دوشنبه ۱۳ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۳۹
كيوسك هاي ارتباط مردمي مركز 137براي ارتباط با شهرداري
كوتاه ترين فاصله با مديريت شهري
001293.jpg
عكس: گلناز بهشتي
با فعال شدن آنها، شهرداري ديگر آن دستگاه عريض و طويل و آن هزار توي ترسناكي كه هر كسي آرزو مي كرد هيچ وقت گذرش به آنجا نيفتد، نيست. ديگر نيازي نيست براي اطلاع  دادن يك آبگرفتگي يا خرابي آسفالت دنبال شماره تلفني بگردي و مسئول مربوطه تلفنت را به 10 اتاق و مسئول ديگر وصل كند و در نهايت هم به نتيجه  نرسي. حتي اگر كارها بخوبي پيش برود، ديگر نيازي نيست كه براي پرداخت عوارض نوسازي، گرفتن جواز ساخت يا پايان كار و انجام كارهايي نظير اين، عزا بگيري كه چند روز بايد كار و زندگي را رها كني و از اين ساختمان به آن ساختمان بروي. چرا؟ چون شهرداري در همين اطراف همسايه ات شده است. البته فعلا در منطقه يك.
دسترسي در 5 محله
نزديك به دو ماه است كه شهرداري كيوسك هاي ارتباطات مردمي وعده داده شده را راه اندازي كرده است. كيوسك هاي ارتباطات مردمي البته به طور آزمايشي در ناحيه 7، منطقه يك شهرداري راه اندازي شده اند، اما بزودي محلات ديگر شهر را هم پوشش خواهند داد. يادتان باشد اگر چشمتان به آنها افتاد صرفا به گرفتن آدرس يا چاق سلامتي بسنده نكنيد، آنها وظايف مهمتري هم دارند. مجتبي اعلائي، مدير روابط عمومي شهرداري تهران مي گويد: 5 كيوسك كه در 5 محله ناحيه 7 منطقه يك راه اندازي شده اند، چند وظيفه دارند، اول اينكه اطلاعات مورد نياز شهروندان در زمينه قوانين شهرداري، مراحل دريافت پايان كار يا جواز ساخت و مواردي از اين دست را در اختيار شهروندان قرار مي دهند تا از سرگرداني و اتلاف وقت آنها جلوگيري كنند. ديگر اينكه از طريق شهروندان، بر محله نظارت مي كنند. به اين صورت كه شهروندان مشكلات خود را در زمينه هاي مختلف مثل آبگرفتگي، كنده كاري معابر، خرابي آسفالت يا جدول و ... به اين كيوسك ها اطلاع داده و متصدي كيوسك اين موارد را به منطقه اطلاع داده و پيگيري مي كند.
قسمت سوم وظيفه اين كيوسك ها كه البته هنوز راه اندازي نشده، ارائه خدمات است كه در حال حاضر در منطقه انجام مي شود مثل ارائه فيش عوارض نوسازي يا كارهايي نظير اينها.
اعلايي توضيح مي دهد كه براي ارائه خدمات گسترده تر قرار است اين كيوسك ها به سيستم هاي كامپيوتري و شبكه اينترنت متصل شده و اطلاعات و خدمات از طريق آنها ارائه  شود.
در واقع شهرداري منطقه يك تمام اطلاعات مكتوبي كه در ارتباط با ارباب رجوع وجود داشته، مثل قوانين يا مراحل انجام كارهاي اداري مختلف را جمع آوري كرده و در اختيار متصديان كيوسك هاي ارتباط مردمي 137 قرار داده است تا دسترسي شهروندان را به آنها راحت تر كند.
البته ارائه برخي از اين خدمات پيشتر از طريق شماره تلفن ارتباط مردمي 137 شهرداري انجام مي شد و هنوز هم مي شود، به اين صورت كه شهروندان مشكلات محله خود را از طريق اين شماره تلفن اطلاع مي دهند و اين مركز هم مشكلات را به مسئولان مربوطه براي رسيدگي اطلاع مي دهد. با اين وجود شايد راه اندازي كيوسك هاي اطلاع رساني چندان ضروري به نظر نرسد، اما مدير روابط عمومي شهرداري تهران مي گويد: در 137 تنها مشكلات شهروندان در محلات را پيگيري مي كنيم و بخشي از پيام ها پيگيري مي شود، ضمن اينكه ارتباط از طريق 137 و رسيدگي به مشكلات، پروسه طولاني تري را در مقايسه با كيوسك ها طي مي كند. در كيوسك ها، تماس مردمي به صورت آنلاين و بلافاصله به ناحيه و منطقه منتقل شده و پس از آن تا رسيدگي يا پاسخ نهايي پيگيري مي شود. از طرف ديگر وجود اين كيوسك ها در محله باعث مي شود تا شهروندان در حالي كه براي كارهاي روزمره از خانه خارج شده اند، بدون اتلاف وقت يا اختصاص زمان جداگانه مراجعه و كار خود را انجام دهند.
تماس مستقيم محلي
به نظر مي رسد حالا كه اين كيوسك ها در ناحيه 7 منطقه يك شهرداري راه اندازي شده اند و اهالي خوش شانس اين محلات پنجگانه كه زودتر از ديگر محلات اين امكان دسترسي آسان را به دست آورده اند، بتوان برآوردي از مشكلات محله داشت. قبل از هر چيز بايد اعلام كنيم كه اين پنج كيوسك در ضلع جنوبي خيابان قيطريه، بلوار آفريقا تقاطع خيابان گلپاد، خيابان شهيد توتونچي در خيابان وليعصر، نرسيده به باغ فردوس، انتهاي خيابان شريعتي، خيابان سليمان زاده، پارك آرزو و خيابان قلندري مستقر شده اند. البته كيوسك خيابان قلندري هنوز فعال نشده است. مهرداد كريمي، سرپرست گروه ارتباطات مردمي 137 مستقر در ناحيه 7 منطقه يك مي گويد: زمان اطلاع رساني در مورد راه اندازي اين كيوسك ها با تبليغات نامزدان انتخابات همزمان شد و به همين دليل شايد آنطور كه بايد راه اندازي آنها منعكس نشد، با اين وجود بيش از 14 هزار بروشور منتشر و در ناحيه توزيع كرديم و فعاليت هاي آنها را اطلاع داديم. او مي گويد كه طي اين مدت، با وجود عدم اطلاع بسياري از اهالي ناحيه و به رغم اينكه ناحيه در مقايسه با بسياري از نقاط پرتردد، شلوغ و پرمعضل شهر از مشكلات كمتري برخوردار است، اما بيش از 200 مراجعه شهروندان به اين كيوسك ها ثبت شده است.
كريمي با دسته بندي مشكلات مطرح شده توسط مردم، معضل خرابي آسفالت معابر و خيابان ها را عمده ترين مشكل ناحيه اعلام مي كند و مي گويد: تقريبا به 70 درصد مشكلات خيابان ها و معابر كه توسط شهروندان اعلام شده است، رسيدگي شده و ترميم آن دسته از معابري كه هنوز براي آسفالت آنها اقدامي نشده، بزودي انجام مي  شود.
او مشكل ديگر اين ناحيه را بر اساس مراجعات مردم به كيوسك ها، شيب نهرها و مشكل جدول بندي مي داند و مي گويد: خيابان هاي ناحيه شيب زيادي دارد، به همين دليل اگر نهرها با دقت ساخته نشود، آب آن در برخي نقاط به بيرون مي ريزد و در خيابان ها آبگرفتگي ايجاد مي كند.
كريمي در ناحيه 7 پس از بررسي مشكلات محلات اقدام به جمع آوري اطلاعات آن نظير آموزشگاه ها و مدارس، بيمارستان ها، پارك ها و ... كرده و مشكلات اصلي آن محلات را هم گردآوري كرده است تا اين اطلاعات به صورت كتابچه اي منتشر شود.
مجراي ارتباطي ايجاد شده بين شهرداري و اهالي محلات ناحيه 7 در منطقه يك، در صورت توسعه در تمام محلات تهران علاوه بر بالا بردن كيفيت خدمات شهرداري و افزايش مشاركت عملي شهروندان در مديريت شهري، نتيجه ديگري هم خواهد داشت. با گسترده تر شدن خدمات كيوسك هاي ارتباط مردمي در سراسر شهر، نياز به بسياري از سفرهاي درون شهري رفع خواهد شد و علاوه بر صرفه جويي در وقت شهروندان، تا حدودي از تردد در سطح شهر و حجم ترافيك خواهد كاست.

راپورت خبرنگار
از آيينه تا لجن
001392.jpg
اين روزها در بعضي خيابان هاي تهران شاهد لايروبي و لجن كشي جوي ها هستيم؛ جوي هايي كه هر كدام مدتها انبوهي از زباله و نخاله و... را تحمل كرده اند و حالا در اين فرصت مي توانند نفسي بكشند و دچار بويناكي و آلودگي كمتري باشند. البته اين كار بيشتر در جاهايي انجام مي شود كه جوي ها به شكل تقريبا زيرسطحي هستند و سال تا سال رنگ آفتاب را نمي بينند؛ جاهايي مثل زير پل هاي ثابت و متحركي كه روي جوي ها قرار گرفته اند تا حمل و نقل بتواند بدون دردسر انجام شود. همين نقاط معمولا مستعدترين مكان ها براي ايجاد انواع آلودگي ها هستند. شايد برايتان پيش آمده باشد كه در يك بعدازظهر داغ تابستاني، بوي ناخوشايندي را كه سراسر خيابان را گرفته تجربه كنيد. اين تجربه حاصل شدت تبخير در محل هايي است كه به آنها اشاره شد. در اين حالت به دليل كاهش ميزان آب جوي ها، بوي ناخوشايند لاي و لجن پراكنده مي شود و تنها راه رفع اين مشكل لايروبي آن مكان است؛ كاري كه به اين سادگي ها هم نيست و با مشقت فراوان كارگران زحمتكش شهرداري صورت مي گيرد.
اما در اين بين دو سئوال مطرح است كه هر دو به امكان پيشگيري از به وجود آمدن چنين وضعيتي مربوط مي شود. روي سخن اولين سئوال با برخي از شهروندان محترم و گرامي است؛ آنهايي كه جوي هاي آب را با سطل هاي زباله اشتباه مي گيرند و هر جسم زائدي را به دست آبهاي جوي خيابان مي سپارند تا از شر آن خلاص شوند. آيا موقعي كه بوي ناخوشايند جوي ها به مشام ما مي رسد فكر مي كنيم كه اين بو حاصل بي تدبيري و بي انصافي ماست؟
اما خطاب سئوال دوم كه بيشتر جنبه پيشنهاد دارد، به مسئولان محترمي است كه براي رفع مشكل مذكور زحمات زيادي را متحمل مي شوند. آيا نمي توان تدبيري انديشيد كه ميزان آلودگي در نقاط زيرسطحي جوي هاي خيابان ها به حداقل كاهش يابد؟ كارشناسي اين امكان مي تواند باعث شود كه نيرو، وقت و هزينه كمتري صرف لايروبي هر ساله اين جوي ها شود. معمولا تحميل مشكلات لايروبي فقط گريبانگير مسئولان نيست و پيامدهايي از قبيل چشم انداز ناخوشايند، ايجاد بوي نامطبوع به ميزان خيلي زياد و انسداد خيابان ها در محل هاي دردست لايروبي نيز به شهروندان تحميل مي شود. ضمن اينكه به راه حل هايي براي آلودگي كمتر نقاط زيرسطحي جوي ها فكر مي كنيم، مي توانيم قدم هاي محكمي هم در راستاي فرهنگسازي برداريم؛ فرهنگي كه بتواند آبهاي روان را از دست فراموشي فرهنگي نجات دهد. آب در فرهنگ بشري بيشترين سابقه آيينه بودن را داشته است. حتي نقاط غيرزيرسطحي جوي ها نيز آكنده از زباله هايي است كه ما با بي خيالي تمام، آنها را به آب مي سپاريم تا هر بار آنها را كنار تصوير خودمان مشاهده كنيم. كاري كنيم كه چهره خودمان را كمي هم كه شده زيباتر ببينيم.

از شهر
پارك بانوان در استان تهران
001284.jpg
خيلي وقت ها اتفاق افتاده كه دلمان هوايش را بكند، حس ورزش كردن را مي گويم. صبح هاي زود كه از خواب بيدار مي شويم كرخت و بيحال دلمان مي خواهد از رختخواب دل بكنيم و كفش هاي راحت به پا كنيم و در پاركي كه شايد حوالي خانه مان بود كمي بدويم و روز را شاد شروع كنيم، اين اتفاق براي مردها خيلي راحت تر از خانم ها پيش مي آيد و اين موضوع تازه اي نيست، اما قابل چشم پوشي هم نيست. دانستن اين خبر شايد روياي ورزش صبحگاهي را كمي برايتان نزديك تر كند. امور بانوان استانداري تهران از تاسيس پارك بانوان در هر شهر استان تهران خبر داده است. در پيگيري هاي حوزه امور بانوان استانداري تهران درخصوص ايجاد فضاي سبز و مراكز تفريحي ويژه بانوان استان تهران و نيز نامه معاونت امور عمراني استانداري تهران در اين باره مقرر شد در اولين جلسه ستاد فضاي سبز هر شهرستان در زمينه به تصويب رساندن طرحي در جهت ايجاد حداقل يك پارك مناسب در سطح هر شهر با جمعيت 30هزار نفر تا 300 هزار نفر به متراژ 4هزار تا 30 هزار مترمربع اقدام شود.

كلانشهر
طرحي براي شهرهاي آينده
شكل گيري فضاهاي زيستي بشر در طول تاريخ همواره متاثر از تحولات اجتماعي، اقتصادي، سياسي و صنعتي جامعه بوده است و در اين مسير با ابداع و پيدايش روش هاي جديد، شكل، بافت ، ساختار و نحوه اداره و زندگي در شهرها تغيير اساسي يافته است. از آنجايي كه يك وجه مهم شهرها، موضوع انسان و زيستگاهي مناسب براي بشر بوده است، همواره تحولاتي كه با نيازهاي طبيعي و منطقي انسان همراه بوده در تاريخ به عنوان يك ارزش فرهنگي، ماندگار شده و در نسل هاي آتي نيز مورد ستايش قرار گرفته است.
اداره شهرها، مقوله  پيچيده اي است كه از تمام علوم و فنون بهره  مي جويد و همگام با توسعه آن نيز دستخوش تغيير و تحول خواهد شد. طرح تحقيقاتي شهرهاي آينده با عنوان كامل نقش ارتباطات نوين (اينترنتي) در شهر و شهر سازي آينده با هدف كلي سياستگذاري، برنامه ريزي هاي كلان و بخشي شهرهاي آينده در پرتو نظام اطلاعاتي و با حمايت سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور - دفتر امور پژوهشي و با مشاركت شركت عمران شهرهاي جديد (مديريت و نظارت بر اجراي پروژه-بهره بردار اصلي) توسط منصور نجفي مطيعي در مركز مطالعاتي و تحقيقاتي شهرسازي و معماري در حال پيگيري است.

شهر آرا
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
علمي
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |