پسر عموي زمين پيدا شد
اخترشناسان در روز دوشنبه 13 ژوئن توانستند كوچكترين سياره بيرون از منظومه شمسي را كشف كنند. آقاي پاول باتلر يكي از اعضاي تيم اكتشاف گفت: اين كوچكترين سياره فراشمسي است كه تاكنون كشف شده و مي تواند رده جديدي در سياره هاي فراشمسي به دليل اندازه و جنسش (كه صخره اي است) باشد. او مانند پسر عموي بزرگ زمين است.
اين سياره حدود 5/7 برابر زمين جرم و 2 برابر زمين، عرض دارد و اولين سياره تمام سنگي است كه كشف شده.
در حالي كه هم اكنون بيش از 150 سياره فراتر از منظومه شمسي شناخته شده اند و هر ماهه به تعدادشان افزوده مي شود، ولي اكثرا از تجمع مقدار زيادي گاز ساخته شده اند، (مانند سياره مشتري) در صورتي كه اين سياره جديد جنسي از سنگ دارد.
آقاي استيون وگت، از دانشگاه كاليفرنيا گفت: ما با جديت تمام به دنبال زميني ديگر در فضا هستيم.
اين سياره عجيب حدود 15 سال نوري با ما فاصله دارد و مانند زمين به دور ستاره اش در حال گردش است. پسر عموي زمين تنها نيست و در كنار او دو سياره ديگر (به اندازه سياره مشتري در منظومه شمسي) با او به دور ستاره اي واحد مي گردند.
پسر عموي زمين، 2 ميليون مايل (حدود 2 درصد فاصله زمين تا خورشيد) با ستاره اش فاصله دارد و به دليل فاصله بسيار كم آن با ستاره، دانشمندان تخمين زده اند كه دماي جو آن حدود 200 تا 400 درجه سانتيگراد (400 تا 750 درجه فارنهايت) باشد.
عكسي از 450 كيلومتري
عكسي را كه مشاهده مي كنيد در روز يكشنبه 12ژوئن از هواپيماي شگفت انگيز ايرباس A380 از فاصله 450كيلومتري توسط يك ماهواره عكسبرداري گرفته شده است. اين عكس از نمايشگاه هوايي پاريس است كه يك هواپيماي ايرباس A340 در جلو و هواپيماي سوپر جامبو در حال تاكسي در عقب آن براي پرواز و نمايش عمومي درحركت است. هواپيماي غول پيكر و دو طبقه A380، 800 مسافر را در خود جاي مي دهد و تاكنون براي گسترش و عملي شدن پروژه اش شركت ايرباس 12ميليارد يورو هزينه كرده است تا بزرگترين هواپيماي مسافربري حال حاضر دنيا را بسازد.
پرتاب فضاپيماي مجهز به بادبان هاي خورشيدي
يك فضاپيماي انقلابي تازه كه به بادبان هاي خورشيدي مجهز است به فضا پرتاب شد. هدف از طراحي اين فضاپيما بررسي اين مسئله است كه آيا مي توان از بادهاي خورشيدي به عنوان نيروي محركه فضاپيماهاي آينده استفاده كرد يا خير. اين فضاپيما به نام كارموس-1 كه با منابع بخش خصوصي ساخته شده است، سوار بر يك موشك از يك زيردريايي نيروي دريايي روسيه در درياي برنت پرتاب شد. اما مسئولان پرتاب گفتند هنوز نمي دانند آيا فضاپيما با موفقيت از راكت پرتابي جدا شده است يا خير.
اگر اين فضاپيما موفق به ورود به مدار زمين شود، طي چند روز آينده 8 آيينه پره اي آن در دايره اي به قطر 30 متر در اطراف فضاپيما گشوده خواهد شد.
بادبان هاي خورشيدي ذرات نور يا فوتون هاي ساطع شده از خورشيد را منعكس مي كنند و فضاپيما را بتدريج با سرعت بيشتر در جهت خلاف تابش نور به حركت درمي آورند.
حاميان آمريكايي اين پروژه مي گويند بادبان هاي فضاپيما آنقدر درخشان هستند كه بدون تلسكوپ بتوان آنها را از زمين ديد. سازندگان مي خواهند نشان دهند كه در ماموريت هاي فضايي به نقاط دوردست منظومه شمسي نيازي به استفاده از سوخت هاي پرهزينه نيست.
ساخت اين ماهواره با هزينه ناچيز 4 ميليون دلار انجام شده است. انجمن سياره اي كه در شهر پاساديناي كاليفرنيا مستقر است، هزينه ساخت و پرتاب اين فضاپيماي آزمايشي را تامين كرده است. امير الكساندر، از اين انجمن به بي.بي.سي گفت: كازموس-1، يك ماموريت كوچك و كوتاه مدت است كه هدف آن اثبات اين انديشه است كه استفاده از بادبان هاي خورشيدي ممكن است.
آژانس هاي فضايي آمريكا، اروپا، روسيه و ژاپن نيز برنامه هايي براي ساخت فضاپيماهاي مجهز به بادبان هاي خورشيدي در دست تهيه دارند.
دانشمندان ناسا به نتيجه آزمايش روز سه شنبه علاقه نشان داده اند. انتظار مي رود اين فضاپيماي 100 كيلوگرمي ساخت روسيه به مداري در ارتفاع 800 كيلومتري برسد. سپس پيش از گشودن بادبان هايش از زمين عكس خواهد گرفت. اين فضاپيما براي چند هفته متمادي هر 101 دقيقه يكبار زمين را دور مي زند. شتاب ناشي از نور خورشيد خيلي كم خواهد بود، اما مزيت بادبان خورشيدي در مقايسه با نيروي رانش شيميايي (سوختي) اين است كه شتاب فضاپيما دائما افزايش پيدا مي كند.
سرعت كازموس-1 بيشتر و بيشتر مي شود و بتدريج به مدارهاي مرتفع تر صعود مي كند. آقاي الكساندر گفت: بادبان هاي خورشيدي تنها فن آوري شناخته شده اي هستند كه مي توان از آن براي انتقال بالقوه فضاپيما به ساير ستارگان استفاده كرد، زيرا مجبور نيست با خود، سوخت حمل كند و به علاوه دائما بر سرعت آن افزوده مي شود، حتي در فاصله هاي بي نهايت دور.