۱۵ درصد اعتبار پژوهشي كشور براي دانشگاه ها
كل اعتبار پژوهشي كشور، 600 ميليارد تومان است كه از اين مقدار تنها 15 درصد آن به دانشگاه ها تخصيص مي يابد.
رضا منصوري، معاون پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري گفت كه خوشبختانه تبديل پژوهش به عمل در كشور صورت مي گيرد و بسياري از تحقيقات به صورت كاربردي انجام مي شوند. برخي تحقيقات كه در دهه 60 و 70 صورت گرفته اند، با سرمايه گذاري هاي صورت گرفته، امروزه به سمت تجاري شدن پيش مي روند كه نمونه اي از اين موارد كارخانه زيست فن آوري طبيعت گراست كه 90 درصد محصول آن صادر مي شود.
وي به حلقه متصل پژوهش، فن آوري و تجاري سازي اشاره كرده و مي گويد: ما نمي توانيم اين حلقه را منفصل كنيم، زيرا تنها از اين طريق است كه مي توانيم از تحقيقات خود بهترين سود را ببريم.
معاون پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري خاطرنشان ساخت: برخلاف اينكه برخي ها مي گويند مقاله ISI نشانه پيشرفت علمي نيست، بايد گفت كه انتشار مقاله و رشد شاخص مقالات ايران در ISI تنها لازمه موفقيت و توسعه علمي نيست، اما نشان دهنده يك موفقيت و فعاليت در كشور است. ISI شاخصي است كه ميزان پژوهش را مشخص مي كند، اما ما قصد داريم اين مقالات را به سمت تجاري سازي پيش ببريم، بدون اينكه از تعداد مقالات بكاهيم.
وي افزود: مقاله بين المللي اهميت دارد، ولي همه چيز نيست. اگر قرار بود فوتباليست ها فقط داخل كشور توپ بزنند كه ديگر علي دايي پيدا نمي شد. در مورد علم هم همينطور است، بايد در سطوح بين المللي حضور داشته باشيم، بنابراين تخطئه كردن مقالات بين المللي صحيح نيست. ما بايد علم داخل كشور را كه به مسائل داخلي كشور مي پردازد به جهان عرضه كنيم، زيرا همانطور كه اقتصاد بدون جهاني شدن اقتصاد نيست، علم هم بدون جهاني شدن علم نيست.
رضا منصوري به عناوين مختلف هفته پژوهش اشاره كرد و تصريح كرد: اعتبارات پژوهشي در كشور، 600 ميليارد تومان است كه اين اعتبار كمتر از 7/0 درصد از توليد ناخالص ملي است. پس، از برنامه عقب هستيم. اميدواريم در هفته پژوهش با اعضاي دولت نشستي داشته باشيم و اين موضوع را با حضور دكتر عارف پيگيري كنيم تا اين بودجه حداقل در سال آينده به دو برابر افزايش يابد.
وي به همكاري هاي بين المللي علمي ايران اشاره كرده و يادآور شد: همكاري هاي بين المللي فراواني را آغاز كرده ايم كه تفاهم براي انجام 50 پروژه مشترك با فرانسه بخشي از اين فعاليت هاي بين المللي است.
دكتر منصوري از ادغام دفاتر آموزش و پژوهش سازمان مديريت اظهار نارضايتي و تصريح كرد: دفتر آموزش و پژوهش سازمان مديريت نبايد ادغام شوند و اين ادغام يك تهديد براي پژوهش كشور است. اميدواريم مديران سازمان برنامه ريزي براي ادغام اين دفاتر عجله نكنند و حال كه پژوهش شكل خود را پيدا كرده و لايحه تغيير ساختار وزارت علوم به تصويب رسيده، تنها پشتوانه پژوهش در كشور را از بين نبرند. ادغام اين دو دفتر يعني قطع پشتوانه پژوهش در كشور.
نخستين كنفرانس زبان در مدارس
نخستين كنفرانس آموزش زبان انگليسي كشور با هدف ارتقاي كارايي و اثربخشي فعاليت هاي آموزش معلمان و برنامه درسي زبان انگليسي مدارس 16 تا 18 آذر ماه سال جاري در شهر همدان برگزار مي شود. اين كنفرانس در زمينه ها و موضوعات مربوط به آموزش و يادگيري، ارزشيابي، مديريت كلاس، تهيه برنامه و مطالب آموزشي و ديگر موضوعات مرتبط برگزار خواهد شد. آموزش زبان انگليسي هم اكنون از سال اول مقطع راهنمايي تا پايان تحصيلات متوسطه در آموزش و پرورش الزامي است.
اين در حالي است كه پيش از اين آموزش زبان انگليسي از سال دوم راهنمايي آغاز مي شد.بسياري از كارشناسان علوم اجتماعي معتقدند كه آموزش زبان انگليسي بهتر است از مقطع ابتدايي و از آغازين روزهاي آموزش و يادگيري دانش آموز شروع شود تا دانش آموز در كنار آموزش زبان فاري به عنوان زبان مادري با زبان انگليسي و قوائد نوشتاري آن آشنا شود.
آخرين مهلت دريافت مقاله و برگ درخواست شركت در اين كنفرانس، 15 مهرماه سال جاري است و افرادي كه مقاله آنها براي سخنراني و چاپ پذيرفته مي شود، مشمول دريافت جوايز نفيس خواهند شد.
همچنين براي معلمان و مدرسان تربيت معلم كه مقاله آنها در كنفرانس برگزيده شود، علاوه بر ساير امتيازات معمول، گواهي آموزش ضمن خدمت كوتاه مدت صادر خواهد شد.
مقاله دهندگان لازم است برگ درخواست شركت در كنفرانس را تكميل و به دبير خانه كنفرانس واقع در همدان، بلوار بعثت، نرسيده به تقاطع خيابان شهيدان ديباج (هنرستان)، جنب مديريت آموزش و پرورش، مجمع علمي و آموزشي فرهنگيان (نيك سيرت)يا پست الكترونيك HETA.@ YAHOO.COM ارسال كنند.
بر اساس اين گزارش، بازديد از مراكز و مكان هاي تاريخي و تفريحي استان (غار علي صدر و ...) و موزه تاريخ طبيعي و باستاني استان از برنامه هاي جانبي كنفرانس مذكور است.