يكشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۶۱
كابوس هاي صنعت گردشگري مصر ادامه دارد
وحشت در سرزمين موميايي ها
003261.jpg
سينا خاكياني
صنعت گردشگري در مصر سالانه نزديك به 6/6 ميليارد دلار براي اين كشور درآمد داشت و دولت مصر بعد از حوادث شرم الشيخ و لطمه وارده از آن، راه سختي را براي جبران وضعيت موجود در پيش دارد
بمبگذاري هاي شرم الشيخ، آخرين حلقه از مجموعه حملاتي است كه صنعت گردشگري مصر را تهديد كرده است.
اين سه انفجار در ساعات اوليه بامداد شنبه، 23 ژوئيه و در پنجاه و سومين سالروز پيروزي انقلاب مصر رخ داده و باعث كشته و زخمي شدن ده ها نفر شده است.
اولين بمب در حدود ساعت يك بامداد و در بازار قديمي شهر منفجر شد و دست كم 17 كارگر مصري را قرباني كرد. يك ربع بعد و بنا به گفته شاهدان، راننده اي خودرو بمبگذاري شده اش را به سمت هتلي موسوم به باغ غزال راند و با انفجار آن، بخش زيادي از آن هتل را ويران كرد. سومين انفجار هم دقايقي بعد و در پاركينگ هتلي در همان حوالي به وقوع پيوست.
اين سه انفجار، پرتلفات ترين حملات به مصر، در 20 سال گذشته محسوب مي شوند.
آغاز اينگونه حملات به سالهاي 1994-1992 برمي گردد. اگرچه حملات در آن زمان تلفات جاني زيادي برجا نمي گذاشت، اما وحشت از احتمال وقوع مجدد آنها باعث شد كه آمار گردشگران و بازديدكنندگان مصر از 3/3 ميليون نفر در سال به 5/2 ميليون نفر كاهش پيدا كند.
گردشگراني كه بعد از وقايع آن سالها به مصر مي رفتند، آنقدر به آثار باستاني و ديدني اين كشور علاقه داشتند كه خطر چنين حملاتي را ناديده مي گرفتند، اما اين موضوع تاثيري بر نظر سوء آنها نسبت به شرايط امنيتي مصر نداشت و اكثر آنها از حضور در جمع بوميان و محلي ها پرهيز مي كردند.اما حملات شديدتري هم در راه بود.
در سال 1996، افراد مسلح به گروهي از گردشگران يوناني كه در مقابل هتلي در قاهره ايستاده بودند، آتش گشودند. بعدها مشخص شد كه مهاجمان، گردشگران يوناني را با گردشگران اسرائيلي اشتباه گرفته بودند. در اين حمله، 19 نفر كشته و 17 نفر بشدت مجروح شدند.
يك سال بعد انفجار بمبي در برابر موزه ملي مصر در قاهره باعث كشته شدن 9 گردشگر آلماني شد.
چندي بعد در همان سال، گروهي از افراد مسلح با حمله به بازديدكنندگان معبدي باستاني، 58 گردشگر و سه نفر از افراد پليس را به قتل رساندند. اين معبد از جمله بناهاي تاريخي بود كه در برنامه بازديد همه گردشگران قرار داشت. عكس هاي منتشر شده از لحظات وقوع اين جنايت كه بازديدكنندگان را در حال پناه گرفتن پشت ستون هاي 3 هزار و 500 ساله معبد نشان مي داد، باعث شد كه تا مدت ها سفر به مصر از برنامه هاي تفريحي بسياري از گردشگران حذف شود.
دولت مصر براي احياي صنعت گردشگري اش، دست به اقدامات گسترده اي زد كه مهمترين و موثرترين آنها، دستگيري رهبران گروه هاي تندرو بود. با دستگيري رهبران اين گروه ها، تشكيلات آنها تقريبا از هم پاشيده شد و اينگونه حملات تا حد بسيار زيادي كاهش يافت.
در آغاز هزاره سوم و با وجود اينكه بعد از حوادث يازدهم سپتامبر صنعت گردشگري در ساير نقاط جهان با ركود بي سابقه اي مواجه بود، مصر موفق شده بود جايگاه سابقش را در ميان گردشگران به دست آورد. در آن سالها به طور متوسط 5 ميليون نفر از مصر بازديد كردند كه شايد يك چهارم از آنها به خاطر استراحتگاه تازه تاسيس شرم الشيخ به سوي اين كشور كشيده شده بودند.
شرم الشيخ براي گردشگران، حكم بهشت روي زمين را داشت. امكانات بي نظير رفاهي، انواع ورزش هاي آبي، امكانات و تجهيزات غواصي و از همه مهمتر، جو دوستانه و ميهمان نوازي بوميان آن، از عوامل محبوبيت شرم الشيخ در ميان گردشگران بود.
اما شايد مهمترين عامل موفقيت شرم الشيخ برخلاف ديگر مناطق مشابه در آن نواحي، امنيت بالاي آن بود، چراكه به خاطر كوه ها و بيابان هاي اطرافش از نواحي پرجمعيت كه محل استقرار گروه هاي افراطي بود، جدا شده بود.
بازگشت خشونت
در اكتبر سال 2004، انفجار بمبي در هتلي در طبا باعث كشته شدن 34 نفر شد. اين انفجار كه به نظر مي رسيد مشخصا براي هدف قرار دادن گردشگران اسرائيلي صورت گرفته بود، باعث كشته شدن 12 اسرائيلي شد، اما ساير كشته شدگان آن را مصري ها و گردشگران ايتاليايي و روس تشكيل مي دادند.
حوادث ذكر شده، مهمترين مواردي بودند كه صنعت گردشگري مصر را در 20 سال اخير تهديد كرده بودند، اما بدون شك بعد از انفجارهاي اخير در شرم الشيخ، سالهاي سال طول خواهد كشيد تا مصر بتواند جايگاه سابقش را به عنوان محلي مناسب براي گردشگران به دست بياورد.
اهميت اين موضوع براي دولت مصر به قدري است كه بعد از وقوع حوادث اخير حسني مبارك ، رئيس جمهور مصر دوره تعطيلاتش را نيمه كاره رها كرد و در محل حادثه حضور يافت.
دكتر مگنس رانستورپ از دانشگاه سنت آندروز ، مانند بسياري از كارشناسان ديگر بر اين باور است كه بمبگذاري هاي شرم الشيخ نمي تواند ارتباطي با حوادث اخير لندن داشته باشد. وي مي گويد دولت مصر براي يافتن عاملان اين حملات، بايد توجه خود را بر گروه هاي داخلي متمركز كند. او در ادامه مي گويد كه احتمالا عاملان اين انفجارها زير پرچم القاعده كار مي كرده اند و به عبارت ديگر آرمان هاي مشتركي با شبكه القاعده داشته اند.
علاوه بر اين، حوادث شرم الشيخ با محاكمه متهمان بمبگذاري در طبا همزمان بوده است و اين موضوع نگاه ها را بر گروه هاي داخلي بيشتر كرده است. صنعت گردشگري در مصر سالانه نزديك به 6/6 ميليارد دلار براي اين كشور درآمد داشت و دولت مصر بعد از حوادث شرم الشيخ و لطمه وارده از آن، راه سختي را براي جبران وضعيت موجود در پيش دارد.

پيك نيك، سنت نيك
003258.jpg
فرزانه سالمي- برخي اوقات دوست داريم براي رفع خستگي ها و روزمرگي ها، سبدي از غذا و ميوه و چاي جمع كنيم و به پارك ها برويم. جمعه عصر، بهترين فرصت براي گذراندن وقت در شرايط متفاوتي نسبت به ساير روزهاي هفته است. جمع شدن اعضاي خانواده در فضايي خالي از تنش هاي هفته با صرف ميوه و تنقلات و گاهي هم غذاهاي مختلف همراه مي شود. توپ فوتبال يا واليبال و راكت بدمينتون هم اجزاي جدايي ناپذير ديگري از پيك نيك  هاي خانوادگي هستند. وقتي اين كلمه را بر زبان مي آوريد، خاطرات خوشي از گذشته در ذهن شما نقش مي بندد: آش دستپخت مادر بزرگ، كباب زغالي و روزهاي خوش در كنار خانواده يا دوستان به ذهن شما مي آيد و حتي بعضي از پيك نيك هاي چند سال قبل و دوران كودكي خود را به خاطر خواهيد آورد.
سبد بزرگ خوراكي ها هميشه يكي از جذاب ترين بخش هاي پيك نيك است. همين سبد به خودي خود مي تواند راهي براي جمع شدن خانواده يا دوستان و بهانه اي براي صرف چند ساعت از تعطيلات در خارج از خانه باشد. حتي گاهي اوقات، طعم خوراكي ها در خارج از خانه، خوشمزه تر هم مي شود. سبد بزرگ پيك نيك، گنجايش ظروف، وسايل تهيه چاي، تخمه وتنقلات، شيريني و ميوه را دارد و بعد از هر پيك نيك، خالي به خانه بازمي گردد.
يافتن محل مناسب براي روبه راه كردن چاي يا درست كردن كباب هم اهميت زيادي دارد. گاهي اوقات بچه ها آنقدر جنب و جوش و فعاليت مي كنند كه بزرگترها هم به شركت در بازي هاي كوچكترها ترغيب مي شوند.
بازي هايي مثل وسطي از محبوب ترين بازي هاي پيك نيكي است. بعضي ها هم بازي هايي مثل شطرنج يا ماروپله را ترجيح مي دهند. گاهي اوقات هم پدر خانواده همزمان با جنب و جوش بچه ها، اندكي استراحت مي كند تا براي آغاز هفته كاري جديد آماده شود.
نكته جالب در تشابه پيك نيك ايراني و خارجي، تمايل خانواده ها براي شادي بي دغدغه و زندگي اجتماعي است. كارشناسان امور اجتماعي معتقدند كه با توجه به محدوديت هاي فزاينده اجتماعي در جوامع امروزي، در سالهاي آينده اقبال عمومي به پيك نيك و رويكردهاي اجتماعي مشابه، بيشتر هم خواهد شد.
جالب است بدانيد كه لندن، مجمع خاصي در مورد پيك نيك دارد. آمريكايي ها هم پيك نيك را فرصت گرانقيمت، اما كم هزينه اي براي شادماني و فعاليت اجتماعي مي دانند.
اما روحيه پيك نيك هم در تمام خانواده ها وجود ندارد. بعضي از خانواده ها حتي به محض مشاهده يك لكه ابر در آسمان، برنامه پيك نيك را لغو مي كنند.
با وجود تمام اين حرف ها، شكي وجود ندارد كه پدر و مادرها هم علاقه خاصي به پيك نيك دارند، چون آنها را تا حدودي به دوران كودكي شان بازمي گرداند و گاهي اوقات همين نكته مي تواند در تغيير روحيه و اجتناب از روزمرگي ها نقش تعيين كننده اي داشته باشد.
اما نهايتا محبت و دوستي ميان اعضاي خانواده يا دوستان است كه در رگ پيك نيك جريان دارد. بياييد خاطراتمان را قسمت كنيم.

گواهينامه با رشوه
مهدي صارمي فر- ثروتمندترين مرد نروژ كه به نظر مي رسيد فكر كرده بود كه حالا كه ثروت برايش همه چيز آورده، ديگر يك گواهينامه قايقراني كه چيزي نيست، به دليل پرداخت رشوه به زندان افتاد.
كيل اينگ روكه صاحب يكي از زيباترين قايق هاي تفريحي 18 متري به نام سلينا بلما است -كه در نوع خود كم نظير به شمار مي رود- 46 ساله و صاحب غول صنعت اسكانديناوي آكر گاورنر است. وي پيش از اين صاحب باشگاه فوتبال ويمبلدون انگليس هم بوده.
وي كه احتمالا نتوانسته بود در نروژ گواهينامه قايقراني خود را بگيرد، براي روكم كني مسئولان شهرك آزمايش دريايي(!) نروژ، به سوئد رفته و به يك بازرس دريايي رشوه داده و گواهينامه گرفته و سپس آن را بين المللي كرده است.قابل توجه كساني كه چند ده بار در امتحان گواهينامه رانندگي خودمان رد شده اند كه شنيده ها حاكي از آن است كه امتحان رانندگي در بعضي از كشورهاي همسايه خيلي آسان است!!
البته ناگفته نماند كه وي كه به قول خبرنگار BBC، خودنماترين نروژي روي زمين است، مجبور به پرداخت 15 هزار دلار جريمه و 130 روز زندان و 90 روز حبس تعليقي شده است.

پيشخوان
003297.jpg
گلوب اندميل
روزنامه گلوب اندميل از عمليات گسترده پليس ضدتروريسم لندن عليه مظنونان به بمب گذاري هاي اخير خبر داد.اين روزنامه همچنين با انتشار تصوير يكي از بمب هاي ميخي به كار رفته در انفجارهاي لندن و عكس يكي از عوامل اصلي بمب گذاري هاي لندن به افشاگري هاي جديدي درباره حوادث هفتم و بيستم و يكم جولاي پرداخته است.
003267.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز در خبر اول خود تصميم ناگهاني و شگفت آور ارتش سري جمهوريخواه ايرلند مبني بر كنار گذاشتن مبارزه مسلحانه را مورد بررسي قرار داده است. توني بلر، نخست وزير بريتانيا از اين تصميم استقبال كرده است .
003273.jpg
روزنامه ال موندو
روزنامه اسپانيايي زبان ال موندو خبر و عكس اول خود را به انفجارهاي 11 مارس سال گذشته مادريد اختصاص داده است.اين روزنامه كه مداركي درباره آن حادثه دلخراش در اختيار دارد از اختلاف خود با قاضي مسئول پرونده 11 مارس بر سر تحويل آنچه كه قاضي دل اولمو تعدادي كاغذ ناميده، خبر داده است. قاضي دل اولمو تنها مدت كوتاهي به مديرمسئول ال موندو جهت تحويل مدارك در قالب دي وي دي و سي دي به دادگاه مهلت داده بود.

نگاه
نگاه شما به خانه، زنانه است يا مردانه؟
فرزانه سالمي - يك خانه را در نظر بگيريد و نظر يك مرد و يك زن را در مورد آن جويا شويد. مسلما پاسخ هاي متفاوتي دريافت خواهيدكرد. با اين ترتيب شايد بتوان به ترجيحات خاصي كه يك مرد يا يك زن در مورد خانه دارد پي برد. حال ديگر حتي آژانس هاي تهيه مسكن هم به اين نكته توجه مي كنند و سعي دارند خانه را طوري در معرض توجه خريداران قرار دهند كه اين تفاوت ها كمرنگ شود. البته بارها پيش آمده است كه يك زوج، خانه اي را به دلايل متفاوت پسنديده اند. زيرا هريك از آنها ويژگي هاي خاصي را در مورد خانه در ذهن داشته اند.
برخي از كاركنان آژانس هاي املاك مي گويند وقتي يك خانه را به مشتري مرد نشان دهيد، اظهارنظري را در مورد يك اتاق خاص خواهيد شنيد، اما مشتري زن در هنگام بازديد از همان خانه، به ويژگي هاي دكوراسيون و برخي جزئيات آن توجه خواهد كرد.
بسياري از زن ها هم تاكيد دارند كه نهايتا تعيين دكوراسيون به عهده خود آنهاست و باوجود آنكه نظر همسر خود را هم در اين خصوص مي پرسند، تصميم اصلي را خودشان مي گيرند و حتي مردها علاقه چنداني هم به دخالت در اين موضوع نشان نمي دهند.
بعضي از زن ها مي گويند به هنگام خريد خانه، به ويژگي هاي ظاهري آن توجه زيادي دارند و در همان حال، مردها به اندازه اتاق ها، شكل پاركينگ و مساحت زيرزمين توجه بيشتري نشان مي دهند. به اين ترتيب زن ها و مردها ابعاد گوناگوني از ظاهر خانه را مورد توجه قرار مي دهند. حتي بعضي ها مي گويند پاركينگ بزرگ و طبقه مناسبي كه خانه در آن واقع شده است در صدر ليست ترجيحات مردها قرار دارد و آنها در عين حال، به محله هاي ساكت و آرام متمايل هستند.
از سوي ديگر زن ها محله اي را ترجيح مي دهند كه فعال و پر جنب وجوش بوده و همسايگان خونگرمي هم داشته باشد. توجه خاص به آشپزخانه و اتاق هاي احتمالي بچه ها هم از ويژگي هاي ديگر خانم ها است.
زن ها دوست دارند خانه شان كاركردهاي عملي داشته باشد؛ بنابراين به هنگام خريد خانه توجه مي كنند كه از چه چيزهايي در خانه استفاده خواهند كرد و به چه چيزهايي هم احتياج دارند.
برخي از كارشناسان املاك با بي رحمي مي گويند مردها بيش از هرچيز به اتاق نشيمن علاقه مندند؛ چون تلويزيون آنجاست! برخي ديگر هم مي گويند مردها دوست دارند پس از يك روز طولاني كاري، پناهگاهي براي استراحت پيدا كنند و كسي مزاحمشان نشود. پس مكان مناسب براي روزنامه خواندن يا تماشاي تلويزيون را هم مي توان از ويژگي هاي مردها دانست.
حتي گفته مي شود وقتي زوجي با هم براي بازديد از يك خانه بروند، مرد توجه خاصي به زيرزمين و حتي حياط خلوت نشان خواهد داد؛ اما زن به آشپزخانه، اتاق ها و سرويس بهداشتي توجه بيشتري مي كند. آشپزخانه هاي بزرگ، روشن و جادار، اين روزها مورد توجه خانم هاست چون در چنين شرايطي، خلائي كه به هنگام حضور زن در آشپزخانه احساس مي شود كمتر خواهد شد.
از نقاط اشتراك سليقه مردها و زن ها، توجه به سيستم هاي گرم كننده و خنك كننده خانه است.
اما نهايتا فرمول خاصي براي متمايز كردن ويژگي ها و ترجيحات مردها و زن ها در مورد يك خانه وجود ندارد. گاهي سليقه هاي آنها بشدت به هم شبيه مي شود و گاهي فاصله زيادي بين نظر آنها وجود خواهد داشت، اما يك چيز در اين خصوص قطعي است؛ خانه بايد به مذاق هر دو آنها خوش بيايد، پس خانه اي كه نظر هر دو را بر آورده كند ديگر جاي بحث باقي نخواهد گذاشت.

جهانشهر
آرمانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |