالا تا ۳ ماه آينده ادامه دارد
گروه اقتصادي: به علت افزايش سفته بازي در بازار جهاني نفت و افزايش نگراني ها درباره رشد تقاضاي نفتي از سوي آمريكا و چين طي ماه هاي آينده قيمت نفت در بازارهاي نيويورك و لندن به شدت افزايش يافت و به مرز ۶۰ دلار رسيد. اين درحاليست كه قيمت هر بشكه نفت خام سبك ايران هم در بازار آسيا به ۵۱ دلار و ۲۸ سنت در هر بشكه بالغ شد. درباره تحولات اخير با نرسي قربان كارشناس امور نفت گفت وگو كرده ايم.
***
* افزايش قيمت نفت در هفته هاي اخير را ناشي از چه عواملي مي دانيد؟
- طي هفته هاي اخير تقاضا براي نفت سبك به دنبال كمبود بنزين در آمريكا افزايش يافته است. همچنين تقاضا براي فرآورده هاي نفتي پايين دستي نيز در سطح جهان بالا رفته كه باتوجه به عدم توانايي پالايشگاه ها در تأمين اين ميزان تقاضا قيمت فرآورده هاي فوق افزايش يافته و در نتيجه قيمت نفت نيز پيروي آن بالا رفته است. البته در اين ميان نقش بورس بازان در داد و ستدهاي ميليوني براي كسب سود بيشتر را هم بايد مزيد بر علت دانست. از سوي ديگر مخاطرات سياسي موجود در عرصه جهاني (مسائل نيجريه كه به دنبال آن شايد توليد نفت اين كشور كاهش يابد) و انتخابات رياست جمهوري در ايران هم خود از علل افزايش بهاي هر بشكه نفت محسوب مي شوند.
* روند فوق به نظر شما تا چه زماني ادامه پيدا خواهد كرد؟
- واقعا مشخص نيست چراكه افزايش قيمت نفت در آينده به عواملي كه بعدها رخ خواهد داد مربوط مي شود. اما باتوجه به اين كه تقاضا براي نفت در سه ماهه سوم افزايش مي يابد و مردم به دنبال بازسازي ذخاير مورد نياز زمستان خود مي روند و باتوجه به مسافرت هاي تابستاني شايد تا ۳ ماه آينده اين روند ادامه يابد.
* گفته مي شود اوپك ابزار كارآمدي براي تأثيرگذاري در بازار نفت ندارد، اين گفته تا چه حدي درست است؟
- اوپك در بازار نفت مي تواند تأثيرگذار باشد، چنانچه اگر هريك از كشورهاي عضو ظرفيت توليد روزانه خود را يك ميليون بشكه كم كنند بهاي نفت بالا خواهد رفت. اما اوپك نمي تواند قيمت نفت را كاهش داده و مثلا به بشكه اي ۲۰ دلار برساند چراكه هم اكنون بيشتر كشورهاي عضو اوپك به جز عربستان سعودي بالاي ظرفيت موجود خود توليد مي كنند به نحوي كه با احتساب عراق ظرفيت توليد اوپك به حدود ۳۰ ميليون بشكه در روز مي رسد.
* چه راه كاري براي تثبيت قيمت نفت وجود دارد؟
- به نظر مي رسد اوپك به تمام جوانب امر توجه داشته و دارد و متخصصان نفتي در اين زمينه نيز تحقيقات لازم را انجام داده اند. البته بايد گفت قيمت نفت هيچ گاه ثابت نبوده است، چنانچه در گذشته قيمت هر شبكه نفت بين ۲۲ تا ۲۸ دلار در نظر گرفته شده بود كه بعدا باز هم افزايش يافت.
* برندگان اصلي اين وضعيت و بازندگان چه كساني هستند؟
- بورس باران و شركت هاي بزرگ نفتي كه يا توليدكننده نفت هستند و يا ذخاير زيادي دارند (تانكرهاي نفتي) برندگان اصلي اين وضعيت هستند. چنانچه باتوجه به بيلان منافع شركت هاي بزرگ نفتي مانند بريتيش پتروليوم، شل و اكسان موبيل طي ۳ ماه گذشته مي توان دريافت اين شركت ها منافع بسيار بالايي از نفت برده اند. اين شركت ها قدرت بازي در بازار را دارند، لذا هم به شكل فيزيكي نفت را در اختيار دارند و هم مي توانند در بازار آينده حضور داشته باشند. در شرايط كنوني به نظر مي رسد وضعيت فعلي بازنده اي نداشته باشد.

درآمد نفتي اعضاي اوپك سال آينده
به ۴۴۷ ميليارد دلار مي رسد
ايسنا: سازمان اطلاعات انرژي آمريكا (EIA) در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد درآمد نفتي كشورهاي عضو اوپك امسال با ۲۷ درصد افزايش نسبت به سال گذشته به ۴۳۰ ميليارد دلار خواهد رسيد.
در اين گزارش سازمان اطلاعات انرژي آمريكا با توجه به افزايش بهاي نفت به متوسط ۵۳ دلار در بشكه، پيش بيني اش از ميزان درآمد نفتي اعضاي اوپك درسال جاري را نسبت به پيش بيني قبلي  خود در ماه ژانويه ۲۵ درصد افزايش داد.
«درآمد خالص صادرات نفت اوپك امسال با لحاظ كردن نرخ تورم به ميزان دو برابر آنچه در دهه ۹۰ حاصل شد، خواهد بود؛ اما همچنان پايين تر از ركورد سال ۱۹۸۰ و ۱۹۸۱ است.»
در ادامه گزارش سازمان اطلاعات انرژي آمريكا پيش بيني شده است كه در سال ۲۰۰۶ درآمد نفتي كشورهاي اوپك به ۴۴۷ ميليارد دلار برسد كه با احتساب ارزش دلار در سال جاري، اين ميزان درآمد پايين تر از ۵۶۷ ميليارد دلاري است كه در سال ۱۹۸۰ براي اعضاي اوپك رقم خورده بود.
در آن سال توليد نفت ايران-دومين عضو بزرگ اوپك- پس از انقلاب اسلامي و تهاجم عراق به ميزان چشمگيري كاهش يافت.

همزمان با نزديك شدن به زمان واردات خودرو اعلام شد
آمادگي گمرك جنوب تهران براي انجام
تشريفات واردات خودرو
000429.jpg
گروه اقتصادي: مدير كل گمرك ورود موقت خودرو از آمادگي گمرك جنوب تهران براي انجام تشريفات واردات خودرو به كشور خبر داد.
به گزارش روابط عمومي گمرك ايران، نعمت الله محسني افزود: تمامي كساني كه قبلاً براي انجام تشريفات گمركي ورود موقت خودرو به دفتر واردات گمرك ايران مراجعه مي كردند، مي توانند از اين پس به گمرك جنوب تهران واقع در خيابان شهيد رجايي مراجعه كنند.
اين در حاليست كه قرار است اولين پارتي خودروهاي وارداتي تويوتا ۸ تيرماه به كشور وارد شود.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۸۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۶۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۹۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۵۳۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۹۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۹۸۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۸۵۴


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |