سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۶۳
تنها صداست كه مي ماند اما...
كاشكي اين صداها نمانند
003417.jpg
عكس:گلناز بهشتي
آزاده بهشتي
آلودگي صوتي، مرگ ومير كودكان و كاهش وزن نوزادان در هنگام تولد را به دنبال دارد علاوه بر اين، افزايش فشار، قند و كلسترول خون و افزايش هورمون استرس از تاثيراتي است كه در بزرگسالان بروز پيدا مي كند
او حالا ديگر اصلا آرامش ندارد. چند ماه پيش كه كار و كاسبي جديدي در حوالي ميدان توحيد راه انداخته بود به اين فكر افتاده بود كه براي اينكه دست كم شب ها آرامش داشته باشد، خانه اش را از مركز شهر به جايي آرام تر منتقل كند. پس به جايي دنج در سعادت آباد نقل مكان كرد. اما خيال خوش او چندان دوامي نداشت. حالا ديگر شب ها با صداي كاميون هايي كه بار ساختماني جابه جا مي كنند از خواب مي پرد و روزها از صداي ماشين ها و بوق و آژير و... به آستانه جنون مي رسد.
تنها صداست كه مي ماند، اما او با خودش فكر مي كند كه كاش شاعري كه اين جمله را گفته است فرقي بين صداها قائل مي شد چون هيچ كس دوست ندارد صداي آژير مدام در گوشش جا خوش كند.
542 منطقه آلوده
در جريان بررسي ميزان آلودگي صوتي مناطق شهر تهران و تهيه شناسنامه آلودگي صوتي، 542 نقطه آلوده صوتي در 5 منطقه تهران شناسايي شده است.
تاكنون مناطق 6 ، 7، 9، 11و 12 شهر تهران مورد بررسي قرار گرفته و طي مطالعات انجام شده مشخص شده كه اغلب نقاط آلوده صوتي، مراكز درماني و آموزشي هستند.
مهندس حسين مهرآوران، مسئول سنجش آلودگي صوتي شركت كنترل كيفيت هوا معتقد است كه ميزان استاندارد آلودگي صوتي مراكز درماني و آموزشي نسبت به مناطق مسكوني و ادارات، رقم ناچيزي است، در حالي كه آلودگي صوتي اين مراكز در تهران رقمي بيش از حد استاندارد جهاني را نشان مي دهد.
به گفته او در منطقه 6تهران، 139مركز آموزشي و 38مركز درماني بالاتر از حد استاندارد و در نقطه بحران قرار دارد. در عين حال به ترتيب ميدان توحيد 93 دسيبل، ميدان جهاد 89 دسيبل، ميدان جم 75 دسيبل، ميدان فردوسي 89 دسيبل ، ميدان آرژانتين 89 دسيبل، بيمارستان سجاد بالاي 75 دسيبل، ميدان وليعصر 85  ??دسيبل، بيمارستان مصطفي خميني بالاي 75دسيبل و دانشگاه علامه طباطبايي در اين منطقه، 65دسيبل آلودگي صوتي دارد. مهرآوران تراز صدا و بررسي آلودگي صوتي در اين مناطق را از نظر زماني از 7صبح تا 10شب عنوان كرده و مي گويد: در منطقه،۷ آلودگي
۵۷ مركز آموزشي و 18 مركز درماني بالاتر از حد استاندارد جهاني است كه در اين منطقه ميدان سپاه، بيمارستان خانواده، بيمارستان 504 ارتش و بزرگراه رسالت و مدرس بالاي 70دسيبل آلودگي صوتي دارند.
در منطقه 9 تهران كه به دليل نزديكي فرودگاه مهرآباد به نظر مي رسد در وضعيت بحراني تري قرار دارد، 59 مركز آموزشي و 16مركز درماني بالاي حد استاندارد قرار دارد. در اين منطقه ميدان آزادي 91 دسيبل، ميدان شمشيري 89 دسيبل و دانشگاه شريف و جاده مخصوص كرج بالاي 70دسيبل آلودگي صوتي دارد. نكته قابل توجه در مورد اين منطقه، بيمارستان شريعت رضوي است كه به دليل محوطه باز و بزرگ، بيشتر تحت تاثير پرواز هواپيماها قرارگرفته و داراي 22 دسيبل آلودگي صوتي و انحراف از استاندارد جهاني است و از سوي مهرآوران به عنوان يكي از نقاط بسيار بد از نظر آلودگي صوتي محسوب مي شود.
طبق تحقيقات مركز سنجش آلودگي صوتي شركت كنترل كيفيت هوا در منطقه،۱۱ ميدان راه آهن 89 دسيبل، ميدان حر
88  دسيبل، ميدان منيريه 89 دسيبل، بيمارستان رازي 88 دسيبل، ميدان جمهوري و انقلاب بالاي 88 دسيبل و بيمارستان الوند نيز بالاي 70دسيبل آلودگي صوتي دارند. مهرآوران در مورد منطقه 12 به عنوان آخرين منطقه اي كه تاكنون مورد بررسي قرار گرفته، مي گويد: ميدان امام خميني(ره)، خيابان هاي سعدي، جمهوري، انقلاب، 17 شهريور، خراسان، شوش، اميركبير و مولوي بالاي 70 دسيبل آلودگي صوتي دارند.
گوش ها آرام آرام مي ميرند
ماجرا به چند دسيبل بالا و پايين بودن صوت در يك منطقه برنمي گردد؛ ماجراي صداهايي كه روزي آرزو مي كرديم ماندگار باشد و حالا مي خواهيم از شر آن خلاص شويم. صداي بوقي كه اولين بار از يك ماشين در تهران به صدا درآمد و اولين هواپيما يا قطاري كه پرواز كرد يا روي ريل رانده شد. حالا مي خواهيم از شر تمام آنها خلاص شويم.
مهرآوران در مورد تاثيرات منفي آلودگي صوتي بخصوص روي كودكان مي گويد و هرچه او بيشتر مي گويد، بيشتر از صداها بيزار مي شويم.مهمترين اثر آلودگي صوتي روي قدرت شنوايي است، علاوه بر آن آلودگي صوتي ميزان يادگيري كودكان را كاهش مي دهد و ميزان سقط جنين و مرگ و مير را در زنان باردار بالا مي برد. طبق تحقيقات انجام شده از سوي كشورهاي اروپايي و ژاپن كه طي 10 سال در ميان افرادي كه در مناطق پرسروصدا و ساكت ساكن هستند، انجام شده است، مي توان به جرات گفت: آلودگي صوتي مرگ ومير كودكان و كاهش وزن نوزادان در هنگام تولد را به دنبال دارد. علاوه بر اين افزايش فشارخون، قند و كلسترول خون و افزايش هورمون استرس (آدرنالين و كورتيزول) از تاثيراتي است كه در بزرگسالان بروز پيدا مي كند. مهرآوران در اين مورد به استرس، اضطراب و كم خوابي اشاره كرده و مي گويد: صداي بلند، تنگ شدن رگ هاي خوني، بالا رفتن فشارخون و ايجاد عارضه قلبي را به دنبال دارد.
سه راه كاهش آلودگي صوتي
هميشه بعد از طرح مسئله بايد به دنبال راهكاري براي آن بود. به همين خاطر از مسئول سنجش آلودگي صوتي شركت كنترل كيفيت هوا در مورد شيوه هاي كم كردن آلودگي صوتي مي پرسيم و او مي گويد: اين شيوه در سه قسمت دسته بندي مي شود. اولين راه، كنترل منبع صداست. شركت هاي خودروسازي، هواپيماسازي و قطارها بايد تكنولوژي خود را طوري تغيير بدهند كه مطابق با استانداردهاي جهاني باشد. به گفته مهرآوران هيچ گونه استانداردي براي كنترل اين وسايل وجود ندارد و هيچ مصوبه و قانوني در ايران محور فشار براين شركت ها براي مطابقت با استانداردهاي جهاني نيست.
مهرآوران با توجه به در معرض خطر قرار گرفتن خانه هاي نزديك فرودگاه مهرآباد به عدم خريد هواپيماهاي جديد اشاره كرده و مي گويد: غالب هواپيماها كهنه هستند؛ به عنوان مثال يك بوئينگ 777 بزرگتر از يك بوئينگ 727 است اما در عين حال كم صداتر است، اما متاسفانه كشور ما فعلا نمي تواند از تكنولوژي هاي برتر هوايي استفاده كند. مهرآوران دومين راه حل را كنترل دريافت كنندگان مي داند و مي گويد: بايد پيمانكاران را مجبور كرد تا در ساختمان هاي نزديك به محل هاي در معرض خطر از شيشه دو جداره و مواد جاذب و استانداردهاي ساختمان سازي استفاده كنند. او مرحله سوم را بين منبع و دريافت كنندگان مي داند كه مي توان از طريق استفاده از ديوارها، خاكريزهاي صوتي و آسفالت هاي ويژه كه هوا را جذب مي كنند، ميزان آلودگي صوتي را پايين آورد. با وجود اينكه كار اصلي رسيدگي به اين مشكل به عهده سازمان محيط زيست است، بايد از طريق تدوين مقررات و قوانين و ابلاغ به راهنمايي و رانندگي، از افزايش آلودگي صوتي جلوگيري كرده و نسبت به كاهش آن اقدام كند.

راپورت خبرنگار
جامه فراموشي
تهران، خيابان شهيد مطهري، نبش خيابان لارستان، ساعت 24 - يك نفر روي سقف خودرويي ايستاده و فرياد مي زند: آقا! 1500 تومان حدود 20 - 10 عدد كارتن نه چندان كوچك، پر و خالي كنار او روي خودرو چيده شده و يك تخت چوبي هم روي زمين، كنار خودرو قرار داده شده و عده اي هم دور تا دور تخت جمع شده اند. خودروهاي نسبتا زيادي به صورت دوبله پارك شده اند تا رانندگان و سرنشينان آنها به جماعتي بپيوندند كه در اين معركه شركت دارند.
حكايت لباس هاي دست دوم (يا حتي چندم) وارداتي، سالهاست كه به عنوان يك واقعيت تلخ مطرح شده و هيچ گاه هم برخورد قاطعي با آن صورت نگرفته است؛ واقعيتي كه مي تواند پيامدهاي گوناگون بهداشتي، اجتماعي، فرهنگي و ... داشته باشد، كما اينكه خود، پيامد بسياري از كاستي ها و بي توجهي هايي است كه در رابطه با بسياري از مسائل اجتماعي رخ داده است. اين روزها هم باز عرضه اين لباس ها قدري پررنگ تر شده و حتي كار به بعضي مغازه هايي كه در مسيرهاي پرتردد واقع هستند نيز كشيده شده است، بدون اينكه نظارت دقيقي در اين مورد وجود داشته باشد. مسلما وظيفه ارگان ها و نهادهايي مثل اداره اماكن، نيروي انتظامي، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي و شهرداري ايجاب مي كند كه نه تنها نسبت به فروش اينگونه كالاها در مغازه ها سخت گيري كنند، بلكه از عرضه اين كالاها به صورت سيار نيز جلوگيري به عمل آورند.
از سوي ديگر وظيفه اصلي به عهده خود شهروندان است؛ كساني كه با خريداري اينگونه اجناس باعث تشويق سودجويان و رونق بازار آنها مي شوند، به گونه اي كه روز به روز اين بازار، عريض و طويل تر مي شود. از سوي ديگر لباس هايي كه بدون هيچ  گونه بسته بندي دقيقي عرضه مي شوند و در هر لحظه بين چندين نفر مشتري دست به دست مي شوند، چه تضميني براي آلوده نشدن دارند؟
مهمترين نكته اي كه در اين بين شايد كمتر به آن توجه شده باشد، نكته اي فرهنگي است؛ نكته اي كه ظاهرا زاييده نوعي فراموشي عمدي مي تواند باشد، آن هم اينكه آيا اساسا براي يك ايراني پوشيدن لباس مستعمل يك نفر خارجي (از هر تباري كه مي خواهد باشد) نشانه نوعي بي هويتي نيست؟ آيا اين كار شبيه خوردن ته سفره ديگران نمي تواند باشد؟
در شهري مثل تهران با توجه به سطح فرهنگي مردم و حتي سطح درآمدهاي آنها تنها چيزي كه مي تواند اين ماجرا را توجيه كند، همان فراموشي است؛ فراموش كردن اينكه استغنا و بي نيازي يكي از مهمترين داشته هاي فرهنگي ماست. آيا مسئولان شهري موظف نيستند اين نشانه هاي فراموشي را پاك كنند؟ با اين كار از مشكلات ديگري مثل ترافيك و سد معبر نيز كاسته خواهد شد. يادمان باشد كه اين شهر پايتخت كشوري به نام ايران است.

از شهر
003414.jpg
دوستداران فضاي سبز جمع شوند
بالاخره راه افتاد. مدت ها بود به اين فكر مي كرديم حالا كه بيشتر خانواده ها در آپارتمان زندگي مي كنند، چطور مي توانند با فضاي سبز و درختان ارتباط برقرار كرده و استعداد باغباني  شان را بروز دهند، تا اينكه فرهنگسراي اقوام وابسته به سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران اعلام كرد كه براي تشويق و ترغيب كودكان و نوجوانان به نگهداري و آبياري فضاي سبز و توسعه فرهنگ حفظ بوستان و گلستان، برنامه اي با عنوان حافظان بوستان سبز در پارك بهاران برگزار مي كند.
اين برنامه ها كه شامل اجراي نمايش با موضوع محيط زيست، آموزش روش آبياري گياهان، مسابقه نقاشي و... است، روز چهارشنبه۱۲ مرداد از 8صبح شروع مي شود. سازمان پارك ها و فضاي سبز كرج هم اعلام كرده است كه جنگ سبز با هدف غني سازي اوقات فراغت كودكان و نوجوانان و نهادينه كردن فرهنگ حفظ ونگهداري از فضاي سبز شهر، از سيزدهم مرداد تا پايان تابستان، هر هفته در يكي از پارك هاي بزرگ كرج اجرا مي شود.
در اين جنگ كه تشكل غيردولتي نسل نوآوران هم در برگزاري آن همكاري دارد، برنامه هايي از قبيل نمايش، موسيقي، مسابقه و شعر خواني با موضوع فضاي سبز اجرا مي شود. در پايان برنامه جنگ سبز تمام كساني كه در اين برنامه شركت كرده اند به پاكسازي پارك محل اجراي برنامه مي پردازند. جنگ سبز اين هفته پنج شنبه، سيزدهم مردادماه سال جاري با حضور علاقه مندان از ساعت 19 در پارك نبوت اجرا خواهد شد.
بانك اطلاعات ستاد بحران در منطقه 20
اطلاع رساني، يكي از راه هاي مناسب براي آگاهي افراد جامعه است، بخصوص در دنياي مدرن امروز كه با تكيه بر تكنولوژي هاي پيشرفته دنيا مي توان اين موضوع را بهتر پيش برد.بد نيست بدانيد كه با همكاري شهرداري منطقه 20 و مديريت ستاد بحران اين منطقه، نخستين بانك اطلاعاتي ستاد مديريت بحران ايجاد مي شود.پنجم مردادماه، نخستين جلسه هماهنگي ستاد مديريت بحران منطقه 20 در سال 84 در شهرداري منطقه 20 برگزار شد.در اين نشست، دبير ستاد مديريت بحران منطقه 20 از ايجاد سيستم نرم افزاري بانك اطلاعاتي ستاد مديريت بحران منطقه خبر داد و از اعضاي ستاد خواست تا اطلاعات موردنياز را براي تكميل اين بانك اطلاعاتي تهيه و ارائه دهند.

شهر آرا
آرمانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
|  آرمانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |