يكشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۶۱
SMS بازي هاي گران
003294.jpg
يك ادبيات 3 ساله، در فرهنگ كاربردي تلفن همراه ميان ايرانيان، پيامي به شكل كوتاه، لطفا به من زنگ بزن.
SMS كه 10 سال بعد از ورود تلفن همراه به ايران كه خود آن 10 سال ديرتر از جهان وارد شد، در ابتدا وسيله اي براي كاهش هزينه ها بود، اما رفته رفته قابليت هاي اين پديده منحصر به فرد نمايان شد.
هر پيام مكتوب تنها 30 درصد هزينه مكالمه را دربردارد. اين خبر چنان از نظر اقتصادي مقرون به صرفه بود كه شركت هاي تجاري را هم به وسوسه ارسال تبليغات تجاري ارزانقيمت انداخت. خبرگزاري تك نفره اي كه قادر است روزانه هزاران كاربر را پوشش خبري دهد، اما به غير از استفاده هاي رسانه اي، ارسال لطيفه، فرستادن پيام هاي تبريك و تسليت، گفت وگوهاي درگوشي، تبريكات مناسبت هاي رسمي و غيررسمي و اين روزهاي آخر، تبليغات هاي انتخاباتي را نيز نبايد از ياد برد. اين پديده پيام مكتوب گاهي تا جايي پيش مي رود كه نگراني خانواده را برمي انگيزد و حتي اعتيادآور به نظر مي رسد.
جنوني از جنس اطلاعات
اين پديد جديد شباهت هاي زيادي با وبلاگ نويسي، offline گذاشتن و chat كردن دارد، اما آنچه به نظر مي رسد،  به دليل در دسترس و همگاني بودنش ضريب نفوذ بيشتري را به خود اختصاص مي دهد.
روانشناسان مدعي شده اند استفاده از صفحه كليد تلفن همراه براي استفاده از ارسال پيام كوتاه 10 واحد از ضريب هوشي انسان مي كاهد. آنان معتقدند مضرات ارسال مداوم اين پيام ها براي ضريب هوشي انسان، دو برابر بيش از مضرات استفاده از ماده مخدر ماري جواناست، چرا كه مصرف ماري جوانا باعث كاهش 4 واحدي ضريب هوشي انسان مي شود.
دانشمندان اين پديده را جنون اطلاعاتي ناميده اند. جنوني از فراواني اطلاعات، آخرين نوع جنون كه اين روزها در بين جوانان گسترش چشمگيري دارد.دانشمندان با بررسي روند خواب انسان ها، به اين نتيجه رسيده اند كه درگير شدن با پيام هاي كوتاه معادل بيدار ماندن در طول يك شب، ضريب هوشي انسان را پايين مي آورد.تكنولوژي هاي روز، گرچه پيامدهاي مثبت و جهاني را از خود به جاي مي گذارند، اما استفاده بي رويه از اين تكنولوژي ها هم بي ضرر بر روند زندگي انسان ها نيست و زندگي هاي اجتماعي كاربران بي قرار را با دردسر مواجه مي كند.
SMS متولد شد
سرويس SMS ابتدا در سال 1991 در اروپا و در شبكه بيسيم به كار گرفته شد. در سال 1998 در كنار سيستم pcs با تكميل فن آوري هاي CDMA، SMS و TDMA در بين مشتركان محبوبيت غيرقابل پيش بيني يافت و در جايگاه واقعي خود نشست. اين سيستم با قابليت point to point (از يك مشترك به مشترك ديگر) و point to multipoint (از يك مشترك به چند مشترك) و روش ارسال پيام، به طور عمومي توانسته از يك طرف جايگاه باارزشي را به لحاظ اقتصادي براي اپراتورهاي ارائه دهنده خدمات GSM و از طرف ديگر تسهيلات و سرويس هاي ارزشي افزوده و كاربردي فراواني را براي مشتركان فراهم آورد. تا 10 سال بعد از ورود، راه اندازي تلفن همراه منوي SMS گوشي هاي تلفن مشتركان يك قابليت اضافي و بدون كاربرد بود، چرا كه هيچ سرويسي در خصوص پيام كوتاه به مشتركان ارائه نمي شد.
و بالاخره بهمن ماه 81، شركت مخابرات ايران نخستين سرويس ارزش افزوده مبتني بر بستر SMS را زيربار آزمون برد و تمام مشتركاني كه مايل به استفاده از سرويس پيام كوتاه بودند، با در دست داشتن آخرين قبض موبايل و پرداخت 2 هزارو۱۰۰ تومان به عنوان هزينه فعال سازي توانستند دو هفته به نوروز 82، SMS خود را فعال كنند، ولي اين خدمت همچون ارائه خدمات ديگر با مشكلاتي مواجه شد كه يك سرويس اقتصادي مناسب را تبديل به يك معضل هزينه زا كرد.
۱۲ ميليون SMS در هفته
مديركل روابط عمومي شركت مخابرات ايران اعلام كرد، به طور متوسط هر هفته 12 ميليون SMS در سال 83 رد و بدل شده است.
وي همچنين پيش بيني كرده بود كه هفته اول فروردين ماه سال 84 بيش از 35 ميليون پيام كوتاه رد و بدل شود.
اما اين ابزار جديد درست در همان زماني كه بايد برود، نمي رود. بيش از 5 ميليون مشترك تلفن همراه براي Send يا ارسال يك تبريك ساعت ها منتظر بودند و به زدن تلفن رضايت مي دادند تا فرستادن پيام كوتاه تبريك.چندين بار تلاش و ارتباط و قطع ارتباط؛ عمليات هايي كه تنها مخابرات را راضي كرد و نه كاربران SMS را. مشكلات سيستمي در شبكه هاي ارتباطي ايران كه اين روزها ده ها بار در روز با آن مواجه هستيم تنها منبع درآمدي است براي شركت مخابرات و وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات و ديگر هيچ؛ خدماتي جانبي كه داده مي شود و جز درآمدزايي هيچ كارايي ندارد. به گفته رئيس انجمن صنفي دفاتر خدمات ارتباطي كشور، شركت ارتباطات سيار مخابرات ايران ماهانه حدود 4 ميليارد و 800 ميليون تومان درآمد خالص تنها از ارائه خدمات جانبي روي شبكه تلفن همراه كسب مي كند، اين در حالي است كه هيچ نقطه اي از دنيا براي ارائه اين قبيل خدمات از مشتركان مبلغي دريافت نمي شود.
SMS بازي هاي جواني
حالا ديگر SMS به مد نسل جوان تبديل شده، SMS بازي هاي جواني. اخبار به سرعت برق و باد مي گذرد؛ تيم ملي به جام جهاني رفت، تفاوت راي ها بالا گرفت، فردا روز مادر را جشن مي گيريم و ...
اين هم تفاوت است، تفاوت دو نسل، تفاوت شنيدن خبرهاي كوچه به كوچه و خبر راديو هاي تك موج و امروز خبرها با لمس كليدها مخابره مي شود، فقط با يك Send اگر سيستم ها مشكل نداشته باشد.
حالا تو داراي يك خبرگزاري كوچك و تك نفره هستي، يك تحريريه عاري از سردبير. هر چه مي خواهي بنويس. مي تواني آخرين جوك هاي روز را براي تمام دوستانت Send كني يا به مرض غيبت هاي روزمره ات بپردازي؛ مي تواني قرارهاي ملاقاتت را هماهنگ كني و حتي بي آنكه از شرم دير رسيدن به جلسه صدايت بلرزد،  براي مديرت يك پيام كوتاه بفرستي، ببخشيد من در ترافيكم يا جالب ترين دانستي هاي علمي را براي دوستانت بفرستي و حتي يك وبلاگ شخصي بسازي، من آسمان كوچكم گاهي ابري، گاهي آفتابي.
تعرفه هايي براي آنسوي آبها
SMS ؛ اين رسانه جذاب كه اين روزها سراسري شده و همپاي chat كردن و offline وجد آور است؛ رسانه اي كه نه نياز به اتصال به شبكه دارد و نه صفحه كليدي به بزرگي رايانه، نه كسي را پشت خط نگه مي دارد و نه خطي را ساعت ها اشغال مي كند، نياز به جا و مكان هم ندارد، از هر جا كه هستي به هر جا كه مي خواهي پيام بفرست.
فقط قيمت ها را فراموش نكن، همين يك ده روز پيش تعرفه ارسال پيام كوتاه به ساير كشورهاي دنيا كه ايران با آنها رومينگ تلفن همراه برقرار كرده است، اعلام شد.
به گزارش روابط عمومي شركت مخابرات ايران، نرخ تعرفه ارسال SMS به كشور آلمان 1842 ريال، آذربايجان 99 ريال و افغانستان 4307 ريال است.
همچنين هزينه ارسال SMS به كشورهاي ارمنستان، انگلستان، امارات و ايتاليا نيز به ترتيب 438 ريال، 354 ريال، 1642 ريال و 1934 ريال است.
هزينه فرستادن پيام كوتاه به اتريش 2694 ريال (Movbilecom) و 3358 ريال از طريق سيستم (Tn nobile) است. اگر مي خواهيد به بحرين يك پيام كوتاه بفرستيد، به ترتيب 1311 ريال (MTC) و 933 (Bntelco) و براي بلاروس 1226 ريال است.
هزينه ارسال SMS به كشورهاي پاكستان، تركيه، دانمارك و كويت هم به ترتيب 2299 ريال، 1398 ريال، 3114 ريال و 05/0 دينار كويت است.
يك پيام كوتاه به ليختن اشتاين 2788 ريال، لهستان 2004 ريال، نروژ 1548 ريال و عراق 1155 ريال هزينه برمي دارد. هزينه ارسال SMS به مراكش و سوئد، به ترتيب 4224 ريال، 2719 ريال، سوريه در شبكه داخلي 879 ريال و 1794 ريال ساير شبكه ها، سوئيس 2647 ريال و سنگاپور 2004 ريال است.
فرستادن پيام كوتاه براي عربستان هم در شبكه داخلي 3/0 ريال و ساير شبكه ها 1632 ريال هزينه دارد و نيز SMS به عمان و فنلاند 1362 ريال و 1853 ريال، هزينه بر مي دارد. ميزان هزينه فرستادن پيام كوتاه به فرانسه 2565 ريال (اپراتور SFR) و 1703 ريال توسط اپراتور Bouy gues telecom و هزينه فرستادن SMS به قزاقستان 532 ريال است.
بنا بر گزارش شركت مخابرات ايران، در ضمن به هزينه ارسال SMS به ارمنستان، اتريش و سوئيس به ترتيب 20 درصد، 20 درصد و 15 درصد به عنوان VAT اضافه مي شود و كشورهاي آلمان و آذربايجان هم 18 درصد به همين عنوان اضافه رقم مي خورند.
به هر حال گرچه SMS به عنوان ابزاري در كاهش هزينه هاي تلفني ايرانيان، به رونق بازاري رسيد، ولي اشكالات سيستمي و فرستادن مجدد SMS و نيز استفاده هاي نامناسب از اين تكنولوژي نه تنها بار اقتصادي خانواده ها را كم نكرده است، بلكه ماها نه رقم كادر مخصوص SMS در فيش هاي تلفن همراه را بيشتر مي كند.

امروز
در پايان برنامه چهارم
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه، مي گويد: در حال حاضر، 15 درصد جمعيت كشور زير خط فقر نسبي زندگي مي كنند كه با اجراي برنامه هاي فقرزدايي، اين عدد تا پايان برنامه چهارم توسعه به 8 درصد كاهش مي يابد.
به گزارش خبرگزاري ايلنا، محمدرضا واعظ مهدوي، معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه و تامين اجتماعي، مي افزايد: در برنامه فقرزدايي، قصد داريم كه توزيع درآمد را عادلانه تر كنيم تا جمعيت زيرخط فقر كاهش يابد.
او معتقد است بر طبق اين برنامه، درآمد گروه هاي فقر نسبي كه يك دوم ميانه درآمدي را دارند، مبناي محاسبات حداقل دستمزد در معافيت ماليات قرار مي گيرد.
به گفته واعظ مهدوي، اگر ميانگين حقوقي جمعيت زير خط فقر نسبي 180 هزار تومان باشد، افرادي كه پايين تر از اين ميزان حقوق دريافت كنند، از پرداخت ماليات معاف مي شوند.
هرچند او به صراحت مي گويد: متاسفانه هنوز ارگان مشخصي براي تعيين خط فقر نسبي و معافيت ماليات وجود ندارد كه به احتمال زياد وزارت رفاه در مركز مطالعات خود، مركز محاسبات دائمي خط فقر را تشكيل خواهد داد.
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه، با اشاره به تعاريف متعدد خط فقر، گفت: براساس تعاريف هزاره سوم كه به تاييد 189 كشور جهان رسيد و ايران نيز آن را امضاء كرده، يك تعريف مشخص از خط فقر ارائه شده است.
در اين تعريف، فقير شديد به كساني اطلاق مي شود كه زير يك دلار درآمد دارند و قدرت خريد آنها بسيار پايين است. گفتني است در گزارش توسعه انساني سال 2004 سازمان ملل متحد، جمعيت فقير شديد ايران زير 2 درصد اعلام شده است.
مطالعات سازمان مديريت نشان مي دهد كه اين آمار پايين تر است و تا حدود 2/1 درصد تعيين شده است.
كاهش جمعيت فقير نسبي در جوامع، به وضعيت توزيع درآمدها و نظام هاي مالياتي بر مي گردد كه اگر اين وضعيت ارتقا نيابد، هر روز شاهد افزايش اين جمعيت خواهيم بود.
دولت تعهد كرده كه براساس مفاد برنامه چهارم توسعه، گروه هاي كم درآمد را زير پوشش خدمات حمايتي و تامين اجتماعي ببرد و تا پايان برنامه چهارم جمعيت فقر شديد به صفر برسد.
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه، با اشاره به 6 متغير تاثيرگذار بر تعيين خط فقر نسبي، گفت: سواد، تعداد فرزندان، مسكن، زندگي در شهر يا روستا، مناطق مختلف كشور و وضع خانوادگي، در تعيين خط فقر نسبي موثر هستند.

در شهر
آرمانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |