چهارشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۴۱
سر و صدا به پا نكنيد
001536.jpg
رضا كرم رضايي سالم است. اين نكته اي است كه پس از تماس با بيمارستان قلب تهران مي فهميم و بعد هم در تماس با او خودش آن را تاييد مي كند
وقتي اين خبر از شبكه سراسري تلويزيون پخش شد كه رضا كرم رضايي، هنرمند توانمند عرصه تئاتر و تلويزيون به دليل عارضه قلبي... يك لحظه فكر كرديم خداي نكرده...،كه گوينده خبر بعد از يك مكث كوتاه كمي با آب و تاب ادامه داد كه ايشان به دليل عارضه قلبي در بيمارستان بستري شده است.
خوب وقتي ما سراغ استاد را از بيمارستان هاي قلب تهران گرفتيم، روشن شد كه مطلقا فردي به اين نام در اين بيمارستان ها بستري نشده است. فقط يكي از اين مراكز اعلام كرد كه فردي با اين اسم چند روز قبل نه از مركز تخصصي قلب بلكه از بخش عمومي مرخص شده است.
با منزل استاد تماس گرفتيم، وقتي يكي از بستگان ايشان گوشي را برداشت. تا فهميد از روزنامه تماس گرفته ايم، بدون درنگ گفت: حال استاد خوب است، . استاد اصلا بيماري قلبي ندارد.... و ما هم به جاي اهالي خبر شرمنده شديم.
استاد تازه از خواب بيدار شده بود كه با او گفت و گو را آغاز كرديم.
در همان خبر آمده بود كه روز چهاردهم تيرماه به مناسبت روز قلم، خانه هنرمندان مراسم تجليل از استاد كرم رضايي را برگزار خواهد كرد كه به دليل بيماري ايشان اين مراسم به تعويق افتاد. اما حال استاد بهتر از اين بود كه نتواند در اين مراسم شركت كند.
از او پرسيديم كه آيا در مراسم روز قلم شركت مي كنيد؟ مي گويد: مسلما شركت مي كنم. اينكه مي گويند من به دليل بيماري و ضعف، قدرت ايستادن ندارم درست نيست.
او كه از رسانه ها گله مند است، يادآور مي شود: من براي بيماري پروستاتم دو هفته در بيمارستان بستري بودم. مخصوصا هم به خانواده ام تاكيد كردم كه به كسي نگويند تا اين سر و صداها بلند نشود، وقتي مرخص شدم ديدم تلويزيون اين خبر را پخش كرد. من اصلا مشكل قلبي ندارم، اين سر و صداها نمي دانم چطور بلند شد.
بعد از آن بود كه سيل تلفن و ايميل و تماس از طرف بستگان استاد از گوشه و كنار ايران و دنيا به سمت اين خانه كوچك در محله عباس آباد سرازير مي شود، به طوري كه خود خانواده استاد هم به شك مي افتند.
به اين ترتيب مراسم تجليل از استاد هم سرجايش باقي ماند. استاد رضا كرم  رضايي، هنرمند، مترجم و مولف كتاب در سال 1316 در سنقرآباد كرمانشاهان متولد شد. سال 1333 به عنوان بازيگر در تئاتر ملي مشغول شد و بعد تا 1338 تحصيلات خود را در هنرستان هنرپيشگي تهران ادامه داد. در سال 1339 در انستيتوي تئاتر و سينما و تلويزيون، تحصيلات خود را آغاز كرد و در همين سالها به آلمان رفت و در آنجا به كارگرداني تئاتر و بازيگري ادامه داد. از سال 1347 به مدت 20 سال در اداره برنامه هاي نمايشي به عنوان كارگردان استخدام شد و نيم قرن است كه به طور مستمر در تئاتر و سينما و در زمينه هاي مختلف بازيگري، كارگرداني، نويسندگي و ترجمه فعاليت مي كند و در همين زمينه مدرك دكتراي خود را نيز اخذ كرد.
كرم رضايي از رسانه ها گله مند است و مي گويد:من براي بيماري پروستاتم دو هفته در بيمارستان بستري بودم. مخصوصا هم به خانواده ام تاكيد كردم كه به كسي نگويند تا اين سر و صداها بلند نشود
بازي استاد كرم رضايي در فيلم هاي نرگس، سالاد فصل و مسافرري فراموش نشدني است و نقش هاي بي شمارش در سريال هاي تلويزيوني.
رضا كرم رضايي در حال حاضر مشغول نوشتن كتاب يكهزار صفحه اي خاطرات خود است كه يك سوم آن به پايان رسيده است.
با چند ناشر در مورد چاپ آن به توافق رسيده ام او هميشه مشغول كار است يا در حال ترجمه، يا در حال نگارش كتاب و مطالعه.
آخرين نمايش او 2 سال قبل به نام يك مضحكه در تالار مولوي دانشگاه تهران به اجرا درآمد.
نيم قرن كامل است كه تئاتر كار مي كنم و در اين سالها كارهاي تئاتري زيادي را هم ترجمه كردم. با استادان زيادي مثل عباس جوانمرد، علي نصيريان، عزت الله انتظامي، داوود رشيدي و اسماعيل شنگله همدوره بودم.
او بزرگان زيادي از اهالي سينما را درس داده است. بيشتر هنرپيشه هاي خوب امروز و ديروز، روزگاري شاگرد استاد كرم رضايي بوده اند.
مراسم تجليل از استاد هم به قوت خود باقي ماند و با شكوه برگزارشد. او معتقد است كه بايد از همه بزرگان چه در عرصه هنر و چه ورزش، صنعت، اقتصاد و فرهنگ تجليل به عمل آورد.
از او در مورد بهترين كارهايش سئوال مي كنيم. نمي تواند جواب مشخصي بدهد و فقط جوابي كه همه هنرمندان در پاسخ به اين سئوال مي دهند: آثار يك هنرمند مثل فرزندان او هستند كه همه را يكسان دوست دارد. مي خواهيم بدانيم خوب و بدش كدام است. خوب و بد را دوست دارم، نمي توانم بگويم كدام خوب است. من در درونم خيلي سختگيرم. هميشه از كار خودم يك ايراد بزرگ مي گيرم.
خسته است. با اينكه بيمار بود، اما خب توانست طاقت بياورد. مي خواهيم يك شعر بگويد:
گمان مبر كه به پايان رسيد كار مغان
هزار باده ناخورده در رگ تاك است
حتي جامعه هنرمندان نيز از بستري شدن استاد در بيمارستان بي خبر بود و فقط خبر نيم بند تلويزيون بود كه همه دوستداران را از احوال ناخوش استاد باخبر كرد، اگرچه استاد حتي در اين مقوله هم گله اي نداشت.

رحماندوست دست به قلم شد
372 ضرب المثل براي كودكان
ادبيات فارسي سراسر قصه هاي كهن و ضرب المثل هاي پرمعني است كه هميشه براي بزرگسالان به نگارش درآمده است. اگرچه ما لغتنامه ها و كتاب هاي متعددي داريم كه به نوعي از اين ضرب المثل ها در آن استفاده شده است، اما در اصل همه اين كتاب ها فقط براي گروه سني 15 سال به بالا به رشته تحرير درآمده است. حالا مصطفي رحماندوست شاعر و نويسنده تواناي كودكان، سه جلد از مجموعه 12 جلدي قصه هاي ضرب المثل را براي كودكان تاليف كرده است كه براي تصويرگري به تصويرگر سپرده است.
هركدام از مجلات اين مجموعه كه تا به حال 3جلد آن منتشر شده است در برگيرنده 31 قصه از 31ضرب المثل هستند.
به گفته رحماندوست 6جلد ديگر مجموعه در دست تدوين و تاليف است كه به تدريج منتشر خواهد شد. گفته مي شود تصويرگري اين كتاب ها را رودابه خائف برعهده دارد.
رحماندوست در اين باره مي گويد: پنج جلد پاياني كتاب بازي با انگشت ها را هم به دست نقاش آن سپرده ام كه بزودي منتشر خواهد شد. بازي با انگشت ها مجموعه اي هفت جلدي است كه دو جلد اول آن به ترتيب توسط انتشاراتي هاي كانون پرورش فكري و مدرسه به بازار كتاب راه پيدا كرده بودند.
رحماندوست اين مجموعه را همزمان به ناشران سوئدي و ايراني سپرده بود كه ظاهرا سوئدي ها گوي سبقت را از همتايان ايراني شان ربودند و دو سال قبل، آن را به طور كامل چاپ كردند.
اين شاعر نام آشنا دو عنوان كتاب با عنوان هاي ترانه هاي نوازش و من كي ام، من چي ام را در دست تاليف دارد كه براي گروه سني پيش دبستاني نگارش شده است.
مصطفي رحماندوست - شاعري كه هميشه شعرهايش را در كتاب هاي دوران دبستان و راهنمايي از حفظ كرده ايم- در اين سه دهه فعاليت در زمينه كودكان، هرگز شيفته كارهاي فرعي نشده و كار ادبيات كودكان را جدي گرفته است. اين شاعر كه اتفاقا هيچ معصوميت كودكانه اي را نمي توان در صورتش پيدا كرد، صاحب 116 اثر شعر داستان و ترجمه براي كودكان و نوجوانان است. ادبيات كودك در ايران با نام مصطفي رحماندوست گره خورده است و كمتر ذهني است كه به محض شنيدن نام ادبيات كودك، نام مصطفي رحماندوست در ذهنش تداعي نشود.
او مي گويد: نسل فردا بايد بهتر از نسل امروز بزرگ شود، اگر چنين نشود ما باخته ايم. من خيلي صريح مي گويم هر كسي چند روزه نوبت اوست، نوبت من هم كم كم تمام مي شود.
اگر صد سال بعد تاريخ ادبيات كودكان و نوجوانان ايران را نوشتند و نوشتند كه شاعري هم بود به اسم مصطفي رحماندوست كه مي گفت: صددانه ياقوت دسته به دسته...
شايد بتوان گفت كه يك شاعر وظيفه خود را در قبال كودكان و نوجوانان به كمال رسانده است.

حميد فرخ نژاد پس از موفقيت بين المللي
001554.jpg
حميد فرخ نژاد پس از اينكه به علت انصراف تهيه كننده از ساخت فيلم سند بازماند، توانست به واسطه بازي در فيلم طبل بزرگ زير پاي چپ ، صاحب يك موفقيت بين المللي شود.
فيلم طبل بزرگ زير پاي چپ ساخته كاظم معصومي كه در جشنواره بين المللي فيلم مسكو شركت كرده بود، توانست مجسمه گئورگيس مقدس و جايزه نقدي اين جشنواره را براي فرخ نژاد به ارمغان آورد.
فرخ نژاد كه اولين فيلم خود با نام سفر سرخ را چند سال پيش كارگرداني كرده بود، قصد داشت فيلم جديدي را براساس فيلمنامه اي از بهرام بيضايي كارگرداني كند كه موفق به انجام اين كار نشد.
سفر سرخ نيز به دلايل گوناگون تاكنون موفق به دريافت پروانه نمايش نشده و همچنان در بلاتكليفي به سر مي برد.
فرخ نژاد هم اكنون دو فيلم سينمايي را در مقام بازيگر آماده نمايش دارد. او اواخر سال 82 در فيلم به رنگ ارغوان ساخته ابراهيم حاتمي كيا بازي كرد كه اين فيلم تاكنون به نمايش درنيامده است. فرخ نژاد اواخر سال گذشته نيز در سومين فيلم بلند اصغر فرهادي با نام چهارشنبه سوري به ايفاي نقش پرداخت.

داوينچي و كشف تابلوي جديد
001545.jpg
يك تابلوي جديد اثر نقاش معروف ايتاليايي، لئوناردو داوينچي در زير يكي از تابلوهاي نقاشي اين گالري كشف شد.
مرمت كنندگان آثار هنري با استفاده از اشعه ايكس طرحي را زير سطح تابلوي دوشيزه صخره ها كشف كردند. اين تابلو پيش از اين به عنوان كپي تابلويي قلمداد مي شد كه در موزه لوور پاريس نگهداري مي شود. طرح كشف شده داوينچي تصوير زني غمگين را نشان مي دهد.
اين تصوير وقوع تغييرات زيادي را در ذهن داوينچي قبل از كشيده شدن نسخه دوم تابلوي دوشيزه  صخره ها را نشان مي دهد. داوينچي در سال 1484 طبق قرارداد در نظر داشت تابلويي را براي كليسايي در ميلان نقاشي كند.
از همين رو داوينچي دو نسخه از اين تابلو را كشيده است كه احتمالا يكي از آنها در دهه 1490 به يك مشتري خصوصي فروخته شده و نسخه موجود در گالري ملي در سال 1508 به ديوار كليسا آويزان شده است.
كارشناسان احتمال مي دهند داوينچي در نظر داشته، تصويري از عشق مسيح به كودك را بكشد، اما از اين كار منصرف شده است. ولي اينكه او چرا روي تابلويش، تابلويي ديگر كشيده، هنوز مشخص نشده است. داوينچي سال 1452 متولد شد و سال 1519 درگذشت.

پيشخوان
001542.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز، تيتر اول خود را به كشته شدن يكي از رهبران القاعده در عربستان اختصاص داده است. به گفته منابع سعودي، يونس محمود ابراهيم الجباري در پي حمله ماموران پليس به مخفيگاهش در غرب رياض، در جريان تيراندازي كشته شد.
001584.jpg
گلوب اندميل
روزنامه گلوب اندميل، عكس خود را به باب گلدوف، برگزار كننده كنسرت هاي خيريه اختصاص داده است.
اين در حالي است كه در بزرگترين رويداد تلويزيوني تاريخ بشر، ميليون ها نفر در كنسرت هاي لايو 8 براي ريشه كني فقر آواز همبستگي سرودند.
001551.jpg
ال موندو
روزنامه اسپانيايي زبان ال موندو، موضوع ادامه تلاش حزب سوسياليست براي مذاكره با حزب باتاسونا، از احزاب باسك را به عنوان تيتر اول خود برگزيده است.
اين روزنامه همچنين عكس اول خود را به مسابقات فرمول يك اختصاص داده است.
در مسابقات فرمول يك فرانسه، آلوسنو پنجمين پيروزي خود را به دست آورد و مايكل شوماخر نتوانست به مقام اول دست پيدا كند.
001590.jpg
واشنگتن تايمز
روزنامه واشنگتن تايمز خبر اول خود را به ربوده شدن سفير مصر در عراق اختصاص داده است.
اين خبر در حالي انتشار يافته است كه دولت مصر از انجام تمام اقدامات لازم براي نجات جان گروگان بلند پايه خود خبر داده است. اين در حالي است كه جزئيات گروگانگيري همچنان در پرده اي از ابهام قرار دارد.

ذهن زيبا
اصل شجاعت ، اتكا به نفس است.
ژنرال دوگل

هيچ ناز بالشي نرم تر از وجدان آسوده نيست.
جان وودن

به جاي سخت كوشي، هوشمندانه تر كار كنيد.
كن بلانچارد

جهان بزرگ است و آدميزادكوچك، اما آدميزاد مي تواند آنقدر بزرگ شود كه جهان در برابرش كوچك شود.
سعيد نفيسي

فراواني گفتار بيهوده، نشانه اي قطعي از ضعف شخصيت گوينده است.
گوستاو لوبون

شبكه
امشب مي توانيد به تماشاي مجموعه ايراني فصل زرد از شبكه اول بنشينيد. اين سريال به مسائل و معضلات اجتماعي كه به جوانان مربوط است ، مي پردازد.
در اين قسمت فصل زرد با گذشت تنها چند روز از اولين برخورد شهاب و مهشيد، شهاب احساس دلتنگي مي كند. شهاب در فروشگاه آرش مشغول به كار است كه با مريم، همسر سابق آرش روبه رو مي شود و پس از شنيدن حرف هاي مريم و گذشته او و آنچه بر مريم گذشته، در مي يابد كه علت جدايي آنها اعتياد آرش بوده و مريم كماكان به آرش علاقه دارد.از اينجاست كه ماجراي قرص هاي اكس مطرح مي شود و شهاب و آرش مي خواهند پاي مهشيد را به اين قضيه باز كنند و...
امشب قسمت ديگري از مجموعه ايراني تا غروب نيز از شبكه دوم پخش مي شود.
در اين قسمت داماد دكتر با شكايتي كه عليه او انجام مي دهد، دكتر را به دادگاه مي كشاند و از دادگاه حكم مصادره اموال دكتر از جمله منزل مسكوني اش را مي گيرد. دادگاه، خانه دكتر را پلمپ مي كند. دكتر با همفكري با وكيلش در پي چاره جويي براي حل اين مسئله هستند كه...
امشب به احتمال فراوان در جريان جشنواره فيلم هاي سينمايي شبكه دو، فيلم سينمايي هفت دلاور ساخته جان استرجس پخش خواهد شد.

درفرهنگسراها
محله شناسي
واحد آموزش فرهنگسراي سالمند، كانون محله شناسي با هويت شهري را به صورت رايگان برگزار مي كند.
در اين كانون به معرفي آثار و ابنيه قديمي و محله هاي تهران و آثار اسلامي پرداخته مي شود.
كانون محله شناسي به فعاليت هايي همچون بازديدهاي علمي، فرهنگي، مذهبي و سياحتي -بازديد از موزه ها و آثار و ابنيه هاي معماري تاريخي از جمله بقعه ها، امامزاده ها، حمام ها و سقاخانه هاي تاريخي- نمايش عكس هاي بعضي از اماكن در جلسات و بحث و بررسي راجع به آن مي پردازد.
اين برنامه دوشنبه هاي هر هفته از ساعت 17 الي 19 در فرهنگسراي سالمند برگزار مي شود و حضور تمامي علاقه مندان دراين كانون آزاد است.
علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني: ميدان امام حسين(ع)، خيابان 17 شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام مراجعه كنند.
عارفانه
نگارخانه نقش فرهنگسراي اشراق، اقدام به برگزاري نمايشگاه خوشنويسي تحت عنوان عارفانه از تاريخ 14 تيرماه كرده است.
در اين نمايشگاه 60 اثر از آثار هنرمند معاصر عبدالرضا نخجوان در زمينه ثلث، شكسته نستعليق، نستعليق و نسخ تا تاريخ 21 تيرماه در معرض ديد عموم قرار خواهد گرفت.
علاقه مندان مي توانند جهت بازديد از نمايشگاه مذكور همه روزه از ساعت 9 الي 13 و 14 الي 20 به نشاني فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي خيابان جشنواره، فرهنگسراي اشراق مراجعه كنند.
پارك ترافيك سيار
منطقه جنوب سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران به منظور آموزش قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي و نيز ترويج فرهنگ ترافيك در ميان كودكان و نوجوانان با همكاري پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ اقدام به راه اندازي پارك ترافيك سيار كرده است. در اين برنامه كودكان و نوجوانان در فضاي پارك ترافيك با ماشين ها و موتور هاي شارژي رانندگي كرده و توسط افسران مجرب و متخصص كه هر كدام در نقاط مخصوص پارك ترافيك ايستاده اند، با انواع علائم راهنمايي و رانندگي و تابلوها آشنا مي شوند.
اين پارك روزهاي پنج شنبه وجمعه هر هفته از ساعت 8 الي 12 و 16 الي 19در محوطه فرهنگسراهاي بهمن، انقلاب، مجموعه فرهنگي- هنري بعثت و خانه هاي فرهنگ خلاقيت  و تلاش برپا مي شود.
علاقه مندان مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 6936239 تماس حاصل كنند.
مسابقه شطرنج
كتابخانه شماره يك شهر سالم وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران همزمان با آغاز فعاليت برنامه هاي نهضت فرهنگي تابستان 84 ، اقدام به برگزاري مسابقه شطرنج ويژه برادران كرده است. علاقه مندان جهت شركت در اين مسابقه ازتاريخ نهم لغايت بيستم تيرماه مي توانند به نشاني شهرري، دولت آباد، روبه روي ميدان دولت آباد، جنب پارك مهران، كتابخانه شماره يك شهر سالم مراجعه كرده و جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 2-3754041 تماس حاصل كنند.

خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |