بسياري از پياده روها همچنان در اشغال مصالح يا نخاله هاي ساختماني است
پاي ديگران در گليم ما
|
|
طبق قوانين شهرداري ها، اراضي كوچه ها، ميدان ها، خيابان ها و معابر عمومي واقع در محدوده هر شهر، ملك عمومي محسوب شده و تعرض در اين معابر، تخلف تلقي مي شود و مي بايست شهرداري ها با متخلفان برخورد كنند
اعضاي شوراي شهر تهران در يكي از جلسات علني شورا، در خرداد سال گذشته در ارتباط با طرح مجوز چگونگي استفاده متقاضيان ساخت و ساز از معابر عمومي شهر تهران، ضمن تذكر كتبي به شهرداري تهران درخصوص برخورد جدي تر با افراد حقيقي و حقوقي كه پياده روها را ملك شخصي خود فرض مي كنند، خواستار تهيه و تنظيم مصوبه اي از سوي شهرداري تهران شدند كه مي بايست طي دو ماه بعد به شوراي شهر ارائه مي شد.
از همان زمان ستاد بهسازي معابر شهر تهران مسئوليت ساماندهي و بهسازي معابر پياده روهاي شهر تهران را در اولويت برنامه هاي شهرداري قرار دادند.طبق اصل 9 ماده 96 تبصره 6 كتاب مجموعه قوانين و مقررات شهرداري ها، اراضي كوچه ها، ميدان ها، خيابان ها و معابر عمومي واقع در محدوده هر شهر، ملك عمومي محسوب شده و تعرض در اين معابر، تخلف تلقي مي شود و مي بايست شهرداري ها با متخلفان برخورد كنند.
با گذشت 10 ماه از تذكر شوراي شهر به شهرداري با وجود تلاش هاي شهرداري در بهسازي برخي پياده روهاي خيابان ها و ميادين اصلي شهر ، هنوز هم برخي از پياده روها و معابر شهر تهران همچنان در تسخير مصالح ساختماني دارندگان پروانه ساخت و ساز بوده و برخورد جدي با اين افراد كه حقوق شهروندي را نقض مي كنند، صورت نگرفته است. با اين وجود رئيس سابق ستاد بهسازي معابر شهر تهران، مهندس سعيد شاكر، معتقد است وضعيت فعلي معابر و پياده روهاي شهر تهران به گونه اي است كه نه تنها براي رفت و آمد افراد سالم مناسب نيست، بلكه ناهمگوني سطح پياده رو مشكلات زيادي را براي افراد ناتوان، كم توان، معلولان و ميانسالان ايجاد كرده است.
كارشناس و طراح منظر شهري، صمد ذواشتياق، معتقد است در اصل ساخت پياده رو بايد به اين نكته توجه شود كه فرد – اعم از افراد سالم كه ممكن است خريد زيادي كرده باشند يا معلولان و سالمندان – بتوانند براحتي در آن تردد كرده و با عبور راحت از خيابان، از يك سمت پياده رو به پياده رو مجاور بروند. در تعريف او، پياده رو، معبري است براي دسترسي از سمتي از خيابان كه حدفاصل ساختمان هاي حاشيه اي و معابر اتومبيل رو ساخته مي شود. از نظر او از پياده رو در فرهنگ ايراني بيشتر به عنوان محلي براي تفرج و خريد استفاده مي شود. اين در حالي است كه در كشورهاي توسعه يافته و اروپايي، پياده رو محلي است كه تنها براي گذر و عبور در نظر گرفته شده است و در بعضي مواقع از مبلمان ساده شهري برخوردار است.
فرهنگسازي يا سازش با فرهنگ
هرچند برابر قوانين و مقررات، هر كسي كه پروانه ساخت از شهرداري دريافت مي كند، مي تواند يك سوم از معابر پياده رو را اشغال كند، اما متاسفانه اين قانون چندان شكل اساسي ندارد كه از جمله آن مي توان به تعرض بيش از حد قانوني دارندگان پروانه ساخت و ساز اشاره كرد. در كنار اين موضوع استفاده از فضاي پياده رو براي پارك اتومبيل يا عبور موتورسواران از معابري كه به پياده ها تعلق دارد، انواع ديگري از تعرض به حقوق شهروندي به حساب مي آيد.
ذواشتياق در پاسخ به اين سئوال كه چطور بايد با اين افراد كه صراحتا تخلف قانوني را مرتكب مي شوند، برخورد كرد، تنها يك واژه به كار مي برد: فرهنگسازي .
او براي توضيح بيشتر مي گويد: ساده ترين مثال، اتفاقي است كه در كشورهاي توسعه يافته مي افتد و ادامه مي دهد: در صورت تخلف از سوي هر فرد با هر مقام در يك جامعه توسعه يافته، پليس راهنمايي و رانندگي تنها به صدور برگه جريمه آنچناني اكتفا نمي كند، بلكه بعد از توقف وسيله نقليه، مدارك و گواهينامه او را گرفته و فرد متخلف را موظف مي كند تا يك هفته به مدت دو ساعت هر روز در كلاسي كه به بحث فرهنگسازي و خسارت هاي ناشي از تخلف به او و افراد جامعه وارد مي شود، شركت كند.
ذواشتياق معتقد است صدور پي در پي برگه هاي جريمه، كاري از پيش نمي برد و مانند تمام موارد ديگر بايد روي فرهنگسازي يك موضوع كار كنيم.
تغيير ساختار پياده روها
در پياده رو قدم مي زني، ناگهان زير پايت خالي مي شود و سكندري مي خوري و ... حالا فرض را بر اين مي گذاريم كه فرد، كم توان، كم بينا يا سالمند باشد، قصه كاملا متفاوت است. ذواشتياق يكي از مشكلات اصلي پياده روهاي تهران را ناهمگون بودن سطح آن مي داند و معتقد است پياده روهاي تهران از استانداردهاي جهاني فاصله زيادي دارند و طراحي آنها به گونه اي نيست كه افراد براحتي از آن گذر كنند.
رئيس ستاد بهسازي معابر شهر تهران قول داده ساختار و شكل قطعات كفپوش هاي پياده روها تغيير مي كند.
كارشناس و طراح منظر شهري در مورد ساختار كفپوش هاي پياده روها مي گويد: استفاده از كفپوش ها در معابر به نوع بهره برداري از پياده روها بستگي دارد، اما در مجموع و به صورت كلي اگر بخواهيم تعريفي براي اين موضوع داشته باشيم، بايد بگوييم مواد و مصالح مناسب براي كفسازي معابر، آجر جاليزي است.
ذواشتياق مزيت اين نوع از مواد را در كفسازي پياده روها، امكان تخريب آنها در زمان ايجاد مشكل عنوان مي كند و مي گويد: از آنجايي كه بيشتر تاسيسات شهري در كف پياده روها قرار دارد، در صورتي كه نياز به كندن معابر باشد، اين نوع از مصالح براحتي قابل برداشتن و قرار گرفتن هستند.
|