چهارشنبه ۲۹ تير ۱۳۸۴
رسانه و پژوهش
001347.jpg
اشاره: در طول اين سال ها تحقيقات در زمينه رسانه هاي شنيداري- ديداري از سوي كارشناسان ارتباطات مهجور مانده است، اخيرا پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ميزگردي را با حضور كارشناسان ارشد ارتباطات همچون دكتر محسنيان راد، دكتر علي مرتضوي، دكتر سميعي، احمد ميرعابديني، دكتر رضوي زاده و سيد جمال الدين اكبرزاده برگزار كرد كه در آن يافته هاي پژوهشي ايشان براي علاقمندان و كارشناسان اين حوزه ارائه شد. خلاصه اي از نتايج اين يافته هاي علمي را براي علاقمندان صفحه رسانه گردآوري كرده ايم كه در پي مِي آيد:
دكتر مهدي محسنيان راد، استاد ارتباطات دانشگاههاي تهران معتقد است، با توجه به تحولات پيش روي عرصه ارتباطات طي ۱۰ سال آينده صدا و سيما وارد عرصه جديدي خواهد شد.
اين استاد دانشگاه در ادامه، پژوهش درباره صدا و سيما را مشكل دانست و افزود: تحقيقات در خصوص اين رسانه به جهت رويت ناپذيري تاكنون بسيار اندك بوده است. بايد زمينه انجام تحقيقات پژوهشي توسط محققين را در اين خصوص فراهم كرد.
كمتر از نيم درصد
در ميزگرد پژوهشي رسانه هاي ديداري _ شنيداري «احمد ميرعابديني» گفت: مخاطبان امروز صدا و سيما حتي آنها كه فقط در ايران زندگي مي كنند نه صرفا شنوندگان و بينندگان ايراني، بلكه شنوندگان و بينندگان جهاني هستند، برهمين اساس راديو و تلويزيون در ايران در برابر امواج نوين «انفجار انتظارها» قرار مي گيرد و در نتيجه خود را تحت اين فشار فزاينده مي بيند كه به شتاب دگرگونيهاي خود سرعت بيشتري دهد.اين پژوهشگر سپس به بيان تاريخچه فعاليت راديو و تلويزيون پرداخت و افزود: راديو در هفت دهه گذشته (۶۶ سال) و تلويزيون (۳۸) سال پيش، از سازمان بسيار ساده اي كه زير مجموعه اي از سازمانهاي ديگر بودند به سازمان و نهادي پيچيده و با وسعت و حجمي حيرت انگيز تبديل شده و در اين سالها نيز رشد چشمگيري داشته است.وي گفت كه براي بررسي چشم انداز راديو و تلويزيون يك گروه ۳۰ نفره از جامعه پيامگيران صاحبنظران حوزه ارتباطات و رسانه انتخاب شده اند.
ميرعابديني با تاكيد بر اينكه صدا و سيما در هشت سال اخير به ارايه گزارشهاي بسيار دقيق و شفاف پرداخته، گفت: امروزه راديو و تلويزيون بسيار متفاوت از گذشته عمل مي كند. وي از صدا و سيما به عنوان عامل قدرت ياد كرد و افزود: كه اين رسانه به سبب پاسخگويي به نيازهاي توليد، خبر و... به يك امر حياتي تبديل شده است. اين پژوهشگر سپس به مقايسه جايگاه راديو تلويزيون در گذشته و حال پرداخت و اظهار نمود: راديو و تلويزيون در اين سالها نقش هاي متعدد آموزشي، ارشادي، اطلاعاتي، تفريحي، سرگرمي و تربيتي را ايفا كرده است.
اين پژوهشگر همچنين در ادامه يادآور شد: رسانه ها در دهه نوسازي يا سازندگي سعي كردند به خود و توليد سامان دهند و تعامل با ساير رسانه ها را نظم دادند.به گفته وي شبكه هاي جديد با پيدايش و رقباي بيرون از مرزها مطرح شد و بر همين اساس از سال ۷۲ به بعد شبكه هاي جديد فعال شدند.اين پژوهشگر توجه به مخاطب را يكي از تحولات اين دوران دانست و گفت: اگر اعتماد مخاطب از رسانه كاسته مي شد زيانهاي اساسي متوجه جامعه مي گرديد.وي با اشاره بر اينكه تعامل انديشه ها به معناي برون مرزي تا حدي شكل گرفته، اظهار داشت: تا ده سال پيش چندان اين اقدامات ملموس نبود اما در طي اين سالها صدا و سيما مسائل را جدي تر گرفت.
جهان بيني مخاطبان
دكتر سيد نورالدين رضوي زاده با ارائه پژوهشي با عنوان «تأثير مصرف رسانه ها بر سبك زندگي ساكنان تهران» تصريح كرد: براساس يك نظريه ارتباطي كه كشور ما نيز بي تأثير از آن نيست، تلويزيون يك وسيله قدرتمند فرهنگي است كه بر تفكر بينندگان تأثير بسيار مي گذارد.
اين پژوهشگر با بيان اينكه استفاده از رسانه در غرب براساس تنوع رسانه اي است، افزود: در حالي كه در يك نظام خاص رسانه اي، بيننده با تماشاي زياد و عادت گونه انواع برنامه ها با سبك ها و الگوهاي مشترك به مخاطبي گريز ناپذير تبديل مي شود.وي موضوع اصلي تحقيق خود را تأثير رسانه بر سبك زندگي دانست و گفت: سبك زندگي رفتاري در زندگي روزمره است كه فرد را از ديگري و يا يك گروه را از گروه ديگر متمايز مي كند.رضوي زاده در ادامه بحث از مصرف رسانه اي، از رسانه هاي مختلف به عنوان محورهاي مورد توجه در پژوهش خود نام برد و يادآور شد: در ارتباط با رسانه ها همواره اين پرسش اصلي مطرح بوده كه رسانه ها با مردم چه مي كنند و در برخي از نظريه ها به اين پرسش تبديل شده كه مخاطبان با رسانه ها چگونه برخورد مي كنند.رضوي زاده با اشاره بر تأثير انواع رسانه (تلويزيون، ويدئو، ماهواره، راديو، كتاب و...) بر شيوه زندگي مردم تصريح كرد: در سالهاي اخير و بدنبال پيشرفتهاي ارتباطي شاهد افزايش قدرت انتخاب مخاطبان بوده ايم.
اين پژوهشگر گفت كه در پژوهش خود از طريق نمونه گيري و مصاحبه در ميان هزار تن از سنين ۱۵ تا ۶۵ سال مقيم در بيست و دو گانه شهر تهران تلاش كرده تا تأثير ميزان مصرف رسانه بر سبك زندگي مردم تهران را مورد بررسي قرار دهد.
رضوي زاده كه تاكنون بخش عمده پژوهش خود را انجام داده، به تشريح برخي از داده هاي آماري پژوهش خود پرداخت.
وي گفت: براساس اين يافته ها ۲/۹۰ درصد مردم تهران به تماشاي تلويزيون مي پردازند و ۸/۹ درصد از تلويزيون استفاده نمي كنند.وي تصريح كرد كه ۶/۷۷ درصد از مجموع پاسخ دهندگان اعلام كردند كه ماهواره تماشا نمي كنند و تنها ۴/۲۲ از تماشاي ماهواره خبر دادند.
براساس همان پژوهش ۵۲ درصد مردم ويدئو استفاده مي كنند و ۴۸ درصد ديگر استفاده نمي كنند، ۸۰ درصد مردم اعلام كردند كه به سينما نمي روند و تنها ۹/۱۹ درصد از رفتن به سينما خبر دادند.از مجموع پاسخ دهندگان ۸/۶۰ درصد به راديو گوش مي دهند و ۲/۳۹ درصد از راديو استفاده نمي كنند.
يافته هاي آماري نشان مي دهد كه ۶۸ درصد پاسخ دهندگان از مطالعه مطبوعات در قالب مجله يا روزنامه خبر دادند و ۳۲ درصد اعلام كردند كه هيچ نشريه يا كتاب، روزنامه و يا مجله اي را مطالعه نمي كنند.
رضوي زاده با بيان اينكه ۴/۵۹ درصد پاسخگويان اعلام كردند كه كتاب مطالعه مي كنند و ۶/۴۰ درصد نيز اظهار داشتند كه اهل مطالعه نيستند، افزود: ۸/۲۸ درصد از استفاده كامپيوتر خبر دادند و بقيه يعني ۸/۶۱ درصد گفتند كه از كامپيوتر استفاده نمي كند.وي در ادامه در خصوص رابطه مصرف رسانه اي با تمايلات افراد در سبك زندگي گفت: مصرف انواع غذا، خودآرايي و مديريت بدن در اين بخش مورد توجه قرار گرفته است.رضوي زاده در ادامه تصريح كرد: سبك مصرف رسانه اي مي تواند پاسخگوي اين پرسش باشد كه مردم با رسانه ها چگونه برخورد مي كنند.
تلويزيون تعاملي
«سيدجمال الدين اكبرزاده» در اين ميزگرد تخصصي، با ارائه پژوهشي با عنوان «چشم انداز تحولات راديو و تلويزيون در ايران: تلويزيون تعاملي و شبكه هاي تعاملي صدا و سيما» اظهار داشت: رسانه تعاملي رسانه اي است كه با درگير كردن بيننده به عنوان منبع ورودي براي مشخص كردن محتوا و مدت استمرار آن اجازه فردي شدن اجزاي برنامه را مي دهد.
اين پژوهشگر با اشاره بر اينكه با بهره مندي از سيستم تلويزيون ديجيتال مي توان از وجود تلويزيوني تعاملي برخوردارد شد، كيفيت و شفافيت تصوير، كيفيت و امكانات برتر صدا، افزايش تعداد كانالهاي تلويزيوني، سهولت و سرعت بيشتر در ساخت و توزيع و امكان تركيب تلويزيون با رسانه هاي ديجيتال ديگر مانند اينترنت و برقراري كانال برگشتي را از مزاياي تلويزيون ديجيتال برشمرد.
به گفته وي فضاي ديجيتال در تلويزيون امكان تعدد كانالهاي بيشتر را فراهم مي كند و همچنين امكان توليد محتوا به لحاظ فني را راحت تر، ارزانتر و سريعتر ممكن مي كند.
اين پژوهشگر در ادامه به بيان مشكلات و مسائل اجتماعي و فرهنگي فراروي ايجاد شبكه تعاملي گفت: جهاني بودن از خصيصه هاي تلويزيوني تعاملي است، در حالي كه تلويزيون سنتي در بسياري از روندهاي اقتصادي و اجتماعي جهاني بودن دور بوده با مشكلات زيادي در اين زمينه مواجه مي شود.
اكبرزاده همچنين افزود: موتور محركه توسعه شبكه هاي متعامل سودي است كه از طريق توجه به سليقه مخاطب (مشترك) به دست مي آيد .
وي با تاكيد بر اينكه مردم ما هنوز با تكنولوژي هاي جديد در حوزه ارتباطات انس نگرفته اند، تصريح كرد: مردم ما در سبد هزينه هاي خود سهم قابل توجهي را به مصرف محصولات فرهنگي اختصاص نمي دهند.
اكبرزاده با اشاره بر اينكه راه اندازي شبكه تعاملي از عهده يك سازمان صرف خارج است گفت: هيچ طرح جامع و كاملي براي اين كار وجود ندارد.
اين پژوهشگر معتقد است كه راه اندازي شبكه هاي متعامل صدا و تصوير محتاج يك طرح جامع است كه نهادهاي دولتي خصوصي و عمومي بايد در آن مشاركت كنند.به گفته وي صدا و سيما، با مشاركت وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزارت آموزش و پرورش، وزارت آموزش عالي، شركتهاي خصوصي، سازمانهاي عمومي و غيردولتي مي توان نسبت به ايجاد تلويزيون تعاملي اقدام كرد.
وي ارائه سرويس كامل تصويري به صورت ۲۴ ساعته و در طول يك هفته كامل، امكان شركت در مسابقات تلويزيوني به صورت منفرد از منزل، بازي از طريق تلويزيون، انتخاب آگهي بازرگاني تعاملي (دلخواه)، توانايي سفارش خريد، تماشاي ويدئوي درخواستي، راهنماي الكترونيك برنامه، دسترسي به اينترنت و راي گيري را نمونه هايي از برنامه ها و خدمات تلويزيون تعاملي دانست.وي با اشاره بر اينكه تاريخچه تلويزيون تعاملي به سال ۱۹۵۳ ميلادي برمي گردد، به مقايسه تلويزيون تعاملي با سنتي پرداخت و گفت: در حالي كه تلويزيون تعاملي بيننده فعال دارد اما بيننده تلويزيون سنتي غيرفعال است.
اين پژوهشگر تصريح كرد: محتواي موجود در ارشاد و صدا سيما به صورت آنالوگ است كه براي تلويزيون تعاملي بايد به ديجيتال تبديل شوند.به گفته اكبرزاده، توليد برنامه ها و سرويسهاي تعاملي محتاج نرم افزار و سخت افزارهاي مخصوص به خود است كه هنوز موجود نيست.
مهدي شهري

ذهنيت مثبت
001350.jpg
سمانه بامشاد
امروزه تمامي رسانه هاي شنيداري و ديداري تلاش مي كنند تا در زمينه ذهنيت مخاطبان بازخوردهاي مناسبي را دريافت كنند، تلاش براي تغيير ذهنيت منفي نسبت به يك موضوع يا كالا از جمله كاركردهاي مثبت روابط عمومي هاست، بنابراين سامانه اي در حوزه روابط عمومي موفق است كه آمار مخاطبان با ذهنيت مثبت خود را بالاتر ببرد.
در زمينه تأثير مثبت و منفي بر ذهنيت مخاطبان، گفت وگويي را با دكتر يحيي كما ل پور رئيس گروه ارتباطات دانشگاه پردوي آمريكا انجام داده ايم كه مي خوانيد.

* آيا رسانه هاي ديجيتالي باعث رشد كشور مي شود؟
- رسانه هاي ديجيتالي ابزار هستند لذا تكنولوژي و ابزارها نمي توانند ما را به سوي سعادت و پيشرفت سوق دهند. مهم اين است كه از اين ابزار چگونه استفاده مي شود و چه كسي از آنها استفاده مي كند و با چه هدفي؟
از نظر وبلاگ ها ايران در رده دوم جهاني است، از اين رو ايران بيشترين تعداد وبلاگها را در جهان دارا است، وبلاگ نويسي كاري مثبت است چون وبلاگها فرهنگ گفت وگو را در جامعه نهادينه مي كنند.
از مشكلات اساسي موجود در كشور تقابل سنت و مدرنيته است، بنابراين ما در حال گذار از اين مرحله هستيم. براي اين كه به سوي ترقي و پيشرفت برويم بايد ابتدا از خودمان شروع كنيم و ضعفهاي خودمان را شناسايي كنيم و بنابراين راه حلي براي آن پيدا كنيم. اين وظيفه شما، من و فرد فرد ماست. به طوري كه مي گويند قطره قطره جمع گردد وانگهي دريا شود.
* روابط عمومي ها چه نقشي مي توانند در اين زمينه داشته باشند؟
- روابط عمومي ها مي توانند نقش بسيار حساسي داشته باشند و به فرهنگسازي در زمينه گسترش رسانه هاي ديجيتالي كمك كنند.
با اين حال هنوز روابط عمومي ها در كشور ما جاي خودشان را پيدا نكرده اند، بنابراين نهادهاي مختلف بايد بتوانند در سازندگي كشور مؤثر باشند، مشكلات فرهنگي از جمله معضلات كشور ماست.
* شما چه راهكاري براي مشكلات فرهنگي ايران پيشنهاد مي كنيد؟
- براي حل مشكلات فرهنگي ابتدا بايد اين مشكلات را شناسايي كرد و براي اين منظور نيازمند تشكيل گردهمايي هايي از گروههاي مختلف هستيم تا در آن مشاركت كنند، اين گروه ها مي توانند متشكل از مردم، دانشجويان و همه در سطح كشور باشند لذا ليستي از مشكلات را تهيه كرده و سپس براساس آن هدفهاي خودمان را مشخص كنيم. بنابراين در دنيا هيچ چيزي به طور اتفاقي بخصوص در كشورهاي پيشرفته انجام نمي شود، همه چيز برنامه ريزي و هدفمند است.از ديگر مشكلات كشور ما مشكل تحقيقات و پژوهش است، به طوري كه محققين با مشكلاتي مانند عدم اعتماد مخاطبين به جواب هاي صادقانه در پرسشنامه مواجه مي شوند و مسائلي چون مفهوم صف كه مفهومي در اين موارد ندارد. نظم و انضباط مي تواند كمك كند هم به مخاطبين و مشتريان و هم كارمندان به مردم مي رسند. اگر نظم و انضباط باشد لذا روابط عمومي ها درا ين باره مي توانند مؤثر باشند.
* آينده روابط عمومي در ايران را چگونه مي بينيد؟
- من به آينده روابط عمومي ها در ايران خوش بين هستم و اميدوارم كه روابط عمومي ها در ايران موفق شوند.
شناخت واقعي از كاركرد روابط عمومي ها كار مهمي است. گروهي فكر مي كنند كه روابط عمومي اغلب كاركرد تبليغاتي دارند، روابط عمومي،  بازاريابي و تبليغات سه مرحله هماهنگ از يك روند هستند آنها با هم كار مي كنند، ولي هيچ يك بدون ديگري نمي توانند كار كنند.
روابط عمومي ها تكيه اش بر روي يك شركت است، وقتي شركت وجهه خوبي دارد و ذهنيت خوبي را در بين مخاطبان ايجاد كرده باشد، مسلماً روي كالاي توليدي اثر مي گذارد،شركتهاي فراملي كه ذهنيت مثبتي را در مخاطبان به وجود آورده است، به همين سادگي اين روند را طي نكرده اند بلكه روابط عمومي بسيار قوي پشت اين مسئله است. پس ذهنيت است كه مهم است.

سايه روشن رسانه
001341.jpg
هواي تازه
كتاب «هواي تازه» نوشته دكتر علي لاريجاني نوعي خاطره نگاري از مجموعه فعاليت ها، رخدادهاي فرهنگي و سياسي در حوزه مديريت رسانه ملي است. او كه در طول دو دوره ۵ ساله، رياست سازمان صدا و سيما با مجموعه اي از تحولات سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي جامعه دمخور بوده است توانسته است با طرح نگاه هاي مستقل خود در ميان رويدادهاي روزانه، وضعيت جامعه را به تصوير بكشد.
جلد اول اين كتاب توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامي در سال ۸۴ با شمارگان ۵۰ هزار نسخه با قيمت ۵۰۰ تومان به چاپ رسيده است، در اين كتاب ۴۰۰ صفحه اي (جلد اول) نويسنده توانسته است مجموعه حوادث روزانه را از ۱۵ دي ماه سال ۷۳ در زمان تصدي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تا ۲۴ دي ماه سال ۷۳ دوره اول رياست صدا و سيما مو به مو تشريح كند.
خلاصه نويسي مطالب و روان نويسي رويدادها، برجسته كردن سوژه هاي فرهنگي و نه مطالب سياسي، اقتصادي و اجتماعي از جمله ويژگي اين كتاب در قطع پالتويي است، هرچند كه تهيه كتاب پالتويي در اين حجم براي علاقه منداني كه مي خواهند آن را مطالعه كنند كمي دشوار است. بهتر بود كه قطع كتاب در شكل وزيري چاپ مي شد، چون بعيد است پالتويي با اين جيب حجيم براي علاقه مندان به كتابهاي خاطره نويسي وجود داشته باشد!
ناشر اين كتاب پالتويي در مقدمه كتاب آورده است: روزنامه جام جم از دكتر علي لاريجاني درخواست نمود تا خاطرات دوران مسئوليت ۱۰ ساله خود در سازمان صدا و سيما را در اختيار روزنامه قرار دهند تا به مرور منتشر گردد. چاپ اين خاطرات به صورت پاورقي روزانه از اواسط سال ۸۳ شروع شد كه با شروع فعاليت هاي تبليغاتي نامزدهاي دوره نهم رياست جمهوري و در جهت تأكيد ايشان براي جلوگيري از شائبه استفاده از امكانات دولتي، متوقف گرديد.
نقد منصفانه و در عين حال سعه صدر نويسنده خاطرات كه خود، مدير فرهنگي بزرگترين رسانه ملي كشور بوده از منظري قابل ملاحظه است. گفتني است كه در بخشي از خاطرات وي در ۸ شهريور سال ۱۳۷۳ به نقد كاريكاتور روزنامه همشهري در مورد صعود دكتر لاريجاني به قله دماوند اشاره شده است. ظاهراً افشين سبوكي كاريكاتوريست روزنامه همشهري، وي را در حال نصب فرستنده در قله دماوند به تصوير كشيده است!
با تمامي نقدهاي مثبت و منفي در مورد كاركرد دكتر علي لاريجاني در طول يك دهه بر سازمان صدا و سيما، بايد منصفانه پذيرفت كه توسعه كمي و كيفي اين رسانه ملي در طول اين سال ها با تلاش مستمر او و مديران سخت كوشش به اين مرحله از ارتقا و بالندگي رسيده است.
001344.jpg
به فكر شما هستيم
هر ساله با فرا رسيدن فصل تابستان و آغاز تعطيلات مدارس بر تعداد مخاطبان كودك و نوجوان رسانه ملي افزوده مي شود. اين كثرت مخاطب كه همواره با انديشيدن تمهيداتي از سوي مسئولان تلويزيون روبه روست، امسال نيز در برنامه هاي گروه كودك و نوجوان شبكه هاي اول، دوم و تهران ديده مي شود. گروه كودك و نوجوان شبكه اول سيما با شعار «ديديد ما به فكر شما هستيم» تابستان امسال نيز در نظر دارد هر روز يك كارتون را كه تا كنون مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است،  بر روي آنتن ببرد.
سيماي نوجوان شبكه اول سيما، در روزهاي يكشنبه ايام تابستان كارتون «دور دنيا در هشتاد روز» را پخش مي كند. شخصيت اصلي اين كارتون شيري است كه قصد دارد به همراه خدمه اش دور دنيا را در هشتاد روز طي كند.
كارتون «ماجراجوي كوچك» روزهاي شنبه از برنامه «سيماي نوجوان و تماشا» شبكه اول سيما پخش مي شود شخصيت اصلي اين كارتون همان «تن تن» معروف است كه پس از گذشت سال ها همچنان در ذهن ها باقي مانده است.
گروه كودك و نوجوان شبكه اول سيما، روزهاي چهارشنبه كارتون «روياي سبز» را به سمع و نظر مخاطبان خود مي رساند. مجموعه داستاني «خاله كوكب و غنچه» به تهيه كنندگي پروين شمشكي روزهاي سه شنبه از سيماي نوجوان پخش مي شود.
همچنين كودكان و نوجوانان عصر سه شنبه ها و صبح چهارشنبه ها نيز در ايام تابستان مي توانند شاهد كارتون «فوتباليست ها» باشند. مجموعه تلويزيوني «كبوتر دات كام» كاري از خانه فرهنگ نيم رخ است كه با هدف تشكيل يك زنجيره هدفمند خبري از جنس نوجوان امروز، تمام روزهاي هفته به جز سه شنبه ها و چهارشنبه ها از شبكه اول سيما پخش مي شود.
چابك، صبح آمد
ويژه برنامه اي كودك با اجراي زيبا بن ماران و عروسكي به نام «چابك» از روزهاي گذشته در برنامه  «صبح آمد» شبكه  سوم سيما آغاز شده است.
به گفته مدير گروه اجتماعي شبكه سوم سيما، تهييج و ترغيب كودكان به ورزش از اهداف بخش مربوط به كودكان در برنامه «صبح آمد» است، با توجه به تحقيقاتي كه انجام شده كودكان ما دچار تنبلي و فقر حركتي هستند كه خطر بيماري هاي مختلف اين نسل را تهديد مي كند. وي افزود: در بخش ورزشي مربوط به كودكان از عروسك هم كمك گرفته شده تا جذابيت برنامه افزايش پيدا كند و كودكان بخش ورزشي را دنبال كنند.
سه مجموعه شبكه اول
مجموعه تلويزيوني «خورشيد بر فراز كوهها مي درخشد» در گروه فيلم و سريال شبكه اول سيما ساخته مي شود.
به گفته مهدي فرجي، مدير گروه فيلم و سريال شبكه اول سيما، تصويربرداري اين سريال كه نام ديگر آن «نسيم وصل» است، از نيمه گذشته است و در صورتي كه ساخت بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده، پيش برود، اين سريال مهر ماه از تلويزيون پخش خواهد شد.
به گفته  فرجي مجموعه تلويزيوني «خورشيد برفراز كوهها مي درخشد» به روابط نيروي كار و كارفرما مي پردازد و توليد علم و نهضت نرم افزاري و برخي موانعي كه بر سر راه توليد در كشور وجود دارد از جمله موضوعاتي است كه در اين مجموعه تلويزيوني مورد بحث قرار خواهد گرفت. بنابراين گزارش مجموعه تلويزيوني «خورشيد بر فراز كوهها مي درخشد» به كارگرداني محسن شهابي و نويسندگي تيرداد سخايي در قالب ۱۶ قسمت توليد مي شود. مدير گروه فيلم و سريال شبكه اول سيما، همچنين از شروع توليد مجموعه تلويزيوني «پايان  نمايش» به كارگرداني و نويسندگي بهمن زرين پور و تهيه كنندگي رضا انصاريان خبر داد.
مدير گروه فيلم و سريال در خصوص مجموعه تلويزيوني «مرده  متحرك» اظهار كرد: اين مجموعه به كارگرداني رضا كريمي و نويسندگي سعيد رحماني، ويژه ماه مبارك رمضان تهيه مي شود و به زودي كليد خواهد خورد.

سينما
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |