يكشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۴
گفت وگو با بهترين مربي شهرستاني ليگ چهارم
فوتبال اِسلوموشِن
001491.jpg
رسول كربكندي فصل گذشته موفق شد تيم ذوب آهن را تا آستانه قهرماني در ليگ برتر پيش ببرد و به زعم خود او اگر بازيكنان تيمش از اعتماد به نفس لازم برخوردار بودند، اين مهم دور از دسترس نبود. مربي سابق تيم هاي دخانيات، برق، ذوب آهن، سپاهان اصفهان، امروز به عنوان بهترين مربي شهرستاني در فوتبال ما مطرح است و عملكرد خوب وي در تيم ذوب آهن به گونه اي بود كه مسئولان باشگاه اصفهاني چند روز قبل طي مراسمي، قرارداد او را تمديد كردند. كربكندي كه يكي از اعضاي تيم ملي كشورمان در نخستين دوره حضور در مسابقات جام جهاني بود، امروز در كسوت مربيگري، به افق هاي روشن چشم دارد. وي در مصاحبه با همشهري از گذشته، حال و آينده به تفصيل سخن گفته است .اين مصاحبه را با هم از نظر مي گذرانيم.
* ذوب آهن در فصل گذشته عملكرد قابل قبولي داشت تا آنجا كه حتي يكي از مدعيان جدي كسب عنوان قهرماني به شمار مي رفت. شما دلايل اين موفقيت را در چه مي بينيد؟
- تيم ذوب آهن فصل گذشته اگرچه دو هفته اول رقابت ها را با شكست پشت سر گذاشت، اما در ادامه با برنامه ريزي و مديريت منسجم توانست شكست مقابل ابومسلم و سايپا را در هفته اول و دوم با پيروزي مقابل فولاد، برق شيراز و پيكان در هفته هاي بعد جبران كند. دو شكست ما هم به دليل اين بود كه بلافاصله پس از بازگشت از اردوي تركيه، درگير رقابت ها شديم. البته من اردوي خارج از كشور را يكي از عوامل اصلي كسب موفقيت تيممان برمي شمرم. در تركيه ما بازي هاي تداركاتي خوبي انجام و توان تيم را ارتقاء داديم. دليل ديگري كه به نظر من از اهميت فوق العاده اي برخوردار است، به گريز از حاشيه ها و تمرينات منظم برمي گردد. در تيم ذوب آهن، هر كس به كار خودش مشغول بود و هماهنگي خوبي بين مديرعامل، كادر فني و بازيكنان وجود داشت. صميميت موجود سبب شد نتايج خوبي كسب كنيم و حتي قهرماني هم دور از دسترس تيم ما نبود.
* تفاوت اصلي ذوب آهن فصل گذشته با ديگر فصول در چه بود؟
- ذوب آهن از آن تيم هايي نيست كه به دنبال ستاره هاي بزرگ بگردد بلكه با بازيكنان جوان و جوياي نام تيم خود را مي بندد. ما در رقابت هاي امسال، بازيكنان با انگيزه اي داشتيم و البته سبك و سياق بازي ما هم نسبت به فصول گذشته تفاوت عمده اي داشت. ذوب آهن در رقابت هاي امسال بازي هجومي را در دستور كار داشت حال آن كه فصل هاي پيش تر، به بازي تدافعي تمايل داشت. پختگي خط دفاعي ما هم يكي ديگر از تفاوت هاي عمده با فصول گذشته به حساب مي آمد. به جرأت مي توانم بگويم تيم ما اگر به خود باوري رسيده بود، قهرماني دور از دسترس نبود. تيمي  كه بتواند دو بار فولاد، دو بار استقلال تهران و يك بار پرسپوليس را شكست دهد، حتماً از قابليت قهرماني برخوردار است. موضوع ديگري كه لازم است به آن اشاره كنم اين است كه تيم ما فصل گذشته در بسياري از رقابت ها با گلزني مدافعان خود به پيروزي رسيد كه اين هم يكي ديگر از تفاوت  ما با سال هاي گذشته بود.
* تيم ذوب آهن در آخرين بازي نيم فصل كه مقابل پرسپوليس در تهران انجام داد، به قصد ارايه يك بازي تدافعي گام به ميدان گذاشت اما درست در آخرين دقيقه بازي، گل خورد و شما پس از آن بازي اعتراف كرديد كه در اتخاذ شيوه بازي دچار اشتباه شديد. آيا ذوب آهن از آغاز نيم فصل دوم دچار يك دگرديسي نشد؟
- فرق شما كارشناسان و مردم با ما مربيان اين است كه بعد از اتفاق، اظهار نظر مي كنيد، اما ما بايد قبل از اتفاق، نظر خود را ارايه كنيم. همين پرسپوليس كه شما به آن اشاره كرديد در بازي مقابل فولاد خوزستان در تهران شكست خورد، اما بيشتر از ۱۰ موقعيت گل داشت، اما ما در بازي مقابل اين تيم، همه راه ها را بسته بوديم. ضمن اين كه من به صراحت نگفتم كه تيم ما در اتخاذ شيوه بازي دچار اشتباه شد چرا كه ما اصلا بنا نداشتيم در آن بازي به طور مطلق دفاع كنيم. اما فشار بازي، فشار تماشاگر و مواردي از اين دست باعث شد كه ما به عقب رانده شويم. اما در همان بازي، چندين موقعيت گل داشتيم كه از روي ضد حمله حاصل شد. پرسپوليس با هوش بود كه گل محمدي و مهدوي را در خط دفاعي گمارده بود و نمي گذاشت كه آنها دفاع تيم را رها كنند. آيا با خودتان فكر كرده ايد چرا كاظميان كه يكي از آماده ترين بازيكنان پرسپوليس است در آن ديدار حتي يك موقعيت گل هم نداشت؟ ما هميشه به بازيكنان مي گوييم كه بازي هاي تهران را به عنوان نمايشگاهي خوب جهت ارايه توانايي هايشان در نظر بگيرند چرا كه پوشش رسانه اي مناسبي از ديدارهاي پرسپوليس و استقلال به عمل مي آيد. ما در بازي مقابل پرسپوليس روي حادثه گل خورديم وگرنه بايد با دست پر از تهران به اصفهان مي رفتيم. بازيكنان ما فكر كردند بازي تمام شده و در يك لحظه تمركز خود را از دست دادند تا در كمال ناباوري، آن بازي پاياپاي را بازنده شويم. پرسپوليس مقابل هيچ تيمي بدون موقعيت نبود اما در آن بازي، استراتژي اين تيم به بن بست رسيده بود كه به يكباره، بي تجربگي بازيكنان ما از تساوي، شكست ساخت.
* بهترين و بدترين بازي ذوب آهن در فصل گذشته مقابل چه تيم هايي بود؟
- بازي با استقلال تهران در تهران، بهترين بازي ذوب آهن بود. ما در آن بازي به خوبي مي دانستيم استقلال چه طرح و برنامه هايي دارد و چگونه تيم ما را تحت فشار قرار مي دهد. بازي با فولاد در اصفهان هم جزو بازي هاي خوب ذو ب آهن بود. در آن بازي مي توانستيم حتي با ۶ گل برنده شويم. اگر درخشش ميرزاپور نبود شايد يك نتيجه تاريخي ثبت مي شد. در بازي مقابل تيم هاي سپاهان و پيكان هم عملكرد خوبي نداشتيم هر چند كه هر دو بازي را برديم. من از آن گروه مربياني هستم كه به بازي زيبا اهميت مي دهم. شايد باور كردنش سخت باشد، اما حاضرم تيم تحت رهبري ام خوب بازي كند و ببازد اما با بازي بد پيروز نشود.
* در لحظاتي كه از تيم استقلال در تهران پيش بوديد چه احساسي داشتيد؟ به ويژه اين كه استقلال سابقه تغيير نتيجه را در دقايق پاياني ديدارهاي قبلي اش داشت؟
- يك موضوع كه بسيار مرا آزار مي داد اين بود كه تيم استقلال در هفته هاي قبل توانسته بود در دقايق پاياني، بازي هاي دو بر صفر باخته را با پيروزي پشت سر بگذارد. در لحظاتي كه ذوب آهن با حساب دو بر صفر از استقلال جلو بود مدام با خود مي گفتم مبادا يك گل دريافت كنيم و اين موضوع مصادف شود با افت روحي بچه ها. اما وقتي گل سوم را به ثمر رسانديم، ديگر خيالم راحت شد كه تيم ما ۴ گل دريافت نمي كند و در نتيجه بازنده نمي شويم. ضمن اين كه بازي مقابل تيم هاي استقلال و پرسپوليس در تهران با توجه به انبوه تماشاگران، همواره كار دشواري است. ما به قصد برد مقابل استقلال به تهران آمده بوديم و در نهايت به خواسته مان رسيديم. باور كنيد من هيچ وقت چنين آرامش خاطري نداشتم و اين پيروزي يكي از شاهكارهاي دوران مربيگري ام بود. قبل از بازي با استقلال، نقاط ضعف و قوت اين تيم را بررسي كرده بودم و به بازيكنان سفارش كرده بودم كه توپ را كمتر از دست بدهند. استقلال در آن ديدار فقط به حمله فكر مي كرد و بدون برنامه بود. من هم اين ذهنيت را به بازيكنان تيمم القا كرده بودم كه مي توانند با دست پر از تهران خارج شوند و ديديد همان طور هم شد. البته نمي توان از نقش آرمناك غافل شد. او چندين موقعيت گل را از استقلالي ها گرفت و يكي از دلايل اصلي پيروزي تيم ما بود. ضمن اين كه ما در آن ديدار، از عنصر شانس هم بي بهره نبوديم و در مجموع، به خواسته مان كه پيروزي و كسب ۳ امتياز بود رسيديم. اين يكي از به ياد ماندني ترين نتايجي است كه يك تيم شهرستاني مقابل استقلال در تهران كسب كرده است.
* آقاي كربكندي! شما در فصل جديد رقابت ها، آرمناك را در اختيار نداريد؛ اين خلاء بزرگ را چگونه پر مي كنيد؟
- نمي توان همه تكيه تيم را بر روي يك بازيكن گذاشت. آرمناك دروازه بان بزرگي است و رفتن او تا مدت زمان زيادي تيم ما را و حتي خط دفاعي مان را دچار مشكل مي كند، اما ما اين وضعيت را پشت سر مي گذاريم. من زماني كه مربي سپاهان بودم، آرمناك را از ارمنستان به ايران آوردم و اكنون هم قصد دارم دروازه بان مناسب ديگري را درون دروازه تيم ذوب آهن به كار بگيرم. در حال حاضر چند گزينه از كشورهاي آلمان، بلغارستان و كامرون را زير نظر گرفته ايم و پس از اين كه آنها در تست تيم ما شركت كردند دروازه بان مناسب را از ميان آنها انتخاب مي كنيم. من خودم دروازه بان بوده ام و در اين امر از تبحر لازم برخوردارم. ضمناً عباس قاسمي هم دروازه بان خوبي است. ما دو سال قبل با كمك او توانستيم به عنوان قهرماني در جام حذفي دست پيدا كنيم. او در رقابت هاي امسال نتوانست با وجود آرمناك، فرصتي براي ارايه توانايي هايش پيدا كند و اميدواريم با كسب تجربه لازم، بتواند سنگربان خوبي براي تيم ما باشد.
* برنامه ذوب آهن در فصل جديد رقابت ها چيست؟ آيا شما در فصل نقل و انتقالات حضوري فعال خواهيد داشت؟
- همان طور كه در ابتداي مصاحبه گفتم، تيم ذوب آهن به جاي اين كه به دنبال بازيكنان صاحب نام باشد، جوانان جوياي نام كه از انگيزه كافي برخوردار هستند را جذب مي كند. ما در فصل جديد رقابت ها چند بازيكن ليگ يكي از تيم هاي عقاب و شهاب زنجان به خدمت گرفته ايم. داسيلواي برزيلي كه در بازي آخر ما مقابل پرسپوليس گلزني كرد هم يكي ديگر از بازيكناني است كه از فصل آينده در تركيب تيم ذوب آهن حضور خواهد داشت. اعتقاد ما اين است كه بازيكنان جوان، بهتر جواب مي دهند. ضمناً سيستم بازي ما در فصل جديد از ۲-۵-۳ در بازي هاي خانگي و ۱-۶-۳ در بازي هاي خارج از خانه به ۳-۴-۳ تبديل مي شود. برنامه ريزي ما در فصل نقل و انتقالات هم بر همين اساس است. ما بازيكناني را به خدمت مي گيريم كه توانايي بازي با اين شيوه را داشته باشند. در فصل آينده،ذوب آهن باز هم بازي تهاجمي را در دستور كار خود قرار مي دهد و از بازي تدافعي پرهيز مي كند. البته من به دفاع اهميت مي دهم اما از بازي دفاعي پرهيز مي كنم.
* آيا ذوب آهن از تيم هاي خارجي الگو برداري مي كند؟
- فوتبال در دنيا به مقوله اي فراگير تبديل شده و همه تيم ها چاره اي ندارند جز اين كه با اين جريان عظيم همسو شوند. من به عنوان يك مربي ،فوتبال روز دنيا را پيگيري مي كنم تا از قافله فوتبال جهان عقب نمانم. من به شخصه در ميان تيم هاي باشگاهي خارجي به تيم آرسنال و نحوه بازي اين تيم علاقه بسياري دارم. اين تيم، فوتبال را بسيار با برنامه بازي مي كند. بازي هاي برزيل هم مي تواند براي هر مربي و بازيكن، كلاس درس باشد. اما اين كه شما مي گوييد آيا ذوب آهن از اين تيم ها الگوبرداري مي كند بايد خدمتتان عرض كنم كه فوتبال باشگاهي ما به لحاظ امكانات سخت افزاري با مشكلاتي مواجه است و طبيعتاً نمي توان با اين امكانات، همان گونه رفتار كرد كه آنها رفتار مي كنند. فوتبال ما در مقايسه با فوتبال سرعتي برزيل، اسلوموشن است.
* نظر شما در مورد تيم ملي كشورمان چيست و عملكرد اين تيم در مسابقات جام جهاني را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- برانكو براي صعود به مسابقات جام جهاني ،۲۰۰۶ به خوبي با شرايط موجود در فوتبال ما آشنا بود و توانست اين تيم را به اين مسابقات رهنمون سازد. شما نگاه كنيد اين مربي براي اينكه بتواند از گزند انتقادات در امان بماند حتي ديدارهاي دوستانه را هم با پيروزي پشت سر گذاشت. او براي اينكه فشار را از روي دوش خود بردارد، فقط به كسب نتيجه فكر كرد و در اين امر، موفق هم بود. اما حالا تيم ما به جمع ۳۲ تيم حاضر در رقابت هاي جام جهاني پيوسته است. در جام جهاني كسي از تيم ملي انتظار ندارد قهرمان جهان شود بنابراين فشار كمتري بر روي دوش تيم است. ضمن اينكه برانكو بايد بداند در جام جهاني، تيم ها، حرفه اي هستند و ديگر نمي توان بد بازي كرد و خوب نتيجه گرفت. بنابراين او چاره اي ندارد جز اينكه در اين نمايشگاه بزرگ جهاني، فوتبال قابل قبولي را به نمايش بگذارد. ضمن اينكه ما الان نسبت به جام جهاني ۹۸ از تجربه بيشتري برخوردار هستيم و از خود باوري بيشتري برخورداريم. در جام جهاني ۱۹۷۸ كه خود من هم در آن حضور داشتم، رقابت ها با حضور ۱۶ تيم برگزار مي شد و همين كه تيم ما توانسته بود در جمع اين تيم ها حاضر باشد موفقيت بزرگي محسوب مي شد.
خوب است بدانيد ما در آرژانتين فقط ۳ دست لباس به همراه خود برده بوديم و مي دانستيم كه از گروه خود صعود نمي كنيم. اما امروز در تيم آقاي برانكو لژيونر موج مي زند و بازيكنان در شرايط بهتري قرار دارند. توصيه من به آقاي برانكو اين است كه تا زمان باقي مانده به مسابقات جام جهاني، به اسم ها توجه نكند و بهترين ها را براي حضور در تيم ملي انتخاب كند. به نظر من اسامي تيم ملي نبايد از قبل تعيين شده باشد و بايد بهترين ها در زمين حضور پيدا كنند. در اين صورت مي توانيم عملكرد خوبي از خودمان در اين رقابت ها به نمايش بگذاريم. نبايد فراموش كنيم جام جهاني محلي است براي عرضه توانايي هاي بازيكنان ما و اين فرصت نيكو نبايد از دست برود.

نگاه
مربيان بومي
امير بهادري نژاد
تجربه ۴ دوره برگزاري رقابت هاي ليگ برتر نشان داده، مربيان بومي در تيم هاي شهر خود بسيار موفق تر از مربيان غيربومي بوده اند. البته شايد نتوان اين نظريه را به تمام تيم هاي شهرستاني تعميم داد، اما در كل اين موضوع به يك واقعيت در فوتبال ايران تبديل شده است.
حتي تيم هاي شهرستاني كه از مربيان خارجي بهره مي گيرند در كنار آنها، مدير فني و يا دستيار بومي قرار مي دهند تا اينكه تركيب بومي كادر فني به حد نياز حفظ بشود. اما به چه دليل، مربيان بومي در تيم هاي محل تولد و يا سكونت خود موفق تر نسبت به مربيان غيربومي هستند؟
نظر به اينكه ساختار فوتبال ايران بر پايه احساسات بنا شده و كلا فوتبال ايران را به عنوان يك فوتبال احساسي در قاره آسيا مي شناسند، درك احساسات و روحيه بازيكنان توسط مربي تيم شايد مهم تر از انتقال نكات فني به آنان باشد. در اين مملكت پهناور به دليل تنوع جغرافيايي و زيست محيطي، در زمينه فرهنگ و آداب و رسوم نيز تنوع بسياري به چشم مي خورد و در حقيقت هر منطقه از ايران، فرهنگ خاص خود را دارد.
به همين دليل مربي اي كه مثلاً در فرهنگ مردم شهر مقدس مشهد رشد كرده، بهتر از مربيان غيربومي مي تواند احساسات بازيكنان و تماشاگران مشهدي را درك كند چون او با روحيات و سقف انتظارات مردم منطقه آشنايي دارد.از سوي ديگر تماشاگران نيز به نوعي اطمينان خاطر بيشتري به مربيان بومي دارند و تصور مي كنند كه مربيان بومي نسبت به مربيان غير بومي، بيشتر خود را وقف تيم محل خدمتشان مي نمايند.
بارها مشاهده كرده ايم، حتي در مواردي كه مربي غيربومي در يك تيم شهرستاني از جان مايه مي گذارد اما پس از شكست ها و ناكامي ها، تماشاگران وي را متهم به كم كاري كرده اند. در يك كلام هنگامي كه مربي تيم در روز مسابقه وارد ورزشگاه مي شود، با پشتوانه مردمي روي نيمكت مي نشيند و با اعتماد به نفس بيشتري كار مي كند. در ليگ چهارم تيم هايي چون ملوان، فجر سپاسي، ذوب  آهن و ابومسلم كه از مربيان بومي استفاده كردند به نتايج قابل قبولي دست يافتند و تيم هايي چون استقلال اهواز و فولاد نيز كه مربي خارجي داشتند در كنار آنان مدير فني و يا كمك مربي بومي داشتند. رسول كربكندي يكي از آن مربيان بومي است كه از اين امتياز بيشترين بهره را برده است. دروازه بان سابق تيم ملي فوتبال ايران كه سابقه طولاني در بازي براي ذوب آهن را دارد در كسوت مربيگري از مقبوليت مناسبي نزد بازيكنان، طرفداران و مديران اين تيم اصفهاني برخوردار است.
كربكندي در ليگ چهارم صاحب يكي از يكدست ترين تيم ها بود. در اين تيم (بدون در نظر گرفتن آرمناك) ستاره اي وجود نداشت و تمام بازيكنان تقريبا در يك سطح بودند به همين دليل كمتر نوسان در تيم او مشاهده شد. كربكندي با تلفيق تعداد زيادي بازيكن جوان با بازيكنان با تجربه عنوان نايب قهرماني ليگ چهارم، بهترين خط دفاعي و بهترين مربي شهرستاني را كسب كرد. او برخلاف برخي از مربيان داخلي، در مصاحبه هاي بعد از بازي هرگز به تخريب مربيان تيم هاي مقابل و مربي تيم ملي نپرداخت و همواره در مورد مسائل فني صحبت كرد، حتي در مقطعي كه حتي يك بازيكن از تيم ذوب آهن هم به تيم ملي دعوت نمي شد.
همين رفتار حرفه اي باعث شد تا مسئولان باشگاه تصميم بگيرند خيز به سوي ليگ پنجم را نيز با كربكندي آغاز بكنند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |