شنبه ۴ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۳۱
طرح ساخت نسل بعدي هواپيماهاي مافوق صوت فاش شد
000531.jpg
عميد عماد- ژاپن و فرانسه قصد دارند با همكاري يكديگر جانشين جت مافوق صوت كنكورد را كه در سال۲۰۰۳ بازنشسته شد، بسازند.
وزير بازرگاني ژاپن اعلام كرده است كه شركت هايي از اين دو كشور براي مدت سه سال، سالانه يك ميليون و 840هزار دلار صرف تحقيق براي ساخت هواپيماي تازه خواهند كرد.
اين هواپيما داراي 300 صندلي خواهد بود و مدت پرواز ميان نيويورك و توكيو را به 6ساعت كاهش خواهد داد.
كنكورد كه محصول مشترك بريتانيا و فرانسه بود، پس از 34سال در سال 2003 از رده خارج شد.
ژاپن و فرانسه گفتند كه موافقتنامه ساخت اين هواپيما را در نمايشگاه هوايي پاريس امضا كرده اند.
آزمايش موفقيت آميز
شويچي ناكاگاوا، وزير بازرگاني ژاپن گفت: اين حقيقتا يك همكاري چشمگير صنعتي است.
وزارت بازرگاني ژاپن گفت كه اين كشور موتورهايي را كه به لحاظ نظري مي توانند به 5برابر سرعت صوت برسند با موفقيت آزمايش كرده است.
كنكورد با دو برابر سرعت صوت پرواز مي كرد اما تا زمان بازنشستگي نتوانست رقم هنگفتي را كه در ساخت آن سرمايه گذاري شده بود به مرحله سوددهي برساند.
فرانسه كه از سازندگان كنكورد بود اكنون دانش خود در اين زمينه را به پروژه تازه منتقل خواهد كرد.
اين معامله همچنين سنت قديمي ژاپني ها كه همواره همكاري با آمريكايي ها را ترجيح مي دادند مي شكند.
يوشيو واتانابه، يك مقام انجمن شركت هاي هوافضاي ژاپني كه هدايت اين ابتكار عمل تازه در ژاپن را به عهده  دارد، گفت: همكاري نزديك تحقيقاتي با اروپايي ها نمايانگر رويدادي تازه است.
همزمان شركت اروپايي ايرباس و كمپاني آمريكايي بوئينگ به نبرد خود براي تسلط بر بازار ادامه مي دهند.
شركت بوئينگ اعلام كرده است كه در موقعيتي خوب براي پيشي گرفتن از ايرباس كه هم اكنون بزرگترين شركت سازنده هواپيماهاي تجاري است، قرار دارد.
اسكات كارسون، مدير فروش بوئينگ، پيش بيني كرد كه امسال براي نخستين بار پس از۴سال ميزان سفارش هايي كه دريافت مي كند از ايرباس فراتر خواهد رفت.
وي افزود كه اين شركت به اين علت در زمينه دريافت سفارش ها عقب مانده است كه هواپيماي جديد 787 دريم لاينر (Dreamliner) هنوز وارد خط توليد نشده است.
اين نمونه در سال 2008 وارد بازار خواهد شد.
همزمان شركت ايرباس اعلام كرد كه دو سفارش بزرگ از هند و آمريكا دريافت كرده است.
يك شركت هندي به نام كينگفيشر قراردادي 5/2ميليارددلاري با ايرباس بسته و شركت آمريكايي GECAS كه هواپيما اجاره مي دهد قراردادي۶‎/۱ ميليارددلاري براي خريد 10نمونه هواپيماي اي۳۵۰ امضا كرده است.

جايزه 10 ميليون دلاري انصاري به سفينه فضايي يك رسيد
نخستين فضاپيماي خصوصي
نخستين فضاپيماي خصوصي جهان موسوم به سفينه فضايي يك براي دومين بار طي يك هفته گذشته، از ارتفاع 100 كيلومتري زمين فراتر رفته و جايزه 10 ميليون دلاري "انصاري اكس-پرايز" را نصيب خود ساخت
رويا راوري
000528.jpg
سالهاست كه بشر در فكر سفر به فضا و دستيابي به شگفتي هاي سيارات ديگر است ولي متاسفانه اين سفرها هزينه فراواني دارد، در صورتي كه به تازگي با خلاقيت آقاي برت روتن (اين طراح بزرگ هواپيماي باكانارد) اين امر با هزينه اي كمتراز گذشته ديگر غير ممكن نيست. طرح سفينه فضايي يك به اندازه اي جذاب بود كه جايزه 10 ميليون دلاري انصاري را نصيب خود كرد.
فضاپيماي يك صبح روز دوشنبه (21 ژوئن) به نخستين فضاپيماي سرنشين دار خصوصي بدل شد كه وارد مرز فضا مي شود. اين فضاپيما كه از صحراي موهاوي در كاليفرنيا به فضا پرتاب شد، توسط برت روتان، از پيشگامان صنايع هوافضا، ساخته شده است.
سفينه فضايي يك توسط يك فروند هواپيماي پرتاب كننده به نام وايت نايت به ارتفاع 15 كيلومتري از سطح زمين منتقل شد و سپس با استفاده از نيروي موشكي تا ارتفاع يكصد  كيلومتري كه رسما مرز فضا تلقي مي شود، اوج گرفت.
تاكنون هيچ سفينه ساخت بخش خصوصي تا چنين ارتفاعي پرواز نكرده است و در پروازهاي آزمايشي كه در ماه مي انجام شد، اين سفينه توانست به ارتفاع 64كيلومتري برسد. اين سفينه در نخستين پرواز خود تنها با يك خلبان وارد فضا شد.
هدايت سفينه را مايك ملويل۶۲ ساله، بر عهده داشت كه نخستين خلبان غير نظامي است كه با يك فضا پيما از جو زمين خارج مي شود.
هر چند سفينه از جو خارج شد، اما بدون گردش در مدار سياره به زمين بازگشت. هزينه و خطر پرواز در زير مدار زمين كمتر است، ولي از اين ارتفاع نيز خلبان توانست كره زمين را همانند فضانوردان مشاهده كند.
مايك ملويل گفت كه منظره زمين از فضا خارق العاده بود و تنها از اين بابت ناراحت است كه آقاي روتان كه او را بهترين دوست خود در جهان توصيف كرد، در آن لحظه در كنار او نبود. فضاپيما پس از پروازي 90 دقيقه اي در ساعت 8:15 صبح به وقت غرب آمريكا به زمين نشست.
در حدود 3 هزار نفر از جمله 500 نفر از خدمه رسانه هاي خبري براي مشاهده پرواز در صحراهاي موهاوي در شرق ايالت كاليفرنيا حضور يافتند. مايك ملويل هدايت اين فضا پيما را در پرواز آزمايشي ماه مي نيز به عهده داشت.
فضاپيما پس از پرتاب توسط وايت نايت و پيش از آنكه راكت خود را آتش كند، براي لحظات كوتاهي در هوا شناور بود. فضاپيما سپس حركت عمودي خود به سوي فضا را با سرعتي معادل سه برابر سرعت صوت آغاز كرد.
بازگشت اين فضا پيما به زمين حدود 20 دقيقه طول كشيد.
فضاپيماي يك و وايت نايت به گونه اي طراحي و ساخته شده اند كه مي توان آنها را مجددا مورد استفاده قرار داد. به گفته سازندگان اين سفينه، سوخت مورد استفاده در آن در مقايسه با سوخت رايج در فضاپيما هاي سنتي تاثيرات كمتري بر محيط زيست خواهد داشت.
نخستين فضاپيماي خصوصي جهان موسوم به سفينه فضايي يك براي دومين بار طي يك هفته گذشته، از ارتفاع 100 كيلومتري زمين فراتر رفته و جايزه 10 ميليون دلاري انصاري اكس-پرايز را نصيب خود ساخته است. مبلغ جايزه را خانواده ايراني الاصل انصاري تامين كرده است.
برايان بيني، به عنوان خلبان آزمايشي، اين بار هدايت سفينه فضايي يك (SpaceShipOne) را به عهده داشت. هواپيما هفته قبل توسط مايك ملويل هدايت شده بود. سفينه فضايي يك بر فراز صحراي موهاوي در كاليفرنياي آمريكا مستقيما به سوي فضا پرتاب شد و در اين پرواز ركورد تازه اي به جا گذاشت.
انصاري اكس-پرايز (Ansari X-prize) ابتكار عملي با هدف تشويق بخش خصوصي براي انجام سفر به فضا بود. اين جايزه را بنياد اكس-پرايز مستقر در ايالت ميسوري آمريكا اهدا مي كند. پيتر ديامانديس، رئيس اين بنياد، تيم سازنده سفينه فضايي يك را به خاطر اين دستاورد ستود.
وي گفت: ما افتخار مي كنيم كه مي توانيم اعلام كنيم سفينه فضايي، يك دو پرواز به ارتفاع 100 كيلومتري انجام داده و جايزه انصاري اكس-پرايز را برده است.
شواليه سفيد هواپيما را به ارتفاع 15 كيلومتري برد
او افزود: بالاخره پس از 40 سال انتظار شاهد آغاز انقلابي در زمينه پروازهاي فضايي توسط افراد (از بخش خصوصي) هستيم.
داده هاي مقدماتي كه توسط رادارها تهيه شده است نشان مي دهد كه سفينه فضايي يك به ارتفاع بي سابقه 64/114 كيلومتر رسيد كه فراتر از آن چيزي است كه هواپيماي آزمايشي اكس-15 بيش از 40 سال قبل بدان دست يافته بود.
احساس رهايي و شگفتي
برايان بيني سفر كم نظير خود به فضا را اينگونه توصيف كرد: منظره اي كه از بالا شاهد بودم خارق العاده و با احساسي غيرواقعي همراه است. آن بالا به آدم احساس رهايي و شگفتي دست مي دهد كه به عقيده من همه بايد تجربه كنند.
سفينه فضايي يك را برت روتان ، از پيشتازان صنايع هوانوردي، طراحي كرده است. او و پل الن، از بنيانگذاران شركت مايكروسافت، مشتركا شركت ماجراهاي هوافضايي موهاوي را كه سازنده سفينه فضايي يك است بنيان گذاشته اند.
پرواز روز دوشنبه طبق روال سابق انجام شد و سفينه فضايي يك ابتدا به وسيله يك هواپيماي حامل به نام شواليه سفيد (White Knight) به ارتفاع 15 كيلومتري منتقل شد.
اين پرواز توسط برايان بيني انجام شد
سفينه فضايي يك پس از آن از هواپيماي حامل جدا شد و با روشن كردن موتور خود به ارتفاع 114 كيلومتري رسيد. بيش از 20 تيم مختلف از سراسر جهان براي ربودن اين جايزه با يكديگر رقابت مي كردند. شركت ماجراهاي هوافضايي موهاوي هفته قبل با ريچارد برنسون، رئيس مجموعه شركت هاي ويرجين براي ساخت يك نمونه مسافربري از سفينه فضايي يك قراردادي 14 ميليون پوندي امضا كرده بود. آقاي برنسون مي گويد سفر به فضا براي هر مسافر 100 هزار پوند هزينه خواهد داشت.
وي به بي بي سي گفت: ما تحقيقات مفصلي انجام داده ايم. فكر مي كنيم امروز تقريبا 3 هزار مشتري بالقوه براي سفر به فضا وجود داشته باشد.
بنابه گزارش ها مبلغ جايزه 10 ميليون دلاري را انوشه انصاري، متولد ايران و خانواده اش كه ساكن شهر دالاس آمريكا هستند تامين كرده اند.
انوشه انصاري، 37 ساله، از بنيانگذاران و مدير كل شركت (Telecom Technologies) فن آوري تله كام است.

خبر
پسر عموي زمين پيدا شد
000501.jpg
اخترشناسان در روز دوشنبه 13 ژوئن توانستند كوچكترين سياره بيرون از منظومه شمسي را كشف كنند. آقاي پاول باتلر يكي از اعضاي تيم اكتشاف گفت: اين كوچكترين سياره فراشمسي است كه تاكنون كشف شده و مي تواند رده جديدي در سياره هاي فراشمسي به دليل اندازه و جنسش (كه صخره اي است) باشد. او مانند پسر عموي بزرگ زمين است.
اين سياره حدود 5/7 برابر زمين جرم و 2 برابر زمين، عرض دارد و اولين سياره تمام سنگي است كه كشف شده.
در حالي كه هم اكنون بيش از 150 سياره فراتر از منظومه شمسي شناخته شده اند و هر ماهه به تعدادشان افزوده مي شود، ولي اكثرا از تجمع مقدار زيادي گاز ساخته شده اند، (مانند سياره مشتري) در صورتي كه اين سياره جديد جنسي از سنگ دارد.
آقاي استيون وگت، از دانشگاه كاليفرنيا گفت: ما با جديت تمام به دنبال زميني ديگر در فضا هستيم.
اين سياره عجيب حدود 15 سال نوري با ما فاصله دارد و مانند زمين به دور ستاره اش در حال گردش است. پسر عموي زمين تنها نيست و در كنار او دو سياره ديگر (به اندازه سياره مشتري در منظومه شمسي) با او به دور ستاره اي واحد مي گردند.
پسر عموي زمين، 2 ميليون مايل (حدود 2 درصد فاصله زمين تا خورشيد) با ستاره اش فاصله دارد و به دليل فاصله بسيار كم آن با ستاره، دانشمندان تخمين زده اند كه دماي جو آن حدود 200 تا 400 درجه سانتيگراد (400 تا 750 درجه فارنهايت) باشد.
عكسي از 450 كيلومتري
000507.jpg
عكسي را كه مشاهده مي كنيد در روز يكشنبه 12ژوئن از هواپيماي شگفت انگيز ايرباس A380 از فاصله 450كيلومتري توسط يك ماهواره عكسبرداري گرفته شده است. اين عكس از نمايشگاه هوايي پاريس است كه يك هواپيماي ايرباس A340 در جلو و هواپيماي سوپر جامبو در حال تاكسي در عقب آن براي پرواز و نمايش عمومي درحركت است. هواپيماي غول پيكر و دو طبقه A380، 800 مسافر را در خود جاي مي دهد و تاكنون براي گسترش و عملي شدن پروژه اش شركت ايرباس 12ميليارد يورو هزينه كرده است تا بزرگترين هواپيماي مسافربري حال حاضر دنيا را بسازد.
پرتاب فضاپيماي مجهز به بادبان هاي خورشيدي
000516.jpg
يك فضاپيماي انقلابي تازه كه به بادبان هاي خورشيدي مجهز است به فضا پرتاب شد. هدف از طراحي اين فضاپيما بررسي اين مسئله است كه آيا مي توان از بادهاي خورشيدي به عنوان نيروي محركه فضاپيماهاي آينده استفاده كرد يا خير. اين فضاپيما به نام كارموس-1 كه با منابع بخش خصوصي ساخته شده است، سوار بر يك موشك از يك زيردريايي نيروي دريايي روسيه در درياي برنت پرتاب شد. اما مسئولان پرتاب گفتند هنوز نمي دانند آيا فضاپيما با موفقيت از راكت پرتابي جدا شده است يا خير.
اگر اين فضاپيما موفق به ورود به مدار زمين شود، طي چند روز آينده 8 آيينه پره اي آن در دايره اي به قطر 30 متر در اطراف فضاپيما گشوده خواهد شد.
بادبان هاي خورشيدي ذرات نور يا فوتون هاي ساطع شده از خورشيد را منعكس مي كنند و فضاپيما را بتدريج با سرعت بيشتر در جهت خلاف تابش نور به حركت درمي آورند.
حاميان آمريكايي اين پروژه مي گويند بادبان هاي فضاپيما آنقدر درخشان هستند كه بدون تلسكوپ بتوان آنها را از زمين ديد. سازندگان مي خواهند نشان دهند كه در ماموريت هاي فضايي به نقاط دوردست منظومه شمسي نيازي به استفاده از سوخت هاي پرهزينه نيست.
ساخت اين ماهواره با هزينه ناچيز 4 ميليون دلار انجام شده است. انجمن سياره اي كه در شهر پاساديناي كاليفرنيا مستقر است، هزينه ساخت و پرتاب اين فضاپيماي آزمايشي را تامين كرده است. امير الكساندر، از اين انجمن به بي.بي.سي گفت: كازموس-1، يك ماموريت كوچك و كوتاه مدت است كه هدف آن اثبات اين انديشه است كه استفاده از بادبان هاي خورشيدي ممكن است.
آژانس هاي فضايي آمريكا، اروپا، روسيه و ژاپن نيز برنامه هايي براي ساخت فضاپيماهاي مجهز به بادبان هاي خورشيدي در دست تهيه دارند.
دانشمندان ناسا به نتيجه آزمايش روز سه شنبه علاقه نشان داده اند. انتظار مي رود اين فضاپيماي 100 كيلوگرمي ساخت روسيه به مداري در ارتفاع 800 كيلومتري برسد. سپس پيش از گشودن بادبان هايش از زمين عكس خواهد گرفت. اين فضاپيما براي چند هفته متمادي هر 101 دقيقه يكبار زمين را دور مي زند. شتاب ناشي از نور خورشيد خيلي كم خواهد بود،  اما مزيت بادبان خورشيدي در مقايسه با نيروي رانش شيميايي (سوختي) اين است كه شتاب فضاپيما دائما افزايش پيدا مي كند.
سرعت كازموس-1 بيشتر و بيشتر مي شود و بتدريج به مدارهاي مرتفع تر صعود مي كند. آقاي الكساندر گفت: بادبان هاي خورشيدي تنها فن آوري شناخته شده اي هستند كه مي توان از آن براي انتقال بالقوه فضاپيما به ساير ستارگان استفاده كرد، زيرا مجبور نيست با خود، سوخت حمل كند و به علاوه دائما بر سرعت آن افزوده مي شود، حتي در فاصله هاي بي نهايت دور.

با فرزانگان
نيكلاي كپرنيك
راهي به سوي بيرون
000576.jpg
قرن ها بود كه اروپا محكوم به اين بود كه بار جهل و ناداني را حمل كند. در همان زمان كه در مشرق زمين مطالعات را تشويق مي كردند، لوترجانشين شارلماني امر دادكه نقشه جهان نماي اجدادش را كه روي نقره حك شده بود خرد كنند تا بتواند به سربازان خود جيره  ومواجب بدهد. تا اينكه در سال 1200 ميلادي دانشگاه پاريس- كه قديمي ترين دانشگاه اروپا است- به وجود آمد و از آن پس دانشگاه هاي ديگري به وجود آمدند. دانشگاه آكسفورد در سال 1214، دانشگاه مون پليه در سال 1220 و بعد از آن دانشگاه هاي ديگري در ناپل و بولونيا تشكيل شد. اين دانشگاه ها تحت نفوذ كليسا كه در آن وقت به اوج قدرت رسيده بود قرار داشت. محاكم ديوان تفتيش عقايد مرتبا كافران و ملحدان را نابود مي كردند. در چنين بحبوحه اي بود كه در يكي از شهرهاي لهستان پسري زاده شد كه بعدها انقلاب بس عظيمي در فكر آدمي ايجاد كرد.
نيكلاي كپرنيك - بزرگترين متفكر علمي عصر نو- روز۱۹فوريه 1473 در تورون واقع در شمال لهستان به دنيا آمد. درباره سالها ي كودكي و نوجواني اين اخترشناس بزرگ، اطلاعات تاريخي مستندي در دست نيست. پدرش كه در كراكوف تجارت مي كرد و نام او هم نيكلاي بود در سال 1358 به مسلك بورژواهاي تورون پذيرفته شد و بزودي به عضويت جمعيت محلي درآمد. پس از مرگش در سال 1483 فرزندانش كه كوچكترين آنها يعني نيكلا 10 سال داشت، تحت سرپرستي دايي خود لوكاس واتسلرود كه بعدها اسقف ارورلاند شد قرار گرفت.
در اين دوره كراكوف پايتخت لهستان بود و لهستان در اوج قدرت و تورون مركز تجارت و صنعت بود و در نظام اقتصادي، لهستان جاي مهمي داشت.
دايي كپرنيك تا پايان عمر خود تاثيري عظيم بر زندگي او داشت و او را در تحصيلات و مشاغل سياسي و روحاني آينده اش راهنمايي كرد. كپر نيك در پاييز سال 1491 در دانشگاه ياگلون كراكوف نام نويسي كرد. در اين دوره دانشگاه ياگلون در اوج رونق قرارداشت و دانشگاهي بود كه دو كرسي اخترشناسي داشت و اشتهار آن مديون سطح بسيار بالاي آموزش علوم رياضي بود. كپرنيك جوان تحصيلات اوليه خود را در اخترشناسي در كراكوف آغاز كرد و در آنجا با اخترشناسي ارسطويي و بطلميوسي و هندسه اقليدسي آشنايي عميق پيدا كرد. باتوجه به كتاب هايي كه او در اين دوران خريده و خوشبختانه تا به امروز باقي مانده، مي توان گفت كه توجه خاص به هندسه و مثلثات كروي و اخترشناسي نظري داشته است.
كپرنيك به عدم انسجام سيستم  هاي پذيرفته شده نجومي كه تدريس شده بودند، پي برده بود.او از راه تحليل و تركيب هندسي و سپس از طريق مشاهدات دقيق آسمان كم كم درباره سيستم كيهاني با مركزيت خورشيد به تفكر پرداخت. ظاهرا نيكلاي كپرنيك به مدت 4سال در كراكوف مانده و در پاييز 1495 او را جزو اطرافيان دايي خود مي يابيم كه تلاش بيهوده مي كنند تا كپرنيك را به عضويت شوراي كشيشان ورامي درآورند. شايد اين عدم موفقيت بود كه سرنوشت نيكلاي جوان را تعيين كرد. دايي اش او را براي ادامه تحصيل به دانشگاه بولونيا كه خود در جواني در آنجا درس خوانده بود فرستاد و به او توصيه كرد كه به منظور وارد شدن در مشاغل كليسايي در رشته  شرعيات درجه دكتري بگيرد. در پايين سال 1496 نيكلاي كپرنيك عازم ايتاليا مي شود. او ضمن ادامه تحصيل در رشته فقه از حضور دانشمندان مشهور در دانشگاه بولونيا براي تكميل معلومات اخترشناسي خود استفاده مي كند.
در بهارسال 1501 دانشمند جوان به لهستان باز مي گردد تا به طور رسمي عضويت شوراي كشيشان ورامي را برعهده بگيرد و اين سمت به او امكان مي دهد تا باز به ايتاليا برود و اين بار به او توصيه مي شود كه در دانشگاه پادوآ به تحصيل پزشكي بپردازد. شاهد وسعت مطالعات كپرنيك در طب، كتاب هاي طبي و علوم طبيعي با حاشيه نويسي هاي فراوان در كتابخانه شخصي اوست كه 15جلد از آنها در كتابخانه دانشگاه اوپسالادر سوئد نگهداري مي شود. در پايان سال 1503 كپرنيك به ارورلاند باز مي گردد. او به عنوان پزشك و منشي، دايي خود را در سفرهاي فراوانش همراهي مي كند. سمت او كاملا امكان مي دهد كه وي به كار طبابت بپردازد. دو سال تاريخي مراحل نويني در زندگي كپرنيك را تعيين مي كند؛ يكي 1510 يعني سالي كه در فراوئن بورگ مستقر شده و ديگري 1512، سالي كه اسقف لوكاس واتسلرود بدرود جهان گفت.
در سالهاي 1516 تا 1519 كپرنيك در كاخ الستون اقامت مي گزيند و اداره اموال شوراي كشيشان را برعهده مي گيرد اما با همه اين فعاليت ها از اخترشناسي غافل نمي ماند. در كاخ الستون كه امروزه به موزه اي تبديل شده است، مي توان دستگاهي را كه او با هوشمندي وزبر دستي تمام به دست خود براي مشاهده ستارگان ساخته بوده، ديد.

۱۰ سال بعد به ماه مي رويم
000498.jpg
به گزارش خبرگزاري رويترز، يكي از ماموريت هاي بعدي ناسا، رساندن افراد روي كره ماه است كه احتمالا در سال 2015 انجام مي شود. رئيس جديد سازمان ملي هوانوردي و فضايي آمريكا گفت: طي يك پروژه چند مليتي قصد داريم باز هم چند نفر روي كره ماه فرود بيايند، ولي ناسا هنوز تصميم نگرفته است كه افراد را با چه وسيله اي به ماه برساند، در حالي كه احتمالا ماموريت شاتل ها در سال 2010 به پايان خواهد رسيد.
آقاي مايكل سرگريفن گفت: زمان دقيق اين ماموريت مشخص نيست ولي مطمئنيم كه انجام آن زودتر از سال 2015 غيرممكن است و در نهايت اگر به تاخير افتاد در سال 2020 انجام خواهد شد.
آخرين باري كه بشري روي كره ماه پا گذاشت در سال 1972 توسط آپولو – 17 بود و در نمايشگاه هوايي پاريس آقاي گريفن پروژه هايي را فاش كرد كه حاكي از تصميمات جديد ناسا نسبت به كره ماه است. ناسا قرار است تا چند ماه آينده اعلام كند كه با چه وسيله اي قصد مسافرت به ماه را دارد و آقاي گريفن اميدوار است تا انتهاي تابستان اين وسيله قطعي شود.
از زمان فاجعه شاتل كلمبيا كه باعث كشته  شدن 7 نفر شد، ديگر هيچ شاتلي حق پرواز ندارد، زيرا امنيت آنها زير سئوال رفته است و به جاي آن احتمالا ناسا از پرندگان فضايي به نام سي – اي – وي (Crew Exploration Vehicle) استفاده كند. باز هم در كنار اين طرح جديد نام شركت بوئينگ ديده مي شود. شركت بوئينگ با همكاري شركت نورثروپ گرومن اين پروژه چندين ميليارد دلاري را بر عهده گرفت تا وسايلي با امنيت بالا براي پروازهاي فضايي بسازد.

علمي
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
محيط زيست
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  علمي  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |