پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۶۵
وقتي از كنار اشتباه يكديگر مي گذريم
انتقاد؛ شمشير دولبه
اين روزها انتقادپذيري هم مثل ساير ژست هاي اجتماعي مد شده و خيلي ها خودشان را نقدپذير مي دانند، اما برخلاف تصور عمومي، انتقاد كردن و انتقاد شنيدن، به هيچ وجه كار ساده اي نيست
003540.jpg
عكس:ساجده شريفي
سارا هاشمي نيك
- تو واقعا آدم لجبازي هستي، رفتار ديشبت خيلي زننده بود.
- فكر نمي كنم به كسي ربطي داشته باشد.
- اما تو آبروي همه ما را بردي!
- راستش من هرجور كه دوست داشته باشم، رفتار مي كنم. لطفا توي كار من دخالت نكن!
- فكر مي كردم آدم انتقادپذيري هستي، اما حالا مي بينم كه خيلي بي جنبه اي!
همه ما دست كم يك بار در طول زندگي مان شاهد چنين صحنه اي بوده ايم يا مكالمه اي مشابه آن را تجربه كرده ايم، زهر انتقادهاي تند و گزنده را چشيده ايم و به خاطر ايراد گرفتن از رفتار وگفتار دوستانمان دچار مشكل شده ايم. اين روزها انتقادپذيري هم مثل ساير ژست هاي اجتماعي مد شده و خيلي ها خودشان را نقدپذير مي دانند، اما برخلاف تصور عمومي، انتقاد كردن و انتقاد شنيدن، به هيچ وجه كار ساده اي نيست و راه و روش مخصوص به خود را دارد، تا جايي كه يونيسف و سازمان ملل متحد، انتقاد را جزو مهارت هاي دهگانه زندگي طبقه بندي كرده اند. آنها معتقدند كه اين مهارت در حفظ سلامت روان جامعه نقش مهمي دارد و بايد به همه افراد جامعه آموزش داده شود تا نسبت به يكديگر احساس مسئوليت كنند و آمادگي دائمي تغيير رفتار خود را داشته باشند.
انتقاد مخرب يا پرسشگر
انتقاد، عملكردي است در قالب پيام حتي به صورت ايما و اشاره كه بين دو فرد انتقاد شونده و انتقادكننده رد و بدل مي شود. دكتر پرويز رزاقي، روانشناس و مشاور،هدف از انتقاد را ايجاد رفتار، تقويت و تكرار رفتار يا بهبود و اصلاح رفتار مي داند و مي گويد: البته اين اهداف در انتقاد پويا و ديناميك مدنظر است، ولي در انتقاد منفي، هدف، تخريب فرد مقابل است كه ممكن است باعث سقوط او شود.
او انتقاد را به دو نوع مثبت و منفي تقسيم مي كند: انتقاد مثبت يا پويا و سازنده، يك نوع انتقاد آگاهانه است و مي تواند در جهت از بين بردن يك مشكل يا ايجاد روابط بهتر صورت بگيرد. ويژگي هاي اين نوع انتقاد اين است كه با لحن آرام و كلمات محبت آميز بيان مي شود، از روي شناخت كافي و با اطلاعات صورت مي گيرد، انتقادكننده در جهت مثبت قدم برمي دارد و انتقادشونده هم احساس مي كند كه يك نوع سازندگي در او ايجاد مي شود. در اين نوع انتقاد، هر دو طرف يعني انتقادكننده و انتقادشونده فعال هستند و كلماتشان را براي ساختن و بهبود بخشيدن انتخاب مي كنند نه براي تخريب شخصيت يكديگر.
اما انتقاد منفي، روند كاملا معكوسي دارد. دكتر رزاقي درباره ويژگي هاي اين نوع انتقاد مي گويد: افراد روي اشتباهات و خطاهاي يكديگر تاكيد مي كنند. معمولا پيام هايشان را با طعنه مطرح مي كنند. در انتقاد منفي، موضوع اصلي مشخص نيست و هدف تنها تحقير و سرزنش طرف مقابل است. در چنين شرايطي هيچ پيشنهادي ارائه نمي شود و انتقاد بدون راه حل است. انتقاد منفي باعث بروز اضطراب در انتقادشونده و انتقادكننده يا هر دو مي شود. البته گاهي اوقات شخص انتقادكننده پيامش را همراه با احساسات گمراه كننده مثل خنديدن و تمسخر و چشمك زدن بيان مي كند، اما در هر حال محتواي پيام همچنان عامل تخريب است. در مجموع اين نوع انتقاد هيچ سودي ندارد و اكثر اوقات، لطمه هاي جبران ناپذيري به اعتماد به نفس و شخصيت افراد وارد مي كند.
در واقع مي شود گفت انتقاد سازنده و مفيد آن است كه در ذهن مخاطب پرسش ايجاد كند؛ سوالي كه پيدا كردن جوابش مستلزم فعاليت ذهني و تغيير باورها و عادات كهنه باشد.
وقتي مي خواهيم انتقاد كنيم
اين تفكر خوبي است كه ما نبايد نسبت به خطاها و اشتباهات عزيزانمان بي تفاوت باشيم، حال چه اين خطاها به ضرر ما هم تمام شوند و چه اصلا ربطي به ما نداشته باشند. اما انتقاد از دوستان نبايد به قيمت رنجاندن آنها و شكستن غرورشان و حتي ايجاد كدورت در روابط منجر شود. به همين دليل ما بايد قبل از انتقاد كردن نكات زيادي را در نظر بگيريم و هنگام بيان موضوع هم ملاحظات بيشتري را رعايت كنيم.
دكتر رزاقي درباره چيزهايي كه لازم است قبل از انتقاد كردن در نظر بگيريم، مي گويد: براي اينكه بتوانيم از كسي انتقاد كنيم، بايد دانش و آگاهي و اطلاعات كافي داشته باشيم، يعني انتقادمان مستدل باشد تا مورد قبول واقع شود. در عين حال لازم است كه موقعيت زماني و مكاني را در نظر بگيريم، مثلا اگر مي خواهيد از رئيس تان گله كنيد، وقتي كه او در حال رفتن به يك جلسه مهم است، زمان مناسبي نيست يا مثلا براي انتقاد از دوستتان، هنگامي كه توي ماشين نشسته ايد و در حال حركت هستيد، زمان و مكان نامناسب است.
وقتي زمان و مكان و شرايط مناسب براي انتقاد كردن فراهم شد، آن وقت دست به كار شويد، اما اين مرحله هم براي خودش آداب و اصولي دارد؛ اول از همه اينكه هرچه لحن كلامتان آرام تر، شيواتر، رساتر و مهربان تر باشد، ميزان پذيرش طرف مقابل بيشتر مي شود.
دكتر رزاقي درباره بهترين شيوه مطرح كردن انتقاد توضيح مي دهد: موضوع انتقاد بايد مشخص باشد، يعني ابهام نداشته باشد، در ضمن بايد عينيت داشته باشد و حاصل تصورات و برداشت هاي ذهني شما نباشد. انتقاد بايد قابل فهم باشد، يعني خوب و رسا بيان شود. سعي كنيد جملاتتان كوتاه و خلاصه باشد. از پند و اندرز و نصيحت پرهيز كنيد، چون طرف مقابل را به دفاع وامي دارد و شما را در موضع برتر نشان مي دهد، حال آنكه بايد با تمام قوا سعي كنيد اين احساس را در انتقادشونده به وجود بياوريد كه كسي بر كسي برتري ندارد، بلكه هدف، نوعي رد و بدل كردن اطلاعات است. خيلي تند و عجولانه وارد بحث نشويد، در عين حال از مقدمه چيني طولاني هم بپرهيزيد. با آرامش صحبت كنيد و هيجان زده نشويد. مراقب باشيد كه انتقاد حالت تهديد پيدا نكند. حتي الامكان روي شخصيت فرد تاكيد نكنيد، يعني از واژه هايي مثل عصبي، تند، بداخلاق و ... كه شخصيت كلي را بيان مي كنند، دوري كنيد و فقط رفتار مشخصي از فرد را مورد انتقاد قرار دهيد. سعي كنيد شايستگي ها و نكات مثبت فرد را مطرح كنيد و بعد سراغ موضوع اصلي برويد. خودتان را دوست فرد و همراه او نشان دهيد و با چهره اي مهربان و صميمي با او صحبت كنيد.
دكتر رزاقي تاكيد مي كند كه گاهي اوقات در مورد برخي افراد بهتر است قبل از انتقاد كردن، براي وارد شدن به حوزه رواني فرد مقابل از او اجازه بگيريم، در ضمن انتقاد كردن هيچ گاه نبايد با اين توقع همراه شود كه خيلي سريع روي عملكرد شخص تاثير بگذارد و رفتار او را عوض كند. البته انتقاد ممكن است به نتيجه و عملكرد موردنظر شما منجر شود، اما به طور كلي بهتر است به ايجاد تغييري در تفكر شخص موردنظر قانع باشيد.
وقتي مورد انتقاد قرار مي گيريد
ممكن است شما هم مثل خيلي هاي ديگر، بارها از رفتاري كه هنگام انتقاد ديگران از خودتان بروز داده ايد، پشيمان شده و به فكر جبرانش افتاده باشيد. از آنجا كه همه ما، هر روز در معرض نگاه جامعه و اطرافيان، خانواده و دوستانمان قرار داريم، بايد هميشه آماده شنيدن نظرات، گله ها و شكايت هايشان باشيم. اما برخورد با انتقاد هم مهارت خاصي مي طلبد، به طوري كه باعث شود هم آدم منطقي و انتقادپذيري به نظر بياييد و هم به افراد اجازه تجاوز به حريم شخصي تان را ندهيد.
پرويز رزاقي، روانشناس و مشاور به كساني كه مورد انتقاد قرار مي گيرند، توصيه مي كند: سعي كنيد هميشه آماده شنيدن نظرات ديگران باشيد. وقتي كسي شروع به انتقاد از شما مي كند، نگرش مثبتي را نسبت به او در خود تقويت كنيد، يعني با اين پيش فرض به صحبت هاي او گوش كنيد كه انتقادش مفيد و سازنده است. به حرف هاي منتقد خود خوب گوش دهيد تا احساس كند متوجه منظورش شده ايد. توي چشم انتقادكننده نگاه كنيد و با اين كار توجه خود را به او نشان دهيد تا با اشتياق بيشتري با شما حرف بزند. مراقب باشيد كه صحبت او را قطع نكنيد و حتي الامكان نسبت به حرف هاي او بازخوردهاي كلامي و غير كلامي نشان دهيد، مثلا سرتان را تكان دهيد يا بگوييد آهان، خب. همچنين سعي كنيد نسبت به او احساس همدلي كنيد، البته توجه داشته باشيد كه همدلي به معني پذيرش نيست، يعني شما ممكن است حرف هاي كسي را بفهميد، اما قبول نكنيد و خلاصه آنكه به افراد اجازه بدهيد از شما انتقاد كنند.
البته گاهي ممكن است شخصي بدون اطلاعات و آگاهي از شما انتقاد كند و شما احساس كنيد كه اين انتقاد به دليل جهل و ناآگاهي شكل گرفته و به عبارت ديگر انتقاد وارد نيست. در چنين شرايطي چه بايد كرد و بهترين نوع برخورد كدام است؟ دكتر رزاقي مي گويد: وقتي شخصي ما را نمي شناسد و زاويه ديدش نسبت به عملكرد و شخصيت ما ضعيف است، ممكن است انتقادش از ما به نظر غير منطقي و نادرست بيايد. در چنين شرايطي بهترين پيام ما در جايگاه فردي كه مورد انتقاد قرار گرفته، اين است كه از او تشكر كنيم و بگوييم كه راجع به پيشنهادش فكر مي كنيم. بدترين واكنش هم اين است كه به توجيه رفتار خودمان بپردازيم، چون به شخص اجازه ورود به حريم شخصي مان را داده ايم. در هر حال نبايد با او تند رفتار كنيم، حتي اگر لحن كلام او مناسب نبود، ما بايد آرامش خود را حفظ كنيم و عصباني نشويم.
وي در مورد ويژگي هاي افرادي كه انتقادپذيري شان كم است، مي گويد: اين افراد، ظرفيت روانشناختي ضعيفي دارند و سلامت رواني شان كامل نيست. بعضي از آنها هم بيش از حد مغرورند و خود را توانمند مي دانند تا جايي كه حاضر نيستند كوچكترين نقطه ضعف خود را باور كنند. اما كساني كه ظرفيت روانشناختي بالا دارند، انتقاد را مي پذيرند و در مقابل آن انعطاف نشان مي دهند. آنها اعتماد به نفس قوي دارند و تصور مثبتشان از خود باعث مي شود كه هميشه در پي شناخت ابعاد وجودي شان باشند. آنها اشتباهاتشان را مي پذيرند و در جهت رشد خود گام برمي دارند.
يك جامعه انتقادپذير
وقتي انتقاد به عنوان يك مهارت زندگي به افراد آموزش داده شود، خلق و خوي جامعه را تغيير مي دهد. افراد چنين جامعه اي تيزبين و هوشيارند. سير تفكرشان دقيق است و به جزئيات توجه بيشتري مي كنند. آنها به سطح آگاهي يكديگر حساس مي شوند و درست را از نادرست تشخيص مي دهند. اما گاهي اوقات انتقادپذيري در حد يك تظاهر اجتماعي باقي مي ماند و به مرحله عمل نمي رسد. دكتر رزاقي درباره ژست انتقادپذيري مي گويد: چون جامعه ما جوان است و به سمت رشد اجتماعي و آگاهي پيش مي رود، قطعا با انتقادپذيري همراه خواهد بود. در گذار از اين مرحله به سوي انتقادپذيري، ممكن است تظاهر و ژست هم زياد شود كه اين به خودي خود، اميدواركننده است، چون نشان مي دهد كه افراد به اين مرحله از رشد رسيده اند كه بدانند ناچارند در مقابل نظرات ديگران انعطاف نشان دهند. مثلا مدير يك مدرسه يا رئيس يك شركت در شأن خود نمي داند كه در مقابل انتقاد واكنش تند نشان دهد.
در حقيقت جامعه يك جرياني را به وجود آورده و پيش مي برد كه اگر افراد با آن هماهنگ نباشند، احساس مي كنند كه عقب مانده اند. حال ممكن است خلق و خوي شخصيتي افراد، مانع بروز رفتار مناسب شود، اما تحت تاثير جامعه ناچارند كه در حد يك ژست به آن ارزش اجتماعي وفادار بمانند.
و حرف آخر اينكه براي دروني شدن مهارت انتقادپذيري در افراد جامعه، لازم است كه انتقادها هر روز و همه جا تكرار شوند تا افراد مقاوم و سرسخت نيز سرانجام بپذيرند كه با ديگران زندگي مي كنند و نمي توانند نظرات آنها را ناديده بگيرند.

آثار دفاع مقدس ماندگار مي شود
يوسف بهمن آبادي - دفاع مقدس، به عنوان يكي از رويدادهاي ملي در تاريخ حماسه ايران از جايگاه ارزشي ويژه اي برخوردار است. حفظ آثار به جاي مانده از دفاع مقدس، از مهمترين ضرورياتي است كه مي تواند چنين واقعه  عظيمي را در اذهان نسل هاي آتي ثبت كند. آثار، اماكن و سرزمين هاي به جا مانده از دفاع مقدس كه هر گوشه آن گوياي روشني است بر دلاور مردي ها و رشادت هاي انسان هايي كه در برابر تجاوز، دشمني ويرانگر به پا خاسته بودند.
آنها، جان و مال و زندگي خود را براي حفظ دين و مليت رها ساختند تا بر سايه هاي شومي بتازند كه مي رفت تا هويت مقدس ايراني را در چنگال خبيث خود نابود سازد، اما رزمندگان و ارتشيان وطن پرست، داوطلبانه و مومنانه آتش و توپ را به جان خريدند و آمال خاكستري دشمن را به آه و زجر و پشيماني و سرشكستگي مبدل ساختند، اما چگونه مي توان اين حماسه را در دل تاريخ ايران حك كرده وبه نسل هاي بعد، با گذشتن سالهاي طولاني، مقاومت ملتي را در برابر گستاخي هاي يك تجاوز نشان داد تا آنها به پيشينيان خود به واسطه چنين قدرتي افتخار كنند؟ اينگونه دغدغه هاست كه بنياد حفظ آثار و نشر ارزش  هاي دفاع مقدس را به ارائه طرحي رهنمون ساخته است. طرحي كه از سوي بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس اظهار شده، اين امر را ميسر مي سازد كه آثار به جاي مانده را در برابر تهديدهاي احتمالي، مصون دارد.
رئيس اين بنياد، در گفت و گو با خبرگزاري جمهوري اسلامي گفته است: طرح تملك قانوني اراضي، اماكن و آثار فيزيكي دفاع مقدس بزودي تقديم مجلس شوراي اسلامي خواهد شد. به گفته سردار ميرفيصل باقرزاده، رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس، اقدام مذكور را در راستاي اجراي ماده 3 اساسنامه بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس (مصوب مقام معظم فرماندهي كل قوا) به منظور نظام مند كردن فعاليت هاي مربوط به انتخاب، تملك، حفظ و بهره برداري از آثار فيزيكي دفاع مقدس، عنوان كرد. بر اساس مصوبه ياد شده، آثار فيزيكي دفاع مقدس شامل ادوات جنگي، غنايم، اماكن، اراضي و مواضع دفاعي و همچنين ثبت اين آثار به عنوان آثار ملي دفاع مقدس مي شود.
سردار باقرزاده افزود: با تصويب اين طرح در مجلس شوراي اسلامي، فعاليت هاي مربوط به حفاظت از آثار فيزيكي دفاع مقدس بر اساس موازين قانوني انجام شده و جلو هر گونه دخل و تصرف غيرمجاز و تخريب آثار توسط اشخاص حقيقي يا حقوقي گرفته خواهد شد. وي اظهار داشت: در حال حاضر سازمان ها و مراكز متعددي در سطح كشور با دست اندازي و تخريب آثار بر جاي مانده از دفاع مقدس، لطمات جبران ناپذيري به مواريث گرانقدر دفاع مقدس ملت بزرگ ايران وارد مي كنند. با تصويب چنين طرحي، آثار و يادگار هاي دوران دفاع سترگ مردم ايران در تاريخ جاودانه خواهد ماند و روح وطن دوستي كه از قدرت دين و مليت نشات گرفته بود، فرا راه نسل هايي قرار خواهد گرفت كه در راستاي توسعه فرهنگ و پيشرفت كشور گام برمي دارند.
ماندگاري آثار اين حماسه در نسل هاي بعد، انسان ها را به اين ديدگاه هدايت خواهد كرد كه در تلاش براي اعتلاي ايران و اسلام از هيچ كوششي دريغ نكنند.

امروز
003537.jpg
شكاف جنسيتي در اينترنت
كاربري اينترنت با شتابي روزافزون در حال رشد است و چنان كه آمارها نشان مي دهد، تعداد كاربران اينترنت تا پايان سال 2005 ميلادي به يك ميليارد نفر افزايش خواهد يافت.از سويي رشد اينترنت در كشورهاي مختلف بسيار نامتوازن است، به عبارت ديگر تبعيض ها و اختلاف هاي قابل توجهي در رابطه با دسترسي و استفاده از فن آوري ارتباطات و اطلاعات (ICT) در كشورهاي كمتر توسعه يافته يا در حال توسعه وجود دارد.
با ورود اين فن آوري به ايران درصد قابل توجهي از نهادها، سازمان ها و مراكز آموزشي كشور به اين وسيله مجهز شده اند كه با توجه به حجم بالاي نيروي جوان در كشور، ضروريست كه براي پيشرفت جامعه و همگام شدن با دنياي امروز از اين ابزار استفاده بهينه شود.
براساس پژوهش صورت گرفته از سوي شهناز ميزبان، كارشناس ارشد رشته علوم اجتماعي روي 380 نفر از دانشجويان دانشگاه هاي دولتي، شكاف جنسيتي بعد از پايگاه طبقاتي وموقعيت جغرافيايي عمده ترين شكاف در كاربرد اينترنت در دهه 1990 بود.
از سوي ديگر بنابر نتايج اين پژوهش، در حالي كه 5/21 درصد دانشجويان پسر بيش از 3 ساعت از كامپيوتر استفاده مي كنند، تنها 10 درصد دختران دانشجو از كامپيوتر استفاده كرده اند. در همين حال ميزان استفاده پسران از اينترنت در روز به مراتب بيش از دختران است. (5/19 درصد پسر در برابر 4/15 درصد دختر)
از آنجايي كه جنسيت بر نوع و ميزان استفاده از اينترنت تاثيرگذار است، شيوه استفاده از اينترنت در ميان دختران و پسران نيز داراي تفاوت است، چرا كه انتظارات اجتماعي، آنها را به سوي نقش هاي جنسيتي سوق مي دهد، اين بدين معناست كه دختران دريافت و ارسال پست الكترونيكي، خريد كالا و سرگرمي را بيش از پسران ترجيح داده و در مقابل پسران از اينترنت به منظور جست وجوي اطلاعات و دريافت خبر استفاده مي كنند.
به عبارت ديگر همچنان كه در دنياي واقعي زنان به حفظ روابط با دوستان، آشنايان و فاميل اهميت مي دهند، از اينترنت نيز بدين منظور استفاده مي كنند و كمتر همانند مردان در پي جست وجوي اطلاعات و كسب خبر هستند كه اين مسئله را مي توان در جامعه پذيري دختران و پسران نيز جست وجو كرد.
از آنجايي كه جامعه، افراد را به نقش هاي سنتي و جنسيتي سوق مي دهد، مسئوليت ها و نقش هاي زنان مانعي براي دسترسي و استفاده زنان از كامپيوتر و اينترنت است.
۳۰ درصد خطاهاي پزشكي مربوط به تجهيزات است
رئيس اداره مهندسي تجهيزات پزشكي سازمان تامين اجتماعي گفت: حداقل 20 تا 30 درصد خطاهاي پزشكي مربوط به تجهيزات پزشكي است.
قدرت الله آزاده در گفت وگو با ايسنا، اظهار داشت: نتايج آزمايشگاه هاي كاليبراسيون سازمان تامين اجتماعي نشان دهنده حداكثر خطاي 100 ژول در وضعيت 300 ژول الكتروشوك ها، خطاي 40 درجه سانتيگراد در وضعيت 180 درجه فورها (استريل ها)، خطاي 25 ميليمتر جيوه فشارسنج ها، خطاي يك درجه سانتيگراد ترمومترهاي دهاني (تب سنج ها) و خطاي 131 ميلي آمپر در وضعيت 500 ميلي آمپر راديولوژي هاست.
وي با اشاره به اينكه ميزان صرفه جويي كه از محل اين آزمايش ها حاصل شده در سال گذشته يك ميليارد و 217 ميليون و 630 هزار ريال بوده است، افزود: هم اكنون هزينه هايي كه به دليل خطا در تجهيزات پزشكي و تكرار آزمايشات بيماران به بخش درمان تحميل مي شود، بسيار سنگين و ميلياردي است.
رئيس اداره مهندسي تجهيزات پزشكي سازمان تامين اجتماعي به ايسنا گفت: كاليبراسيون به معناي مجموعه فرآيندهايي است كه منجر به درست عمل كردن دستگاه ها مي شود و با توجه به ضرورت صحت عملكرد تجهيزات و دستگاه هاي پزشكي، سازمان تامين اجتماعي پيشتاز تاسيس آزمايشگاه هاي كاليبراسيون در كشور شد. چنانكه هم اكنون اين سازمان داراي 6 آزمايشگاه مجهز و 20 آزمايشگاه نيمه مجهز در استان هاي مختلف است.
آزاده افزود: اين آزمايشگاه ها مجهز به مدرن ترين كاليبراتورها هستند كه با انجام تست كاليبراسيون و تشخيص ميزان درصد خطا براي اصلاح به بخش فني منتقل شده تا در صورت امكان، اصلاح يا از رده خارج شوند يا با درج ميزان خطا، كاربران را براي استفاده راهنمايي كند.
رئيس اداره مهندسي تجهيزات پزشكي سازمان تامين اجتماعي در پايان از ارائه خدمات كاليبراسيون به ساير مراكز درماني غيرتابعه و طرف قرارداد سازمان تامين اجتماعي در صورت اخذ مجوزهاي قانوني در آينده خبر داد.

خبر
003570.jpg
ايران رتبه چهل و نهم جهان در هزينه موبايل
سازمان كنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد اعلام كرد: ايران از لحاظ هزينه مكالمه تلفن همراه در ميان 143 كشور جهان در رتبه چهل ونهم قرار دارد. به گزارش سازمان كنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنكتاد) ميانگين هزينه سه دقيقه مكالمه با تلفن همراه در ايران در پايان سال 2004 برابر با 622/0 دلار بوده است كه از اين لحاظ، ايران چهل و نهمين هزينه بالاي مكالمه با تلفن همراه را در جهان دارد.
براساس اين گزارش، بالاترين هزينه مكالمه تلفن همراه در جهان به كشور پلي نزي تعلق دارد كه هزينه سه دقيقه مكالمه با تلفن همراه در اين كشور به طور ميانگين 251/3 دلار است.
اين گزارش مي افزايد: پس از پلي نزي بالاترين هزينه هاي مكالمه تلفن همراه در سطح جهان به كشورهاي گوام با 4/2 دلار براي هر سه دقيقه مكالمه، اتريش با 009/2 دلار، عمان با 974/1، جزاير كوت ديوير با 937/1، فدراسيون ميكرونزي با 8/1، زلاندنو با 792/1، ليختن اشتاين با 757/1، استراليا با 582/1 و ترينيداد و توباگو با 438/1 دلار تعلق دارد و اين كشورها به ترتيب دررتبه هاي دوم تا دهم جهان قرار دارند.
برپايه همين گزارش، ايران از لحاظ گراني هزينه مكالمه تلفن همراه در ميان كشورهاي خاورميانه پس از عمان و اردن، در رتبه سوم قرار دارد.
براين اساس، در ميان كشورهاي خاورميانه، عمان با هزينه مكالمه سه دقيقه  اي 974/1 دلار، گرانترين نرخ تلفن همراه را داراست و پس از آن اردن با نرخ 761/0 دلار قرار دارد. اين دو كشور به ترتيب در رتبه هاي چهارم و چهلم جهان قرار دارند.
اين گزارش مي افزايد: پس از سه كشور عمان، اردن و ايران بالاترين نرخ مكالمه تلفن همراه در خاورميانه به كشورهاي قطر با 593/0دلار(و رتبه جهاني 61)، لبنان با 429/0 دلار(90)، عربستان۴‎/۰(95)، بحرين۳۹۵‎/۰(99)، كويت۳۸۷‎/۰(101)، امارات 245/0(120)، سوريه 235/0(121)،رژيم صهيونيستي 208/0 (126)، يمن 171/0 (129) ومصر 167/0 دلار( با رتبه جهاني 131) تعلق دارد.
آنكتاد همچنين اعلام كرد كه ارزان ترين هزينه مكالمه تلفن همراه در جهان به كشور ميانمار با نرخ 013/0 دلار براي سه دقيقه مكالمه تعلق دارد.
پس از ميانمار نيز ارزان ترين هزينه مكالمه تلفن همراه به ترتيب به كشورهاي لتوني با 048/0 دلار، لائوس 048/0 دلار، الجزاير 082/0، تونگا 095/0 ماريتيوس 1/0، دومينيكن 104/0، اندونزي۱۰۵‎/۰ ، هند۱۲‎/۰ و بلاروس با 128/0 دلار براي هر سه دقيقه مكالمه تعلق دارد.
سازمان كنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل همچنين هزينه سه دقيقه مكالمه تلفن همراه در آلمان را 104/0 دلار (رتبه 18 جهان)، فرانسه 764/0( 39)، انگلستان 672/0 (46) ،قزاقستان 669/0 (48)، مراكش 653/0 (51)، برزيل 572/0 (64)، ژاپن 544/0(68)، دانمارك 508/0 (79) ، تركيه 494/0(80) ، كانادا 484/0(83)، فنلاند 464/0(85)، مالزي 426/0(92)، سنگاپور 335/0(107)، كره جنوبي 302/0 (112) ، پاكستان 289/0 (116)، چين 145/0 (132) و هند 12/0 دلار ( و رتبه 135 جهان) اعلام كرده است.
سه رشته جديددرمقطع دكتراي دانشگاه پيام نور
دكتر ابوالفضل فراهاني، معاون دانشجويي و سنجش دانشگاه پيام نور، در گفت وگو با خبرنگار ايلنا گفت: دانشگاه پيام نور از سال تحصيلي جاري در سه رشته روانشناسي تربيتي، جغرافياي انساني و مديريت برنامه ريزي و تربيت بدني، دانشجو پذيرش خواهد كرد. وي همچنين با اشاره به افزايش ظرفيت دانشجويان اين دانشگاه افزود: ما در سال تحصيلي آينده، در سه مقطع دكترا، كارشناسي ارشد و كارشناسي، افزايش ظرفيت خواهيم داشت.
وي گفت: در مقطع دكترا ظرفيت صددرصدي، در مقطع كارشناسي ارشد، ظرفيت 60 درصدي و در مقطع كارشناسي كه تعداد دانشجويان در سال گذشته 110 هزار دانشجو بود در سال تحصيلي جديد به 135 هزار نفر خواهد رسيد.
كمك بلاعوض به حوزه گردشگري
مدير كل استانداردهاي فني و نظارت ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: امسال براي اولين بار 3 ميليارد ريال به تشكل هاي صنفي فعال در حوزه گردشگري، كمك بلاعوض مي شود.
علي  رحيم پور در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي فارس گفت: در راستاي واگذاري امور تصدي گري دولت به بخش خصوصي و غير دولتي، ساماندهي تشكل هاي صنفي و حمايت از اعضاي اين تشكل ها براي ارتقاي دانش آنان و همچنين براي شركت در مجامع و سمينارهاي بين المللي، امسال براي اولين بار 3 ميليارد ريال به تشكل هاي صنفي فعال در حوزه گردشگري كمك بلاعوض مي شود.
رحيم  پور در خصوص وضعيت استانداردسازي هتل ها گفت: ما در بهمن ماه سال گذشته استانداردهايمان را جهت اجرا به كليه تشكل هاي صنفي و مديريت استاني اعلام كرديم و به آنان يك سال مهلت داديم تا وضعيت مراكز اقامتي شان را با استانداردهاي ابلاغي از سوي سازمان، تطبيق دهند.
وي افزود: پس از به پايان رسيدن مهلت مقرر، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، واحدهاي اقامتي را ارزيابي خواهد كرد و وضعيت آنها را با استانداردهاي فني تطبيق مي دهد كه پس از آن امكان تنزل درجه و كيفيت قيمت يا پلمپ  شدن اين مراكز توسط سازمان وجود دارد.

در شهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
سفر و طبيعت
شهر آرا
يك شهروند
|  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |