تسريع در مرگ بيمار توسط خودش يا پزشك يا ديگران حرام است
قتل انسان مطلقا جايز نيست
مدتي است كه در برخي از كشورها، تسريع مرگ بيماراني كه از بيماري هاي لاعلاج رنج مي برند، تحت عنوان به مرگي يا مرگ سبز مطرح و هم اكنون نيز در حال انجام است، به اين ترتيب كه وقتي به بهبود بيمار اميدي نيست با هماهنگي وي، از داروهايي استفاده مي شود كه مرگ وي را تسريع كرده و او از تحمل رنج بيماري رهايي مي يابد. اين موضوع مدتي است كه در ايران نيز موضوع بحث و بررسي افراد قرار گرفته است.
سرويس فقه و حقوق ايسنا، در همين زمينه نظرات آيات عظام را جويا شده است.
با توجه به اينكه در مواردي مشاهده مي شود كه افراد مبتلا به بيماري هاي درمان ناپذير براي رهايي از زندگي رنج آور خود تقاضا دارند كه پزشك معالج با تزريق دارويي، زندگي آنها را خاتمه دهد، در صورتي كه فردي به بيماري بدخيم و لاعلاجي دچار شود كه به واسطه آن در آستانه مرگ قرار گيرد و تمايل داشته باشد براي رهايي از رنج بيماري درمان ناپذير، دارويي استفاده كند كه با مصرف آن، مرگ وي تعجيل شود، مي توان اين دارو را در اختيار بيمار قرار داد و آيا پزشك معالج مي تواند با هماهنگي بيمار در اين زمينه اقدام كند؟ در صورتي كه پزشك بنا بر تقاضاي بيمار چنين كند آيا ضامن است؟
پاسخ آيت الله العظمي صانعي:نمي تواند و حرام است و به منزله قتل كل جامعه است و موجب قصاص است و بايد توجه داشت رعايت جهات احساساتي در قتل و آدم كشي عواقبي بس خطرناك براي جامعه دارد، قطع نظر از آنكه موجب عذاب شديد اخروي هم خواهد بود و محض رضايت بيمار مجوز قتل نيست چون رضايت به حرام و گناه و آدم كشي بوده و بايد به خدا پناه برد.
پاسخ آيت الله العظمي صافي گلپايگاني:در فرض سئوال كشتن شخص مذكور با دارو حكم قتل عمد دارد و حرام است و همچنين است حكم در مورد دارو دادن جهت تعجيل در فوت بيمار و رضايت بيمار مجوز قتل نيست و موجب عدم ضمان طبيب نمي شود و تجويز داروي كشنده توسط طبيب ولو مباشر استعمال دارو خود بيمار باشد نيز حرام است والله العالم.
پاسخ آيت الله العظمي نوري همداني:پس از سلام؛ چنين عملي جايز نيست و پزشك معالج ضامن است.
پاسخ آيت الله العظمي مكارم شيرازي:قتل انسان مطلقا جايز نيست حتي از روي رحم و حتي با اجازه خود مريض و ترس معالجه منجر به مرگ نيز جايز نيست.دليل اصلي اين مسئله اطلاقات ادله حرمت قتل از آيات و روايات است و همچنين ادله وجوب حفظ نفس و فلسفه آن ممكن است اين باشد كه چنين اجازه اي سبب سوءاستفاده هاي فراوان مي شود و به بهانه هاي واهي قتل از روي ترحم صورت مي گيرد يا افرادي به قصد انتحار و خودكشي از اين راه وارد مي گردند به علاوه مسائل پزشكي غالبا يقين آور نيست و چه بسا افرادي كه از حيات آنها مأيوس بوده اند و به طور عجيبي از مرگ رهايي يافته اند. هميشه موفق باشيد.
پاسخ آيت الله العظمي فاضل لنكراني:تسريع در مرگ بيمار توسط خودش يا پزشك يا ديگران حرام است كه اگر توسط خود فرد انجام شود خودكشي محسوب مي شود و اگر توسط پزشك انجام شود حكم قتل عمد را دارد و رضايت بيمار تاثيري در حكم ندارد.
پاسخ آيت الله العظمي بهجت:اين عمل به هيچ وجه جايز نيست و هر كس اين كار را انجام دهد، ضامن است.
|