كيوسك هاي ارتباط مردمي مركز 137براي ارتباط با شهرداري
كوتاه ترين فاصله با مديريت شهري
با فعال شدن آنها، شهرداري ديگر آن دستگاه عريض و طويل و آن هزار توي ترسناكي كه هر كسي آرزو مي كرد هيچ وقت گذرش به آنجا نيفتد، نيست. ديگر نيازي نيست براي اطلاع دادن يك آبگرفتگي يا خرابي آسفالت دنبال شماره تلفني بگردي و مسئول مربوطه تلفنت را به 10 اتاق و مسئول ديگر وصل كند و در نهايت هم به نتيجه نرسي. حتي اگر كارها بخوبي پيش برود، ديگر نيازي نيست كه براي پرداخت عوارض نوسازي، گرفتن جواز ساخت يا پايان كار و انجام كارهايي نظير اين، عزا بگيري كه چند روز بايد كار و زندگي را رها كني و از اين ساختمان به آن ساختمان بروي. چرا؟ چون شهرداري در همين اطراف همسايه ات شده است. البته فعلا در منطقه يك.
دسترسي در 5 محله
نزديك به دو ماه است كه شهرداري كيوسك هاي ارتباطات مردمي وعده داده شده را راه اندازي كرده است. كيوسك هاي ارتباطات مردمي البته به طور آزمايشي در ناحيه 7، منطقه يك شهرداري راه اندازي شده اند، اما بزودي محلات ديگر شهر را هم پوشش خواهند داد. يادتان باشد اگر چشمتان به آنها افتاد صرفا به گرفتن آدرس يا چاق سلامتي بسنده نكنيد، آنها وظايف مهمتري هم دارند. مجتبي اعلائي، مدير روابط عمومي شهرداري تهران مي گويد: 5 كيوسك كه در 5 محله ناحيه 7 منطقه يك راه اندازي شده اند، چند وظيفه دارند، اول اينكه اطلاعات مورد نياز شهروندان در زمينه قوانين شهرداري، مراحل دريافت پايان كار يا جواز ساخت و مواردي از اين دست را در اختيار شهروندان قرار مي دهند تا از سرگرداني و اتلاف وقت آنها جلوگيري كنند. ديگر اينكه از طريق شهروندان، بر محله نظارت مي كنند. به اين صورت كه شهروندان مشكلات خود را در زمينه هاي مختلف مثل آبگرفتگي، كنده كاري معابر، خرابي آسفالت يا جدول و ... به اين كيوسك ها اطلاع داده و متصدي كيوسك اين موارد را به منطقه اطلاع داده و پيگيري مي كند.
قسمت سوم وظيفه اين كيوسك ها كه البته هنوز راه اندازي نشده، ارائه خدمات است كه در حال حاضر در منطقه انجام مي شود مثل ارائه فيش عوارض نوسازي يا كارهايي نظير اينها.
اعلايي توضيح مي دهد كه براي ارائه خدمات گسترده تر قرار است اين كيوسك ها به سيستم هاي كامپيوتري و شبكه اينترنت متصل شده و اطلاعات و خدمات از طريق آنها ارائه شود.
در واقع شهرداري منطقه يك تمام اطلاعات مكتوبي كه در ارتباط با ارباب رجوع وجود داشته، مثل قوانين يا مراحل انجام كارهاي اداري مختلف را جمع آوري كرده و در اختيار متصديان كيوسك هاي ارتباط مردمي 137 قرار داده است تا دسترسي شهروندان را به آنها راحت تر كند.
البته ارائه برخي از اين خدمات پيشتر از طريق شماره تلفن ارتباط مردمي 137 شهرداري انجام مي شد و هنوز هم مي شود، به اين صورت كه شهروندان مشكلات محله خود را از طريق اين شماره تلفن اطلاع مي دهند و اين مركز هم مشكلات را به مسئولان مربوطه براي رسيدگي اطلاع مي دهد. با اين وجود شايد راه اندازي كيوسك هاي اطلاع رساني چندان ضروري به نظر نرسد، اما مدير روابط عمومي شهرداري تهران مي گويد: در 137 تنها مشكلات شهروندان در محلات را پيگيري مي كنيم و بخشي از پيام ها پيگيري مي شود، ضمن اينكه ارتباط از طريق 137 و رسيدگي به مشكلات، پروسه طولاني تري را در مقايسه با كيوسك ها طي مي كند. در كيوسك ها، تماس مردمي به صورت آنلاين و بلافاصله به ناحيه و منطقه منتقل شده و پس از آن تا رسيدگي يا پاسخ نهايي پيگيري مي شود. از طرف ديگر وجود اين كيوسك ها در محله باعث مي شود تا شهروندان در حالي كه براي كارهاي روزمره از خانه خارج شده اند، بدون اتلاف وقت يا اختصاص زمان جداگانه مراجعه و كار خود را انجام دهند.
تماس مستقيم محلي
به نظر مي رسد حالا كه اين كيوسك ها در ناحيه 7 منطقه يك شهرداري راه اندازي شده اند و اهالي خوش شانس اين محلات پنجگانه كه زودتر از ديگر محلات اين امكان دسترسي آسان را به دست آورده اند، بتوان برآوردي از مشكلات محله داشت. قبل از هر چيز بايد اعلام كنيم كه اين پنج كيوسك در ضلع جنوبي خيابان قيطريه، بلوار آفريقا تقاطع خيابان گلپاد، خيابان شهيد توتونچي در خيابان وليعصر، نرسيده به باغ فردوس، انتهاي خيابان شريعتي، خيابان سليمان زاده، پارك آرزو و خيابان قلندري مستقر شده اند. البته كيوسك خيابان قلندري هنوز فعال نشده است. مهرداد كريمي، سرپرست گروه ارتباطات مردمي 137 مستقر در ناحيه 7 منطقه يك مي گويد: زمان اطلاع رساني در مورد راه اندازي اين كيوسك ها با تبليغات نامزدان انتخابات همزمان شد و به همين دليل شايد آنطور كه بايد راه اندازي آنها منعكس نشد، با اين وجود بيش از 14 هزار بروشور منتشر و در ناحيه توزيع كرديم و فعاليت هاي آنها را اطلاع داديم. او مي گويد كه طي اين مدت، با وجود عدم اطلاع بسياري از اهالي ناحيه و به رغم اينكه ناحيه در مقايسه با بسياري از نقاط پرتردد، شلوغ و پرمعضل شهر از مشكلات كمتري برخوردار است، اما بيش از 200 مراجعه شهروندان به اين كيوسك ها ثبت شده است.
كريمي با دسته بندي مشكلات مطرح شده توسط مردم، معضل خرابي آسفالت معابر و خيابان ها را عمده ترين مشكل ناحيه اعلام مي كند و مي گويد: تقريبا به 70 درصد مشكلات خيابان ها و معابر كه توسط شهروندان اعلام شده است، رسيدگي شده و ترميم آن دسته از معابري كه هنوز براي آسفالت آنها اقدامي نشده، بزودي انجام مي شود.
او مشكل ديگر اين ناحيه را بر اساس مراجعات مردم به كيوسك ها، شيب نهرها و مشكل جدول بندي مي داند و مي گويد: خيابان هاي ناحيه شيب زيادي دارد، به همين دليل اگر نهرها با دقت ساخته نشود، آب آن در برخي نقاط به بيرون مي ريزد و در خيابان ها آبگرفتگي ايجاد مي كند.
كريمي در ناحيه 7 پس از بررسي مشكلات محلات اقدام به جمع آوري اطلاعات آن نظير آموزشگاه ها و مدارس، بيمارستان ها، پارك ها و ... كرده و مشكلات اصلي آن محلات را هم گردآوري كرده است تا اين اطلاعات به صورت كتابچه اي منتشر شود.
مجراي ارتباطي ايجاد شده بين شهرداري و اهالي محلات ناحيه 7 در منطقه يك، در صورت توسعه در تمام محلات تهران علاوه بر بالا بردن كيفيت خدمات شهرداري و افزايش مشاركت عملي شهروندان در مديريت شهري، نتيجه ديگري هم خواهد داشت. با گسترده تر شدن خدمات كيوسك هاي ارتباط مردمي در سراسر شهر، نياز به بسياري از سفرهاي درون شهري رفع خواهد شد و علاوه بر صرفه جويي در وقت شهروندان، تا حدودي از تردد در سطح شهر و حجم ترافيك خواهد كاست.
|