چهارشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۴۱
جاودان كردن تكه هاي زندگي
001560.jpg
دوربين هاي هندي كم اين قابليت را براي عموم به وجود آورده كه خاطرات شان را ثبت كنند و با صرف هزينه مناسب يك نمونه از آن را به خانه ببرند
ثبت متحرك وقايع، پيشتر با مشكلات زيادي روبه رو بود. حمل دوربين هاي سنگين، استفاده از نگاتيو فيلمبرداري با هزينه هاي هنگفت و مشكلاتي مانند آن، استفاده از اين وسيله را براي همگان و در هرجايي ميسر نمي ساخت.
از يك قرن پيش تاكنون دوربين هاي حجيم روند كوچكتر شدن را طي كرده اند، البته همچنان فيلمبرداري با نگاتيو، هزينه هاي سرسام آور خود را در پي دارد. با اين حال دوربين هاي ديجيتال اين امكان را فراهم كرده اند كه با استفاده از فيلم هاي ميني دي وي كوچك كه بيش از چندهزار تومان قيمت ندارند، اين هزينه ها تا حد چشمگيري حذف شود. مدت زمان زيادي از حضور دوربين هاي هندي كم كه بيشتر براي مصارف خانوادگي وغيرحرفه اي كاربرد دارند، نمي گذرد، اما در همين بازه زماني كوتاه شاهد عرضه توليدات متفاوت و متنوعي از سوي كشورها و شركت هاي گوناگون بوده ايم؛ توليداتي كه به طور معمول، ماهي يك بار، نسلي جديد به بازار معرفي مي كند.
كاربردي براي تجمل
رواج فيلمبرداري حتي در ميهماني ها به دو دهه نرسيده است، ولي اين روزها در مجالس رسمي، گذشته از فيلمبردار هايي كه به عنوان اشخاص حرفه اي حضور دارند، دست كم از هر پنج نفر ميهمان يك نفر دوربين به دست ايستاده و گاه از كودك خود فيلمبرداري مي كند و گاه از ميهمانان و گاه از صاحبان ميهماني. فقط كافي است به چهره آنان نگاهي كرد. اگرچه لرزش دستشان حاكي از غير حرفه اي بودنشان است، اما چنان قيافه متبحري به خود مي گيرند كه گويي از آغازين حركات دست و چشمشان در دوران كودكي، دوربين فيلمبرداري نيز همراه آنان بوده است.
گذشته از ميهماني ها، اين روزها دوربين  فيلمبرداري به سيسموني ها نيز اضافه شده است، به اين ترتيب اولين خنده ها، گام ها، زمين  خوردن ها و نخستين واژه هاي كودك ثبت شود. خاطراتي كه هم براي پدر و مادر و بعدها براي كودك لذت  زيادي به همراه خواهد داشت.
مراكز خريد دوربين
براي خريد هندي كم، به طوري كه بتوان مدل هاي متفاوت را ديد و با مقايسه يكديگر انتخاب مناسب تري داشت، مراكز خريد خيابان جمهوري، مجتمع پايتخت در ميرداماد و مجتمع ميلاد در شهرك غرب، چنين شرايطي را تا حد زيادي فراهم مي كند. از اين ميان مدت زمان زيادي از شروع فعاليت نمايندگي هاي توليد كننده در مجتمع ميلاد نمي گذرد، مجتمع پايتخت هم با توجه به مركزيت فروش لوازم الكترونيك، سخت افزاري و نرم افزاري به طور معمول جديدترين توليد با ويژگي هاي خاص را عرضه مي كنند، اما خيابان جمهوري براي همه نوع تقاضا شامل مبتدي، نيمه حرفه اي و حرفه اي از تنوع زيادي برخوردار است. اگرچه بيشتر اين مراكز در كنار فروش ساير توليدات به عرضه دوربين هاي هندي كم مي پردازند، اما با كمي گشت و گذار و پرس وجو مي توان خريدي متناسب با نياز خود را داشت.
اگر در قيد و بند استفاده از آخرين توليدات روز دنيا نيستيد و تنها مي خواهيد برخي لحظه هاي قشنگ زندگيتان يا مناظري كه از ديدن آنها لذت برده ايد را ضبط كنيد، دوربين هاي ارزانقيمت نيز مي توانند جوابگوي نيازتان باشند
توليدات موجود در بازار
پس از يك گشت نه چندان طولاني براحتي مي توان ديد كه بازار فروش ايران توسط توليدات ژاپن، كره و مالزي تسخير شده است. البته بسياري از مارك هاي شناخته شده در حال حاضر توسط كشور چين، اما تحت ليسانس كشور اصلي توليد مي شوند. از آنجا كه تمامي اين توليدات با نام كشور صاحب امتياز عرضه مي شوند، امكان تشخيص توليد كشور اصلي يا چين وجود ندارد.
بيشتر اين توليدات همزمان با روند پيشرفت فن آوري روز در دنيا، امكانات مشابهي را براي محصولات خود عرضه مي كنند، اما آنچه كه شرايط خريد را تضمين مي كند كيفيت توليد و گستره خدمات پس از فروش آن است. اگر مي خواهيد پس از مدتي به خاطر آسيب ديدن يك قطعه مجبور نباشيد، هزينه هاي هنگفتي متحمل شويد و تا حدودي به كيفيت اوليه نيز دست پيدا كنيد، بهتر است به ميزان و كيفيت خدمات پس از فروش هندي كمي كه خريداري مي كنيد، دقت بيشتري داشته باشيد. البته مواردي چون ضربه و رطوبت و آسيب هايي كه در اثر قرار گرفتن دوربين در مقابل حرارت بالا باشد، شامل گارانتي نمي شود. تعويض قطعات با پرداخت وجه ميسر است، اما مراكز خدمات پس از فروش تا سه سال پاسخگوي مشكلات احتمالي اين وسايل خواهند بود.
كارآيي هاي يك دوربين
بزرگترين مزيت هندي كم هاي جديد، حجم كم آنهاست كه به اندازه يك كف دست كاهش يافته است. البته اين حجم كم به خاطر سبكي، مشكل لرزش دست را به دنبال دارد كه با قابليت لرزشگير در توليدات جديد برطرف شده است. در تاريكي مطلق نيز با استفاده از مادون قرمز، مي توان براحتي و با وضوح تقريبا مناسبي فيلمبرداري را انجام داد. براي ذخيره و نگهداري فيلم و عكس هاي ضبط شده با هندي كم هاي جديد كه داراي كارت حافظه هستند مي توان با استفاده از پورت آيلينك براي فيلم و پورت يو.اس.پي براي انتقال عكس، دوربين را به كامپيوتر وصل كرده و اطلاعات ضبط شده آن را روي هارد كامپيوتر ذخيره كرد. قابليت زوم دوربين هاي موجود در بازار هم از 120 (12 متر) تا 990 (99 متر) است. اگر جزو افرادي هستيد كه حوصله جست و جو در منوهاي مختلف و فشار دادن متناوب دكمه ها را نداريد، دوربين هاي جديد با قرار دادن منو روي صفحه، امكان انتخاب با لمس انگشت را فراهم كرده اند.
كيفيت ضبط براي فرمت هاي SP، LP و DVD ميسر است كه بسته به قيمت دوربين و امكانات موجود در آن در دوربين هاي مختلف، متفاوت است. هندي كم هايي كه از كارت حافظه برخوردارند، قابليت ارتقا تا 2 گيگا بايت را نيز دارند. در اين بين رايج ترين حافظه براي توليدات شركت سوني، magicgate است و براي قالب توليدات ديگر، كارت هاي حافظه SD و smart media استفاده مي شوند. بيشتر هندي كم هاي موجود در بازار علاوه بر فيلمبرداري، قابليت عكاسي را نيز دارند كه در برخي توليدات، عكس ها روي فيلم ضبط شده و در برخي ديگر، روي حافظه جانبي دوربين. در مجموع توليدات هندي كم به سه دسته بدون قابليت عكاسي، با قابليت  عكاسي روي فيلم و قابليت عكاسي روي كارت حافظه تقسيم مي شوند.
براي كساني كه تجربه كمي در فيلمبرداري دارند نيز در برخي توليدات قابليت تنظيم easyhandycam براي مبتديان وجود دارد.
بهاي تصويرهاي متحرك
مجموعه مواردي كه قيمت هندي كم را تعيين مي كنند، حجم دوربين ، امكانات جانبي آن مثل قابليت عكاسي، منوي فينگر تاچ، فيلمبرداري در شب و ... همين طور شركت توليد كننده آن است. پايين ترين قيمت دوربين هاي شركت سوني 290 هزار تومان، پاناسونيك 265 هزار تومان، سامسونگ 370 هزار تومان، جي.وي.سي 260 هزار تومان، كانن 380 هزار تومان و هيتاچي 340 هزار تومان است. عرضه بالاترين قيمت ها هم براي شركت سوني يك ميليون و 600 هزار تومان، شركت پاناسونيك يك ميليون و 250 هزار تومان، شركت سامسونگ 780 هزار تومان و شركت جي.وي.سي 750 هزار تومان است. البته اگر در قيد و بند استفاده از آخرين توليدات روز دنيا نيستيد و تنها مي خواهيد برخي لحظه هاي قشنگ زندگيتان يا مناظري كه از ديدن آنها لذت برده ايد را ضبط كنيد، دوربين هاي ارزانقيمت نيز مي توانند جوابگوي نيازتان باشند و حتما نبايد از آخرين تكنولوژي با هزينه هاي بالا استفاده كرد.

قيمت تعدادي از هندي كم هاي موجود در بازار
001491.jpg
001503.jpg

زاويه ديگر
آنان كه شيوه هاي كسب را نمي دانند
001533.jpg
نزديك ما، مرد پيري مغازه اي دارد كه شايد بويي از اخلاق نبرده باشد. قيمت را كه مي پرسي با فرياد جواب مي دهد، نوع ماده را كه بپرسي با پرخاش جواب مي دهد و در نهايت اكثر قيمت هاي اجناسش 25 درصد بيش از مغازه هاي ديگر است. تنها دليلي كه باعث مي شود عده اي براي خريد به مغازه او بروند، شلوغ بودن محله و دور بودن فروشگاه مواد غذايي است.
خلاصه اين حسن خلق عاليجناب فروشنده باعث شده تا هيچ يك از همسايگان براي خريد نزد او نروند. قديمي ها مي گفتند كه بايد چراغ بقالي محل را روشن نگه داشت تا محل آباد شود، اما اخلاق بدون پيش بيني فروشنده محترم باعث مي شود تا عطايش را به لقايش ببخشيم و مغازه چهار كوچه آن طرف تر را برگزينيم. اينگونه، هم ما به خاطر صرف وقت بيشتر متضرر مي شويم، هم او كه خريدارانش را از دست داده است. كسي هم نيست به گرانفروش هاي محل ما بگويد كه گرانفروشي پيشكشت، چرا هميشه عصباني هستي؟ اما به نظر مي رسد او تنها كسي نيست كه خريداران را از خود دور مي كند كه اگر اينگونه بود، مسئولان اتحاديه هاي مختلف به نفع مشتريان شعار نمي دادند.
در اين ارتباط رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم ورزشي معتقد است: اكنون به دليل تغيير شرايط، تحولات بينشي، فرهنگي و اقتصادي جامعه، موجب تغيير در نوع رفتار آن بويژه بخش اصناف شده است.
محمد امين زاده، رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم ورزشي تهران حبيب الله بودن كاسب را تنها در لفظ و تعارفات روزمره تقبيح كرده و مي گويد: كسبه بايد در عمل نيز حبيب الله باشند. مفهوم اين واژه در قديم به واقعيت نزديك تر بود. او ريشه تغييرات اجتماعي، اقتصادي و نگرش جامعه را ريشه در تحولات فكري و عقيدتي كسبه دانست: با مستولي شدن مشكلات اقتصادي، رياكاري و دروغگويي، احترام به حقوق مصرف كنندگان رنگ باخته است. به اين ترتيب تغيير فكري آدم ها، تغييرات عملكردي آنان را نيز به دنبال داشته است. امين، افزايش هزينه هاي توليد را اجحاف در حق مصرف كنندگان دانست: افزايش غير اصولي نرخ ماليات و عوارض عمومي و همچنين بالا ماندن حق بيمه سهم كارفرما و كارمزد تسهيلات بانكي، از جمله علل و انگيزه هاي تغيير رفتار در بخش اصناف و بي تفاوتي آنان نسبت به حقوق ساير شهروندان به حساب مي آيد.
رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم ورزشي تهران، از بين رفتن انگيزه هاي كار و توليد را موجب اجحاف در حق مصرف كنندگان ارزيابي كرد: بي توجهي به مشكلات توليد و فلج كردن صنعت با بالا نگه  داشتن انواع عوارض از يك سو موجب ركود در بازار مصرف و از سوي ديگر جبران هزينه ها و عوارض از جيب مصرف كنندگان شده است. اين دو عامل موجب ترغيب بخش زيادي از كسبه به واردات كالاهاي مصرفي و تبديل كشور به بازار مصرف كالاهاي خارجي شده است. او راهكار رها شدن از وضعيت فعلي را عزم ملي مديريت حاكم و آموزش جامعه دانست و تصريح كرد: با بسترسازي هاي فرهنگي در بخش دولتي و خصوصي، زمينه اي بايد فراهم شود تا مديران سازمان هاي صنفي، ارتقاي بينش و دانش يابند. مديران سازمان هاي صنفي نيز مفاهيم صحيح تجارت و اخلاق را به زيرمجموعه خود آموزش دهند، ضمن اينكه ارتباط مديران اقتصادي با بدنه جامعه بايد از طريق رسانه هاي همگاني بسيار بيشتر از وضعيت فعلي شود.
از سوي ديگر رئيس اتحاديه بنكداران مواد غذايي معتقد است كه كسبه در رعايت حقوق مصرف كنندگان بي تفاوت شده اند. او مي گويد: مشتري مداري بايد با فراهم كردن بسترهاي فرهنگي در اصناف محور قرار گيرد. در اين راه نقش شوراي اصناف كشور كليدي است. اصلاح قوانين، روزآمد كردن تكنولوژي توليد، نهادينه كردن تجارت الكترونيك و يادآوري شرافت كسب درست با محوريت رعايت حقوق مصرف كننده بايد توسط مسئولان اقتصادي بسترسازي و حمايت شود.
او معتقد است جمع آوري پول از چرخه بازار و جايگزيني كارت اعتباري موجب تغيير رويه بازاريان خواهد شد. سلامت، درگير شدن كسبه با مسائل حاشيه اي را مهمترين شاخص بي تفاوتي آنان به حقوق مصرف كنندگان ارزيابي كرد و اذعان داشت: تاثير اجتماعي بالا ماندن هزينه هاي توليد موجب به حساب نياوردن مصرف كنندگان مي شود. استمرار اين وضعيت موجب نهادينه شدن تامين هزينه هاي سرباري توليد، آنهم مستقيما از جيب مصرف كنندگان شده است.
رئيس اتحاديه بنكداران مواد غذايي تهران، سختگيري به توليدكننده به هر علت را موجب تعميق اجحاف در حق مصرف كنندگان ارزيابي و تصريح كرد: كسبه نيز مانند اقشار ديگر، مصرف كننده اند، بنابراين بايد اين را بدانند اجحاف در حق ديگران در آينده اي نزديك موجب پايمال شدن حقوق خودشان خواهد شد. مديريت دولتي و خصوصي با كنترل و هدايت مجريان اقتصادي، نقش موثري در اصلاح شرايط ايفا مي كنند. عضو كميسيون اقتصادي مجمع امور صنفي - توزيعي تهران، وظيفه دولت در دفاع از حقوق مصرف كنندگان را رفع زمينه هاي قانوني تخلفات و بسترسازي فرهنگي دانست و وظيفه مديريت اصناف را ارتقاي سطح دانش و بينش كسبه و همچنين تاكيد كرد: گذراندن كلاس هاي توجيهي و آموزش مفاهيم كسب و تجارت بايد مورد توجه مديران بخش اصناف قرار گيرد، به گونه اي كه صدور مجوز پروانه كسب بدون سپري شدن اين كلاس ها ممنوع شود.
باتوجه به چنين شرايطي نياز به عزم همه جانبه مردم، مسئولان و كسبه مي تواند مشكلات و پايمال شدن حقوق طرفين را كاهش دهد. از سوي ديگر حل چنين مشكلاتي با حل مشكلات معيشتي خانواده ها همراه خواهد بود.

بازارچه
001497.jpg
سفره كارگران خالي است
در صورتي كه ميزان دريافت حقوق ها و ميزان تورم يكسان شود، جامعه كارگري مي تواند سفره اي متوسط براي خانواده خود فراهم كند. علاوه بر اين پرداخت مطالبات جامعه كارگري در بخش دستمزد نيز مي تواند به معيشت خانواده هاي كارگران كمك كند. غلامرضا ابوطالبي، دبير خانه كارگر يكي از استان هاي كشور در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: در بحث شهرداري ها بايد به جامعه كاري و آن دسته كه تحت پوشش شركت هاي شهرداري و به نوعي تحت پوشش ادارات سازمان هاي زيرنظر وزارت كشور هستند توجه بيشتري بشود.
وي همچنين از عقب افتادن حقوق كارگران به عنوان يك مشكل معيشتي نام برد و خواستار حل معضلات جامعه كارگري شد.
گرماي بازار فرش در ايران و افغانستان
هواي گرم تابستان با گرماي بازار فرش در ايران و كشور همسايه همراه شده است. برپايي پنجمين نمايشگاه سراسري فرش دستباف در تبريز، همچنين نمايشگاه فرش هاي دستباف افغانستان در چادر لويه جرگه اين كشور تقريبا به طور همزمان صورت گرفته است. به گزارش خبرگزاري دولتي باختر افغانستان، هدايت امين ارسلا، مشاور ارشد رئيس جمهور و وزير تجارت افغانستان، درباره صادرات فرش در اين كشور گفت: فرش از اقلام مهم صادراتي اين كشور بوده و دولت در جهت فراهم آوردن زمينه هاي لازم براي بافندگان و صادركنندگان فرش تلاش همه جانبه مي كند.
امين ارسلا از باز شدن درهاي واردات كشورهاي كانادا و آمريكا به روي فرش افغان خبر داد: در نتيجه تلاش هاي وزارت تجارت، بازارهاي اين كشور روي فرش هاي افغان گشوده شده است.
معاون انجمن توليد و صادرات فرش كابل نيز در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه كه با حضور چند نفر از اعضاي كابينه و سفراي برخي از كشورهاي خارجي گشايش يافت، گفت: نداشتن دسترسي به مواد شست وشوي فرش ونبود مكان مناسب براي ايجاد كارگاه هاي توليد فرش از مشكلات عمده در توليد و صادرات فرش است و ما از دولت تقاضا داريم كه علاوه بر موارد ياد شده در زمينه معافيت مالياتي مواد اوليه نيز همكاري لازم را داشته باشد. اين در حالي است كه در سال 1381 ميزان صادرات فرش افغانستان 88 هزار متر مربع بود، ولي سال 1383 اين رقم به 5/1 ميليون مترمربع و در سه ماه اول سال جاري 500 هزار مترمربع بوده است.
از سوي ديگر پنجمين نمايشگاه سراسري فرش دستباف تبريز نيز كه تا هفدهم تيرماه براي بازديد عموم داير است، 63 واحد توليد و فروش فرش دستباف را در 3هزار و 700 مترمربع مكان سرپوشيده نمايشگاه بين المللي اين شهر گرد آورده است. بنابر اعلام نمايشگاه بين المللي تبريز، واحدهايي از استان هاي آذربايجان شرقي، اصفهان، تهران، سيستان و بلوچستان، خراسان، آذربايجان غربي و اردبيل فعاليت هاي خود را در زمينه بافت فرش و تابلوفرش هاي هنري در رج هاي مختلف، آموزش فرش، رنگرزي و طراحي رايانه اي در پنجمين نمايشگاه فرش دستباف ايران عرضه مي كنند.
001593.jpg
ايستگاه تحقيقاتي زعفران و زرشك و عناب
قرار است بزودي يك ايستگاه تحقيقات آموزش كشاورزي در استان خراسان برپا شود. اين ايستگاه به صورت تخصصي به تحقيق درباره زعفران، زرشك و عناب مي پردازد. عبدالرضا رضايي، مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي استان خراسان جنوبي در گفت وگو با خبرگزاري مهر ضمن اعلام اين خبر گفت: در حال حاضر، طرح تاسيس اين ايستگاه به وزارت جهاد كشاورزي ارائه شده كه پس از آماده شدن شرايط اوليه ابلاغ خواهد شد. اين ايستگاه به صورت مستقل و باتوجه به شرايط اقليمي متفاوت اين منطقه در مقايسه با استان خراسان رضوي فعاليت خواهد كرد. رضايي تاكيد كرد: باتوجه به اينكه حجم بالايي از زرشك، زعفران و عناب در استان خراسان جنوبي توليد مي شود، تاسيس اين ايستگاه مي تواند زمينه مناسبي براي افزايش توليد كيفيت و توسعه صادرات اين محصولات باشد.
طرحي براي 11 ميليون نفر
اپراتور دوم تلفن همراه تا سه سال آينده حدود 11ميليون مشترك را تحت پوشش قرار خواهد داد.
به گزارش واحد مركزي خبر، مدير طرح اپراتور دوم تلفن همراه گفت: در دو سال اول درصد موفقيت مكالمات تا 95 درصد و سال سوم به 98 درصد خواهد رسيد كه بالاتر از استانداردهاي بين المللي است.
برنامه ها و اهداف اين طرح پس از 37 ماه با توافق اعضاي داخلي و خارجي كنسرسيوم ايرانسل مشخص شد. بنا بر اين گزارش با توافق به عمل آمده مقرر شد، سهم اعضاي خارجي كنسرسيوم ايرانسل 49 درصد و سهم طرف ايراني 51 درصد شود و پست بانك و يك بانك دولتي هم در اين طرح به نفع مردم مشاركت كنند. فرديس از عرضه 21 درصد از سهام اين شركت در بورس تا سه سال آينده خبر داد: به طور مسلم پس از آغاز فعاليت اپراتور دوم، قيمت تلفن همراه مانند امروز نخواهد بود. وي افزود: اپراتور دوم تلفن همراه 9 ماه فرصت دارد تا طبق قرارداد عمل كند، اما طبق برنامه ريزي پيش بيني شده، سرويس دهي در مراكز استان ها شش ماه زودتر از تعهد، اجرا مي شود.

دخل و خرج
خبرسازان
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |