سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۶۳
طراحي مبلمان فضاهاي عمومي شهري
003405.jpg
*ندا رضائي آذر
وجود نيمكت، باجه تلفن همگاني سطل هاي زباله تفكيك شده، ساعت مجسمه هاي زيبا، آبخوري ها جعبه گل ها، ميزهاي شطرنج ايستگاه هاي روزنامه خواني و . . .فضاهاي عمومي شهري را بسيار كارا و مفيد خواهد كرد
در عصر حاضر، پيشرفت روز افزون علم و تكنولوژي باعث شده شهرنشينان بيشتر زندگي خود را در محيط كار يا تحصيل بگذرانند. اغلب با فعاليت در شيفت هاي كاري متفاوت يا كار و تحصيل همزمان، وقت روزانه خود را آنقدر اشغال كرده اند كه كمتر فرصت مي كنند به پارك ها، فضاهاي سبز يا محيط هاي مفرح و ورزشي قدم بگذارند. بديهي است دانشجويان، محصلان و دانش پژوهان سعي مي كنند كه چنانچه اوقات فراغتي از كار يا تحصيل فراهم آمد، اين زمان را با مطالعه كتاب ها، مجلات و روزنامه ها يا استفاده از كامپيوتر بگذرانند. اما وجود ترافيك سنگين در شهرهاي بزرگ، محدوديت زماني و عدم فراهم بودن بخشي از اين موارد فرصت هاي كوتاه فراغت را نيز از آنها سلب مي كند.
بنابراين چنانچه بستري فراهم آيد كه محيط كار يا تحصيل در كنار محيط هاي مطالعاتي- تفريحي و از اين قبيل قرار گيرد، زمان هاي مفيدي را در اختيار اين قشر قرار مي دهد، اما ايجاد چنين فضاهايي خصوصا در كلانشهرها با محدوديت هاي فراواني مواجه است چرا كه زمين هاي مورد استفاده براي چنين محيط هايي اغلب محدود است. اما با يك برنامه ريزي مدون و مسئولانه مي توان درصد بالايي از اين محدوديت ها را برطرف كرد. شايد وجود بوستان ها(پارك ها) كه اغلب در سطح شهر پراكنده هستند يا فضاهاي سبزي كه در بين ساختمان ها يا پاركينگ ها قرار گرفته اند يا فضاهاي جانبي و مياني بلوارها، بستر مناسبي براي ايجاد اين امكانات باشند. تجهيز اين نوع فضاها به امكانات اوليه مورد نياز مي تواند فضاهاي مذكور را تكميل كرده و به يك محيط چند منظوره شهري تبديل كند. البته با رعايت بحث هاي اقتصادي شايد وجود بعضي از اين امكانات كفايت كند كه با بررسي اجتماعي و ميزان جمعيت پذيري منطقه، درصد سطح اشغال فضاهاي اداري، مسكوني، تجاري و . . . مي توان بحث اهميت تجهيز فضاهاي سبز را طبقه بندي كرد. بديهي است اين امر طراحان محيطي را به كمك مي طلبد تا نيازهاي اوليه اين فضاها را با طراحي خلاقانه و زيبا فراهم آورند. وجود نيمكت، باجه تلفن همگاني، سطل هاي زباله تفكيك شده، ساعت، مجسمه هاي زيبا، آبخوري ها، جعبه گل ها، ميزهاي شطرنج، ايستگاه هاي روزنامه خواني، آبنماها، بلندگوهاي محوطه، چراغ هاي روشنايي و . . . اين فضاهاي عمومي شهري را بسيار كارا و مفيد خواهد كرد.
بديهي است هريك از موارد فوق نيازمند مطالعه و پژوهش بسياري است چراكه علاوه بر كارايي و زيبايي مي بايست از نظراقتصادي نيز به صرفه باشند. يك طراحي خلاقانه مي تواند با در نظرگرفتن نيازهاي هر يك از محيط هاي شهري، حتي بخشي از اين موارد را با شكلي همگن و زيبا در كنار هم قرار دهد. استفاده از مصالح ماندگار و ايمن شايد بخش عمده  اين طراحي را تشكيل دهد. چرا كه اين مبلمان در محيط هاي باز قرارداشته و تغيير وضعيت جوي، باران و برف، آفتاب، گردوخاك و استفاده زياد ممكن است باعث تخريب آنها شده و بار مالي فراواني را به متوليان اين محيط ها تحميل كند.
اكنون براي طراحي بهتر اين مبلمان لازم است
هر يك از اين عناصر را از نظر كيفيت آناليز كنيم:
نيمكت ها: با توجه به استاندارد بدن انسان طراحي مي شود و اصولا داراي 3 مشخصه خواهد بود :كف، پشتي و جاي دست. اما ممكن است در بعضي از حالات، پشتي يا جاي دست حذف شود. معمولا به صورت چند نفره،  دونفره و تك  نفره به صورت مستطيلي يا دوار به دور درختان و . . . طراحي مي شود و از نظر جنس مي تواند به صورت چوبي، فلزي، بتني يا تركيبي از آنها باشد كه معمولا با پيچ به زمين متصل مي شوند.
باجه هاي تلفن: معمولا براي تلفن هاي ضروري به كار مي رود و استفاده كننده زمان كوتاهي از آن بهره مي جويد بنابراين ايجاد سايبان كوتاه و پوشش هاي كناري جهت جلوگيري از بارش باران و برف براي آن كفايت مي كند و معمولا از مصالحي نظير فلز، شيشه و پلكسي گلاس ساخته مي شود.
سطل هاي زباله تفكيك شده: چنانچه به فاصله هر 30 تا 50 متر نصب شود مناسب بوده و بهتر است داراي درهاي بادبزني بوده تا استفاده كننده آن را كمتر لمس كند و در آن سريعا بسته شده، از تجمع حشرات جلوگيري شود. بهتر است جهت بازيافت زباله، به صورت تفكيك شده و در يك واحد طراحي شوند و روي هر بخش، مشخصات زباله قيد شود. تخليه آن مي بايست راحت صورت پذيرد و ابعاد دريچه هاي آن متناسب با نوع زباله باشد، معمولا به صورت فلزي يا تركيب فلزي و بتن ساخته مي شود.
ساعت: در چند جاي اصلي محوطه قرار مي گيرد و ارتفاع حدود 3 متر براي آن كافي است، اما مي بايست اعداد و عقربه هاي آن كاملا مشخص باشند، معمولا پايه هاي فلزي دارند و مي توان با چراغ هايي از داخل آن را روشن كرد.
مجسمه ها: ساخت مجسمه ها اصولا هزينه هاي زيادي را در بر دارند و مي توان با مصالحي نظير برنز، سنگ، فلز، بتن به سبك هاي مختلف كلاسيك و مدرن طراحي شوند. اصولا نياز به يك پايه (شكل) دارند و ممكن است مربوط به مشاهير، شهدا و . . . يا به صورت مونماني مدرن در ارتباط با فضا باشند.
آبخوري ها: چنانچه به صورت تك پايه و به تعداد كافي در فضا پخش شوند مناسب  تر خواهد بود. معمولا به صورت بتني يا فلزي ساخته مي شوند، اما مي بايست از نظر تاسيساتي، تعمير و نگهداري بررسي شوند تا هم كارا بوده و هم از اسراف آب جلوگيري شود.
جعبه گل ها: معمولا در محل هايي كه امكان ايجاد باغچه وجود ندارد استفاده مي شوند و گاها براي تغيير مسيرها در مسدود كردن راه ها بكار مي روند. معمولا بتني، فلزي يا چوبي هستند. 
ميزهاي شطرنج: با توجه به استاندارد ارتفاع ميزها حدودا 80 سانتيمتر ارتفاع دارند و دو طرف آن نيمكت يا صندلي به صورت يك  نفره تعبيه مي شوند. معمولا از بتن، فلزي يا چوب ساخته مي شوند.
ايستگاه هاي روزنامه خواني: به صورت ايستاده طراحي شده و چون زمان زيادي از آن استفاده مي شود بهتر است سايبان داشته باشد. چراغ روشنايي نيز نياز دارد. معمولا داراي يك قفسه با ضخامت 5 سانتيمتر است كه روي سطح آن شيشه يا پلكسي گلاس خواهد بود و مسئول آن هر روز، روزنامه هاي داخل آن را تعويض مي كند. معمولا در ارتباط با محيط طراحي مي شود و مصالح به كار رفته در آن فلز، شيشه، چوب، پلكسي گلاس و . . . خواهد بود.
آبنماها: بيشتر با مصالح بنايي ساخته مي شوند و تعمير و نگهداري آن بسيار مهم است. وجود فواره در آنها باعث تلطيف هوا شده و محيط را بسيار زيبا خواهد كرد.
چراغ هاي روشنايي: بخش عمده نورپردازي توسط اين چراغ ها صورت مي پذيرد كه به صورت بلند با ارتفاع بالاي 5 متر به صورت مركزي يا با پايه هايي به ارتفاع 3 متر و حتي 20/1 متر مي تواند باشد كه تنوع بسياري دارد و مي توان در طراحي از تركيبي از آنها استفاده كرد. معمولا به صورت فلزي، آلومينيومي، چوبي و . . . ساخته مي شوند.
بنابر آنچه گفته شد طراحي اين مبلمان با توجه به محيط اطراف و نوع كاربري آن صورت مي پذيرد و وجود يك طرح واحد بر زيبايي آن مي افزايد.
*عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي

بهبود محيط زندگي در شهرها و ارتقاي كيفيت بصري
003411.jpg
زهرا مهدي پور- بدون شك نماي ساختمان ها بخشي از عرصه همگاني است، به گونه اي كه نمي توان بي تفاوت از كنار آنها گذشت، چرا كه شخصيت هر شهر را نمايان مي كنند. شايد بارها و بارها با عبور از بزرگراه ها و خيابا ن هاي هاي شهر، نماي ساختمان ها، نگاه شما را به خود جذب كرده است، جنس، مصالح، رنگ، تركيب بندي، زيبايي بصري، نحوه اجرا و جزئيات آن و... از عواملي هستند كه منجر به ايجاد يك تصوير ذهني خوب، بد، زيبا و زشت از نماي ساختمان در ذهن شما مي شوند.
بزرگراه مدرس، ابتداي الهيه، برج هاي مسكوني لاله، مطمئنا اين مجموعه آپارتماني كه در ابتداي يكي از مرغوب ترين (!) خيابان هاي هاي تهران است و در مسير يكي از اصلي ترين بزرگراه هاي پرتردد جا خوش كرده  است، مي تواند به عنوان يك نشانه شهري، خاطره اي را در ذهن رهگذران پديد آورد، ولي با نگاه به آن احساس بدي، ناشي از ديدن يك رويداد زشت در ذهن شما نقش خواهد بست....، اگر چه زمان نه چندان دوري (حدود دو سال) از ترميم رنگ نماي اين برج ها نمي گذرد، اما اجراي بسيار بد آن، منظره اي بس زشت را در معرض ديد همگان و در عرصه عمومي شهر قرار داده است.
آنچه بسيار عجيب مي نمايد، تاثيرگذار نبودن گروه هاي متخصص و متعهد در بخش اجراي ساختمان (بخصوص در اين مورد خاص) و پس از آن، گروه هاي نظارت كننده بر نحوه اجراي ساختمان ها - مخصوصا عرصه هايي كه مربوط به فضاي همگاني مي شوند- است، به گونه اي كه اغلب متخصصان و آگاهان عرصه ساختمان نيز بشدت به ديدن چنين مناظري عادت كرده اند!
در انتها بايد گفت: هر كس در محيط شهري
به نوبه خود مي تواند در توسعه و تقويت محيطي زيبا همكاري كند تا به عرصه همگاني آسيب وارد نشود و فضاي شهر دلنشين و زيبا باشد.

اتصال خورجيني، مشكل صنعت ساختمان كشور
مهناز محمودي- اتصال خورجيني متداول ترين شكل اتصال در ساختمان هاي اسكلت فلزي در ايران است؛ مبدع اين اتصال ايرانيان هستند و در هيچ كجا شناخته شده نيست! نحوه اجراي اتصال خورجيني بدين طريق است كه تيرهاي باربر از طرفين ستون ها به طور يكسره عبور داده مي شوند و روي نبشي هايي كه در طرفين ستون نصب شده اند قرار مي گيرند و معمولا در بالاي هر تير هم يك نبشي قرار مي دهند، لذا اتصال خورجيني تامين كننده نشيمن براي عبور يك جفت تير سرتاسري از طرفين ستون است.
اتصال خورجيني كاربرد گسترده اي در ايران دارد كه علت آن عمدتا سادگي اجرا، كاهش هزينه، كم كردن نيمرخ بال پهن و شماره هاي بالاي نيمرخ (IPE) است. به طور كلي ساختمان هاي فولادي به دليل نرمي و انعطاف پذيري از پايداري خوبي در برابر نيروهاي ناشي از زلزله برخوردارند، اما متاسفانه در زلزله هاي خرداد ماه 69 منجيل و رودبار و زلزله اخير بم برخلاف انتظار، شديدا آسيب ديدند و خسارات جبران ناپذيري را به بار آوردند. علت اين امر را بايد عمدتا در كيفيت اتصالات جست. ضابطه اصلي طرح اتصالات در نقاط زلزله خيز قابليت انتقال لنگر براي سازه هايي است كه فاقد بادبند يا ديوار برشي بتن آرمه اند؛ در حالي كه اتصالات خورجيني از سوي هيچ كدام از آيين نامه هاي موجود به عنوان اتصالات گيردار شناخته نشده اند.
يكي از اجزاي كليدي دراتصال خورجيني، نبشي هاي بالا و پايين اتصال است. تيرهاي اصلي قاب ها كه به صورت يكسره از كنار ستون ها عبور كرده اند روي نبشي هاي نشيمن سوار مي شوند و معمولا از يك نبشي اتصال كوچك نيز براي اتصال بال فوقاني تير به ستون استفاده مي شود كه مقداري گيرداري در اتصال به وجود مي آورد. نبشي تحتاني پهن تر از پهناي بال تير I شكلي كه بر روي آن قرار مي گيرد، انتخاب مي شود و اين عمل به خاطر فراهم آوردن سطحي كه بتوان تير را به نبشي جوش داد، ايجاد مي شود.
نبشي هاي تحتاني وقتي كه ستون ها به صورت خوابيده بر روي زمين آماده سازي مي شوند در محل هاي خود جوش مي شوند و پس از ساخت ستون ها و گذاردن تيرها بر روي نبشي هاي تحتاني، بال تير I شكل به نبشي تحتاني به صورت تخت جوش شده و سپس با استفاده از نبشي هاي كوچكتري كه طول بال آنها از پهناي بال تيرI شكل كوتاه تر است در قسمت فوقاني تير I شكل اتصال ديگري ايجاد مي شود مجددا كيفيت جوش اين نبشي از نوع تخت بوده، ولي دقت كافي در انجام آن صورت نمي پذيرد. نبشي بالا دو جوش به تير و ستون دارد. جوش به ستون به دليل آنكه سربالا انجام مي شود اصلا مرغوب نيست و اين جوش شره اي با كيفيت پايين تري اجرا مي شود.
از آنجا كه اصل است كه جوش بايد مقاوم تر از فولاد مادر باشد لذا اگر نيروي جانبي وارد شود بايد فولاد پاره شود نه جوش و از آنجايي كه جوش ها متاسفانه هميشه ضعيف تر از فولاد عمل مي كنند در نتيجه اتصال خورجيني براي سازه جوش مناسب نيست. نبشي هاي بالا وپايين معمولا حكم عاملي جهت نگهداري تير بر جاي خود را دارد و به رغم اينكه اندازه و طول نبشي، ضخامت و طول جوش عوامل اصلي در تعيين رفتار بهينه اتصال در هنگام زمين لرزه هستند، اما در طراحي اين اتصال بدون رعايت ضوابط علمي جوش اجراي اسكلت انجام مي پذيرد.
اتصال خورجيني در برابر بارهاي قائم با اتصالات صلب برابري مي كند، اما در برابر نيروهاي جانبي بيشترين نيرو به اتصال به صورت پيچشي است كه اين نيرو مي بايست از شاه تير به نبشي و از نبشي به ستون وارد شود و بنابراين دو واسطه در انتقال نيرو وجود دارد و از آنجا كه نبشي با جوش هاي غيراستاندارد به ستون متصل شده است، لذا واسطه اي ضعيف است و در اثر زلزله يا ساير نيروهاي جانبي سقف پايين مي آيد! در خرابي هاي زلزله هاي گيلان و بم در اكثر موارد تير و نبشي پايين آمده است كه نشان مي دهد نبشي ضعيف بوده است.
قاب با اتصال خورجيني تنها بايستي براي بارهاي قائم طراحي شوند. اين اتصال در مقابل بارهاي جانبي عملكرد خوبي نداشته و تنها براي تحمل بارهاي قائم مناسب هستند و بارهاي جانبي را بايستي سيستم هاي ديگري چون بادبندها تحمل كنند. اگر چه اتصال بادبند نيز خود با مشكلاتي همراه است چرا كه به دليل فاصله بين تيرهاي متصل به ستون، چنانچه بادبند در آكس ستون ها قرار گيرد، نمي تواند به تيرها متصل شود و چنانچه به يكي از تيرهاي اصلي اتصال خورجيني نصب شوند آنگاه بادبند در آكس ستون واقع نمي شود.
يكي ديگر از مشكلات اتصال خورجيني هنگامي بروز مي كند كه تيرها در دوطرف، دهانه هاي نامساوي را پوشش دهند، در اين صورت دهانه هاي نامساوي عكس العمل هاي نامساوي را در برابر بارهاي وارده نشان خواهند داد و افزايش لنگرها را موجب مي شوند. عدم اتصال تيرها به هم و نامساوي بودن دو دهانه اطراف باعث مي شود كه نتوانند با هم كار كنند.

يادداشت
سرپناه، خانه و مسكن
003432.jpg
الهام اميني - دريافت رابطه توسعه پايدار و شهرسازي و اجزاي متشكله آن از جمله مسكن و مقولات متعدد مربوط به آن، موضوعي اساسي است. در واقع شناسايي ويژگي هاي شهر پايدار يا محيط پايدار در اقليم و فرهنگ خاص، موضوعي است كه عدم پرداختن به آن، امكان توفيق در برنامه ريزي براي جزئيات آن را تقليل مي دهد. پرداختن به شاخصه هاي مسكن به عنوان كليدي ترين ابزار برنامه ريزي و تشكيل دهنده شالوده اصلي آن را مي توان از حساس ترين مراحل برنامه ريزي دانست. عرصه مسكن به منظور تامين رشد اجتماعي علاوه بر خود واحد مسكوني، محيط پيرامون آن را نيز در برمي گيرد. نياز به مسكن دو بعد كمي و كيفي دارد؛ در بعد كمي، نياز به مسكن، شناخت پديده ها و اموري را شامل مي شود كه به فقدان سرپناه و ميزان دسترسي به آن مربوط مي شود كه در واقع درجه پاسخگويي به نياز بدون در نظر گرفتن كيفيت آن موردنظر است و در بعد كيفي، مسائل و پديده هايي مطرح مي شوند كه به بي مسكني، بدمسكني و تنگ مسكني ارتباط دارند و آنچه مطرح است نوع و شكل نياز است. تاكيد بر اين است كه نامطلوب بودن هر يك از معيارهاي كالبدي، كمي و كيفي، ريشه بسياري از مشكلات اجتماعي در مسكن است كه در نهايت موجب عدم تعادل روحي ساكنان و كاهش كيفيت مسكن در محلات شهر و ناپايداري محيط شهري مي شود.
مسكن سطحي وسيع تر از خانه است كه شامل يك سيستم دسته جمعي مي شود و آن مجموعه اي از خانه ها، مراكز آموزشي، مغازه هاي اوليه و تاسيسات وابسته و موردنياز خانه هاست كه در واحدهاي شهري مطرح مي شوند. امنيت و سالم بودن، اقتصادي بودن، عملكرد مناسب، مناسب بودن از نقطه نظر اخلاقي و روحيه مردم و زيبايي از جمله هدف هاي مسكن هستند. عدالت، كارآمدي، كيفيت محيطي و سرزندگي، چهار مقوله اساسي است كه در افزايش كيفيت مسكن مي بايست مدنظر قرار گيرند. بايد توجه داشت كه اگر توسعه كمي مسكن همراه با افزايش امكانات و براي زمان معين نباشد از كيفيت آن كاسته مي شود. وسعت قطعه زمين، زيربنا يا نسبت سطح زيربناي باز از كل مساحت قطعه، مصالح ساختماني، استانداردهاي بهداشتي، استانداردهاي تراكم، تسهيلات و خدمات عمومي، استانداردهاي طراحي اجزاي دروني و نماي بيروني مسكن از جمله عوامل متشكله مسكن و محيط مسكوني است كه در بحث استاندارد براي مسكن بايد مورد توجه باشند. ايمني، بهداشت، آسايش و صرفه اقتصادي، چهار عامل تشكيل دهنده كيفيت ساختمان است، كه امكان دستيابي به محيطي اجتماعي و كالبدي با امكاناتي كه انجام تمامي فعاليت هاي زندگي را به سهولت و با كارايي مطلوب امكانپذير مي سازد، فراهم مي آورند.

نگاه
احتكار،  آفت مسكن
گفته مي شود قريب به 300 هزار واحد مسكوني خالي از سكنه است. حال به هردليل اين فاجعه در عرصه مسكن شكل گرفته باشد، نتيجه آن چيزي جز افزايش قيمت مسكن، چه براي خريد، چه اجاره نيست.
واقعيت اين است كه هرگاه مسكن به عنوان كالايي كه روي آن سرمايه گذاري مي شود در نظر گرفته شده و مختصات نياز اساسي بودن آن براي آحاد ملت لحاظ شود، طبيعي است عدم استفاده از آن به اميد گران شدن در آينده از مصاديق احتكار محسوب خواهد شد. در اين بين اين وظيفه دولت است كه با ارائه تدابيري و با از بين بردن جذابيت هاي احتكار مسكن، بازار مسكن را واقعي سازد و از سوي ديگر با لحاظ كردن ماليات هاي مضاعف و تصاعدي، مالكان سودجو را به ارائه كالاهايشان با قيمت معقول به متقاضيان وادار كند.
از وام مسكن تا تقويت توان مالي
كدام عضو جامعه اي كه اين روزها قشر آسيب پذير خوانده مي شود، مي تواند ماهيانه قريب به 300 هزار تومان قسط بدهد؟! البته ظاهرا بعد از اينكه مراحل قانوني و ابلاغ افزايش وام 18 ميليوني به اتمام رسيد، هر كس بخواهد اين وام را دريافت كند بايد پيه چنان اقساطي را هم به تن هزينه هاي زندگيش بمالد! معلوم است كه باز چه كساني از عهده دريافت و بازپرداخت چنين وامي برمي آيند؛ مشكل اصلي قشر آسيب پذير در كشور پيش از هر چيز پايين بودن توان مالي است. از همين حالا بازار خريد وام هاي مسكن در حال داغ شدن است و باز هم برندگان اصلي همان ها هستند كه تا به حال بوده اند. گويي بر پيشاني بعضي، مالك شدن نوشته نشده است!

پيرامون
003393.jpg
برج سازي در كيش نيازمند ساماندهي
پيش بيني جمعيت 85 هزار نفري براي افق طرح يكهزار و 405، توسط شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران براي جزيره اي با جاذبه هاي كيش كاملا دور از واقعيت است؛ با نگاهي گذرا به وضعيت ساخت و سازهايي كه بخصوص در ماه هاي اخير در اين جزيره شكل گرفته، كاملا مشهود است كه كيش آينده اي بسيار بزرگ تر از آنچه متوليان معماري و شهرسازي وزارت مسكن و شهرسازي پيش بيني مي كنند، در پيش دارد.
هر چند ظواهر امر اميدوار كننده و مسرت بخش است، ولي نبايد فراموش كرد كه توسعه و رشد افسارگسيخته بر طبق تجربه، مشكلاتي عديده را نيز به همراه داشته است؛ شايد امروز زمان آن باشد كه ساخت و سازهاي در حال انجام در مرواريد خليج فارس مورد ارزيابي مجدد قرار گيرد. تراكم بيش از ظرفيت سرمايه در كيش خطرناك خواهد بود.
003429.jpg
روستاي زيست محيطي
روستاي اكولوژيك نوعي زندگي يا طريقه زندگي است؛ چنين روستاهايي از اين درك عميق سرچشمه مي گيرند كه همه چيز و همه موجودات وابسته به يكديگرندو همين نكته فلسفي مبناي وجود يك روستاي اكولوژيك است؛ اين فلسفه بر سه اصل استوار است: اكولوژي (بوم شناسي)، اجتماع و معنويت.
روستاي مريلوند در سوئد، يك روستاي اكولوژيك است كه به صورت جالبي از طبيعت استفاده مي كند؛ ذخيره باران و چاه هاي محلي، منابع تامين آب در اين روستا هستند. آب استفاده شده در حمام و ماشين هاي شست وشو و ديگر منابع مصرف آب به سوي بستري از شن و ماسه كه در زير زمين روستا
قرار گرفته منتقل مي شود و به صورت مايكرو مورد تصفيه قرار مي گيرد. پديده بازيافت در موارد ديگر نيز اتفاق مي افتد، مثل جمع كردن قوطي ها، كاغذها، باتري و ديگر مواد بازيافتي. اين تلاش ها باعث ايجاد يك حس مشترك نزديكي اجتماعي شده است. شوراي محلي روستا با توجه به خود اتكايي روستاييان و تقاضاي پايين خدمات اجتماعي در روستا، 25 درصد ماليات كمتر را براي ساكنان قائل شده است. زندگي اجتماعي روستاييان نيز با آرامش و لذت توام است، آنان در مسير كارهايشان احيانا توقف كرده و با يكديگر گپي مي زنند و قهوه اي مي نوشند و نمونه كامل انعكاس يك محيط سنتي هستند كه تقريبا در بيشتر روستاهاي سوئدي و در واقع در بيشتر دنيا محو شده است!
003420.jpg
محوطه سازي اطراف مسجد كبود
مسجد جهانشاه يا مسجد كبود تبريز از آثار ابوالمظفر جهانشاه بن قرا يوسف از سلسله تركمانان قراقويونلو است كه در۸۷۰ هجري به همت و نظارت
جان بيگم خاتون، همسر جهانشاه پايان يافته است؛ اين شخص، دوستدار خاندان عصمت و طهارت بوده است. در تمام كاشيكاري هاي بي نظير اين بنا، عبارت علي ولي الله و اسامي مقدس حسنين
سلام الله عليهما به اشكال مختلف، زينت بخش ديوارها بوده است. سنگفرش كف اين بنا بسيار باشكوه و خوش منظره بوده كه هنوز هم آسيب نديده است.در اوايل دهه 70 شمسي در راستاي طر ح هايي تجاري (يا فرهنگي!) در حريم اين بنا شروع به
ساخت و ساز هايي شد. با توجه به جايگاه بي نظير مسجد كبود در تاريخ مذهبي و معماري ايران، شايسته است هر نوع ساخت و ساز در محوطه اين مسجد با دقتي مضاعف مورد بازنگري قرار گيرد.
از سال 1376 مرمت نقش و نگار و از آبان ماه 1377 مرمت كتيبه ها در اين اثر منحصربه فرد آغاز و تا به حال نيز ادامه داشته است. در شبستان اصلي چهار پايه از كتيبه هاي هفت پايه تكميل و دوباره نويسي شده است.
003372.jpg
نمايشگاه بين المللي پاريس بدون ايرانيان
هر چند در روزهاي گــذشــته، جــلسه بريفينگ نمايشگاه بين المللي ساختمان (BATIMAT) پاريس 2005- يكي از بزرگ ترين نمايشگاه هاي بين المللي ساختمان - در بناي مركزي جامعه مهندسان مشاور ايران برگزار شد، ولي ظاهرا شركت هاي ايراني به خاطر دير جنبيدن، ديگر شانس حضور در اين نمايشگاه را نخواهند داشت!
علاقه مندان ايراني شركت در نمايشگاه بعدي Batimat كه سال 2007 برگزار مي شود، بايد از همين حالا اقدام كنند و با دفتر نمايشگاه هاي فرانسه در ايران يا سفارت اين كشور تماس بگيرند. در هر حال با توجه به ظواهر، جذب فعالان ايراني براي برگزار كنندگان اين نمايشگاه امري جدي است.

زيبـاشـهر
آرمانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |