يكشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۶۱
خروج قليان از تحريم
003285.jpg
عكس: علي اكبر شيرژيان
تنباكو از تحريم درآمد و قليان آزاد شد. پس از كشمكش هاي فراوان بر سر مصرف قليان در اماكن تفريحي و استراحتي و دو بار تحريم پياپي از سوي اداره اماكن نيروي انتظامي، سرانجام با تصويب دولت، مصرف قليان در قهوه خانه ها و رستوران هاي سنتي آزاد اعلام شد.
قبل از آن وزارت بهداشت اعلام كرده بود توتون هايي كه در قليان به كار مي روند براي سلامتي مضر هستند و اغلب سر پلاستيكي نيچه هاي قليان ها چند بار مصرف مي شوند و بهداشتي نيستند. نيروي انتظامي هم به اين دليل با ارائه قليان در قهوه خانه ها مخالف بود، چون عقيده داشت كه برخي از افراد سودجو از طريق قليان مواد مخدر مصرف مي كنند.
اما نبايد از نظر دور نگه داشت كه قليان خواهان زيادي دارد و اغلب به عنوان يكي از عناصر جاذب گردشگري در اماكن تفريحي و اقامتي محسوب مي شود.
به هر حال كشمكش بين صنعت گردشگري و دستگاه هاي انتظامي ادامه پيدا كرد تا اينكه هيات دولت، سوم مرداد ماه تصويب كرد كه قهوه خانه ها و رستوران هاي سنتي از آئين نامه ممنوعيت استعمال و عرضه سيگار و مواد دخاني در اماكن عمومي مستثني هستند.
رحيم شايان راد، رئيس اتحاديه قهو ه خانه داران مي گويد: اجرايي شدن اين طرح به نيروي انتظامي بستگي دارد، زيرا اين اداره اماكن است كه براي كشيدن و نكشيدن قليان در رستوران هاي سنتي و قهوه خانه ها اعمال نظر مي كند. به گفته وي پيش از اين به دستور نيروي انتظامي، ارائه قليان به خانم هاي تنها و افراد زير 18 سال ممنوع بود،به اعتقاد بسياري از مردم، بهترين راه براي جلوگيري از ترويج استعمال دخانيات، آگاهي دادن و فرهنگسازي در اين زمينه است، نه ممنوع كردن آن، چون ممنوعيت تنها به مشتاق تر شدن جوانان براي كشيدن قليان منجر مي شود.
اما به نظر مي رسد وزارت بهداشت همچنان با اصل قضيه مخالف است. كارشناسان بهداشت هم براساس ارقام و آمار معتقدند كه قليان ضرر و زيان بيشتري نسبت به سيگار دارد، اما براي كساني كه به مصرف نيكوتين عادت كرده اند به دليل دردسرساز بودن قليان و دشواري آماده ساختن آن، ميزان مصرف نيز پايين تر آمده و ضرر و زيان آن كاهش مي يابد.
به هر حال سابقه قليان و قليان كشي كه به 400 سال پيش و به دوران صفوي بازمي گردد و محبوب بودن اين سنت تاريخي در ميان خانواده ها و جوانان كه برخلاف بسياري از سنت هاي گذشته كه به فراموشي سپرده شده اند هنوز طرفداران زيادي دارد.

اكران اولين فيلم انگليسي زبان آميتاب باچان
003264.jpg
بــــزودي نــــخستين فيلم انگليسي زبان بازيگر معروف هندوستان آميتاب باچان براي علاقه مندان به سينماي هند در سراسر جهان اكران خواهد شد. اين فيلم كه تقابل نام دارد تنها چند هفته پس از اكران نسخه هندي اش روي پرده مي رود.
او در حـــالي كه تاكيد مي كند نسخه 90 دقيقه اي و انگليسي زبان تقابل با آنچه از روز جمعه در هند اكران شده تفاوت اساسي دارد، مي گويد: توجه داشته باشيد كه تقابل نه نسخه دوبله شده ويردو است و نه نسخه زيرنويس شده آن. اين فيلم يك تفسير كاملا متفاوت و جداگانه از همان طرح و داستان است. در واقع ما دو نسخه از فيلم گرفتيم، يكي به انگليسي و ديگري به هندي. بازيگران، اول به يك زبان ديالوگ هايشان را مي گفتند و بعد به يك زبان ديگر.
با اينكه تقابل نخستين فيلم رسمي باچان به زبان انگليسي است، اما او پيش از اين با فيلم سياه به كارگرداني سانجي بانسالي خود را به مردم غرب شناسانده بود. شارميلا تاگور هم كه در تقابل، نقش مقابل باچان را بر عهده دارد، از چندين دهه پيش و با درخشش در فيلم هاي ساتيا جيت راي فقيد به چهره اي شناخته شده براي علاقه مندان سينماي هند در جهان تبديل شده است.
باچان درباره احساس خود درباره جهاني شدن فيلم هايش هم چنين عقيده اي دارد: بارها گفته ام و باز هم تكرار مي كنم كه به رسميت شناخته شدن توسط مخاطب غربي نهايت آرزوي من نيست. من فقط كار خودم را انجام مي دهم. اگر از بازي در فيلمي به زبان انگليسي لذت ببرم، مطمئن باشيد همين احساس را هم در مورد فيلم هاي اسپانيولي و فرانسوي خواهم داشت.

كارهاي عجيب جك نيكلسن
003279.jpg
جك نيكلسن ، بازيگر قديمي سينما و برنده چند جايزه اسكار، سر صحنه جديدترين فيلم مارتين  اسكورسيزي دست به كارهاي عجيبي زده است.
ستاره مشهور هاليوودي كه از مدتي پيش در مقابل دوربين اسكورسيزي در فيلم جداشده قرار گرفته بود، ظاهرا علاوه بر دعواهاي معمول و هميشگي، در فيلمنامه هم دخالت مي كرد و آن  را به دلخواه خود تغيير مي داد. نيكلسن كه حالا ديگر همه مي دانند از طرفداران پر و پا قرص تيم بسكتبال لس آنجلس ليكرز هم هست، به هيچ كس در سر صحنه فيلم جداشده اجازه نمي داد كلاه يا لباس تيم رقيب يعني بوستن سلتيكز را به تن كند. جالب اينكه فيلمبرداري در شهر بوستون انجام مي شد.
نماينده و مدير برنامه هاي جك نيكلسن زماني كه با پرسش خبرنگاران در مورد شيرين كاري هاي ستاره مشهور هاليوودي مواجه شد، فقط به دادن اين جواب بسنده كرد: من چيزي نمي دانم. من آنجا نبودم. او پاسخ هاي بيشتر را به مدير برنامه هاي اسكورسيزي ارجاع داد. ظاهرا فيلمساز سرشناس آمريكايي هم براي به دست آوردن دل ستاره 68 ساله فيلم خود، ابتدا نماهاي مورد دلخواه او را مي گرفت و سپس بر اساس فيلمنامه اصلي پيش مي رفت.
به احتمال فراوان، با پايان يافتن فيلمبرداري فيلم گنگستري جداشده ، تمامي عوامل و بازيگران پروژه كه از دست دخالت هاي بيجاي جك نيكلسن به تنگ آمده بودند، حالا نفسي به راحتي مي كشند و آرزو مي كنند به اين زودي ها دوباره با او همكار نشوند. لئوناردو دي كاپريو، مت ديمن و مارك والبرگ از جمله ديگر ستارگان فيلم جدا شده  هستند.

درفرهنگسراها
خانه فرهنگ سيار
فرهنگسراي طبيعت (اشراق) اقدام به راه اندازي خانه فرهنگ سيار در پارك هاي بزرگ منطقه 4 كرده است.
قصص قرآني، آموزش نقاشي، خوشنويسي، اجراي تئاتر و... از جمله برنامه هايي است كه در روزهاي زوج در پارك پليس (اتوبان وفادار)  و در روزهاي فرد در پارك گلبرگ (بين فلكه دوم و سوم تهرانپارس) از ساعت 18 الي 19:30 برگزار خواهد شد.
علاقه مندان مي توانند جهت استفاده رايگان از برنامه هاي اعلام شده، همه روزه به پارك هاي مذكور مراجعه يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 77327685 و 77329643 تماس بگيرند.
كارگاه كارگرداني و بازيگري
فرهنگسراي انقلاب همزمان با آغاز فصل تابستان اقدام به برگزاري كارگاه آموزش كارگرداني، بازيگري و عكاسي كرده است.
در اين كارگاه سعي شده با بهره گيري از استادهاي مجرب به صورت كامل به مقوله بازيگري و بازيگرداني پرداخته شود. اين كارگاه در دو مقطع مقدماتي و پيشرفته، ويژه خانم ها و آقايان برگزار مي شود.
شركت در اين كارگاه هاي آموزشي براي عموم رايگان است و علاقه مندان جهت شركت در اين كارگاه مي توانند به واحد هنري فرهنگسراي انقلاب واقع در بزرگراه شهيد نواب صفوي، خيابان كميل شرقي، مراجعه يا با شماره تلفن هاي 9-55419057 و 55410929 داخلي 113 تماس حاصل كنند.
آموزش كمك هاي اوليه
مراكز منطقه جنوب سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران به منظور ارتقاي دانش عمومي شهروندان، اقدام به برگزاري كارگاه آموزش كمك هاي اوليه كرده است.
در اين كارگاه ها، آموزش هاي مختلف از جمله امداد و نجات، كمك هاي اوليه، تزريقات و... آموزش داده مي شود.
علاقه مندان جهت شركت در اين كارگاه ها يا جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با خانه هاي فرهنگ ابوسعيد 66498587، سلمان فارسي 55645389 ، خزانه 55312922، قلم 55314333، كوشا 55061070، ميعاد 55032500، تلاش،۵۵۰۰۸۱۰۰ رازي 55907903، حر 66402365، شيخ هادي 66493039، خلاقيت ها 55917050، آويني 55950374 و مجموعه
فرهنگي - هنري بعثت 55035600، فجر 55311575، كتابخانه دكتر حسابي 557731697، كتابخانه شماره يك 33754042 و كتابخانه شماره دو 33753031 تماس حاصل كنند.

ذهن زيبا
هر اقدام بزرگ ابتدا محال به نظر مي رسد.
توماس كارلايل

از زندگي خود لذت ببريد، بدون آنكه آن را با زندگي ديگران مقايسه كنيد.
كندورسه

محترم بودن، نتيجه يك عمر لياقت اندوختن است.
مادام دامبر

وقتي همدردي پيدا شد، درد سبك تر مي شود.
سعيد نفيسي

اشخاصي كه نمي توانند ديگران را ببخشند، پلهائي را كه بايد از آن عبور كنند را خراب مي كنند .
هربرت اسپنسر

شبكه
امروز حدود ساعت۲۲ از شبكه اول يك فيلم داستاني پخش خواهد شد. شبكه 2 نيز به احتمال فراوان قسمت آخر مجموعه ايراني فيلبانان را مجددا پخش خواهد كرد.
سريال ايراني مرواريد سرخ نيز حدود ساعت۱۹از شبكه 5پخش مي شود و حدود ساعت۲۳تكرار مجموعه خارجي حامي وحش از همين شبكه روي آنتن مي رود.
شبكه سوم نيز حدود ساعت 21يك فيلم داستاني نمايش خواهد داد.
امــروز هــمـــچنين تـــكرار مجــموعه هاي ريحانه(حدودساعت۱۳:40 از شبكه سوم)، مزرعه كوچك( حدود ساعت 15 از شبكه اول) و مجموعه طنز شبكه سه ونيم(حدودساعت۱۴:30 از شبكه سوم) پخش خواهد شد.
مجموعه هاي طنز زير آسمان شهر و اكسيژن نيز همانند روزهاي گذشته حدود ساعت 18:30 و 21 از شبكه هاي 3 و 5 پخش خواهد شد.

درشهر
آموزش و مسابقه شطرنج و پينگ پنگ
خانه فرهنگ دولت آباد، وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران اقدام به برگزاري دوره هاي مختلف آموزش شطرنج و پينگ پنگ كرده است. اين دوره ها در طول تابستان به صورت هفتگي براي عموم برگزار مي شود و در پايان دوره هاي آموزشي مسابقات ويژه بين گروه ها برگزار شده و به نفرات برتر هدايايي نفيس اعطا خواهد شد.
علاقه مندان جهت شركت در اين دوره هاي آموزشي مي توانند به نشاني: فلكه اول دولت آباد، شهرك وحدت، خيابان استاد دهخدا، كوچه شهيد رمضاني مراجعه يا با شماره تلفن هاي 3747772 - 3748287 تماس حاصل فرمايند.

خبرسازان
آرمانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |