چهارشنبه ۱ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۹ - Jun 22, 2005
حضرت امام جعفر صادق(ع): عالم كه به علم خود عمل نكند، پند او چنان از روي قلبها مي لغزد و فرو مي افتد كه دانه باران از تخته سنگ هموار صاف.
«منيه المريد» ۴۸
امروز با حافظ
وصل تو كمال حيرت آمد
عشق تو نهال حيرت آمد
هم بر سر حال حيرت آمد
بس غرقه حال وصل كاخر
از خادمان تئاتر تجليل شد
مراسم اختتاميه نمايشهاي خانه، نوشته زهره مجابي به كارگرداني سپيده نظري پور، خوانين پنج قلعه نوشته آتيلا پسياني و به كارگرداني مريم كاظمي و دن كيشوت نوشته علي ميرزايي و به كارگرداني علي اصغر دشتي روز گذشته بعد از اجراي هر يك از اين نمايشها در سالنهاي اجرايي آنها برگزار شد.
به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، در اين مراسم كه به كوشش روابط عمومي مجموعه تئاتر شهر برگزار  شد، بعد از اختتاميه هر يك از نمايشها از عوامل اجرايي گروه تقدير شد و لوح يادبودي به آنها اهدا گرديد.
همچنين لوح يادبود و هدايايي نيز به چند تن از بازنشستگان اين مجموعه اهدا شد.
در اين بخش از سيد سعيد تهراني،  ناصر قجوي، منصور خلج و محمدتقي علاقمند تقدير شد.
خلج در اين باره گفت: سي سال پيش كه من وارد مجموعه تئاتر شهر شدم، اينجا يك مجموعه كوچك بود كه با دو سالن و چند نمايش محدود كار مي كرد امروز و بعد از سي سال كار در  تئاتر شهر و به عنوان يك كارگردان تئاتري خوشحالم كه اين همه استقبال و هيجان را در اين سالنها مي بينم.
به گزارش ايسنا، از گلاويژ نادري، وحيد سعيدي، آزاده سهرابي نيز به عنوان خبرنگاران حوزه تئاتر و روابط عمومي نمايشهاي خانه، دن كيشوت و خواتين پنج قلعه تقديرشد.
اين سه مراسم با حضور عوامل نمايش،  تماشاگران، حسين پارسايي دبير مجموعه تئاتر شهر همچنين محمد بهرامي و محمد رسول صادقي(مسئولان روابط عمومي مجموعه تئاتر شهر) برگزار شد.

۱۱ فيلم از سام پكين پا در موزه هنرهاي معاصر
۱۱ فيلم  از سام  پكين  پا كارگردان  نامدار سينماي  آمريكا از چهارم  تيرتا هشتم  مرداد ماه  در سينماتك  موزه  هنرهاي  معاصر به نمايش  درمي آيد.سام  پكين پا يكي  از فيلمسازان  مطرح  سينماي  آمريكا است  و از پيشگامان  سينماي  وسترن  است .
به  گزارش  روابط عمومي موزه  هنرهاي  معاصر تهران ، اين  آثار درقالب  بيست  و هفتمين  سه ماهه  نمايش  فيلم هاي  سينماتك ، دربخش  يك  فيلم ساز، يك نگاه - مروري  بر زندگي  و آثار به  نمايش  در مي آيد.دربخش  سينماي  ايران  پنج  فيلم  ازسينماگران  ايراني  از ۱۳ تا ۱۷ مردادماه و در بخش  پيشگامان  سينما هفت  فيلم  از سينماگران  پيشكسوت  ازجمله  گريفيث ، آيزنشتاين ، مورنائو، دينه  و جان  فورد به  نمايش  در مي آيد.
در بخش  مروري  بر فيلم هاي  انيميشن  علي اكبر صادقي ، هفت  اثر برجسته  دوران فيلم سازي  اين  نقاش  صاحب نام  از ۲۴ تا ۳۱ مهرماه  به  نمايش  در مي آيد.
اين  فيلم ها روزهاي  شنبه  و پنجشنبه  هرهفته  به  نمايش  در مي آيندو جلسه  نقدو بررسي ، روزهاي  هشتم  مرداد ماه  و ۳۱ مهرماه  همراه  با نمايش  فيلم  برگزارمي شود.

از ۱۲ تير ماه در تهران
دوسالانه مجسمه سازي تهران برگزار مي شود
ايرنا: نمايشگاه  چهارمين  دوسالانه  مجسمه سازي  معاصر تهران  ۱۲ تير ماه  سال  جاري در مجموعه  فرهنگي ، هنري  صبا و باغ  خانه  هنرمندان  ايران  برپا مي شود.
اين  نمايشگاه  در دو بخش  «خيال ايراني  - افق  جهاني»   و «آزاد» برگزار مي شود.
اين  دوسالانه  توسط انجمن  مجسمه سازان  ايران  برپا مي شود و در اين  دوره هنرمندان  با ارايه  پرونده  حرفه اي  خود پس  از تأييد شوراي  برگزاري  جواز شركت در دوسالانه  را پيدا مي كنند.
هيات  انتخاب  با بررسي  پرونده  كاري ، مجوز شركت  افراد در نمايشگاه  را صادر مي كند و راه يافتگان  خود آثارشان  را انتخاب  مي كنند.
در دوره هاي  پيشين  انتخاب  آثار براي  شركت  در نمايشگاه  دوسالانه  از روي اسلايد ارسالي  هنرمندان  صورت  مي گرفت  و اين  امر با اعتراض  هنرمندان  روبرو بوده  است .
اين  نمايشگاه  تا ۲۰ مرداد برپا خواهد بود.

برگي از تاريخ
روزي كه هيتلر مرتكب بزرگترين اشتباه خود شد
۲۲ ژوئن (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۳۶۰ پيش از ميلاد ارتش چين به كمان هاي ضامن دار دو تكه (كراس باو) مجهز شد كه در آن زمان يك جنگ افزار پيشرفته به شمار مي آمد. شهر كرمان در نخستين روز تابستان (يكم تيرماه) سال ۶۵۴ ميلادي به تصرف اعراب مسلمان درآمد كه «مجاشع بن مسعود سلمي» فرماندهي آنان را بر عهده داشت. در سال ۱۷۷۷ پول در گردش ايالات متحده (آمريكا) ۳ ميليون دلار تعيين و دستور ضرب سكه طلا تا اين مبلغ داده شد. در سال ۱۹۴۸ متحدين غربي اعلام كردند كه تا مطمئن نشوند امنيت در اروپا برهم نخواهد خورد، نيروهاي خود را از آلمان خارج نمي كنند (كه نيروهاي آمريكايي هنوز هم از آلمان خارج نشده اند!). در سال ۱۹۷۰ طبق اصلاحيه شماره ۲۶ قانون اساسي آمريكا كه از ۲۲ ژوئن به اجرا در آمد، در اين كشور حداقل سن رأي دادن در انتخابات به ۱۸ سال تمام كاهش يافت. در ۱۹۸۱ (۱۳۶۰ ه .ش.) علي اصغر اميراني ناشر مجله خواندني ها و صاحب چاپخانه به حكم دادگاه انقلاب در زندان قصر اعدام شد. وي متهم شده بود كه با اسرائيل و سازمان اطلاعات و امنيت كشور (ساواك) ارتباط داشت و در جهت تحكيم پايه هاي سلطنت پهلوي مقاله مي نوشت.
و اينك برگ امروز: چند ساعت پس از صدور دستور محرمانه هيتلر، سپيده دم ۲۲ ژوئن ۱۹۴۱ (۶۴ سال پيش در روزي چون امروز)، ۱۵۰ لشكر آلماني مركب از ۵/۳ ميليون سرباز كه ۵/۳ ميليون نفر ذخيره نيز پشت سرخود داشت وارد قلمرو شوروي شدند. هيتلر ۲۱ ژوئن به رغم داشتن پيمان عدم تجاوز با مسكو و مخالفت برخي از ژنرال هايش دستور داده بود كه عمليات «بار باروسا» و حمله نظامي به شوروي در جبهه اي به طول دو هزار و نهصد كيلومتر از بالتيك تا درياي سياه آغاز شود. ژنرال هاي هيتلر نگران وسعت زياد خاك شوروي بودند و به علاوه، عقيده داشتند كه پيش از يكسره كردن كار انگلستان كه مي تواند آمريكا را به كمك خود آورد، نبايد سراغ حمله نظامي به كشوري ديگر رفت. هدف فوري هيتلر از حمله به شوروي دستيابي به نفت قفقاز و مواد خام روسيه و نيز قطع دست انگلستان از خاورميانه به ويژه نفت آن با كمك گرفتن احتمالي از ايران (رضاشاه) بود. در آغاز، از جانب روس ها مقاومت چشمگيري ديده نشد، ولي بعداً در نزديكي مسكو، داخل شهر استالينگراد (ولگوگراد امروز) و اطراف شهر لنينگراد (سن پترزبورگ) نيروهاي خسته و فرسوده آلمان مخصوصاً از برف و سرما، مورد حمله متقابل هشت ميليون سرباز شوروي قرار گرفتند و تا شهر برلن عقب نشيني كردند. همزمان با آغاز عمليات «بار باروسا» ، ايتاليا و روماني نيز به شوروي اعلان جنگ داده بودند. حمله هيتلر به شوروي پايان كار او را نزديك كرد. چرچيل در روز آغاز حمله، به روزولت پيام فرستاد كه هيتلر با دست خود گورش را حفر كرد. حمله نظامي هيتلر به شوروي بزرگترين اشتباه وي بود، اشتباهي كه به خودكشي اش انجاميد و آلمان را به ويرانه اي تبديل كرد. آمريكا كه به موقع و با محاسبه دقيق گام به جنگ نهاده بود از ميان خرابه هاي جنگ دوم به صورت يك ابر قدرت قد علم كرد. كل تلفات آمريكا در جنگ جهاني دوم به پانصد هزار تن نرسيد حال آن كه شوروي نزديك به ۲۷ ميليون كشته داشت و جمع تلفات آلمان حدود سه ميليون و پانصد هزار بود.
www.iranianshistoryonthisday.com

تازه هاي دنياي رسانه ها
رسانه هاي آمريكا و انتخابات ايران
رسانه هاي آمريكا به انتشار تفسير و خبر درباره انتخابات رياست جمهوري در ايران ادامه مي دهند. ديروز مطلب لس آنجلس تايمز و گزارش تلويزيون عمومي آمريكا مفصل تر از سايرين بود. برخي از تفسيرها، اظهار نظر پيرامون بيانيه كاخ سفيد، اظهارات بانو «رايس» در قاهره و مطالب پريشب سخنگوي دوم وزارت امورخارجه آمريكا بود كه به انتخابات ايران اشاره كرده بودند. بيشتر اين رسانه هاي آمريكا موضوع بالارفتن بهاي نفت خام تا مرز هر بشكه ۶۰ دلار را، كه در طول تاريخ استخراج اين ماده سوختي سابقه نداشته، با انتخابات ايران درهم آميخته و نوشته بودند كه ايرانيان تأثير افزايش بهاي نفت را بر زندگاني روزمره خود لمس نمي كنند و تعجبشان از همين است و به آن انتقاد دارند. نكات مشترك اين تفسيرها و گزارش ها از اين قرار بود: ايرانيان علاقمند به حل مسائل داخلي كشور خود از قبيل گراني، بيكاري، تورم، اسراف در سازمان هاي دولتي و...هستند. گروهي از ايرانيان عقيده دارند هر چه بهاي نفت بالاتر رود، ريال ارزان تر و اقتصاد مردم خراب تر مي شود و آنها نمي دانند كه پول نفت چگونه به مصرف مي رسد و از اين قبيل.انتخابات اخير ثابت كرد كه قضاوت بر پايه آمارهاي رسمي و كتابي در باره ايرانيان امكان پذير نيست، بايد به ايران رفت و از نزديك مطالعه كرد. رسانه ها و برخي از سياستمداران خارجي از خواست و روحيه ايرانيان به ويژه نسل جوان اطلاعي ندارند و از مشكلات ايشان بي خبرند و از ظن خود درباره ايرانيان قضاوت مي كنند.
خبرهاي تازه از صدام زنداني
مجله آمريكايي «جي كيو» در شماره تازه خود كه دوشنبه اين هفته انتشار يافت مصاحبه با پنج نظامي آمريكايي از ايالت پنسيلوانيا را كه ده ماه زندانبان سلول صدام حسين در عراق بودند و اخيراً به وطن باز گشته اند منتشر ساخت كه وسيعاً در رسانه هاي آمريكا نقل شده و دوشنبه شب شبكه هاي تلويزيوني، خود جداگانه با اين نظاميان كه درجه گروهباني دارند مصاحبه كردند.
اين نظاميان گفته اند كه صدام حسين همچنان خود را رئيس جمهوري عراق و اسير جنگي آمريكا و كشورش را تحت اشغال نظامي مي داند، ولي جز با جورج بوش و پدر او خصومتي نسبت به ساير آمريكايي ها نشان نمي دهد و معتقد است كه روزي به قدرت باز خواهد گشت و عراقي ها هر روز كه بگذرد به اهميت كارهاي او پي مي برند.
به اظهار اين نظاميان، صدام گفته است: جورج بوش مي دانست كه عراق داراي سلاح كشتار جمعي نيست و در صورت تصرف عراق چنين سلاحي به دست نخواهد آورد و در انظار جهانيان دروغگو خواهد شد، با وجود اين دست به حمله زد و اينك در آن مانده و دست و پا مي زند. اگر بوش با او مستقيماً وارد مذاكره شده بود نه تنها هدف هايش تأمين مي شد، بلكه كار هم به اينجا نمي كشيد كه نه روي خروج از عراق را دارد و نه قادر به ماندن است. «صدام» از جورج بوش و پدرش به عنوان دو دولتمرد بد و ناشي نام برده و گفته است كه كلينتون مردي قابل قبول و ريگان خوب بود.
صدام درباره دستگيري اش به اين نظاميان گفته بود كه تنها يك نفر مي دانست كه او كجا خود را پنهان كرده است و اين فرد به خاطر پول به او خيانت كرد و جاي او را نشان داد تا پاداش هنگفتي را از آمريكا بگيرد كه مبلغ آن را بر در و ديوار در پوسترها اعلان كرده بودند.صدام گفته است كه در جريان بمباران كاخش در بغداد، او در يك تاكسي از اين سوي به آن سوي مي رفت و تانك هاي آمريكا را مي ديد. آمريكايي ها حتي نمي دانستند كه او در چه كاخي زندگي مي كند و ساختمان هاي ديگر را بمباران مي كردند.
اين نظاميان در مصاحبه هاي خود گفته اند كه صدام به زبان انگليسي آشناست؛ ولي كلمات را درست تلفظ نمي كند و آنان به مرور زمان با تلفظ او آشنا شدند. وي گاهي آنان را پدرانه اندرز مي داد كه چگونه ازدواج كنند، داراي خانه شوند و به تكميل تحصيلات ادامه دهند. صدام به آنان توصيه مي كرد كه با زن كم هوش و سالمندتر از خودشان ازدواج نكنند و بايد در اين انتخاب دقت كنند. به اظهار اين نظاميان، صدام از ميكرب مي ترسيده و اين ترس تا حد وسواس بوده است. پس از دست دادن به هر فرد دستش را با صابون مي شست. ميزش را تميز مي كرد و لب به ميوه اي كه ديگران قاچ كرده بودند نمي زد. هفته اي دو بار به حمام مي رفت و لباسش را خودش مي شست. او مي دانست كه همه حرف ها و حركاتش در سلول ضبط مي شود و از اين بابت ترسي نداشت.
تاريخچه ستون نويسي در روزنامه
انتشار منظم ستون «ژورنال» در روزنامه ها را ژوئن ۱۹۰۴ ذكر كرده اند زيرا كه يك روزنامه آمريكايي ۲۲ ژوئن اين سال به خوانندگانش اطلاع داد كه از شماره ۲۵ ژوئن ستون هاي «ژورنال» داير مي كند و اين ستون ها توسط سردبير و روزنامه نگاران قديمي تر (كه خوانندگان با نامشان آشنا هستند) نوشته خواهند شد و حاوي مطالبي از جمله مشاهدات و مطالعات روزمره آنان، شرح مسافرت و تداعي شان از خبرها و سابقه رويدادها به علاوه بيان نظر، احساس و عواطف خود نسبت به برخي از آنها و انتقال دانش هاي مربوط است كه نوعي يادآوري گذشته، كارهاي ماندني، وضعيت روزگار و آموزش عمومي خواهند بود. بايد دانست قبلاً در جرايد چنين ستون هايي به صورت پراكنده و غير منظم انتشار مي يافت كه اين روزنامه آمريكايي آنها را به صورت روزانه درآورد. به مرور زمان بعضي روزنامه ها عنوان «ژورنال» را به واژه هاي مشابه با مفهوم «روز گذر» ، ريپورت كارد، كارنامه و... تغيير دادند و از نيمه دوم قرن ۲۰ شبكه هاي تلويزيوني هم دنبال اين كار رفتند كه مبتكر آن «كالينگوود» بود. در ايران، در نيمه دوم دهه ،۱۳۴۰ آن زمان كه دكتر علي اصغر حاج سيد جوادي سردبير روزنامه اطلاعات بود، چنين ستون هايي در اين روزنامه تحت عنوان «پنج ستون از پنج نويسنده» داير شد و ماهها ادامه يافت و با اين كه حق التحرير مناسب پرداخت مي شد، به سبب كناره گيري سردبير (باني اين ستون ها)، تنبلي نويسندگان و دلايل ديگر به تدريج تعطيل شدند. نظرسنجي بين المللي سال گذشته از روزنامه خوان ها نشان داد كه در عصر اينترنت توجه به اين ستون ها، مقالات و تفسيرها و نظر مخاطبان (صفحه نامه ها) افزايش چشمگيري يافته است؛ زيرا كه منابع سريعتري براي رساندن خبر در دسترس قرار گرفته است.

خانه سينما
مردم را به شركت در دور دوم انتخابات فراخواند
هيات مديره جامعه اصناف سينماي ايران (خانه سينما) از مردم براي شركت در مرحله دوم انتخابات رياست جمهوري دعوت كرد.
دومين مرحله از نهمين انتخابات رياست جمهوري سوم تيرماه در سراسر كشور برگزار مي شود و اكبر هاشمي بهرماني (رفسنجاني) و محمود احمدي  نژاد به رقابت مي پردازند.
سخنگوي هيات مديره خانه سينما روز سه شنبه افزود: هنرمندان جامعه اصناف سينماي ايران ضمن سپاسگزاري از حضور پرشور مردم در مرحله انتخابات رياست جمهوري، انتظار دارد در مرحله دوم اين رويداد ملي نيز حضوري فعال داشته باشند. سيد غلامرضا موسوي يادآور شد: هنرمندان و اعضاي جامعه اصناف سينماي ايران، سوم تيرماه همگام با مردم كشور در مرحله دوم انتخابات رياست جمهوري حضور خواهند يافت.

بيل را بكش و ۱۲ فيلم ديگر در شبكه ويديويي
شوراي  صدور پروانه  نمايش  برنامه هاي  ويديويي ، براي  ۱۳ عنوان  برنامه هاي  ويديويي ، پروانه  ورود به  شبكه  نمايش  خانگي  كشور، صادر كرد.به  گزارش  روابط  عمومي  معاونت  امور سينمايي ، اين  ۱۳ برنامه ، شامل فيلم هاي  سينمايي ، پويانمايي  و نرم افزار رايانه اي ، و محصول  كشورهاي  ايران ، ايتاليا، امريكا، هندوستان  و ژاپن  هستند.عناوين  برنامه هاي  ياد شده  به  اين  شرح  است:
فيلم  هاي  سينمايي  بيل  را بكش  ،۱ آشوب ، آخرين  جنگجوي  تروا، زيگزاگ ، رها، حشرات  كوچولو، ساحل  خاطرات ، ستاره  غروب ، اعتبار انيميشن  و نرم  افزار قاصدك ، پروانه ، شادمانه ، الفباي  ايران

پاسخ به پرسش پزشكي
عامل خواب رفتن، اشعه آفتاب و سرطان پوست
دكتر روزنفلد به دو پرسش چنين پاسخ داده است:
خواب رفتن نتيجه توليد ماده اي به نام «اوليامايد» و فعل و انفعال شيميايي ناشي از آن است. ولي به محض به خواب فرو رفتن فرد، توليد اين ماده قطع و اثر آن از ميان مي رود. پژوهشگران سالهاست كه تلاش مي كنند با هدف تأمين خواب عميق تر و طولاني تر، دارويي بسازند كه مانع از ميان رفتن فوري تأثير «اوليامايد» شود و به نتايجي هم در اين زمينه دست يافته اند كه پس از تكميل آن ديگر نياز چنداني به مصرف قرص خواب نخواهد بود.
كرم هاي موجود نمي توانند پوست بدن را از آسيب همه اشعه آفتاب (كه با به كار بردن طيف مي شود آنها را تجزيه كرد) بركنار دارند و قرار گرفتن طولاني برخي از افراد كه پوشش كافي ندارند در برابر اشعه آفتاب ممكن است ايجاد سرطان پوست كند.

فيلم هاي خشونت گرا نبايد اكران شوند
در تمام دنيا توليدات داخلي در كنار آثار خارجي به اكران درمي آ يد.
فرامرز فرازمند تهيه كننده سينما ضمن بيان اين مطلب در گفت وگو با خبرنگار سينمايي مهر درمورد ورود  فيلم هاي خارجي گفت: در حال حاضر، برخي از آثار تجاري و پرفروش خارجي در سينماها به اكران درمي آيد و البته بايد به گونه هاي ديگر آثار خارجي براي اكران در سينما توجه كنيم.به طور مثال فيلمي نظير: بيل رابكش ساخته كوئينتين تارانتينو رويكردي به بيان خشونت دارد و اين نوع آثاركه مروج درگيري و خشونت هستند، كمتر بايد مورد استفاده قرار بگيرد.فيلم هايي كه موضوعي معتدلانه تر و هنري تري هم دارند، بايد براي اكران مورد استفاده قرار بگيرد چون اين آثارجنبه هاي آموزنده تري براي مخاطبان دارند و باعث نمي شود، تماشاگر ايراني رويكردي به خشونت پيدا كند.
اين تهيه كننده تصريح كرد: بايد فيلم هاي خارجي به غيرازسانس هاي پاياني برخي سينماها، در تعداد سينماهاي بيشتري به اكران درآيد.چون همه مخاطبين نمي توانند براي ديدن فيلم هاي خارجي از سانس هاي آخر شب سينماها استفاده كنند.چه اشكالي دارد فيلم هاي خارجي در كنار فيلم هاي ايراني در سانس هاي مختلف به نمايش درآيد؟
تهيه كننده درخت گلابي تصريح كرد: يك فيلم سينمايي خوب و موفق هميشه مي تواند اكران داشته باشد.اگر يك فيلم ايراني داراي ويژگي هاي يك اثر ارزشمند و داراي جذابيت براي مخاطب باشد مطمئن هستم مي تواند دركناريك فيلم خارجي هم دراكران، به فروش قابل توجهي دست پيدا كند.
اين شيوه اكران كنار هم توليدات خارجي و داخلي در بيشتر كشورهاي دنيا انجام مي شود وما نبايد ترسي داشته باشيم كه اين آثار به روند استقبال مخاطبان از فيلم هاي ايراني خللي وارد مي كنند.
فرازمند درادامه درمورد جرح و تعديل فيلم هاي خارجي گفت: نبايد فيلمي را براي نمايش انتخاب كرد كه نيازمند جرح و تعديل زيادي باشد؛ چون هم به كيفيت اثر لطمه مي زند و هم در ارتباط مخاطب با فيلم خلل ايجاد مي كند.
پس بايد به سمتي برويم كه با انتخاب درست فيلم هاي خارجي كمتر سانسور ديالوگي و تصويري درمورد آن به كار ببريم و بدين ترتيب ماهيت اصلي فيلم حفظ شود درعين حال ديدن آن براي مخاطب جذاب خواهد شد.
وي در ادامه افزود: ورود فيلم هاي خارجي توسط بخش خصوصي بايد از سوي دولت مورد كنترل و نظارت قرارگيرد.چون ممكن است برخي از قسمت هاي بخش خصوصي به خاطر منافع مادي، هر فيلمي را براي اكران وارد كندكه شايد نمايش آنها به نفع و مصلحت سينماي ملي ما نباشد.دراين راه و براي نظارت بهتر بايد اتحاديه ها و صنوف سينما برنامه ريزي مشتركي درجهت هرچه بهتر انجام شدن اين طرح انجام دهند و هر مقدار كه با آراء و نظريات افراد زيادتري انجام شود به مراتب از تلاش ها و اقدامات فردي و انفرادي موثرتر خواهد بود.

بهارستان
به من بگو چرا در دور داشتنم اصرار مي ورزي؟
اگر تو از چشمانم پنهان باشي
دل، تو را باز در دورهاي دور مي يابد.
ديوان حلاج - حسين منصور حلاج

نمايشگاه كاريكاتور و تصويرسازي
در نمايشگاه تازه خانه كاريكاتور ايران آثاري از تصويرسازي و كاريكاتور چهره هنرمندان كاريكاتوريست سلمان طاهري و نيما جمالي به نمايش گذاشته مي شود.
علاقمندان مي توانند از ۲ الي ۱۰ تيرماه همه روزه از ساعت ۹ الي ۱۷ براي ديدار از اين نمايشگاه به خانه كاريكاتور واقع در خيابان دكتر شريعتي، تقاطع همت، خيابان گل نبي غربي مراجعه كنند.

افتتاحيه اركستر ملل ايران
گروه ادب و هنر: نشست افتتاحيه اركستر ملل ايران، در ساعت ۱۷ و ۳۰ امروز در سالن ميراث فرهنگي واقع در خيابان آزادي برگزار مي شود.
پيمان سلطاني ، رهبر اركستر ۷۰ نفره ملل در گفت وگو با همشهري ضمن اعلام اين خبر گفت كه در اين نشست جمعي از چهره هاي نخبه موسيقي و مسئولان فرهنگي و برخي از اعضاي اركستر ملل حضور دارند.
بحث شكل گيري اركستر ملل از چند سال قبل شروع شده بود. بنابه گفته سلطاني اين اركستر تمرينات خود را با تعداد نوازنده داخلي و نيز ۳۰درصد نوازنده ارمني- اتريشي آغاز كرده و نخستين اجراي آن سه ماه بعد در تخت جمشيد خواهد بود.
اركستر ملل كه از سوي كميسيون ملي يونسكو، سازمان ميراث فرهنگي و كميته ملي ايكوم حمايت مي شود، قرار است در ۱۱ بناي تاريخي مهم ديگر نيز اجراي برنامه داشته باشد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
ماه عسل
براي ماه عسل مي خواستيم به ويلاي عمويم برويم. بعد از مراسم آن روز با ماشين برادرم حركت كرديم. در طول مسير لبخند از لبمان دور نمي شد. اما از شانس بد، ماشين خراب شد و ما هر دو افسرده و نگران شديم. ماشين را به تعميرگاه برديم. تصميم گرفتيم برگرديم. مسافراني كه كنار جاده ايستاده بودند مي گفتند ساعتي پيش كوه ريزش كرده. به آرامي همديگر را نگاه كرديم و لبخند دوباره به لبهايمان برگشت.
رضا رشيدي

گشتي در دنياي خبرها
سرقت خودرو رئيس پليس
واشنگتن: هيچ كس در پايتخت كشور آمريكا از گزند سارقان خودرو در امان نيست حتي رئيس پليس اين شهر. چند روز قبل سارقان خودروي رئيس پليس اين شهر را به سرقت بردند. او براي دو روز شهر واشنگتن را ترك كرده بود اما هنگامي كه از سفر بازگشت متوجه شد كه خودرواش را به سرقت برده اند به همين دليل موضوع سرقت را به مأموران پليس گزارش كرد.
اخاذي با قبض خشكشويي
جورجيا: مردي در آمريكا كه با صدور قبض هاي خشكشويي جعلي از مديران رستوران ها اخاذي مي كرد توسط پليس دستگير شد.
اين مرد در فواصل زماني كوتاه به رستورانهاي مختلف مراجعه مي كرد و با نشان دادن قبض خشكشويي مدعي مي شود هفته قبل گارسون رستوران به اشتباه غذا روي لباس همسرش ريخته است و او مجبور شده با پرداخت ۲۶ دلار به خشكشويي لكه به وجود آمده روي لباس را از بين ببرد.او با اين شيوه از ۱۳ رستوران اخاذي كرد اما صاحب رستوران چهاردهم نسبت به وي مشكوك شد و پليس را خبر كرد.
صورتحساب نجومي
پكن: مقامات دولت محلي يكي از شهرستان هاي كشور چين با مصرف غذا در يك رستوران، صورتحسابي از خود باقي گذاشته اند كه دولت محلي تنها قادر خواهد بود طي ۳۶ سال اين صورتحساب را پرداخت بكند.
اين مقامات طي ۴ سال صرف غذا در اين رستوران يك صورتحساب ۲۰۰ هزار يوآني (۲۴ هزار دلاري) از خود به جاي گذاشتند كه تنها يك دهم آن پرداخته شده است.
دولت محلي تنها مجاز به پرداخت ۵ هزار يوان بابت صورتحساب غذاست به همين دليل براي پرداخت بدهي خود به ۳۶ سال زمان نياز دارد.
ساندويچ هاي دردسرساز
نيوجرسي: سه سارق در آمريكا از طريق آزمايش DNA يك سال پس از ارتكاب سرقت دستگير شدند.يك سال قبل اين سه سارق وارد يكي از رستورانهاي زنجيره اي مك دونالد شدند و پس از سفارش دادن غذا با اسلحه، صندوقدار را تهديد و اقدام به سرقت كليه محتويات داخل صندوق رستوران كردند.باتوجه به اين كه نيمي از ساندويچ هاي مصرف شده توسط سارقان در رستوران باقي مانده بود، پليس با انجام آزمايش DNA روي ساندويچ ها موفق به شناسايي سارقان و دستگيري آنان شد.
پاركومترهايي كه بعداً آمدند
شيكاگو: چندين راننده در شيكاگو كه خودروشان را در كنار خياباني پارك كرده بودند، همگي جريمه شدند.
به دليل انجام عمليات ساختماني كليه پاركومترهاي نصب شده در كنار اين خيابان جمع آوري شده بود و به همين دليل رانندگان با خيال آسوده خودروهايشان را در اين خيابان پارك كردند.اما چند ساعت بعد هنگامي كه رانندگان به محل پارك خودروها بازگشتند شوكه شدند چون برگ جريمه روي شيشه تمام وسايل نقليه متوقف شده نصب شده بود.داستان از اين قرار بود كه در اواسط روز شهرداري مجدداً اقدام به نصب پاركومترها كرده بود و پاركبان ها نيز بلافاصله خودروهاي پارك شده كنار پاركومترها را جريمه كردند.
ماليات در انتظار ساكنان ويمبلدون
لندن: منطقه ويمبلدون واقع در جنوب غربي شهر لندن يك محله گران قيمت است كه همه ساله به مدت دو هفته رقابتهاي تنيس ويمبلدون در آن برگزار مي شود. با توجه به اين كه تنيسورها و تماشاگران اين مسابقه افراد بسيار ثروتمندي هستند، اهالي اين منطقه به مدت دو هفته آپارتمان و يا خانه خود را به آنها اجازه مي دهند كه اجاره پرداختي توسط اين افراد به صاحبخانه ها در طول اين دو هفته معادل يك سال اقساط وام اين خانه ها است. اما مقامات مالياتي كشور انگليس امسال هشدار داده اند، افرادي كه خانه هاي خود را اجاره مي دهند بايد ماليات پرداخت كنند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۶ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و۴۵ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۴۹ دقيقه

گل و گياه
كونزا باكستريا
000456.jpg
نام علمي: Kunzea baxteri
خانواده: MYRTACEAE
درختچه  هميشه سبز به بلندي و گستردگي ۲-۱ متر است داراي برگهاي باريك بوده و گلهاي خوشه اي قرمزرنگ آن از بهار تا اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها : به مكان كاملا آفتابي و خاك نسبتا غني، شني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۵ درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار در دماي ۱۶ درجه سانتي گراد و تهيه قلمه در تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |