يكشنبه ۱۲ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۳۸
هشدار فدراسيون در مورد فعاليت مدارس فوتبال غير مجاز
كشف استعداد در مستطيل سبز
001194.jpg
بنيامين صدر
توپ دولايه قرمز رنگ و راه راه براي كودكان ايراني ارزش توپ استاندارد مسابقه هاي جهاني را دارد و زمين آسفالت بي رحم و داغ با همه سنگ ريزه هايش همچون مخمل سبز چمن يك استاديوم استاندارد، با ارزش و دوست داشتني است
همزماني تعطيلي مدرسه ها با راهيابي تيم ملي فوتبال ايران به جام جهاني، شور و شوق مضاعفي در بين نوجوانان وخانواده هايشان براي ثبت نام در مدارس فوتبال ايجاد كرد تا جايي كه بسياري از خانواده ها فرزندان خود را براي فراگيري فوتبال و به اميد فوتباليست شدن در اين مدارس ثبت نام كردند.
اين موضوع در حالي اتفاق مي افتد كه باتوجه به تجربه هاي سالهاي پيش، افراد سودجو و فرصت طلب با سوء استفاده از علايق نوجوانان و خانواده هايشان و به عناوين مختلف اقدام به راه اندازي مدرسه فوتبال هاي غير مجاز مي كنند.
در همين رابطه فدراسيون فوتبال ايران اواخر خردادماه در اطلاعيه اي به خانواده ها در مورد فعاليت مدارس فوتبال غير مجاز و افراد سودجو و فرصت طلب هشدار داد و از آنها درخواست كرد كه قبل از ثبت نام از داشتن امكانات لازم و مجوز تاسيس مدرسه فوتبال ها به وسيله موسس مدرسه مطمئن  شوند و از ثبت نام كننده بخواهند تا مجوز را در انظار عموم قرار دهد.
آبي پوشان بنيانگذار
در دهه 40 خورشيدي دو باشگاه شاهين (پرسپوليس) و تاج (استقلال) نخستين مدارس فوتبال را در ايران پايه گذاري كردند. اين مدرسه ها كه بيشتر به مكتب خانه هاي قديمي شباهت داشت، پشتوانه اي براي سرخ پوشان و آبي پوشان پايتخت بودند.
در باشگاه شاهين، براساس ضوابطي بازيكنان تيم بزرگسالان در صورت توان و تمايل موظف بودند يك تيم در محله هاي مختلف شهر از نونهالان و نوجوانان تشكيل دهند.
برنامه ريزي مسئولان اين باشگاه به گونه اي بود كه هرچند ماه يك بار مسابقه هايي بين اين تيم ها كه مربيانشان بازيكنان مشهور شاهين و تيم ملي بودند برگزار مي شد. اما در باشگاه تاج (استقلال) شرايط و برنامه ريزي براي تيم هاي مدرسه اي با شاهين متفاوت بود. اين باشگاه كه از امكانات مالي مناسب و مديريت قدرتمند برخوردار بود، در بيشتر شهرستان ها نيز شعبه داشت . اهواز، رشت، مسجد سليمان و همدان از جمله شهرهايي بودند كه باشگاه تاج سابق در آنجا فعال بود.
اما در تهران و در يك دوره خاص زماني، تمام تيم هاي پايه، زيرنظر رايكوف، مربي مشهور اين تيم قرار گرفتند و مربي تيم هاي مدرسه اي تاج (استقلال) علي دانايي فر بود و حسن نظري. حسن روشن و ايرج دانايي فر كساني بودند كه دست پرورده مربيان با ذكاوتي چون رايكوف و دانايي  فر بودند. اين باشگاه با داشتن 2استاديوم در پايتخت شرايط مناسبي براي تقويت فوتباليست هاي جوان داشت.
مدارس فوتبال نوين
تا اواسط دهه 70 خورشيدي بسياري از نوجوانان علاقه مند به فوتبال حرفه اي تنها مي توانستند آرزوي فوتباليست شدن را در سر بپرورانند.
در ايران به هر كوچه يا حتي خياباني كه سربزني با خيلي از كودكان و نوجوانان مواجه مي شوي كه وقتي توپ مقابل پايشان قرار بگيرد، خود را جاي نام آورترين فوتباليست ها قرار مي دهند و دوست دارند روزي مثل اين بازيكنان شوند. شما روياهاي بزرگ و دست نيافتني را در چهره تك تك كودكان و نوجوانان ايراني مي بينيد. توپ دولايه قرمز رنگ و راه راه براي كودكان پرآرزوي ايراني ارزش توپ استاندارد مسابقه هاي بزرگ جهاني را دارد و زمين آسفالت بي رحم و داغ با همه سنگ ريزه هايش همچون مخمل سبز چمن يك استاديوم استاندارد، با ارزش و دوست داشتني است!
از تمام آنهايي كه در ايران با دويدن روي آسفالت در روزهاي داغ تابستان سعي مي كنند به آرزوهاي خود دست يابند مگر چند نفر شانس حضور در زمين چمن، فوتبال بازي كردن با توپ استاندارد و تبديل شدن به يك فوتباليست حرفه اي را دارند؟
خيلي از اين آرزوها مثل آرزوي خود من روي همين آسفالت هاي بي ريخت شهر شلوغ ، گم شده و خيلي هايشان هم در گذر زمان با باد هم سفر شدند.
اما عمر مدرسه هاي فوتبال نوين در ايران چقدر است؟
پس از انقلاب نخستين مدرسه رسمي فوتبال را در ايران، محمد بلورچي، بازيكن سابق تيم استقلال تهران و از فعالان اين باشگاه راه اندازي كرد.
تا اينكه در سال 1378در دوره رياست  محسن صفايي فراهاني بر فدراسيون فوتبال، كميته اي در اين فدراسيون شكل گرفت به نام جوانان و احمد خداداد به رياست كميته اي انتخاب شد كه وظيفه اصلي آن، سياستگذاري فوتبال پايه كشور و تنظيم آئين نامه فعاليت مدرسه هاي فوتبال بود.
اين در حالي است كه در سالهاي نخستين فعاليت اينگونه مدرسه ها، هيچ سيستم نظارتي بر عملكرد مدارس فوتبال ايران وجود نداشت و مدارس فوتبال اغلب به صورت غيرمتمركز و گسسته از سوي برخي باشگاه ها يا مجموعه هاي ورزشي تشكيل مي شد. اما تشكيل كميته جوانان آغاز فعاليت جدي در حيطه فوتبال مدارس ايران بود.
از اين پس مدرسه هاي فوتبال موظف شدند تا با دريافت مجوز فعاليت از اداره كل تربيت بدني استان و هيات هاي فوتبال در سراسر كشور در راستاي هدايت فوتبال پايه ايران فعاليت كنند. هم اكنون نيز حضور تيم هاي ملي در رده نوجوانان و نونهالان از سوي كميته هاي جوانان و آموزش فدراسيون فوتبال طراحي و به مرحله اجرا گذاشته شده است.
بنابر آخرين تقسيم بندي فدراسيون فوتبال ايران، مدرسه هاي نوين فوتبال به 4 گروه تقسيم مي شوند.
۱ - مدرسه هاي فوتبال داراي مجوز
۲ - مدرسه هاي بدون مجوز
۳ - مدرسه هاي اينتركمبوس(با همكاري باشگاه اينتر ميلان ايتاليا)
۴ - مدرسه هاي فوتبال نمونه
فعاليت قانوني مدرسه ها
امروزه بيش از يكهزار و 100 مدرسه فوتبال در سراسر ايران مجوز فعاليت دريافت كرده اند و هنوز حدود 600 تا 700 مدرسه هم بدون مجوز فعاليت مي كنند.
ثبت نام در مدارس فوتبال كه بيشتر فصلي و مختص دوره سه ماهه تعطيلات تابستاني است، نظر بسياري از نوجوانان و خانواده هاي ايراني را براي آموزش در كنار تفريح جلب كرده است.
با انتصاب محمد دادكان در فدراسيون فوتبال، شبكه گسترده استعداديابي در سراسر ايران تشكيل شد. اين واحدها كه در هيات هاي فوتبال استان ها فعال هستند، با نظارت بر عملكرد مدارس فوتبال، وظيفه بررسي مسابقه هاي مدرسه فوتبال شهرها را در هر استان به عهده دارند و موظفند در صورت پي بردن به بروز تخلف، مراتب را به هيات هاي فوتبال استان ها گزارش دهند.
اگر مايل هستيد كه فرزند خود را در مدرسه فوتبالي ثبت نام كنيد و فوتبال اصولي را در او رشد دهيد، بد نيست كه با شرايط فعاليت يك مدرسه فوتبال قانوني نيز آشنا شويد.
فدراسيون فوتبال در اطلاعيه خود مواردي را براي آشنايي بيشتر خانواده ها با شرايط فعاليت مدارس فوتبال يادآور شده است. به عنوان نمونه قبل از ثبت نام بايد از نام مربي و داشتن گواهينامه مربيگري او اطمينان حاصل شود. از مدير مدرسه فوتبال پرسيده شود كه آيا در مسابقه هاي رسمي مدارس فوتبال استان شركت مي كنيد يا خير. به پدر و مادرها توصيه مي شود در چند نوبت در تمرين حضور يافته و از كيفيت تمرين آگاه شوند. بيشترين تعداد شاگردان هر كلاس 25 نفر ودست كم براي هر 2 نفر يك توپ بايد اختصاص داده شود.
به بهانه گرفتن تست و معرفي به باشگاه هيچ گونه وجهي پرداخت نكنيد، چون استعداديابي ها زيرنظر كميته استعداديابي فدراسيون فوتبال در جريان مسابقه هاي مدارس فوتبال انجام شده و بازيكنان مستعد بدون دريافت وجهي به كمپ تيم هاي استاني يا ملي دعوت خواهند شد.
به بهانه آموزش خصوصي نيز وجهي پرداخت نكنيد چون بازي فوتبال دسته جمعي است و يادگيري در حضور حريف و يار هم دسته حاصل مي شود.
اگر براي ثبت نام به دفتر مدرسه مراجعه مي كنيد، در تماس با هيات فوتبال استان موردنظر تاييد محل تمرين را از هيات فوتبال درخواست كنيد و سرانجام اينكه در يك زمين فوتبال قانوني با ابعاد 110*۷۴ متر حداكثر 4 كلاس در چهار گوشه زمين با حضور 25 شاگرد در هر كلاس مي توان برگزار كرد. حضور بيش از 80 تا 100 شركت كننده نه تنها آموزش را غيرممكن مي كند، بلكه استعداديابي را نيز با مشكل جدي روبه رو خواهد كرد.
دست هاي آلوده
يك مقام مسئول فدراسيون فوتبال، چندي پيش در گفت وگو با يك روزنامه صبح گفت: مدتي پيش، از اهواز گزارش رسيد كه عده اي با تبليغات فراوان و به نام بازيكنان بزرگ 2 تيم آبي و قرمز پايتخت، مدرسه اي افتتاح كردند، ولي بازيكناني كه به نام آنها مدرسه ايجاد شده، تنها يك بار در تمرين حضور داشتند.
گزارشي نيز در فدراسيون فوتبال وجود دارد كه برخي از بازيكنان با عنوان تست از نونهالان و انتقال به تيم هاي بزرگ داخلي و خارجي مبلغ هاي هنگفتي از خانواده ها دريافت كرده اند.
از اين مدارس گاهي وقت ها اخباري شنيده مي شود كه مايه تاسف و حتي در برخي از موارد كه مشكلات حادتر از حد عادي هستند، باعث نگراني خانواده ها مي شود.از سوي ديگر گزارش هايي كه از برخي مكان هاي به ظاهر مدارس فوتبال، در برخي جرايد منتشر مي شود، موجب نگراني هاي فراواني شده است! يك مقام مسئول كه نخواست نامش فاش شود به خبرنگار ما گفت: از من نخواهيد توضيح دهم چه اتفاق هايي مي افتد، اما گزارش ها، نشان دهنده آلودگي هايي در اين مدارس است.
اين مسائل در حالي اتفاق مي افتد كه به نظر مي رسد هيچ سيستم نظارتي يا بازدارنده قدرتمند بر عملكرد مدارس بدون مجوز وجود ندارد و اين مسائل نشان دهنده اين است كه فدراسيون فوتبال براي برخورد با مدارس بدون مجوز اختيار عمل چنداني ندارد.
از اين رو مسئولان فدراسيون معتقدند: اولياي نونهالاني كه به فوتبال علاقه مند هستند در انتخاب محل آموزش فرزندانشان بايد دقت عمل ويژه اي داشته باشند.
خداحافظ زمين خاكي
مهد اوليه و اصلي پرورش بيشتر بازيكنان فعلي و گذشته ايران، زمين هاي خاكي است. كميته محلات در فدراسيون فوتبال، در سالهاي گذشته به همين دليل راه اندازي شد، ولي با ساخت و سازهاي شهري فوتبال، بحران نابودي، زمين هاي خاكي را فرا گرفت.
بسياري از زمين هاي خاكي به ميدان و پارك و ساختمان هاي بدقواره تبديل شدند و تعداد محدودي نيز به سالن هاي چندمنظوره با امكانات نامناسب تغيير كاربري دادند.
با اين وضعيت، قشر كم درآمد جامعه رفته رفته با فوتبال محلات فاصله مي گيرند. در حقيقت با مرگ زمين هاي خاكي، چون هيچ جايگزيني براي اين نوع مدرسه هاي سنتي فوتبال خودرو لحاظ نشده، فوتبال نيز به يك پايگاه طبقاتي ديگر انتقال خواهد يافت؛اتفاقي كه چندان هم خوشايند نيست .

ساماندهي مدارس فوتبال تهران
معاون سياسي- امنيتي استانداري تهران چندي پيش ساماندهي۲ هزار مدرسه فوتبال استان تهران ، باتوجه به وجود استعدادهاي فراوان، نيروي انساني كارآمد و متخصص و همچنين اعتبار مالي مناسب در استان را زمينه ساز توسعه بيشتر مدارس فوتبال دانست.
ابراهيم رضايي بابادي گفت كه براساس پيشنهاد فدراسيون فوتبال و موافقت استانداري تهران، اداره كل تربيت بدني استان براي تقويت بنيان هاي مدارس فوتبال و تخصصي تر شدن و نظارت كافي بر چگونگي آموزش هاي صورت گرفته در اين مدارس، برنامه هاي هدفمند و بلندمدتي را در نظر دارد.
وي افزود: هيات فوتبال تهران تمام آئين نامه هاي اجرايي، طرح درس هاي مربوط به مدارس فوتبال و مسائل فني در اين خصوص را تهيه و آماده اجرا دارد.
رضايي بابادي به تشكيل گروه كارشناسي ساماندهي مدارس فوتبال اشاره كرد و گفت: اداره كل ترتيب بدني استان با كمك هيات فوتبال تهران با تشكيل گروه كارشناسي به عنوان ركن مشورتي كارگروه تربيت بدني استان تهران به طور تخصصي به موضوع مدارس فوتبال تهران مي پردازد.

بازار سياه فوتباليست شدن
بچه هايتان را به ما بسپاريد و آخر تابستان علي دايي   تحويل بگيريد!
مي خواهيد  ميرزاپور شود؟ هيچ نگراني به دل راه ندهيد، آخر همين تابستان پسر شما يك پا ميرزاپور است!
چي؟ مثل استيلي به آمريكا گل بزند؟ اصلا ما اينجا را راه انداختيم تا بتوانيم استعدادهايي مثل حميد استيلي را كشف كنيم. فقط 3 ماه كار دارد، بعد خودتان مشاهده مي كنيد چه شده است. علي كريمي ، بابا علي كريمي كيه!؟ آخر همين تابستان ببينيد چطور علي كريمي و 10 تا مثل او را دريبل مي دهد. مي خواهيد مثل فريدون زندي بازي كند؟ بابا فريدون هم روز اول پيش ما آمد. ترديد به دل راه ندهيد. تا شهريه را بپردازيد ما هم گرم مي كنيم تا پسرتان بدود توي زمين!
***
داغي تابستان با برگزاري كلاس هاي فوق العاده، داغ و داغ تر مي شود و اوقات فراغت و برنامه ريزي براي آن با چاشني فرصتي براي كشف استعداد بازار داغي را فراهم آورده است.
حالا ديگر كلاس ها به چند كلاس زبان، كلاس خوشنويسي يا شنا خلاصه و محدود نشده و همه جور كلاسي در تابستان برپا مي شود. گويي خيلي ها فهميده اند برخي والدين نمي توانند براي فرزندانشان وقت بگذارند و حتي براي ژست گرفتن هم كه شده، مي خواهند تابستان كودكانشان را با يكسري كلاس پر كنند.
اين فرصت، زمان مناسبي براي ظهور عده اي غيرمتخصص و غيرحرفه اي شده تا با تبليغاتي جذاب و جملاتي كليدي خود را موجه جلوه دهند.يكي از اين فرصت ها هم بحث ورزش دوست داشتني فوتبال است. البته ديگر اين روزها فوتبال بيشتر به يك تجارت تبديل شده است. وقتي ظرف مدت كوتاهي يك بازيكن بتواند يك ماكسيما يا مزدا يا حتي بهتر از امثال آن را بخرد و عكس هايش كنار همان خودرو دست به دست، خريد و فروش شود و نوجوانان آن را پوسترمانند در اتاق هاي خود نصب كنند، اين وسوسه هم به خود رنگ مي گيرد كه اگر آموزشي خوب ببينيم شايد ما هم شديم يكي مثل آنها و بعد...!
و بعد چه جايي بهتر از كلاس هاي تابستاني آموزش فوتبال كه بشود اين راه را در فراغتي 3 ماهه هموار كرد؟!
برگزاري كلاس هاي فصلي، تحت عنوان مدارس فوتبال با وعده وعيدهاي جذاب، اينك حكايت ده ها آموزشگاه كنكور را يافته كه به گفته مقامات، از ميان ده ها آموزشگاه يا صدها كلاس كنكور تنها به اندازه دو برابر جمع انگشتان دو دست كلاس كنكور با مجوز وجود دارد!
البته بايد توجه داشت مدرسه فوتبال در شكل واقعي آن مدرسه اي است كه حاضران در آن به صورت مداوم با علوم نوين فوتبال آموزش مي بينند و درس اول آنان فوتبال است. دراين كلاس ها افرادي را مي توان به صورت مداوم ملاحظه كرد كه داراي استعداد باشند.
دكتر شهرام دبيري مديرعامل باشگاه دبيري تبريز در اين خصوص به ايرنا گفته است: مدرسه فوتبال بايد عين همان مدارس آموزش و پرورش و درس اول آن به جاي رشته هاي معمولي درس فوتبال و ورزش باشد. در حال حاضر مشكلي عمومي در كشور وجود دارد كه بر خلاف ادعاهاي موجود، چنين مدارسي در كشور ما يا بسيار كم هستند يا اصلا نيستند. مدارس فصلي هم از مفهوم قانوني و درست مدرسه فوتبال فاصله دارند. چه بسا درباره همان مدرسه دبيري تبريز، مسئول كميته جوانان هيات فوتبال آذربايجان شرقي مي گويد: مدرسه موردنظر و مدرسه ستارخان كه مدارس دائمي هستند به علت نداشتن زمين اختصاصي از حيث قانوني، اين عنوان را ندارند، گو اينكه در طول سال فعاليت داشته باشند... حال ببينيد در اين آشفته بازار كه به درستي مدارس فوتبال راه نيفتاده اند يا جايگاه و امكانات لازم را براي خود نتوانسته اند به وجود آورند يا كسب كنند، چگونه مي توان به مدارس فصلي چشم اميد داشت؟ بويژه آنكه اگر به درستي 3 ماه فراغت به آموزش اختصاص يابد با شروع فصل پاييز و آغاز سال تحصيلي، عملا به دليل قطع آموزش ها و تمرين، اين وضع ثمره اي درپي نخواهد داشت.
حال دراين اوضاع و احوال كافي است نكاتي هم در اين كلاس هاي فصلي به چشم بيايد، آنگاه ديگر به كلي موضوع رنگ ورويي متفاوت به خود مي گيرد.
خبرگزاري مهر در گزارشي تحليلي به اين موضوع پرداخته و تاكيد كرده است كه اغلب ديده مي شود يك نفر همسن و سال خود نوجوانان به آموزش 100 تا 500 نفر به طور همزمان مي پردازد و تصور كنيد اين يك نفر در قبال آن همه نوجوان چه چيزي جز سوت زدن مي تواند انجام دهد؟
(خبرگزاري مهر 24 ارديبهشت 84)
با اين وصف به نظر مي رسد آنچه بازار چنين كارها و كلاس هايي را داغ و گرم كرده، عدم توجه والدين به نتيجه و خروجي اين قبيل تلاش ها است.
اگر حتي براساس فلسفه و اصل سود و فايده به اين كلاس ها و كلاس هايي مشابه بنگريم، بايد اين سئوال اساسي را مطرح كنيم كه در قبال پرداخت يك شهريه و مهمتر از آن، فرصتي كه كودك و فرزندمان در اختيار آن كلاس قرار مي دهد، در پايان چه چيزي عايد او شده است؟
اگر بحث، سرگرم شدن كودكان و نوجوانان و تخليه انرژي آنهاست كه مي توان بدون پرداخت چنين هزينه هايي اين كار را عملي كرد و تنها با كمي مديريت، خيالمان از سلامت آنها هم راحت باشد! موضوع ديگري هم كه در قبال اينگونه كلاس ها به طور عام و به طور ويژه كلاس هاي فوتبال وجود دارد، اين است كه نهادها و ادارات مسئول، در قبال آن هيچگونه نظارتي نمي كنند و اساسا خود را در قبال آنها پاسخگو نمي دانند. حال آنكه اگر تنها ادارات و ارگان ها به جاي دريافت پول و بودجه براي ساماندهي اوقات فراغت به نظارت چه در كيفيت و چه در كميت كلاس ها بپردازند، اثر مهمتري خواهند داشت.

نگاه
مشمولان بيمه بيكاري
يوسف بهمن آبادي - فرض كنيد در يك شركت، موسسه، كارخانه  يا اداره اي مشغول به كاريد كه يك دفعه رئيس آن شركت يا ... بنا به دلايلي كه اصلا با تمايل شما همخواني ندارند، شما را اخراج مي كند. از اين پس شما ديگر به خيل بيكاران پيوسته ايد! ممكن است هم تا وقتي كه بخواهيد يك كاري دست و پا كنيد مدت زيادي طول بكشد. چه كار بايد بكنيد؟ الان ديگر هيچ منبع درآمدي هم نداريد؟ به نظر مي  رسد قانون بيمه بيكاري براي همين مواقع تصويب شده باشد. تصويب قانون بيمه  بيكاري مربوط به شهريور 69 است و در سال 73 به صورت جامع تر بيان شد. در قانون بيمه بيكاري آمده است: هر فردي كه بنا به دليلي غير ارادي از كار بركنار مي شود حق دارد مشمول بيمه بيكاري شود. بر اساس اين قانون، بيمه بيكاري نبايد محدود به گروه هاي شغلي خاص باشد و همه كساني كه در چنين شرايطي قرار مي گيرند بايد بتوانند از مزاياي قانوني بيمه بيكاري استفاده كنند. بنابراين قانون بيمه بيكاري مانند سوپاپ اطميناني است كه فرد بيكار شده را در برابر بحران هايي كه ممكن است براي وي ايجاد شود، بيمه مي كند. بدون ترديد، شغل و امنيت آن، از مهمترين دغدغه هايي است كه در ذهن هر فردي وجود دارد. داشتن شغل، در هر كس يك نوع هويت و اعتماد به نفس ايجاد مي كند، علاوه بر اين فرد شاغل مي تواند صورت زندگي خود را آنگونه كه مايل است بسازد، همچنين وي از بسياري آسيب هاي اجتماعي – اقتصادي كه در موقعيت بيكاري براي انسان آشكار مي شود، رها مي شود.
مثلا خيلي پيش مي آيد كه اضطراب ها و استرس هايي كه به خاطر بيكاري و تلف شدن وقت براي انسان ايجاد مي شود، شرايط روحي – جسمي فرد را بحراني كند. بحران هاي مالي از يك طرف وي را بشدت آزار مي دهد و از طرف ديگر استرس هاي ناشي از بيكاري او را عذاب مي دهد. با توجه به چنين شرايطي، بايد ديد جايگاه قانون بيمه بيماري كجاست و تا چه حد، افراد واجد شرايط مي توانند از مزايا و امكاناتي كه در اين قانون نهاده شده بهره ببرند. روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور مي گويد: در لايحه مديريت خدمات كشوري مقرر شده است كه كارمندان مشمول استفاده از مزاياي بيمه بيكاري مي  شوند. به موجب اين لايحه در صورت تصويب مجلس در شرايطي كه صندوق انتخابي كارمندان دولت غير از صندوق تامين اجتماعي باشد، نحوه، ميزان و شرايط استفاده از بيمه بيكاري بر اساس آئين نامه اي خواهد بود كه با پيشنهاد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور به تصويب نهايي وزيران مي رسد. همانگونه كه اشاره شد، قانون بيمه بيكاري اساسا به قشر يا طبقه خاصي از افراد جامعه محدود نمي شود و كارگران نيز مشمول اين قانون قرار مي گيرند. حجت الاسلام مقدس فر، معاون قضائي ديوان عدالت اداري در اين زمينه مي گويد: كلا كارگاه هايي كه به هر دليل تعطيل شده و كارگران آن بيكار مي شوند، تسويه حساب كارگران پس از تعطيلي كارخانه و مشمول بيمه بيكاري است. پايور رئيس صندوق بيمه بيكاري سازمان تامين اجتماعي در گفت وگو با ايسنا در خصوص تعداد بيكاراني كه تاكنون مشمول بيمه بيكاري شده اند، مي گويد: 260 هزار نفر در طول سال گذشته از صندوق بيمه بيكاري، مقرري دريافت كردند كه اين رقم در پايان سال گذشته بيش از 131 هزار نفر بود. او مي افزايد: هم اكنون بر اساس سابقه پرداخت حق بيمه و وضعيت تاهل، مقرري بيمه بيكاري از 6 تا 50 ماه پرداخت مي شود كه با كاهش حداكثر زمان پرداخت اين مقرري امكان استفاده افراد بيشتري از بيمه بيكاري فراهم مي شود.
غلامرضا سليماني ، مدير عامل سازمان تامين اجتماعي نيز مي گويد: پيش بيني مي شود در سال جاري تعداد بيكاران حدود 15 تا 20 درصد افزايش يابد. از اين رو رقم پيش بيني شده در بودجه سال 84 براي پرداخت مقرري بيمه بيكاري بالغ بر 345 ميليارد تومان است. در خصوص اين قانون چند نكته حائز اهميت است. اگرچه در كشور، قانون هايي به تصويب مي رسند كه مدعي هستند حقوق شهروندان را در شرايط مختلف زندگي به رسميت مي شناسند، اما از آنجا كه قانون هاي تصويب شده از شفافيت كامل برخوردار نيستند و آگاهي هاي كافي به مردم داده نمي شود، اكثر مردم يا از وجود چنين قانون هايي بي اطلاعند يا در مسير چگونگي عضو شدن در آن دچار سرگرداني مي شوند. نكته ديگر اين است كه قوانين دست و پا گير و برخي مشكلات موجود كاغذ بازي، افراد جامعه را در يك فضاي سردرگم اداري محصور مي كند.

امروز
001245.jpg
تاسيس نخستين دانشكده فوتبال ايران
طرح تاسيس نخستين دانشكده جامع علمي-كاربردي فوتبال در مقطع كارداني از سوي جمعي از فعالان فوتبال ايران در خوزستان مطرح شده و تاكنون موافقت هاي اصولي با تاسيس اين دانشكده از سوي دانشگاه
علمي-كاربردي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري صورت گرفته و در صورت كسب موافقت هاي نهايي، اين دانشكده براي نخستين بار در سطح آسيا از مهر ماه سال 85 در مقطع كارداني دانشجو مي پذيرد.به منظور مشخص كردن واحدهاي درسي در اين دانشكده، كميته اي زير نظر دكتر احمد باورصاد، رئيس دانشكده علمي- كاربردي آبادان،  تشكيل و تحقيقات اين كميته در سه بخش مربيگري در فوتبال، مديريت در فوتبال و داوري فوتبال انجام و سرفصل هاي اصلي در اين زمينه تدوين شده است.
نكته جالب اينكه دو رشته مديريت و داوري فوتبال سابقه كار آكادميك در جهان را ندارد و در صورت تاسيس دانشكده علمي-كاربردي، اين دو رشته براي نخستين بار در جهان تدريس خواهد شد.
بر اساس طرح اوليه دانشكده غيرانتفاعي علمي-كاربردي فوتبال، دانشجويان اين دانشكده براي اخذ مدرك كارداني، موظف به گذراندن 75 واحد درسي بوده و داشتن ديپلم متوسطه و برخورداري از سلامت كامل جسماني، جزو شرايط اصلي تحصيل دراين دانشكده محسوب مي شود.
دروس اصلي و واحدهاي عمومي اين دانشكده توسط استادها و كارشناسان خبره فوتبال، از جمله هوشنگ نصيرزاده در بخش داوري و مديريت، حسن سالمي در بخش مربيگري، احمد باورصاد در بخش روانشناسي و ليدا شجاعي برجويي در بخش مديريت فوتبال با بيش از 2 هزار ساعت كار تحقيقاتي تهيه و تدوين شده و دروس اختصاصي به زبان انگليسي و مطابق كتاب هاي منتشر شده فيفا تدريس خواهد شد.
در صورت اخذ موافقت هاي نهايي، اين دانشكده از مهرماه سال آينده در اهواز فعاليت خود را آغاز خواهد كرد. به همين منظور ساختماني در 7 طبقه از سوي مديرعامل باشگاه استقلال اهواز به اين امر اختصاص يافته كه اين مجموعه از امكاناتي نظير سايت كامپيوتري، زمين چمن اختصاصي فوتبال و امكانات كمك آموزشي و... برخوردار است.
001221.jpg
مدرسه هاي سلامت ، شاداب سازي مي شود
مدير روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش شهرستان ژهاي استان تهران، گفت: در سال تحصيلي آينده، در 48 مدرسه طرح شاداب سازي مدارس اجرا خواهد شد.
مريم حقيقت ژگو، مدير روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش شهرستان ژهاي استان تهران گفت: در ابتدا با توافق سازمان مديريت در سطح شهرستان ژهاي استان تهران، 81 مدرسه براي اجراي طرح شاداب سازي در نظر گرفته شد كه به دليل مسائل و مشكلات تامين اعتبار و كمبود بودجه در نهايت تعداد آنها به 48 مدرسه كاهش يافت.
وي افزود: در اين طرح فضاي فيزيكي مدارس شاداب سازي مي ژشوند، به اين ترتيب كه ديوارهاي آن رنگ ژآميزي شده و رنگ لباس مدارس دخترانه تغيير مي ژكند.
حقيقت ژگو تصريح كرد: در مدارسي كه شاداب ژسازي مي ژشوند، لوازم ورزشي مانند دوچرخه و اسكيت مورد استفاده قرار مي گيرند و پيست و آلاچيق در اين مدارس نصب مي ژشود.
وي گفت: در اين 48 مدرسه علاوه بر طرح شاداب ژسازي با همكاري دفتر بهداشت و تغذيه و كارشناسي مركز امور زنان، آموزش ژهاي بهداشتي تربيتي به دانش ژآموزان ارائه مي ژشود.
به گفته حقيقت ژگو، در اين طرح دانش ژآموزان داراي شناسنامه بهداشت مي ژشوند و از نظر بهداشت رواني و تربيتي روي آنها كار مي ژشود.
مدير روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش شهرستان ژهاي استان تهران، با اشاره به اينكه در سال گذشته در 11 مدرسه طرح شاداب سازي اجرا شد، افزود: اين مدارس نيز در سال آينده تحت پوشش آموزش ژهاي بهداشتي و تربيتي قرار مي ژگيرند و در تمامي اين مدارس دخترانه، واحد بهداشت مستقر مي ژشود.
وي تصريح كرد: تمام 48 مدرسه ژاي كه طرح شاداب ژسازي در آنهاژ اجرا مي ژشود، از سال تحصيلي آينده به مدرسه سلامت تغيير نام پيدا مي ژكنند.
حقيقت ژگو با اشاره به اينكه يكي از لازمه هاي اجراي طرح شاداب ژسازي، مشرف نبودن ساختمان ژهاي همجوار به مدارس است، افزود: در مدارس شهرستان ژهاي استان تهران كمتر با چنين مشكلي مواجه هستيم، زيرا عمدتا اطراف مدارس باغ يا زمين ژهاي كشاورزي است.
وي در خصوص بودجه لازم براي اجراي طرح شاداب سازي مدارس گفت: ما منتظر هستيم كه سازمان مديريت در مورد اين 48 مدرسه اعلام نظر كند و بودجه لازم بستگي به مساحت و متراژ مدرسه و تعداد كلاس هاي آن دارد.

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
زيبـاشـهر
محيط زيست
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |