سه شنبه ۲۱ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۴۵
مبلمان فرفوژه هنوز براي محل كار و منزل خريداري مي شود
آهن هاي پرپيچ و تاب در گوشه اتاق
002010.jpg
فضاي خانه حال و هواي ديگري داشت. وسايل چوبي هميشگي بيرون رفته وطرح هاي پيچ در پيچ آهني جايگزين آنها شده بودند. تصور براين بود كه با اين تنوع جديد نشاط بيشتري نيز به خانه خواهد آمد، اما پس از يك هفته ماجراها شروع شد. اول با گردگيري! براي تميز كردن و زدودن گرد و خاك هاي انباشته شده در پيچ و تاب هاي آهني عبور پارچه براحتي امكانپذير نبود. يك ماه نگذشته بود كه هوس تغيير دكوراسيون به سردي زمستان بدل شد،  اما جابه جايي آهن هاي سنگين كار چندان ساده اي نبود. هنوز از حضور مبلمان فرفوژه در خانه چند سال نگذشته بود كه ديگر كسالت آور شده بود و آن زيبايي اوليه اش ديگر به چشم نمي آمد. گوشه انباري مبل هاي چوبي قديمي خفته بودند، اما هنوز با همان زيبايي و شكوه پيشين خود. مبل هاي چوبي باز به خانه آمدند و مبل هاي فرفوژه در بسترخاك آلود زيرزمين جايگزين آنان شدند.برخي ترجيح مي دهند كه براي وسايل منزل، هميشه از چوب استفاده كنند. اين عده عقيده دارند كه چوب هيچ گاه زيبايي خود را از دست نمي دهد و با تغيير مد همچنان در بورس باقي مي ماند. با اين حال فرفوژه پس از چند دهه بار ديگر بازار را تسخير كرد و دوباره به خانه هاي ايرانيان راه يافت. البته با گذشت زمان نه چندان درازي تقاضاي آن با ركود مواجه شد، اما هنوز هم هنگام قدم زدن در خيابان عده اي تراكت هاي تبليغاتي را توزيع مي كنند كه روي آنها تصاويري از فرفوژه نقش بسته است. با هر گوشه چشمي به روزنامه ها نيز آگهي هاي مربوط به فرفوژه ديده مي شود، بنابراين مي توان اميدوار بود كه پرونده اينگونه وسايل خانه به كلي بسته نشده است.
فرفوژه، صنايع دستي
فرفوژه نيز همچون توليدات چوبي مبلمان، به علت نبود تكنولوژي توليد و ساخت دستي در زمره صنايع دستي قرار مي گيرد. تمامي فرفوژه هاي موجود در بازار ايران توليد كارگاهي و كارخانه اي داخلي هستند. شايد قيمت مناسب آهن در بازار داخل و سنگيني زياد اين توليدات كه تعرفه گمركي بالايي را به دنبال خواهد داشت، مانع از واردات اين محصول به ايران شده است. از سوي ديگر حضور كارگاه هاي متعدد مزيتي است تا طرح دلخواه مشتري توليد شود. البته طرح هاي سفارشي اگر پيچيدگي بيشتري داشته باشند، قيمت بالاتري نيز خواهند داشت. گذشته از طرح، مي توان غير از رنگ مشكي، رنگ دلخواه را از ميان رنگ هاي مسي، نقره اي، آبي وطلايي سفارش داد. تغيير رنگ 10 درصد نسبت به رنگ مشكي، سبب افزايش قيمت مي شود.
توليدات فرفوژه اگر چه مواد اوليه زيادي مصرف نمي كند و هزينه اوليه پاييني دارد، اما طرح هاي خميده، تاب دار و پيچ دار آنها با سختي هاي خاص خود باعث مي شود كه قيمت آن بالاتر برود. اين قيمت نهايي در بيشتر موارد از توليدات چوب ارزان تر نيز مي شود و مواردي چون پيچيدگي طرح، تميزكاري در جوش و ظريفكاري براي از بين بردن تيزي هاي آهن باعث مي شود كه فرفوژه هاي مختلف، قيمت متفاوتي داشته باشند.
كيفيت و مزيت فرفوژه
توليدات فرفوژه در دو دسته توپر وتوخالي طبقه بندي مي شوند. نوع توپر، استقامت بيشتري دارد و مصرف مواد اوليه نيز در آن بالاتر است.
البته اين توپر بودن معايبي چون سنگيني زياد نيز با خود دارد، اما توليدات فرفوژه از قيمت مناسبي برخوردارند. درعين حال براي مناطق مرطوب – مثل شمال كشور اين توليدات دوام بيشتري دارند. البته مشكل زنگ زدگي آهن را نيز با رنگ هاي ضدرنگ مي توان برطرف كرد.
علاوه بر اين به خاطر طرح هاي زيباي آن، استفاده از فرفوژه در مكان هاي تفريحي عمومي مثل رستوران ها و كافي شاپ ها فضاي مناسبي را به وجود مي آورد. از آنجا كه حداكثر زمان نشستن در چنين مكان هايي يك ساعت است، ناراحتي چنداني از نشستن روي اين صندلي ها به اندام افراد راه نمي يابد.
البته يكي از مسائل مطرح در چيدمان منازل نقش مد رايج روز است. عده اي معتقدند مبلمان و دكوراسيون چوبي اين حسن را دارند كه هرگز از رده خارج نمي شوند .اما سرويس هاي فرفوژه شايد محبوبيت كوتاه مدت تري داشته باشند.
001965.jpg
نظارت و ضمانت
از آنجا كه مواد اوليه مورد استفاده در ساخت فرفوژه از آهن است، اتحاديه مبلمان كه از درودگران حمايت مي كند، توليدكنندگان فرفوژه را تحت نظارت و حمايت خود قرار نمي دهد. از اين رو تعرفه و قيمت خاصي براي فروش اين توليدات ازجانب اتحاديه صادر نمي شود و هر توليدكننده متناسب با مواد اوليه، ميزان زمان و ظرافت كاري كه صرف مي كند قيمت محصول خود را تعيين مي كند. بنابراين نمي توان دنبال قيمت مشخصي بود، اما توليدكنندگان چنين وسايلي توليدات توخالي را به طور معمول دو سال و فرفوژه هاي توپر را تا 20سال ضمانت مي كنند و خدمات پس از فروش ارائه مي دهند. اين ضمانت شامل رنگ و تعمير شكستگي ها مي شود.

ويراژهاي پر صدا و پر هزينه
002052.jpg
اسپرت كردن خودرو گرچه ممكن است به زيبايي آن كمك كند، اما احتمال بروز ضررهاي مالي و جاني نيز وجود دارد

هنوز چند كوچه اي فاصله دارد، اما صداي بلند اگزوز ماشين، آمدنش را خبر مي دهد.
كمي نزديك تر كه مي شود لرزش تندي بر پنجره هاي خانه مي نشيند. صداي موسيقي در تمام فضا طنين انداز شده است. فقط كافي است با آن سرعت زياد بدون توقف، هوس پيچيدن در پاركينگ را داشته باشد. حركت سريع با صداي بلند سايش لاستيك به گوش مي رسد كه اگر صداي اگزوز و موسيقي را نشنيده باشم، تصور مي كنم تصادفي رخ داده است، اما گذشته از آلودگي هاي صوتي، خودروهاي اسپرت شده ظاهر زيبايي (البته براي صاحبانشان) دارند كه در بيشتر موارد شيطنت جواني از سر و روي آنها مي ريزد. چند سالي است كه در سطح شهر با ماشين هايي رو به رو مي شويم كه با شتاب از كنارمان مي گذرند و راننده هايي كه اصلا از بيرون ديده نمي شوند.
پيش از اين بيشتر ماشين هاي اسپرت در مناطق شمال شهر ديده مي شد، اما اين روزها در همه مناطق شهراين خودروها را مي توان ديد و هم مراكزي كه كار اسپرت كردن آنها را بر عهده دارند.
اين مراكز مبالغ هنگفتي را براي تغيير ظاهر وسيستم فني ماشين از صاحبان خودرو مي گيرند. اسپرت كردن به دو منظور انجام مي شود؛ يا براي ماشين هاي مسابقه اي يا براي خودروهاي شخصي با هدف تردد در شهر. ماشين هاي مسابقه با توجه به تغييرات اساسي كه در حجم موتور آنها صورت مي گيرد، مجاز به تردد درون شهر نيستند.
بسياري از خودروهاي اسپرت كه در سطح شهر تردد مي كنند به نقض قوانين راهنمايي و رانندگي چون ايجاد آلودگي هاي صوتي مي پردازند، اما پليس راهنمايي و رانندگي تنها در مواردي كه تعداد تخلفات زياد باشد خودرو را متوقف كرده و جريمه هاي نقدي در نظر مي گيرد.
براي تغيير ماشين هاي معمولي به ماشين هاي اسپرت به طور متوسط در ارزان ترين شرايط 3 ميليون و با بيشترين هزينه 20 ميليون تومان صرف خواهد شد.
البته اين ارقام براي تزئين شدن همه جانبه خودرو است.
80 درصد متقاضيان اين هزينه را براي تغيير ظاهر و زيبايي اتومبيل خود صرف مي كنند .
بي توجهي نسبت به مسائل فني از سوي صاحبان اين دسته از ماشين ها ممكن است براي خودشان و ساير شهروندان دردسرهاي مالي و جاني زيادي را به همراه داشته باشد . دستكاري در سيستم يك خودرو بايد متناسب با استاندارد ها و با نظارت كارشناسان آگاه به مكانيك خودرو انجام شود. مسئله اي كه در بيشتر موارد، تنها در توجه به ظاهر زيبا و جوان پسند آن خلاصه مي شود.
براي خريد يك ماشين اسپرت شده گاه بايد قيمتي تا سه برابر توليد كارخانه آن خودرو را پرداخت كرد، بدون آنكه توجيه اقتصادي درستي داشته باشد.
تا ديروز براي قبولي دانشگاه و رتبه هاي بالا گرفتن يا براي فارغ التحصيلي در بالاترين توقع، درخواست خريد ماشين ارزان قيمتي چون رنو و گاه پرايد مي شود، اما اين روزها همان رنو حتما بايد موتور زانتيا داشته باشد، با رينگ اسپرت و اگزوز برآمده، صندلي هاي پايين رفته و چراغ هايي كه در سياهي رنگ ماشين گم مي شوند.
سيستم صدا ديگر دو باند نخواهد بود و با سيستم هاي صوتي حتما بايد طوري ارتقا يابد كه بتواند كل اتوبان كردستان را تحت پوشش موزيك هاي راديو پيام قرار دهد! به طور معمول براي رينگ و لاستيك 800 هزار تا 5 ميليون و 500 هزار تومان، تنظيم ارتفاع ماشين با تعويض كمك فنر از 150 هزار تا يك ميليون تومان، چراغ هاي جلو 80 هزار تا 350 هزار تومان، چراغ هاي عقب 100 هزار تا 400 هزار تومان، سپر عقب و جلو از 300 هزار تا 5 ميليون تومان، سقف برقي 90 هزار تا 600 هزار تومان، تعويض موتور بسته به حجم و سلامت و مدل موتور 700 هزار تا 30 ميليون تومان، كاربراتور 250 هزار تا 2 ميليون تومان، صندلي دانه اي 150 هزار تا 600 هزار تومان، فرمان اسپرت 50 هزار تا 400 هزار تومان، سردنده از 12 هزار تا 150 هزار تومان، قطعات داشبورد بسته به مدل و طرح از 100 هزار تا 150 هزار تومان، منبع اگزوز از 90 هزار تا يك ميليون تومان و سيستم صوتي از 700 هزار تا 15 ميليون تومان هزينه صرف مي شود كه براي ماشين هاي پژو 206، رنو و فيات كمترين و براي رونيز، ماكسيما، بنز و بي ام و، بيشترين هزينه ها پرداخت مي شود. البته بسياري از اقدامات فني در روند اسپرت كردن ماشين مفيد هستند، به طور مثال سقف برقي باعث مي شود تا تهويه هوا راحت تر صورت گرفته و كولر ماشين فشار زيادي به موتور وارد نكند يا تغيير سيستم اگزوز باعث خنك شدن بهتر موتور و سر سيلندر شده و همين طور مانع خروج گازهاي غير مجاز در هوا مي شود. تغيير فرمان به گونه اي كه از ضخامت  كمي برخوردار باشد هم سبب مي شود تا  بهتر در دست جا گرفته و مانع خستگي گردن و كمر در حين رانندگي شود .
البته بايد در نظر داشت كه تمامي تغييراتي كه انجام مي شود بايد بر اساس آئين نامه هاي راهنمايي و رانندگي باشد در غير اين صورت خودرو اسپرت شده، متوقف مي شود و چه بسا خسارات مالي زيادي را براي پرداخت جريمه هاي سنگين راهنمايي و رانندگي در پي داشته باشد. به طور مثال تغييرات موتور اگر باعث سرعتي بالاتر از حد تعيين شده، باشد منجر به توقيف ماشين شده و بنا به تعداد تخلفات، جريمه هاي تعيين شده راهنمايي و رانندگي صادر خواهد شد و پس از باز پس گيري خودرو از راهنمايي و رانندگي بايد در سيستم آن تغيير وضعيت اعمال شده و به حالت اول بازگردد كه اين عمل خود هزينه هاي هنگفتي نزديك به هزينه هاي اوليه اسپرت كردن را در بر خواهد داشت.

بازارچه
002043.jpg
ثبات قيمت كاغذ
قيمت كاغذ طي يك ماه و نيم گذشته ثابت باقي ماند و تجار كاغذ از بيم ضررهاي احتمالي مالي، تمايلي نسبت به واردات كاغذ از خود نشان ندادند.
در حال حاضر حواله هاي كاغذ دولتي در بازار به قيمت هر بند 17 هزار تومان توزيع مي شود و از سوي فعالان بازار كاغذ به قيمت هر بند 19 هزار تومان به فروش مي رسد.
منصور حاجي  آخونديان، رئيس اتحاديه كاغذ و مقواي تهران در گفت و گو با خبرگزاري فارس گفت: نرسيدن سفارش هاي قبلي كاغذ موجب شده تا تنها كاغذ گلاسه در بازار طي يك و نيم ماه گذشته تغيير جزئي داشته باشد.
حاجي آخونديان، قيمت كاغذ گلاسه 250 و 300 گرمي را با 150 تا 200 تومان افزايش قيمت كيلويي 1250 تومان اعلام كرد. كاغذ گلاسه موجود در بازار در واقع كل موجودي انبارهاي كاغذ كشور است.
قيمت هر بند كاغذ اندونزي 70 گرمي در حال حاضر 19 هزار تومان، سه  ورقي (60*۹۰) 16 هزار تومان، چهار و نيم ورقي (100*۷۰) 19 هزار تومان و كاغذ پارس هر بند 14 هزار تومان است.
001986.jpg
چوب لاي چرخ دوچرخه ايراني
با شروع فصل تابستان تعداد دوچرخه سواران در پارك ها، فضاهاي سبز و حتي كوچه ها و خيابان ها بيشتر مي شود و كار دوچرخه سازان و دوچرخه فروشان هم رونق بيشتري مي گيرد. البته با كمي دقت در انواع دوچرخه هاي موجود در سطح شهر در مي يابيم كه تعداد زيادي از اين دوچرخه ها از واردات خارجي هستند. در همين احوال جمشيد فتحي رشيد، رئيس اتحاديه صنف تعميركاران دوچرخه و موتورسيكلت تبريز در گفت و گو با ايلنا گفت: استان آذربايجان شرقي پس از استان خراسان رضوي پيشرفته ترين استان كشور در زمينه توليد دوچرخه است.
در اين استان يك كارخانه بزرگ آميكو وجود دارد و 15واحد ديگر در حد مونتاژ و تامين وسايل و لوازم اوليه و به اصطلاح يدكي دوچرخه و همچنين موتورسيكلت فعاليت دارند. تعداد شاغلان در اين صنف در سطح استان آذربايجان شرقي بالغ بر 3هزار نفر است و 70درصد مواد اوليه توليد دوچرخه از كارخانه هاي داخلي تامين مي شود.
باوجود اين هنوز ميزان توليد دوچرخه در ايران در مقايسه با كشورهاي در حال توسعه و جهان سوم در حد صفر است، چرا كه سرمايه گذاري و تامين زيرساخت هاي لازم در اين زمينه صورت نگرفته است. به نظر مي رسد توجه بيشتر سرمايه گذاري در توليد دوچرخه علاوه بر اشتغالزايي مي تواند از واردات بي رويه دوچرخه از تايوان، چين، اندونزي، مالزي و هند جلوگيري كند.
001959.jpg
ارتقاي آموزش هاي فني و حرفه اي
طي 8 سال گذشته 200 مركز آموزش فني وحرفه اي در كشور تاسيس شده و در نتيجه، فعاليت اين سازمان 50 درصد افزايش داشته است.
به گزارش ايرنا صمدايزدي، معاون سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور ضمن اعلام اين خبر از تاسيس 50 مركز آموزشي ديگر از سوي اين سازمان با همكاري شركت سايپا سخن گفت و بر ارتقاي كمي و كيفي آموزش هاي فني وحرفه اي از درجه جيم به الف در دوران رياست جمهوري خاتمي تاكيد كرد. سازمان فني وحرفه اي كه نقش مهمي در آموزش هاي كاربردي و فني به جوانان و جويندگان شغل دارد، در پايان سال گذشته 135 هزار دوره آموزش مهارت هاي هفتگانه رايانه را برگزار كرده است .
همچنين از آغاز سال 1383 تاكنون در 20 استان كشور حدود۷۰۰ كارگاه آموزشي حرفه آموزي بخش خصوصي تحت نظارت سازمان  آموزش فني و حرفه اي قرار گرفته است.
علاوه بر اين، سازمان فني و حرفه اي، نوسازي، تجهيز و بازسازي كارگاه هاي آموزشي در استان هاي مختلف كشور را نيز دنبال مي كند.
001992.jpg
صرفه جويي باStand by
قرار گرفتن دستگاه در حالت Stand by در فواصل طولاني بيكاري دستگاه كپي و كامپيوتر، تا ميزان 70 درصد مصرف برق را كاهش مي دهد.
به گزارش قلم سبز ايران، بر مبناي بررسي هاي اوليه، مصرف يك دستگاه كامپيوتر در حالت
Stand by (آماده باش)، 70 درصد كمتر از حالت فعال، انرژي مصرف مي كند. اگر فاصله زماني استفاده نكردن از وسايلي چون دستگاه كپي و كامپيوتر طولاني است، بهتر است دستگاه را خاموش كرد، اما اگر فاصله زماني استفاده مجدد كوتاه است با قرار دادن دستگاه در حالت آماده باش مي توان از مصرف انرژي كاست.
در اين گزارش آمده است كه محافظ صفحه نمايش (Screen Saver) تاثيري در صرفه جويي مصرف برق كامپيوتر نمي گذارد.

دريچه
صرفه جويي راهي براي رهايي از كمبود انرژي
منابع انرژي در دنياي امروز از چنان اهميتي برخوردار شده است كه رقابت بر سر تصاحب آن، بشر متمدن  امروز را همچون انسان هاي اوليه به جان يكديگر انداخته است. اين مرافعه تا جايي پيش رفته كه سرچشمه اكثر مشكلات و جنگ هاي جهان امروز به دليل دستيابي به منابع اوليه انرژي شده است. اين موضوع، دولت هاي جهان را به فكر واداشته تا راه هاي دستيابي به منابع اوليه انرژي و استفاده مناسب از انرژي هاي به دست آمده را كشف كنند. با توجه به محدود بودن منابع طبيعي انرژي و هزينه هاي لازم براي تبديل منابع اوليه به انرژي هاي مورد نياز بشر، يكي از بهترين راه ها، صرفه جويي در مصرف منابع و انرژي هاي مورد نياز بشري است.
ايران نيز از اين قضيه مستثني نيست و به همين دليل تصميم گيري درباره مسائل مختلف انرژي كه سرزمين و خاك حاصلخيز ايران منبع سرشار و عظيم آن را در اختيار دارد از جمله دغدغه هاي مسئولان است. كارگروه مركب از نمايندگان وزارتخانه هاي نفت، نيرو، صنايع و معادن، مسكن و شهرسازي، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و موسسات استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، براي بررسي توجيه فني اقتصادي و اجرايي پروژه هاي پيشنهادي و اعلام نظر در مورد اعطاي كمك بلاعوض يا پرداخت يارانه سود تسهيلات يا وجوه اداره شده تشكيل شد. بهينه سازي مصرف انرژي، بهبود كارايي انرژي، كاهش مقدار شدت انرژي،  ميزان پرداخت ها و زمانبندي اجراي پروژه هايي كه به كاهش مصرف انرژي منتهي مي شود، از جمله هدف هاي اين گروه است. با توجه به شرايط كنوني حاكم بر جوامع بين المللي راهكارهاي كاهش مصرف انرژي مي تواند همچون كيمياي سعادت در زندگي شهري باشد. فعاليت هاي مختلف از جمله ايجاد سيستم حمل و نقل ريلي، توسعه حمل و نقل توسط راه آهن و حمايت از بخش خصوصي از جمله وظايف كلان مسئولان شهري است، اما بخش دوم اين وظايف كه حمايت از آن برعهده بخش ها و ارگان هاي مختلف دولتي است، تنها با ياري خانواده هاي شهري انجام پذير است. استفاده از وسايل و لوازمي كه در مصرف انرژي صرفه جويي مي كند، از جمله لامپ هاي كم مصرف ، لوازم خانگي كم مصرف با راندمان بالا،
گاز سوزكردن خودروهاي شهري و تعمير خودروهاي سواري و سنگين مي تواند از راه   هاي كاهش مصرف انرژي باشد كه خانواده ها به شكلي مستقيم در آن دخيل هستند.مسئولان مي توانند با كارهايي چون ايجاد شركت هاي توليدي وتسهيلات براي بخش خصوصي، درنظارت بر كالاهاي وارداتي و نظارت بر دستگاه هاي اجرايي اعمال نفوذ كنند. در صورت چنين حركت هايي مي توان اميدوار بود كه در آينده ميزان انرژي مصرفي كاهش يابد، از منابع انرژي كمتر استفاده شود يا انرژي براي استفاده آيندگان دست نخورده باقي بماند.

دخل و خرج
آرمانشهر
جهانشهر
خبرسازان
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |